Prečo Carlsen nebojoval?

29.11.2016 08:56 | Zápas o titul mistra světa 2016

Dvanástu partiu nie je možné zmysluplne okomentovať. Ako sa vyjadriť k súboju, v ktorom mal jeden z hráčov viac času na konci ako na začiatku a ktorý sa skončil za necelú hodinku?

Dovolím si preto k jej priebehu podotknúť len „no comment“ a radšej sa pokúsiť prebrať možné dôvody, ktoré majstra sveta viedli k rozhodnutiu nebojovať.

Magnus Carlsen sa za svoj výkon v poslednej partii divákom na tlačovej konferencii ospravedlnil. Pocitu trápnosti sa zrejme nevyhli ani organizátori, ktorí zrejme v náhlej inšpirácii prítomným novinárom a divákom oznámili, že sa rozhodli predĺžiť platnosť lístkov na 12.partiu i na tie-break, za čo ich auditórium ocenilo potleskom.

Tie-break sa mimochodom hrá na narodeniny majstra sveta, ale to zaiste nebol hlavný dôvod, prečo sa Nór nepokúsil skórovať matchball. Poďme sa spolu pozrieť na možné príčiny jeho rozhodnutia:


1. Carlsen mal v otvorení niečo pripravené, ale nevyšlo to

Mohlo to byť tak, že Carlsen sa pokúsil súpera v otvorení niekam nalákať, keď mu to ale nevyšlo, mal pripravený núdzový východ v podobe rýchlej remízy? Zrejme nie; dôvody sú prinajmenšom dva.

Po prvé, majster sveta nezahral nič nečakaného. Veľmi podobne remizoval napríklad v zápase s Ánandom v roku 2013. Po druhé, ani na jednom mieste partie sa nezamyslel, ani neimitoval snahu nájsť výhodu.

Takže nie, nešlo o nepodarený pokus v otvorení.


2. Carlsen a Karjakin sa tajne dohodli, že pôjdu do tie-breakov

Túto možnosť uvádzam len pre milovníkov spiknutí. Aj keď by sme sa odosobnili od faktu, že povesť a charakter hráčov by im zrejme nedovolili podobnú dohodu urobiť, ostávajú tu i iné dôvody proti.

Najprv, podobná dohoda by bola spojená s obrovským reputačným rizikom. Ak by sa na ňu prišlo (a zasvätených by bola do nej aspoň desiatka ľudí v oboch tímoch), bola by to hanba ako svet. A potom, nie je jasné, v koho prospech (cui bono) by podobná dohoda bola. Aj pri vyšetrovaní zločinu sa hľadá motív, a tu ten motív akosi chýba.

Pre zaujímavosť spomeniem, že ani benefičné akcie medzi šachistami nebývajú dohodnuté. Napríklad súboje naslepo a so živými figúrkami na námestí, ktoré sa odohrávajú každoročne v Banskej Štiavnici, sa vždy hrajú naostro, bez dohody o priebehu partie. (Viem to bezpečne, prakticky každý rok som tam ako divák, a dvakrát som aj viedol jednu z armád). A pritom pri takejto akcii je reputačné riziko takmer nulové a benefit pre organizátora zjavný. (Viete, kedy sa akcia skončí, viete si dohodnúť počet rytierskych súbojov a podobne...)

Takže nie, žiadna tajná kartelová dohoda, žiadny podvod na šachovej verejnosti.


3. Carlsen sa cítil indisponovaný

Je samozrejme možné, že majster sveta sa necítil vo svojej koži: mal teplotu či iné zdravotné problémy. Fyzicky unavený zrejme nebol, pretože mal k dispozícii voľný deň na regeneráciu.

Možno nezvládol partiu psychicky. Spomíname si napríklad na partiu Kasparova s Kramnikom, kde strašný Garry ponúkol remízu bielymi už po štrnástich ťahoch, i keď v zápase nutne potreboval vyhrať. Napätie v zápase o majstra sveta je tak enormné, že rozhodnutia účastníkov nemusia byť zvonku ľahko pochopiteľné, podobne ako sa málokto vie vcítiť do horolezcov, polárnikov či potápačov a ich dilem.

Avšak tu ostávame v rovine špekulácií. Možno to tak bolo, možno nie. Kto vie?


4. Carlsen sa domnieva, že v tie-breakoch je favorit

Ďalšou možnosťou proste je, že Magnus a jeho tím usúdili, že v partiách so zrýchleným tempom je Nór väčší favorit ako v partii klasickým tempom. Karjakin je dobre teoreticky pripravený, v rapidoch a bleskovkách mu ale príprava toľko nepomôže. Rátať sa bude najmä improvizácia, a v tej majster sveta vyniká.

Letmý pohľad na live ratingy ukazuje, že Carlsen v oboch časových kontrolách dominuje. Nedá sa ale povedať, že by ich Karjakin hral zle, to vôbec nie. Napríklad v rapidoch je súčasnou svetovou trojkou.


Svoju relatívnu výhodu proti súperovi mohol Carlsen ešte umocniť tým, že venoval celú nedeľu hľadaniu ideí na tie-breaky, pokým jeho súper sa musel chystať na potenciálne ťažký súboj v poslednej partii.

Myslím si, že tu sme už tak trochu na stope. Nór zrejme urobil racionálne, umne vykalkulované rozhodnutie; nie je na ňom nič rytierskeho, ale zato veľa profesionality. A zdá sa mi, že do svojich úvah so svojím tímom zakalkuloval aj nasledujúci bod.


5. Carlsen chce minimalizovať prvok náhody

Nech to znie akokoľvek podivne, séria štyroch rapidov podľa môjho názoru spravodlivejšie rozhodne, kto zo súperov je silnejší, ako jediná partia hraná vážnym tempom. Ak by totiž jeden z hráčov urobil v jednej z partií vážnu chybu, stále sú tu ďalšie tri, v ktorých sa môže do zápasu vrátiť.

Nór má vo svojom portfóliu prehier niekoľko partii, kde sa bielymi figúrkami príliš snažil o víťazstvo a prehral. Okrem jeho jedinej porážky v tomto zápase môžeme spomenúť aj prehru so Sergejom Movsesianom, ktorú som videl naživo, a ktorú sám Sergej označil za „nespravodlivú“, keď som mu podával ruku pri gratulácii. Stratiť takýmto spôsobom titul najcennejší, to by bola teda riadna hanba.

Takže zrejme Carlsenov tím usúdil, že nie je dobré dať všetky vajíčka do jedného košíka a vsadiť všetko na jednu kartu. Carlsen nepovažuje rapidy a blicky za nejakú nižšiu formu šachového života a o majstra sveta by pokojne hral každý rok K.O. systémom, ktorý by dôležitosť tohto formátu len zdôraznil.



Zhrniem v krátkosti: Carlsenovo rozhodnutie bolo zrejme pragmatické. Chce minimalizovať prvok náhody, minimalizovať prípravu súpera v otvoreniach a navyše si doprial extra 2 dni prípravy na tie-breaky.

V stredu v noci uvidíme, či sa rozhodol správne.


text: GM Ján Markoš


Odkazy

web MS
on-line přenos na chess24



-
. kolo -
228x 24917x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (228) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
lazartan
Rozhodně to se ukázalo být velmi zábavný boj. ukázat na http://sporting-tv.com/channels/matchnashsport.html velmi zajímavé sledovat, vysoce intrik mysli hry
+0 /-0 | 17.12.2016 12:45

Pavel Ch

Možná bude psát šachová historie o geniálním triku Magnuse ve 12.partii.

Jistě někdo přidá, že to kontraversní krok (vůči divákům), ale v místě převedli vstupné na včerejšek a divákům na inetu nabídl místo 12.partie 4 rapidy, kde se bylo na co dívat.

Dh6+ se také zapíše do historie. Ne, že by podobný tah nedávali okresní borci či děti, ale zakončit tím boj o mistra světa, to asi by se těžko hledalo.

+0 /-0 | 01.12.2016 11:19

Pavel Ch

Díky wlkyes

Ano, Marki měl pravdu, dát si relax, připravit se na rapid.

A k tomu si Magnus chtěl dát "pro změnu" rapid, "změna je život". A ve stylu Magnuse není co se divit.

Je vůbec první mistr světa, který je ochoten dát v šanc svůj tvrdě vydobytý titul, aby se o něj hrálo play-off ala svěťák s mnohými zkrácenými hrami.

Nehodnotím, zda by bylo dobře ani špatně, jen píši, co vypovídá o mistru světa. Zahrát si cokoliv pro pobavení své a diváků.

+0 /-0 | 01.12.2016 11:00

P.Braun

Utkání Norsko-Ruské šachové školy mělo napětí i se zápletkami na obou stranách. Průběh zápasu postupně gradoval, až nám znovu ukázal  nezdolnou všestrannost mistra světa. Doufal jsem, že se boj dvou mozků dostane i do třetího dějství, ale M.Carlsen rozhodl jinak yes  

+0 /-0 | 01.12.2016 10:32

pawn

Poutnik: Když už se něco hodnotilo, tak skutečnost, že Carlsen měl zůstat mistrem světa už po 12 partiích a nemělo na rapidy vůbec dojít. Průběh zkrácených partií je vyzdvyhován z toho důvodu, že plně odpovídá jejich výsledku. Pokud by vyhrál Karjakin, musel by hlavně v rapidech předvést něco jiného a pak by to byl jiný příběh a hodnocení. V těch čtyřech partiích byl od jakékoli šance zvítězit pokaždé strašně daleko. Zápas v rapidech nedopadl ani tak, jak jsem si i já přál, ale hlavně přesně podle toho, co se dělo na šachovnicích. A to je jen dobře.

+0 /-0 | 01.12.2016 09:29

pse
Přál jsem výhru Karjakinovi, musím ale uznat, že v rapidu byl Carlsen jasně lepší a titul si zaslouží. Carlsenův styl hry 'na výdrž', kdy bude tahat 50 tahů remízovou koncovku - a soupeře přehraje na únavu, opravdu nemusím. Zbraň je to ale účinná.
+0 /-0 | 01.12.2016 09:22

Poutnik

Je humorné jak ti samí lidé co psali, že systém je špatně nastaven, když má o MS rozhodnout rapidy případně blicky tu vyzdvihují právě průbeh zkrácených partií. A je to tím, že zápas dopadl, jak si přáli. Je tedy jasné, že systém je zpravedlivý, podle toho jak to dopadne. Kdyby vyhrál Karjakin, našlo by se argumentů....

+0 /-0 | 01.12.2016 08:57

sikvel22

Slovy soudruha taváryše davida braziny: "Carlsen vypráskal Karjakina jako psa. Pražská kavárna opět zvítězila nad hradním lihovarem." kiss

+0 /-0 | 01.12.2016 08:34

wlk
@Pavel Ch: Magnus "I felt that it was an advantage for me that I didn’t really have to think so much about Game 12 and he did. Also I felt my head was working better than it was a few days ago and also he was perhaps playing a bit worse, so in that sense I thought playing four games instead of one seemed like a very good idea. Besides, it was very refreshing to play a bit faster after all these weeks!" Kráľ ukázal, že vie byť nie len tvrdohlavý a ješitný, ale keď ide do tuhého, tak aj chytrý (na rozdiel odo mňa). 11-krát sa pokúšal pokúšal hlavou rozbiť Karjakinovu betónovú stenu a pred 12-tou, tuctovou partiou si zrejme povedal: OK, Sergej, splň si svoj cieľ, budeme remizovať. A urobil to dostatočne demonštračne na to, aby to tak aj vyznelo. Pre Karjakina to bol istotne šok, zrazu dosiahol po 3 týždňoch mučenia svoj hlavný cieľ a záverečný krok mohol urobiť bez väčšej námahy. Ale ukázalo sa, že za týmto hrebeňom je ďalší a ešte náročnejší a nebezpečnejší. A ten záver s čerešničkou na torte bol jednoducho kúzelný. Spomienky naň budú dlho pretrvávať. Mimochodom, dva zábery, ktoré stoja viac ako všetky slová: https://twitter.com/iMishutka/status/804045970988208128/photo/1?ref_src=twsrc^tfw https://twitter.com/AntonSquaredMe/status/804057599004016640/photo/1?ref_src=twsrc^tfw https://chess24.com/en/read/news/carlsen-karjakin-tiebreaks-magnus-still-the-champ Myslím, že sme práve videli, ako by asi vyzeral neuskutočnený zápas Fischer-Karpov.
+0 /-0 | 01.12.2016 08:29

Pavel Ch

Grantulace Magnusovi, v rapidu kraloval. Již to řekl na tiskovce? K tej 12. partii? Myslím že jasné, Marki měl pravdu.

Morphynista: Jistě, měl kohoutky Sergej peněz otevřené naplno, mistr světa byl "ve státním zájmu". Přesto v šachu, o mistra světa zvlášť, naštěstí, nehraje finanční podpora takovou roli jako v jiných sportech (kola, lyže, motorismus). Prostě odtahat to už musej sam

Kdo by neměl podporu, z 400.000 dolarů si poplatí sekundanty, 50.000 špičkovej nepohrdne (možná jen Garri by chtěl 1:1). Oba maj navíc sponzory, viz saka. Tak třeba 30členný tým sekundantů by asi byl kontraproduktivní.

Pokud uvedli Rusové kolika penězích ho podpořili, berte to s rezervou, kolik procent skončilo tam kde mělo, 20?wink

+0 /-0 | 01.12.2016 08:03

Morphynista

Jak asi ? Hlavně penězi, on totiž celý jeho početný tým, zejména sekundanti, nepracují zadarmo..

+0 /-0 | 01.12.2016 02:20

takychcineconapsat

Karjakina podporovalo celé ruské impérium? Jak ho podporovalo? Popřálo mu hodně štěstí? Vaše nenávist je až legrační, ale na tento ubohý web se hodí.

+0 /-0 | 01.12.2016 01:51

plzenak

No, titul zřejmě zůstal ve správných rukou. Druhá partie rapidu sice byla hodně pod úroveň úřadujícího mistra světa, ale třetí a čtvrtá partie byly tahem na jednu branku. Magnus Carlsen tedy vyhrál zcela zaslouženě, v rapodu nedal vyzyvateli šanci. Nezbývá tedy než před vítězem smeknout klobouk hats off, poraženému pogratulovat k předevedeným výkonům (především v klasických partiích) yes  a těšit se na další zápas zhruba za dva roky (tedy doufejme).

+0 /-0 | 01.12.2016 01:50

Morphynista

 Magnus Carlsen znovu dokázal, že titul mistra světa mu právem patří. Jeho úloha byla velmi těžká, protože Karjakina podporovalo celé ruské impérium, ale dokázal si poradit i s těmito mocnými soupeři a v rapidu už předvedl, kdo je opravdový král. Já osobně mám z jeho obhajoby titulu obrovskou radost už i proto, že v případě vítězství Karjakina jsem byl rozhodnut sem přestat psát, což by pro tento web byla velká ztráta...

+0 /-0 | 01.12.2016 01:25

exot

Až zítra. :-) Brou...

+0 /-0 | 01.12.2016 01:05

doktor

diky exot. a korunovace??

+0 /-0 | 01.12.2016 01:04

exot
+0 /-0 | 01.12.2016 01:01

vajnstejn

Pro mě to byla fantastická škola, hlavně díky úžasným komentářům Svidlera! Bez pomoci počítače byl schopný z rukávu vždy vysypat relevantní varianty a viděl hodně do hloubky. Pro mě opravdu vysoká škola šachu. Karjakin úžasný obranář, co všechno ubránil klobouk dolů. Akorát nechápu jeho přípravu, ani v rapidech nepřišel bílými s ničím překvapivým, chtěl se snad proremizovat totálně celým zápasem nebo spoléhal na blicky? :)

+0 /-0 | 01.12.2016 00:56

exot
+0 /-0 | 01.12.2016 00:55

P.Braun

M.Carlsen je nejlepší! 

+0 /-0 | 01.12.2016 00:55

doktor

je nekde prenos?jako video. nebo kdy se bude korunovat??

+0 /-0 | 01.12.2016 00:54

wlk
Real King! Krásny záver krásneho zápasu. Vôjde do učebníc. Carlsen bol lepší, no nie vždy lepší vyhrá. Atletico Karjakin s fantastickou obranou zachránil aj nemožné. Hoci v predĺžení už nevládal, no treba mu vzdať hold. Dokázal, že aj na slnci sú škvrny. Dobrú noc!
+0 /-0 | 01.12.2016 00:54

pawn

morboj: jak přepnul do útočného modu? Tím, že se ubránil nekorektní hře? To je přece něco jiného. Já nekritizuji sílu tahů. Jen jsem hodnotil styl a odvahu jít po iniciativě a za tím příspěvkem si stojím. Karjakin předvedl aktivitu v 9. partii, kdy Magnus ztratil iniciativu poté co černými obětoval v zahájení pěšce (k tomu se Karjakin ani nepřiblížil). Tah Sxf7+ nekritizuji, jen jsem poukázal na paradoxy toho tahu. 

+0 /-0 | 01.12.2016 00:53

lmouse

happy birthday KING!!

+0 /-0 | 01.12.2016 00:52

Oma z DC

Nádhera! K 50. Dh6 není co dodat. Na závěr mu dal Magnus pěkně sežrat dámu sad. Gratulace Magnusovi!smiley

+0 /-0 | 01.12.2016 00:49

Zmestabileho

Nádherný mat na závěr... šampus sice v lednici nemám, ale 15 ti letou slivovici si teď otevřu!!  

+0 /-0 | 01.12.2016 00:48

capjar

Hezká tečka.

+0 /-0 | 01.12.2016 00:46

exot

Těžké chvíle pro Karjakina. Myslím, že po dnešku trochu zklamaný bude. Bojoval statečně, dobře zvolil zápasovou strategii, ale stejně to nestačilo. Ukaázal však ostatním, že s Carlsenem jde hrát, že je možné ho porazit.

Ať žije staronový mistr světa!

+0 /-0 | 01.12.2016 00:46

Homunkulus

Závěr do knížek. yes

+0 /-0 | 01.12.2016 00:45

morboj

to pawn: Vy jste chytrý, protože máte za zády superpočítač. Ale nic víc. Šachy hrají lidé, ne počítače. A oba borci hráli skvěle. Zkuste se někdy dívat na tyto zápasy bez počítače a budete žasnout, co všechno dokáží spočítat. Mimochodem, Karjakin skvěle přepnul do útoného módu v 8.partii.

+0 /-0 | 01.12.2016 00:45

omve
Krásný konec tohoto zápasu :)
+0 /-0 | 01.12.2016 00:44

HonzaSvatoš

Pěkný mat na závěr!

+0 /-0 | 01.12.2016 00:44

morboj

to Zmestabileho: Rapidy jsou tak trochu cirkusové umění. Nedokážu si představit, že by např. Tarrasch porazil Laskera v kavárenské půlhodinovce a šachový svět ho přijal jako plnohodnotného Mistra světa.

Carlsen byl o něco lepší, ale měl zůstat Mistrem světa ve vážných partiích, protože ho VYZYVATEL neporazil. Šachy nejsou fotbal, aby se rozhodovalo na penalty.

+0 /-0 | 01.12.2016 00:36

pawn

Karjakin předvedl v zápase opravdu fantastickou obranu, mnohdy neuvěřitelnou. za to zaslouží maximální respekt. Ale nic víc. Když měl obsadit v 5. partii h sloupec, nedokázal přepnout obranný mod. Stejně tak i v té vítězné 8. partii nenašel hodně dobré Dg5, k němuž ho Carlsen provokoval. Vlastně jen jednou zahrál útočnější Sxf7+ v 9. partii místo Db3 a asi to nebylo ideální rozhodnutí. V té chvíli byl Carlsen nejzranitelnější. Ukázalo se, že i on je jen člověk. Celkově se ale snažil o vybočení z rovnováhy jen on. Kdyby nerval c5, neprohrál by.Naopak Karjakin prohrál poté, kdy neviděl cestu ke klidné remíze a v době, kdy nic nekorektního nehrál. Rapidy bych místo penalt přirovnal spíše k prodloužení v hokeji 3 na 3. Není to typický hokej, ale pořád vyhrává ten šikovnější a náhoda hraje menší roli než u nájezdů. V rapidech byl Carlsen jasně lepší a zaslouženě i míří pro titul.

+0 /-0 | 01.12.2016 00:34

HonzaSvatoš

V těch rapidech byl Carlsen jasně lepší, ve vážných to bylo dost vyrovnané. Asi Carlsen dobře věděl, co dělá, když tu poslení partii bílými tak tupě zremizoval. Ve všech partiích rapidu lepší čas, a ve třetí už Karja nevydržel.

Koho tipnout za dalšího vyzyvatele? To si netroufám.

+0 /-0 | 01.12.2016 00:31

...

Magnus už to dá. Titul bude i nadále v rukou nejlepšího hráče světa. Pláč místního proruského superblba budiž příjemným bonusem.

+0 /-0 | 01.12.2016 00:29

omve
Ještě není úplně hotovo, nicméně i při předpokladu Carlsenovy výhry je třeba smeknout klobouk před výkonem Karjakina a zvláště před jeho schopností bránit podezřelé pozice... Pokud by se Karjakin naučil i útočit, bude neporazitelný :)
+0 /-0 | 01.12.2016 00:28

morboj

Tak ať se snaží, zatím je ale Karjakin z nich nejlepší.

+0 /-0 | 01.12.2016 00:25

Petr92
morboj, to je sice pravda, ale jsou tu další top hráči, co chtějí hrát o titul.
+0 /-0 | 01.12.2016 00:22

morboj

A kdo říká, že Karjakin nemůže příště vyhrát? Spasskij se taky nestal Mistrem světa hned napoprvé.

+0 /-0 | 01.12.2016 00:15

Magiland

Karja lehce přes závit ... 19. ... h5, 22. Va3   - co také jiného, když musí vyhrát. Tak uvidíme

+0 /-0 | 01.12.2016 00:14

xdavx x
Historie si nepamatuje jen vítěze: Keres, Bronstejn, Schlechter, Korcnoj...
+0 /-0 | 01.12.2016 00:11

xdavx x
Tak on ten rozdíl v rapidech je mezi nimi skutecne výrazný.... Po vzoru kavárny bych vyrvaval ze Magnetofonová kazeta není můj mistr sveta :)
+0 /-0 | 01.12.2016 00:10

Petr92
historie si pamatuje jen vítěze, sice Karjakin potrápil ale nic to nezmění.
+0 /-0 | 01.12.2016 00:10

sisoj

Karjakina  stála hodně sil 2. rapid partie, zdá se, že Magnus je stále v klidu, za celý večer nebyl v problému a věří si.

+0 /-0 | 01.12.2016 00:06

xdavx x
Morboj taky bych to tak viděl. Rozhodne ho Carlsen neprejel, na to co se rikalo když se vyzyvatelem stal karjakin, tak slušná prace.
+0 /-0 | 01.12.2016 00:05

morboj

Oba dva toho předvedli hodně. Po dlouhé době zase zajímavý zápas o titul. A Carlsen měl namále.

+0 /-0 | 01.12.2016 00:04

xdavx x
Tom, nemyslím si. Vyhrál na penalty. Cekal jsem, ze ho semele. Mnohem vic vypadá jinak.
+0 /-0 | 01.12.2016 00:03

xdavx x
Az tak? To je hezké to tak prozivat :)
+0 /-0 | 01.12.2016 00:02

Tom

david brezina: no, předvedl toho tedy mnohem více než Karjakin ...

+0 /-0 | 01.12.2016 00:02

PIF

Vyndavejte šampáňo z lednice, jde se slavit! A nejen narozeniny.

+0 /-0 | 01.12.2016 00:00

xdavx x
V každém pripade, kdo by to byl cekal. Karjakin klobouk dolu. Magnus by si mel změnit na Malus. Na to jak je glorifikován, nepředvedl vůbec nic.
+0 /-0 | 30.11.2016 23:59

capjar

A zase ten čas. Navíc pozice černého nic moc. 

+0 /-0 | 30.11.2016 23:54

doktor

to. Imouse-napriklad??

+0 /-0 | 30.11.2016 23:47

doktor

sicilska???

+0 /-0 | 30.11.2016 23:45

capjar

Věřím tomu, že tuhle poslední partii bílý Carlsen neprohraje.

+0 /-0 | 30.11.2016 23:44

Homunkulus

To je kočičina ... kdyby nešlo o tolik, královsky bych se bavil!

+0 /-0 | 30.11.2016 23:42

exot

To bude norský beton.

+0 /-0 | 30.11.2016 23:41

exot

Poslední krok bývá nejtěžší. Co když Magnus uslyší neslyšné burácení hlubin a - sicilka. Konečně.

+0 /-0 | 30.11.2016 23:39

lmouse

ty ohlasy jsou boží!

+0 /-0 | 30.11.2016 23:39

capjar

Magiland: Už neměl čas.

+0 /-0 | 30.11.2016 23:39

vajnstejn

Tak to nevymyslíš, Magnus místo očividného 29...gxf6, kde černý stojí fantasticky, zahraje sušínku Sxf6 a vydoluje z toho bod.

+0 /-0 | 30.11.2016 23:38

Homunkulus

Tak co: zkusí Karjakin prorazit ostrým Berlínem? wink

+0 /-0 | 30.11.2016 23:38

exot

Už jsem začínal věřit tomu, že je Karjakin nesmrtelný. Carlsen je neuvěřitelně blízko obhájení titulu. Stačí mu jenom, aby bílými remizoval. Je to hodně nebo málo?

+0 /-0 | 30.11.2016 23:37

sodik

myslím, že už neuvidíme španělku. :)

+0 /-0 | 30.11.2016 23:37

sodik

Ještě bych nejásal, není konec. Jedna partie se bude hrát. :)

+0 /-0 | 30.11.2016 23:36

Magiland

fajn  fajn ... ale neříkejte, že bílý neviděl 37- Vb1 ... mohl ještě chvilku Magnuse trápit ...

+0 /-0 | 30.11.2016 23:36

...

Tři tečky říkaly, PIŠTE SI !

+0 /-0 | 30.11.2016 23:36

HonzaSvatoš

No a je rozhodnuto. To by musel Karjakin vytáhnout neskutečné eso z rukávu, aby černými Carlsena dal. Carlsen hrál fakt pěkně tuto partii, stále předkládal nějaké problémy.

+0 /-0 | 30.11.2016 23:34

kyssling

doktor - "kdyz se to vsude seka uz pri rapidu, co teprve pri blickach"

To už se asi nedozvíme smiley

+0 /-0 | 30.11.2016 23:33

lmouse

žádná zeď nevydrží odolávat věčně!

+0 /-0 | 30.11.2016 23:33

sisoj

1-0

 

+0 /-0 | 30.11.2016 23:33

exot

Čornyj krasavec na je tri.

+0 /-0 | 30.11.2016 23:33

plzenak

Tohle už bylo od mistra světa podstatně lepší představení. Vyzyvatel se v časové tísni nechal zatlačit do těžké defenzívy a mistr světa tentokrát nezaváhal yes

+0 /-0 | 30.11.2016 23:32

Homunkulus

Jo!!! hats off

+0 /-0 | 30.11.2016 23:32

capjar

To je ono, hrát kombinačně.

+0 /-0 | 30.11.2016 23:31

Ota Válek

To byla nádhera! Titul bude nadále ve správných rukou.

+0 /-0 | 30.11.2016 23:31

Hebounek_

Tak tohle Karjakin už nerozdejchá, tohle už vážně ne, i když už párkrát utekl hrobníkovi z lopaty, každý partie je stejná, má horší čas a horší pozici, teď dostane KO.

Tak v předchozí partii byl mat za 50 a taky nic!smiley

+0 /-0 | 30.11.2016 23:30

Tom

Magnus!

+0 /-0 | 30.11.2016 23:30

MaX

obranář, cití krev. ha :)

+0 /-0 | 30.11.2016 23:30

exot

Je to tam.

+0 /-0 | 30.11.2016 23:30

capjar

A je to tam!

+0 /-0 | 30.11.2016 23:30

MaX

mat za 26, hobluj!

+0 /-0 | 30.11.2016 23:30

sodik

No docela teď Carlsenovi věřím. Přece jen ten kůň asu bude lepší. Plus ještě ten čas...

+0 /-0 | 30.11.2016 23:28

...

Doktor. Za černá pole, za aktivitu, zbavil se špatného střelce

+0 /-0 | 30.11.2016 23:27

capjar

Kůň vypadá dobře.

+0 /-0 | 30.11.2016 23:25

doktor

MC obětoval za co??

+0 /-0 | 30.11.2016 23:25

Homunkulus

Zas jedna instruktivní pro děti na téma kůň proti střelci. smiley

+0 /-0 | 30.11.2016 23:24

capjar

Tři tečky: Šanci Carlsen má. Karjakin má již málo času. 

+0 /-0 | 30.11.2016 23:23

doktor

kdyz se to vsude seka uz pri rapidu, co teprve pri blickach

+0 /-0 | 30.11.2016 23:18

...

Pište si. Tři tečky říkají, že tuhle partii Magnus zavěsí.

+0 /-0 | 30.11.2016 23:12

Pavel Ch

Psu obranářu to neva, hlavně když do blicek

+0 /-0 | 30.11.2016 23:02

sisoj

no druha partie se mi vytane W+V písnička nic se nema miti za definitivni, neb se neco stane....

+0 /-0 | 30.11.2016 23:00

omve
ad vajnstejn: "Nějak tam tu jednoduchou výhru po 62. Kf7 místo Sg4 nevidím, černý se drží po Vb2 pokud 63. Sf8, tak Vb7 64. Kg6 f5." Uznávám, že 64...f5! je pěkná výmluva proti 65.Sf7 a mat, nicméně i po 64...f5! motory hlásí výhru bílého cca po dvaceti tazích, ale odvolávám, nic jednoduchého to nebylo :) ad 3. partie: Carlsen opět cítí krev, málepší čas i pozici a Karjakin hraje ty své zavinovačky, tipuju remízu pevností po 90 tazích :)
+0 /-0 | 30.11.2016 22:59

Homunkulus

Jde po něm i černýma, není na co čekat. yes

+0 /-0 | 30.11.2016 22:58

Pavel Ch

to já nepsal, že byla celá jasně vyhraná,když jsem psal o výhře, tak jen tento okamžik.

+0 /-0 | 30.11.2016 22:52

capjar

Zatím se mi jeví pozice třetí partie po cca 16 tazích jako nejzajímavější.

+0 /-0 | 30.11.2016 22:52

capjar

Josef: asi tak

Pavel Ch: ok

 

+0 /-0 | 30.11.2016 22:51

Josef

Pavel Ch. 72.Se6 sice prohrava, ale 73.Se6 opravdu vyhrává - to je ta mnou jednou zmiňovaná výhra bílého. Ale po cca 30 tazích ve víceméně pořád stejné pozici pozici, s méně než minutou na hodinách, oslepne i mistr světa... Ale že by celá koncovka podle povzdechů níže byla jasně vyhraná, to nebyla.

+0 /-0 | 30.11.2016 22:49

Pavel Ch

..půjde se do blicek, vidím to tam 50 na 50

+0 /-0 | 30.11.2016 22:48

Pavel Ch

capjar, pardon 73. Se6+ jsem chtěl napsat

+0 /-0 | 30.11.2016 22:48

Tom

To snad není možné, že tohle Magnus nedokázal vyhrát (vyhraná koncovka, lepší čas). Už nevím co by chtěl víc. Nakonec se stane mistrem světa ten patla Karjakin, který za celý zápas nevymyslel vůbec nic ... :-(

+0 /-0 | 30.11.2016 22:47

PeS

NUDAAAA, i při rapidech, Ani Svidler s Gustafson na chess24 to moc neoživují. Jdu spát...

+0 /-0 | 30.11.2016 22:45

capjar

Pavel Ch: Něco mi uniká? 72.Se6+ Kxf8

+0 /-0 | 30.11.2016 22:44

vajnstejn

Nějak tam tu jednoduchou výhru po 62. Kf7 místo Sg4 nevidím, černý se drží po Vb2 pokud 63. Sf8, tak Vb7+ 64. Kg6 f5.

+0 /-0 | 30.11.2016 22:41

capjar

Koukám na to bez nápovědy. Lidi nejsou stroje. Analýzy s počítačem budou zajímavé až potom.  

+0 /-0 | 30.11.2016 22:40

Pavel Ch

Josef 72. Se6+ s jednoduchou výhrou by bylo pro 3.VT, čtvrtým se omlouvám. Ale jak známe z vlastní praxe vše vidí (bez motorů) slabší spoluhráči přihlížejíc než silnější hráč hraící.

+0 /-0 | 30.11.2016 22:38

exot

Očekávám zkraty a blundry. Už se na ně těším. :-)

+0 /-0 | 30.11.2016 22:35

Josef

No já myslím, že jak tady všichni sledují partie se zapnutým motorem, tak jsou zcela odtrhnuti od reality partie.

On totiž chvílemi nabíhajících +2 až +5 apod. se vám jednoduše po delší době změní třeba na nulu. Já jsem tedy žádnou zas tak elelmentární výhru nezaznamenal, i když tam možná 1-2 někde studiově byly (a 1 ukazoval počítač asi do 40.tahového matu.  Ale s těmi vteřinami na hodinách to bylo zjevně nad síly i nejlepšího koncovkáře na světě.

A klobouk dolů před Karjakinovou chladnokrevností!

+0 /-0 | 30.11.2016 22:34

Pavel Ch

Carlsen není z formy, jen Karja je "pes obranář". Odvahu chtělo obětovet p e4, ale také jít do V+P x 2LF. Karja prostě věřil, že to ubrání, měl blbý čas a cokoli jiného by se mu bránilo hůře.

+0 /-0 | 30.11.2016 22:33

sisoj

stranky chessbomb asi definitivne padly

+0 /-0 | 30.11.2016 22:32

Oma z DC
Ach jo... nevadí, jedeme dál! Stálě věřím MC.
+0 /-0 | 30.11.2016 22:32

sisoj

NO V MOMENTE KDY CELE RUSKO SE UZ SMIROVALO SE STAVEM 1-0, je to plichta a ted MC  je pod tlakem, 2 partie musi udrzet nervy na uzde.

+0 /-0 | 30.11.2016 22:32

exot

Tak teď se na Karjakina Caissa vlídně usmála. Dovedu si představit, jak Carlsen demoluje odpočinkovou místnost. :-)

+0 /-0 | 30.11.2016 22:31

sodik

Od Karjakina krásná obrana totálně prohrané pozice. sadNo a Carlsen zatím dokazuje, že je totálně z formy. Vlastně už od té doby co získal a posléze obhájil titul MS hraje tužku.

+0 /-0 | 30.11.2016 22:28

Magiland

@kissling  - přesně, taky na to čekám. Ještě že nemusí na tiskovku

+0 /-0 | 30.11.2016 22:27

PalinoS
Na stránke s live prenosom píše nejaký čínsky divák: Zdrasfuj tie riebiata To je presne ten pocit, ktorý mám keď vidím ako to hrá môj niekdajší obľúbenec Magnus :-)
+0 /-0 | 30.11.2016 22:25

HonzaSvatoš

Neuvěřitelné. Co už má Carlsen vyhrát, když ne tohle? Tím nemyslím tu koncovku hranou na minutě, která byla dle motoru 2x vyhraná, ale pozici předtím.

+0 /-0 | 30.11.2016 22:25

MaX

exot: proč? mě zase spíš přijde, že je to výhoda pro Magnuse. Jako ví, že to měl někde vyhrát, ale nevěděl kde tak ho to mrzet nemusí. Navíc v lepší pozici nutil Karjakina neudělat chybu. Já to hold vidím obráceně. Magnus má dvě partie a teď ví, že ho přehrává.

+0 /-0 | 30.11.2016 22:25

exot

On maladěc.

+0 /-0 | 30.11.2016 22:25

kyssling

Jsem rád, že ruskej živý stream má zpoždění ... jsem zvědav na výraz Magnuse ...

+0 /-0 | 30.11.2016 22:24

Pavel Ch

jsou to také jen lidé, ...... i ten Ronaldo překopne prázdnou bránu z pár metrů

+0 /-0 | 30.11.2016 22:24

SchwartzBlack

Geroj :-)

+0 /-0 | 30.11.2016 22:24

plzenak

Tak tohle byla od mistra světa ostuda v přímém přenosu no

+0 /-0 | 30.11.2016 22:23

istr

Ty krávo.

 

+0 /-0 | 30.11.2016 22:23

Pilgrim

když tohle MC pos..., jak chce být mistrem světa??

+0 /-0 | 30.11.2016 22:22

exot

A jedeme dál. :-)

+0 /-0 | 30.11.2016 22:21

Pavel Ch

neuvěřitelné, mohl si to doskládat do matu

+0 /-0 | 30.11.2016 22:21

exot

No, tak po tomhle bude Karjakin politý živou vodou.

+0 /-0 | 30.11.2016 22:20

Magiland

no ... pěkně Mangus promáchl. Aby ho to nakonec nemrzelo ..

+0 /-0 | 30.11.2016 22:20

omve
62.Kf7 byla celkem jednoduchá výhra :(
+0 /-0 | 30.11.2016 22:17

exot

Těžko uvěřit, že tohle nešlo vyhrát...

+0 /-0 | 30.11.2016 22:17

Pilgrim

bože, Carlsen to zabil...ach jo, vyhraná koncovka po Kf7

+0 /-0 | 30.11.2016 22:17

...

exot - jak to chcete vyhrát?

+0 /-0 | 30.11.2016 22:16

MaX

no Svidler říkal, že si mohou počítače říkat co chtějí, ale je to pro člověka remiz. No a asi jo no.

+0 /-0 | 30.11.2016 22:16

exot

Jestli tohle Magnus nevyhraje, tak je u mě mrtvej Homolka. :-)

+0 /-0 | 30.11.2016 22:14

capjar

skromný odhad amatéra: remíza

+0 /-0 | 30.11.2016 22:14

Magiland

exot@ nevím proč, ale vzpomněl (při čtení tvých komentářů) jsem si na jednu starou fotografii Spasského při simultánce někde s ruskými pionýry ...   " I prichodilo padumat i čempionu mira " smiley

+0 /-0 | 30.11.2016 22:12

HonzaSvatoš

Že by další pevnost? Připadá mi, že hned napřímo se probít k pg7 nejde. Pamtuji si na podobnou pozici, ktřerou jsem viděl kdysi na olympiádě, kde ale bylo již po jednom pěšci (pg5-pg6), černý Kh7 a chodí věží. Pevnost prorazit nešla. Ale tady je pěščů více a možná se bílý král nějak schová.

+0 /-0 | 30.11.2016 22:12

exot

+128 :-)

+0 /-0 | 30.11.2016 22:11

exot

Karjakin už bojuje za ztracenou věc.

+0 /-0 | 30.11.2016 22:10

sodik

Nevíte někdo, proč si ten Karjakin v konocvkách pořád leze králem to těch rohů? :D

+0 /-0 | 30.11.2016 22:07

exot

Davaj, Magnus. Bij. :-)

+0 /-0 | 30.11.2016 22:07

exot

Technika jsou nervy.

+0 /-0 | 30.11.2016 22:05

istr

Vot zadumalsja Mágnus :)

+0 /-0 | 30.11.2016 22:04

exot

Vot tak, ja što to paměšal. :-)

+0 /-0 | 30.11.2016 22:01

SchwartzBlack

Ad exot - Snad ladji. ne?

+0 /-0 | 30.11.2016 21:57

Pavel Ch

čas rozhodne, více jak pozice

+0 /-0 | 30.11.2016 21:55

exot

Jsou to nervy, ale tohle by měl Carlsen proměnit. Karjakin má horší čas.

+0 /-0 | 30.11.2016 21:55

omve
Vzhledem k času i materiální výhodě je první bod Carlsena opravdu blízko :)
+0 /-0 | 30.11.2016 21:54

exot

Dva slaná prótiv fjerzja.

+0 /-0 | 30.11.2016 21:53

exot

Pazícja plachaja.

+0 /-0 | 30.11.2016 21:49

Homunkulus

Takhle obětovat centrálního pěšce, to chce fakt sebevědomí. surprise

+0 /-0 | 30.11.2016 21:47

exot

Karjakin nevydržel.

+0 /-0 | 30.11.2016 21:46

capjar

MC má šanci.

+0 /-0 | 30.11.2016 21:36

omve
Pokud chce Karjakin uspět, tak musí tuto partii udržet. Ale má horší čas i pozici, vidím to spíše na výhru Carlsena v druhé partii :)
+0 /-0 | 30.11.2016 21:31

Oma z DC

Je smutné, když i jejich placený přenos zamrzne laugh

+0 /-0 | 30.11.2016 21:28

Pavel Ch

.. to by mně také nenapadlo, že křesla wink

šachovnice s konektory,  hodiny na kamery rozhodčímu také ne a aby měli čas pravá/levá ruka

+0 /-0 | 30.11.2016 21:17

Magiland

koukám na ten přímý přenost ... to by mne fakt nenapadlo, že je nutné přemístit po partii křesla .. aby se nemusela točit šachovnice ... smiley

+0 /-0 | 30.11.2016 21:04

HonzaSvatoš

Tak na chessbomb šla 1. partie normálně, živý komentář Svidlera také.

+0 /-0 | 30.11.2016 21:03

dejf721

chess24 mi zatím jede celkem v pohodě ;)

+0 /-0 | 30.11.2016 21:02

DavidKof

Tady ještě jeden stream s ruským komentářem: https://www.youtube.com/watch?v=qc5xYmkPAHk

+0 /-0 | 30.11.2016 21:01

doktor

vse pretizeny

+0 /-0 | 30.11.2016 20:59

kyssling

exot díky za odkaz

+0 /-0 | 30.11.2016 20:55

Magiland

exot@ děkuji, to jede ...

+0 /-0 | 30.11.2016 20:50

verbir

Zajímavá myšlenka. Při zápase o titul mistra světa hrát nejdříve TB. Při vážných partiích pak bude jasné, komu stačí konečný nerozhodný výsledek. 

+0 /-0 | 30.11.2016 20:41

kyssling

tak už to nejde ani chudákovi Svidlerovi ve studiu :-) ...

+0 /-0 | 30.11.2016 20:40

sisoj
Vložte obsah
+0 /-0 | 30.11.2016 20:40

bohouš z buše

V příspěvku MartinaH z 16:59 jsem napoprvé přečetl ve slově "pristarý" "t" a (druhé) "r" obráceně :-)

+0 /-0 | 30.11.2016 20:39

sodik

No první je stejně už na 99% remíza. Nic moc se nestalo, uvidíme dál.

+0 /-0 | 30.11.2016 20:37

exot
+0 /-0 | 30.11.2016 20:36

kyssling

Už podle zájmu a pádu ruského streamu a chess24.com je vidět zájem o rapidy vs. vážné partie pro obecnou taky šachovou veřejnost. Bohužel jsem nenašel norskou TV (jestli to dávají jako první partii live).

+0 /-0 | 30.11.2016 20:36

sodik
https://www.chessbomb.com/arena/2016-carlsen-karjakin-world-chess-championship/13-rapid-1-Karjakin_Sergey-Carlsen_Magnus
+0 /-0 | 30.11.2016 20:36

Magiland

Svindlera vidim, ale ten ruská stream mi nejede ... a chess24.com taky ne.  :-(

+0 /-0 | 30.11.2016 20:33

Porcal
Carlsen už má na Rusa 7 minut
+0 /-0 | 30.11.2016 20:28

sisoj

1. rapid začal šotkem na chessbom , kde vypadl 7. tah nachvíli to vypadalo, že MC neviděl Sxa4....:) nervozni už jsou i křemíky

+0 /-0 | 30.11.2016 20:11

sisoj

ŠPATNÁ ZPRÁVA: Úmrtí Marka Taimanova 90let.

+0 /-0 | 30.11.2016 20:09

exot
+0 /-0 | 30.11.2016 20:08

MartinH
Aha, tak revidujem svoj tip na tie-break, ja som myslel, že hrajú v prípade nerozhodného rapidu 10 bliciek a oni hrajú iba dve ! Iba ak bude po dvoch blickách 1:1, hrajú sa ďalšie dve, tiež v tempe 5 3, najviac však 10 bliciek (5 kôl), v prípade stavu 5:5 sa hrá Armageddon ten je však tiež trochu zvláštny : biely má 5 minúť a povinnosť vyhrať, čierny má 4 minúty, hrá sa bez bonusu - až do 60 ťahu. Po 60-tom ťahu sa však pridáva bonus 3 sekundy ! No, v takomto prípade tipujem , že Carlsen vyhrá blicky 3.5:2.5 ! :-) Pravidlá sú napr. na http://en.chessbase.com/post/newsblog-wcc-carlsen-karjakin-2016-11-30-en kde je okrem iného aj rozhovor s Vlastimilom Hortom - ktorý uvádza milý dôvod prečo fandí viac Karjakinovi -obajú sú totiž kozorožci, narodení presne v rovnaký deň -12.1. - no a kozorožci by predsa mali držať spolu ! Tak uvidíme, či Karjakin a spol. pokazia Carlsenovi jeho dnešné narodeniny...
+0 /-0 | 30.11.2016 19:30

doktor

dobrý večer, ten odkaz na rusky prenos je stále stejný??jako u předchozich partii??

+0 /-0 | 30.11.2016 19:30

Vojta.T

No já si myslí, že nebojoval právě proto, že ví, že na to má v RAPIDECH tohle je můj názor...

+0 /-0 | 30.11.2016 19:26

Morphynista

Když jsme u mistrovství světa, ještě upozorním , že právě skončilo MS seniorů v Mariánských Lázních a v kategorii nad 65 let získal GM Vlastimil Jansa stříbrnou medaili. Vyhrál Anatolij Vajser ( Francie ) a třetí skončil Jevgenij Svěšnikov ( Rusko).

+0 /-0 | 30.11.2016 19:25

exot

FC Barcelona zvítězí. Ale až na penalty. enlightened

+0 /-0 | 30.11.2016 19:20

MaX

2,5 : 1,5

+0 /-0 | 30.11.2016 19:14

V.Z,

Já už se tak těším smiley. Konečně se bude rozhodovat o něčem významném v normálních šachách. Škoda jen, že to je na tak málo partií. 

+0 /-0 | 30.11.2016 18:01

MartinH
Môj tip je 2:2 po rapide a 6:4 pre Carlsena blitz. A ak by vyhral Karjakin - nevidím v tom žiadnu tragédiu - šachu to môže (paradoxne) prospieť. A na margo zápasu by som povedal, že i keď sú obaja vekom mladí, odvahou ani jeden zvlášť neoplýva. Na svoj vek hrajú skrátka "pristarý" šach. Veď ešte aj tie otvorenia, ktoré hrávajú najviac, patria medzi najstaršie ! :-) V zápase mi chýbali momenty prekvapenia, energická hra bielymi, nových myšlienok v otvoreniach bolo poskromne a narúšať rovnováhu sa snažil skôr Carlsen. Takú dynamiku hry, akú v minulých zápasoch predvádzali Anand Topalov alebo Kasparov v zápase neukázal ani jeden. Karjakin skoro všetko podriadil zápasovej taktike - a to zápasu na atraktivite nepridalo. Najzaujímavejšie partie boli pre mňa partie č. 8, 9 a 10. Je vidno, že súperi majú pred sebou veľký rešpekt, Karjakin podobne ako pred ním Anand ešte o niečo väčší než by bolo vhodné.
+0 /-0 | 30.11.2016 16:59

lmouse

to: pawel: nezačnou, to začne tiskovka  se staronovým mistrem světa :D

+0 /-0 | 30.11.2016 15:40

pawel

Děkuji, znamená, že asi kolem 1:00 hodiny zítra začnou bleskovky.

+0 /-0 | 30.11.2016 15:15

Morphynista

Mělo by se začínat opět ve 20.00 a platí článek 3.7 pravidel pro zápasy o titul MS. Tedy čtyři partie v rapidu 25 + 10, potom ( v případě nerozhodného stavu )  dvě partie 5 + 3 , pokud i tento minizápas skončí nerozhodně, znovu to stejné, atd. Jestliže ani pět těchto minizápasů neurčí vítěze, následuje tzv. " náhlá smrt " či armageddon, kdy bílý má 5 minut na partii a povinnost vyhrát, černý 4 minuty a stačí mu k vítězství v zápase remíza. Od 61.tahu se každému hráči přidávají 3 vteřiny na tah. Mezi jednotlivými partiemi by měla být desetiminutová přestávka , pokud rozhodčí nerozhodne jinak. http://www.fide.com/FIDE/handbook/regulations_match_2016.pdf

+0 /-0 | 30.11.2016 14:41

pawel

Morphynisto: Nemáte někde vygoogleno přesný časový rozpis dneška? Děkuji.

+0 /-0 | 30.11.2016 13:38

omve

Psychologická hra to od Magnuse Carlsena s největší pravděpodobností pochopitelně byla (ještě je ovšem možná i méně pravděpodobná varianta nějaké zdravotní indispozice), jsem zvědav, jak se k dvanácté partii postaví v pozápasovém hodnocení, kde se s konečnou platností dozvíme, jakou motivaci měl k tomuto kroku.

Takže dnes se jde na rapid, v Carlsenův prospěch mluví (pravděpodobně) o 2 dny delší příprava a o 76 bodů vyšší elo v rapidech, optimisticky tipuji 3:1 pro současného mistra světa  a obhajobu titulu yes

+0 /-0 | 30.11.2016 13:32

faust

Myslím, že měl jenom rýmičku...

+0 /-0 | 30.11.2016 11:54

vroz

Add Exot. To jsou pěkné nesmysly, že je to od MC psychologická hra. Kdyby mohl Karjakina dorazit ve 12. partii, tak to udělá. Prostě okolnosti byly takové, že mu to neumožňoval jeho současný stav, rozpoložení a současné rozložení sil mezi nimi. To jsou vždy takové spiklenecké teorie a Exot za tím vidí něco víc. 

A kdo ten zápas vyhraje bude mistr světa, tečka. Samozřejmě můžete považovat MC za silnějšího i v případě jeho porážky. Ale každý šachista má svoje období, svůj šachový věk. Oni jsou věkové stejně, ale jejich šachový vývoj v čase je trochu jiný a kdo ví, jak to bude za 5 let...?

+0 /-0 | 30.11.2016 11:37

exot

Od Carlsena to je psychologická hra: já tě bílými odremizuju snadno, ty mě ne. Na dnešním tie-breaku ani moc nezáleží. I kdyby dneska Karjakin zkurvil Carlsenovi narozeniny, bude šachový svět i nadále považovat Carlsena za nejsilnějšího hráče světa. Překvapivě i Rusové. https://vk.com/chess_news?w=wall-24839153_132069

+0 /-0 | 30.11.2016 09:51

rasputin
Hraje se normálně od 20:00 jako obvykle.
+0 /-0 | 30.11.2016 00:25

N. Očník
Morphynista: no jestli nechtěl prorážet berlínskou zeď, neměl hrát e4 resp. sb5 ... to byla čistě jeho volba, že tuhle možnost podstoupí.
+0 /-0 | 29.11.2016 23:30

martinn
@Tobi: Zuzko, od kolika se ve středu začne hrát?
+0 /-0 | 29.11.2016 23:15

vic

Od teorie (kdo má jaké šance) se vrátím k praxi (jak se bude hrát). Rapid se hraje na 25 minut s přídavkem 10 sec na tah. Protože bude u partie "dozorovat" sudí, platí turnajová pravidla. Mj. tedy neprohrává první nesprávný tah. I když hráči nemají povinnost zapisovat tahy, mohou reklamovat remízu trojím opakováním pozice.

+0 /-0 | 29.11.2016 22:14

vroz

Každopádně dojem z videa z remízy a výhry Sergeje je ten, že se otrkal a partie už hrál sebevědomě, mistr světa, nemistr světa. A jeho seběvědomí po 12 partiích o titul určitě nemělo důvod klesnout.

+0 /-0 | 29.11.2016 21:36

vroz

Závěrečný rozstřel nemusí být tak jednostranný pro MC, jak zde většina píše. Stačí si vyhledat na youtube partie mezi MC a SK a za poslední 2 roky a nabídne vám to blicku z Talova Memoriálu 2014, kde MC vyhrál docela přesvědčivě i s velkým časovým rozdílem. Už ale na MS v rapidu Sergej Magnuse bílými zle potrápil a do poslední chvíle měl kvalitu,  když magnus měl za ni kompenzaci. A v roce 2015 na MS v bleskovkách Sergej černými Magnuse přesvědčivě přejel, kdy celou partii tahal mistr světa za kratší provaz a Sergej mu rozdával tu jednu zprava a tu jednu zleva až partii vyhrál. Myslím si, že ve zkráceném tempu může mít Magnus dokonce problémy s časem a trochu u toho bude "spát".

+0 /-0 | 29.11.2016 21:32

xdavx x
Ještě ze nejsem tak bystry jak někteří zdejší prispivatele :) ja nepsal nic o tom, ze by neremizoval, ale ze by se dohralo po boji, pokud by karjakin hrál. Takže kalkulace, ze si vybral volno je nesmyslna.
+0 /-0 | 29.11.2016 20:09

Morphynista

Podle mě je nejpravděpodobnější a nejlogičtější varianta 4 a 5. Nejvíc mě pobavil názor, že Carlsen se Karjakina bojí. Asi považoval za ztrátu času prorážet hlavou " berlínskou zeď " a věřím, že si nějaké překvapení pro soupeře schoval na rapidy, které, jak doufám, vyhraje.

+0 /-0 | 29.11.2016 20:05

Pavel Ch

Psal jsem, že souhlasím s článkem (Markiyes), o Magnusově taktice nechat Karju připravovat na 12. partii, zatím sebe na rozstřel. Po rozstřelu nám to poví

Také se mi líbí názor ELOminátora. Jistě pravidelně čte Magnus diskusi na nss hats off, tak ví, že když Karja ubrání horko-těžko, tak je v psychické výhodě.......se tu píše...a zde všichni přeci moudří.

A tu soupeři  nechtěl dopřát, proto nešel do 18% šance na výhru proti 77% šanci na remis (nebo cca podobně) a psychické výhodě soupeře wink

+0 /-0 | 29.11.2016 19:24

pushtaq

Pane Bražino, hezky jste to vyargumentoval. Bohužel vycházíte z chybného axiomu (zmíněného na závěr), že si Magnus bílými s kýmkoli není remizou úplně jistý...

+0 /-0 | 29.11.2016 19:01

igors
Dufam, ze mozem oponovat :)) Carlsen sa Karjakina nebal ani neboji, nech aj dopadne zapas akokolvek.
+0 /-0 | 29.11.2016 19:00

xdavx x
Nevím proc všichni Carlsena obhajuji. I ten komentář je spis neobjektivní. Podle mě se Carlsen Karjakina bál. Před zápasem jasný favorit, většina litovala, ze tam není Fabio, Magnus si taky určíte nemyslel, ze to bude tak vyrovnane. Prohral bílými, kdy Karjakin mohl vyhrat daleko rychleji, pak taky nestal uplne nejlíp, pred tim nez vyrovnal. Kalkulace, ze půjde do rapidu je zřejmé správná, prohrat v poslední partii znamená konec. Ale včerejškem jednoznačné dokázal, ze si az tak moc neveril, přechod do rapidu byl bonus. To ze pocital se dnem volna navic je nesmysl, Karjakin klidne mohl odbočit na jiny tah nez e5 a hralo by se, takže si uplne jisty byt nemohl.
+0 /-0 | 29.11.2016 17:45

BloodyXmas
Re Karja: To bys mel vedet, jinak to nejstihnes :)
+0 /-0 | 29.11.2016 17:36

Karja

Zítra se hraje zase v 20:00? a nevíte jaké mají pauzy mezi jednotlivými partiemi?

+0 /-0 | 29.11.2016 17:00

omve

Důvody Carlsenovy "nenáročné" hry v dvanácté partii vidím taky jako taktiku, zatímco Karjakin se musel soustředit na obranu černých ve vážné partii, tak Carlsen pravděpodobně získal navíc 2 dny na přípravu na rapid, v němž by měl být i tak lepším hráčem, takticky pochopitelné rozhodnutí, zítra uvidíme, jak se (ne)vyplatí smiley

+0 /-0 | 29.11.2016 16:23

MaX

Poutnik: a vždy se najde někdo kdo na tohle dopředu poukazuje ;)

+0 /-0 | 29.11.2016 16:00

ELOminator

Jinak paradoxně mě více nudily ty antiberlínové s...ky, co tam borci předváděli, než samotný berlín. Tak snad se dočkáme aspon v rapidech cheeky

+0 /-0 | 29.11.2016 15:55

ELOminator

No tak podle mě jsou důvody 2 - jeden už zmíněný, žeKarjakin se bude muset horečnatě připravovat na očekávaný nápor v závěrečné partii a Carlsen si přinejmenším psychicky odpočine a ten druhý, že Carlsen naznačuje Karjakinovi - chceš jít do tie-breaku, máš ho mít, já se tě nebojím (kdežto pokud by se Karjakin horko těžko v partii ubránil, byl by v psychické výhodě on, protože udržel Carlsena až do tie-breaku).

Každopádně to ale od Carlsena bylo špatné strategické rozhodnutí wink

+0 /-0 | 29.11.2016 15:38

Poutnik

Pokud Carlsen vyhraje budou všichni říkat, jak to měl skvěle vymyšlený. Jaký to byl strategický tah, vypustit poslední kolo. Jenže nemohu se zbavit dojmu, že to takto by se poslední partie bílými o titul hrát neměla.

+0 /-0 | 29.11.2016 14:26

lachout

Já jsem včera utekl od kamarádů z hospody, k PC jsem natěšeně usedl ve 28 tahu. A nic. Nevadi, ve středu bude legrace.

+0 /-0 | 29.11.2016 13:30

wlk
30 ťahov o ničom. Ale aspoň si uctili najmäkší variant Sofia rules. Silvio musí byť potešený.
+0 /-0 | 29.11.2016 13:02

Rio
Tá tajná konšpiračná dohoda (s usporiadateľom) mohla byť. Pre divákov sú 4 rapidy ďaleko väčším lákadlom ako nejaká dlhá, nudná (a pre amatéra nezrozumiteľná) partia, ktorá môže skončiť remízou.
+0 /-0 | 29.11.2016 12:58

Pavel Ch

Také yes, že Marki (asi) odhalil taktiku Magnuse. Nechat Sergeje vykvasit přípravou, sám relaxovat a připravovat na rapidy. Proto to nebude říkat teď.

Můj tip stále stejný (tipoval jsem tak po vyrovnání).

Tipuji, že po rapidech to stejně bude 2:2 a v blesku rozhodne Karja, ačkoliv fandím Magnusovi.

+0 /-0 | 29.11.2016 12:15

Míla

Děkuji panu Markošovi za perfektní rozbor možných motivací, pohled profesionála je mnohem zasvěcenější než pohled našince - zejména body 4 a 5 mi takříkajíc "nedošly". Na rapidy se už těším, ale kousek zklamaného fanouška ve mně po dvanácté partii přece jenom zůstal .

+0 /-0 | 29.11.2016 11:46

morboj

V každém případě už teď je zápas o titul Mistra světa zajímavější, než si kdo představoval. Kdo by čekal, že se bude Carlsen Karjakina bát a dobrovolně se v poslední partii vzdá výhody bílého?

Ať už zápas dopadne jakkoliv, Sergej si zaslouží absolutorium, jak za svou přípravu, tak i za nebojácnou, chladnokrevnou hru. Norova elová převaha je v rapidech ještě větší než v klasice - dá se očekávat jeho vítězství. Ale třeba taky ne, doufám že to bude ještě hodně zajímavé!

+0 /-0 | 29.11.2016 11:08

wecker

A nemůže to vše být jednoduše proto, že Carlsen přiznal Karjakinovi schopnost hrát tím lépe, čím větší tlak je na něj vyvíjen? Ať šachový nebo psychologický. Karjakin tuto schopnost dle mne v tomto zápase osvědčil a Carlsen ve dvanácté partii přiznal respekt k soupeři. Je šachově silnější, ale vkládat tolik rizika do jediné partie se mu s ohledem na Karjakinovu houževnatost nechtělo. V poslední partii správné rozhodnutí. Jiná věc je, zda neměl být asertivnější v předchozím průběhu zápasu. Praktické šance v rapidech jsou právě pro větší ryze šachové schopnosti a také pro možnost jít zpočátku do rizika na Carlsenově straně. 

+0 /-0 | 29.11.2016 10:42

igors
Carlsenovi sa iste velmi ulavilo, ked v 10.partii vyrovnal a muselo ho to stat aj dost sil. Na druhej strane mi pripada zvlastne, ze v 11. to bol on, co ciernymi supera aspon mierne skusal, o dva dni na to bielymi superrychlo vyrubal celu sachovnicu. Ide skoro urcite o takticky zamer, Magnus myslim aj popieral indispoziciu (ta by musela byt dost nahla). Ako pise David - bielymi sa da chvilu predstierat boj, pricom bez vacsieho rizika. To vsak asi pripadalo Carlsenovi zbytocnou a trochu necestnou stratou casu...
+0 /-0 | 29.11.2016 10:25

P.Braun

Šachový "Triatlon" si dovedu představit na každém dalším MS. Norsko-Ruská šachová škola nám jej po celou dobu MS už předvádí.

+0 /-0 | 29.11.2016 10:15

paulz

Mě se zdá, že to oba s tou bezpečností přehánějí. Co předvádějí bílýma figurama je trochu zvláštní. Samozřejmě jednomu tahle taktika vyjde..smiley

+0 /-0 | 29.11.2016 10:11

David Navara
Mně se Jánova analýza velmi líbí. Osobně bych tipoval, že tam byla i nějaká indispozice, ale na bod 5 jsem nepomyslel. Magnus slíbil, že se k té včerejší remíze vyjádří po zápase, tak jsem zvědavý. Souhlasím, že čtyři partie v rapid šachu mohou být pro Magnuse bezpečnější než jedna klasická partie, ale přeci jen se rozhoduje o všem v jednom dni a stát se může leccos. Existuje mnoho variant, v nichž musí černý k dosažení remízy zahrát pár dobrých tahů. Překvapuje mne, že se Magnus nevydal tímto směrem, ale on je mistrem světa a asi ví, co dělá. Nepochybuji o tom, že mnoho lidí jeho rozhodnutí pochválí nebo zkritizuje v závislosti na výsledku play-off.
+0 /-0 | 29.11.2016 09:50

paulz

Zatím jediné co je na tomto zápase zajímavé je státní příslušnost hráčů...Jinak je to asi nejméně zajímavý zápas o mistra světa do této doby. 

+0 /-0 | 29.11.2016 09:49

Ulrich

​No co, trénovali si tempo zkrácených her. :-)

+0 /-0 | 29.11.2016 09:41

MaX

A když hodnotím vystoupení Carlsena, tak nikde nevidím výsledek jeho předzápasového soustředění. (zlatý Topalov) Třeba se připravoval hlavně na prodloužení.

+0 /-0 | 29.11.2016 09:36

MaX

Vzhledem k tomu jak končí všechna poslední kola snad ani nikdo nečekal bojovnou partii. K té navíc nebyl žádný důvod. Oba dostatečně prokázali, že jsou schopni se k remize vysušit. Jít na pokoj po 40 minutách je podle mě logické řešení.

+0 /-0 | 29.11.2016 09:32