ROBERT JAMES FISCHER

19.01.2008 08:00 | Turnaje

"Není náhoda, že o Robertu Jamesi Fischerovi (9.března 1943) toho bylo napsáno více než o jakémkoliv jiném šachistovi: revoluce, kterou vyvolal, je srovnatelná se Steinitzovou revolucí!" (citace z knihy "MOJI VELCÍ PŘEDCHŮDCI ...

"Není náhoda, že o Robertu Jamesi Fischerovi (9.března 1943) toho bylo napsáno více než o jakémkoliv jiném šachistovi: revoluce, kterou vyvolal, je srovnatelná se Steinitzovou revolucí!" (citace z knihy "MOJI VELCÍ PŘEDCHŮDCI 4" - autor:Garri Kasparov)

Robert Fischer o šachu: "Šachy jsou určitě uměním, o tom jsem však nikdy nepřemýšlel. Krásná může být jenom přesná a silná hra...Přesnost přede
vším. Vše nakonec rozhodne úroveň hry. A výsledkem je krásná partie. Aby však hrál člověk krásně a přesně, musí hodně znát a být schopen to použít." (citace z knihy "MOJI VELCÍ PŘEDCHŮDCI 4" - autor:Garri Kasparov)

Rejkjavík 1972



úryvek ze zápisu besedy s Vlastimilem Hortem (Jan Kalendovský)
"Ve Vinkovcích chodil Hort často na houby. Byl od sedmi let vášnivým houbařem. Tam ty krásné hříbky nikdo nesbíral. Takže Hort často vycházel s košíkem a večeři mu z hub připravoval místní kuchař česko-slovanského původu. Fischera jeho počínání zaujalo a požádal Horta, aby mohl na houbařskou vycházku s ním. Fischer houby absolutně neznal a nikdy je nejedl. Hort mu tedy dal košík a vyrazili. Bobby nadšeně v lese sbíral vše, na co narazili, nejen praváky, ale i holubinky, choroše a zejména houby s červenými kloboučky a i ty nejjedovatější potvory. Hort mu neměl čas udělat přednášku o houbách. Když se vraceli, vzal Fischerův košík a veškerý obsah vyhodil. Svůj dal kuchaři a pozval večer Fischera na smaženici. Bobby byl ale velmi ostražitý – napřed ty! A když Hort asi po půl hodině neumřel, ani neměl žádné křeče, ochutnal Fischer poprvé ve svém životě smaženici. O Fischerovi bych mohl vyprávět celé hodiny. Šachový svět mu vděčí za mnohé. Zvedly se honoráře, přitáhl sponzory, rozbil pověst neporazitelnosti sovětské šachové školy."

Fischer žije dál....
30x 2630x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (30) Aktualizovat
22.01.2008 00:29 | Autor neznámý

Asi jsem se trochu upsal, nikdo z Fischera delat mytus nemusi, on tim mytem uz davno je! A taky je mozna nejvetsim sachistou vsech dob, ma obrovske zasluhy pro sach...Jenom nechapu, jak mohl prestat hrat sachy, vzdyt pro nej znamenaly tolik! Taky me mrzi, ze nehral dal, protoze si myslim, ze mohl jeste hodne nabidnout...

21.01.2008 21:53 | Autor neznámý

Pro mě (subjektivně) je Fischer největší šachovou osobností všech dob a proč nenastoupil na zápas s Karpovem ví jen on sám (a jeho psychiatr O) )

21.01.2008 19:18 | Autor neznámý

Musim tady taky prispet svou troskou do mlyna... Tak za prve Fischer byl bezpochyby genialni sachista, ale nedelal bych z nej mytus, podle me sve soupere az tolik neprevysoval, staci se podivat na jeho bilanci s Gellerem nebo s Talem a naslo by se mozna i vice souperu...Co se tyce zapasu Fischer - Spaskij, tak vubec nebyl na jednu branku, sam Fischer priznal, ze konci zapasu mel co delat, aby odolal tlaku Spaskeho...Dale si myslim, ze kdyby mel Spasky sanci utkat se s Fischerem treba za rok znovu, tak jeho sance by nebyly vubec mizive! Zapas z roku 1992 bych vubec nenazyval 2. zivotnim zapasem Bobbyho, ale posledni zivotni prohrou (prisel o svou vlast a samotnou hrou nijak neoslnil). A to, ze porazil Tajmanova s Larsenem 6:0 ano, vyjimecny vykon, ale musi se vzit v potaz, ze jeho souperi se snazili o vyhru, protoze remiza nic neresila... Bobby se bal Karpova a je to jeden z duvodu, proc k zapasu s nim nenastoupil. Nelze se divit Karpovovi, tezko by nekdo pristoupil k zapasu s podminkou, ze musi vyhrat o 2 partie vice nez souper! Myslim, ze Fischera s Kasparovem srovnavat nelze a vubec nelze srovnavat sachisty minulosti se sachisty soucasnosti, je to logicke. Cest vyjimecnemu sachistovi, ktery tuto hru miloval nade vse!

21.01.2008 05:10 | Autor neznámý

Teda vy si dáváte za uši... Tak už to přiznejte, že Garri byl prostě nejlepší a ušetříte tím spoustu času, který věnujete argumentaci na nezodpověditelné otázky :-)

20.01.2008 22:16 | Autor neznámý

Asi měl ten Karpov fakt štěstí, když vyhrál nejvíc turnajů v historii. A já jsem možná jen obětí kvalitní ruské šachové literatury, kde se mi sovětští trenéři snažili vnutit špatný pohled na věc. Fuj a hanba jim i mně. :-)

20.01.2008 21:47 | Autor neznámý

to Blacknin Tak nevím, oduvodnovat takto výsledky Fischera, že ostatní byli amateri a horsi ? A co mezipasmový turnaj a co utkání století atd. atd. Připadá mi, že to jsou vymluvy fotbalistu, kteří se vymlouvají na kde co. 12,5 :7.5 za sachovnicí s úřadujícím misterm světa nebylo ani obsahově, ani vysledkem vyrovnané, byl to jen tah na jednu branku, Karpov ani Kasparov o takových výsledcích s mistry ( exmistry světa) mohou jen snít.. Je pouze pravda, že Fischer takovou převahu nedržel dlouho. Z hlediska časovosti to byl Kasparov, z hlediska nejvyššího výkonu jasně Fischer. Karpov se tam uz nema co motat, ten měl v těch svých zápasech víc štěstí než rozumu.

20.01.2008 21:21 | Autor neznámý

Nevím, ale KArpov málem neporazil ani Korčného a to o 3 roky později , a to myslím , že Korčný byl v top formě někdy kolem toku 1975

20.01.2008 18:38 | Autor neznámý

Jinak - není třeba spekulovat. Žebříček podle toho, jak kdo převyšoval současníky byl už matematiky sestaven: 1. Kasparov, 2. Karpov, 3. Fischer :-)

20.01.2008 18:33 | Autor neznámý

Nechci snižovat Fischerův výsledek, ale Tajmanov byl amatér, Larsen neunesl nepříznivý stav zápasu, Petrosjan už byl pouze horší a zápas se Spasským byl obsahově vyrovnaný, ale Spassky se psychologicky rozložil, na čemž mělo nemalou zásluhu chování Fischera.

20.01.2008 18:01 | Autor neznámý

to Blacknin tak to si dovolim nesouhlasit, Fischer vymlasknul LARSENA,TAJMONOVA,PETROSJANA (2x - jako exmistra světa),SPASSKEHO - mistra světa)... takovým rozdilem, že Kasparov by tyto rozdily nedosahl nejen s Karpovem ale ani s ostatními. Pravdou je, něco za něco. Fischer neuměl asi žít normální život ( takových šachistu je ale hodně a mají podstatně horší vykonnost). Nikdo se asi nedozví, jaký podíl měl z toho (možná oprávněný) strach z KGB. Nezpomnme, že Rusové Fischera podceňovali a nevíme, jakých prostředků by použili pro to, získat titul zpět. V tom také vidím silu Fischera - byl zcela osamocen, ze zeme, kde sachy nemají tradici, bez rovnocenných sekundantů, trenérů, státní podpory atd. Možná nám něco odhalí V. Hort, jak kdysi sliboval

20.01.2008 17:07 | Autor neznámý

to Blacknin:To je možné,ale ten dopadl ještě hůře než Fischer.

20.01.2008 15:42 | Autor neznámý

to Tolja: Já zase souhlasím s tím, že Karpovovi v dlouhých zápasech vždy docházely síly. Skvěle jsi ale vystihl Fischerovu slabinu - psychické zdraví. To jsem také myslel, když jsem psal, že byl možná na dně. Stejně už se nikdy nedovíme, kdo by koho zlomil. A ten nejlepší byl možná nakonec Morphy... :-)

20.01.2008 12:43 | Autor neznámý

to Blacknin:Souhlasim s tebou,že Fischer se zápasu obával,nemyslím si však,že to bylo kvůli strachu z Karpova .To je Kasparovo tvrzení,avšak sám Karpov si dával na zápas v roce 1975 pouze 40 procentní šanci na úspěch.Fischer byl vážně psychicky nemocen,bál se prohrávat,ale asi nejvíce se obával Rusů a KGB.

20.01.2008 11:14 | Autor neznámý

Jinak hrát proti Karpovovi každou partii na výhru by byla vůbec ta největší chyba. Na to přišel i Kasparov v jejich neukončeném zápase, kdy mu jen série dlouhých remíz umožnily neprohrát.

20.01.2008 11:11 | Autor neznámý

Taky říkali o Spasském, že Fischera porazí... Kdyby chyby. Hodnotíš Fischera podle vydařené sezóny. Možná byl sám na dně. Asi dobře věděl, proč k zápasu nenastoupil.

20.01.2008 11:03 | Autor neznámý

Karpov i Kasparov byli mnohem slabší než Fischer.Karpov neměl výdrž a odolnost pro dlouhé zápasy a zápas s Fischerem by byl velmi dlouhý(navíc Bobby hrál každou partii na výhru) .V zápaseb roku 1975 by Fischer Karpova prostě zlomil.

20.01.2008 10:26 | Autor neznámý

to rekreační šachista: Ono bylo pro Garriho těžké o tolik převyšovat současníky, když měl na krku Karpova, kterého mnozí odborníci staví historicky před Fischera.

20.01.2008 00:58 | Autor neznámý

Do dnešního dne jsem netušil, že někdo Fischerovi zakázal hrát 2. životní zápas. Domníval jsem se, že k tomuto zápasu (obhajobě titulu) z vlastní vůle nenastoupil. Bobyho jugoslávskou labutí píseň bych za životní zápas asi neoznačil...

19.01.2008 23:30 | Autor neznámý

Měl od nich zákaz písemně, na tiskovce na něj naplival....ale o mrtvýchjen dobře, ne? Hrál opravdu skvělé šachy!

19.01.2008 22:32 | Autor neznámý

RE: Nemyslím si, že by Fischer hrál naschvál v Jugoslávii, ale určitě musel vgědět že v USA z toho nebudou nadšení

19.01.2008 22:26 | Autor neznámý

rekreační šachista: Souhlasím, ale není to trochu způsobeno právě těmi soupeři. K vlastnímu měření sil mezi Garri Kasparovem a Bobby Fischerem nikdy nedošlo a tudíž je to těžko měřitelné. Měřítkem rozhodně nemůže být, o kolik převyšoval své soupeře, protože tam vstupuje faktor síly těch soupeřů a ten je těmito bezesporu skvělými hráči neovlivnitelný ;)

19.01.2008 22:25 | Autor neznámý

Sojka: No nevím, není to asi server vhodný pro politické diskuze, ale neodpustím si: 4) Klidně se vsadím taky, jen by mě zajímalo, kdo rozsoudí, kdo vyhrál. S těmi miliony jste to trochu přehnal, každopádně ti lidí zcela jednoznačně umíralo i před válkou 5) Oni mu nezakázali hrát 2. životní zápas, oni mu jen řekli, že nechtějí, aby to bylo v Jugošce, na kterou bylo embargo. A právě proto ho tam Fischer hrál, bylo to naschvál. Jsou přece i jiná místa na světě

19.01.2008 21:50 | Autor neznámý

Souhlasím, Fischer byl největší na světě !!!! Kasparov převyšoval své soupeře, ale ne tak výrazně. Cožpak Kasparov porážel v zápasech soupeře 6:0 ? Fischer titul získal po vynikajících 12,5 :8,5 a to ještě jednu partii vyhrál Spassky kontumačně bez hry a v te první Fischer (proč ?) ve vyrovnané koncovce obětoval střelce. Takto Kasparov také titul nezískal. A ještě jako "bonus" je nutno uvést, že Fischer měl proti sobě plejádu velmistrů, kteří byly v SSSR skutečně profesionály a žili jen kvuli šachum. Je tu někdo, kdo ví, jaké Elo měl Fischer a druhý za ním ( Spassky ?) a stejně tak Kasparov a druhý za ním ? Jaké byly tyto rozdíly ? Myslím pochopitelně oba v době největších úspěchů.

19.01.2008 21:29 | Autor neznámý

Obhajoba Bobbyho v případě holocaustu: 1) nedostudoval ZŠ 2) Nikdy nezažil válku na vlastní kůži 3) Kdo by taky tomu zvěrstvu co se tady dělo věřil, že? 4) V případě teroristických útoků na 11. září ještě dosud není jasné, jaký podíl na jejich provedení má USA. Vsadím se ale s Vámi, že to bude přes 50 %. Ale za tu dobu od vypuknutí " Buschovi války" umíraly tisíce, co tisíce, miliony lidí 5) Jak by se Vám líbilo, kdyby Vám někdo zakázal hrát Váš 2. životní zápas?

19.01.2008 12:23 | Autor neznámý

Těmi "zvláštnosti" jsem měl na mysli "naprostou" oddanost šachům, prostě v dobrém slova smyslu fanatik. Věc druhá je ovšem jeho názory např. holocaust nebo 11. září 2001, to se mi nelíbilo.

19.01.2008 11:26 | Autor neznámý

nika: Jako šachista byl možná obdivuhodný, možná nejlepší v historii (ale těžko to porovnávat, můj favorit je Garri). Ale pro některé "zvláštnosti" by měl být Bobby spíše zavržen, než obdivován (je otázka, jestli popírání holocaustu nebo schvalování útoků z 11. září 2001, jsou jen drobné "zvláštnosti")

19.01.2008 10:38 | Autor neznámý

Na chess.ct se objevilo: Příčinou smrti bylo selhání ledvin. Fischer strávil poslední dva měsíce v nemocnici, ale po té co doktoři označili jeho stav za beznadějný, byl uvolněn domů.

19.01.2008 10:37 | Autor neznámý

Celý život jsem obdivoval Fischera, možná i pro jeho některé "zvláštnosti" v soukromém životě, ale především pro jeho touhu po vítězství. Bylo obdivuhodné jak se dokázal vypořádat ve své době s enklávou ruských šachistů. Do šachového nebe se dostal nejsilnější šachista.....

19.01.2008 10:16 | Autor neznámý

čest jeho památce .....

19.01.2008 09:16 | Autor neznámý

Bobby Fischer byl ve své době jednoznačně nejlepší šachista na světě. V současné době neexistuje šachista, který by tak převyšoval své soupeře jako Fischer začátkem 70.let. Dnes je mnoho vynikajících šachistů, ale taková osobnost jako byl Fischer není a zřejmě dlouho nebude.