Rumunské silnice bez větší rychlosti, Italky pokořeny

18.11.2015 12:47 | Mistrovství Evropy týmů 2015

Páté kolo mužů jako přes kopírák, žádná větší výhoda znamenala čtvernou dělbu bodů. Naopak naše ženy pokořily Itálii, IM Zimina tak dlouho zkoušela partii vyhrát, až ji Kristýna chtě nechtě musela porazit...

Rumunský celek, který byl naším soupeřem v 5. kole evropského šampionátu, byl "nudnou" řečí čísel rozhodně k poražení, tedy kromě poslední šachovnice, kde byli ratingově silnější soupeři. Nicméně můj komentář k zápasu, který jsem publikoval cirka hodinu a půl po začátku utkání, se ukázal (bohužel) velmi pravdivý. Napsal jsem totiž: "Dnes zatím velmi vyrovnaný zápas, snad až moc... nepřijde mi, že by kluci bílými figurami toho ze zahájení mnoho získali..." 

David Navara vymyslel krátce po zahájení velmi zajímavou taktickou zápletku začínající tahem 21.Jxd7!?, ovšem nic konkrétního z toho nevzešlo a vzniknuvší koncovka různobarevných střelců opravdu nemohla skončit jinak než remízou. Viktor Láznička černými zcela bez problémů vyrovnal a dokonce sahal po výhodě, což vyústilo v zisk pěšce. Jeho realizaci však silně komplikoval dvojpěšec na b-sloupci a také různobarevní střelci, takže ani tady jsme příliš nemohli doufat v něco víc než půlbod. Zbyněk Hráček šel bílými do hlavní varianty Berlínské ve Španělce, přiznám se, že toto rozhodnutí příliš nechápu. Jednoduše řečeno: kde nic, tu nic... No a jelikož u Vlasty Babuly přešla partie po hromadných výměnách ve střední hře do zcela vyrovnané těžkofigurové koncovky, skutečně nebylo kdy ani kde tento zápas vyhrávat.

Úvodních pět kol tak přineslo českému celku 1 výhru, 1 porážku a 3 remízy. Což vzhledem k tomu, že jsme ještě neměli ratingově silnějšího soupeře, není příliš pozitivní bilance. Doufejme, že dnešní volný den našim barvám pomůže a ve  zbývajících čtyřech kolech se muži poperou o přední umístění.


-
. kolo -

České ženy změřily síly s přibližně vyrovnanými Italkami. Na lavičce tentokrát zůstala Karolína Olšarová, která jistě fandila, a to dokonce velmi dobře! Pojďme však pěkně popořádku.

Tereza Rodshtein sehrála černými vyrovnanou partii, ještě v časové tísni celkem logicky zamířila do remízových vod, když obětí věže vynutila věčný šach. Eva Kulovaná černými nikde nestála o moc hůř, až krátce po časové tísni přišla o pěšce. proč v tu chvíli partie skončila remízou je mi tak trochu záhadou, Italka v ten moment mohla partii dál hrát naprosto bez rizika.

Olga Sikorová se bílými snažila hrát aktivně, ovšem její figurky neměly zcela potřebnou souhru a její soupeřka velmi umnými a jemnými manévry získala příjemnou výhodu do koncovky díky dvojici střelců. Olga je ovšem velmi zkušená hráčka a trpělivou hrou soupeřku k ničemu nepustila partii udržela. O osudu zápasu se tak rozhodovalo na první šachovnici. Kristýna Havlíková rozehrála zajímavou odnož Berlínské, ve které záhy zůstala na šachovnici pouze jedna lehká figura. To jde většinou k duhu bílému, protože má na královském křídle pěšcovou převahu 4:3. Tady ovšem bílému střelci poněkud překážel pěšec na e5. Naše reprezentantka i přesto dokázala získat iniciativu (i když asi hlavně optickou), bohužel v časové tísni se vše pokazilo a Kristýna skončila v koncovce se dvěma pěšci méně. Její italská sokyně se však do realizace převahy (která rozhodně nebyla snadná, to je třeba dodat) natolik zamotala, že partii dokonce ještě dokázala prohrát!  


-
. kolo -

Jelikož zápas Ruska s Ázerbahdžánem skončil čtyřmi remízami, mají Rusové i nadále jednobodový náskok před svými pronásledovateli. Těmi nejbližšími je po pěti kolech trojlístek Francie, Ukrajina a trochu překvapivě Gruzie, kde zatím předvádí výborné výkony zejména velmistři Jobava a Mchedlishvili. Český výběr čeká v šestém kolo Slovinsko, tým nasazený pouze pět příček pod námi. Opět to tedy s největší pravděpodobností bude těžká a dlouhá bitva.

Také u žen je ve vedení ruská sborná, dokonce bez ztráty kytičky! O dva body méně mají Ukrajina a Gruzie, na medailových příčkách jsou tak momentálně první tři nasazené celky. Češky se vítězstvím posunuly na 12. místo a zítra je čeká Rakousko, což by mohl být celkem přijatelný soupeř.

Velmi matné výkony předvádí na ME mistr světa Magnus Carlsen. Včera již podruhé na turnaji prohrál, když vyrobil poměrně šokující hrubici:

-
. kolo -
90x 11328x David Kaňovský
Fotogalerie
Komentáře (90) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
lykan

smiley

+0 /-0 | 21.11.2015 16:00

lykan

Tak ještě jednou: Oblíbená svazová demagogická pohádka o tom, že rozdělování druholigových družstev optimalizuje vzdálenosti, prostě není pravda, právě naopak, tento systém vzdálenosti prodlužuje tím, že na různých místech udržuje jiný počet družstev, než by bylo třeba. Při zavedení systému pevné spádovosti lze kraje vhodně pospojovat do šesti dvojic, snad nemusím znovu vypisovat jak, je to evidentní, s tím, že lze diskutovat o tom, ke komu připojit slabší kraje Karlovarský a Vysočina. Tento systém zhruba kopíruje počty druholigových družstev v jednotlivých krajích, přechod by nebyl až zas tak velké zemětřesení.

+0 /-0 | 21.11.2015 11:48

lykan

viktor1111: smileyOpravdu to neděláš až zas tak často? Já tě vnímám spíš jako jednoho z místních hulvátů. Ale já to tu čtu jen občas.

+0 /-0 | 21.11.2015 11:47

lykan

viktor1111: Jsem pro zavedení pevné územní spádovosti.

 

„ Kraj nehraju, tak neznám systém sestupujících“

 

Co mě ignorant, jako ty, může vysvětlovat o systému soutěží. Tak tu Prahu rozporcujeme i na nižší úrovni, ne? Teda já tu Prahu moc nemusím, já bych tam žít nechtěl, ale přece lidi se do Prahy stěhují právě kvůli tomu, že je tam hodně lidí na jednom  místě, což má pozitivní i negativní důsledky, a pak přijde svaz a řekne, vás je tu moc na jednom místě, to není solidární k ostatním. Prostě si lidi musí zvolit, zda preferují život ve více nebo méně obydlené oblasti, a přijmout odpovědnost za toto rozhodnutí se všemi pro a proti.

+0 /-0 | 21.11.2015 08:21

lykan

Praha možná má 2 postupující, tak to bude jen 9 týmů.

+0 /-0 | 20.11.2015 17:47

lykan

strelec: No to by se muselo vyčíslit, i současná reprezentace něco stojí, zahraniční hráči budou v různých cenových kategoriích a ti dražší mají potenciál získat více peněz od státu skrz výsledky. A v rozpočtu svazu rozhodně je co škrtat, třeba dotaci na MČR jednotlivců. No tak úroveň přeboru poklesne, no a co. Název turnaje je jen nálepka.

 

N. Očník: To, že mě baví hrát soutěže družstev, ještě neznamená, že budu se vším souhlasit. Argumentace typu když se ti to nelíbí, tak to nehraj, je způsob jak zdevastovat členskou základnu.

 

viktor1111: Je mi 32 let. Jistěže to, co píšu, je diskutabilní, toto je diskuze. Pád pěti družstev z krajského přeboru je extrém, který může nastat i v tomto systému. V Praze může spadnout dokonce 10 týmů. 3k + 1

Osobně preferuji spíše vyšší počet sestupujících, přijde mi sportovně zajímavější hrát o udržení, než se plácat ve středu tabulky, to pak je jen seriál volných partií. Ale chápu, že lidé, kteří lpí na udržení týmu v soutěži, to vnímají jinak.

To, že někdo žije na místě, kde má všude daleko, je politováníhodné, ale východočeští šachisté se nebudou omlouvat za to, že si postavili baráky blízko sebe. Místo toho, abychom si zahráli zápas s Jičínem, tak jedeme někam do Velkých Losin, protože někdo na svazu uprostřed našeho kraje namaloval dělící čáru.

+0 /-0 | 20.11.2015 17:39

hans
Ota Válek 11:32: Nevím, odkud víte, že Van je Čech. I při sčítání lidu je položka národnost dobrovolná, nemusíte ji vyplňovat a pokud se cítíte jako např. Japonec, můžete se k této národnosti přihlásit, i když jste v Japonsku v životě nebyl. Možná jste měl na mysli státní příslušnost. Asi k této záměně dochází i díky našim sportovním komentátorům. Ti zásadně ve fotbale a hokeji používají termín "národní tým". Vypadá to, jakoby za českou státní reprezentaci mohli hrát pouze ti, o nichž se ví, že jsou národnosti české. Romové, Slováci, Rusové, Ukrajinci, Vietnamci atd., kteří sice mají českou státní příslušnost, ale bůhví jakou národnost, mají asi smůlu.
+0 /-0 | 20.11.2015 16:30

N. Očník
lykan ... skutečně se těžko fandí týmu, který skončí 20.? Tak to jsi fanoušek na baterky. Umíš fandit jen ve finále, když se hraje o zlato, nebo v doběhu individuálního závodu, kde je náš v čelní skupině ... Každý asi tedy fandí z jiných důvodů. Jestli někoho nebaví jezdit na ligové zápasy, ať nejezdí. Druhá liga je sranda soutěž pro zábavu, co víc si od ní asi kdo slibuje? zahrát si v dobrém, pokud možno známém kolektivu, pobavit se cestou, případně večer před zápasem. Jak se to žere nebo nežere v jiných klubech nevím, občas se vyskytnou blázni, kteří si holt "zaplatí" výsledek.
+0 /-0 | 20.11.2015 12:29

strelec

ad lykan: prostě na to máte jiný názor než většina z nás tady. OK - jen musíte počítat s tím, že jste v menšině a žádné argumenty na svoji podporu nemůžete použít - protože jde o "pocitovou" záležitost. 

A pokud je většině členské základny repre ukradená, pak by tato většina asi nebyla nadšena z financování "žoldáků" ze svazových penězwink

+0 /-0 | 20.11.2015 12:12

lykan

Pavel Ch: Vám by opravdu vadilo zvýšit konkurenci v reprezentaci? Bez toho lepší výsledky nikdy nebudou. Na klubové úrovni je běžné, loni jsi nám byl dobrý, náhradníku, letos už tě nepotřebujeme. Přece se náhradník kvůli tomu neurazí. Mě jako druholigového náhradníka v minulých letech hradecké béčko s oblibou vozilo na zápasy do olomouckého kraje. V posledních třech sezónách jsem byl u všech. Jó, to je opravdu chytrý, jezdit na druholigové úrovni na zápasy z Hradce na Moravu, ať žije debilní systém pohyblivých skupin. No jo, jenže se nám tam nechce, musíme najít nějakýho blbce, kterej tam pojede za nás.

 

Bob: To je fakt, za výsledky vydojíme ze státu víc smiley.

 

Ota Válek: Já ho přece nevyčleňuju, právě naopak, hájím tady kosmopolitní nevyčleňovací přístup. Jen říkám, že pokud bych byl já na Vanově místě, tak bych samozřejmě uvažoval o obou možnostech.

 

Pokud jste si nevšimli, tak většině členské základny je reprezentace naprosto ukradená. Těžko se fandí týmu, který končí hluboko v poli poražených.

+0 /-0 | 20.11.2015 11:55

Ota Válek

Lykane, už toho, prosím, nechte. Van je Čech, nikam nezběhne. Je netaktní vyčleňovat jej z komunity, kam patří od narození. Na ME je aktuálně nejlepší možná sestava. Žoldáky do nároďáku nebrat! Nemusí být medaile, ale pro fanoušky by bylo dobré, abychom dnes uspěli proti Němcům a v posledních kolech vyfasovali silné soupeře. Myslím, že i hráči budou raději, bude-li proti ním hrát soupeř na výhru a ne jen betonovat.

+0 /-0 | 20.11.2015 11:32

N. Očník
Když už to tu padlo ... jak jsem psal u jiného článku (a moc pochval za to neschytal), tak já na klubovém mistrovství týmu NB nějak zvlášť nefandil, právě proto, že je jeho sestava pro mě "cizinecká legie". Nic proti cizincům, když třeba v efotbale sem cizinec přijde, žije tady, hraje za klub. v šachách je to jiné a není to vinou šachystů, že hrají třeba za 12 klubů v jednom roce. jinak by se neživili chápu to, ale k srdci mi prostě nepřirtstou. takže i tam fandím spíše našim hráčům, než našim týmům. A na reprezentační úrovni je představa nákupu posil pro mě absurdní. V modelové situaci raději když skončíme po boji 20., jestliž ebudeme mít tým nasazený 25. třeba dle ELO, než být 2. s cizincema v sestavě. Přeci sport není jen o medailích. je i o tom, že se náš hráč / tým porval a dosáhl něčeho. Není hanba, když jsem papírově 25. na světě, skončit 20., to je pro mě úspěch. a k takovému výsledku bych gratuloval. zvlášť kdyby byl po dobrém týmovém výkonu.
+0 /-0 | 20.11.2015 11:27

Bob von Ostrauburg

Teda to jsou zas hlody. To je teda fakt tragédie, pokud už u některých národní cítění tak pokleslo, že si pletou pojmy národní sportovní reprezentace a klubové družstvo. Jasně lykan, zaplatíme si hvězdy z ciziny, aby vyhrály za nás, když jsme neschopní, a pak to budeme vydávat jako "český" národní úspěch, hlavně že dostanem nějaké symbolické prachy navíc. Vskutku přesně na tohle bychom měli být jako Češi hrdí, za prachy prodat i vlastní duši, hlavně abychom se mohli chlubit cizí peřím. Pane na nebi.

+0 /-0 | 20.11.2015 11:14

lykan

marek: „Vy byste se někdo těšil z medaile z ME, kdyby ji vybojovala tahle sestava?“

 

A už jste se někdy těšil z medaile, kterou vybojovala ta naše sestava? smiley A bude hůř. Máme jen jednoho gm do 26 let, stejně jako Slováci. Van možná zběhne do perspektivnější vietnamské reprezentace.

+0 /-0 | 20.11.2015 11:04

Pavel Ch

střelec, marek:

Přesně tak bylo myšleno a tak i uvažuje svaz (CZE na FIDE je podmínka nutná avšak nepostačující). O Vanovi marku samo žádná, to je navíc rodák.

Byl bych i pro Igor Rausis. Žije zde léta, hraje, trénuje mládeže. Krom jiného bych ho tipoval na současného prvního kandidáta hned za dnešní pěticí. (Kdo si přehrál jen jeho partie během zdrav. indispozice při MČR, tak ho nezná). Smutné, že nyní asi náš největší "talent", stále s lepší (zralý ročník 1961).

Úplně jiný pohled je, jak Lykan píše, že se teď rok před olymp. rozhlédneme po vlasti Ruské a vytipujeme 2600 rychlokvašky účelově, zaplatíme majlant, Jako ža pak budeme dobří (což navíc není jisté). A ti co reprezentují stále, to vyhodíme? Pak účelové rychlokvašky půjdou o dům dál a my jako řeknem, tak jste nám Zbyňku s Vlastou zase dobří. Oni odešli, další nevyrostli. 

Tak to asi nééé, žéenlightened.

+0 /-0 | 20.11.2015 11:01

strelec

ad lykan: To není o kladech a záporech, ale o hranici "národního cítění". Hezkým příkladem je v házené reprezentace Kataruwink  

+0 /-0 | 20.11.2015 10:47

marek

Nedovedu si představit, že bych fandil "našim" ve složení jednička DN, na dvojce Maxim Matlakov v nejlepších letech, na trojce VL, čtyřka zkušený Vadim Zvjaginsev, náhradník třeba perspektivní Ivan Bukavshin. Vy byste se někdo těšil z medaile z ME, kdyby ji vybojovala tahle sestava? To jako souhlas s Pavlem CH, ať jsme radši na nižších příčkách. Není to o nějakém nesnášenlivosti, asi není nikdo, kdo by nefandil třeba mladému Vanovi. Podle mne když někoho reprezentuji, musím si v té zemi něco odžít, mít k ní nějaký vztah. Vážím si všech našich reprezentantů na probíhajícím ME i lidí v pozadí, jež pracují pro úspěch naší republiky a to za mizivé peníze. Narozdíl od fotbalu tu žádná "koryta" nejsou...

+0 /-0 | 20.11.2015 10:04

lykan

Pavel Ch: No všechno má své klady a zápory. Byly by výsledky. Svoje jméno jsem psal do diskuze už několikrát, já nemůžu pochopit, proč si takovou důležitou informaci nedokážete zapamatovat smiley. Zveřejňovat jméno má smysl především u známých osob.

+0 /-0 | 20.11.2015 09:04

Pavel Ch

Repre x klubový sport.

Lykan: Omlouvám se, nechci se Vás dotknout, ale nevím, ani neznám vaše jméno, jaký bude Váš všeobecný sportovní přehled.

Sáhodlouze zdůvodňovat, že v Hradci také v klubovém hokeji nehrají hradečáci a proto přeci bychom měli nakoupit do repre tuctové 2600 s Ruska je jaksi mimo.

Klubový sport je o něčem a repre (fotbal, hokej, šachy) o něčem jiném, nebo by tomu mělo být jinak ???

V jiných sportech jsou přestupy v repre ještě přísnější, v některých nemožné.

Jasně, to i zde bylo psáno, že sportovní život šachisty je delší než v jiných sportech a že když někam emigruje nebo z jakýkoliv důvodů chce se trvale usadit na jiné polokouli, bylo by mu doživotně zakázáno tam reprezentační akce hrát. Proto za nějakých podmínek od FIDE dovoleno. Samo, že se všeho dá zneužít a také se stává, že jen kvůli posílení některých repre. Možné pak vše.

 Ale to by jste chtěl, najmout tři žolďáky z Ruska s 2600, říci Zbyňkovi s Vlastou po 25 letech repre, děkujeme vypadněte, a ty námezné síly za rok řeknou že jim na Faerských ostrovech nebo Maltě zaplatí více, tak nazdar.

Je dobře, že svaz pro tyto případy reprezentovat má přísnější kriteria než FIDE. Prostě, aby se stal opravdu trvale "Čechem". To raději budeme fandit na nižších příčkách, věřit trenérům a telentů, že dřív nebo později někdo další vyroste než takovéto fiktvní posílení.

+0 /-0 | 20.11.2015 04:58

nvmea
zítra velký test s Německem, které dnes neuvěřitelně zbabralo vyhraný zápas s Arménií
+0 /-0 | 19.11.2015 22:20

capjar

Snad bude dobrý finiš.

+0 /-0 | 19.11.2015 22:11

Ota Válek
Naši jsou rázem na úrovni nasazení:)
+0 /-0 | 19.11.2015 22:07

capjar

Bohužel ženy nevyhrají.

+0 /-0 | 19.11.2015 21:04

JD

Pěknéyes.A že to nebylo vůbec jednoduché.

+0 /-0 | 19.11.2015 20:52

capjar

Gratulace našim borcům! Ženy mají taky šanci.

+0 /-0 | 19.11.2015 20:47

Ota Válek
Konečnĕ jsme se dočkali. Blahopřeji našim borcům.
+0 /-0 | 19.11.2015 20:44

HonzaSvatoš

Tak DN po pěkném, jistém výkonu přidal zasloužený bod (ve který jsem věřil už po výměně na e7) a snad se muži konečně chytli.

+0 /-0 | 19.11.2015 20:43

matman

Bez kliky to nejde, Lázňa byl po 40...Vc2 totálně zdechlej. Byly to dnes pořádné nervy.

+0 /-0 | 19.11.2015 20:43

HonzaSvatoš

Hoj, VL soupeře dobře obelstil - hák Vb8 je sice ideově známý motiv, ale po dlouhé partii se snadno přehlédne. Odměna za bojovnost.

+0 /-0 | 19.11.2015 20:27

HonzaSvatoš

Už to opravili na remis.

+0 /-0 | 19.11.2015 20:04

HonzaSvatoš

@nvmea: To vypadá věrohodně, že se výsledek mohl zapsat po přesunutí bílého krále na e4  jako Ke4/Kd5, a tedy 1-0.

+0 /-0 | 19.11.2015 19:59

plzenak

@HonzaSvatoš: Taky se divím. 1-0 je ale na chessbomb i na oficiálním on-linu. Že by zazvonil mobil? Nic jiného mě nenapadá. To by byla celkem tragédie.

+0 /-0 | 19.11.2015 19:57

nvmea
hádám že dávali krále na e4-e5, ale ježto černý král na d5 tak tak skočilo 1-0
+0 /-0 | 19.11.2015 19:54

HonzaSvatoš

Co to tam svítí u Zbyňka za blbost, jak 1-0??

+0 /-0 | 19.11.2015 19:53

Morphynista

Na chessbomb je výsledek partie Sebenik - Hráček 1 : 0, přitom pozice je remízová. Snad to bude brzy opraveno.

+0 /-0 | 19.11.2015 19:52

Marek Vokáč

To Lykan - historické paralely jsou vždycky zrádné. Nebudu mluvit za ostatní, ale já své šachové ambice uzavřel ve 32 letech, a od té doby jsem odehrál víc velmistrovských turnajů než v době, kdy jsem se na ten titul cítil. Holt jsem se narodil do nevhodné doby. Dnes se dá o normy bojovat pomalu všude - a kdo to zkouší? Letos se konečně objevilo pár norem IM na kontě mládeže pod 18 let, snad je to náznak pokroku, ale ještě uvidíme. Bez zkušeností s kvalitní konkurencí se nikdo zlepšovat nemůže, o téhle pravdě ale musím přesvědčit ještě spoustu lidí, aby náš systém práce s mládeží měl šanci konkurovat světu a produkoval více než jen "bývalé" talenty.

+0 /-0 | 19.11.2015 18:34

dejf721

U holek jsem hodně zvědavý na různopoláky u Karolíny... :)

+0 /-0 | 19.11.2015 18:03

dejf721

Dnes to zatím vypadá na zajímavé boje! Tak snad to nebudou znovu čtyři remízy... :)

+0 /-0 | 19.11.2015 17:57

lykan

Marek Vokáč: Chtěl jsem tím jen říct, že hráčů, kteří si mohou uhrát gm titul alespoň jako vrchol jejich kariéry, je pravděpodobně mnoho (vycházím převážně z toho, co jsem načetl, Vy to posoudíte lépe). Asi jsem to mohl napsat zaobaleněji a vyhnout se spekulacím, prostě jsem zmínil 3 velmistry, kteří si gm titul uhráli až kolem čtyřicítky, což je sice z hlediska klubového hráče dobré, ale nesplňuje to tak úplně představu o člověku, který by měl být náhradou za Hráčka a Babulu. Nijak nehodnotím Vaši šachovou kariéru, za mlada jste samozřejmě hrál lépe, pouze jsem vycházel z faktu, že gm titul jste si uhrál až v 41 letech. Lepším příkladem, než Vy, je pan Talla, který byl přes 2500 jen jednou v životě. Nic proti němu, z pohledu slabších hráčů je právě Talla zářným příkladem efektivnosti v dobývání titulů, vzhledem k výkonnosti.

 

ad d) Právě proto, že i jinde to není lehké, není čas studovat šachy. Mě by docela zajímalo, kam až bych se v šachu dostal, pokud bych byl šachovým fanatikem, to ale nemůžu svému reálnému životu udělat. Dělat věci napůl neumím, tak to raději preventivně nestuduju vůbec.

 

HonzaH.: Chtěl jsem říct, že v Hradci si nikdo nestěžoval smiley. Takové Mountfieldy jsou všude, jen jsou poskládané z hráčů z různých lokalit. Kdo ví, kde tito „budějovičtí“ hráči vyrůstali. Když českopolský slepenec hraje za Nový Bor na klubovém poháru, tak najednou není problém jim fandit. My tady v Hradci taky nekritizujeme českou šachovou princeznu Havlíkovou za její nehradecký původ.

 

Jan Kolašín: Jen jestli ty peníze nejsou spíš demotivační faktor. Právě kvůli penězům má mnoho lidí strach jít za tím, co by opravdu chtěli. Chamtivost je adaptace na strach z nedostatku.

+0 /-0 | 19.11.2015 17:50

nvmea
koukam Slovinci ani necítili potřebu proti nám postavit 1. desku :)))
+0 /-0 | 19.11.2015 16:57

Pavel Ch

Pravda, s Judit dělil o období dříve, avšak 3-4 příčky naopak níže. Tak dělené 19. Zbyňkovým rekordem. Podstatnější, jak jsem psal, dlouhodobá forma.

+0 /-0 | 19.11.2015 16:34

Johny the Scar

Re Pavel Chrz: Na olimbase jde hráč rozkliknou a je tam vidět umístění na světovém žebříčku do roku 2001 (novější data lze dohledat na webu FIDE), u Z. Hráčka je maximem ono dělené 19.-21. místo. Od roku 1995 se drží až na drobné výjimky nad 2600, to je vážně obdivuhodná vyrovnanost.

Re Drahil: Teď jsme na tom lépe, to je pravda, ale žebříček mě pobavil, proto super pohled smiley Kasparov nebyl na čele (divný), v top 20 byl Azmaiparashvili (současný prezident ECU), Korčnoj byl 22., Sergej připsal +110 elo bodů...

+0 /-0 | 19.11.2015 16:01

Pavel Ch

Jan Kolašín: Já tak hledat rychle neumím, ale zase něco pamatuji. Nemýlím-li se, tak i o 3-4 místa Zbyněk výše dělí příčku s Judit, jeho rekordem.

Oponenti řeknou: No to bylo někdy ve středověku minulého století.

Spíše k tomu dodávám, že držet výkonnost (1.-3. místem na žebříčku ČR, na každé olympiádě a stále slušné výkony) a to 25 let (1990-2015), to je u Zbyňka obdivuhodné.

+0 /-0 | 19.11.2015 15:38

deVillante

Jestli naše reprezentace neskončí do 3. místa a pan Novotný v souvislosti s tím nepodá demisi, zařadí se u mě mezi křiklouny z pražské kavárny. Takové namyšlené šlechtické chování...

+0 /-0 | 19.11.2015 15:29

Drahil

re Honza Kolašín: Proč je na tu elo listinu super pohled? Chápu, že 20. místo Zbyňka je super, ale druhý čech je na 187. místě Honza Votava, to jsme na tom teď líp ne? Jinak "koryto" mě taky dostalo :-D Jsem nějak nezaregistroval, že reprezentovat v ČR v šachách je tak výnosný business :-) Zřejmě se ke mně ještě nedoneslo, že si za ty astronomický prachy, který naše repre dostává nakoupili hráči honosná panská sídla, kde se celý dny jen koupají v penězích jako strýček skrblík :-D

+0 /-0 | 19.11.2015 15:25

pawel

Tak to je povzbudivé! Věří tam, věřme tu. Fandíme czech flag!

..(celý článek "ke kávě")........   Znovu však opakuji: musíme se konečně "chytit", naši hráči na to mají! Té většině přejících u nás: "držte nám palce, zkusíme to zvrátit!" Z Reykjaviku zdraví Vlastimil Jansa, kapitán

+0 /-0 | 19.11.2015 15:15

Zdeněk Janda

Lidé ve vedení , že nejsou na svém místě ti praví? No,tohle plácání od nounejmámů mě opravdu baví. Byli jste některý rok na svazové Konferenci ? Tak si to jednou absolvujte. S úžasem zjistíte , jaká je "rvačka" o koryta surprise. Co si pamatuji , tak Viktor např. zažil během své krátké éry 4 sekretáře. Jmenujte lepší , a schvalte je ..enlightened. Ale uznávám , že se to stáčí jinam smiley...

+0 /-0 | 19.11.2015 14:47

BM

Re Jan Kolašín: hezké, zaujal mě hlavně rating 2250 u tehdy devítiletého Gashimova

+0 /-0 | 19.11.2015 14:38

JD

Po dni volna,kdy jsem načerpal psychické síly, dávám klukům poslední šanci a zapínám onlinesmiley.

Nevím jak vy ,ale já ,když vidím, že máme průměr více něž +100Elo ,tak čekám výhru.

A né ,že když po 2 hodinách zapnu online tak ,vidím 3tupé remízy a jednu přizdechlou pozici.

Na zremízování družstev s prům.elem 2500-2550.Opravdu můžeme mít sestavu 3.Krejčí 4.Plat.

 

 

+0 /-0 | 19.11.2015 14:21

Horník z hnědouhelný pánve

To Sisoj: Když myslíte... Je to váš názor, který já nesdílím.

+0 /-0 | 19.11.2015 13:55

Johny the Scar

Re Playboy: Vojta hrál 2008 a 2012. A mimochodem - koryto? surprise

+0 /-0 | 19.11.2015 13:43

Playboy

Můžeme tu polemizova, jak chceme, stejně zůstanou u koryta stále stejní lidé ...no Když už byla řeč o Vojtovi Plátovi a jeho stagnaci 7 let kolem 2400+, kolikrát hrál za repre na Mitropě??? Díky elo inflaci je snad nejvíce českých juniorů s elem kolem 2400 a zřejmě nějací ještě přibydou, řekněme, že je to přestřel, ale rozhodně by se měli vyzkoušet ... Marná sestava by jistě nebyla ve složení: GM Krejčí, IM Plát, IM Kriebel,  FM Nguyen + "doprovod", kdy jsem vycházel ze slušné dosavadní úrovně + možný rozvoj ...  Nominace Vojty Pláta je utopie, jelikož pohledy mnohých jsou takové, že nenaplnil svůj potenciál alespoň 2600 elo ...

+0 /-0 | 19.11.2015 13:34

Marek Vokáč

Zdravíčko. Hezky se nám ta diskuzní témata vracejí a pořád nic nového.

a) zodpovědní činitelé na tom opravdu pracují. Háček je v tom, že vnitřní motivaci v sobě musí každý šachista najít sám. A kdo ochutnal profišach, velmi dobře poznal, jak tvrdá práce je dostat se dál do absolutní špičky. RosťaT to tu napsal dost zřetelně.

b) vyměnit - to se snadno řekne, ale kým. Mitorpa cup je brán jako testovací soutěž, ukázat se v ní mohlo za hodně let spousta mladých hráčů, ale prohlédněte si výsledky.

c) koupit - to u nás není zrovna moc popuární způsob. Jednak je to hodně drahé, nahlédněte do sazebníku FIDE, máme dlouhodobé principy, které spůňuje jen málo takovcýh kandidátů, a nelíbí se to jak hráčům, tak i mnoha funkcionářům (je to jen jednorázové řešení, dávám přednost investici do systémového dlouhodobého řešení doma).

d) někteří diskutující to vidí hodně zjednodušeně. Všechno je vlastně snadné, jen stát se špičkovým šachistou stojí spoustu práce a hodně času.

Mimochodem, Lykan, jak to myslíte s tím stylem?

+0 /-0 | 19.11.2015 13:26

Johny the Scar

No vidíte, já zase u většiny lidí vidím peníze za hned několika motivačními faktory, nebál bych se říci, že ještě níže než na 3. místě.

Diskuze o Z. Hráčkovi a V. Babulovi mě donutila u oběda trochu prolistovat historii, na tuhle elo listinu je super pohled - http://www.olimpbase.org/Elo/Elo199601e.html

+0 /-0 | 19.11.2015 13:04

HonzaH.

lykane - ten příklad s Hradcem není úplně nejvhodnější a to pominu, že jsem z ČB... příklad Mounfieldu spočívá v tom, že vezmeme cizí repre, přivedeme ji k nám a budeme ji vesele fandit jako vlastní - taková sestava pak může být např.: Wojtazsek, Duda, Gajewski, Bartel...

rozumněji a nadějněji vypadá vylepšit stávající reprezentaci za pomoci českého šarmu o GM Michalíka a GM Rodshtein smiley

+0 /-0 | 19.11.2015 13:01

sisoj

TO HORNÍK: mng školení jsou jedna věc, druhá je realita. Někdy si připadám, že školitel si nabifloval věci v 2005 a do teď z toho jede

V průmyslu je dnešní trend dělníků - 1. prachy na tvrdo, 2. jak dlouho budu muset makat, 3. jaký bonbónek = benefit mi ještě dáš, 4. co mi dáš za to, že si práci dodělám o víkendu...

Průser je, že na to přešel i střední mng, takže motivační přručky o tvrdých a měkkých motivátorech končí u výplatní pásky.:( Od krize 2008 se situace spíše zhoršuje...

Je to paradox, hodně otevřených pozic, málo schopných lidí, a zvyšující se tlak na tvrdé motivátory - mzdy. Viz veřejná sféra, 1,5-3% zvýšení každý rok bez ohledu na výkony.

+0 /-0 | 19.11.2015 12:52

Pavel L.

Možná,že se rýsuje budoucí posila.Čs.šach uvádí,že se GM Michalík oženil a přestěhovat do ČR.

+0 /-0 | 19.11.2015 12:33

Horník z hnědouhelný pánve

To exot: Na kdejakém managerském školení se dozvíte, že peníze nejsou tou hlavní motivací pro většinu lidí! Většinou jsou až tak na 3. místě. Jsou na to seriózní výzkumy.

+0 /-0 | 19.11.2015 11:42

kksffn

Prosím vás: Jiří Rýdl.

+0 /-0 | 19.11.2015 11:02

lykan

Výsledky reprezentace můžeme vylepšit tak, že nakoupíme v zahraničí, jako to dělají jinde. Takový tuctový ruský 2600 si na olympiádě nezahraje. Když fandíte sportovnímu klubu ve vašem městě, tak taky neřešíte, ve kterém městě se hráč narodil. Nám se sem do Hradce Králové přestěhoval kompletní hokejový tým z druhého konce republiky a neslyšel jsem, že by si někdo stěžoval.

+0 /-0 | 19.11.2015 10:47

exot

Motivace je o vytvořeních vhodných podmínek a perspektivy, která je lákavá. V dnešní době by se to dalo shrnout do jednoho slova - peníze. Když mladý talentovaný hráč uvidí, že když se bude šachu věnovat nastopro, bude se jím pak v budoucnu moci dobře uživit, proč by se nevěnoval tomu, co ho baví? Proč studovat nějaké školy, když jsou tu šachy? Je to ale utopie. Dneska rodiče každému vysvětlí, že šachy jsou dobré leda tak pro zábavu, a je třeba živit se něčím seriózním. Je třeba být idealista a fanatik, abyste tomuto nepodlehli, šílenec v dobrém slova smyslu. Musíte v jistém bodě začít stavět šachy nad všechno ostatní. Drobná potíž je v tom, že ani pak vám nikdo nezaručí, že se stanete mistrem světa.

+0 /-0 | 19.11.2015 10:23

lykan

To je furt dokola. To není o pěti mladících, talentovaných hráčů, kteří mají na to to dotáhnout na gm, máme v členské základně stovky, minimálně vokáčtallavološinstylem. Ve třiceti jsou hráči rozhodně chytřejší, než v patnácti. Ale proč by to měli dělat?  Já se rád nechám poučit. Podle mě jsou mládežníci dobrý materiál jen proto, že se dají snadněji oblbnout. Já bych byl špatný trenér: řekl bych jim, pokud vám dělá větší radost hrát pc hry, než se pachtit za šachovými výsledky, tak co děláte tady?

 

Mimochodem, pokud chcete vylepšit výsledky vašeho oddílu, nejefektivnější cesta, jak toho dosáhnout, je naučit hrát šachy dospělé hráče, které už v oddíle máte. A když už nějakou mládež máte, selektujte z nich ty, kteří se chtějí prosadit v dospělém šachu. Nemotivujte je primárně honbou za chrzoidními dětskými medailemi, nebo se pak alespoň nedivte, že vám s tím ve dvaceti seknou. Škoda námahy.

+0 /-0 | 19.11.2015 09:55

sisoj

Kiklos:)yes

+0 /-0 | 19.11.2015 09:27

kiklos

již několik let se tu opakují při různých příležitostech stejné názory, které pramení z frustrace nás fanoušků a dají se rozdělit na tyto dvě skupiny:

 

1. (Pavel Chrz a další, třeba i já) - veterán Zbyněk Hráček a Vlasta Babula, jsou fenoménem a stále se nenašel nikdo, kdo by je mohl adekvátně vystřídat

 

2. (Playboy a další) - neúspěchy naší repre lze řešit jedině střídáním

 

Já vidím jakousi naději v možného nástupce v nadcházející generaci a věřím, že jeden či dva z následující pětice ten krok v kvalitě udělají. Je to hlavně otázka píle, talent mají všichni.

Jan Vykouk, Martin Blahynka, Jiří Rydl, Matyáš Marek a Nguyen Thai Dai Van

 

Matyáš předvedl, že nějakou píli v sobě našel. Jeho výkon na nedávném MS byl vynikající, jeho hra komplexní a bylo znát, že na sobě v poslední době dost pracuje.

Van ukazuje zajímavou komplexní hru, velmi bezpečnou. Zdá se mi, že má trochu rezervy v propočtu, což může odstranit právě intenzivní trénink. Při velké píli vidím právě u něj největší potenciál k růstu nad požadovanou hranici ela 2550.

Ostatní tři jsem dosud detailně nesledoval. Všem pěti či komukoli jinému držím palce. Klíčové je, aby je to bavilo. Hluboké ponoření do šachu na několik hodin denně je možné jen tehdy, pokud to dotyčného bude bavit. Tam vidím klíč ve stále omílané motivaci. Hledejme cesty k tomu, aby tak hluboké ponoření do šachu naši mládež bavilo.

+0 /-0 | 19.11.2015 09:09

lykan

Celé je to o motivaci. Demotivovaných hráčů je mnoho. Tak lidem vysvětlete, proč maj od rána do večera čumět na tu šachovnici. Když dokážete motivovat lidi, budeme světová velmoc.

+0 /-0 | 19.11.2015 00:17

rostaT

ad marhula - tak to je nejlepší dnešní vtip, už dlouho jsem se tak nezasmál. Plát není ani náhodou srovnatelný s hráči, co za ČR na ME hrají, to by musel mít elo a i výkonnost aspoň 2550. Jinak znal jsem první výkonnostní třídy od Nováků, co v blickách poráželi hráče mistrovské třídy, ale to nic neznamená, ve vážné pak dostali do nosu a o tom to  je. Nejtragičtější pak je, když se zde pak Plát chlubí, jak trénuje, že už zase začal blicat na internetu. To že to byl talent to je fakt, ale to už je pryč a hlavně trend je u něj jasný, tedy stagnace. Za posledních šest - sedm let se neposunul z úrovně nad 2400 dál a to už je moc dlouho na nějakou periodu před dalším výkonnostním skokem. 

+0 /-0 | 18.11.2015 21:24

Pavel Ch

Playboj: 3 ze 4 hrajících není j e d e n.

enlightenedBaf

+0 /-0 | 18.11.2015 19:43

Playboy

ME se ale nehraje v bleskovkách wink Vojta Plát je krásný příklad zmařeného Supertalentu ... I když potenciál jistě má, vždyť je mu teprve 21, chtělo by to ale spoustu tréninku smiley Mitropa jako příležitost pro mladé? ... To snad není myšleno vážně? laugh Ve světě možná, u nás se však do sestavy matadorů dá 1 junior a myslíme si, jak pomáháme rozvoji laugh

+0 /-0 | 18.11.2015 19:24

Marhula

Myslím že IM Vojtěch Plát je srovnatelný se všemi -špičkami co hrají-na evropě-na mistrovství v blesku je i kolikrát předčil- když i vyhrál-před géniem GM Navarou= měl každopádně -evropu-hrát.

+0 /-0 | 18.11.2015 18:53

rostaT

Nevím proč by stále na něčem měli pracovat zodpovědní činitelé, tedy pokud tím nejsou mínění samotní hráči. V šachu je to více než z 90 procent o vlastní práci. Svaz může trochu pomoci, dát občas příležitost - viz Mitropa atd..., dobrý trenér usnadní identifikaci nedostatků a může pomoci nastavit dobře tréninkový plán, ale to je tak vše, jinak je to o tom hráči a jeho vůli a schopnosti na sobě pracovat. My nikoho schopného výkonnostně nahradit staré pardy zatím nemáme, to je prostě realita. Navíc dnes každý může hrát relativně silné turnaje, tak už to není ani problém toho, že dřív hráč (myslím sovětské časy) potřeboval tlačenkku, aby vůbec mohl splnit mistrovskou normu.  

+0 /-0 | 18.11.2015 18:44

Pavel Ch

Jistě Zdeňku o tom píšu, Mitropu, jako béčko ČR, jsem také již uváděl a nic moc. Není (zatím) holt náhrady. Zbyněk s Vlastou jsou na svých místech.

+0 /-0 | 18.11.2015 18:17

Zdeněk Janda

Pavle,je to pořád dokola. Mladí dostávají příležitost např. na Mitropě , a není to kolikrát nic slavného. A na Mitropě jsou RELATIVNÉ slabší hráči , jak na ME a Olympiádě. A víme oba, že není momentálně nadějného mladíka, který by byl ochoten se pro šachy obětovat. Je to logické , šachy ho neuživí. Talenti , jako Navara či Sáblíková , se rodí 1x za 20 let , ne jako houby po dešti. Tak tu můžeme lamentovat , a obávám se , že to je tak všechno...V tenise - u žen nás asi čekají ještě léta žírná, v mužském , po odchodu Berdycha a Štepánka , sestup v DC do baráže ...

+0 /-0 | 18.11.2015 18:14

Pavel Ch

Playboj:

Jediný, kdo psal, že odpovídá přímo Vám, jsem byl já.

A já s Vámi souhlasil. Nebo snad má věta byla pochopena jinak? Viz...

Playboy

Ano, ale pak je to obráceně, než se zatím psalo....(15:09)

+0 /-0 | 18.11.2015 17:51

Playboy

Na této diskuzi je krásně vidět, jak to v této ČR chodí, překrucuje a lže! ... Nepsal jsem, že s nováčky musíme vyhrát ME, nýbrž, že to chce okysličit, nový náboj, dát příležitosti a vhodně poskládat ... Dokud se na vhodná místa nedostanou vhodní adepti a nezboří zajeté MÝTY, bude na českou mužskou repre stále smutnější utahaný pohled ... indecision

+0 /-0 | 18.11.2015 17:46

strelec

re matman: v ženském tenise máme v současné době velmi silnou generaci hráček. V šachu prostě nikoli a osobně si nemyslím, že je "několik takových mladých", kteří mohou v brzké době (1-2 roky) být na úrovni TOP50 (řekněme, že srovnatelné s TOP20 v tenise....).

Nevím kdo má být "zodpovědným činitelem", ale třeba na tom opravdu pracuje...... 

+0 /-0 | 18.11.2015 17:09

matman

Dejte mu do rukou pušku, střílet už bude sám. Tak praví klasik.

 

Předpokládám, že mezi našimi mladými šachisty je několik takových, kteří se nebojí a mohli by (třeba i rychle) vyrůst. Viz tenis, Karolína Plíšková.

 

Předpokládám, že "zodpovědní činitelé na tom pracují".

+0 /-0 | 18.11.2015 16:39

Ota Válek
Rozhodnĕ bych vystřídal Zemana. Ten už je hodnĕ za zenitem:(
+0 /-0 | 18.11.2015 16:14

Pavel Ch

Playboy

Ano, ale pak je to obráceně, než se zatím psalo. Nejprve vychovat a pak mluvit o "střídání". Ne obráceně. Chtít střídat bez náhrady.

+0 /-0 | 18.11.2015 15:09

N. Očník
Playboy: takže chcete zaškolit nováčku a ještě úspěch ... inu, to je vskutku oříšek :D
+0 /-0 | 18.11.2015 15:02

Playboy

Právě s upadajícím výkonem zmíněných stálic by chtělo dát příležitost mladým a vychovat si je ... Pokud se nepodniknou patřičné kroky, tak nastalá situace bude stále dokola, spíše se prohlubovat ...  Zas tolik dobrých mladých nemáme, proto není potřeba hrát si na rytíře, ale pokud by nominace novým hráčům přišla a doufejme, že se SNAD skutečně něco změní, tak je  zapotřebí ji přijmout!smiley Nejde hráče jen tak někam naházet, ale také uvažovat, kdo by na jaké šachovnici mohl uhrát kolik bodů a pomoci tak k úspěchu!

+0 /-0 | 18.11.2015 14:46

pawel

2 citáty:

"Herně nehrajeme vůbec špatně", říká odborný host, P. Karoch, ve studiu (ČT4 po prohře 1:3 s Polskem)

  Proč to neříci i po remise s Rumunskem 2:2. Odborník tomu přec rozumíenlightened. Jen nevím, co na to místní češtináři, jak vysvětlí smysl oříškuenlightened, hůře jak překlad asijakých jmen?

--

"Oni se ti Češi vždy k těm medailím nějak prošvejkujou". Zaznělo od z úst šéfa mez. hokejové federace, když v plodných letech naši brali opakovaně medaile, ačkoliv ve skupině balancovali na hraně skupiny k udržení. 

  Play-off nemáme, ale švýcar je švýcar (jak mnozí  dříve psali), co si budeme vyprávět.

+0 /-0 | 18.11.2015 14:31

dejf721

Někdo tady zmínil, že by měli nominovat i jiné, padlo dokonce i moje jméno... :) No, kdyby k nějaké takové nepodloženosti snad došlo, tak bych:

1) Byl samozřejmě poctěn

2) S díky bych to odmítl, protože vím, že je u nás stále mnoho lepších hráčů! :)

+0 /-0 | 18.11.2015 13:52

Pavel Ch

Je to sport, letos se nadaří. Finišem ve švýcaru je šance zapomenout na průběh.

Ale v diskusi: "Za zenitem", "není slabých soupeřů": Fráze, fráze, které nemám rád.

Myslíte, že se ještě někdy narodí typ ala Zbyněk Hráček, který reprezentuje právě čtvrtstoletí (na olympiádách nepřetržitě). A je schopnen, bude-li hrát, na příští olympiádě hrát tak jak na olympiádách předešlých 10 let? Myslím, že učitě. Lépe asi těžko, to asi souhlas. Dtto Vlasta Babula, další stálice.

David i Viktor lépe než na předchozích hrát i mohou. Pátého bude TMK hledat.

A teď mi řekněte, kdo z mladých by Zbyňka a Vlastu mohl nahradit/doplnit?

Vím, kdo. Třeba osmnáctiletý "Viktor" s elem 2551, který je zároveň schopen udělat a olympiádě perfo přes 2700. To se stalo v Turíně 2006. Premiéra Viktora.

Máme podobného mladého dnes?

+0 /-0 | 18.11.2015 13:52