Příčiny jsou nepochybně dvě. Především jsem dnes poprvé oblékl staré osvědčené reprezentační vyhrávající tričko, nu a část naší výpravy už klesla tak hluboko, že nevyhrát by vyžadovalo opravdu mimořádné umění.
Mrzí mě dnešní prohra Štěpána Hrbka, který doposud výsledkově výpravu vedl, ale partii jsem ještě neviděl a nevím, co zlého se přihodilo. Staříci z osmnáctky nadělili soupeřům čistého kanára, kdy se to znovu podaří? Van Nguyen a Jan Vykouk se zítra posadí vysoko na onliny a přes houževnatý odpor soupeřů zatím plní naše největší naděje na přední umístění. Jejich další dva kolegové by mohli mít určitě bodů také více, jenže – nu podívejte se na partiové fragmenty.
Uvidíte náš
největší problém v kostce. „Povinné výhry“ by nám celkem
šly, „povinných proher“ ani moc nebylo, ale tam, kde čekám
„boj“, až příliš často rozdáváme body díky hrubým omylům
v taktice a propočtu. Nevadí mi neznalost variant v zahájení,
to se mládež jednou naučí, s taktickou vynalézavostí a
postřehem to ale bude trochu těžší práce. Přitom to před pár
lety bývala naše dost slušná zbraň.
Pánská část
výpravy si přece jen počíná výrazně úspěšněji. Vanův
bratr Thai Dang Vi se nenápadně rovněž protlačil na +2 a háže
slavnějšímu bráškovi rukavici v soutěži o nejúspěšnějšího
Nguyena naší výpravy. Nebudu nadměrně chválit, na to je ještě
brzo – Sašovi Skalskému bych přál méně zručnosti
v komplikovaní si realizace získané výhody, líbí se mi
rváči z H14, jen opět ta taktika kdyby byla víc pod
kontrolou. Bojovnost ale z našich nechybí nikomu, i ti
nejmladší dělají, co mohou, úměrně svým znalostem a
schopnostem.
Z krásnější
části naší výpravy zkusím pochválit Lucku Fizerovou, která se
zatím drží z děvčat v tabulkách nejvýše. Karin Němcová
nemá zrovna čisté svědomí z taktiky, to bych ovšem mohl
opakovat unisono. Chci ale po dnešku věřit, že princezny ještě
zaberou a zatímní ztráty zahladí.
Pomalu si sedají
i organizační problémy šampionátu. Obědy v sousedství
turnajového sálu sice všem stále komplikují denní režim
přípravy na partie, ale po všeobecné kritice už jsou alespoň
kvalitou na přijatelné úrovni. Také už jsme pár děvčat
stěhovali z pokoje na pokoj, ale to bude lepší, když vám
někdy fotografií přiblížím, jak může vypadat třílůžkový
pokoj.
Další dobrou
noc přeje
Marek Vokáč
St.č. | | Jméno | Rtg | FED | 1 | 2 | 3 | 4 | Body | Poř. | K | rtg+/- | Skupina |
---|
24 | | Barteckova Valerie | 0 | CZE | 0 | 0 | 1 | 0 | 1,0 | 44 | 0 | 0,00 | Girls U08 |
36 | | Veverkova Dorota | 1243 | CZE | 0 | 1 | 0 | 1 | 2,0 | 30 | 40 | 2,40 | Girls U10 |
59 | | Barteckova Denisa | 0 | CZE | 0 | 1 | 0 | 1 | 2,0 | 39 | 0 | 0,00 | Girls U10 |
41 | | Fizerova Lucie | 1456 | CZE | 1 | 0 | 1 | ½ | 2,5 | 26 | 40 | 4,00 | Girls U12 |
73 | | Stastna Martina | 1531 | CZE | 0 | 0 | ½ | 1 | 1,5 | 70 | 40 | -17,60 | Girls U14 |
20 | | Laurincova Kristyna | 1998 | CZE | 0 | ½ | 0 | 1 | 1,5 | 52 | 40 | -79,60 | Girls U16 |
25 | | Nemcova Karin | 2068 | CZE | ½ | 0 | 1 | ½ | 2,0 | 34 | 40 | -52,00 | Girls U18 |
14 | | Gorej Vojtech | 1353 | CZE | 1 | ½ | 0 | ½ | 2,0 | 42 | 40 | -21,60 | Open U08 |
20 | | Fizer Marek | 1764 | CZE | 1 | ½ | 0 | 1 | 2,5 | 37 | 40 | -30,00 | Open U10 |
62 | | Nguyen Thai Dang Vi | 1498 | CZE | 1 | 0 | 1 | 1 | 3,0 | 25 | 40 | 20,40 | Open U10 |
65 | | Soucek Jan | 1492 | CZE | 1 | 0 | 1 | 0 | 2,0 | 68 | 40 | -22,40 | Open U10 |
8 | | Hrbek Stepan | 2107 | CZE | 1 | 1 | ½ | 0 | 2,5 | 28 | 40 | -27,20 | Open U12 |
45 | | Kusa Jakub | 2070 | CZE | 1 | 0 | 0 | 1 | 2,0 | 63 | 40 | -24,80 | Open U14 |
50 | | Vojta Jakub | 2045 | CZE | 1 | 0 | 1 | ½ | 2,5 | 44 | 40 | 15,60 | Open U14 |
78 | | Barak David | 1921 | CZE | 0 | 1 | 1 | 0 | 2,0 | 60 | 40 | 23,20 | Open U14 |
47 | | Skalsky Alexandr | 2177 | CZE | 1 | ½ | 0 | 1 | 2,5 | 33 | 40 | 11,20 | Open U16 |
1 | GM | Nguyen Thai Dai Van | 2548 | CZE | ½ | 1 | ½ | 1 | 3,0 | 8 | 10 | -3,10 | Open U18 |
10 | FM | Vykouk Jan | 2413 | CZE | ½ | 1 | ½ | 1 | 3,0 | 13 | 10 | 0,90 | Open U18 |
45 | | Zeman Matyas | 2181 | CZE | 0 | 0 | 1 | 1 | 2,0 | 46 | 40 | -15,20 | Open U18 |
50 | FM | Simet Martin | 2146 | CZE | ½ | 0 | 0 | 1 | 1,5 | 52 | 40 | -10,80 | Open U18
|
Průběžné výsledky
Vykouk po sedmém kole paráda, jen tak dál. U Vana čekám ještě zlepšení, bylo by pěkné kdyby to cinklo dvakrát . Řek už si zlato asi utéct nenechá, ale jsem hodně zvědavý
Zajímavější je, že v 7.kole +4. Důležitější, že v nejvíce sledované H18 Honza Vykouk druhý (5,5 z 7) a jde černými na prvního Řeka (6,5). Van jistě zafinišuje, zatím 4,5.
Zdeňku, v diskusi s mat-lalem jsem nepokračoval. Nejprve mluvil jak začít trénovat děti a Marek Vokáč, já a další mu snaživě odpovídali a pak prozradil, že mu jde o Vana a Honzu, co by měli jako dělat, radil. K Tobě Zdeňku: Je malý rozdíl v přípravě dlouhodobé a při turnaji. Reagoval jsem na Tvé, že při turnaji u H8 nejde. Ano, H10 je vyspělejší, H12 ještě více atd. a musí se tomu přizpůsobit příprava. A jak jsem psal, příprava (i u HD8) nemusí spočívat nebo "jen spočívat" v přípravě zahájení z partií soupeře, ano v H8 ani často nenajdeš partie, H10 málo a málo vypovídací hodnoty, také jsem psal. Proto jsem psal o ME vloni, rozvička diagramů a příkladné partie "mistrů" na např. volné sloupce, střed atd. A pozor, pak samozřejmě "příprava" i po motivační, psychologické stránce. V tom je velmi důležité, aby trenér žáka celoročně znal a poznal.
Zrovna Tebou zmíněného Magnuse jsem (shodně s Tebou, co jsi napsal) na dvou soustředěních a na školení trenérů zmiňoval, že není zrovna ideální na metodické ukazování menším dětem. Karpov a Fischer se ukazují lépe. Ale když jsem napsal "mistři", tak píši obecně, důležitější co trenér nalezne k tomu co chce ukázat. A pod pojmem "mistr" mohu vůči malému žákovi myslet třeba Tebe, najduli odpovídající materiál třeba na výhru po volném sloupci.
--
A úplně na závěr ("uvidíme"): Věř, že do "závodů", který trenér je lepší, přes výsledky svého žáka, se pouští jen ti, kteří tomu nerozumí. také tu na nss byli, často jsou to tatíci. "A já těm rodičům potom říkám, proč platí toho IM jako trenéra, když můj kluk jejich dítě porazil a je dlouhodobě lepší. Přitom já mám hluboko pod 2000 elo, holt rozumím trénování více než ten IM, to je přeci vidět na mém klukovi". Tak nějak zde jeden kdysi psal Takže já přeji Vojtovi, dětem u nás, v kraji i v republice, aby měly šachy rády a tím mádež ráda trénovala a třeba to někam dotáhla. A všem trenérům samozřejmě vše nej též.
Poznámky k diskuzi níže - jestli je důležitější znát zahájení , nebo umět kombinační obraty : to jsem poznal , když jsem poprvé v životě mohl pracovat s 8 letým hošíkem. Není to polemika s Markem , ale rozehrát dobře partii považuji za důležitější.
ad Pavel - Ty jsi připravoval H10. To je něco jiného , jak H8. A pod pojmem příprava si představuji já něco jiného, jak Ty. A ukazovat třeba našemu Vojtovi partii Magnuse považuji za zhůvěřilost.Ovšem každý trenér má svůj "rukopis" , uvidíme na výsledcích v budoucnu.
Nejen pro oddílové přátele je článeček o seznámení našeho Vojty s evropským žákovských šachem zde https://bandicrash.webnode.cz/
Mat-lal: Já nechci probouzet vášně ani bojovat. Pojďme se dívat na onlajn. V partii Vana si můžeme procvičit taktiku a potrénovat propočet.
Sachmat: Vážený pane kolego, nechci nijak probouzet vášně:))) Kromě toho se domnívám, že oba určitě chápeme, že problém je mnohem složitější, než bychom byli schopni vyřešit v této diskuzi. Navrhuji zakopat válečného jezdce a raději popřemýšlet nad tím, jak mladým šachistům přiblížit cestu k pochopení tajů šachové hry.
Chtěl jsem jen říct, že hráč musí nejdříve porozumět šachu, a pak se může hráč vrhnout na studium variant zahájení. V sobotu 22. září se koná Havlíčkově Brodě konference trenérů. Přijeďte a můžeme debatovat v silnějším trenérském obsazení.
Kharty: Přečíst nestačí, důležité je pochopit:)))
Sachmat: Může nám tedy vysvětlit, k čemu je dobré stát od prvních tahů jako prase bez šancí na protihru? Díky:)))
GM Vokáč má pravdu. K čemu mi je získání lepší pozice díky znalosti variant v zahájení, když v dalším průběhu partie nezvládnu taktické motivy a ztratím materiál. Vanovi a Honzovi nebudu doporučovat, co mají studovat. To jim řekně někdo fundovanější.
Karty: No k mat-lalovi: Jak se říká: "Laik žasne, odborník se diví".
Koukám Ioannidis mi udělal radost i dneska, jede jako parní válec
Vážení kolegové, nechci se účastnit podivné diskuze ohledně trénování malých dětí, (jak táhne kůň jim může vysvětlit táta, na to není potřeba GM.) Přečtěte si Revoluci v zahájení od Kasparova a rychle změníte názor. Van i Honza jsou právě v tom věku, kdy by měli tuhle skvělou knihu studovat. Tam je jasně vysvětleno, že taktika (ale i strategie) vyvrěrá pouze ze správně rozehrané (a promyšlené) hry. Pokud na to jdete opačně (např. mnoho diagramů s taktikou bez souvislosti s předchozími událostmi - jak je dnes moderní - nebo analýzy se strojem - což je úplně nejhorší), nikdy nenaučíte mladého hráče lásce k vlastní tvorbě, což je nejdůležitější.
Pavel Ch: Upřímně doufám, že na Váš příspěvěk pan mat-lal odpoví a vyjasní, jaké děti tím tedy myslel, protože bych se ale opravdu hodně divil, kdyby to měla být kategorie 18tek. A vysoudit to jen z toho, že sleduje pouze H18tku, kupříkladu i přesto, že píše "k trénování malých dětí se tedy dále nevyjadřuji..." by mě asi nenapadlo. Za mě tipuji, že měl na mysli začátečníky, u kterých by viděl jako přínosnější naučit je, jak partii "správně" rozehrát, neb sám, jako šachista, vnímá, že se mu taktika hledá lépe v koordinovaných pozicích s dobrou souhrou a aktivním zapojením co největšího množství figur, což u něj vzniká zpravidla spíše po odtahané teorii, než po jakémsi takémsi hokusu pokusu. (Tady ještě pro jistotu, než se do mě někdo pustí, že to trénování dětí chápu úplně zcestně, uvedu, že tenhle příspěvěk nijak nereflektuje to, jak si já osobně myslím, že by se děti měly nebo neměly trénovat.) Velmi těžko by se mi vnímal fakt, že by to mat-lal myslel tak, že i hráče okolo sedmnáctého roku věku typu Van by "stále učil zahájení a na taktiku by se ještě nedostalo". Inu ale třeba se mýlím.
mat-lal:
No tak to jsem naznačil ve svém příspěvku, že možná došlo k vzájemnému nepochopení.
Takže Vaše věta "nejprve bych děti naučil...." jste měl na mysli H18 Vana a Honzu Vykouka.
Abychom nezdržovali Marka psaním do diskuse na nss od práce, omlouvám se za něj i za sebe, že to jsme opravdu, ale opravdu, nepochopili.
Ještě jednou dobrý den:) Přiznávám, že sleduji pouze partie Vana a Honzy Vykouka...
Ke trénování malých dětí se tedy dále nevyjadřuji, jelikož o tom nic nevím:)))
Zdraví, ML
Re: mat-lal
Marek Vokáč ví, jak dlouho se známe, že ne vždy s ním ve všem souhlasím, tomu se oba vzájemně. Ale co napsal zde, kdyby šlo označit kursorem, a dát barvu, vybral bych zlatou.
Netvrdím, že přemýšlíte, mat-lal, úplně špatně, ale buď jste se přesně nevyjádřil nebo jste nepochopil úplně Marka Vokáče nebo obojí. Také z Vašich diskusních příspěvků není jasné, zda je téma začátečníci nebo HD8,10 na ME nebo HD16,18 na ME. To je rozdíl, spíše podstatný.
Před pár dny se mne můj kamarád, trenér, zde optal, že nelze připravovat osmiletého neb soupeř nemá partie v databassi. Já na ME Rumunsko vloni připravoval v H10 žáka tak, že jsme začali 10 kombinacemi. Pak jsem vybral ukázky, partie mistrů na volné sloupce, střed, atp. prostě to, v čem měl rezervy předtím. A na závěr co asi by mohlo být dnes postaveno, sice z partií soupeře, ale s malou vypovídací hodnotou. S tím, že se možná bude hrát, ale počítej, že spíše něco jiného a pak budeš hrát, jak tři roky trénujeme, hlavně hlavou. Obdobně před MČR jsme se nepřipravovali na 23 soupeřů, ale několik set diagramů za 3 měsíce. OK, přešel poprvé mezi starší a ve svém ročníku si třetím místem (8.celkově) vybojoval příští finále ČR. Říkal jsem mu, ok, díky těm řešeným diagramům.
Ještě, když jsem se dotknul Marka Vokáče, tak snad jsme v souladu, jak apeluje na žáky, aby hráli proti silným. Když se mne zeptali z Ave-kontaktu na onoho desetilého, do béčka že?, řekl jsem, pardon, myslel jsem "automaticky" áčko (open Praha), No 2,5 bodu, mohlo být sice i lépe, ale dobře že, tvrdá škola.
Vážení pánové, jistě vám je jasné, že nehoruji za biflování teorie zahájení u adeptů naší krásné hry. To nemá smysl, pak dojde pouze k tomu, že hráč odtahá nabiflovanou variantu a pak neví, co s tím. Jde mi pouze o to, aby mladý člověk pochopil, že šachová partie je dlouhá cesta, podobná životu, kdy každá etapa má svůj smysl. Ale jak píše pan Veselý: "Jak zapřáhneš, tak potáhneš!", proto má nauka o zahájení zvláštní význam v tom, že její zvládnutí probouzí zájem o další studium, ale to přece jako trenéři musíte denně vidět.
Naprostý souhlas s panem Vokáčem,přes 15 let jsem trénoval mládež a přesně stejnou filozofii jsem zastával.Bohužel dnes řada trenérů mládežníky bifluje zahájení,případně jim připraví varianty na soupeře,remíza je sice dobrá,ale děti zahájení nerozumí a vlastně ani neví jak k remíze přišli :-(. Důležité je děti naučit hrát šachy,porozumět jim :-)
Děkuji za odpověď:))) Určitě víte, co děláte, ale stejně si myslím, že přirozená posloupnost věcí budoucích je nezbytná ke zdravému rozvoji. Nejprve bych děti učil jak partii správně rozehrát, až potom základní taktické obraty při prvním kontaktu figur, poté základy strategie zejména v oblasti pěšcové struktury a následně koncovky a jejich hlavní zákonotosti. Pěkně krok za krokem, v praktické hře, ale v jednom sledu:))) V tomhle byl dobrý pan Pachman, ten to chápal velice komplexně, škoda, že nezaložil své šachové gymnázium u nás...
Taktické schopnosti se znalostí zahájení opravdu nesouvisí, to snad je i z oněch dvou ukázek zcela zřejmé. Nejdříve se začátečník musí naučit základní kombinační obrázky (motivy), pak se musí naučit alespoň trochu počítat varianty, a celé to musí vyvrcholit pochopením vztahů mezi figurami a jejich souhrou. Teprve až toto alespoň trochu slušně zvládnou, pak má teprve smysl začít vyučovat zahájení - a začít musíte zase vysvětlováním obecných principů zahájení. A až děti pochopí význam centra, rychlého vývinu, prostoru a času, teprve pak má smysl začít ukazovat nějaké konkrétní varianty - a znovu musíte začít od základních ideí celého systému, který vyučujete. Pokud při výuce taktiky spoléháte na výuku zahájení, tak musí vaše partie končit do 20. tahu, nebo máte v taktice velké mezery, to mi věřte.
Díky za pěkný článek, nicméně v jednom s vámi Marku nesouhlasím. Píšete, že vám nevadí neznalost zahájení, ale s taktickou vynalézavostí a postřehem prý bude práce. To sice ano, ale hlavně díky neznalosti zahájení. Taktické obraty nevznikají z ničeho, ale především z převahy, vzniklé z dobře vyvinutých figur. Potom vznikají kombinační obraty skoro "samy od sebe", pokud ale mladý hráč už od počátku tahá za kratší konec, je těžké tříbit kombinační postřeh:))) Nicméně to určitě dobře víte sám, tak promiňte, že vám fušuji do řemesla:)))