Šedý průměr a únava materiálu

23.11.2015 09:59 | Mistrovství Evropy týmů 2015

Mužská repre těsným vítězstvím nad Srbskem naplnila papírové předpoklady. Ženy kousek za nasazením. Pro zlata si došly bezkonkurenční ruské sborné. Rychlé remízky a ještě rychlejší hrubky.

Závěrečná kola evropského týmového šampionátu již z diváckého pohledu našince postrádala patřičný náboj. Smutná prohra s Německem dávala šanci už jen na průměrné umístění a, věru, na boje o medaili se kouká o mnoho radostněji. Přesto se Češi v posledním kole vybičovali k dobrému výkonu. V partiích Davida Navary a Zbyňka Hráčka se toho ani moc na šachovnici neudálo, Viktor Láznička nekonfliktně bílými figurami nevymyslel více než opakování tahů. Zápasová strategie "vše na Babulu" nicméně vyšla perfektně – Vlasta zatáhnul svého soka (lépe řečeno jeho sok se tam sám milerád naivně navezl) do připravené varianty a nekompromisně jej rozmačkal na kaši.

-
. kolo -

V konečném součtu jsme skončili úplně "na svém". Výsledné dvanácté místo přesně odpovídá nasazení, ale není potřeba vlastnit věšteckou kouli, abychom zjistili, že tým pokukoval výše. Dámy byly krutě vykartáčovány Arménkami výsledkem 0,5:3,5, dvacáté místo je sice o čtyři příčky níže než pravilo startovní číslo, ale umístění je taktéž zhruba průměrné (ačkoliv z pohledu státních dotací šachovému svazu může pouhý rozdíl 4 míst znamenat velký finanční skok).

  Jak mužský, tak i ženský šampionát vyhrála ruská výprava (chtěl jsem použít slovo "mužstva", ale "ženstvo" by se mohlo zlobit). Vzhledem k tomu, že Rusy před posledním kolem mohlo ohrozit už jen Maďarsko (a to asi jen v případě vysoké výhry), od prvních tahů šli nesmiřitelně po remíze jakýmikoliv barvami. Maďaři ani moc neprotestovali a konečných 2:2 při čtyřech remízách jim přiřklo bronzovou placku. Arméni sekli v principiálním souboji Gruzínce, čímž se na lepší pomocné hodnocení dostali na stříbro. Podívejme se ještě na jeden velmi povedený kousek z partie Vasilije Ivančuka. Přestože vystřihnul svou ukázkovou botu, Ukrajina i tak porazila "čajovou" Moldávii a skončila 5. (za Francouzi).

-
. kolo -

Rusky byly v podobné situaci jako jejich krajané. Jediným pronásledovatelem byla Ukrajina, s kterou se však již utkaly, a čekaly je Němky. S těmi si poradily bez nervů 3:1 a získaly také zasloužené zlato. Druhou příčku Ukrajinku již udržely vítězstvím nad Nizozemím, třetí skončily Gruzínky.

text a komentář: IM Tadeáš Kriebel


Konečné pořadí - Open Mistrovství Evropy

Poř.St.č.FED DružstvoPartie  +   =   -  PH 1  PH 2  PH 3 
11RUS
Russia963015224,522,5
26ARM
Armenia953113220,522,5
37HUN
Hungary953113217,022,5
44FRA
France953113211,521,0
52UKR
Ukraine960312185,020,0
610GER
Germany952212168,519,5
73AZE
Azerbaijan943211182,520,5
814ESP
Spain951311180,521,0
917GEO
Georgia943211180,520,5
105ENG
England943211165,519,0
119NED
Netherlands951311163,520,5
1212CZE
Czech Republic943211160,021,0
138POL
Poland942310165,018,5
1425MDA
Moldova942310162,519,5
1523ITA
Italy942310161,519,0


Konečné pořadí - ženy Mistrovství Evropy

Poř.St.č.FED DružstvoPartie  +   =   -  PH 1  PH 2  PH 3 
12RUS
Russia981017268,526,0
23UKR
Ukraine971115281,527,5
31GEO
Georgia962114196,520,5
44POL
Poland951311194,020,5
55FRA
France951311185,521,0
67GER
Germany951311169,520,5
79HUN
Hungary951311162,019,0
815ITA
Italy951311152,020,0
919AUT
Austria951311147,018,0
108ROU
Romania942310153,018,0
116ARM
Armenia942310149,519,0
1211ESP
Spain942310145,520,0
1317GRE
Greece942310145,519,5
1412SRB
Serbia93339164,019,0
1510NED
Netherlands94149154,520,0
1613AZE
Azerbaijan94149126,519,5
1720SLO
Slovenia93339105,518,5
1821LAT
Latvia94058145,519,0
1914TUR
Turkey93248141,518,5
2016CZE
Czech Republic94058102,016,0





-
. kolo -
118x 11433x
Fotogalerie
Komentáře (118) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
SchwartzBlack

Ad N.Očník: Když lidé netuší, co je v životě správné, tak jim bude dáno zažít, co je v životě to špatné. Pak na to přijdou celkem snadno.

Ad Lykan: V mnoha evropských státech už Vám jdou vzorem. Něco mi ale říká, že ten chalifát žádné velké terno nebude.

 

 

+0 /-0 | 28.11.2015 22:28

N. Očník
Zdeněk Janda: Jak je vidět i zde, zcela zásadní věc je hlavně to: "co je to ta správná věc?" A ani na tom se lidé neshodnou. Autority z dob dávných padly, dnešní lidé neuznávají žádné autority, nebo pak autority, které mně přijdou pofidérní až absurdní. A jesltiže si nejprve musí každý sám odpovědět na otázku, co je to ta správná věc, nedivme se, že máme stovky různých odpovědí. Pídit se pak po tom, co je kdo ochotný obětovat, už je obtížné. Jeden se obětuje za "pohodlí domova", druhý za "spravedlivý systém rozdělení", třetí za "systém zaručující vzrůst kvality" ... obětovali se všichni, shody nenalezli. A pochopitelně si každý z nich myslí, že on jediný hájí tu "správnou věc" a ostatni jsou buď nechápaví, nebo zlí, nebo svedení na zcestí ...
+0 /-0 | 28.11.2015 19:21

lykan

Zdeněk Janda: Na to Vám rád odpovím: Obětujeme nefunkční společenský systém.

+0 /-0 | 28.11.2015 09:51

Zdeněk Janda

re nočník  - nedostal cool. Vo co go. Základní otázka je - "Co jste , vy všichni (nebo my) , pro správnou věc obětovat" ? Na to si musíte (me) odpvědět každý z nás, a každý zvlášť enlightened...

+0 /-0 | 28.11.2015 00:42

N. Očník
Zdeněk Janda: tak obranu vlasti jste do toho dostal :) tak to už radši jezdit 139 kilometrů ve sněhu, než bránit našeho současního nejvyššího polního maršálka, slovutnéhoto velitele armády :D Nakonec ... dneska by se dalo hrát klidně online, ne? Nikdo by nemusel nikam jezdit. Každý tým by seděl ve své klubovně s rozhočím a mastil to na monitorech. Vlastně tedy rozhodčí by jezdit musel, chudák. V zimě v létě. Jestli to ježdění dělá takový problém ... mně vždycky přišlo, že kolegové z klubu, zejména ti déle ženatí, ty "spanilé jízdy" moc oblibovali, protože to byla dobrá "záminka" vypadnout. celý den s přáteli, daleko od rodiny. ale doba se změnila, je to pravda
+0 /-0 | 26.11.2015 21:55

Rudolf Kriebel

Při čtení cestovních zážitků jsem si vybavil své šachové mládí a cesty na mistráky. Např. do Olomouce jsme jednou v zimě na zápas cestovali tak, že jsem musel vstávat ve čtyři, pak pěšky pět kilometrů na vlak, dále vlakem do Hlučína, z Hlučína tramvají č. 1 (takovou tou dřevěnou, netopící) do Ostravy na rychlík a před devátou jsme byli v Olomouci. A protože se hrálo (mám pocit) 2x2,5 hod. a přerušovalo se, tak jsme se z Olomouce dostali do Ostravy po dvacáté hodině a autobus jel směrem na bydliště ve 22:45 hod. Za hodinu, před půlnocí jsme byli doma a ráno se vstávalo v pět na  půlšestý autobus do školy. A žiji dodnes.... Kapitán na kole před zápasem objížděl hráče, kteří v pátek nebyli v klubovně, protože nikdo neměl doma telefon. A dnes se zamejluje, nebo zatelefonuje, zajede autem až k hráčově bydlišti a on milostivě jde hrát.....wink

+0 /-0 | 26.11.2015 21:45

Zdeněk Janda

Vím, byla "jiná doba". Ale někdy (tuším 60.léta) ten liberecký rychlík ani  nepřijel , protože "zapadl" do sněhové kalamity  a čekalo se na jeho na vyproštění (měl 2 - 3 hodiny zpoždění, mezitím navazující spoje samozřejmě odjeli atd,atd.) . To byly opravdu problémy. Prostě předkové byli odolnější  cheeky..

+0 /-0 | 26.11.2015 18:31

SchwartzBlack

V 6 ráno ? :-D  Když nebyly prachy, tak to už jsme dávno seděli ve vlaku do Prahy.

+0 /-0 | 26.11.2015 17:47

Zdeněk Janda

Já, spolu s Pavlem Chrzem , na toto téma také naposledy . V naší  oddílové Kronice jsou uvedeny "zážitky" , jaké prožívali naši šachoví předkové, když jeli na zápas třeba do Chomutova  Vstávali v zimě 6 hod  ráno , aby chytli rychlík , a vraceli se kolikrát kolem půlnoci . Když čtu zde skuhrání a nářky lykana , tak se nedivme , že máme mladou generaci takovou , jaká je.  No , chtějte po ní , aby jela " mizerných" 120 - 150 km někam . A už vůbec ne , aby , probůh , třeba bránila vlast. To by byla ( jak prokázal nedávný průzkum) opravdu zhůvěřilost ...hats off

+0 /-0 | 26.11.2015 17:36

strelec

re rytir: to už psal Morphynista ve středu večer, ale nikoho to nezajímá, důležitější je rozmístění druholigových družstev po republicesmiley

+0 /-0 | 26.11.2015 16:45

rytir

Je to trochu mimo téma, ale nevím, kam to napsat a tento článek čte více lidí.

Ministerstvo financí USA rozšířilo ve středu sankce — na sankční seznam se dostal i prezident FIDE Kirsan Iljumžinov.

+0 /-0 | 26.11.2015 16:43

SchwartzBlack

Myslím, že frustrace a ztráta motivace po různých vynucených nepostupech jsou poměrně častou příčinou ,,deaktivace" hráčů, tohle naštve víc, než nějaké dojíždění. Minimálně se podobná traumata (zároveň s finančními problémy) časem nasbírají.

+0 /-0 | 26.11.2015 16:27

Drahil

Pár let jsem hrál za pražské týmy druhou ligu a to byly vždycky při losování na začátku sezóny nervy jak to dopadne (ideální je mít pochopitelně pražské soupeře "venku" a ty z daleka "doma"). Často to dopadlo bohužel naopak jako v nedávné sezóně kdy jsme měli výlet do Domažlic, Klatov, Karlových Varů...A protože ne všichni jsou ranní ptáčata a už vůbec ne o víkendu, řešili jsme třeba zápasy v Domažlicích a Klatovech tak, že jsme tam jeli už v sobotu a přespali tam, což stojí něco času a taky něco peněz. Priority se změnily, takže zaplácnout prakticky celý víkend šachovou partií se už spoustě lidem nechce a to řeším jak psal Pavel Chrz : ""Komu se nelíbí cestování, hraje okresní přebor" . I když ten pražský přebor je silou minimálně na úrovni druhých lig, spíš silnější, takže žádná dramatická změna. Nevidím v tom co tu řešíte žádný problém.

+0 /-0 | 26.11.2015 16:22

lykan

norbertsnv: V tom je asi největší přínos. U nás máme krajské přebory pevně dané a nikdo se nad tím nepozastavuje, když ale navrhnu to zavést o stupeň výš, jsem pro některé za největšího blázna.

 

HonzaRusnak: O týmy v královéhradeckém kraji se nebojím, jsou to převážně týmy zvyklé končit v první polovině tabulky, spíše mají tendenci 2. ligu opouštět opačným směrem.

 

Aby si někdo nemyslel, že jsem kvůli šachům nikdy necestoval, tak já jsem jeden čas kombinoval studium v Budějovicích s hraním soutěží družstev v Hradci. Ale časem lidi názor přehodnotí a ochota cestovat u mnohých klesne.

 

Pavel Ch: Já vím, jaká je Vaše koncepce, jenže v praxi to nefunguje, máme dlouhodobě nejslabší skupinu E a na Moravě o několik týmů více, které vystrkujete do skupiny D, která se v tom Vašem nestabilním systému postupně prožrala tam, kde je dnes, ale dokončit to nemůže, protože se do ní dostávají ne slabá družstva z E, aby spadla a nastala rovnováha, ale družstva nadprůměrná, jako Litovel, Velké Losiny a Olomouc, která nikdy nespadnou. Ke škodě všech.

 

Já doufám, že si z této debaty odnesete alespoň to, že přebytečná družstva v Praze a na Moravě jsou to, co prodlužuje vzdálenosti jinde.

 

Však my jsme chtěli s béčkem po loňském vítězství ve skupině D druhou ligu opustit opačným směrem, ale klonovací stroj se nám porouchal.

+0 /-0 | 26.11.2015 15:30

SchwartzBlack

Pokud jde Lykanovi o dobro celku (a ne jen o pohodlnost Hradečáků), pak může aplikovat svou medicínu na svůj vlastní tým. Ať tedy Hradec ,,B" dobrovolně spadne. Nemusí se nikam namáhat a všichni ostatní budou spokojeni :-D

+0 /-0 | 26.11.2015 15:04

Pavel Ch

Už opravdu zde naposledy.

Lykane, ohledně sestupů a síly měst, míst, oblastí, regionů, krajů, je právě takto spravedlivější.

Bude-li oblast (třeba KH+Pce) mít silné týmy, nebudou padat a vždy dva přibudou, takže se početně rozrostou (příp. přejdou výše), zvlášť když jste ve dvou skupinách, tak prostor větší. Budou-li slabší, tak logicky počet bude klesat (třeba 4 sestupy a jen dva postupy). U pevně stanovených hranic skupin toto není možné a trvale bude jedna oblast silnější a jedna slabší (jak je to třeba dnes PRÁVĚ u krajských přeborů, všimněte sienlightened). A věřte, ani po Vašem zmírňující návrhu na odtržení Vysočiny z P+Stř.kr. (původní Váš návrh) by Vás pražáci+středočeši rádi neměli. To byste jim z 18 druholigových týmů škrtnul 6.

 Takže. Liga je liga, kdo si vystačí sám, jak píšete, hraje okres nebo kraj. Liga je o tom, abychom se nestřetávali stále jen ti co se vídáme za šachovnicí nesčetněkrát, ale poznali i soupeře odjinud. Výše a větší dojezd je 1.liga a ještě větší extraliga (kde jsou též amatéři). Kdo nechce, hraje okres/kraj.

A jak Vám psal Zdeněk Janda pro nás z pohraničí je 200 km třeba k vám "střední výjezd" (teď jsem byl třeba na poradě trenérských center - no v Ústí by se Slezanům nelíbilo, jasně že u vs v "centru"), zatímco vy píšete, jak přestávají hrát, když maj v lize na nejdelší výjezd jet 139km.

A kvůli tomu, že jsme zvyklí, nemusíte posílat Liberec 230 km do Varů, jen abyste vy neměli 139 km (jako máte dnes na Moravu), ale z Pardubic vše do max. 60 km a max vzdál byla 100 km.

Škoda, byli jsme čekajícími náhradníky ligy, a nejen my, mohli jste hrát mezi svými kraj a jiné tam pustit.

+0 /-0 | 26.11.2015 14:51

HonzaRusnak

lykan: protože jste pro stálé územní celky tak to zkusím uvést na příkladu: Řekněme, že ve druhé lize se ve skupině z týmů Královehradeckého a Pardubického kraje utká 12 týmů. Oba kraje budou mít 6 zástupců. V první sezóně jeden tým z KHŠS postoupí a dva spadnou( spadne tým z Pardubického kraje z první ligy). V tuto chvíli bude rozložení sil 4/8. Když se ta sama situace zopakuje i za rok už to bude 2/10. V podstatě byste ze druhé ligy udělal přebor Pardubického kraje který by se akorát jmenoval druhá liga.

Ještě ke scénáři kdy by padalo všech pět týmů z královehradeckého kraje. Aspoň bychom měli silný KP :-)) 

 

+0 /-0 | 26.11.2015 13:13

norbertsnv
U nás na Slovensku fungujú ligy ako podľa návrhu lykana a hoci sú určite vzdialenosti menej optimalizované ako u vás tak práve tá nemennosť hraníc zabezpečuje že nemusíme riešiť každoročné hádky o rozdelenie do skupín, akurát je občas menšia diskusia o rozdelení družstiev v rámci niektorej ligy do dvojičiek/štvoričiek.
+0 /-0 | 26.11.2015 13:12

lykan

Zdeněk Janda: Nevidím důvod, proč bych to nemohl napsat zrovna sem. Diskuze na nss je polomrtvá, když ji trochu oživím, nemohu tím nic zkazit. Ale nebojte se, brzy už odsud zase zmizím.

 

 Aktivním hradečákům cestování též nevadí, obzvlášť těm, co hrají 1. ligu, ale jiný pohled už na to mají ti, kteří hrají málo. Jestli jste si nevšimli, tak neaktivních hráčů je více, než těch aktivních. Klade si někdo otázku, proč skončili? Je třeba soutěže nastavit tak, aby byly maximálně slučitelné s reálným životem, jinak to mnoho lidí prostě vzdá. A ti si nepůjdou nikam stěžovat. Je absurdní argumentovat stylem většině nás maniaků, co jsme tu zbyli, to vyhovuje.

 

HonzaRusnak: Tu otázku nechápu. Spadne tolik týmů, kolik je ve skupině krajů, nahradí je krajští přeborníci. V současném systému může spadnout dokonce všech 5 týmů královéhradeckého kraje za jednu sezónu a nikdo se nad tím nepozastavuje.

+0 /-0 | 26.11.2015 09:54

Zdeněk Janda

ing.Buchníček podle svého nejlepšího vědomí a svědomí ...

+0 /-0 | 26.11.2015 05:55

Zdeněk Janda

ad lykan - článek je o vystoupení našich šachistů na ME. Proč zde otravujete svými pseudoúvahami o rozdělení krajů nebo lig? laugh Prostor budete mít před svazovou konferencí , tam se můžete dosytosti vyřádit. Nářky jsou slyšet jen od hradečáků crying , všem ostatním to jakž takž vyhovuje. Jedeme si v neděli zahrát šachy , my nezkoumáme,jestli jedeme auty  1 nebo 2 hodiny. V našem kraji je dojezdová vzdálenost 110 km obvyklá. Nikdo neprotestuje. Pokud si pamatuji, tak p.F.Navrátil dal k dispozici software na optimalizaci vzdálenosti (pro programátora je to hračka) ,co se s tím stalo dále nevím,a ani mě to nezajímá. Věřím,že to dělal a dělá (pokud vím)   ing.Buchníček,byly to podle něj nejlepší varianty. Tak alespoň já Vaše hlody tu už číst nemusím...Nikdo ,ale opravdu nikdo ,  vaše úvahy nechápe , jak píšete. Jestli to není tím,že málokdo je ochoten řešit kraviny , jako Vy enlightened . Šachisté mnohdy řeší problémy,které si sami vytvoří ..hats off

+0 /-0 | 26.11.2015 05:52

HonzaRusnak

Už několik dní si tady pročítám diskuzi ke druhým ligám. A občas se tomu musím i smát. Nedalo mi to a zkusím taky trošku reagovat. Jsem z oddílu TJ Jiskra Hořice( Královehradecký kraj) a na zápasy KP nebo dokonce i KS nám jezdí kmenový hráči, kteří se za prací odstěhovali do Prahy a nikdy jsem od nich neslyšel, něco o dojezdových vzdálenostech. Jedinou vyjímkou byla sezóna kdy jsme jeli do Ústí nad Labem a do Děčína a naopak doma měli sousední Jičín. Být to ale obráceně tak zase nikdo nic nenamítá. Současný systém mi přijde správný. Otázka pro Lykana: když už jsme u toho hradeckýho kraje. Co by se stalo ve chvíli kdyby ve druhé lize s Pardubickým krajem zůstal jen jeden zástupce z královehrackého kraje? (ve chvíli kdy by na všech sestupových místech byli jen zástupci z tohoto kraje) kým byste je doplnil? Nebo byste tuhle soutěž nechal hrát jen družstva z Pardubického kraje? 

No a teď do mě :))

+0 /-0 | 26.11.2015 05:52

lykan

capjar: Zkusím to z jiné strany. Problémem skupiny D jsou přebytečná družstva na Moravě. Můj návrh je upravit počet družstev v prostoru skupin E a F na 2x12. To přece není zkracování dojezdových vzdáleností na úkor druhého, to je zkracování dojezdových vzdáleností úplně.

+0 /-0 | 26.11.2015 04:39

64

Já bych chtěl naším hráčům poblahopřát k solidnímu výkonu, zvláště po horším začátku. Vše záleží na úhlu pohledu, takže i když David Navara uvádí, že nebyl v dobré formě, a sebekriticky uznává, že jeho vystoupení bylo neúspěšné, já bych to tak přísně neviděl. Ztratil 4 ratingové body, to je nic. 5,5 bodů z 9 na první desce je OK až super a perfo cca 2700 je standard. V podstatě mu nevyšla jen ta úvodní partie s Hansenem. To se stane, zejména úvodní kola mají svá specifika. Zbytek turnaje by byl v pořádku 5,5/8, drobný ratingový zisk, vyšší perfo. Takže se dá říci, že po první partii nastal vzestup formy :)

 

A teď optimisticky: příslibem do budoucna je, že David v turnaji již podal lepší výkon než mistr světa Carlsen (podle některých odborníků prý nejlepší šachista všech dob, abych tak řekl, "Fischer své doby"). Ostatně ani Viktorův výkon nebyl od mistra světa příliš vzdálen, ani Štočkův či Babuly.

http://chess-results.com/tnr191479.aspx?lan=5&art=5&flag=30&wi=821

 

+0 /-0 | 26.11.2015 02:20

lykan

A ano, idea hrát šachy bez auta má skutečně v Hradci své zastánce, bohužel jich je málo. My prakticky vůbec nehrajeme mezi sebou, místo toho furt jezdíme všude možně. Při té hráčské síle, jakou tu máme, bychom si mohli napůl vystačit sami.

+0 /-0 | 26.11.2015 01:01

lykan

capjar: S mým návrhem to nesouvisí, protože družstva v okresu nemají kam sestoupit. Asi tomu  špatně rozumíte.

 

Jinak nepotěšili jste mě. Jsem se nechal do toho okresu uvrtat, myslel jsem, že to vyřídím za 8 kol, a ono se jich hraje 11.

+0 /-0 | 26.11.2015 00:50

lykan

Pavel Ch: Jistě, není třeba se držet hranic krajů, výhodou mého modelu je jeho jednoduchost. Chápu to jako basic level. Jak vidíte, lidé mají problém pochopit i toto, jak pak chcete prosazovat složitější systém. Stávající systém je špatný, protože nevyužívá jako nástroj optimalizace vzdáleností změny počtu sestupujících v jednotlivých skupinách. Na mém příkladu s ligou člověče, nezlob se vidíte, za co ta Vaše optimalizace stojí.

+0 /-0 | 26.11.2015 00:44

capjar

to Pavel Ch: Naprostý souhlas. Bohužel ta lykanova úvaha má své hradecké zastánce. Pro zajímavost se podívejte na rozdělení pětičlenných družstev - regionálních přeborů KHŠS v loňské sezoně 2014-2015. Opravdu pikantní ... skupina východ a dojezdová vzdálenost Broumov - Kunvald 96 km ...  a naopak hradecká skupina jih se vzdáleností do 20 km .... Letos hrozilo totéž - výlučně hradecká skupina se stejným dojezdem a naopak čtyři okresy s dojezdy kolem 80 km ...  naštěstí se na poslední chvíli (těsně před losováním) podařilo alespoň trochu tento nepříznivý stav pro ostatní upravit na přijatelnou míru přerozdělením družstev do tří skupin (namísto navržených čtyř). Takovou "zábavu" máme v našem kraji. 

+0 /-0 | 25.11.2015 23:56

N. Očník
Ad 2. liga ... znáte tu o otevřené konzervě s červy? :) Umanutých lidí je spousta. Člověk si chvíli připadá jako hrdina, když jim v něčem argumentuje ... ale po nějaké době, jaksi, to ztratí tu pozitivní část a zůstane jen pachuť promarněného času .... Pardubice-Olomouc? Co chtít víc ... kráně jede přímý vlak, urazí to za 1:20. A ještě můžete ve vlaku stihnout přípravu, blicky a zpátky analýzu. Co by za to jiní dali :)
+0 /-0 | 25.11.2015 23:45

Morphynista

Jen malá odbočka od zajímavé a nikdy nekončící diskuse týkající se organizace 2.ligy. Včera uplynulo 20 let od zvolení Kirsana Iljumžinova prezidentem FIDE. Pro většinu šachistů velmi smutné výročí , jeho působení ve funkci nelze označit jinak než katastrofu. To, že za svoje " zásluhy"  bude odměnen blahopřejným telegramem z Kremlu, se dalo očekávat. Dnes ale následoval méně příjemný dárek od americké vlády. Iljumžinov byl zařazen na listinu osob, proti kterým vláda USA zavedla sankce. Důvodem je to, že je spoluvlastníkem akcií banky, která udržuje kontakty se syrskou vládou a její centrální bankou. Co to znamená v praxi, zatím nevím. Možná je v tom obsažen zákaz pro americké občany mít s Iljumžinovem jakékoliv finanční transakce. Z hlediska šachistů by to mohlo negativně ovlivnit zápas o mistra světa v příštím roce, který se má hrát v USA a sponzor může mít problémy s americkými úřady. Není také jisté, zda Iljumžinov dostane americké vízum...

+0 /-0 | 25.11.2015 22:01

Pavel Ch

Re SchwartzBlack

Úmyslně jsem odpovídal pouze Lykanovi, slůvky "Vám" s velkým "V", abych nemluvil k jiným pardubičákům a hradečákům, kteří zde s ním souhlasně nediskutují.

Lykan:

 Možná si dá nějaký matematik práci Vám vysvětlit, ode mne stručně:

Rozdělit do 6 skupin co možná nejblíže nejoptimálnějšímu řešení minim. vzdáleností bez další podmínky je vždy výhodnější než rozdělit do 6 skupin  s podmínkou jakoukoliv, třeba dodržení krajských obrysů. Je toenlightened?

To je prostě matematika, tu neošidíte, ta platí; Diskutovat můžeme (a jasný důkaz nenajdeme) o politice, ženskejch, možná i detailů češtiny atp., avšak ne o matematice.

+0 /-0 | 25.11.2015 21:36

lykan

Schwartzblack: Už jsem tu vysvětloval, že stoupne průměrná úroveň 2. ligy a nižších soutěží tam, kde se bude redukovat, takže kam by kdo cestoval. Vzdálenosti se optimalizují i v Praze.

Jsem rád, když mě postaví v 2. lize, nejsem rád, když ztratím příliš mnoho času cestováním, když se to dá zorganizovat lépe.

 

Dívám se na soupisky pražského přeboru. Teď nemám čas zjišťovat průměry, ale pochybuju, že toto je slabší soutěž, než 2. liga. Těžko někdo pojede hrát 2. ligu jinam jen proto, že jeho klub spadnul do pražského přeboru.

+0 /-0 | 25.11.2015 21:22

SchwartzBlack

Jeden by řek, že bude rád, že si zahraje :-D . Po zkušenosti typu Ostrava - Plzeň (nebo naopak) by mu možná došlo, že to je za rohem.

+0 /-0 | 25.11.2015 19:28

SchwartzBlack

Vznikla - li celá debata z toho, že se Hradečákům či Pardubičákům nechce jet do pekelně vzdáleného Olmíku (či Litovle), tak je to zcela o ničem.

+0 /-0 | 25.11.2015 19:04

ELOminator

No mi taky přijde nelogické, aby regionální soutěže typu II.ligy nebyly regionálně ohraničené, ale v efku to bude stejně zasekané tak jako tak, takže mě ta debata nechává chladným.

+0 /-0 | 25.11.2015 18:31

SchwartzBlack

Tak mi konečně z té spousty písmenek došlo, co se tady vlastně řeší. Takže podle Lykanova návrhu budou mít města s větší koncentrací slušných hráčů smůlu a budou-li si někteří hráči chtít zahrát lepší soutěž, tak můžou hrát třeba za tým z druhého konce republiky. Takže budou cestovat jednotiví hráči, ale ne celá družstva :-D . Tož to je fakt masakr.

+0 /-0 | 25.11.2015 18:03

HonzaH.

lykane a to myslíš vážně, že se bude postupovat sestupovat na základě geografické polohy a ne výsledku? a kdo určí, že má spadnout právě Brno a ne třeba ty Vary? vždyť je to skoro stejné, spadnou Vary, postoupí ještě jedno Brno a jedeme dál, nebo třeba postoupí Hradec "B" a budou dvě skupiny po třech - bude to v místě a hotovo...

chyba je vlastně na straně Varů, že jsou na okraji ČR, ale s tím musí počítat a brát plusy (blízko do Německa) i mínusy - lykan je vyřadí z českých soutěží smiley

+0 /-0 | 25.11.2015 17:53

lykan

Pavel Ch: Asi mi špatně rozumíte. Když  bude liga člověče nezlob se, která se bude hrát jako soutěž několika dvoučlenných skupin, a ligu budou hrát jen 3 družstva v Brně, jedno v Pardubicích, jedno v Hradci a jedno v Karlových Varech, tak optimalizace vzdáleností podle svazu vypadá tak, že bude skupina A Karlovy Vary a Hradec, B Pardubice a Brno a C 2x Brno. Já navrhuju jedno Brno spadne, postoupí Sokolov a pak už to je snadné. Prostě vzdálená družstva ve skupině se nahradí blízkými, pokud to jen trochu jde, kde je družstev víc, tam se zredukují.

+0 /-0 | 25.11.2015 16:58

Pavel Ch

Poslední odstavec, Lykan, souhlas a potvrzujete tím správné současné schema.

Proto šest skupin bez ohledu (že nemůžeme za to jak jsou kraje položené a velké - cituji Vás), tak PRÁVÉ PROTOenlightenednehledíme na krajské uspořádání a snažíme se, aby průměrné vzdálenosti byly stejné.

Když natrvdo uděláte dle krajů, tak možná v Pardubicích se bude líbit více (když jste si namaloval jen s Hradeckým ), ale jiné tím výrazněji poškodíte cestovně jiné, jinak to ani být nemůže.  To snad chápe každý, kdo má jen průměrné matematické vzdělání.

+0 /-0 | 25.11.2015 15:46

lykan

Pavel Ch: Svaz nedělá optimalizaci vzdáleností. Jak to mám ještě vysvětlit. V tomto návrhu kilometry skoro nikomu nepřibudou. Tak Karlovy Vary jezdí někam 200 kilometrů, co s tím mám v tom návrhu dělat? Jezdí už teď, budou jezdit dál, pro ně se nic nemění. Snažím se zachovat půdorys krajů, kvůli návaznosti, já nemůžu za to, že jsou kraje takové, jaké jsou. Kdyby kraje byly takové jako do roku 1990, místo 2. lig by mohly být krajské přebory a vzdálenosti by byly spravedlivější. A Karlovy Vary by nemusely do Liberce. A návrh prospěje i té Praze zkvalitněním pražských soutěží, byť je to v rozporu se zájmy některých konkrétních oddílů.

 

Já se přece nebráním variantě s Vysočinou ve skupině D nebo E, stejně by se nepodařilo ji prosadit do skupiny C. Jen říkám, že do Prahy to mají blíž. Mohou si to klidně odhlasovat na konferenci, kde chtějí být, a tam zvítězí zájmy menších oddílů.

 

Dlouhé vzdálenosti přispívají k destrukci členské základny, protože spousta lidí se na to postupně vykašle. Dokud byli šachovými fanatiky, tak jim to nevadilo, a když jimi být přestanou, je na prosazování změn pozdě. A mládeže máme málo, tak se snažme alespoň udržet ty hráče, které to ještě baví.

+0 /-0 | 25.11.2015 15:04

Pavel Ch

Přesně tak, abyste měl z Pardubic na dostřel mezikresní MHD nebo do 60 km, tak jiné necháte jezdit 230 km. A Prahu sloučíte se Středočeským a Vysočinou, aby jim padlo z 22 týmů 10 do krajů. Ano, v papučích okresní přebor, jak jsem citoval legendu nebo on-line z obyváku, by dnes doplnil.

 Když mluvíte o optimalizaci, to je to co STK právě děláenlightened. Optimalizace pro všechny ne pro Vás z Pardubic. Můžete se pominout, že jedete v lize výlet 139 km. Ale to že běžné jinde. A ještě byste je posílal na 230 km.

Jako jak jsem psal, když jedeme na nějakou republikovou akci (Pardubice či Vysočina), tak šmahem z východu i západu 200 km a vy máte doma /téměř doma.

OK jste šikovně položení, ale nezpohodlněte tím příliš, nechtějte mít vše doma. Doma on-line a okres. Liga je liga. Díky.

+0 /-0 | 25.11.2015 14:03

lykan

Jestli je to výhodné, nebo nevýhodné pro Prahu, je sporné. Síla šachistů v centrální skupině neklesne, jen proto, že se změnil systém soutěží. A na rozdíl od většiny krajů, kde když spadnete z druhé ligy, tak jste v kvalitativně úplně jiné soutěži, tak pražský přebor má úroveň blížící se druhé lize, a ta úroveň by se ještě zvýšila. Hlavní problém by byl v tom, že někdo si možná někde buduje ego na tom, že jeho oddíl je v druhé lize a najednou by byl jen v Pražském přeboru. Ale možnost si v Praze zahrát dobré šachy by příliš neutrpěla. Já kdybych žil v Praze, tak mě nikdo na nějaké zápasy mimo Prahu o víkendu nedostane. Vy to pořád berete z pohledu fanatiků, ale většina členské základny si zahraje třeba 10 partií za rok za družstva a to jim stačí. A nejsou to zdaleka jen saláti. A právě tito lidé nejvíc ocení optimalizaci vzdáleností. Vždycky jsem se v diskuzi snažil bránit zájmy těchto lidí. To, že aktivně trénujícím mistrům cestování nevadí je samozřejmé, já kdybych proseděl tisíce hodin nad knihami a tréninkovými programy, tak by mi taky nevadilo obětovat trochu času na cestu.

+0 /-0 | 25.11.2015 12:54

lykan

HonzaH.: Vždyť jsem to psal. Včera jsem se bavil studováním různých statistik ohledně krajů. Jen Praha + Středočeský mají 2,5 milionu obyvatel (bez náplav), Plzeňský + Jihočeský 1,2 milionu, abychom se dostali na srovnatelné číslo, museli bychom k nim přidat nejen Karlovarský a Vysočinu, ale ještě Pardubický. Jak jsem psal, optimalizace vzdáleností a rovnoměrné výkonnostní složení nejde dohromady. Větší výkonnostní pokles by byl jen ve skupině A. Holt je to šachově slabší oblast, i když tam žije víc lidí, než ve východočeské skupině (1 milion).

 

Pavel Ch: Já přece nemůžu za to, že na východě Čech je největší počet druholigových družstev na obyvatele. Tento návrh považuji za optimální z hlediska vzdáleností. Karlovy Vary to nemají do Liberce o mnoho lepší, než do Jihočeského kraje, ale co s tím asi tak máme dělat. Jistě, můžeme dát Karlovarský do skupiny A, když jihočechům vysvětlíte, proč na mapě straší monstrum s rozlohou skoro 21 tisíc kilometrů, více než čtvrtina republiky. Teoreticky by se dalo ten věnec krajů obklopujících Středočeský kraj pootočit. To by se Vám ale nelíbilo jezdit do Plzeňského kraje, že. Tahle varianta by výkonnostně rozhodila více než jen jednu skupinu.

 

Vysočina může být i v jiných skupinách, z hlediska vzdáleností se mi jeví lepší pro Jihlavu a Třebíč se držet té Prahy. Ale třeba by oni sami dali přednost skupině D nebo E z důvodu větší šance na udržení. Což jsme opět u toho co je pro koho výhodnější, že, o tom můžeme psát dlouho. Ale zrovna Třebíč s Jihlavou, dva exprvoligové týmy, by možná ocenily, kdyby mohly hrát soutěž, která je výkonnostně někde mezi 1. a 2. ligou, a tou by byla centrální skupina C s mnohem lepšími dojezdovými vzdálenosti, než když je někdo pošle hrát 1. ligu východ. A když spadnou, snadno postoupí zpět. Anebo můžou jezdit hrát do Hradce, je to varianta. Ale neberu argument, že je přidělíme do skupiny D, abychom ji potrestali za nízké dojezdové vzdálenosti. To můžeme navrhovat i jiné varianty na potrestání jiných krajů, viz odstavec výše.

+0 /-0 | 25.11.2015 12:51

lykan

Viktor1111: Ještě jednou zopakuji, že snížení dojezdových vzdáleností pro část týmů nezpůsobí prodloužení dojezdových vzdáleností pro jiné. Podle mě nejhůř na tom bude skupina F, která dostane napevno týmy z Olomouckého kraje a už tedy nebude možnost některé z nich vyměnit za týmy ze Zlínského kraje, ke kterým je to asi o něco lepší, takhle budou muset do Jeseníků. Takže zde mírné zhoršení, jiné skupiny si polepší. Pro Týmy z okrajových destinací se nic nemění.

+0 /-0 | 25.11.2015 12:40

lmouse

Přeju českýmu šachu, aby i za 10 let bylo umístění na 12. fleku na Open ME považováno víceméně za neúspěch!

+0 /-0 | 25.11.2015 11:30

lmouse

Je opravdu škoda že stránky nss neumožňují uživatelský blacklist... 

+0 /-0 | 25.11.2015 11:27

Pavel Ch

   Lykane, sice to sem nepatří, ale když již jste zmínil

"Komu se nelíbí cestování, hraje okresní přebor"

...říkával legendární RNDr. Vladimír Doležal, autor soutěžních řádů, knih pro rozhodčí, dlouholetý předseda STK a pak i svazu. A to v době, kdy se liga jezdívala vlakem s dvěma i více přestupyenlightened.

 Lykane, to jsem přesně čekal. Vy jste z Pardubic, vše na dosah, když republiková akce (konference, komise STK, rozhodčích, seminář trenérů, porada trenérských center, atp., atp.), tak vše se dá do centra, aby nejezdili z Beskyd na Šumavu a Vy na to vyděláte nejvíce. Ostatní k Vám třeba 200 km.

 Pak není divu, že se Vám nelíbí odjet v lize 139 km, což jinde berou jako vzdálenost v dosahu.

Jasnačka Pardubice + Královehradecký, vše doma nejlépe meziokresní MHDsmiley. Jasně, máte tam i satelity trošku dál, ale stále co by kamenem dohodil.

 Vůbec Vám nevadí, že po trase Liberec - Karlovy Vary to není Vašich maximálních 139 km, ale 236 s překonáním 2 úplně jiných krajů nebo 236 km přes několik pohoří. Tedy o stovku dále, nevadí, hlavně když Vy doma.

 A to již raději nemluvím, kdyby Vás začali náhánět Pražáci+středočeši+Vysočina, že krom vzdáleností, též (nejen dle počtu obyvatel, ale i klubů, jak psal HonzaH, síly klubů) byste jim skrouhl 22 mančaftů na 12, to byste se zastavil a skrylcool nejspíše až v beskydských horách.

+0 /-0 | 25.11.2015 09:39

HonzaH.

lykane - návrhu chybí jedna podstatná maličkost - každá ta skupina by měla mít přibližně stejně obyvatel, potažmo týmů, protože když dáš nejlidnatější oblast s nejvíce týmy do jedné skupiny, tak bude celkem logicky mnohem silnější než skupina, ve které je týmů minimum...

řečí čísel - z oblasti Praha+Středočeský+Vysočina hraje aktuálně 2.ligu cca 20 družstev, z oblasti "B" (Plzeň a Jižní Čechy) hraje týmů 5.

takže bys seškrtal počet pražských (středočeských a z Vysočiny) týmů na dvanáct a naopak skupinu "B" bys doplnil týmy z krajských souteží (které kolikrát ani nechtějí postoupit). v praxi by to vypadalo tak, že týmy, které by postoupily z plzeňsko-jihočeské skupiny by v Praze hráli o udržení...

nejjednodušší cestou pro pražské týmy jak postoupit by bylo přesunout se do jižních čech :-) aneb přeborníkem Plzeňsko-jihočeské skupiny se stává Sokol Milevsko-Vršovice (ale to by tobě asi nevadilo - v Hradci máte s přesuny jen dobrou zkušenost, že?)

 

+0 /-0 | 25.11.2015 08:47

SchwartzBlack

Vždy jsem měl za to, že úspěšnější je tým, který hraje prostě a jednoduše lépe a je momentálně v lepší formě. Zjišťuji ale, že to někteří lidé vidí poněkud jinak a dokáží vytvořit fascinující kdyby-teorie.

Bude - li někdo vymýšlet takové pitominy, jako stavět hráče s dlouhodobě nejvyšší výkonností z ,,taktických" důvodů někam dozadu, tak se mu na to ten hráč vykvákne a bude mít naprostou pravdu.

+0 /-0 | 25.11.2015 00:22

jaroslavsysel
opravdu se ucenou disputaci bavim..Rekl bych, ze se shodnete na tom, ze se vubec neshodnete:) Opravdu by me zajimalo, zda by takto dokazali dispitovat zeny...
+0 /-0 | 24.11.2015 23:37

lykan

viktor1111: Návrh spočívá v tom rozdělit druhou ligu natrvalo do 6. skupin dle krajů.

 

A Plzeňský + Jihočeský

B Karlovarský + Ústecký + Liberecký

C Praha + Středočeský + Vysočina

D Královéhradecký + Pardubický

E Jihomoravský + Zlínský

F Olomoucký + Moravskoslezský

 

Jsou možné i jiné varianty s Karlovarským a Vysočinou v jiné skupině, které více respektují rozložení sil, ale které jsou blbé pro okrajové destinace (Karlovy Vary – Tábor, Třebíč – Náchod, Jihlava – Vsetín).

+0 /-0 | 24.11.2015 23:34

Pavel Ch

Honzo, bez složitých výpočtů (udělá-li jeden tým přehození 4.-1):

Podmínka: Bereme-li ELO přesně jako výkonnost a tabulky pravděpodobných %výsledků také přesné), tak:

a) Budou-li dva týmy úplně stejně na tom elově (2500, 2460, 2420, 2380):

tak se pravděpodobnost nezmění, tím, že jeden tým otočil 4.-1.. Tak tím to samé otočil tomu druhémusmiley

b) Pokud bude hrát tým se silnějším týmem (bude trošku slabší na každé desce) a otočí pořadí, šance na bodový zisk si zvýší.

c) Pokud bude hrát tým se slabším soupeřem (trošku silnější na každé desce) a otočí pořadí, šance na bodový zisk se sníží

 Pak je mnoho kombinací, kdy je tým průměrem ela silnější než soupeř, ale přitom slabší na 1 nebo 2 nebo 3 desek. Pak to může vycházet různě.

   Protože se hraje s různě silnými týmy, je to asi zbytečná diskuse, Samozřejmě, že může taktizovat 41. nasazený tým z 42, že spíše než 41., skočí 36., když si přehodí 1.-4.desku. Ok, ale praxe není matematika a také může dopadnout jinak. Navíc bude otráven první hráč a bude hrát hůře (nebo stejně jako by hrál na první) a pak jsou výpočty bezcenné.

+0 /-0 | 24.11.2015 23:30

HonzaSvatoš

Ta idea namodelovat, jak by statisticky dopadl zápas třeba dvou týmů A, B se stejnými ELO ratingy (třeba 2500, 2460, 2420, atd.) ale různě přeházeným pořadím, by měla být snadno realizovatelná pomocí jakéhokoli software, který umí jednoduše počítat s celými vektory a s různými pravděpodobnostními rozděleními. Vzhledem k tomu, že střední hodnota bodového zisku jednotlivé partie je prakticky rovna příslušnému kvantilu normálního rozdělení (jen je potřeba z těch ELO tabulek určit rozptyl, což je triviální), stačí jakýkoli statistický soft. Pokud se někdy budu opravdu hodně nudit, tak na toto udělám nějaký skriptík v R-ku.

+0 /-0 | 24.11.2015 23:04

ladik

Čekám kdy se zde nějak vyjádří soudruh kapitán.

+0 /-0 | 24.11.2015 19:39

pawel

lykan vers. viktor1111

Chlapci, tak o jakou stejnou babu jste se ucházeli?

Jinak to nedokážu pochopit.

+0 /-0 | 24.11.2015 18:53

lykan

viktor1111: To, že něco nechápeš, ještě neznamená, že to musí být kravina.

 

První výrok říká, že hráč, který má elo o 65 bodů vyšší, nějakým způsobem lepší je, ale ne tak výrazně, jak to tu někteří v diskuzi postavili, aby nemělo smysl uvažovat o změně pořadí hráčů. „Navarové“ jsou množné číslo, nejde tedy ani tak o Navaru samotného, jako spíš o skupinu hráčů výkonnostně na Navarově úrovni. Rozdíl 65 bodů znamená jen 59% pro silnější stranu podle tabulek, navíc Láznička je několik desítek bodů pod svým best. Realita je mnohem složitější, než ta tabulka.

 

K druhému výroku nechť si čtenář dohledá kontext. Nevím, co bych k tomu měl dodávat. Dojezdové vzdálenosti jinde neutrpí tím, že přijdou o pražská družstva ve skupině. Proti mému návrhu by byli rozhodně silnější argumenty, než dojezdové vzdálenosti. Protože pokud chceme optimální vzdálenosti, musíme se rozloučit s ideou výkonnostní vyrovnanosti jednotlivých skupin. Debata se na svazové úrovni obvykle zvrhne v prosazování toho, co je výhodné pro vlastní oddíl, a v tom je problém, protože proti budou zejména ti, kteří se budou cítit ohroženi snižováním počtu družstev v některých oblastech. A to je především Praha + Středočeský kraj. Pro Prahu je můj návrh tak brutálně optimalizující vzdálenosti, že část z nich vzdálenostně zoptimalizuje do pražského přeboru. Středočeský kraj je největší kraj v republice. A z hlediska vzdáleností bych rád navrhl, aby se k nim ještě přidala Vysočina, ale i bez ní by to byl masakr. Pokud se ale už tak vysoká úroveň pražského přeboru ještě zvýší, tak je pro mnohé otázka, proč vůbec tu 2. ligu hrát, proč nedat přednost pražskému přeboru. Je to prostě přechod na nový systém, s jinými vlastnostmi, který právě v centrální skupině pocítí nejvíc. Takže nelze tvrdit, že to je návrh ušitý Praze na míru.

+0 /-0 | 24.11.2015 18:48

lykan

Spíš by mohl nějaký znuděný programátor na to napsat software smiley.

+0 /-0 | 24.11.2015 18:47

ELOminator

Teda spíš takhle - počítat s reálnými sestavami akorát zamíchat s tou naší wink

+0 /-0 | 24.11.2015 17:51

ELOminator

No pokud se tu najde někajý znuděný matematik, tak by to mohl spočítat - pro začátek modelovou situaci kdy všechny týmy mají rozdíl ELO na jednotlivých deskách 50 bodů a pro nás třeba 3 modelové případy - 100 nad průměrem soupeřů, přesně na průměru soupeřů a 100 e.b. pod průměrem. Protože podle mě by optimální sestava měla konvergovat k umístění podle nasazení, zatímco "inverzní" spíše k 50%, nebo se pletu?

+0 /-0 | 24.11.2015 17:27

lykan

David Navara: Mám na věc podobný názor, jako Vy. Pouze jsem cítil potřebu se ohradit proti diskutérům nesmyslně napadajícím čtenáře Playboy za jeho odlišný názor (…, viktor1111, rostaT), vysvětloval jsem, že přehazování hráčů na soupisce je naprosto relevantní strategie, že je to jeden z faktorů, který je třeba brát v úvahu. To, co píšu do diskuze, jsou zpravidla úhly pohledu, jen velmi omezený člověk může svůj názor na komplexní problematiku nacpat do dvou odstavců.

 

K těm extraligovým soupiskám, přečetl jsem je v rychlosti a u soupisky Nového Boru jsem se překouknul. Tak jsem si to přečetl ještě jednou a pomaleji, ano, Nový Bor je výjimka potvrzující pravidlo, všech ostatních 11 extraligových týmů má v první osmičce alespoň 2 hráče prohozené.

 

Co se týče viktor1111, nazval jsem ho ignorantem v určitém kontextu, nikoliv jako nějakou lacinou nadávku, to je možná jeho způsob uvažování. Když v diskuzi čtu nějaké absurdní argumenty, tak zpravidla udělám to, co drtivá většina zdejších čtenářů, tedy v duchu si zaklepu na čelo a jdu pryč. Ale v minulé diskuzi se mi hodilo použít viktor1111 jako takového Dr. Watsona k dovysvětlení některých věcí. V hutné podobě jsem tu připomenul svůj návrh reorganizace 2. lig. Forma, kterou jsem to zvolil, samozřejmě předpokládá, že si člověk vezme mapku rozložení druholigových skupin a udělá si čas nad tím popřemýšlet. To vůbec není o tom, že zlepšení dopravní dostupnosti pro jednoho nutně znamená zhoršení dopravní dostupnosti pro druhého. Kdo chce, hledá možnosti, kdo nechce, hledá důvody.

+0 /-0 | 24.11.2015 15:43

Rosta Tucak

Lehké je soudit po skončení turnaje. Po bitvě každý generálem, v tomto případě úspěšným kapitánem. Čekali jsme víc, nepodařilo se, ale jsem si celkem jistý, že všichni odevzdali maximum. Ohledně stále stejné nominace jsem přece jenom čekal, že by se tam mohl objevit třeba Robert Cvek, který měl vynikající léto. Nestalo se, ale nemá cenu to zbytečně řešit.  Díky všem i za snahu o co nejlepší výsledek.

+0 /-0 | 24.11.2015 15:09

jaroslavsysel
po skonceni je treba pochvalit vykon Victora Bologana s performance 2845! Je videt, ze vek je jen cislo. Dale je treba pochvalit Rapporta, ktereho jsem skoro jiz odepsal. Dale Sargissan take pekne tahnul Armenii....
+0 /-0 | 24.11.2015 14:42

sisoj

to rakouský model sestav: kdysi jsme to řešili v klubu, když má lepší hráč prostě špatný rok, trápí se na vyšší desce.

Proto bych byl pro možnost vybrat si. V zásadě jde jen o to zda má kapitán další nástroj na sestavení pořadí na jednotlivý zápas.

Pro některé je také nevýhodný nynější stav, kdy je nasazován na černé kameny, z jakýchkoliv důvodů.

+0 /-0 | 24.11.2015 12:46

sisoj

To David Bražina: naprostý souhlas

Na 5 flek to někteří jiní zkoušeli, možná by i někteří jiní chtěli, ale výkonostně třeba na Mitropě nepřesvědčili.

 

+0 /-0 | 24.11.2015 12:42

xdavx x

Davide, nemyslim si, ze by ses mel vubec proc obhajovat. Lepsiho hrace nez ty nemame a ty spolecne s viktorem, ktery z nejakych duvodu malinko ubral, jste jasni. Co asi nekterym lidem vadi je, ze sestava je porad stejna. Nevidim ale nikoho kdo by treba zbynka byl schopen nahradit. Dobre se mluvi, ze je treba neco zmenit, ale mnozi si neuvedomuji, ze lepsi hrace zkratka nemame (prvni tri desky). ten vykonostni rozdil mezi vami dvemi/tremi a ostatnimi je uz pomerne velky. At se to nekomu libi nebo ne, ale nejsme sachova velmoc a nikdy jsme ji nebyly, jen jsme obcas sem tam prekvapili.

+0 /-0 | 24.11.2015 12:20

pawel

Ááách, to jsou teorieblush.

Poutnik píše: "Chce to vyzkoušet (Navaru na 4.)". Jasně, třeba bychom byli 11. Nebo vyzkoušet nechat pana Navaru úplně doma, třeba bychom hráli hůře, ale vyhráli poslední 4 kola a byli 10., třeba...  Tyhle pokusy-hokusy si zkoušet ve své pracovně.

Kdo se nevyzná v representaci, představí si v klubu. Dobrý kápo ví jak seřadit a jak zdůvodnit, aby hráči brali. Nebude ale zkoušet sílu své autority, aby dal "jedničku" na osmou desku.

 Tehdy pan Láznička měl chvíli před olympiádou vyšší elo než pan Navara, porazil ho na Corridě a další výsledky daly kapitánovi možnost v přehození. Oba vzali. Jiná situace než teď.

Viktore1111, 10:17 : Trošku méně útočně, prosím. Umožněte protivníku ústupovou cestu, ať má kam ustoupitlaugh.

+0 /-0 | 24.11.2015 12:06

strelec

ad Poutnik: je opravdu jedno co si o tom budete myslet vy či já. Ale není jedno co si tom budou myslet hráči (nejen DN) - nemusí to přijmout, nemusí hrát, může to vytvořit špatnou atmosféru,...... 

+0 /-0 | 24.11.2015 11:48

Morphynista

Určitě to jedno není. Názory hráčů se musí brát v úvahu. Může se klidně stát, že pokud se někdo cítí bezdůvodně odsunut na nižší šachovnici, než odpovídá jeho výkonnosti, hrát jednoduše odmítne. Vzpomeňme si na Mitropu, náš ženský šach se z toho nevzpamatoval dodnes...

+0 /-0 | 24.11.2015 11:45

Poutnik

Řekl bych, že za soupisku nese plnou odpovědnost kapitán. A ten ji také sestavuje. Pokud bude chtít vyzkoušet třebas Navaru na 4. desce je úplně jedno co si o tom bude myslet kdokoli z nás, včetně Navary samotného. Kdo ví, třeba by sestava 1.Hráček 2.Babula 3.Láznička 4.Navara dopadla lépe. Je to o vyzkoušení. Polemiky jsou k ničemu, chce to prostě to vyzkoušet. 

+0 /-0 | 24.11.2015 11:29

David Navara

Ještě si neodpustím pár poznámek. Nedržím si první šachovnici násilím a kdyby můj přesun byl zaručeným návodem na úspěch, rád bych si došel pro medaili na druhé nebo třetí šachovnici. Ale není to tak jednoduché, ten krok může výsledek zlepšit i zhoršit. A když se podíváte na mé výsledky z let 2001 až 2014, tak musíte uznat, že s výjimkou roku 2011 jsem neměl ani jeden špatný výsledek. Mé letošní vystoupení je neúspěšné, to uznávám, ale podle komentářů to vypadá, jako by už po mnoho let hlavním problémem našeho družstva byla slabá hra naší první (a druhé) šachovnice, což není pravda.

Jen bych dodal, že v českých ligách sice často (byť zdaleka ne vždy) dosahuji dobrých výsledků, ale na partie se také mohu připravovat déle, protože mezi nimi jsou pauzy.

+0 /-0 | 24.11.2015 10:20

David Navara

Re jaroslavsysel: Při rakouských pravidlech prohazování hráčů samozřejmě má smysl a v tom případě bychom se s Viktorem určitě střídali, ale s mistrovstvím Evropy to nesouvisí. Tam musíte předem podat sestavu a pak jenom volit, komu kdy dát volno. Většinou hrají silnější hráči na předních šachovnicích.

Re lykan: "Hehe tak někteří místní spameři ani neví, že soupiska nemusí být seřazena přesně podle ela. Tak se podívám, kolik takových soupisek je třeba v extralize: nula!"

Já jsem se také podíval a aktuální soupiska Nového Boru je sestavena přesně podle tehdejšího Ela. Mohla být poskládána i jinak, ale myslím, že je uspořádána celkem dobře.

+0 /-0 | 24.11.2015 09:58

David Navara

Re lykan: Neříkám, že tým musí být sestaven PŘESNĚ podle ratingu. Ale když přeházíte hráče podle soupisky, statisticky tím můžete stejně ztratit jako získat. A souhlasím s N.Očníkem, že hráči nejsou figurky. Pokud bude sestava seřazena od nejslabšího po nejsilnějšího, může to řadu lidí znechutit. (U nás bychom to snesli celkem dobře, ale valný smysl bych v tom neviděl.) V roce 2012 jsem ochotně vysvětloval svým přátelům, proč hraji na druhé šachovnici, protože jsem s tím přinejmenším rozumově souhlasil. Ale kdybych měl vysvětlovat, proč hraji na 4. šachovnici, také bych z toho byl znechucený. Prohození prvních dvou šachovnic může stejně dobře pomoci jako uškodit.

K roku 2012 bych ještě dodal, že zhruba 10 dní před turnajem jsem v důsledku vnějších okolností měl velké psychické a psychosomatické potíže, ale během pár minut všechny naráz pominuly. (Bez mé zásluhy.) Já v tom vidím malý zázrak, někdo to může vidět jinak. Každopádně bez toho bych tehdy nedosáhl dobrého výsledku.

Re kiklos: Děkuji za Váš komentář. O formě týmu se mluví těžko, je to méně uchopitelné než u jednotlivců. Atmosféra v družstvu byla výborná, neměli jsme konflikty. Ale tým potřebuje "tahouny", kteří vyhrávají partie. Na začátku to byl jenom Viktor, jinak se nikomu moc nedařilo. Časem se to změnilo, ale to stačilo právě jen na 12. místo.

Jinak jsem se na toto téma vyjádřil i pro Šachový týdeník, takže zájemci a zájemkyně si mohou počkat do pátku. Teď se budu věnovat spíše práci, během mé nepřítomnosti se tu nahromadilo dost šachových i jiných povinností. Děkuji za pochopení.

P.S.: Můj komentář ohledně velmistrů S. B. Hansena a Djukiće neměl nijak znevažovat jejich hru. Chtěl jsem jen říci, že podobně silní hráči proti nám jindy (při lepším startu) nastupovali na druhé šachovnici. 

+0 /-0 | 24.11.2015 09:53

jaroslavsysel
Neda mi to, abych se nepodelil v souvislosti s prehazovanim hracu v sestave o zkusenost z Rakouska. Tady v Rakousku muze hrac jeden tyden hrat na druhe a podruhe hraje na osme sachovnici. V prubehu sezony jsou hraci nasazovani podle formy a hrac muze kapitanovi rict, ze ma napr. osobni problemy, tak aby ho dal nekam dozadu apod. Proste v soutezich neni konecna sestava hned od zacatku sezony, ale vykrystalizuje se az v prubehu. Priprava je nejlepsi zadna, protoze se clovek temer nikdy nestrefi....Role kapitana se podle meho nazoru vyrazne zvysuje. Tim nechci rozhodne rict, ze to je nejlepsi system...
+0 /-0 | 24.11.2015 09:51

kiklos

Já bych chtěl takhle po ránu poděkovat Davidovi, že se sem přišel obhajovat. Že mu za to stojíme.

 

Na Playboye bychom si měli dát pozor, to je nějaký znalec ruského šachu.

 

Davide, mohu se zeptat, cítíte, že jste jako tým neměli formu? Psal jste, že jste se necítil ve formě Vy osobně. Měl jsem pocit a někde to tu i zaznělo, že jste celkově jako tým působili málo bojovně a nevýrazně, chyběla tomu jakási jiskra.

Přidávám se k pochvale, která tu také už několikrát zazněla, když se nedaří není chuť a přitom se vydře vítězství v posledních dvou kolech, ukazuje to velikost a dobrou partu.

+0 /-0 | 24.11.2015 07:33

lykan

Svého času mě pobavil jeden nejmenovaný záchranářský druholigový tým tím, že vzali jednoho ze svých nejlepších hráčů, hráče opatrného pozičního stylu, a napsali ho dozadu, aby „dělal body“. Tak to je ukázka toho, jak se to dělat nemá.

+0 /-0 | 24.11.2015 07:21

lykan

Hehe tak někteří místní spameři ani neví, že soupiska nemusí být seřazena přesně podle ela smiley. Tak se podívám, kolik takových soupisek je třeba v extralize: nula! Někdy mám vážné pochybnosti, jestli vůbec někteří místní tlachalové mají elementární zkušenosti s klubovým šachem. Kdybych byl hráč Lázničkovy výkonnosti, tak bych z nějakých Navarů rozhodně na zadek nepadnul. Přehazováním hráčů na soupisce statisticky vzato nemůžete nic zkazit, i kdyby jste je tam naházeli náhodně (doufám, že se najde nějaký censored, který proti mému názoru podloženému mnoha simulacemi postaví svůj názor vymyšlený za 5 sekund, že se určitě mýlím). Přehazovat hráče má smysl z důvodů, které statistika zachytit tak snadno nedokáže.

+0 /-0 | 24.11.2015 07:15

David Navara

Na blog teď většinou nemívám čas, přinejmenším do konce týdne mám mnoho povinností. Sám uznávám, že v uzavřeném turnaji družstev, kde by na první šachovnici hráli například Levon Aronian, Hikaru Nakamura, Anish Giri a GM Adams, bych se cítil lépe na druhé šachovnici, proti tak silným hráčům se mi nehraje lehko. Ale na druhé straně právě Hikaru hrál na Evropském klubovém poháru na 3. šachovnici! A právě od něj bych tam čekal vynikající výsledek, ale zrovna se mu mimořádně nedařilo. Je to jen spekulace, ale řekl bych, že vedle špatné formy na něj negativně zapůsobil i přesun na 3. šachovnici, sestava podle ratingu normálně vytváří nejméně mimošachového napětí. Já jsem jiný než Hikaru a věřím, že bych přesun na druhou nebo třetí šachovnici zvládl v tomto ohledu lépe, ale nejsem ani tak silný šachista a to by se mohlo projevit i tam.

+0 /-0 | 24.11.2015 06:46

Zdeněk Janda

tak David je také ranní ptáče :-))

+0 /-0 | 24.11.2015 06:10

Zdeněk Janda

No, přátelé , umístění našich nám radost nepřineslo , tak buďme vděčni , že se můžeme zasmát názorům nějakého playboye . Opravdu mě pobavilo , jak by cpal některé lidi na kapitánské místo , aniž by se obtěžoval se zeptat oněch nominantů , jestli by o to vůbec stáli. Co mně chybí , nějaký článeček našich aktérů , v kterém by se podělili o své zážitky či dojmy z této akce . Doufejme , že alespoň se dozvíme něco od Davida z jeho blogu.

+0 /-0 | 24.11.2015 06:08

David Navara

Já jsem tentokrát nebyl ve formě. Pro navození formy jsem mohl a měl udělat více, na druhé straně to nezáleží jen na mně, ale i na okolnostech. (Už z povahy věci nikdo nemůže být pokaždé ve formě.) Člověk může ovlivnit dost, ale ne všechno.

Výměnu první a druhé šachovnice jsme zkoušeli jen jednou, v Istanbulu 2012. Tehdy vyšla výborně. Viktor bez problémů udržel černé kameny proti hráčům, s nimiž bych já měl problémy (GM Nakamura, GM Adams), zatímco já jsem v dobré formě porážel mírně slabší soupeře na druhé šachovnici. Ale dobrá forma není zárukou! Když bílými prohraji s GM Sune Bergem Hansenem a zremizuji s Nikolou Djukićem, nevím, proč bych měl zářit na druhé šachovnici. Mohlo by to pomoci, ale výsledek by naopak mohl být i horší, například na ME v Plovdivu 2012 jsem v první polovině soutěže nevyhrál ani partii! Myslím si, že proti hráčům do 2700 hraji celkem dobře a s nikým silnějším jsem se tentokrát neutkal, takže problém bych hledal spíše ve své formě než v čemkoliv jiném. Za Nový Bor jsem na Evropském klubovém poháru hrál na první, druhé i třetí šachovnici, přičemž jsem vždy dosáhl přibližně stejně kvalitního výsledku. (O šachovnici níže vždy o půl bodu více.) Posledně jsem se dobrovolně posunul na třetí šachovnici, protože Hari má vyšší rating a neměl by hrát pokaždé za mnou. Krok se osvědčil, první tři šachovnice získaly rating.

Prohození s Viktorem bych dokázal pochopit, ale k nápadům posadit mě na třetí nebo čtvrtou šachovnici se stavím negativně, to by mě opravdu mohlo znechutit. Přesunu na druhou šachovnici jsem rozuměl, ale i tehdy jsem ho musel vysvětlovat mnoha lidem ve svém okolí, což mě stálo nějakou energii. Tehdy to bylo správné řešení, ale nemyslím si, že by pouhé prohození šachovnic samo o sobě mohlo zajistit zázraky. Může pomoci, ale i uškodit.

Až na pár výjimek jsem na první šachovnici hrál dobře (nejméně na svůj rating), takže nebyl důvod měnit něco, co funguje.

+0 /-0 | 24.11.2015 06:05

rostaT

Obvykle nechci někoho nějak otevřeně kritizovat, ale Playboy je opravdu asi jeden z těch ubožáků, co rádi hýbají sestavou, nejsilnějšího dát pokud možno na poslední, abychom aspoň něco udělali atd.... To žádné družstvo z těch dobrých, které si samo sebe váží nedělá. Kdyby se podíval na další družstva, tak by to pochopil a až by to nevyšlo, tak by zase bědoval, jak je možné, že David Navara nehrál první atd..... Tak a teď jen budu doufát, že mi Playboy nepředhodí Ivančuka nebo Svidlera na první:-))

+0 /-0 | 24.11.2015 00:07

Playboy

BM a další vymlouvající se: Pokud se podíváte na letošní výsledky ME, tak uvidíte, že elo není rozhodující. Gruzie, Španělsko jsou v TOP 10 a jejich sestavy nebyly nabušené ... Dále pak státy Moldavsko, Itálie se umístily výrazně nad svým nasazením, již rozhodně není náhoda! ... Takže už prosím přestaňte argumentovat podobnými nesmysly ... wink Jinak naprosto nerozumím srovnání IM Šurala s GM Navarou??? laugh 

+0 /-0 | 23.11.2015 22:57

capjar

Titulek článku je výstižný. Bohužel chyběly zápasy se silnými týmy z první desítky. Ale třeba bude příště lépe.     

+0 /-0 | 23.11.2015 22:56

...

Playboy - ty seš fakt komik. Hlásáš tady, že se utíká od problémů, píšeš o nedotknutelných hvězdách, změně trenéra nebo co by si ruský trenér "nelajzl".Používáš při tom hafo vykřičníků, otazníků a tučných písmen a na konkrétní dotaz co bys změnil napíšeš, že bys  prohodil DN s VL a místo pana GM Jansy nasadil IM Šímáčka.To naši reprezentaci posune dopředu? Jako jestli to myslíš vážně a nejsi troll (obávám se že ne) tak i mému křečkovi je jasné,  že IM Šuráň uhraje méně bodů, než GM Navara. 

+0 /-0 | 23.11.2015 22:49

BM

Playboy: nebo si prostě uvědomíme, že český šach do evropské či světové špičky nepatří. Podle průměrného ratingu deseti nejlepších hráčů jsme ze zúčastněných zemí čtrnáctí, máme pouze 2 šachisty v Top 100, 3 šachisty 2600+, v rámci českého šachu superstar David Navara byl z šachistů hrajících na první desce až devátý dle ratingu. Nelze tedy očekávat, že budeme soupeřit se (a porážet) státy, které mají buďto hodně vyrovnanou sestavu (Anglie), mnohem širší sestavu velmi silných velmistrů (Azerbajdžán, Maďarsko), opravdu elitní světové hráče (Nizozemsko, Norsko), nebo které patří mezi velmoci (Ukrajina, Francie, Rusko). Buďme tedy rádi, že jsme za sebou nechali aspoň Polsko a Norsko, státy, které byly nasazené výš, ale naprosto jim selhaly první desky (Wojtaszek 1.5/7 a TPR 2467, Carlsen 3.5/7 při průměrném ratingu soupeřů 2670 nejspíš v tomto desetiletí ještě nezažil). Z níže nasazených se před nás dostala akorát Gruzie, za kterou na třetí desce Pantsulaia (2567) předvedl výkon 2868, a Španělsko. 

+0 /-0 | 23.11.2015 22:31

Josef

U mužů bych nemluvil o nějakém zklamání, jako spíše o absenci nadšení. S výjimkou menšího výpadku Zbyňka jsou všichni hráči víceméně na svém. Pro úspěch v takto malém týmu musí mít 1-2 hráči mimořádnou fazónu, která se tentokrát nedostavila.

Svoje ale tým odvedl, což je vidět i v užitečném srovnání Jiřího Kadlece za poslední léta. Nic alarmujícího ve výsledku nevidím, jen žádný důvod k jásotu. Hranicí opravdového neúspěchu je z pohledu financování umístění mimo níže zmiňovanou šestnáctku. A jiná nominace momentálně v úvahu stejně asi nepřichází...

Snad se více zadaří na další významné akci. 

+0 /-0 | 23.11.2015 22:12

Playboy

Jsou 2 možnosti ... 1. Buď se budeme jezdit na ME, Olympiádu a celkově repre události jenom ukázat a VYMLOUVAT se na to, jak to NEJDE, podprůměr střídat průměr, tvrdit, že hvězdy jsou nedotknutelné a nebo 2.možnost a to, že se s danou situací pokusí pohnout kupředu, ať už formací hráčů, či možnou obměnou hráčů ...  Uznávám, že utéci od problému je vždy jednodušší, než jej řešit!

+0 /-0 | 23.11.2015 21:29

N. Očník
Prohodit 1. a 2. hráče je návrhem neuctivým. Hrát první desku v kterémkoli mužstvu je vždycky něco za odměnu, něco, co si hráč musí zasloužit. Posunout hráče, jako je David, kamkoli z první desky by z mého pohledu vedlo maximálně tak k otrávení daného hráče. Hráči nejsou figurky, jakkoli to gaučový fanoušci mohou tak vidět.
+0 /-0 | 23.11.2015 20:17

Jiří Kadlec

Pavel CH:

David tentokrát neměl svou nejlepší formu, Zbyněk taky ne a i Viktor asi pamatuje lepší časy. Vzhledem k tomu si myslím, že 12. místo vůbec není neúspěch, spíše naopak, a s kým jsme hráli, že je celkem jedno, na to si za pár let nikdo nevzpomenesmiley Jsem moc spokojený s tím, že naši muži bojovali a že vyhráli poslední dva zápasy, to už se nám dlouho nestalo!yes 

+0 /-0 | 23.11.2015 19:42

Slušný anonym

A výborně hráli i pan Rapport a paní Vojinovič, které jsme loni mohli vidět na Corridě.

+0 /-0 | 23.11.2015 19:04

Slušný anonym

Potěšil mě vynikající výsledek slečny Marie Muzyčukové, která uhrála 7/8 a porazila všechny hlavní konkurentky. Z našich bych rád poblahopřál slečně Karolíně k výbornému výsledku.

+0 /-0 | 23.11.2015 18:52

Pavel Ch

16:10 Jiří Kadlecyes

Vypadá dle Vás, že plus/mínus naši dopadli přibližně stejně (body, pořadí, nasazení) jako předchozích několik ME.

Ale jedno důležité tam chybí.

O tom jsem psal hned první příspěvek dole k tomuto článku.

Nyní podkládám:

2007 - ČR hrála s 9 soupeři, jejichž  prům. nasazení bylo 10.

2009 - ...dtto....11.

2011 - 14.

2013 - 13.

2015 - 23.

 Jistě by bylo ještě lépe průměrně jak soupeři dopadly, škrtnout nejslabšího atp. Ovšem došlo by se velmi k podobným výsledkům výše uvedeného. Není možné nevidět propastný rozdíl mezi letoškem a předchozími ME v síle soupeřů.

  Chtě/nechtě si i nejzarytější fanoušek ČR (jako třeba i moje maličkost) musí říci, že letos oproti předchozím ME, přeci jen rozdíl byl.

+0 /-0 | 23.11.2015 17:30

BM

faust: na http://en.chessbase.com/post/etcc-r01-top-seeds-have-it-easy je to úplně dole, jedno PGN pro dané kolo v Open sekci, jedno pro ženskou sekci (vždy u článku k danému kolu)

+0 /-0 | 23.11.2015 17:19

faust

Nevíte někdo, kde se daj stáhnout partie? Díky.

+0 /-0 | 23.11.2015 16:39

BM

HonzaH.: řekl bych, že to Playboy myslel tak, že by proti některým konkrétním týmům byla tato sestava výhodnější, proti jiným ale ne. Samozřejmě by se dalo statisticky (pouze na základě ratingu hráčů) modelovat, v jaké sestavě by šance na úspěch byly největší, ale realita by stejně byla nejspíš úplně jiná. A pak by zase byla spousta generálů, kteří by namítali cosi o riskantní sestavě, zbytečném prohazování první a druhé desky, atd...

Ne zrovna oslnivý výsledek mužské reprezentace bych přisuzoval spíše slabší formě zúčastněných, než nějakému systémovému problému (neříkám, že je systémově vše v pořádku, jenom do toho nevidím, takže nebudu vynášet nějaké nesmyslné soudy). Vždyť v podobné sestavě hrála reprezentace loni na olympiádě mnohem lépe (stačí připomenout masakr Rusů), přitom změna byla akorát na pozici pátého hráče. A zde bych řekl, že jsme nějaký velký problém letos neměli. 

U holek se bohužel dařilo akorát Káje, která si s ratingem 2224 (85. nasazená) nahrála při TPR 2367 (43. místo) skoro 30 bodů do ratingu a snad se pomalu vrací tam, kam patří. 

+0 /-0 | 23.11.2015 16:22

pawel

50 diskutujících mohlo vidět různý odstín šedienlightened

+0 /-0 | 23.11.2015 16:17

Jiří Kadlec

Snad neuškodí mrknout se, jak to z pohledu statistiky na posledních pěti ME s naším týmem mužů vypadalo. Postupně uvádím rok, místo, počet získaných bodů z devíti kol, umístění, a dále pro zajímavost i úvodní nasazení a průměrné Elo (počítají se první čtyři hrači):

2007 - ME Řecko 10 bodů - 15. místo - 13./2615.

2009 - ME Srbsko  9 bodů - 23. místo - 13./2625.

2011 - ME Řecko 10 bodů - 16. místo - 12./2664.

2013 - ME Polsko 11 bodů -  8. místo -  9./2649. 

2015 - ME Island  11 bodů - 12. místo -12./2641.

+0 /-0 | 23.11.2015 16:10

HonzaH.

vida, konkrétní návrh.

přehodit Davida s Viktorem se již zkoušelo, vycházelo se z toho, že Viktor první desku udrží a David bude na druhé desce bodovat... smysl to mělo, na druhou stranu bylo to v době, kdy si asi oba hráči byli ELOvě i výkonnostně blíž...

rozhodně je tento příspěvek o třídu kvalitnější než ty předchozí, jen myšlenka, že by záleželo, s kým by se hrálo, se nepovedla... to jde tak leda v rakouských soutěžích, ale všude jinde je sestava (pořadí hráčů) pevně daná pro celý turnaj...

+0 /-0 | 23.11.2015 16:09

Playboy

Vhodnými adepty na post kapitána mužské repre by mohli být: IM David Kaňovský, IM Pavel Šimáček ... enlightened Co se formace týmu týče, tak lze hrát v nejsilnější sestavě, i když to soupeře zrovna dvakrát nepřekvapí, avšak nejziskovější rozestavení vidím v:  1. Láznička, 2. Navara,   3. Babula, 4. Hráček, pokud budu vycházet pouze z tohoto ME nebo pouze přehodit GM Navaru s Lázničkou, či GM Hráčka s Babulou, záleželo by na tom, jak by se dařilo, s kým by se hrálo!

+0 /-0 | 23.11.2015 16:01

HonzaH.

playboyi - tak znovu - samé fráze, bez konkrétního návrhu...

"formace by měla být taková, aby se vytěžilo co nejvíce bodů" - to je asi jako říct - zkusím poběžet co nejrychleji, abych doběhl jako první...

zkuste přinést nějaký konkrétní návrh - kapitánem by měl být xy, postavu sestavit 1. xy, 2.xy atd. po neúspěšném zápase měl nechat sedět toho a toho...

a taky můžete navhrnout toho ambiciózního činitele, který dá svaz do pořádku :-)

a až budete psát ty konkrétní návrhy, tak nemusíte tolik plýtvat tučným písmem, velkými písmeny a vykřičníky a otazníky

+0 /-0 | 23.11.2015 14:49

...

2playboy - Koho bys dosadil na patřičná místa. Jmenovitě. Díky.

+0 /-0 | 23.11.2015 14:43

Playboy

Navrhovaní mladíci byli pro Mitropu, tak to prosím nepleťte, zásadní rozdíl! Odpověď na to, koho vyměnit je ta, kdo určuje složení týmu a sestavu na zápasy??? Chyba Šachového svazu je ta, že zde nejsou ambiciózní činitelé ...no  Nelze poskládat hráče, jako brambory do země, pak to podle toho vypadá! Nejen jejich výběr, ale následná formace by měla být taková, aby se vytěžilo co nejvíce bodů a tým skončil co nejlépe, ne podle toho, kdo, kde chce hrát nebo složení podle toho, aby se to někoho nedotklo!!! Tohleto by si třeba takový kapitán v ruském týmu vůbec nelajzl a nebo by za to poté nesl patřičné následky, což tady NEHROZÍ, tak jaká pak motivace?!

+0 /-0 | 23.11.2015 14:36

Ota Válek

Playboyi, náš tým byl podle výkonnosti = ELA 12. nasazený. Na témže místě skončil. Lze tedy objektivně konstatovat, že nezazářil, ale ani nezklamal. Podle tohoto kritéria je umístění uspokojivé. Kdyby byli v sestavě vámi prosazovaní mladíci s ELEM <2500, byli bychom nasazeni mnohem níže. S pravděpodobností hraničící s jistotou lze tipnout, že bychom skončili hůře než dvanáctí. Se sestavou by se nemělo hazardovat, neboť umístění do 16. místa je důležité proto, aby svaz dostal i příště peníze na repre a nedopadli bychom jako Slováci, kteří mohou o účasti svého týmu na EU už 14 let jen snít.

+0 /-0 | 23.11.2015 14:00

HonzaH.

a soudruhu playboyi, jaké patřičné osoby bys dosadil na patřičná místa? fráze pěkná, ale konkrétní řešení chybí...

jinak jedině souhlas s názorem/rozborem pana Chrze, celkové dvanácté místo vypadá pěkně, ale tým nenarazil na špičkové soupeře a na "dobré" umístění dosáhl díky dvěma výhrám v posledních kolech... jinak už z nadpisu "šedý průměr" se mi nezdá, že by se tady nějak přehnaně plácalo po zádech...

+0 /-0 | 23.11.2015 13:46

Playboy

To jsem přesně čekal ... Umístění je USPOKOJIVÉ! ... Dál se bude plácat po zádech a lhát si do kapsy, jak to repre ale krásně jde, jenom, aby se hlavně NIC NEMĚNILO! ... Že se pokukovalo po lepších umístěních je ironie, protože pro to, by se muselo jinak reagovat na průběh zápasů! no Repre přeji, aby se na patřičná místa, dostali patřiční lidé! czech flag

+0 /-0 | 23.11.2015 12:57

Ota Válek

Souhlasím s p. Chrzem. Umístění je uspokojivé, oproti minulým vystoupením však téměř chyběly  napínavé boje s atraktivními soupeři.

+0 /-0 | 23.11.2015 12:02

Morphynista

Slovenský svaz jednoduše nemá peníze, na svazovém fóru jsem četl, že se muži zúčastnili naposledy v roce 2001, zlatá medaile slovenských žen z Batumi 1999 už patří dávné minulosti a pamětníci se slzami v očích vzpomínají...

+0 /-0 | 23.11.2015 11:54

jaroslavsysel
Mozna zde jiz nekde zaznelo, ale proc vlastne nehralo Slovensko? Na strankach slovenskeho svazu jsem nic nenasel...Diky predem za odpoved. Se divim, ze Kosovo hralo a Slovensko ne?
+0 /-0 | 23.11.2015 11:29

Pavel Ch

Nemusím zde opakovat, jak našim bezmezně fandím a věřím této sestavě.

Letos se však prostě vůvec našim nevedlo. To se ve sportu stává. 12. místo možná ještě za pár let zakryje průběh.

Špatné bylo, že se se utkali jen s jediným z první desítky (nasazení i pořadí) Německem, prohra.

Pak pouze s jediným z půlky druhé desítky (nasazení i pořadí), Srbskem, jedinéyessmiley.

A zbytek, výhry, remízy i prohra s týmy 3. a 4. desítlky (nasazení i pořadí).

 To oproti olympiádám a ME, kde potkali TOP týmy a bojovali s nimi úspěšně i neúspěšně, byť třeba s hořkostí závěru, se nedá vůbec srovnat.

Stane se, snad bude za rok na olympiádě lépe. A jse zvědav, zda někdo z mladých do ol 2018 (či ME 2017) doroste.

+0 /-0 | 23.11.2015 10:39