Praktické rozhodnutí drží sledovanost

28.03.2014 09:33 | Turnaj kandidátů 2014

Turnajové napětí mohl Viši Anand definitivně sfouknout ve dvanáctém kole, místo toho zvolil ve výhodné pozici s Andreikinem opakování tahů zaručující remízu. Jelikož si bodově polepšil pouze Topalov výhrou nad Svidlerem, Anand nadále vede o celý bod.

Pěkně ostrý byl souboj ještě před pár dny hlavních Anandových pronásledovatelů. "Kdybych byl ve vedení, nikdy bych nehrál 27.е4. Bylo to velmi riskantní. Asi by bylo fér, kdybych partii prohrál," komentoval přestřelku s Kramnikem Aronian. Podstoupení až nadměrného rizika bylo od Aroniana sympatické a snad jen Kramnikova rezignovanost stočila děj partie k nerozhodnému výsledku. "Abych byl upřímný, jsem v náladě jako při odjezdu. První místo bylo mým jediným cílem. Nic jiného mě nezajímá. Nicméně i nadále je to záležitost profesionálního přístupu. Musím dokončit turnaj solidně a hrát dobré šachy," nechal se slyšet Kramnik.

Na tiskovce panovala dobrá nálada (zdroj: oficiální fotogalerie)

Osamocený rezultativní výsledek dvanáctého kola se dotýkal pouze poměrů v suterénu turnajové tabulky a také vyvážil vzájemné skóre mezi Topalovem a Svidlerem na nerozhodných 1:1. Topalov se nenechal zaskočit Svidlerovým výběrem zahájení.
(Komentuje GM Petr Hába)


-
. kolo -

"Měl jsem pohodlnou pozici , ale zvolil jsem impulzivní krok 20 ... Ndс5, protože jsem si myslel, že Anand pravděpodobně vyhraje," jasně naznačil své ambice Karjakin a i přes ztrátu 1,5 bodu na Ananda rozhodně zbraně nepokládá. Sobotní souboj Karjakina s lídrem turnaje bude klíčový. Jsou naděje na první místo? "Odpovím až po 13. kole, kdy mám s Anandem bílé figury," zahlásil Karjakin.

Inspirací pro včerejší souboj s Anandem byla Andreikinovi druhá partie zápasu o světovou korunu v Chenai. Anand bílými předvedl vylepšení a v průběhu partie černého doslova přimáčkl ke zdi. Andreikinův téměř posmrtný záchvěv však nečekaně slavil remízový úspěch.
(komentuje GM Petr Hába)


-
. kolo -

12. kolo
Anand, Viswanathan - Andreikin, Dmitry ½-½ 41 B18 Caro Kann
Aronian, Levon - Kramnik, Vladimir ½-½ 31 D36 QGD Exchange
Mamedyarov, Shakhriyar - Karjakin, Sergey ½-½ 60 E20 Nimzo Indian
Topalov, Veselin - Svidler, Peter 1-0 35 B49 Sicilian Paulsen


Tabulka po 12. kole


1 2 3 4 5 6 7 8
1. Anand, V. 2770 * * 1 ½ 1 ½ ½ . ½ ½ ½ ½ ½ 1 ½ . 2866
2. Aronian, Levon 2830 0 ½ * * 1 0 1 . ½ ½ ½ . ½ ½ 1 ½ 2794
3. Mamedyarov, S. 2757 0 ½ 0 1 * * ½ ½ 0 . 1 ½ ½ ½ 1 . 6 2772
4. Karjakin, Sergey 2766 ½ . 0 . ½ ½ * * 0 1 ½ ½ ½ ½ ½ 1 6 2766
5. Kramnik, Vladimir 2787 ½ ½ ½ ½ 1 . 1 0 * * ½ ½ 0 . ½ 0 2738
6. Andreikin, Dmitry 2709 ½ ½ ½ . 0 ½ ½ ½ ½ ½ * * 1 . 0 ½ 2745
7. Topalov, Veselin 2785 ½ 0 ½ ½ ½ ½ ½ ½ 1 . 0 . * * 0 1 2742
8. Svidler, Peter 2758 ½ . 0 ½ 0 . ½ 0 ½ 1 1 ½ 1 0 * * 2744



ODKAZY

Oficiální stránky
On-line přenos
On-line přenos s analýzou Houdini
Živý přenos
Výsledky
Fotogalerie



168x 18333x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (168) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
matman

Uvidíme, jak půjde Magnusovi role obhájce titulu. Jeho případná porážka je asi taková sci-fi, jako že Viktor Kožený bude vydán do ČR a odsedí si tu svůj trest. I ti, kteří hovoří o šancích 50:50, tomu vnitřně nemohou věřit a říkají to jen proto, aby zachovali pluralitu názorů.

+0 /-0 | 30.03.2014 09:35

JHK

Objektivně můžeme říct, že Anand vyhrál naprosto zaslouženě :) Neměl obrovský kus štěstí jako loni Carslen, který turnaj díky štěstí/umění vyhrál v posledním kole :) Následně titul, kdy Anand bojácně ve 3 partii remizoval, pak prohrál, a položil se..:) Další zápas bude o něčem jiným :) Šance jsou 50:50 a vyhrát může kdokoliv.:) 

PS: chess: Ty nový divočáci můžou být Caruana, Nakamura, Rapport, o to se nebojím :)

+0 /-0 | 30.03.2014 05:15

ELOminator

Tak je to Anand. Můžeme můžeme o tom vést spory, můžeme nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se proti tomu dá dělat cheeky

+0 /-0 | 29.03.2014 23:03

Morphynista

Já to beru tak, že ti, kdo hrají turnaj kandidátů, mají určitě peněz dost. Však v minulosti hrávali a vyhrávali zápasy a turnaje o MS, světový pohár ( což je dostatečně finančně zajistilo ) a možná, že už v tomto ohledu ani motivaci nemají. Co by prohrou s MC mohli ztratit ? NIc, pokud by byl výsledek 5,5 - 6,5 případně 5 - 7 . Ale co kdyby zápas skončil debaklem 0 - 7 nebo 0,5 - 6,5  ( není to příliš pravděpodobné, ale Fischer podobný výsledek s Tajmanovem a Larsenem dokázal ) ? Z takové porážky by se třeba už nemusel vzpamatovat a poznamenalo by to jeho výsledky na řadu let, nemluvě o posměchu a ostudě před šachovou veřejností.  Pochopitelně netvrdím, že někdo hrál úmyslně špatně, jen aby nemusel nastoupit proti Carlsenovi, ale je možné, že výkon v turnaji byl ovlivněn podvědomým  respektem z mistra světa...

+0 /-0 | 29.03.2014 22:53

nvmea
osobně mě celkem překvapilo, že i přes loňské fiasko Radžabova, který toho před turnajem moc nenahrál, to udělali letos skoro všichni stejně. Většinou byl jejich jediný turnaj v posledních měsících Klubový pohár, ve Wijku hráli jen 2... Tedy, ne že by rozehranost Levonovi nějak prospěla :) ale tak nějak mi to přišlo zvláštní...
+0 /-0 | 29.03.2014 22:44

Zmestabileho

Turnaj znovu a možná nepřekonatelně ukázal - že je zde Magnus, a za ním propast tak hluboká, že i naše Macocha je proti ní pouhým moravským dolíčkem. Jinak ale - Anand je v turnaji jasně nejlepší, a před jeho schopností takto si vybojovat odvetný zápas o titul, mi nezbývá, než s pokorou sundat čapku z hlavy.

+0 /-0 | 29.03.2014 22:28

N. Očník

Co blaznite ... proc by jako nekdo z ucastniku nemel chtit vyhrat? Jestli, jak pisete, hraji jen pro penize, tak zapas o titul mistra sveta jiste penez prinese dost. Co by prohrou s MC mohli asi tak ztratit? nebo jako se zavedlo pravidlo, ze kdo prohraje v zapase o mistra sveta, tomu ustreli hlavu?

Vyhrat chteli urcite vsichni, i kdyby jen pro tu sanci a penize. Jenze Anand byl z nich nejlepsi, i kdyz se to nekomu nemusi libit. a ja se na opakovani zapasu MC - Anand tesim. Vic, nez kdyby to hral Svidler nebo Andreikin. A ze je MC velky favorit? Tak si na nej vsadte vsechno co mate, kdyz je to takova tutovka. Kdo nevsadi barak a celej bankovni ucet, ten mu proste az tak neveri :P

+0 /-0 | 29.03.2014 22:16

strelec

re matman: už to tu bylo zmíněno mnohokrát - v těchto zápasech ten zájem byl hodně mimošachový, obdobně jako u Fischer-Spaskij 1972.

+0 /-0 | 29.03.2014 22:06

strelec

re Morphynista: kvůli prachum by stálo za to vyhrát a vydělat další v zápase o tituwink A myslím, že Kramnik, Karjakin, Aronjan by ten zápas hráli rádi bez ohledu na honorář. Ale holt - nezadařilo se. Ale že nehrál Caruana je škoda.

+0 /-0 | 29.03.2014 22:03

Zdeněk Janda

Bolku souhlas. Mnozí nekritičtí fanoušci zde dělají účet bez hostinského. Viši vyhrál zcela zaslouženě , a odveta bude o něčem jiném. A jednoho "neporazitelného" mistra jsme tu již kdysi měli. Ono se do té doby může stát mnoho (indispozice,nedejbože nemoc atd,atd). Turnaj byl (a ještě je) velmi zajímavý, proč ty odsuzující komentáře? Co byste ještě chtěli,vážení? sad

+0 /-0 | 29.03.2014 22:00

Petr Boleslav

matman: No co na to říci. Karpov-Korčnoj mě vzhledem k věku vůbec nezajímal, na zprávy Kasparov-Karpov jsem čekal, jestli někdo z dospělích koupí Rudé právo. Žiju teď a jsem rád, že boje o titul zase dostávají řád a mohu je vidět, dnes jako na dlani. Že bude Carlsen v zápase jasným favoritem mě teda vůbec netrápí, bude se hrát a vývoj zápasu bez ohledu na skore bude vzhledem k dalším okolnostem jistě zajímavý. A senzace? O tu se mnozí pokouší v každém sportu, to by byla jinak teprve nuda.

morphynista: kvůli penězům? Když je mají jisté tak proč ještě nevyhrát?

+0 /-0 | 29.03.2014 21:24

matman

Většina "kandidátů" určitě turnaj vyhrát chtěla, ale nemají na to sílu, to bude ten hlavní problém :-). Kromě Caruany "chyběl" možná Ivančuk.

+0 /-0 | 29.03.2014 21:14

matman

Boleslav Petr: Ono je jedno, kdo vyhrál, vítěz zápasu o titul je znám předem. Kde jsou ty časy, kdy zápasy Karpov-Korčnoj, Kasparov-Karpov atd. zajímaly "celý svět". Teď jde jen o výši skóre a kdyby Viši náhodou jednu partii vyhrál, byla by to prvotřídní senzace.

+0 /-0 | 29.03.2014 21:09

Morphynista

Už jsem to psal před týdnem a můj dojem zůstal stejný. Připadalo mi, že naprostá většina účastníků odehrála turnaj jen kvůli penězům a o vítězství se ani nesnažili, jako kdyby věděli, že proti Carlsenovi by stejně žádnou šanci neměli. Bohužel citelně chyběli hráči jako Nakamura nebo Caruana. Celkově byl turnaj velké zklamání a přirovnání pana matmana naprosto přesně vystihuje skutečnost...

+0 /-0 | 29.03.2014 21:07

Homunkulus

Mám nejasný pocit, že zápasů o mistra světa, kde byl vítěz (obhájce) znám předem, už tu taky pár bylo (Capablanca - Aljechin, Aljechin - Euwe, Kasparov - Kramnik apod.). wink

+0 /-0 | 29.03.2014 20:59

Zmestabileho

Nezbývá mi, než vypít kalich hořkosti až do dna. Takže - gratuluji Vishymu Anandovi k triumfu, který je nejen velmi překvapivý, ale vůči ostatním účastníkům turnaje kandidátů také velmi výrazný a přesvědčivý.

+0 /-0 | 29.03.2014 19:43

Matt
Vishy je borec!
+0 /-0 | 29.03.2014 19:05

capjar

Gratulace Viši Anandovi!

+0 /-0 | 29.03.2014 18:44

plukovník
Gelfand měl vyhrát.
+0 /-0 | 29.03.2014 18:22

Petr Boleslav

Anandovi gratulace. Na odvetu se těším. Nebude se moc často opakovat, že jeden rok ztratí šampion titul a hned druhý rok se stává vyzyvatelem. To není špatná zápletka.

matman: měl vyhrát někdo z těch slepých? 

+0 /-0 | 29.03.2014 18:14

ELOminator

Jojo, taky brečím, až se za břicho popadám laughsurprisecoolhats off

+0 /-0 | 29.03.2014 18:10

Zmestabileho
Anand? Je to rebel!... Během turnaje tři hráče vážně zranil..., další čtyři zhmoždil..., a jednoho častého pisatele na nss... zesměšnil!
+0 /-0 | 29.03.2014 18:02

...

Anand nemá proti Carlsenovi šanci. Ani náhodou. Stejně, jako byl bez šance vyhrát tenhle turnaj. Vzpomínám na posměšky vševědoucích internetových heroes proti Vishimu před trurnajem i v momentu, kdy oznámil, že TK bude hrát.  Proč tam vůbec jezdí? Stejně bude stejně poslední. Teď se může smát Anand, ale pochybuju, že je na úrovni těhle posměváčků.

+0 /-0 | 29.03.2014 17:35

ddf

Takze gratulace Anandovi hats off. To bylo kecu ve ctvrtek. Aronian musel riskovat a prepiskl to a Anand si dosel pro remizu s Karjakinem. Kecy Zmestabileho nema cenu resit. Uvidime, co Anand vymysli na odvatu s Carlsenem. Chtelo by to trosku ostrejsi zahajeni.

+0 /-0 | 29.03.2014 17:32

matman

Jednooký mezi slepými králem. Zápas o titul bude formalita.

+0 /-0 | 29.03.2014 17:06

Poutnik

Gratuluji Anandovi. Prokázal, že šachy hrát umí. Samozřejmě je zde dost nepřejících, prognostiků a dokonce i Cvek uvrhl Ananda v nevýhodu, když při tipování jsem nemohl zakrtnout u Ananda tip na vítěze, protože jako u jediného tuto možnost nedal vůbec k dispozici. Teď už jen porazí toho manekýna ze severu a bude vše jak má být :-)

+0 /-0 | 29.03.2014 17:02

rytir

Anand v turnaji zvítězil opravdu zaslouženě, hrál velmi dobře prakticky všechny partie a neztratil nad žádnou kontrolu.

Před posledním kolem vede s jasným náskokem 1 a 1/2 bodu a za ním je to pozoruhodně vyrovnané http://candidates2014.fide.com/standings/

+0 /-0 | 29.03.2014 16:38

strelec

ad plukovnik: jo,jo Gelfand - hrál dost nenápadněsmiley

+0 /-0 | 29.03.2014 16:21

plukovník

Vida, tak nakonec je to Anand, hrál solidně, to máte jako s volbami, nějak to dopadnout musí, Aroňan hral vysloveně pod svoje možnosti, Mameďarov jako namydlený blesk, Kramnik trpí na Andrejkina, ten zase nedotahuje, Gelfand hrál solidně jako vždy, Topalov se pokusil blýsknout, ale ty slavné doby, jsou pryč, Karjakin hrál solidně při zemi, Svidler asi ani nečekal výhru, hrál tak nějak plus minus, všichni výborní hráči, jenže ve světle (nebo ve stínu?) Magnuse Carlsena se na to pohlíží jinou optikou. Takže zase třeba někdy.

+0 /-0 | 29.03.2014 16:18

Kozarek
Tak nakoniec namiesto turnaja mame rozpravku o Snehulienke a siedmich trpazlikoch. Najzaujimavejsou otazkou bude, ci sa niektoremu zo zdruzenia T7 podari prekrocit hranicu 50 %. Moze sa stat, ze to bude nad ich sily. Som zvedavy, co so Snehulienkou urobi zla macocha.
+0 /-0 | 29.03.2014 16:13

Kozarek
Vložte obsah
+0 /-0 | 29.03.2014 16:08

rytir

Karjakin šel do jiné varianty a  skončilo to remízou. Přeci jen to nedalo černému více, i když by se vydal vpřed králem. Takže V.Anand se stává vyzyvatelem mistra světa M. Carlsena. Gratulace.

+0 /-0 | 29.03.2014 16:05

rytir

A Anand to viděl.

+0 /-0 | 29.03.2014 16:01

rytir

88. Se1? Karjakin může ztratit figuru po 88... h3+ 89. Kxh3 Ve2 90. Jd3 Ve3! pak by naopak o remízu bojoval bílý.

+0 /-0 | 29.03.2014 16:01

rytir

Kramnik nakonec Topalova udolal a vrátil mu tak nepříjemnou prohru.

+0 /-0 | 29.03.2014 15:42

rytir

Karjakin stále bojuje, pokud se situace nezmění, tak Anand může reklamovat remízu bez tahu pěšcem po 50 tazích po 98. tahu.

+0 /-0 | 29.03.2014 15:30

rytir

Anand chytře získal volného pěšce a tím by měl udržet při správné hře remízu. Bílý by zcela ztratil naději na výhru, když by hrál 53. Jxg5? Vxd2+ 54. Kxd2 Kxg5 protože po přesunu krále na h3 by černý odpověděl vždy Kg5.

+0 /-0 | 29.03.2014 15:26

Homunkulus

Je-li Carlsen trochu soudný, tak se nesměje. Ani on nehrál v závěru minulého TK bezchybně. To jen někteří zdejší komentátoři dokážou dostát i nelidským strojovým nárokům. frown

+0 /-0 | 29.03.2014 15:17

matman

Dnes to byly spíš křeče než šachy, pro hráče i diváky utrpení. Carlsen se musí smát.

+0 /-0 | 29.03.2014 14:58

noELO

Teď už zajímavé jen to, jak dlouho bude hrát Kramnik s Topalovem - remízu asi ani jeden z nich nenabídne cheeky

Mimo téma: škoda, že se nekvalifikoval Ivančuk, vypadá to, že je ve formě (v Rize 9/9, performance 3424). Ach jo.

+0 /-0 | 29.03.2014 14:44

rytir

Karjakin stále bojuje o výhru. Stále má naději. Oproti tomu Aronjan se dnes definitivně vyautoval.

+0 /-0 | 29.03.2014 14:43

Homunkulus

Pomalu to vypadá, že konečné pořadí bude zhruba opačné, než bych tipoval před turnajem. smiley

+0 /-0 | 29.03.2014 14:33

strelec

Pomocná hodnocení jsou vzájemné partie, pak něco dalšího? Případný rozstřel se hraje v pondělí.

+0 /-0 | 29.03.2014 14:27

ELOminator

To je dobré na kamikaze-tipu, stačí když vyjde jeden a je to dobrý smiley

Andrejkin yes

+0 /-0 | 29.03.2014 14:26

matman

Aronjan po 41.b7 v totálně prohrané pozici usilovně přemýšlí, místo aby vzdal. Netušil jsem, kam až dokáže zajít.

+0 /-0 | 29.03.2014 14:13

matman

Změna, Viši o remízu nestojí a chce si ověřit, že koncovku věže proti dvěma figurám se všemi pěšci na král. křídle nelze neprohrát.

+0 /-0 | 29.03.2014 14:04

matman

Aronjanův způsob hry na výhru (oklikou přes prohrané pozice) zdá se mi poněkud nešťastným.

+0 /-0 | 29.03.2014 13:53

matman

Vypadá to na 4 plichty dnes, po slibném začátku nic moc.

+0 /-0 | 29.03.2014 13:34

matman

Karja to zazdil, škoda, obrovská škoda.

+0 /-0 | 29.03.2014 13:30

rytir

Možná si ale Anand i jezdce ponechá a bude se to snažit držet přes aktivní pozici, uvidíme.

+0 /-0 | 29.03.2014 13:10

matman

Aronjan možná soudí, že koncovku po 22. Ka3 Bc2 23. Rd7+ Kf8 24. Bd5 Rxb5 25. Rc1 Rxd5 26. Rxd5 Bf5 27. Rd8+ Kg7 28. Rxh8 Kxh8 udrží.

+0 /-0 | 29.03.2014 13:09

rytir

Karjakin ale také potřebuje rozmotat své figury. To by se mu ale podařit mělo, pak ale může dojít zase ke koncovce věže proti dvěma jezdcům např. 30. h4 Kf7 31. f3 Ke6 32. Jc4 Jb3 33. Sb2 Ja5 34. Jxa5 Vxb2. Bude zajímavé, co hráči nakonec ale zvolí.

+0 /-0 | 29.03.2014 13:09

matman

"Rebel" Levon odsouzen k sebrání kvality. Marně hledá rozumnou alternativu. Poněkud komická situace. Když nevezme, dám mu metál za odvahu.

+0 /-0 | 29.03.2014 13:03

ELOminator

Tak Andrejkinovo Kb2 je konečně tah s vykřičníkem! sad

+0 /-0 | 29.03.2014 13:02

rytir

Ale nakonec do toho nešel a zahrál 27... f6, nechce se dostat do stísněné pozice a plánuje pak asi e5. Bílý se může někdy pokusit připravit postup f4 tahem g3. Vyhrávat to bude jen velmi obtížně.

+0 /-0 | 29.03.2014 12:57

Robert Cvek

Také se mi zdá, že Viši celkem zbytečně "zajel" do pozice, kde se bude muset velmi dlouho bránit. Navíc Karjakin je výborný "mačkatel". Čeká nás ještě několik hodin dramatu. Vydrží to Viši?

+0 /-0 | 29.03.2014 12:51

rytir

Pravděpodobně chce Anand jít do koncovky věže proti dvěma jezdcům. po 27. Ke3 Vc2 28. Sa3 Vc3† 29. Kd4 Vxa3 30. Kxc5 tam by to opravdu udržet měl.

+0 /-0 | 29.03.2014 12:51

matman

Hlavně aby Tygr nevzdal remizovou pozici :-)

+0 /-0 | 29.03.2014 12:45

sodik

Anand bude mít co dělat, Karjakin ho bude zkoušet klidně dalších 100 tahů. A chybu tam černý muže udělat lehce.

+0 /-0 | 29.03.2014 12:44

rytir

21... Vfc8 23. Vac1! Velmi dobré remizové šance měl černý po 21... f6!? 22. Vac1 Ja6 23. Se3 e5! a černý může atakovat později pěšce a2 tahem Jb4. Anand se rozhodl jít do koncovky věže proti dvěma lehkým figurám, vzhledem k tomu, že jsou pěšci symetričtí jen na jednom křídle, tak by pozici udržet měl.

+0 /-0 | 29.03.2014 12:37

matman

Tygřík už je přizdechlej. Dobře mu tak.

+0 /-0 | 29.03.2014 12:29

rytir

A mezitím v partii Andrejkin-Aronjan vznikla vyrovnaná pozice, když Andrejkin nevyužil lepšího postavení ze zahájení.

+0 /-0 | 29.03.2014 12:19

rytir

V každém případě je to ale Anand, kdo bojuje o vyrovnání, jeho rozhodnutí jít do koncovky bylo sporné, pokud to ale udrží, tak ho lze jen obtížně kritizovat.

+0 /-0 | 29.03.2014 12:15

rytir

20. Vhc1 Va4! po 21. Vc2 má černý dostatečnou kompenzaci. Bílý ale může zkusit  21. Vc3!? s plánem na 21.... Vfa8 odpovědět 22. Vac1!

+0 /-0 | 29.03.2014 12:12

rytir

19... Jac5 Anand se zaměřuje na pěšce a2. Může mít v plánu zdvojit věže na a sloupci.

+0 /-0 | 29.03.2014 12:07

rytir

19. Ke2! nyní si bílá pozice zaslouží malé plus, ale vzhledem ke slabému pěšci a2 to bílý vyhraje jen těžko.

+0 /-0 | 29.03.2014 12:03

rytir

17... Sd7 Anand se snaží měnit a má dobré remizové šance. O něco lépe vypadalo 17... Vd8! po 18. Vc1 (18. 0-0 Sb7=) Va5 19. Se2 Sb7 20. 0-0 Jc5 jsou pěšci bílého slabí a pozice spěje do vyrovnání.

+0 /-0 | 29.03.2014 12:02

Morphynista

Ještě k zápasu Schlechter - Lasker. Jako možné vysvětlení se uvádí, že původně se mělo hrát 30 partií a bylo dohodnuto, že Schlechter musí k zisku titulu vyhrát nejméně 16 : 14. Když pak byl zápas zkrácen na 10 partií, tak se někteří komentátoři domnívali, že pravidlo o vítězství o dva body platí i v tomto případě...

+0 /-0 | 29.03.2014 11:53

plukovník

Třeba Magnus Carlsen hraje mimo symetrii, což dává šanci na úspěch, Viši to všechno utlumí, uploší, uklidní, stáhne, znuluje, vyrovná, zahladí, přirovná, utěsní, narovná, znivelizuje, dekalibruje a prolakuje.

+0 /-0 | 29.03.2014 11:45

plukovník

Ano, to se třeba mohlo stát, jenže černý teď o remízu usilovat musí, bude rád, když to tak dopadne, bílý si pomyslí, vida, jak skvělý lup na pěšce c6 a tak se to ponese ještě dvacet tahů do remízy.

+0 /-0 | 29.03.2014 11:39

rytir

A Anand odpovídá 15... Jc5 alternativou bylo 15... Sb4 16. a3 Sa5 a  bílý by musel zahrát 17. Sxf6! (17. e5 Je4 s dalším Jdc5) 17...Jxf6 18. Sd3 Sa6! 19. Sxa6 Vxa6 20. Ke2 Sc3 a černý zcela vyrovná.

+0 /-0 | 29.03.2014 11:36

plukovník

Pokud chtěl černý remizovat, nemusel přeci V.A. volit cesty s izolovaným c6-pěšcem, ale  dobírat figurou. Celé je to zbytečně komplikované, možná out of preparation.

+0 /-0 | 29.03.2014 11:30

rytir

Annad může hrát na 14. Dxa4 Dxa4 15. bxa4 i 15... Sb4 16. a3 Sa5 a je to pro bílého nepříjemné. Může hrát ale i jiné tahy než 15... Sb4, kompenzaci tam má dobrou i po výměně dam.

+0 /-0 | 29.03.2014 11:26

plukovník

Ale hrát pro diváka v takové chvíli asi nejde požadovat, chápu.

 

+0 /-0 | 29.03.2014 11:23

rytir

A Anand pokračuje trochu překvapivě 13... Da5?! je to zřejmě ovlivněno tím, že mu dnes stačí remíza, po 13... Va5 by jeho pozice zasluhovala přednost. A bílý tak může vyměnit dámy 14. Dxa4 15. bxa4 jeho pěšec na a4 pak padne a pěšci na e4 a na a2 jsou natolik slabí, že po výměně dam má černý dostatečnou kompenzaci.

+0 /-0 | 29.03.2014 11:20

plukovník

Tak nějak jsem si myslel, že Va5 nepřijde.

+0 /-0 | 29.03.2014 11:19

HonzaR

Re Petr Boleslav: Dvoubodová výhoda pro Laskera v zápase se Schlechterem je zjevný nesmysl, nikdo z účastníků nebo přímých svědků nikdy nic takového netvrdil. Mieses, který zápas sledoval přímo jako divák, potvrdil, že Schlechterovi stačilo zremizovat poslední partii a vyhrát rozdílem jednoho bodu, stejně tak to před partií potvrdil i Lasker. Teorii o dvoubodové výhodě si vymysleli konspirátoři až po zápase a teprve potom, co Lasker začal něco podobného vymýšlet při jednáních s Capablancou (Lasker málem ztratil titul díky jedné nešťastné chybě ve vyhrané pozici, tak mi připadá celkem pochopitelné, přoč se mu v hlavě zrodil nápad s dvoubodovou výhodou). Obávám se, že Kasparov při psaní své knihy vycházel z jiných špatných materiálů, sám asi r. 1910 nežil, aby to mohl tvrdit z vlastních zkušeností.

 

Podobný mýtus později vznikl okolo zápasu Aljechina s Capablancou. Hrálo se do šesti výher, zápas se však množstvím remíz protáhnul, proto Capablanca po 29. partii, kdy snížil na 3:4, začal Aljechinovi navrhovat, aby zápas kvůli únavě ukončili jako nerozhodný (naprosto nepochopitelné, hrát zápasy přes 30 partií je úplně normální). A hned se našli nadšenci, kteří na základě toho začali tvrdit, že Capablanca měl taky remízovou výhodu za stavu 5:5 (šance by se vyrovnaly). Opět to nikdy neřekl nikdo z účastníků ani přímých svědků, Aljechin sám před zápasem prohlásil něco o tom, že by ho Capablanca musel porazit šestkrát. Euwe, který dobře znal Capablancu i Aljechina, to vyvrátil jako výmysl novinářů, přesto se mu prý pokusili podstrčit opačné tvrzení, protože někdo napsal něco jiného do knihy, jejímž byl Euwe spoluautorem - nevím, o jakou knihu šlo, Euwe tvrzení popřel.

 

Na dvoubodovou výhodu v zápase o titul nikdo nikdy nepřistoupil, a pokud už se ji někdo snažil prosadit (Lasker, Fischer), byly z toho jen problémy a zápasy se nakonec nehrály. S teorií o dvoubodové výhodě nikdy nepřišli lidi, kteří měli s danými zápasy něco společného, a pro jejich tvrzení taky nikdy neexistovaly důkazy.

+0 /-0 | 29.03.2014 11:12

rytir

A Karjakin se rozhodl přijmout hozenou rukavici a pokračoval 13. Dxc6. Vzhledem k tomu, že potřebuje vyhrát, tak je to pochopitelné. Nyní dobře vypadá jak ústup 13... Vb8, ale zejména 13... Va5! jelikož pak černý může po ústupu bílé dámy vytvořit i baterii Sb7, Da8 s iniciativou.

+0 /-0 | 29.03.2014 11:09

rytir

Je zajímavé, že Anand hraje aktivně, ikdyž mu stačí remíza. Aktivní svobodná hra ale je jeho stylem. Většinou to klidní až později.

+0 /-0 | 29.03.2014 11:03

rytir

A Karjakin dál pokračuje agresivně 12. Dc2 i zde stálo za úvahu 12. a3! aby po případném 12... a4 bílý přetáhl 13. b4. Nyní totiž na 12. Dc2 může Anand pěšce na c6 obětovat 12... a4! 13. Dxc6 Va5 s vynikající kompenzací za pěšce a když by bílý pěšce na c6 nevzal, tak černý nemá problémy žádné.

+0 /-0 | 29.03.2014 11:01

rytir

Ale Karjakin trochu překvapil a zahrál nejprve 11. e4 zatím se ale nic neděje, tak to mohl zahrát. 11. a3 ale vypadalo lépe.

+0 /-0 | 29.03.2014 10:55

JHK

re ZMB Velká gratulace :) už se tady přehrávají Vaše partie, za chvíli se budou i Vaše partie analyzovat :) Nemyslím si, že jste šašek, naopak si myslím, že to jsou ti, co Vám na to skáčou.. Vždycky do něčeho rejpnete, co absolutně nedává smysl a spousta diskutéru na Vás začne reagovat a Vy se doma usmíváte :) Vy sám nejste překvapený, že Anand vyhrává, dokonce mu věříte, že porazí i Carlsena( což jste dokázal, když jste nenabral odvahu a nevsadil na něj ve forutně, na kterou jste tady neustále odkazoval) Takže ZMB pro mě yes

Do týdne počítám, že tady někdo zvěřejní i Vaši fotku..a pak bude...hats off

+0 /-0 | 29.03.2014 10:53

rytir

10. Jbd2 nyní se Anand zamyslel, může okamžite zkisit 10... a5 načež bílý musí odpovědět 11. a3! nebo může např. zvolit i výměnu střelců 10... Sf6.

A Anand se rozhodl pro postup pěšce 10... a5 což je dobrý tah.

+0 /-0 | 29.03.2014 10:49

rytir

Anand se roztržení pěšců nebojí, ví že vzhledem k tahu bílého b3, může v budoucnosti když by bylo potřeba postoupit a5-a4.

+0 /-0 | 29.03.2014 10:43

ELOminator

To je přece zjevné, že kdyby nehrál c6, tak by dal smysl tahu Jbd7. enlightened

+0 /-0 | 29.03.2014 10:39

rytir

A Karjakin 9.c6! zahrál. Andrejkin mezitím stále přemýšlí, co má zahrát v 6. tahu a velmi dobře opravdu vypadá 6.a3! Sxd2† 7. Dxd2 a bílá pozice si zaslouží přednost.

+0 /-0 | 29.03.2014 10:36

rytir

Anand mohl hrát bez obav 8...Sxc5 ale rozhodl se pro 8... Jd7 nyní může Karjakin zkusit 9.c6, což lze doporučit, pokud chce hrát na výhru. Tím by černému vytvořil horší pěšcovou strukturu, ovšem převahu by tím ale nezískal.

+0 /-0 | 29.03.2014 10:29

rytir

Karjakin to rozehrál opatrně s Anandem, to Anandovi vyhovuje a Anand si nenechal udělat izolovaného pěšce a dobral na d5 jezdcem, takže pozice je zcela vyrovnaná. Aronjan černými s Andrejkinem mohl být po druhém tahu 2. Sg5 spokojený, při hře černými na výhru. Jenže pak zahrál méně obvyklé 2... g6?! a neobvyklý je pak jeho výpad 4...Sb4 † . A tak když nyní Andrejkin zahraje 6. a3, tak bude stát lépe.

+0 /-0 | 29.03.2014 10:26

ELOminator

Copak byli historici někdy v něčem jednotní? surprise

+0 /-0 | 29.03.2014 09:26

Vojta

K tomu zápasu Schlechter - Lasker: rozhodně to není jasné a podle toho, co jsem našel na webu, přímé důkazy neexistují. Pachman v Rozhodujících partiích vysvětluje Schlechterovu hru nervovým vypětím. Kasparov píše něco jiného, ale ten má na všechno defintivní názor. Objektivní je podle mě článek na Wikipedii, s tím, že "historici jsou rozděleni".

+0 /-0 | 29.03.2014 09:10

Morphynista

O titul mistra světa se hraje nejen v klasice, ale i v rapidu a v blickách. Letošní MS se bude hrát v Dubaji od 15. do 21.června, propozice na webu FIDE zde http://www.fide.com/component/content/article/1-fide-news/7851-world-rapid-and-blitz-championships-2014-invitation-a-regulations.html . Informaci o MS uvádím kvůli tomu, že minulý rok si Vojta Plát zde v diskusi stěžoval, že by se rád zúčastnil, ale svaz o tom nic nezveřejnil a on pak nikam nemohl jet, poněvadž o ničem nevěděl. Doufám tedy, že některé naše reprezentanty letos v Dubaji uvidíme. Podmínkou účasti je Elo minimálně 2500 na FRL k 1.3. nebo k 1.4.2014, případně vyhrát národní přebor , stačí ji splnit jednou ( např. pokud má hráč v rapidu 2502 a ve vážných partiích a bleskovkách méně než 2500 , může hrát všechno ) .

+0 /-0 | 29.03.2014 09:04

ELOminator

Dnešní kamikaze tip:

Andreikin-Aronian [1] Karjakin-Anand [2] Kramnik-Topalov [2] Svidler-Mamedyarov [1]

cool (nebo 4 rychlé remízy wink)

+0 /-0 | 29.03.2014 08:44

sodik

Však uvidíme kdo si na kom smlsne. Stejný zápas jako naposled to být nemůže.

+0 /-0 | 29.03.2014 01:48

matman

raflar: yes

ZMB: no

+0 /-0 | 29.03.2014 01:33

Zmestabileho

Dokonalé, a ve výstižnosti tématu nepřekonatelné...:-). Ať žije pan karikaturista!

+0 /-0 | 29.03.2014 00:48

raflar
+0 /-0 | 29.03.2014 00:45

raflar
+0 /-0 | 29.03.2014 00:33

noELO

ad Morphynista, sisoj: Díky za informace, zvlášť mě potěšilo připomenutí té knihy, už jsem na ni pozapomněl, ale hned v pondělí si ji vypůjčím. Autora jsem dokonce našel na FIDE ratings, už dlouho nehraje, ale měl naposledy 2125.

+0 /-0 | 28.03.2014 21:35

Petr Boleslav

Se zápasem Schlechter vs Lasker je to tutovka, na 10 partií, aby Lasker ztratil titul, musel by prohrát min. o dvě partie. Píše se to také v Kasparovově Moji velcí předchůdci 1.

+0 /-0 | 28.03.2014 21:10

Zmestabileho
45 let, 12 kol s volnymi dny, slabší soupeř, partie po rychlém a známém zahájení od 25. tahu stále vyhraná a na jednu branku, a z toho je Vishy tak vyčerpaný... že to dá za remízu, i když jinak by po další hodině hry slavil vítězství v nejprestižnějším turnaji roku. Kdyby tohle viděl šedesátiletý Lasker... Ale doba pokročila, a tak únavu Ananda chápeme.
+0 /-0 | 28.03.2014 21:06

Marhula

Pokud exmistra Kramnika zajímalo jen první místo-je to už asi "labutí píseň".

+0 /-0 | 28.03.2014 20:51

sisoj

Ale nejde o fakta, jde o ten příběh, který je dnes sci-fi.

+0 /-0 | 28.03.2014 20:34

sisoj

to Bolek, to noElo: stačí si přečíst knížku, která loni vyšla na téma poslední partie MS1910. Je to sice beletrie , ale na reálném základu, a v pamětech k tomuto zápasu Lasker sám podotýká, že to měl prohrané.

Pokud by se hrálo o 2 vítězství v 10 partiích asi by do toho nešel, když byl problém ho přinutit vůbec hrát zápas o titul s Laskerem.

+0 /-0 | 28.03.2014 20:32

sodik

noELO: S tím Schlechterem by to tak mělo být, nejspíš musel vyhrát o 2 body. V některých publikacích to tak je, jinde se zase píše, že si tím prohrál titul. Tohle už asi jak to tedy bylo nikdo 100% nezjistí. Naposled se o tom myslím psalo tady.

+0 /-0 | 28.03.2014 20:23

Morphynista

@noELO : V Knize B.I.Turova " Perly šachové tvorby " se k zápasu Schlechter - Lasker píše : " Pořadatelům se nepodařilo zajistit náležité finanční prostředky pro tento zápas, a tak se místo původně plánovaných třiceti partií soupeři dohodli na deseti. Aby vyzývatel získal titul, musel vyhrát o dva body " .

+0 /-0 | 28.03.2014 20:19

Morphynista

Ještě k úvahám o tom, kdo by na místě Ananda dal nebo nedal partii za remízu. Vím o někom, kdo by ani dnes, již v třiaosmdesáti letech o něčem takovém neuvažoval. Legendární Viktor Korčnoj znovu usedl za šachovnici, aby se v zápase na 4 klasické partie utkal s Wolfgangem Uhlmannem ( tomu je " jen " 79 ) . Hraje se v Lipsku, pořadatelé nejprve uváděli, že Korčnoj bude hrát se Spasským, ale ten oznámil, že o ničem neví a nikdo s ním o zápasu nemluvil. Už jsem myslel, že se hrát nebude, ale naštěstí místo Spasského nastoupil Uhlmann, v první partii však odešel poražen...http://chess-news.ru/node/15067

+0 /-0 | 28.03.2014 20:05

noELO

Homunkulus: Já vím.

Petr Boleslav: Jste si jist? Nikde jsem to nikdy nečetl - pokud Vy ano, napište laskavě, kde.

Celý spor o Ánandovu remízu mi připadá zvláštní. Kdo z diskutérů tuší, jak se cítí nejstarší účastník turnaje po dvanácti kolech? Asi nikdo z nich v téhle situaci nikdy nebyl a při vší úctě k jejich šachovým schopnostem taky nikdy nebude (a pan Navara, který podobné zkušenosti má, byť i ne přímo z turnaje kandidátů, moudře mlčí). 

Na článku se mi líbí trefný nadpis. A kdyby zítra Karjakin i Aronjan vyhráli, určitě vzájemnou partii v posledním kole za remízu nedají.

+0 /-0 | 28.03.2014 19:53

Homunkulus

noELO: Jestli ne proti své vůli, tak se značným sebezapřením. wink (Hyperbola je občas rozumný vyjadřovací prostředek.)

+0 /-0 | 28.03.2014 19:22

Petr Boleslav

sisoj: technická - Schlechter musel vyhrát o dva body, proto v poslední partii tak valil.

+0 /-0 | 28.03.2014 19:19

noELO

ad sisoj: " ...a když (Schlechter) jedinkrát v životě snad chtěl vyhrát partii, a byl minimálně v rovině, přepnul to v situaci , kdy mu stačila remis, ..."

Zajímavá formulace - všechny své vítězné partie tedy vyhrál Schlechter zřejmě proti své vůli. 

 

 

+0 /-0 | 28.03.2014 19:18

pawel

re Sven Olafson

Já se omlouvám Vám, toť jen můj svéráz smysl pro humor. Pochopil jsem Vás. Ne že jste kolegy prásknul, ale že musíte přesvědčovat nás o jejich úroveni hladiny vyšší, jak ZMBlaugh. K tomu gratulace mé maličkosti mířena předtím byla.

A moje botky říkáte, ty toho mají ještě více, možná by i v humoru konkurovati některým...., ale to ponechme.

+0 /-0 | 28.03.2014 19:14

strelec

re sisoj: jo, vlastně to bylo později - díky.

+0 /-0 | 28.03.2014 19:04

sisoj

to strelec: Jagruv maliček nebyl v Naganu, ale ve Vídni 2005

to rytir: Schlechter s tímto stylem málem vyhrál MS1910 v Berlíně/Vídni, a když jedinkrát v životě snad chtěl vyhrát partii, a byl minimálně v rovině, přepnul to v situaci , kdy mu stačila remis, a prohrál , zápas skončil 5:5, a Lasker v šoku uhájil titul...

+0 /-0 | 28.03.2014 18:59

strelec

od Rytire: "A podstatné je, že Anand to věděl., že je na tom mnohem lépe."

A já doplňuji, že Ananda bolel malíček pravé ruky, dal to tedy za remis ze zdravotního důvodusmiley

Tzv. Jágrův Nagano-malíček, ale Ananda neměl kdo vystřídat.

+0 /-0 | 28.03.2014 18:36

rytir

@giocozo:

Nejsem Anandův fanoušek, jak tu ale hraje se mi líbí. Jinak jak jsem psal níže, poznat, že byl Anand přivyhraný dokáže i běžný hráč, k tomu není potřeba počítačové analýzy. A podstatné je, že Anand to věděl., že je na tom mnohem lépe.

+0 /-0 | 28.03.2014 18:27

rytir

A ještě jsou případy, kdy hráč nabídl remízu, ikdyž věděl, že to má vyhraná z gentlemanství. Tohle dělal snad K.Treybal.

+0 /-0 | 28.03.2014 18:23

giocozo

Tak mu pošli dopis. Že s ním jako fanoušek končíš, že tě zklamal, že tvoje železo ukazuje, že byl vyhraný, že to jako nechápeš a kam by jsme jako přišli, kdyby všichni dávali vyhrané pozice za remiz...

+0 /-0 | 28.03.2014 18:22

rytir

Ale jsou známé případy, kdy hráči věděli, že je jejich pozice vyhraná a dali to za remízu. Například, když jim remíza stačila k postupu. Tady jsou ale ještě dvě kola do konce, takže remíza Anandovi jistotu nedává.

+0 /-0 | 28.03.2014 18:21

rytir

„Jsou známi případy, že se dokonce ve vyhrané pozici vzdali“

To ale nevěděli, že jejich pozice je dobrá, mysleli si, že je prohraná.

+0 /-0 | 28.03.2014 18:18

giocozo

Zbytečně to moc řešíte. Anand dal remiz v přivyhrané pozici, no a co ? V jeho situaci se to dá pochopit. Jsou známi případy, že se dokonce ve vyhrané pozici vzdali a byli to velmistři ! Jsou dokonce známi případy, že se chtěli vzdát oba soupeři nejednou, až si toho jeden všiml a s kapitulací počkal na soupeře.wink Anand už nemá tolik energie, jako Carlsen. Nebojte, MC ji za 20 let také nebude mít tolik.

+0 /-0 | 28.03.2014 18:16

Frank
Rytiri, ano, myslim si, ze by partii Anand vyhral, pokud by musel hrat dal - protoze znam hodnoceni enginu, tedy ze po spravnem vykryti vsech hrozeb a haku stoji bily na vyhru. Ale taky chapu, ze Anand tam ten engine nemel, jasnou vyhru nevidel a hodnotil pozici tak, ze mozne jsou vsechny tri vysledky. A tak vzal radsi jistotu tutovky.
+0 /-0 | 28.03.2014 18:15

rytir

@strelec: Jistě že viděl, samozřejmě po partii těžko mohl říci: „stál jsem na výhru a dal jsem to na remízu, protože jsem byl unavený a bál jsem se, co kdybych to náhodou nevyhrál.“

+0 /-0 | 28.03.2014 18:11

rytir

Jinak by mě zajímalo, zda ti, co Anandovo dání za remízu schvalují, zda zároveň i se domnívají, že by tu partii prohrál? Podle mě velmi dobře vědí, že by ji vyhrál, ale snaží se to omluvit a  pochopit, protože je jim sympatické, jak si celkově doposud na tomto tunraji vede.

+0 /-0 | 28.03.2014 18:08

strelec

re rytir: Možná to špatně chápu, ale nepřipadá mi z jeho hodnocení, že to viděl na dostatečně velkou převahu. No a jestli byl unavený, tak remíza bylo spíše racionální rozhodnutíwink

+0 /-0 | 28.03.2014 18:04

rytir

„Ale pokud to neviděl.“ Jenže on to viděl dostatečně na velkou převahu a kdyby se zamyslel a nekoukal kolem, tak by viděl ještě víc. Jenže prostě nechtěl dál pokračovat, protože se mu už nechtělo dál hrát, byl unavený. Nechtěl vyhrát a spokojil se s remízou. Těžko se to chápe, je v tom určitá iracionalita související s únavou a neopodstatněným strachem.

+0 /-0 | 28.03.2014 17:57

strelec

ad Frank: Díky, chtěl jsem se na to také podívat jaký byl jeho pohled

ad Rytir: "Z taktického hlediska přeci měl pokračovat a mohl prakticky již rozhodnout"  Ale pokud to neviděl, nebyl si jist? Musel se rozhodnout u šachovnice ve všech souvislostech možného postupu. A remíza ho k postupu mírně posouvá. Tady bylo (zřejmě) prioritní rozhodnutí udržet si náskok, před pokusem ho zvýšit.

+0 /-0 | 28.03.2014 17:45

Frank
Pár postřehů z tiskovky s Anandem: - místo opakování tahů (41.Kb3) Anand zkoumal jen Kd2 (možnost Vc4 zjevně vůbec neviděl) - sice chápal, že po Kd2 stoji líp, ale neviděl nic jasného - naopak by se musel několik dalších tahů přesně bránit (po Kd2 plán černého Dd6, Dxd7, Vd6, Jc5 s bílým králem v centru) - byl dle svých slov už hodně unavený ("my head was spinning", "very tired") - navíc se u partie domníval, že udělal chybu tahem 36.Kb3 (místo 36.Sd2) - což chladný engine vidí opačně - takže se rozhodl nepokouset dál osud a udělal praktické rozhodnutí, i s vědomím, že Karjakin tam víc než půlku nemá
+0 /-0 | 28.03.2014 17:27

matman

Třeba Anand poslední 2 partie pokazí a vedení neudrží. Částečně by si to za svoje taktizování i zasloužil. Ale je to jen silně nepravděpodobný scénář.

+0 /-0 | 28.03.2014 17:19

Zmestabileho
Berme v potaz i to, že remízou Anand daroval půl bodu Andreikinovi. Navic ve vyrovnané tabulce může půl bod znamenat změnu pořadí nakonec i o několik míst. Jak k tomu přijdou ostatní účastníci turnaje? Anand je vydáván zá prikladneho sportovce a gentlemana, ale jeho chování má ke sportovnímu usilování a fair play hodně daleko. Kdyby byl co k čemu, tak se za tu remízu měl dnes alespoň ostatním hráčům a fanouškům veřejně omluvit. Ale tohle on neudělá - zvláště když turnaj v posledních dvou kolech chce doprasit stejným způsobem.
+0 /-0 | 28.03.2014 17:18

rytir

„Tygr hrál vyhranou pozici mizerně“ Myslím si, že naopak to nebylo vůbec špatné, vždyť stále i stál na výhru. Fatální chyba byla až dání remízy, do té doby hrál dobře. Mohl zahrát i silnější tahy, ale podstatné je, že si udržoval dobré šance na výhru, které zmařil až dáním remízy.

+0 /-0 | 28.03.2014 16:55

rytir

Z taktického hlediska přeci měl pokračovat a mohl prakticky již rozhodnout. Měl k tomu obrovskou šanci, vyhranou pozici s figurou více. A ani by nevadilo, když by se ještě trochu zapotil, vždyť dnes je volný den, takže by měl dostatek času na relaxaci.

+0 /-0 | 28.03.2014 16:23

fru-fru
re matman: Ano i s tímto názorem souhlasím....
+0 /-0 | 28.03.2014 16:22

rytir

Rozhodnutí Ananda bylo do určité míry iracionální a jistě v tom hrála roli únava. Proč iracionální? Protože riziko tam pro něj naopak bylo minimální, daleko vyšší riziko pro něj například je, že prohraje černýma s Karjakinem.

+0 /-0 | 28.03.2014 16:15

matman

@ fru-fru: Carlsen by možná vyhrál mnohem dřív, on by asi zahrál místo 27.Jxf6+? mnohem silnější 27.d7! a černý by pravděpodobně vzdal. Totéž ve 29.tahu (29.Jg4! místo 29.Dg4?). Tygr hrál vyhranou pozici mizerně a vyhrát si ji nezasloužil!

+0 /-0 | 28.03.2014 16:10

strelec

ad NocnikInHell: souhlas

ad Rytir: jeho rozdodnutí může chápat i nešachista, zkrátka pragmatický přístup ve chvíli, kdy znal i další výsledky. Pověstný vrabec v hrsti. Zda mu to bude na postup stačit budeme znát v neděli. Jinak bych byl také raději za pokračování v partii - mohlo to být zajímavé. Ale pro Ananda bude asi zajímavější případný postup, že?smiley

+0 /-0 | 28.03.2014 16:01

N. Očník

rytir: jistěže Anand měl velkou převahu a věděl to ... co ale nevěděl, bylo, jestli tu pozici dokáže natuty vyhrát.

A zde přichází ke slovu teorie her ... jemu se prostě vyplatilo kasírovat půl bodu v tu chvíli naprosto bez rizika, než honit celý bod s rizikem, které neuměl odhadnout. Z hlediska celkových "výnosů" si sám pro sebe řekl, že mu větší výnos přinese jistá plichta.

To, že nedokážete dohlédnout dál než na konec jedné partie, ale dát si do souvislosti i stav celého turnaje a dalších, to přeci není Anandova chyba ;) Partie se nehrají osamoceně, bez ohledu na cokoli dalšího.

Však to tihle borci znají i ze zahájení - nezvolí třeba svoje nejsilnější, aktuálně připravené s novinkou, protože si ho "schovají na příště" ... je to chyba? Z pohledu té jedné partie možná ano ... ale svět není jen jedna partie.

+0 /-0 | 28.03.2014 15:55

Sven Olafson

to pawel: Nechci do Vás rýpat způsobem, že Vaše boty mají asi rodné číslo, pochopil jsem smysl Vašeho příspěvku do diskuze, Vy však ten můj nikoli. Zastal jsem se zbytečně a neuměle advokátského stavu, z mého příspěvku mělo být zřejmé jen tolik, že není každý právník (advokát) automaticky hovado, jak naznačoval fru-fru, což se mi zjevně nepodařilo. Kolegům - advokátům, u kterých jsem si dovolil profláknout to strašné tajemství, že náhodou hrají šachy, respektive že jmenovaní šachisté jsou advokáti, se tímto srdečně omlouvám.

+0 /-0 | 28.03.2014 15:55

N. Očník

Komu se hra Ananda nelíbí, ať na ní tedy nekouká ... sponzoři pak jistě utečnou pro nízkou sledovanost a Anand bude mít smůlu. Tak si mu pomstíte nejlépe :D

Povídačky o tom, co by kdo měl nebo neměl hrát v turnaji kandidátů jsou hodny tak leda frustrátů. Nemáme na to, proto tam nejsme. Tak si važme těch, co tam jsou a hrají. Jsou tam zaslouženě a dokládají to každý po svém.

100x se vám může víc líbit styl Jobavy, ale kde je Jobava a kde Anand, že ano.

Teorie o tom, co by udělal Magnus na místě Ananda jsou už vůbec směšné ... první, který dokáže ověřit "coby kdyby", má zajištěnou nobelovku ;) Fakt někdo ví, co by kdo KDYBY udělal? Vsadíte na to roční plat, že v podobné situaci nikdy nedá podobnou pozici za remis?

+0 /-0 | 28.03.2014 15:51

fru-fru
re rytíř: A proč asi? Ptám se protože jsem asi slabší hráč, ale Višiho rozhodnutí naprosto chápu...., nemé povahu MC...to je vše....
+0 /-0 | 28.03.2014 15:35

pawel

Žasnu, kam až se od Ananda diskuse posune. Jistě jsou nadšení ctihodní pánové obce právnické, kteří s touto diskusí doteď neměli pranic společného, že je kolega - pro jistotu sebe ne - vyjmenoval, ještě mohl přidat rodná čísla jejich bot. A hlavně se jich zastal, že jsou o trošičku výše než sám velký ZMB. Tož my obyčejní vám pane doktore i jim k tomu gratulujeme. 

+0 /-0 | 28.03.2014 15:34

fru-fru
re ZMB Sven Olavson: Původně jsem se chtěl omluvit za tu narážku na advokáty, ale neudělám to. Po té co jste nám to tady pane ZMB tak pěkně vysvětlil. Již poněkolikáté jste mne přesvědčil, že jste inteligentní , tak opravdu nechápu proč ze sebe děláte pořád takového šaška. Nemám chuť ani zájem Vás jakkoliv urážet, ale nedělejte to prosím ani Vy, když se jedná o Anandy, nebo Šimiho. Za to Vás opravdu spousta lidí asi nemá rádo. Černobílý svět by tak byl určitě čistší..........
+0 /-0 | 28.03.2014 15:32

rytir

Rozhodnutí Ananda chápou jen slabí hráči, kteří neumí bez počítače ocenit pozici. Každý trochu dobrý hráč ví, že Anand měl velkou převahu a samotný Anand to velmi dobře věděl a přesto to dal za remízu.

+0 /-0 | 28.03.2014 15:23

fru-fru

Ještě pár slov k šachové literatuře a malé ohlédnutí do šachové historiei. Nevím jestli někdo z vás četl knížhu Petrosjan, Tal - rytířii šachové hry (tuším Vasiliev)....Jedná se spíš o šachovou beletrii, na konci doplněnou partiemi obou mistrů světa. Podotýkám, že se jedná o knihu 40-50 let ,,starou" a směle bych ji doporučil všem mladým zájemcům o šachovou hru v rozmezí 10 - 15 let. Píšu tady o této knížce, protože se historie opakuje. Oba mistři světa....Petrosjan, když mu to vyhovovalo byl ochoten remizovat s kýmkoliv v jakékoliv pozici, byť by byla vyhraná....taky mu říkali tygroušek v lůně beránčím. Jako naprostý protiklad byl samozřejmě Tal....útočník bojovník, optimista. Nabízí se tedy srovnání těchto povah. Připomínám zásadní informaci...v tomto křišťálově čistém světě šachu nebyly ani počítače ani enginy. Proto opakuji, že naprosto Višiho rozhodnutí chápu, ale taky zároveń souhlasím s vámi všemi, co říkáte, že Magnuse takto nemůže nikdy porazit. Viši už těžko změní v 45-ti letech svůj charakter. Naopak Magnus, kdyby včera seděl na místě Višiho, tak by se bojovalo dál....  .Jen tím vším chci říct, že historie se opakuje....a nejen ta šachová....

+0 /-0 | 28.03.2014 15:08

Sven Olafson

souhlasím, advokáti jsou možná ještě větší póvl než Ánandi.. sad

+0 /-0 | 28.03.2014 15:04

Zmestabileho

"Každé povolání je spiknutím proti laikům. Ovšem právnické povolání je spiknutím proti všem." :-). Tohle napsal už kdysi G.B.Shaw. Tak právníci obecně nemají dobrou pověst, ale opravdu je také ještě třeba rozlišovat právníka a advokáta. Z celého toho právnického cechu jsou vůbec nejhorší právě advokáti. Advokáti opravdu nehledají spravedlnost, ale honorář za zastupování klienta, a klidně budou s vážnou tváří tvrdit, že ten bezohledný vrah nebo zloděj je zcela nevinný. Každá profese má svoje, ta advokátská vyžaduje kromě jiného také silný žaludek a hroší kůži. Že ano, Svene Olafsone, a další ctihodní, jež jste zapsáni u advokátní komory? :-).

+0 /-0 | 28.03.2014 14:52

fru-fru
Tak tedy, jak píše pan ... , skutečně tady asi tak někdy v srpnu či září 2013 něco takového o sobě pan ZMB hrdě prohlásil. S připomínkou pana Zdenka Jandy souhlasím a proto se Vám představuji Tomáš Ochman jméno mé. A zároveň se Vás pane Jando ptám. Vedl jste v minulosti coby šachového svěřence Jiřího Šišku?
+0 /-0 | 28.03.2014 14:41

Magiland

to Poplacejmipulky: děkuji ti náčelníku, že si se mne zastal. :-) Takovouhle pozici přece s hodinou času na rozmyšlenou přece nemůže ex-mistr světa dát za půl. Resp. udělal to, tj. může, ale dovolte mi, abych si o tom myslel svoje

+0 /-0 | 28.03.2014 14:38

...

Sven Olafson - Zmb  tady sám o sobě před časem prohlásil, že je poměrně dost kvalitní právník.

+0 /-0 | 28.03.2014 14:34

Sven Olafson

to ... na www stránkách České advokátní komory si můžete najít všechny advokáty jmenovitě, takže prosím neházet do jednoho pytle s "poměrně kvalitními právníky" smiley

+0 /-0 | 28.03.2014 14:33

Sven Olafson

to fru-fru: Nevím, kde jste sebral "zaručenou" informaci o tom, že by ZMB měl být advokát. Jen předesílám, že rozhodně každý vystudovaný právník neznamená automaticky advokát, když jsem zjevně z Vašich příspěvků pochopil, že všechny advokáty máte automaticky ve stejné škatulce jako je zdejší diskutující ZMB, což se mě ale trochu dotýká. Tímto automaticky zdravím mé oblíbené kolegy advokáty - šachisty Standu Sochora, Vlastíka Loučka, Michala Vávru a budoucího advokáta Honzu Příborského.

+0 /-0 | 28.03.2014 14:24

nvmea
jak jsem již psal - dle času stráveného se Anand na "počítačově těžké" pozice ani nepodíval, lichý argument. Jen aby pak "počítačově těžkou" variantu nenašel zítra Karjakin :))
+0 /-0 | 28.03.2014 14:11

matman

"Plně souhlasím" s panem Jandou, perlustrace to "zachrání", pak "bude svět krásný, jasný a čistý". enlightened

+0 /-0 | 28.03.2014 13:55

Zdeněk Janda

Přátelé,ještě než se půjdu pobavit,navrhoval bych do příspěvků vložit trochu kulturnosti, vynechat vzájemné urážky a vulgarity. I když vím,že dokud se tu nezavede registrace pod příspěvky  jménem,tak je to boj s větrnými mlýny. Moc tomu nerozumím,proč je pro některé problém se pod svůj názor podepsat,a redakce s tím nic dělat nebude,protože se zase bojí snížení sledovanosti.

+0 /-0 | 28.03.2014 13:40

fru-fru
Bravo Tobi, Zdenku Jando, Ludo Balazec. Honzo R, střelče....a všichni co zůstáváte nohama na zemi......dokazujete, že jste víc lidi než šachisti (nedej Bože enginy).....prostě to Viši spočítal tabulkově....ve dvanáctém kole vyhrál pouze Topič a tak Višimu zůstává luxusní jednobodový náskok.....holub a vrabec.....už moje babička říkávala: Co je volovi po rozumu, když ho nemá.........
+0 /-0 | 28.03.2014 13:38

Lubino

Každá doba má své šašky :-) Nezapomínejte že ZMB má honoráře od nss.cz za zvýšení diskutovanosti. Poslední dobou perlí, nebyla náhodou 20tého výplata ?

+0 /-0 | 28.03.2014 13:36

fru-fru
re ZMB: Pane advokáte (šašku, Švejku, Tláskale Tláskaloviči Tlaskesteine) .....vyzývám Vás na Boží sůůd......Je ta partie, co o ní píše pan Zdenek Janda včera jako příspěvek k článku Čas se krátí ve 20:41 opravdu Vaše? Ano myslím tu s panem Sekáčem, kterou jste dali v 9 tahu za remis!!!!! Myslím, že by jste měl jako dvorní šašek přiznat barvu....., že právníci a advokáti lžou, promiňte....pletou se, nejsou informováni,....na to jsme si už všichni zvykli, ale přece jen dvorní šašek NŠS by měl mít trochu soudnosti a solidnosti......Co myslíte?.....
+0 /-0 | 28.03.2014 13:21

Poplácejmipůlky

Tak pravda je, že místní chytrolíni včetně mě se spuštěnými motory by reálně v Anandově pozici dostali pěkně na budku, nicméně, jak už tu někdo řekl, bílé figury vedl ex-mistr světa, který by takové pozice s hodinou času měl vyhrávat nebo se o výhru alespoň pokusit. S takovým přístupem nevyhraje s Carlsenem opět ani jednu partii. Navíc postup nemá ještě jistý, spoléhat na to, že zremizuje zbylé dvě partie, nelze. Naopak v případě zahozené výhry nad Andrejkinem, mohl Vishi už skoro slavit, zároveň by si zvedl i sebevědomí pro boj o titul.

+0 /-0 | 28.03.2014 12:38

Ludo Balazec

Inak by ma celkom zaujimal nazor pana Navaru, Laznicku, alebo Movsesiana, za akych okolnosti by sa v Anandovej pozicii dotycny rozhodol pokracovat a ci si mysli, ze by vyhral. Pochybujem, ze by to mohol proti Andrejkinovi vyhrat ktokolvek iny, kto ovlada cestinu. Par hazarderov, co by to skusili, by v tejto "jasne vyhranej pozicii" zrejme dostali od Andrejkina na drzku.

+0 /-0 | 28.03.2014 12:21

HonzaR

re Zmestabileho: Samozřejmě máte zase pravdu jako vždycky, Kramnik má po posledních dvou prohrách a včerejší remíze úplně reálné šance na vítězství v turnaji, to je ale hrozný zločinec, že v takovéhle situaci uzná, že je konec, Vy byste v jeho situaci určitě ten turnaj vyhrál že? cheeky Vy sedět včera na Ánandově místě byste v té závěrečné pozici určitě viděl tu počítačově nelïdskou cestu k výhře (koneckonců věžky určitě jen tak dáváte lusknutím prstu). Při pohledu na nevyrovnané nejisté výkony ostatních konkurentů je naprosto nepochopitelné, že Ánandovi stačí bezpečné remízy, Vy sám byste nám v jeho situaci samozřejmě ukázal 14 velkolepých rezultátů že? Vždyť se to koneckonců hraje jen kvůli pobavení slabých diváků jako jste Vy, kdo by si dělal starosti s nějakou naprosto bezvýznamnou možností zahrát si o titul...

+0 /-0 | 28.03.2014 12:14

Ludo Balazec

Pri tejto prilezitosti som sa podival do knizky o sachovej olympiade 1982. Po skvelej partii s Korcnym Kasparov dokazal, ze aj vo vedlajsich variantach bol vyhrany. Az po nejakom case tam Short nasiel za Korcneho "jasnu"(!?) remizu. To boli tie casy, ked sa este kazdy blbec nemohol hrat na strasne chytreho.

+0 /-0 | 28.03.2014 11:57

Playboy

Zajímalo by mě, jestli by Anand nabídl remízu v případě, že by mohl dát 1 tahový mat, ale remíza mu v dané situaci stačí laugh Carlsen mu ukáže jak se hrají šachy a tím doufám, že Anand konečně sbalí kufry, protože na toto se koukat je nechutné! cryingTo je přístup tohleto sad

+0 /-0 | 28.03.2014 11:53

strelec

re sodik: v normálním turnaji by to zřejmě hrál dál, ale v postupovém je ta úvaha prostě jiná. To je logické, protože o nic jiného v tomto turnaji nejde. Tady je hlavní sportovní výsledek, nějaké super šachy, útočné oběti, atp. jsou prostě na vedlejší koleji. 

+0 /-0 | 28.03.2014 11:30

ELOminator

Jisté je, že kdyby pozici po 25ti tazích hrál bílými Carlsen, tak by do 10ti tahů bylo vymalováno až na půdu wink

+0 /-0 | 28.03.2014 11:24

Zmestabileho

Ad Tobi: Všichni hráči na turnaji bojují hlavně sami se sebou, v důsledku toho hrají prdlačky, a co je nejhorší, od půlky turnaje to zabalili - viz. Kramnik, který se nestydí to veřejně vyhlásit! Tomuhle mám tleskat? Dyť oni si teď řekli, že to prostě dohrajou, ztrátu mít nebudou, odměny za účast jsou opravdu štědré. Přesně tohle se tam teď v Chanty Mansijssku děje, k tomu jen mírná nervozita, jestli Vishy ty poslední dvě partie doremizuje. A tak použiji Váš povzdech - ACH JO.

+0 /-0 | 28.03.2014 11:18

sodik

Anand to měl asi zkusit hrát, přece jenom Andreikin je tam "nejslabší" a při případné sobotní porážce s Karjakinem už mu remíza v posledním kole nic nezaručuje.

+0 /-0 | 28.03.2014 11:06

Tobi

Ach jo ZMB. Zase jednou po dlouhé době si neodpustím velké a hlasité ACH JO nad Vašimi příspěvky. Vy jste se narodil do špatné doby, jinak si to neumím vysvětlit!

+0 /-0 | 28.03.2014 10:55

Zmestabileho

Chudák Kramnik, už ho to nebaví a nezajímá, ale jako profík to už dohraje. A dokonce se pokusí o solidnost a dobré šachy!... Pěkný obrázek turnaje - vedoucí hráč dává remízu v jasně vyhrané pozici po časové kontrole, a jeho konkurent to chce již bez ambicí jen dohrát. Není divu, že tuhle letošní bramboračku, s označením "turnaj kandidátů", vede právě Vishy. Tohle mu opravdu náramně vyhovuje.

+0 /-0 | 28.03.2014 10:07