Nové školní pomůcky - šachy
11.04.2012 12:16 | Šachy do školŠachy do škol – téma, které je v posledních letech diskutováno napříč snad celým spektrem společnosti. Názory na zavedení výuky královské hry do škol, ať už v podobě povinné formy nebo jako volitelný předmět, nejsou zcela jed...
Investujeme do budoucnosti země
V Arménii zavedli šachy jako povinný předmět, čemuž se nemusíme příliš divit. Hra se těší velké oblibě a uznání a je de facto národním sportem. V Mladé Frontě DNES byl uveřejněn článek (celý článek si můžete přečíst zde.), ve kterém Smbat Lputjan opakuje již známé: „Šachy učí děti myslet a kombinovat. Rozvíjejí logiku a fantazii. Při hře se učíte sami rozhodovat a nést odpovědnost za své rozhodnutí. Musíte taky přemýšlet, co bude dál, když něco uděláte." Není však jediným programovým cílem vychovat co nejvíce šachových velmistrů a profesionálů. "Malé děti si musí umět představit následky svých činů. A to je velká věc. Když teď investujeme do šachů, investujeme do budoucnosti země.“
Předpokladem je, že šachy u dětí zvyšují jejich inteligenci a prospívají jim také v oblastech pozornosti, představivosti, porovnávaní možností, plánování a tak dále. Existují však i názory s opačným pohledem. Novinářka Petra Kišová na svém blogu jednoznačně nesouhlasí se zavedením výuky šachu do škol. Vnímá to jako "scestnou idealistickou myšlenku, která ve střetu s realitou nemá šanci na úspěch“.
Slovensko: kroužek nebo nepovinný předmět
Na stránkách FIDE šach na školách naleznete informace o projektu, do kterého se kromě jiných krajin zapojili i Slováci. „Myšlienka zavedenia šachu do škôl sa u mňa zrodila počas diskusií s prezidentom Tureckej šachovej federácie už v priebehu olympiády v Chanty-Mansijsku,“ říká předseda Slovenského šachového svazu Martin Huba. „Musím sa priznať, že som predtým vyznával filozofiu "zhora nadol", stručne povedané vyznávajúcu rozvoj slovenského šachu cez propagáciu špičiek či už dospelých ako aj mládežníckych. Žiaľ nefungovalo to, čo súvisí s celkovou nízkou atraktivitou šachu medzi nešachovou verejnosťou. Uvedomil som si, že žiadna "skratka k úspechu" neexistuje, a že musíme pomaly a prácne budovať štruktúry zdola, venovať sa systémovo mládeži ako budúcim členom zväzu a tým sa priblížiť verejnosti (rodičom, médiám, politikom a sponzorom).“
Předseda SŠZ Ing. Martin Huba
Na jaře minulého roku proběhly konkurzy na posty týmu SŠZ pro projekt Šachy na školách a program se začal plně realizovat. První rok dostal SŠZ od FIDE půjčku ve výši 35 000 EUR, ze které se financoval převážně materiál pro školy. Výuka se rozběhla na úrovni šachových kroužků nebo jako nepovinného předmětu. „SŠZ pracuje na dobrovoľníckej báze, takže hlavná skúška stála a stojí pred projektovým tímom, ktorý komunikuje so školami, pripravuje učebnice a školí učiteľov na rôznych miestach Slovenska.“ Každá škola zapojená do projektu dostala zdarma max. 20 ks šachových souprav, 1 ks magnetická demonstrační šachovnice, 1 ks učebnice Škola šachu, propagační plakáty projektu, jednodenní školení k projektu a DVD s dalšími informacemi.
V současné době je do projektu zapojených přibližně 150 škol a jejich počet pořád stoupá. „Prvé výsledky sú dobré, hovoria za ne čísla, okrem spomínaných škôl máme okolo 350 detí čo sa stali členmi SŠZ a desiatky učiteľov, čo boli vyškolení a dostali učebnice a CD so všetkými potrebnými dokumentmi,“ říká Martin Huba. „Samozrejme, že som dúfal vo väčší počet detí, ale zase musíme byť trpezliví. Na podporu komunikácie v regiónoch pripravujeme spustenie regionálnych šachových akadémií, moderne fungujúcich aktívnych klubov, ktoré budú podporovať aj šach na školách.“
Od státu zatím žádná finanční podpora nepřichází. „V úvodnej fáze je to možno lepšie, lebo sa musíme zjednotiť a ísť za svojou víziou, potom verím, že príde aj podpora od štátu,“ uvádí Martin Huba a dodává: „Ak presvedčíme verejnosť o prospešnosti šachu pre rozvoj detskej inteligencie, tak sa o podporu aj štátu neobávam.“ FIDE získala 750 000 dolarů jako sponzorský dar od firmy Rosnefť, takže podpora SŠZ pro další roky je reálná. „Dúfam, že Slovensko dostane 35 000 EUR aj tento rok aj budúci, čo nám pomôže naplno rozbehnúť všetky plánované aktivity a aspoň trochu garantovať udržateľnosť projektu.“
Česko v úvodní fázi
Předseda ŠSČR Viktor Novotný
Jak to vypadá se šachy pro děti u nás doma? V České republice se program Šachy do škol nachází v úvodní fázi. ŠSČR se konkrétně snaží protlačit návrh na realizaci a financováni projektu šachu do škol. Předseda ŠSČR Viktor Novotný se k projektu vyjádřil následovně: „Jsme teprve na začátku celého projektu, v přípravné fázi. Sbíráme podklady, mapujeme stávající stav. Zatím to jde velmi pomalu, doufám ale, že díky dotaci budeme moct nastartovat profesionálnější přístup.“
Slavi Binev, John Attard-Montalto, Nirj Deva, Mario Mauro a Hannu Takkula předložili na půdu Evropského parlamentu písemné prohlášení o zavedení programu „Šachy ve škole“ do vzdělávacích systémů Evropské unie a vyzvali Komisi a členské státy, aby podporovaly zavedení programu jak nezbytnou pozorností, tak i od roku 2012 pro něj zajistila dostatečné financování. „Řada takových výzev zůstala v minulosti ovšem nenaplněna,“ upozorňuje Viktor Novotný a tak finanční podporu z Evropské unie tedy spíše očekávat nemůžeme. „Nadhodil jsem toto téma krátce při setkání s ministrem Dobešem, který nebyl proti, to už je ale irelevantní, musíme si počkat na další politický vývoj a obsazení klíčového postu ministra školství. Na otázky, týkající se termínu spuštění a systému financování projektu je ještě brzy odpovídat."
Silvio Danailov (vlevo) a Garri Kasparov (vpravo)
Odkazy:
Fide šach na školách
Slovenský šachový svaz – šach na školách
Jak je vidno, možný projekt je v plenkách, VV hledá manažéra....., mapujme......, uvidíme ....?! Především začněme s tím, kdo nám kroužky povede, co je reálné, ať nevyhodíme další miliony do větru....., tunelu,....viz Figurka, zde vzpomenutý projekt, který stál X milionů, kde jsou výsledky?! Oslovil jsem MŠ v našem městě, ředitelka se zmínila o této akci, krajského školení možných vedoucích se zúčastnili dvě učitelky, moc se jim to líbilo....., ale výsledek = O ?! Ve školce ani hodina o šachu..., ?! Bohužel situaci vidím tak, že pokud si oddíly, funkcionáři v místech působení neporadí, nepomůžou sami, nezískají finanční prostředky, šachový materiál, přístup do škol, kontakt se řediteli..., vše skončí tak, jak ještě nezačalo a o podpoře ŠSČR......?! Jenom chtít, je velmi málo.........Proto nečekajteˇ, ŠSČR Vám nikomu moc nepomůže, uvidíme.
Myslím,že řada dětí šachy hrát chce i nechce dceři je 10! let ,ročník 2002! ukončila 4. třídu základní školy, má a navštšvuje zumbu+keramiku, šachy nechce. Tedy nemohou být šachy povinné v základních školách, pokud jsou děti,které je nemusí+neovládají atd. ne? Jako řada dětí,kteří navštěvují školu základní,končí ve školách zvláštních nyní vyrovnávacích nebo jak se to ted oslovuje? ,kde jsou zhruba poloviční nároky ,oproti škole základní, bez cizích jazyků. Snaha mýt co nejvíce malých šachistů je chválihodná viz. arménie!
Věci jsou složitější, taky bych byl rád už dál. Nicméně dovolím si připomenout, že ještě v květnu měnilo MŠMT podmínky použití dotace a definitvní svolení nakládat s těmito penězi padlo až tuto sobotu na schůzce s krajskými předsedy. Teprve nyní tedy můžeme manažerům a dalšímlidem, po kterých budeme chtít spoustu práce, garantovat, že dostanou za práci zaplaceno. Dovolím si též připomenout, že projekt Masového rozvoje šachu na školách schválil tehdejší VV ŠSČR již v roce 2006. Když jsem chtěl vidět výsledky tohoto snažení, nedostal jsem vůbec nic. Zhruba od stejné doby funguje na mateřských školách Figurka o.p.s, která má veškerou metodiku, proškoleno na 600 lektorů atd.
O zmapování se pokoušela KM už vloni, oslovení oddílů rezultovalo v seznam o několika málo řádcích - jednoduše jde prostě málo co. Co se materiálů týče, jsem osobně (narozdíl třeba od TMK, do jejíž gesce to spadá) toho názoru, že zde začínající trenér nutně tápe a nemáme pro něj nic vhodného do ruky. Chci pro něj místo na webu, kde se dozví vše potřebné (Máte takový odkaz? Nově tam má být třeba celé videoškolení trenérů nejnižší třídy), pro začínající děti máme Cvičebnici s figurkou, chce to ale ještě další materiály. Nechci vymýšlet vymyšlené, bude na manažerovi projektu, zda se něco opráší, přeloží (zdarma jsou třeba autorská práva k materiálům od FIDE), vydá v tištěné podobě, zda materiál bude mít jednu linii či bude dokonce na výběr mezi metodami.... Rozhodnout takové věci vyžaduje též důkladné zmapování stavu, tedy čas, bude to práce manažera projektu, který za to bude ŠSČR placen.
Ohledně manažéra,velmi váhavé a stagnující, řekl bych, že se do věci nejde tak, jak by bylo zapotřebí, stojíme na místě! Tato věc není přece otázkou posledních 14 dní ?! Neříkejme, že nebyl čas např. během dubna, května?! Nyní prázdniny....., ve většině o situaci vědí funkcionáři VV KŠS, jen je potřeba se věcí intenzivně zabývat a chtít, jinak zústaneme tam, kde jsme, pouze to bude stát nějakou tu korunu......Co se týká webu, přece ten nemůže být hlavní překážkou k tomu, že rozjezd mohl být, včetně zde uváděného zmapování ?! Materiálů bylo vydáno tolik, že není potřeba "objevovat", ale využít toho, co již je a dobrého, zcela postačujícího pro činnost vedoucích, kroužků.....
Ano, aktuálně se čeká na obsazení klíčového postu manažera projektu (první tip komisi mládeže nakonec nevyšel, takže se to zdrželo, druhý je v jednání). Ten musí např. určit, co vše bude chtít po svých 14 spojkách na krajích (ty také mnohde nejsou, celkem logicky chtějí třeba znát, co přesně bude jejich práce) a musí dát dohromady veškeré informace a podle schváleného rozpočtu by měl především připravit web projektu a metodické materiály pro žáky i trenéry.
Česko v úvodní fázi
Předseda ŠSČR Viktor Novotný
Jak to vypadá se šachy pro děti u nás doma? V České republice se program Šachy do škol nachází v úvodní fázi. ŠSČR se konkrétně snaží protlačit návrh na realizaci a financováni projektu šachu do škol. Předseda ŠSČR Viktor Novotný se k projektu vyjádřil následovně: „Jsme teprve na začátku celého projektu, v přípravné fázi. Sbíráme podklady, mapujeme stávající stav. Zatím to jde velmi pomalu, doufám ale, že díky dotaci budeme moct nastartovat profesionálnější přístup.“
Slavi Binev, John Attard-Montalto, Nirj Deva, Mario Mauro a Hannu Takkula předložili na půdu Evropského parlamentu písemné prohlášení o zavedení programu „Šachy ve škole“ do vzdělávacích systémů Evropské unie a vyzvali Komisi a členské státy, aby podporovaly zavedení programu jak nezbytnou pozorností, tak i od roku 2012 pro něj zajistila dostatečné financování. „Řada takových výzev zůstala v minulosti ovšem nenaplněna,“ upozorňuje Viktor Novotný a tak finanční podporu z Evropské unie tedy spíše očekávat nemůžeme. „Nadhodil jsem toto téma krátce při setkání s ministrem Dobešem, který nebyl proti, to už je ale irelevantní, musíme si počkat na další politický vývoj a obsazení klíčového postu ministra školství. Na otázky, týkající se termínu spuštění a systému financování projektu je ještě brzy odpovídat."
Co říci....čas běží a ještě NEMAPUJEME?! Čekáme na celostátního manažéra?!
video: Szachy w szkole ! ( Parlament Europejski, Strasburg - 15 marca 2012 r. )
Poslechl jsem si 1. i 2. část s p. Ing. Gonsiorem, zde níže video.
Osobně si pana Gonsiora vážím, uvedl několik podstatných myšlenek.
Ano, souhlasím s tím, že náš ŠSČR "dříme".Koncepce s mládeží u nás je nepromyšlená. Funkcionáři na svazu zodpovědní za oblast mládeže,vidí pouze svoje osobní zájmy a Vy ostatní, dělejte to jak umíte a co "urvete"!? Někteří se "namlsali" tím, že dostaneme od ministra miliony a už věděli kam a na co půjdou, ....
Máme řadu míst v ČR, kde se šachy "dělají" s mládeží dobře, kde jsou lidé pro šachy zapálení, vědí co chtějí dosáhnout, jak děti zaujmout, získat pro šachovou hru. Tady jsou možnosti, aby pro ostatní, kde začínají, získali určité rady, jak dostat šachy mezi mládež, do škol. Úspěšné najdete většinou na internetu, na jejich webových stránkách, BŠŠ, Vlašim, Tábor.....
lykan: Výstižné.
videá :
Ing. Evžen Gonsior - Šachy a jejich místo ve společnosti, 1.časť
Ing. Evžen Gonsior - Šachy a jejich místo ve společnosti, 2.časť
kal: „Vždyť plně postačují dosud existující výuka v kroužcích, Domech mládeže a šachových klubech.“
Tady jde především o propagaci, co jsou ty kluby platné, když o nich nikdo neví. Já sám jsem začal hrát závodně až ve třinácti letech, protože až do té doby mě prostě nenapadlo, že bych měl vyhledat nějaké šachový klub, o tom, že žiju ve městě, kde se hraje 1. liga, jsem neměl ani tušení. Většinu inteligentních školáků ani nenapadne, že by mohli hrát závodně šachy, protože se s něčím takovým vůbec nesetkají. Ve školách budou šachy na očích, žákům i rodičům. I děti, které je hrát nebudou, se je naučí vnímat jako běžnou součást života v této společnosti. Sporty jako je fotbal, volejbal a basketbal vytěží z populace maximum, protože jim nábor dělají školy samy.
Také naprosto souhlasím s paní Kišovou.
Houbaření se učit nemusí, jedlé houby i lysohlávky jsou cenovým fondem zajišťující dostatečný počet zájemců a ty neschopné, co si uvaří muchomůrku zelenou, odfiltruje příroda.
Když není vhodný lektor, klidně v tom kroužku mohou dělat jiné strategické hry. Nevím, zda to připadá jen mě, ale mám pocit, že rok od roku lidé méně myslí ...
Plně souhlasím s paní Kišovou - plošné zavádění šachu do škol ať už jako povinný, či nepovinný předmět - to šachu jenom uškodí. Vždyť plně postačují dosud existující výuka v kroužcích, Domech mládeže a šachových klubech. Už tam je proveden nutný výběr (každý na to, aby v šachu vynikl, prostě nemá, a na zvládnutí chodu figur a elementárních pravidel škola potřeba není) a "úmrtnost" (jak pozoruji třeba ve velmi "lidnatém" vlastním klubu Loko Brno) je více než 80procentní. Nikde na světě se myslím nijak neprojevilo na růstu počtu šachových talentů zavedení šachu do škol. Má-li někdo opačné a důkazy podložené informace - nechť se ozve. Svým způsobem to může prospět jen firmám, vyrábějícím a vnucujícím nám různé šachové propriety (drahé šachové soupravy, desítky typů často špatně fungujících el. hodin, atd.), případně vyvedení finačních prostředků ministerstev, krajů, škol do honorování více, či často naopak méně schopných "učitelů šachu". A komercionalizace naší krásné hry je jistě velký problém.
Náhodou, taková houba, to je věda .
S tou povinností-nepovinností je to těžké, pokud dáš matiku jako volitelný předmět, tak půlka děcek nebude umět počítat a to je špatně (a není to vůbec o tom, že "kalkulačka mi to přece spočítá").
Rozhodně šachy bych spíš viděl jako kroužky (ale podoporované centrálně, dneska kromě Frýdku nikde nic), ne jako známkovaný předmět.
Aby se za chvíli na školách nezačlo učit povinně třeba houbaření.
Tragickým problémem současného školství je, že místo aby dalo dětem jen jisté nutné základy a hlavně se soustředilo na hledání v čem je dítě dobré (mnoho volitelných předmětů), tak do něj často cpou navíc formou co je nebaví (hledat formy jak dítě upoutat je nesmírně těžké, ale od toho by tu mělo (bohužel jen mělo) být přece ministerstvo školství jako zastřešující aby si učitelé mohli vyměňovat zkušenosti. A totéž platí i o šachu, pokud někoho nebaví hrát ale třeba ho baví řešit jednotažky či dvoutažky anebo ho baví historie šachu či graficky navrhovat figurky ... podporujme ho v tom ne ?
Myslím si,že jako každý sport ,někdo má vlohy na to,někdo na něco jiného,snažil jsem se sám dceři ročník 2002 vštěpit základy šachu,ale nechce to hrát a její matka ročník 1974 tvrdí,že jí to nemám nutit,ale myslím si,že šachy jako hra jsou solidní a dají se hrát pomalu až do smrti.
no ELO:
1) S tím souhlas. Kreslení bych nechal na prvním stupni jako povinné a na druhý stupen jako nepovinné. Místo něj bych ale hledal něco na poli "etika" "estetika" "filosofie". Vést děti k přemýšlení o věcech.
2) Fugu středověk neznal, znal starší formu polyfonie tzv. Palestrinovská... Ale popravdě toto nezná běžně ani absolvent konzervatoře do hloubky (vyjma varhaníků, komponistů a nadšenců) Rozvedu to ještě jako součást bodu 3 :-)
3) Z vlastní zkušenosti vím, že základ je, aby byl zaujat tím předmětem sám učitel. Nejhorší bylo sledovat kolegyně staršího věku, které za 30 let praxe prostě mechanicky cpali do žáků osnovy. Přiložím zkušenosti s výukou hudby na ZŠ. Běžný rozhovor na první hodině :" pověz mi jaké znáš lidové pisně? Prosím? No co děláte na hodině ve škole? Pouštíme si MP3 co přineseme a učitelka si opravuje domácí úkoly". Pohled z druhé strany :" no začala jsem jim pouštět vážnou hudbu, učit je lidové písně, vypustili mi kola u auta, tak jsem to vzdala". (konzervatoristka na ZŠ)
Právě s ohledem na všechnu tu praxi si představuji šachy a vidím to skepticky. Šachy jsou podmíněné abstrakcí a kombinačními schopnostmi. Děti, které mají rozvinuté více vnímání a cítění to položí. (stejně jako trpí v matematice) Spíše bych to viděl jako volitelný předmět. Obecně by asi bylo lepší, kdyby se žáci na vyšších stupních mohli více diferencovat a upnout se na předměty, které jim jsou bližší. Ani sebelepší učitel nedokáže připoutat k přednášce žáka, který si získá k danému předmětu odpor. Nerad bych aby tím předmětem byly šachy.
ad Poutník: máte samozřejmě v mnohém pravdu, ale se vším nesouhlasím.
1) kreslení mají jistě děti rády a určitě jim prospívá, nicméně přinejmenším v době, kdy jsem chodil na základní školu, bylo povinné do deváté třídy, známkovalo se a neučila se žádná teorie nebo dějiny výtvarného umění,což by mě bývalo zajímalo - prostě, pro žáka, který je bez výtvarného talentu, utrpení.
2) hudba v rámci "sedmi svobodných umění" byla součástí matematiky (pro dnešního člověka je tzv. quadrivium - aritmetika, geometrie, astronomie a hudba - divná kombinace). Zkooumaly se vztahy mezi alikvotními tóny a intervaly - je zajímavé, že mollový tónorod, jakkoli běžný v hudbě, v "přírodě", tj. v řadě přirozených alikvotních tónů, neexistuje. Takže hudba s matematikou určitě hodně souvisí, ale učit na základce teorii hudebních forem je bláhovost (zvlášť třeba fugy, což je forma, která ve středověku jaksi ještě nebyla vynalezena). Ostatně, důkazem budiž nulový výskyt žen mezi velkými skladateli - to není antifeministická poznámka, samotného mě to mrzí - i v šachu, kde mohutně přeji Juditě Polgárové.
3) nekompetentnost učitelů - učit cokoli, aby to žáky zaujalo, je největší umění, já jsem to štěstí neměl, snad je to dnes lepší.Nevím.
Začínáme "objevovat objevené" ? Stačí, se obrátit na BŠŠ F-M a nemusíte tolik bádat?! Jsem přesvědčen, že je u nás dost zkušených šachistů, trenérů a metodiků, kteří jsou schopni organizaci a materiály metodicky připravit, řada z nedávné munulosti existuje..., co je potřebné? Objektivně, zodpovědně zjistit stav, možnosti, vedoucí....
Jestli se v Arménii učí intenzivně a cíleně šachy (jako národní sport), pak by se u nás stejně intenzivně měl učit fotbal nebo hokej - Bohu díky, že to tak není
Oblíbený bonmot "šach je gymnastikou mozku" (připisovaný Leninovi, ale na tom nesejde) vystihhuje IMHO přesně pozici šachu ve školách. Tak jako se v tělocviku učíme základy různých sportů (gymnastika, míčové hry, atletika), tak bychom se měli učit logickému a strategickému myšlení. Ale šachy jsou jen prostředek, jedna z her, a to dost složitá. Měly by přijít na řadu až ve chvíli, kdy žák zvládl piškvorky a prší (bez legrace). Je zajímavé, že akce Piškvorky do škol (v případě SŠ Mariáš do škol) není třeba.
Umím si velmi dobře představit školní předmět obecně zaměřený na hry, který má praktický přínos. Takový bridž taky není špatný Biflování teorie se nebojím, v tělocviku se taky nebifluje.
Seminar Chess in European Schools
Translating Political Support to Funding for Projects and Improving Existing Programmes
27 April 2012, Friday, 10.00 - 12.00 Albertina, Vienna. The venue is the Musensaal of the Albertina museum (1st floor).
Silvio Danailov, President European Chess Union
“What Politicians think about Chess in Schools”
Hermann Zemlicka, President Chess Federation of Upper Austria
"EU Funding Opportunities for Chess in Schools"
Malcolm Pein, Chess in Schools and Communities London
"Getting Chess into UK Schools - Now!"
Stanislav Vlcek, School Chess Coordinator Western Slovakia Slovak Chess Federation
“Bringing Chess into 100 Schools in Slovakia”
After the seminar, from 12.45, Veselin Topalov, World Champion 2005, will play a clock simul on eight boards against the top U18 players of Austria, Hungary, Slovakia and the Czech Republic. The seminar and match are part of the Vienna Children Chess Festival, which mainly set on the open-air space "Augustinerbastei" next to the Albertina.
GM Richard Rapport (1996) HUN 2559
FM Kristof Juhasz (1994) HUN 2378
FM Tadeas Kriebel* (1995) CZE 2331 Czech Champion U20
FM Lukas Handler* (1994) AUT 2321
FM Juraj Druska (1994) SVK 2311 Slovak Champion U18
David Wertjanz* (1994) AUT 2246 Austrian Champion U18
Christoph Menezes (1996) AUT 2227 (IM norm just two weeks ago)
Martin Christian Huber* (1998) AUT 2150 Austrian Champion U16
The time control is 90 minutes + 30 seconds /move. Veselin has the
right to once claim 15 minutes extra on all remaining boards for each
side after 40 moves have been completed.
Information and Registration (free): spielendschlauer@gmail.com Diese E-Mail-Adresse ist gegen Spambots geschützt! JavaScript muss aktiviert werden, damit sie angezeigt werden kann. +43 / 650 / 2189098
With support from Albertina, ERSTE Foundation, Austrian Chess Federation
Viac informácií (v nemčine) o aktivite v oblasti šachu na školách nájdete na
http://www.schulschach.at/
tamtiež aj v záložke Event - Kinderschachfest fotografie a texty z minulého roku, keď bol súperom rakúskych juniorov Anish Giri, reprezentanti zasa odohrali simultánku proti zúčastneným deťom.
Známkovat šachy stejně jako známkovat kreslení nebo zpěv je blbost.
no ELO:
a) kreslení - kromě estetiky rozvíjí u malých dětí výrazně jemnou motoriku, je velmi důležitá. To, že to tak nevypadá je neinformovaností.
b) hudba - hudba má k logice stejně blízko jako šachy. Hudba byla mezi 7 základními předměty při zakládání univerzity. Logika tvorby tónu, ladění, harmonie, to není o talentu. Udělejte si tektonický rozbor fugové expozice a bude vám jasné o čem mluvím. Ovšem na škole se to neučí, víme jen kdy se narodil Dvořák.
Jak v kreslení tak v hudbě se naráží na totální nekomepetentnost učitelů. A s šachy to případně dopadne podobně. Přínos šachu pro člověka není v naučení se pravidel a našprtání se pár zahájení. Myšlení, kombinační schopnosti jsou přítomny až když dosáhnete určité úrovně. Navíc vůbec není prokázán měřeními nějaký vliv. Spíš to je naopak, člověk, který má blízko k abstraktnímu myšlení a baví ho to, ten si k šachu najde, ale schopnosti měl již před tím. Není žádný seriozní podklad, který by ověřil, zda, kdyby šachista místo hry v šachu, rozvíjel své abstraktní myšlení jinými prostřdky, by nedosáhl podobného nebo i lepšího rozvoje osobnosti. Víme, že šachové myšlení je dost specifické a znám řadu výborných hráčů, kteří jsou v praktickém životě nepoužitelní. Šachy jim dali jen šachy, do života nic. Měl bych jako člověk, který hraje od 5 let šachy být na straně těch kdo jsou pro, ale právě proto, že hraji od malička jsem proti. Mějme rádi šachy, ale nepřeceňujme je prosím.
Šachy jako povinný předmět asi nejsou to pravé, ale ve srovnání s hudební nebo výtvarnou výchovou (která je bohužel asi na školách povinná dodnes) mi to připadá užitečnější. Před padesáti lety, když jsem navštěvoval základní školu, se v hodinách výtvarky kreslilo a malovalo - a když jste naprosto bez talentu, je to trauma, dělal jsem z toho jakési "reparáty", abych nedostal čtyřku. Paní učitelka "zpěvu" byla svým způsobem osvícenější, ta chápala, že hudební sluch nemusí mít ani jinak třeba geniální dítě, ale řešila to tak, že zkoušela z memorování budovatelských písní, takže jsem to jako budoucí profesionál i tam dotáhl i na trojku. Myslím, že šachy jsou někde jinde, jde tam o myšlení, ne speciální nadání, citovaného Plisku (díl 1) by mohl pochopit každý, komu to trochu myslí. A ten, komu to nemyslí, ten propadá ze všeho možného a je mu to asi jedno.
Tak třeba možnost si vybrat - ale memorování mistrů světa určitě ne. Jsem zvědav, co se z toho vyvrbí.
Cítím (a nejenom já) silnou vlažnost a nezájem ze strany blahorodstva na trůně se zaváděním Šachu do škol a pak se ani nedivím, že korun se nedostává. Není náhodou výuka náboženství nepovinným předmětem na školách?
Má zkušenost když sme dělali akci bughouse šach pro děti: Jeden povídal - já normální šachy nehraju, mám bratra a ten je děsně dobrej ten smahne kde koho to nemá cenu tím trávit čas na to já nemám, ale tady ten bughouse je i o rychlosti a záleží na spoluhráči, to mi přijde zajímavé. Takže co jednoho odradí to jiného přitáhne a naopak. Oni nejsou děti blbý a když budou mít více zdrojů což v době internetu jaksi je normální, jistě si najdou cestičku a o co více budou nesnášet Kasparova protože učitel po nich chtěl datum narození o to více budou třeba prakticky hrát :)
No já bych se odrazení nebál, však zatímco budou jedni zkoušení z Kasparova jiní budou v lavici probírat jak včera blicali v Aréně :)
Tak ona bude jistě nějaká (snad rozumná) učebnice - ale opravdu se bojím, že se to zvrhne v letopočty, pokud nebudou učit trenéři, ale (současní) pedagogové. To spoustu dětí odradí...
Nechte je myslet? Ve škole?? Si děláš kozy, ne?!
Jo přesně tak dejte dětem do ruky figurky a nechte je myslet, to nemůže uškodit, koneckonců škola hrou ne ?
Hodně záleží na tom, jak ambiciózně se výuka pojme. Kdysi jsem vedl seminář z informatiky a na procvičení logického myšlení a algoritmizace jsem používal základní matová vedení - dvě věže proti králi, K+D:K, K+V:K. To by žáčci ještě mohli zvládnout všichni. Výhoda je, že počátečních pozic je hodně, takže se to nedá nadřít jako vzorečky, ale člověk musí znát princip.
Nejde o to, že by se "z vakua" vynořili noví trenéři, ale spousta šachistů by o to za těch podmínek měla zájem. Zadarmo v oddíle to dělá málokdo (mě nevyjímaje).
SKA: Takto do hloubky se jistě šachy na školách učit nebudou. zřejmě dojde jen k vysvětlení základních pojmů a prvků taktiky a strategie. Vyučující jistě nebude muset vysvětlit sílu tahu se složitou strategickou myšlenkou.
Šachy jsou přece hlavně o tom hrát, koncepty jsou dobré i historie, ale asi učitel těžko odpoví na otázku "Proč tenhle tah je špatný když počítač hlásí jen -0.1, Jak ho pane učiteli vyvrátíte ?"
Bond: Stejně jako se vyrojilo hafo programátorů, když to začalo být (dobře) placené. Kvalitních výsledků dosáhneme jedině na bázi profesionalismu. A všechno musí jednou začít, učitel, který na sobě bude pracovat, půjde rychle nahoru.
No právě. Jakmile to bude (dobře) placené, tak se trenérů vyrojí hafo, to se nebojte.
Dříve k výuce šachů na školách stačil trenér 2. třídy.
Poutník: Až na to, že to, co šachoví trenéři cpou do hlavy dětem celé roky, se dospělý člověk, pokud má alespoň trochu talent, naučí za pár týdnů, stačí prolistovat Plisku. Celé je to o koncepci, určitě nemá smysl z toho udělat šachový dějepis. Je to i o penězích, placených trenérů by nedostatek nebyl.
A co kdyby jednoduše vyučovali trenéři s trenérskou licencí na určité úrovni, kteří by si udělali pedagogické minimum???
Jsem dost skeptický. Už vidím přeučené učitelky ruštiny, neznajíce pomalu ani pravidla, jak zkouší žáky z datumu narození Laskera... však to znáte ze školy sami...
Stejně jako když vidím jak se učí hudební výchova. Učí je kdy umřel Mozart, ale hudbě je nenaučí. Jak by mohli, když tomu sami nerozumí... A šachy dopadnou stejně. Celá generace učitelů jsou bez šachového vzdělání (na vyjímky) a budou si dělat nějaké rychlokurzy.
Pokud by tento plán měl být k něčemu, musel by začít od hlavy. Zavést tento předmět na pedagogických fakultách jako povinný a až fakulty vyprodukují učitele, tak pak teprve něco zavádět...
Kdyby se to povedlo realizovat, tak nemám o budoucnost organizovaného šachu u nás obavy. Pak ale musí následovat další krok, a to je úkol pro nás, zajistit pedagogy. Jestli se dobře pamatuji, jeden pokus o výuku šachu na školách už tu v minulosti byl a zkrachoval právě na tom, že nebyli trenéři.