Stříbrné španělské kořeny

05.03.2016 06:25 | IMSA Elite Mind Games 2016

Dlouhou zpáteční cestu má před sebou David Navara, který se v předchozích dnech účastnil Elite Mind Games v Číně. V rapid šachu obsadil v silné konkurenci 11. místo, v bleskovém šachu mu patřila sedmá příčka a stříbro se blýsklo v baskickém šachu.

V sedmi dnech čekalo na šestnáctku předních světových hráčů (stejně tak hráček) sedm kol v rapid šachu, třicet kol v bleskovém šachu a pět kol v šachu baskickém. Jaká z disciplín byla nejnáročnější? "Bleskový šach při zpomalených reakcích. V prvních dvou dnech jsem udělal řadu hrubých chyb a s ubývajícím časem jsem ztrácel schopnost hrát rozumně," referoval David Navara.

Mamedov vs Navara (zdroj: oficiální fotogalerie)

Domácí Čína měla v mužském peletonu hned čtyři své velmistry, ale zlata se dočkala až v poslední disciplíně, v baskickém šachu zaúřadoval Ding Liren.  O stříbro se zasloužily pradávné španělské kořeny Davida Navary. "Nevím, nakolik se Baskové hlásí ke Španělsku," s úsměvem komentuje naši doměnku a uvádí svou verzi: "V této disciplíně mi pomohlo, že (asi) jsem přeučený levák. Levou rukou jsem hrál na jedné šachovnici, pravou na druhé. Vše bylo v souladu s pravidly a ušetřil jsem tím mnoho času.
 V závěrečném hracím dni jsem měl mimořádné štěstí v obou svých "bílých partiích". Perličkou je, že bronzový GM Ponomarjov už řadu let žije se svou partnerkou (manželkou?) v Baskicku."
 

Rapid

1(playoff) GM Mamedyarov Shakhriyar 2771 AZE 5
2(playoff) GM Ponomariov Ruslan 2672 UKR 5
3 GM Dominguez Perez Leinier 2775 CUB


Bleskový šach

1 GM Mamedov Rauf 2810 AZE 19½
2 GM Tomashevsky Evgeny 2733 RUS 18½
3 GM Harikrishna P. 2661 IND 18


Baskický šach

1 GM Ding Liren 2686 CHN 7
2 GM Navara David 2738 CZE 6
3 GM Ponomariov Ruslan 2672 UKR 6


Na doporučení uvádíme několik partií. "Trochu lituji, že jsem v rozhodující partii Mamedov - Navara nezahrál 22...a4 23.Ja3 Kb6 se strategicky vyhranou pozicí. Ještě zábavnější by bylo, kdyby po 22...a4 bílý pěšec stál na a3..."


-
. kolo -

-
. kolo -
50x 5903x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (50) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
64

Celé to zahájení v partii Mamedov-Navara je sehráno pěkně a instruktážně. Černý okamžitě využil neortodoxního bleskovkového zahájení bílého a  centralizoval dámu. Mohl si to dovolit vzhledem k útoku na pe5. Bílý neměl příležitost dámu napadat. Po f4 nemá bílý k dispozici pro koně ani pole f4 ani c3, odkud by mohl případně vytlačit dámu z d5. Pak přišlo vražení klínu 6...d3!a upevnění klínu 7...c4 9....a6 zbavilo koně a3 budoucnosti. No, hezký příklad, kdy lze v zahájení beztrestně vyvinout/centralizovat dámu ještě před lehkými figurami. Ani ve skandinávské se dáma na d5 neudrží....Chtěl bych takhle pohotově reagovat v bleskovce sad

+0 /-0 | 08.03.2016 13:37

64

No, od 10....b5 je to dámském křídle jak zámková dlažba. Po 24....a4 ještě zalito betonem. Jen by bylo třeba  strážit branku na b5 smiley

+0 /-0 | 08.03.2016 13:08

ELOminator

No mi to teda přijde za bílého totálně zdechlé už v desátem tahu, nebo jak se chce z toho zámku vymluvit?

+0 /-0 | 08.03.2016 11:57

64

Ten (nevyužitý) motiv 24....a4 z partie Mamedov-Navara je dobré si pamatovat a je to krásný příklad pro trenéry na téma omezení působnosti soupeřových figur. Ve vážné partii by takový motiv černému jistě neunikl.

+0 /-0 | 08.03.2016 10:58

stanley1984
Chcel by som sa Davida opytat, co sa stalo v blicaku v partii 25. kola Dominguez - Navara, ze skoncila remizou? Ked som si tu partiu prehraval, tak som to uz bral ako jasne a zrazu remiza. Myslel som si, ze je tam asi len chybny vysledok, no nezmenil sa...
+0 /-0 | 08.03.2016 10:56

64

No, Mamedov-Navara, po 24....a4, to by vskutku byl kuriózní "zámek". Zavřít takhle do klece jednu figuru, to se občas podaří, ale rovnou dvě....A kdyby byl pěšec bílého na a3, jak uvádí DN, tak by se vlastně dohry nemohla dostat ani věž. Takže by to byly tři figury v kleci :)

+0 /-0 | 08.03.2016 10:12

ELOminator

Tak já si ještě jednou rýpnu, aby se neřeklo - nejúžasnější (v ruském slova smyslu) je partie Mamedov x Navara, aby si bílý dobrovolně nechal zavřít 2 (!!) figury a černý to nevyužil, to se v partiích dvou supervelmisrů jen tak nevidí wink

Ale jinak za tu partii Navara X Tomaševský yes

+0 /-0 | 08.03.2016 09:14

64

No, ale ona ta partie Navara-Tomashevski je skutečně jedna z nejlepších. Hezká miniaturka s matovým útokem.

 

Ono jo dobré si ty partie napřed projet, aby pak mohl přispěvatel hovořit trochu k věci. Zatímco pan Navara své partie zná, a múže snadno ohodnotit, která se mu povedla a která ne, typický přispěvatel tu partii ještě ani neviděl, případně ji ani není schopen ze šachového hlediska posoudit. O to ale větší potřebu má si nešachově dloubnout.

+0 /-0 | 08.03.2016 08:43

Pavel Capek

Pěkná "diskuze".

Měl bych jen takovou malou technickou připomínku.Uvědomujete si, že nejlepší český hráč ( a jeden z nejlepších světových hráčů ) je ochoten s námi diskutovat, sdělovat nám své postřehy, myšlenky a pocity ?

Drtivá většina našich GM diskuzi na tomto webu ignoruje ( asi ví proč ), ačkoli jsem přesvědčen, že ji čtou.

Můj názor je jasný - važme si toho, že je pan Navara ochoten sem psát a neodrazujme ho hloupými reakcemi.

+0 /-0 | 07.03.2016 21:53

nvmea
včera to zpoždění naopak drama zvětšovalo - po Vxh3 a Sc5 bylo "jasné" že to skončí brzo remízou, ale vyhlížený výsledek se na CN dlouho neobjevoval, tak jsem si říkal že někdo možná zablundřil :)))
+0 /-0 | 07.03.2016 12:44

Morphynista

I já bych tuto diskusi uzavřel konstatováním, že téměř všichni příspěvku pana Navary porozuměli, poněvadž ho napsal jasně a srozumitelně i pro šachistu - amatéra. Není jeho vina, že se našel někdo, kdo na základě nesmyslných a nelogických konstrukcí vidí v textu něco, co tam není a rozhodl se kvúli tomu rozpoutat flamewar. @ N.Očník 17 : 09 - ano, je to těžké, pokud se v přenosu třeba čtvrt hodiny nic neděje, ztrácím trpělivost a podívám se i na jiné weby. 

+0 /-0 | 07.03.2016 10:54

David Navara

Re ELOminator: Máte pravdu, na tomhle se shodneme. Asi je vhodný čas udělat za touto diskusí tečku a zase se věnovat něčemu jinému.

+0 /-0 | 07.03.2016 10:33

ELOminator

No ta přetaženost se projevuje třeba v nadbytečnosti reakcí na něco, na co není třeba reagovat. Ale tím bych tuto debatu utnul, už opravdu není na co ragovat.

+0 /-0 | 07.03.2016 10:31

David Navara

Re N. Očník: Ten souhlas se nevztahoval ani tak na hraběcí rady, spíše na internet a na partii Navara - Tomaševskij. Nemyslel jsem to špatně.

+0 /-0 | 07.03.2016 09:54

David Navara

Re ELOminator: K tomuhle člověk nemusí být velký logik, o pragmatice v jazyce (významu kontextu) jsme se učili v prvním ročníku. A to, že se přirozený jazyk liší od formálního, je známo přinejmenším od meziválečného období, také jsme se o tom učili už v prvním ročníku.

 Zajímalo by mě, čím se ta má přetaženost projevuje v napsaném, ale na druhé straně bych tuto diskusi raději opustil, protože práce i odpočinek mají přednost. Sám jsem v této diskusi jako první napsal, že Váš komentář nebyl myšlen vážně.

V rozrušení jsem v diskusi napsal i pár věcí, které si sice myslím, ale v klidu bych je nezmiňoval. Co jsem udělal špatně?

S Alfilem jsem se rozhodně nechtěl přít, jen jsem uvedl, že skutečně nejsem velký logik. A pro jiné jsem ukázal, že kdybychom se chtěli přít o každé slůvko, asi bychom se nedomluvili.

Re N. Očník: Děkuji, souhlasím s Vámi!

+0 /-0 | 07.03.2016 09:51

N. Očník
David Navara: máte naprostou pravdu. Jelikož v tom nejsem emočně zaangažován, tak se mi dávají snadno hraběcí rady typu "tak si to tak neberte" :) Jsem si toho vědom. A sám se svojí radou často nedokážu řídit. Internet je v tomhle stále ještě pro člověka "neobvyklé médium". Jsme geneticky zvyklí komunikovat z očí do očí, maximálně tak pokřikovat na sebe s cizí tlupou přes řeku či hradby, ale stále s možností, že když někoho moc naštveme, tak tu řeku zkusí přeplavat/na hradby vylézt a rozbít nám ústa. Internet tato paradigmata naprosto převrátil a my musíme popírat svoji přirozenost, když na diskusích komunikujeme. ad původní téma: partie s Tomaševským byla pěkná
+0 /-0 | 07.03.2016 09:04

SwejaS

Tak David prohlašuje různé věci. Třeba, že si cenu Vugara Gashimova nezaslouží (letošní tata) a myslím si, že nezávislý pozorovatelé mají trošku jiný názor. Viz tuším Svidlerův výrok na jeho adresu. David je skromný a dobrý člověk a to se mi líbí!

+0 /-0 | 07.03.2016 08:50

ELOminator

No vypadá to, že David je fakt nějak přetažený po cestě.

Ale co se týče té logiky, tak on sám prohlašoval, že moc velký logik není, přestože to študoval cheeky

+0 /-0 | 07.03.2016 08:41

kiklos

Všichni tady tomu říkáte hádka (zbytečná), ale mě se to docela líbí. Třeba v posledním příspěvku paralela s hubnutím je vyloženě vtipná. SwejaS má s tím humorem pravdu.

 

Dámy a pánové, zasmějte se! laugh

+0 /-0 | 07.03.2016 07:33

David Navara

Re Alfil: Ty korektury jsme dělali v souvislosti s jedním předmětem. Jinak logice se už pět a půl roku nevěnuji, ale samozřejmě vím, že mezi formální logikou a přirozeným jazykem je rozdíl. Že Ding nepředstihl všechny, ale v daném turnaji předstihl všechny kromě sebe. Že nemám nejraději guláš, protože paní A má raději kávu a pan B vycházky do přírody. Ale pokud se budeme podobně chytat za slovo, ztrácí diskuse smysl.

Re N. Očník: Ano, máte pravdu, některé ostřejší věty jsem raději měl vynechat, situaci možná zbytečně vyostřily. Ale ono je snazší to konstatovat ze strany, než zareagovat odpovídajícím způsobem v dané situaci. Po třicetihodinovém cestování z Huai'an do Prahy jsem doma spal čtyři hodiny a pak jsem napsal normální srozumitelný komentář. Pochopitelně se mne dotklo, když ho pan Poutník vytrhl z kontextu a vyčetl mi jeho povýšenost či formální nepřesnost. V takové situaci obvykle vstupují do hry emoce. Člověk odehraje náročnou soutěž, potřebuje si odpočinout, ale místo toho je zneklidňován podobnými komentáři. Když jste pochopil Poutníka, věřím, že pochopíte i mě.

Rozdíl mezi radami ze strany a vlastním počínáním se dá názorně ukázat. Je mnohem snazší radit, jak zhubnout, než se podle toho řídit.

+0 /-0 | 07.03.2016 04:03

Alfil

Je docel legrační si myslet o někom, kdo logiku vystudoval, že se  "rámcově v logice nevyzná". V této souvislosti si na pana Navaru vzpomenu vždy, když bázlivě otevřu knihu "Filosofie čísla" od profesora V. Kolmana, kde je jmenovitě uveden jako z jeden (z mnoha smiley) korektorů.

+0 /-0 | 07.03.2016 02:55

N. Očník
David Navara: no vidíte, já to myslel, přesně naopak ... že vy se nemusíte cítit uražen Poutníkem (tou úvodní poznámkou), protože pro něj to bylo (dle mého) jen takové ušklíbnutí do větru, ze kterého si není třeba nic dělat (toť aspoň můj názor). A pak se z toho vyvinula taková zvláštní debata, kde mi přišlo, že se cítili "uraženi" nakonec všichni a stala se takovou "osobní". Ale jestli někoho diskuse o sémantice a větném rozboru baví, pak pochopitelně nic proti :)
+0 /-0 | 06.03.2016 21:56

capjar

Ach jo, zbytečný spor.

+0 /-0 | 06.03.2016 20:09

stygremvkleci

Diskuze se váže k danému článku, nikoliv k jiné akci. Článek sice je o turnaji 16ti hráčů, ale především mapuje jediného, zvláště z jeho pohledu, lze ho tedy vnímat jako článek o Davidu Navarovi, a všechny uvedené partie jsou jeho, proto mi přijde pravděpodobné, že diskutuje (k článku) o (svých) partiích (v závorce uvedené netřeba uvádět). Tak to chápu svým selským rozumem, pane Poutník.

+0 /-0 | 06.03.2016 19:25

SwejaS

Jsem momentálně v Německu, a když se dostaneme k témetu češství, tak vždy rád vytahuji, že je pro nás typický smysl pro humor. (Myslím, že v  Německu dosti trefné kvůli tomu kontrastu - Znáte ten - Kolik Němců je třeba na výměnu žárovky?). V poslední době však žasnu, jak se ten humor a nadsázka jakoby vytrácí. ELOminator zjevně napsal ironciky laděný komentář - takové popíchnutí Davida a co z toho vzniklo? Trošku smutné. A pane "Poutnik" poučovat Davida o logice? To myslíte vážně? Mrkněte třeba na wiki co David vystudoval. A teď zpět k těm šachům.

+0 /-0 | 06.03.2016 18:50

David Navara

Re N. Očník: Já jsem nic nevykořeňoval, pouze jsem se ohradil vůči poznámce, kterou považuji za nespravedlivou. Za svými tvrzeními si stojím. Poutník nemá důvod se mými odpověďmi cítit uražen. Nikde ho totiž nezmiňuji, když píši, že pokud někdo něco nechce chápat, není to můj problém. Pokud ho to uráží, sám tím uznává, že v jazyce existuje kontext a pragmatický aspekt.

P.S.: Klidně uznám, že ten můj odkaz na Griceovu konverzační implikaturu nebyl nejšťastnější. Ale o tom, že v přirozeném jazyce je přítomen pragmatický aspekt (vliv kontextu apod.), nám přednášel vedoucí katedry.

+0 /-0 | 06.03.2016 17:21

N. Očník
Morphynista: Tak si chess-news nepouštějte, dokud partie neskončí. To je tak těžké? :o
+0 /-0 | 06.03.2016 17:09

N. Očník
Můj názor je ten, že Poutník byl celkem zbytečně uštěpačný a osobně zlomyslný ve své první poznámce. Byla to taková trochu dětinsky jedovatá radost, pámbu mu ji přej. Na druhou stranu by neměl být takový problém pro ostatní se přes takovou přízemnost přenést a v podstatě to ignorovat. Nepřišlo mi to jako "zlo", které je třeba vykořeňovat. Další příspěvky už pak jen zbytečně přilévají olej do ohně. Na internetové diskusi stejně nelze nikoho přesvědčit ...
+0 /-0 | 06.03.2016 17:08

David Navara

Re Poutník: V jazyce se věty vyskytují v kontextu a pokud to nevíte nebo nechcete vědět, není to moje chyba. (Chtěl jsem Vás parafrázovat a napsat, že každý, kdo se alespoň rámcově vyzná v jazyce, ví, že věty se vyskytují v určitém kontextu. Ale třeba byste mi správně namítl, že to není tak docela pravda.) U mého textu je kontext jasně patrný. Když už se bavíme o logice, víte, kdo to byl Paul Grice a co je konverzační implikace?

https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Grice

Nikdo Vás tu nepranýřuje, naopak Vy mne anonymně kritizujete za větu, která je v daném kontextu naprosto přiměřená. Nechci Vás upálit ani ukamenovat, ani nikdo jiný tady nic takového nevyjádřil. Mnohokrát jsem přijal kritiku za něco, co jsem udělal špatně, přestože někdy to pro mne nebylo lehké. Ale nemám rád, když mě někdo kritizuje bezdůvodně.

 Nezlobte se, ale nebudu se s Vámi bavit, protože mám dost jiné práce. Stejně Vás nepřesvědčím, že se mýlíte. A ostatním čtenářům snad postačí to, co jsem napsal, aby si sami udělali obrázek.

+0 /-0 | 06.03.2016 17:04

SchwartzBlack

Ad Poutník - Heretik? :-) Spíš komik. Spojit lpění na slovíčku a Kidy o logice s obviněním z vychloubání mi přijde vyloženě směšné.

+0 /-0 | 06.03.2016 16:43

Poutnik

Zcela věcně a naprosto korektně jsem se vyjádřil k rozdílu v definici množin. Nemohu za to, že pan Navara neumí přesně formulovat své myšlenky. Navíc mou poznámku deformujete, protože v ní není nic víc, než upozornění na rozdíl ve formulacích. Jedna věc je, jak to bylo myšleno a druhá, jak to bylo napsáno. Každý, kdo se alespoň rámcově vyzná v logice ví moc dobře, jakým způsobem se rozšíří množina partí, když se vynechá slovo "mých". Nicméně chápu, že zde se nenosí upozorňovat na zjevné chyby ikony. Na pranýř s heretikem, naváží se do naší hvězdy. Upálit a ukamenovat, anebo naopak...

+0 /-0 | 06.03.2016 16:21

Morphynista

To půlhodinové zpoždění přenosu je skutečně otravné. Na chessbomb vidíme pozici, která může dopadnout jakkoliv, na chess-news si můžeme přečíst, jakým výsledkem partie skončila...

+0 /-0 | 06.03.2016 16:04

David Navara

Re ELOminator: Partii sleduji se zapnutým motorem. Jelikož se jedná o ostrou pozici, nemohu se zde s počítačem měřit. Když říká 0.00, asi to tak bude. Šachy ale naštěstí hrají lidé. Jsem zvědavý, co se stane v příštích tazích, všechny tři výsledky jsou možné. (Neřekl jsem nic informativního, jen jsem odpověděl na otázku.)

+0 /-0 | 06.03.2016 15:26

Petr Boleslav

Taky bych už to přešaltroval na právě probíhající partii Hou - Muzyčuk. Bílá dnes hodně odvážně, testuje, co soupeřka unese. Jestli z toho bude bod pro Hou, tak je konec zápasu

+0 /-0 | 06.03.2016 15:24

SchwartzBlack

Ad Poutník - Tak podobnou zoufalost jsem tady už dlouho nečetl. A to jsem tedy ještě hodně decentní. :-)

+0 /-0 | 06.03.2016 15:17

ELOminator

Když už tu máme Davida na drátě, jaký je jeho názor na dnešní partii Hou x Muzyčuk? Mně se to zatím za černé velmi líbí.

+0 /-0 | 06.03.2016 15:17

David Navara

Děkuji. Když jsem psal o tom výčtu obsahujícím 8 partií, myslel jsem ten na nss.cz, k němuž jsem ráno odkazoval a který byl všeobecně dostupný. Teď vidím, že jsem z korespondence nedoplnil další větu, v níž zmiňuji dvě partie s Harim. To píši jen proto, aby někdo ještě netvrdil, že neumím počítat do osmi. Jeden nikdy neví...

+0 /-0 | 06.03.2016 15:16

Petr Boleslav

Partii jsem doplnil.

+0 /-0 | 06.03.2016 15:12

David Navara

Ne, nedopadne. Nehodlám žalovat Českou poutnickou kancelář. :-)

+0 /-0 | 06.03.2016 15:11

ELOminator

No tak vidím, že efekt motýlích křídel funguje. Napíšu jednu ironickou poznámku a bum ho!

 

+0 /-0 | 06.03.2016 15:10

Petr Boleslav

Poutník ustřelil, dopadne to jako se Zemanem?

+0 /-0 | 06.03.2016 15:04

David Navara

V uvedeném výčtu je 8 partií, přičemž všechny jsem sehrál na letošních World Mind Games. Vyjádřil jsem se následovně: "Z toho výčtu zajímavých partií vypadla jedna z nejlepších..."

Snad nechcete, abych psal: "Z toho výčtu zajímavých partií vypadla jedna z nejlepších z toho výčtu..."

Pane Poutníku, samozřejmě se Vám na mně může leccos nelíbit, ani já se sebou nejsem zdaleka vždy spokojen. Ale je to už nejméně potřetí, kdy mě kritizujete za něco, co si kritiku vůbec nezaslouží. Nedivte se, že potom reaguji podrážděně.

+0 /-0 | 06.03.2016 14:59

David Navara

Re Poutník: Pokud mě chcete chytat za slovo, tak samozřejmě můžete. Ale když píši, že jsem vyhrál s bílými, nemyslím to jako rasistickou poznámku, ale jako elipsu (výpustku). Posílám původní korespondenci s Petrem Boleslavem:

Nějaký tip na ukázku?  Těch tipů by byla celá řada, ale většinou to jsou jen fragmenty. Z rapidu už zveřejněná partie Navara - Ding, z bleskovek závěr partie Navara - Wang Hao i celá partie Wang Hao - Navara, partie Navara - Domínguez Perez, Navara - Tomaševskij, obě partie se Šachrijarem. Trochu lituji, že jsem v rozhodující partii Mamedov - Navara nezahrál 22...a4 23.Ja3 Kb6 se strategicky vyhranou pozicí. Ještě zábavnější by bylo, kdyby po 22...a4 bílý pěšec stál na a3...

Myslím si, že když v diskusi píši o výčtu zajímavých partií, dá se z textu článku pochopit, že se jedná o výčet mých zajímavých partií z daného turnaje. Myslím, že ELOminator žertoval. Pokud toto někdo nechce chápat, nemyslím, že by to byl můj problém.

+0 /-0 | 06.03.2016 14:52

Poutnik

Jenže je zde rozdíl mezi "jedna z mých nejlepších" a "jedna z nejlepších". V prvním případě jest množinou výčet vašich partíi, v druhém jde množinu všech partií. Proto vaše glosa zní velmi povýšeně, jelikož partii Navara-Tomaševskij řadíte mezi jednu z nejlepších partií vůbec. ELOminator na to upozornil ještě velmi decentně :-)

+0 /-0 | 06.03.2016 14:17

David Navara

Ona vždy je nějaká partie jedna z MÝCH nejlepších V RÁMCI DANÉHO TURNAJE, ať už tam hraji jakkoliv. A tak to bylo myšleno, přestože jsem ta upřesnění neuvedl. Uvedl jsem více vyhraných partií, protože jsem prohrával především kvůli hrubým chybám. (Zaslouženě, to nepopírám. V průběhu všech soutěží jsme já i soupeři nevyužili mnoho šancí - v bleskovém šachu spíše já, v baskickém převážně soupeři.)

+0 /-0 | 06.03.2016 11:43

ELOminator

No tak to teda poprvé registruju Davida jako chlubílka wink

+0 /-0 | 06.03.2016 08:55

David Navara

Z toho výčtu zajímavých partií vypadla jedna z nejlepších, konkrétně bleskovka Navara - Tomaševskij.

+0 /-0 | 06.03.2016 05:17

Marhula

Zdravím,

může mi někdo prosím poslat výsledky- rapid písek je to jen do 7 kola z 9 kol už 5 hodin na chess results děkuji aabb45@seznam.cz

+0 /-0 | 05.03.2016 21:51