Sestřih z ČEZ CHESS TROPHY

11.06.2014 06:11 | ČEZ Chess Trophy 2014

Hikaru Nakamura skóruje vysoko 3,5:0,5! Český divák si jistě přál lepší výsledek, viděli jsme ale zajímavé partie plné taktických přestřelek, zajímavých motivů a velké bojovnosti.

FOTOREPORTÁŽ

Ohlédnutí za letošní akcí ČEZ CHESS TROPHY skrze krásné fotografie Anežky Kružíkové.


Velmistři Hikaru Nakamura (USA) a David Navara (CZE) se utkali na 4 vážné partie v rámci šachové akce ČEZ CHESS TROPHY. Ta se koná pravidelně jednou do roka v Michnově paláci na pražské Kampě pod taktovkou ředitele Pražské šachové společnosti Pavla Matochy.  


Proti aktuální světové sedmičce k simultánce zasedlo třicet soupeřů. Čtyřhodinové snažení obrat světovou jedničku v rapid a bleskovém šachu o nějaký ten bodík vyneslo ovoce pánům Kičmerovi, Syslovi, Trochtovi a Habiňákovi. Čtyři remízy stály Nakamuru dva body. Konečné skóre tak vyšlo vysoko 28:2 pro americkou hvězdu.


Velký zájem projevili diváci o přednášku slovenského velmistra Jána Markoše na téma: Jak vyrůst z klubového hráče do síly velmistra. Pro praktický šach velmi poučná byla také přednáška Roberta Cveka na téma: Kdy měnit střelce za jezdce aneb plány s lehkými figurami ve střední hře i v koncovce.


Akcí ČEZ CHESS TROPHY provázela krásná hosteska ve stylových, papírových šatech vlastní výroby, Katka Středulová.


Pokřtěna byla nová kniha Černobílá cesta. Nejkrásnější studie a úlohy Maria Matouše, nejlepšího českého šachového skladatele 20. Století, a bizarní šachové povídky Pavla Housera doplněné ilustracemi Kristiny Peřichové. Na 240 stranách se můžete ponořit do 45 studií a úloh, 22 povídek a potěšit se 36 ilustracemi. Knihu můžete mít v limitované číslované edici (100 ks), vázanou v imitaci kůže s raženým diagramem, papírovým přebalem a všitou stužkovou záložkou za 999,- anebo v klasické verzi za 333,- (e-shop nss.cz). 


Ocenění za celoživotní práci pro rozvoj a propagaci šachu převzal Vlastimil Hort. Legendární ikona českého šachu připravila pro diváky oblíbený kvíz. Otázky byly zaměřené na šachovou historii a ukázky konkrétních pozic z věhlasných a známých partií. Nejlépe obstál bývalý skladatel šachových studií a vydavatel časopisu Šemík Luděk Sedlák.


Tradiční trofej s dílny sklárny Ajeto si odváží Hikaru Nakamura.

PARTIE

Partie dvou šachových velikánů připravily divákům pěknou podívanou. Nabízíme jejich opakování s úvodníky Petra Boleslava. Analýzy všech partií přináší web Pražské šachové společnosti nebo předchozí články zde.


-
. kolo -

První partie

Oběti černé dámy na f2 se diváci v první partii zápasu Davida Navary s Hikaru Nakamurou nedočkali, přesto souboj v Královské indické dokázal nadchnout početné obecenstvo v Michnově paláci. Americká jednička Nakamura prokázal svou připravenost a vynalézavost ve svém dvorním zahájení a černé figury přetavil v celý bod. Nakamura - Navara 1:0.

Druhá partie

Za bílé figury zasedl sedmý hráč světa Hikaru Nakamura s volbou 1.d4. V rychlém sledu se odehrála jedna z variant Meránské. Oproti první partii obětoval pěšce David Navara, ale plnohodnotnou kompenzaci během partie nezískal. Nakamurovi se postupně podařilo aktivitu černých figur eliminovat a pěšce více uplatnit v koncovce. Nakamura - Navara 2:0.

Třetí partie

Ten kdo byl zasvěcen do zápasu Davida Navary s Hikaru Nakamurou z předešlých dvou dnů, třetí herní den již netrpělivě vyčkával, jaký úvodní tah zvolí český velmistr ve své druhé partii bílými figurami. Žádné úhybné manévry, opět se na šachovnici stavěla Královská indická, Krasenkovova varianta. Od běhu první partie odbočil Hikaru Nakamura tahem f6, vznikající pozice po několika dalších tazích dala českým fanouškům notnou dávku optimismu. Partie nakonec skončila smírně.  Nakamura - Navara 2,5:0,5.

Čtvrtá partie 

Komentuje GM Robert Cvek

-
. kolo -
Nakamura - Navara 3,5:0,5


Podle hesla  "lepší půlka nežli nulka", těšme se, koho dalšího zajímavého na pražskou Kampu přivede příští ročník ČEZ CHESS TROPHY.


Konečný stav zápasu Navara - Nakamura


červen 07. 08. 09. 10.
Jméno/kolo FED 1. 2. 3. 4. CELKEM
NAVARA CZE 0 0 1/2 0
   0,5
NAKAMURA USA 1 1 1/2 1
   3,5




Odkazy:

56x 8584x Tobi
Fotogalerie
Komentáře (56) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
strelec

ad TimWu: zápasy se hrají již mnoho let, tak předpokládám, že úvahu nad turnajem již někdo z PŠS udělal, což možná bude důvod, proč takový turnaj není...enlightened

+0 /-0 | 14.06.2014 12:18

Zdeněk Janda

Hm , skvělá myšlenka surprise, jen: 1) jaký je odhadovaný rozpočet takovéto akce (v porovnání s tímto duelem)  ? 2 ) kdo bude tyto peníze shánět ? wink...

+0 /-0 | 14.06.2014 10:44

TimWu

Stálo by za uvahu povýšit akci na vyšší úroven a uspořádat příští rok místo zápasu turnaj s atraktivním obsazením. Pozvat např. 4 hráče ze světové špičky, kteří mají k Praze pozitivní vztah: Nakamura, Topalov, Svidler, Ivanchuk; k nim další zajímavé nekopromisní hráče: Morozevich, Bologan, Ding Liren, Jobava, Shirov, Rapport; a doplnit turnaj o dva nejlepší české hráče: Navaru a Lázničku. Takto obsazený turnaj by se stal určitě jednou z nejzajímavějších a celosvětově mediálně nejsledovanějších šachových akcí roku.

+0 /-0 | 14.06.2014 08:42

Zdeněk Janda

Docela se divím, že se tu dosud nikdo nepozastavil nad jednou (níže uvedenou)  větou Davida : „Jinak pro zajímavost dodávám, že na účast v letošním ročníku se mne nikdo ani neptal, brala se jako samozřejmost. Ani smlouvu jsem ještě nepodepsal!“ . Pokud je to pravda,tak jednání pořadatele vůči Davidovi se mi jeví jako velmi  podivné. Na místě Davida bych se cítil dost  vy (či spíše zne) užívaný…

+0 /-0 | 13.06.2014 09:31

Pavel Ch

Ad Mat na šachovnici.

Od doby, kdy šachista si přestane nechávat dávat v žácích maty a v rozumnou dobu se vzdá,  se mu zdá dostat mat ve vážné partii spíše ostudou a proto to úmyslně nedělá (pokud opravdu nepřehlédne). Alespoň mně to tak vždy připadalo.

Všímám si, že jakýsi trend TOP světové špičky, že soupeři dovolí dát mat, pokud je hezký obrazec na závěr, hezký mat. Ne jednou jsem si toho poslední dobou všiml. Chápu to tak, že to berou spíše jako úctu k soupeři, dárek za dobře sehranou partii, či pro diváky na úkor svého vlastního ega. Pokud tomu tak je, tak spíše ocenění hráče, že toto umožní i přes vlastní neúspěch v partii.

+0 /-0 | 13.06.2014 08:00

strelec

re nvmea: Newink

+0 /-0 | 13.06.2014 07:16

nvmea
je Agdestein lepší hráč než Navara?
+0 /-0 | 13.06.2014 01:12

haki34

Akce jako zápas Navara – Nakamura jsou super, vidět tyto souboje světových hráčů s naším Navarou stojí za to, mě tohle přitáhlo k počítači! Ale zdejší názory, že Navara byl téměř vyrovnaným soupeřem, že kdyby zahrál to nebo ono, partie by dopadly jinak, nebo že mu jen nevyhovuje formát takového zápasu, nebo že dokonce kdyby hrál na více partií, tak by to dopadlo jinak (!!), tak tohle vše... jaksi nevystihuje jádro pudla. Podstatným je spíše fakt, že i tento zápas ukázal, jak až propastný výkonnostní rozdíl je dnes mezi světovou špičkou a naši hvězdou. Tohle opravdu nebyl ten formální rozdíl 60 ELO a 20 míst na světovém žebříčku. Navara utrpěl zasloužený debakl, a když by se za rok potkal v Michnově paláci třeba s Caruanou, dostane stejným způsobem naloženo. Takže tohle je ta věc, nad kterou si tady jako fanoušek postesknu. Že nemáme hráče ve světové špičce, a že náš nejlepší se do té špičky evidentně nechystá vstoupit.

+0 /-0 | 12.06.2014 16:01

Petr Boleslav

Ceres: sprostá slova zbytečná, škrtáme

 

+0 /-0 | 12.06.2014 13:17

honzour

Ceres: Já že jsem říkal, že by se měl David vzdávat? To je nějaká halucinace, ne? Já jsem jen nechápal ty jeho úplně poslední tahy, ale sám David Navara mi vysvětlil, že to byl od něj jen takový vtípek na závěr, v podstatě taková originální forma vzdání se. Proč ne? Ať si každý v rámci pravidel tahá, co chce. Někdo je vtipálek, někdo zase suchar, nemám problém ani s jedním ani s druhým.

+0 /-0 | 12.06.2014 13:10

Ceres

Vládne tady tvrdá cenzura, jelikož mi někdo smazal můj komentář. Každopádně abych to zkrátil, největší plus dávám Davidovi za to, že se nevzdal a bojoval. A naprosto nesouhlasím s názory Playboy a Honzour. Nevidím žáden důvod proč by se měl vzdávat, zakomplexovaní lidé, kteří mi to občas řeknou mi opravdu kazí chuť hrát tak krásnou hru jako jsou šachy...

+0 /-0 | 12.06.2014 11:32

ddf

Podle me je skoda, ze David pred zapasem s Nakamurou hral 10. kol francouzske ligy, ktera skoncila 3. cervna. Pred tim hral 3 kola polske ligy  a mistrovstvi CR. Muj nazor je ten, ze si mel David pred zapasem aspon 10-12 dni odpocinout a zapas mel s Nakamurou zacinat tuto sobotu. Ale je to jen muj laicky nazor.

+0 /-0 | 12.06.2014 10:54

Marhula

Studie matouše jsou dost nesrozumitelné-alespon já jim mnoho nerozumím-možná má někdo jiný názor-děkuji.

+0 /-0 | 12.06.2014 09:06

Marhula

Chtělo to hrát klasicky na 12-24 partií 4partie- je velmi málo.

Dokázal by GM Navara vyhrát pardubice A -  kde je účast o mnoho silnější než v přeboru republiky.

+0 /-0 | 12.06.2014 09:04

noELO

Jako nešachista, který jen fandí a případně srovnává podle statistik, bych si dovolil souhlasit s názorem, že tenhle formát panu GM Navarovi nevyhovuje. V těchto zápasech dosahuje pravidelně mnohem horších výsledků, než by se dalo soudit podle rozdílu ratingu. Ostatně mistr světa, který má na probíhajícím turnaji v Norsku po zaokrouhlení téměř nad všemi konkurenty převahu téměř 100 ELO bodů, zatím vyhrál jen jednou, a to shodou okolností s Aronjanem, který je mu nejblíže. Přál bych panu Navarovi, aby se dostal do společnosti těch, kteří jsou pravidelně zváni na uzavřené turnaje těch nejlepších. Tomu ale prudký pokles ratingu z těchto zápasů moc nepomůže. Možná schopný manažer?

+0 /-0 | 11.06.2014 23:41

nvmea
super akce, sám jsem se byl podívat a myslim že všichni si to pochvalovali. Získat hráče jako je Nakamura je prostě skvělý! Partie na imho velmi slušné úrovni, v každé se toho hodně dělo. Škoda že David nezískal ten bod navíc na kterej pozice určitě byly...
+0 /-0 | 11.06.2014 21:26

JanV

A nez se do me pusti nejaky ten "noname" GM, o jehoz vykonech si muzu nechat zdat jen v nejdivocejsich snech, nemyslel jsem to jako urazku, ale jako "jakykoliv radovy, bezny velmistr" 

:-)

+0 /-0 | 11.06.2014 20:57

JanV

chess - no dobre, trochu si s nazorem na hratelnost toho zapasu odporujete, ale ja jsem asi taky vyjel trochu moc zostra. A DN sam pise kousek niz, ze pro nej sachy zustavaji pres vsechen cas, co jim venuje, predevsim zabavou a hrou. Takze za timhle si stojim. A to, ze nekteri lide tady placaji o tom, ze Davidovi by se hralo lip s nejakym noname GM 2600, to uz je proste zvracenost, ale to jste vy nepsal, takze se omlouvam.

+0 /-0 | 11.06.2014 20:53

martinn

Modelka v papírových šatech (jako kdysi Pattie Boyd) se jmenuje Středulová. Jeden háček by moh tedy jít chytat ryby....

+0 /-0 | 11.06.2014 20:17

strelec

re chess: pardon, ale David Navara není srovnatelný s Nakamurou, Nakamura je prostě momentálně lepší. A ne kvůli tomuto zápasu, ale kvůli výsledkům které má a proto je dlouhodobě v první desítce světa. 

+0 /-0 | 11.06.2014 19:49

JanV

Chess - takze vy byste byl radsi, kdyby se ten zapas nehral?? Tak tomu fakt nerozumim. Partie vam nepripadaly kvalitni, mate snad pocit, ze se David ztrapnil, nebo co se vam nezda? Sam Nakamura Davidovu hru ocenil a prubeh partii mu dava zapravdu! A jestli DN sam rekl, ze sachy hraje pro zabavu, tak proc to resite? Asi neexistuje jiny narod na svete, ktery drskuje, kdyz jejich reprezentant dostane prilezitost souperit se svetovou top spickou. Cekali jste snad, ze Navara Nakamuru rozseka na prejt, nebo co? 

+0 /-0 | 11.06.2014 19:01

johnny01

Asi finanční důvody - těžko si může dovolit podobné akce odmítat.

+0 /-0 | 11.06.2014 18:21

Poutnik

11.06.2014 16:45 | chess

Nechápu co řešíš. Kdyby se takové akce David nechtěl účastnit tak ji odmítne. Přijal nabídku, tak k tomu asi má dobré důvody.

+0 /-0 | 11.06.2014 18:16

raflar
Offtopic : MS Carlsen - Anand bude v Soči.
+0 /-0 | 11.06.2014 17:01

marek

Mně se zápas líbil, určitě obohati oba hráče. Výsledkově špatné, na druhou stranu Nakamura je 5. hráč světa a David rozhodně nebyl favoritem. Celá akce je trochu i show a promo šachů a David to okořenil samomatem. Já to beru jako demonstraci toho, že nejde o život. Tedy jsem rád, že se akce konala, děkuji za to pořadatelům a doufám, že bude zase za rok obdobá ideálně třeba opět s hráčem světové top desítky.

+0 /-0 | 11.06.2014 16:21

morboj

David má můj hluboký obdiv. Já když prohraju partii, tak mám vztek na celý svět a je pro mě někdy těžké se s tím smířit a podat soupeři ruku s úsměvem. Ovšem přemýšlet o tom, jak udělat soupeři ještě větší radost z výhry - tak to je gesto hodné opravdového šachového krále ! A jsem rád, že takového krále máme.

Jinak jsem rád, že taková akce proběhla a doufám, že se pořadatelé nenechají otrávit ufňukanými hlasy, jakže byl ten soupeř strááášně silný a že David by měl raději hrát s"přiměřenějším" soupeřem. Viděl jsem krásný zápas s plným nasazením obou borců, žádnou opatrnou hru při zdi, to ani ta krutá prohra tolik nebolí.

Velký dík pořadatelům za to, že můžeme v Praze vidět hráče z té nejuzší světové špičky !

+0 /-0 | 11.06.2014 15:30

oldsoft

Nakamura na Twitteru píše:

Very tough match here in Prague with Czech #1 David Navara in the Prague CEZ Chess Trophy! The score didn't reflect the true quality.

+0 /-0 | 11.06.2014 15:07

Lubino

Nechat si dát mat je dobrej forek, to je naprosto v pořádku. A jinak koukám, že už tu chybí jen ZMB :-)

+0 /-0 | 11.06.2014 14:28

michal

Nevím, jak kdo, ale já jsem viděl souboj dvou špičkových šachistů a Nakamura byl o takhle malý kousek lepší. Ale byl pro Davida na dohled. A David mu do cesty kladl hezké úkoly. Nepřekvapilo by mě, kdyby Nakamura, až bude hrát zápas o mistra světa (to není tak nereálné), si pozval Davida jako sekundanta. David mu byl důstojným soupeřem.

+0 /-0 | 11.06.2014 14:04

Kozarek
Nie ze by ste vsetci boli radi, ze mate perfektnych sachistov a spickove svetove akcie priamo v Prahe. Co by futbalovi fanusikovia za to dali, keby v Prahe pravidelne hravala napr. Brazilia ... mozno by aj prezili, ze by vyhrala. Davidovi patri vdaka, vsetci ti spickovi sachisti prisli do Prahy kvoli nemu. Ak by sa aj Nakamura zaujimal o playboya, tak urcite nie o tohto nasho :-) Ze vyhral, to je dane tym, ze je lepsi, to je normalne, snad nikto necakal, ze by vysledok mohol byt opacny. To ale nie je podstatne. Sledujem tieto akcie od ich zaciatku a vidim len same pozitiva, a to aj pre takych rekreacnych sachistov, ako som ja. Takze vdaka, tesim sa na najblizsiu akciu. David, nedajte sa odradit, my ostatni dostavame mat ovela, ovela castejsie, a navyse neocakavane .
+0 /-0 | 11.06.2014 13:16

JanV

Jak by někoho mohl urážet samomat poslední partie, to opravdu nechápu. Vždyť to bylo skvělé zakončení a já bych to, být Nakamurou, bral i jako čestné "podání ruky" na usmířenou.

Od p. Navary skvělé a vtipné gesto.

A taky bych neřekl, že David to nějak "zbabral", prostě hrál s lepším soupeřem, ale neudělal žádnou hrubku. Negativním komentářům moc nerozumím...

+0 /-0 | 11.06.2014 12:28

...

heartheartheart Katka  heartheartheart

+0 /-0 | 11.06.2014 12:09

Frank
THE CHESS MIND By Dennis Monokroussos "To Navara's credit, he maintained a sense of humor, setting up a self-mate on the final move"
+0 /-0 | 11.06.2014 11:38

Frank
Hikaru Nakamura @GMHikaru "Very tough match here in Prague with Czech #1 David Navara in the Prague CEZ Chess Trophy! The score didn't reflect the true quality."
+0 /-0 | 11.06.2014 11:38

Frank
David Navara; Dobrý den Davide, já si naopak myslím, že pomocný mat byl naprosto důstojným a vtipným závěrem pěkného zápasu. Výsledkově to sice nedopadlo nejlépe, ale ve všech ostatních ohledech to byl výborný zápas a celkově povedená akce. Děkuji hráčům i organizátorům! Snad jediným neduhem celé akce jsou popisky k fotografiím v galerii PŠS, kde jsou neuctivě vynechávány osoby, které vkladatel obrázků neznal. To snad raději nenapsat nic, než u fotky dvou osob napsat jméno jen jedné (např. u fotky pana Matochy s paní Modrovou, ale podobných příkladů je tam bohužel mnoho).
+0 /-0 | 11.06.2014 11:38

MaX
tož notak!, trocha pokory k takovým hráčům. Důležité je, že se někdo snaží pro naše hráče něco uspořádat. Já bych se přimlouval příště i k video přenosu komentovaných partii. Možná i ranní začátky partii. Pane Navaro vydržte, víc lidí to baví s vámi.
+0 /-0 | 11.06.2014 11:00

kiklos

To byla precizní a pěkná odpověď. Také mne GM Short inspiroval a od té doby také "protahuji" své partie o jeden dva tahy, když vidím nějaký pěkný soupeřův výtvor. Není to neúcta, naopak chci soupeři udělat radost, když něco pěkného vymyslel, ať to také na té šachovnici může vidět.

 

Davide, cice Vám tato akce "sportovně nesedí", ale určitě Vás to baví a už proto věřím, že si své elo uhrajete jinde a nám všem příště zase ukážete, jak se hraje třeba s Caruanou nebo Karjakinem nebo Girim nebo So nebo někým jiným :-)

+0 /-0 | 11.06.2014 10:49

Petr Boleslav

Playboy: Tak to je zase jednou silný kafe. zváště to, že jim to k ničemu není.

+0 /-0 | 11.06.2014 10:46

David Navara
Posílám ještě jednu reakci, pak se asi už nebudu vyjadřovat. Původní odpověď se mi smazala, tak se omlouvám, pokud nová formulace nebude dostatečně precizní. Já jsem už loni a předloni po prohraných zápasech Pavlovi říkal, že by příště možná měl pozvat raději Viktora. Se svým vystoupením na ČEZ Chess Trophy nejsem spokojen, ale zápas je vždy výborně organizován, má řadu pěkných doprovodných akcí a vládne mu přátelská atmosféra. Byla by škoda ukončit tradici, pokud v ní sponzor chce pokračovat. Je mnohem snazší něco zničit, než to vybudovat. Jinak pro zajímavost dodávám, že na účast v letošním ročníku se mne nikdo ani neptal, brala se jako samozřejmost. Ani smlouvu jsem ještě nepodepsal! Pokud jde o první a druhou partii, v prohraných pozicích jsem prostě umožnil efektní závěr. Myslím, že publikum to přivítalo a nic špatného na tom nevidím. Chápu, že se Vám nelíbil závěr čtvrté partie. Máte na takový názor právo a já uznávám, že pomocný mat není důstojným závěrem. Na druhé straně ale věc není tak jednoduchá. Kdybych 20 tahů hrál beznadějnou pozici, chápal bych to jako neúctu k soupeři a jako plýtvání jeho i svým časem, ale když místo vzdání udělám jeden jediný tah navíc, je to opravdu takový přečin? Chápu, že to může být zbytečná originalita, ale svět by byl překrásný, kdyby vyumělkovanost byla jeho největším problémem. Já šachy mám velmi rád a věnuji jim mnoho času, ale neberu je až tak vážně, nadále jsou pro mne i hrou a zdrojem zábavy. To se Vám může a nemusí líbit, každý máme právo na svůj názor. Osobně si myslím, že v dnešním světě se mimo šachovnici děje mnoho důležitějších věcí a že práce lékařů, učitelů, zemědělců, dělníků i dalších je pro společnost důležitější. Po práci se mnozí lidé dívají na šachové partie. Někoho můj pomocný mat potěší, někoho urazí, tak už to bývá.
+0 /-0 | 11.06.2014 10:33

rytir

„že by profesionál měl vzdát se ctí a ne si nechávat dávat maty!“

Pokud hráč hraje pro diváky za situce, když je pozice rozhodnutá,  tak to není nic proti profesionálnímu výkonu. Nechat si dát mat není nečestné jednání, tudíž se tím čest neztrácí, spíš to vyžaduje odvahu nechat si dát mat.

+0 /-0 | 11.06.2014 10:32

Martin Petr

Playboyi, ty jsi komik. Asi je dobře, že komici jsou, protože zvyšují sledovanost. Upřímně ale doufám, že David na tebe nebude reagovat.

+0 /-0 | 11.06.2014 10:21

rytir

„stejně Vám to s Viktorem Lázničkou k ničemu není!“ Minimálně je to dobré na nasbírání zkušeností. Když se člověk měří jen se slabšími nebo stejně silnými, zlepší se obtížněji. Navíc vítězství v takovém zápase může být startem mezi top hráče, takže je to dobrá příležitost, kterou by byla chyba odmítat.

+0 /-0 | 11.06.2014 10:18

honzour

Playboy: Ať si hraje kde chce, jak chce a proč chce, je to jeho věc, ne? Pokud se nám to nelíbí, tak se na to přece nemusíme koukat.

+0 /-0 | 11.06.2014 10:11

Playboy

Dobrý den, Davide zcela s Vámi nesouhlasím, především v tom, že by profesionál měl vzdát se ctí a ne si nechávat dávat maty!hats offPokud si neuvědomíte, že se máte svědomitě připravovat jako na běžné turnaje a víte, že  Vám tento formát nevyhovuje, proč se této akce tedy účastníte a až na velmi malé vyjímky prohrávate?surprise Možná, že se tím budete jednou chlubit nebo se bude psát, že jste hrál s Nakamurou, někdejší světovou hvězdou, ale to upřímně mohou i účastníci simultánky! wink Dle mého je toto zcela nesmyslné, jak ČEZ CHESS TROPHY, tak Corrida, protože si to řekněme upřímně, stejně Vám to s Viktorem Lázničkou k ničemu není! Jaký je Váš názor?

+0 /-0 | 11.06.2014 10:00

honzour

David Navara: aha, díky za vysvětlení. Samozřejmě, ať si každý tahá poslední tahy před koncem, jaké uzná za vhodné. Teda jen v rámci pravidel šachu :-) Jen mi to prostě vrtalo hlavou.

+0 /-0 | 11.06.2014 09:57

rytir

Třetí partii měl Nakamura štěstí, tam byl připrohraný a čtvrtou zkazil jasně vyhranou pozici tahem 31.De2? když nezahrál jednouché 31. Vb1 s čistou kvalitou navíc. Takže jen první partii vyhrál s přehledem, u ostatních to nebylo moc jasné.

+0 /-0 | 11.06.2014 09:54

rytir

„Oproti první partii obětoval pěšce David Navara, ale plnohodnotnou kompenzaci během partie nezískal.“ V zahájení po 13. Sxb5 měl kompenzaci dostatečnou, stačilo místo 17... Db8?! zahrát 17... Dc7. Pak bílý Nakamura ale také chyboval 23. Db5? (23. Vd1! Dxc5? 24. Sd2 Dxa3 25. Da1+-). A posléze D. Navara obětoval pěšáka na "a5". I za něj měl kompenzaci dostatečnou - stačilo zahrát 34... Df3 místo 34...Dh5?. A to mohl  i místo 26... g6 zahrát 26... h6!? 27. Vb7?! Dh5! s dobrou kompenzací.

+0 /-0 | 11.06.2014 09:50

David Navara

 Reaguji na komentáře.

 Pokud jde o to zakončování partií, u té poslední jsem se inspiroval GM Shortem a některými mladými holandskými hráči. (Viz například Navara - Short, Reggio Emilia 2011.) Neberu šachy tak vážně a když už se s pozicí nedá nic dělat, klidně umožním efektní taktický úder nebo provedu podobný žert jako s tím pomocným matem v poslední partii. Kdybych věřil, že v pozici ještě mám nějaké šance, samozřejmě bych hrál normálně. Můžeme diskutovat o tom, jak a kdy vzdávat prohrané pozice, ale myslím, že jsem nic skandálního neudělal.

 Tato akce mi skutečně příliš nesedí. Možná je to dáno i tím, že na turnajích mívám jiný pracovní režim než doma, ale tady si v pohodlí domova stěží uvědomuji, že jsem na turnaji. Jinak pokud to nevíte, Pavel Matocha od 1. 1. 2013 není mým manažerem, přestože nadále spolupracujeme na několika projektech.

+0 /-0 | 11.06.2014 09:42

Pavel Vohnout

@honzour: Nevím, jak v 1. a 2. kole, ale v tom posledním to chápu jako uznání soupeřovy převahy a symbolické vyjádření stavu, že mu Nakamura v tomto zápase "dal mat"...

+0 /-0 | 11.06.2014 09:04

honzour

Vysvětlí mi někdo, proč David Navara tak divně zakončuje své prohrané partie? Všechny 3. (Jednotažec, taktická chyba, chytání nechytitelného pěšce.) Já se většinou vzdávám a nebo se snažím to oddalovat (když má soupeř časovku) nebo to nějak zamotat, pokud to ještě jde. To je nějaká forma sebevraždy nebo časovka nebo nervozita nebo mu je to už buřt, když se to zachránit nedá, tak to sice ještě tahá, ale už na to nemyslí?

+0 /-0 | 11.06.2014 08:05

Jakub Eisenbruk

Partie z tohoto zápasu rozhodně všechny stojí za zhlédnutí. Největší skandál v souvislosti s tímto utkáním si na své konto připsal Radiožurnál, který o něm před dvěma dny informoval a svým posluchačům sdělil, že začne „dnes“ (tj. 9. června). Tolik tedy k popularizaci šachu. sad

+0 /-0 | 11.06.2014 07:53