Opět plnou parou vpřed

28.04.2014 05:32 | Memoriál Vugara Gašimova 2014

Fotbálkem o pátečním volnu Magnus Carlsen dokonale zregeneroval svoje fyzické a psychické síly a opět vyrazil turnajem plnou parou vpřed. Po Mamedyarovi sklonil v sedmém kole svého krále před mistrem světa i Hikaru Nakamura.

Potrénovat koncovky se v sedmém kole rozhodli Karjakin s Caruanou. Ve 12:15 měli odehraných již třicet tahů jedné z dlouhých variant Grünfeldovy indické a pozici značně materiálně prořídlou. Zatímco duel azerbájdžánských es Mamedyarova a Radjabova směřoval k neodvratitelnému smíru, Karjakin si užíval kvalit pevně "opřeného" jezdce proti Caruanově věži.

Nejasno a nejvíce zajímavo bylo na zbývajícím třetím stole hlavního turnaje. Přestože měl Hikaru Nakamura k odčinění porážky z druhého kola proti mistru světa Carlsenovi bílé figury, nestačilo to.


-
. kolo -


Raději se Carlsenovi nedívat do očí (zdroj: oficiální fotogalerie)


Magnus Carlsen se opět vrátil do čela turnajové tabulky. Do konce zbývají tři kola a to bude přávě velmi zajímavá fáze, jelikož rovnat účtu bude mít na starost právě mistr světa. Bílými může dnes zkusit vylepšit skóre s Karjakinem po úvodní remíze, ale dále s Radjabovem a Caruanou mu jedině výhra zaručí nerozhodných 1:1.


Memoriál Vugara Gašimova - turnaj A
cat. XXII (2780)

1 2 3 4 5 6
1. Carlsen, Magnus g NOR 2881 * * 0 . 0 . ½ . 1 1 1 1 2863
2. Radjabov, Teimour g AZE 2713 1 . * * ½ . ½ ½ ½ . ½ ½ 4 2835
3. Caruana, Fabiano g ITA 2783 1 . ½ . * * ½ ½ ½ ½ 0 . 2777
4. Karjakin, Sergey g RUS 2772 ½ . ½ ½ ½ ½ * * ½ . ½ . 2772
5. Nakamura, Hikaru g USA 2772 0 0 ½ . ½ ½ ½ . * * 1 . 3 2746
6. Mamedyarov, Shakhriyar g AZE 2760 0 0 ½ ½ 1 . ½ . 0 . * * 2685




-
. kolo -
111x 8590x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (111) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Morphynista

Carlsen zaslouženě zvítězil a potrvrdil svou převahu nad konkurencí. Vysokým favoritem bude samozřejmě i v zápase s Anandem, pokud k němu ovšem dojde. Nejnovější zpráva z FIDE totiž hovoří o tom, že - i přesto, že termín přihlášek byl prodloužen z 30.3. do 30.4. - nikdo nemá zájem zápas o MS uspořádat, žádná oficiální přihláška nedorazila. Velká ostuda pro FIDE a Iljumžinova no !

+0 /-0 | 30.04.2014 15:54

ELOminator

Jak je to pravidio? Když se tahá 50 tahů 1 figurkou tak je to remis? cheeky

+0 /-0 | 30.04.2014 14:44

fru-fru
Magnus 100%-ně zvítězí a celý turnaj tímto v Azerbajdžánu vyhraje. Jeho dvě prohry jsou zapomenuty...bohatě vše kompenzoval pěti výhrami a třikrát plichtil...., což doufám nikoho na světě nenechává na pochybách, že je skutečně na světě číslo jedna nejen dle ela, ale jako mistr světa nám to neustále dokazuje.
+0 /-0 | 30.04.2014 14:36

ELOminator

Tak Radža má zdá se pro dnešek odtaháno wink

+0 /-0 | 30.04.2014 13:41

lmouse

Tak pochybovači se zase netrefili - i kdyby dneska partie skončili 3 remízami stejně se je na co koukat - řežba jak má být!!

+0 /-0 | 30.04.2014 12:07

Johny the Scar

@rytir: Díky za komentáře, v práci jsem neměl moc času přemýšlet nad pozicí a tohle mi dost pomohlo! sad

Zítra to bude zajímavé.

+0 /-0 | 29.04.2014 20:30

Pavel Ch

Díky za opravu noELO. Vycházel jsem z poslední věty článku, ikdyž uznávám, že z ní nevyplývá, že jde o pořadí.

+0 /-0 | 29.04.2014 19:46

noELO

Na to, aby celkově vyhrál, stačí MC remíza - první kritérium je větší počet výher, na tom, že by měl Caruana lepší vzájemné skóre, nezáleží. Ale těžko se dá předpokládat, že bude Carlsen hrát na remízu, v tomhle směru všechna čest. I když to někdy, jako dnes, snad trochu přehání.

+0 /-0 | 29.04.2014 19:17

Pavel Ch

Tak paráda před posledním kolem. Dobře, že se Fabiano dotáhl. Teď bude muset Magnus ukázat co umí, porazit ho bílými. Fabiano remízovat k 1.místu černými. Jaký rozdíl, kdyby měl Magnus půlbod náskok, proto to hrál do konce. Bude to velmi zajímavé, na koho vsadit?

+0 /-0 | 29.04.2014 19:04

rytir

A hráči dali partii konečně za remízu.

+0 /-0 | 29.04.2014 18:26

martinn

Zítra s Caruanou o první flek. To bude maso!

+0 /-0 | 29.04.2014 18:24

rytir

Je zajímavé, že to Magnus ale stále zkouší.

+0 /-0 | 29.04.2014 18:22

rytir

Nyní je to koncovka dvou jezdců proti střelcům, poté co došlo k výměně na f5 a pozice je ložená remíza vzhledem k přílišné zablokovanosti.

+0 /-0 | 29.04.2014 18:19

rytir

po 61. tahu by snad měl dostávat 30 s za tah.

+0 /-0 | 29.04.2014 18:15

noELO

Asi pořád 30 vteřin přídavek.

+0 /-0 | 29.04.2014 18:15

martinn

Jaká jsou pravidla s časem po 80. tahu?

+0 /-0 | 29.04.2014 18:12

rytir

Bílý má vše bohatě pokryté a není vidět jak může černý zkomlikovat hru. A ani špatný čas Radžabova by ho neměl nijak ohrozit.

+0 /-0 | 29.04.2014 18:09

rytir

Tejmur ale nechce riskovat a aktivního jezdce z f5 přesouvá k obraně pěšců. Tím Magnusovi případnou oběť znemožňuje a nyní je otázkou, zda to Magnus ještě bude zkoušet.

+0 /-0 | 29.04.2014 18:03

rytir

Konec ale ještě není, jak si Tejmur možná myslel a Magnus již případnou možnost  oběti na dámském křídle ponechává na později.

+0 /-0 | 29.04.2014 18:01

rytir

Na možnosti bohatá pozice vznikla po 74. Jf5 a Magnus se rozhodl pro 74... Jb7 neboť jak po 74... Sxf5 75. exf5, tak i o oběti 74... Jbxc4 75. bxc4 b3 76. Jxd6! Sxg4 77. Sxb3 Jxb3 78. Se1 = neviděl více než remízu.

+0 /-0 | 29.04.2014 17:55

rytir

A Tejmur se oběti na dámském křídle nebojí a umísťuje jezdce na g3 odkud může zamířt na f5. Drží tak vyrovnanou pozici.

+0 /-0 | 29.04.2014 17:36

rytir

A 70. g4 hxg4! se také hrálo bílý by dokonce vedle přirozeného 71.hxg4 mohl vzít i střelcem 71. Sxg4. Pozice zůstává remizová, ale je vidět, jak Magnus Tejmurovi začíná předkládat různé překážky. Jeho hra v remizových koncovkách je opravdu poučná.

+0 /-0 | 29.04.2014 17:25

rytir

Radžabov má možnost 70. g4 po 70...h4?! by pak převedl krále na d3 a černý by nemohl nic dělat. Magnus by to tudíž přetáhnout nemohl a musel by vzít 70... hxg4 71. hxg4 pak bílý může oběti na dámském křídle zabránit, kdy jde králem do středu jakmile jezdec začne směrovat na dámské křídlo Na druhou stranu se oběti ale také nemusí bát, je velmi riskantní, takže je otázka, zda je nutné, aby ji bránil.

+0 /-0 | 29.04.2014 17:22

rytir

A Magnus objevil ještě jinou možnost, tentokrát na dámském křídle. Jeho zdánlivě bezcílné popotahování může mít smysl, pokud cílem jeho tahu Jb6 je převést druhého jezdce na a5, dát střelce na a6 a posléze obětovat figuru na Jxb3. Je to ale dost riskantní, uvidí se, s čím přijde.

+0 /-0 | 29.04.2014 17:03

rytir

Nyní oběť 62.. h4? 63. gxh4 g4 64. hxg4 Sxg4 ale  nevychází a černému by nic nepřinesla. Bílý by se ubránit třeba po 65. Sf3.

+0 /-0 | 29.04.2014 16:51

rytir

A vznikla pozice, kde když by černý zahrál hned Kg6, místo převodu jezdce tam, protože se manévrováním jezdce jím zase vrátil na h6. Možná nyní již uvažuje na případnými možnostmi oběti h4 gxh4 g4... nebo bude připravovat f5.

+0 /-0 | 29.04.2014 16:44

rytir

Jenže není vidět, co dál na h4 následuje g4 a bílý střelec i případnou oběť na g4 kryje, takže z ní nic není. A tka zbývá černému připravit ještě f5, pokud neusoudí, že to nemá dál cenu.

+0 /-0 | 29.04.2014 16:32

rytir

Především by Radžabov nehrál Kh2 ale zvolil by Sd3, a posléze již ta oběť by nebyla nebezpečná, takže převod jezdce na g6, který Magnus zvolil, vypadá rozumněji a nic lepšího tam nemá.

+0 /-0 | 29.04.2014 16:29

rytir

Magnus proto nejprve pokračuje 53... Jf6 po 54. Kg2 má černý nečekanou geniální možnost zahrát 54... Kg6 a posléze obětovat pěšce tahem třeba na 55. Kh2 tahem 55... h4! když by pak bílý pozici zablokoval 56. g4, tak by černý mohl obětovat  figuru na g4 a když by bílý oběť přijal 56. gxh4 tak by odpověděl 56... g4! a zmocnil by se nečekaně inicitativy. Ale Magnus to neviděl nebo usoudil, že to není nebezpečné a odpověděl 54... Jhg8.

+0 /-0 | 29.04.2014 16:26

rytir

53. g3! Radžabov nechce připustit, aby černý postoupil na h4 a začal ho tísnit, nyní po postupu h4 zahraje g4 a na g4 zahraje h4, tedy pozici zablokuje.

+0 /-0 | 29.04.2014 16:19

rytir

A pokračuje vpřed pěšci, 52...g5 přeci jen po okamžitém f5 by tam černý neměl nic, tudíž se Magnus objektivně rozhoduje správně a nejprve se snaží získat prostor. Jeho šance na vítězství zůstávají ale mizivé. Ale chce to zkoušet, Radžabov může udělat chybu.

+0 /-0 | 29.04.2014 16:15

rytir

Nyní je Magnus na rozcestí, může začít připravovat f5 nebo naopak může se vydat kupředu pěšci 'h' a 'g'.  A vypadá to, že se rozhoduje pro přípravu f5. Může ale vše i ještě změnit, protože nemusí nikam spěchat, čas tu již nehraje velkou roli.

+0 /-0 | 29.04.2014 16:04

rytir

Asi jedinou možností jak něco zkoušet je zahrát někdy f5, zablokované dámské křídlo dává pozici silně remizový charakter, neboť tam nemůže černý nic podnikat a musí se tak soutředit na královské, kde by se bílý měl bez problémů ubránit.

+0 /-0 | 29.04.2014 15:45

rytir

Jenže pozice je natolik vyrovnaná, že není vidět, jak pozici černého zesílit. Radžabov si je toho vědom a bez delšího přemýšlení popotahuje střelcem.

+0 /-0 | 29.04.2014 15:38

rytir

Velde toho, že z horší pozice získal pozici dobrou má Magnus ještě další důvod, proč pokračovat, na tomto turnaji ho již Radžabov nečekaně porazil a nyní má možnost mu to vrátit.

+0 /-0 | 29.04.2014 15:33

rytir

A Magnus Carlsen nikam nespěchá, udržuje pozici v chodu a případně využije chyb svého soupeře, kterému bude předkládat různé nástrahy.

+0 /-0 | 29.04.2014 15:31

rytir

Hráči vyměnili věže a uvidíme, zda se Magnus nad Radžabovem smiluje nebo zda to bude tahat. Objektivně je pozice remíza. O něco lepší, ale jinak remizovou pozici tahal Magnus černými na předposledním turnaji kandidátů proti Radžabovovi a tam ho postupně utahal a udolal, takže si to může chtít zopakovat.

+0 /-0 | 29.04.2014 15:22

rytir

A Magnus směřuje k nabídce výměny věží. Partie se pomalu začíná obracet a může to být nyní Radžabov, kdo bude muset bojovat o remízu.

+0 /-0 | 29.04.2014 15:16

rytir

Jednou z možností je přesunout krále na dámské křídlo a tam nabídnout výměnu věží a posléze se snažit ve hře lehkých figur soupeře přehrát. Při správné hře ale samozřejmě by měla partie skončit remízou.

+0 /-0 | 29.04.2014 15:10

rytir

Nyní tedy zůstává pozice v rovnováze, ale Magnus možná již pomýšlí na výhru a přemýšlí, jak pomalu zesílit svou pozici.

+0 /-0 | 29.04.2014 15:06

rytir

Na druhou stranu na 31... bxc4 mohl Radžabov obětovat pěšce na b3 tahem 32. Jxc4!? a nejspíš to byl smysl jeho zvláštního tahu c4. Ovšem víc jak kompenzaci postačující k vyrovnání by za něj neměl. Magnus ale nechtěl takto riskovat, proto zvolil hned Sg5 a Radžabov zahrál aktivně Je3 a došlo k výměně jezdce za střelce, což si Magnus nenechal ujít, slabiny v soupeřeově táboře má rád, tady ale má bílý za ně kompenzaci díky dvojici střelců. Katastrofou pro bílého byl dvojpěšec e3,e4 v partii Anand-Carlsen v zápase o mistra světa, z vyrovnané pozice se stala pro Ananda taková slabina osudnou.

+0 /-0 | 29.04.2014 15:05

rytir

31... Sg5 Magnus chce ponechat v pozici napětí. Nejspíš ještě lepší bylo 31... bxc4 32. Sxc4 a teprve pak 32... Sg5 po 33. Jf3 by se černý mohl stáhnout 33... Sd8 s dobrou pozicí, kde by mohl i se pokoušet hrát na výhru, byť by pozice byla zhruba v rovnovráze. Nyní po 31... Sg5 může bílý zkusit 32. Sc1 s tím, že by pak po 32... bxc4 dobíral 33. bxc4 a černý by nemohl vazby černopolného střelce u bílého využít, takže by pozice byla vyrovnaná.

+0 /-0 | 29.04.2014 14:59

rytir

31. c4?! tento tah se Radžabovovi moc nepovedl. Místo toho mohl pokračovat 31. g3! a stále by se mohl snažit zesílit svoji pozici. Závazným tahem c4 si oslabil pěšce na b3 a tím pádem již černý není odkázán k pasivní obraně.

+0 /-0 | 29.04.2014 14:51

rytir

Výměna páru věží ale černému pomohla, takže se pozice opět příblížila více rovnováze.

+0 /-0 | 29.04.2014 14:42

rytir

Ale na d8 nevypadá věž zrovna bezpečněo 30. Vd8?! Se8! a Radžabov tedy zvolil správně, když ustupil 30. Va5.

+0 /-0 | 29.04.2014 14:40

rytir

A Carlsen se nebojí proniknutí bílé věže na 8. řadě. Nyní je klíčová pozice, zda Radžabo zvolí 30. Vd8 a nebude se bát, že by byla věž uvězněna a později odchycena nebo zda se stáhne.

+0 /-0 | 29.04.2014 14:35

rytir

Radžabov ale volí aktivnější a rychlejší postup, nabízí výměnu jednoho párů věží, aby pak druhou věřží obsadil sedmou případně osmou řadu.

+0 /-0 | 29.04.2014 14:32

rytir

26. Je1! dobrý tah od Radžabova, na tomto turnaji se zatím ukazuje ve velmi dobrém světle. Může si vybrat zda ho převede přes c2 na e3 nebo ho umístí na d3. Dalším plánem pak může být v příhodné chvíli připravit tahem g3 útok na centrum f4.

+0 /-0 | 29.04.2014 14:21

rytir

Radžabov tedy vyměnil dámy a stojí trochu lépe, realizovat danou nepatrnou výhodu bude pro něj ale velice obtížné.

+0 /-0 | 29.04.2014 14:07

rytir

22... Jg6 - tím je zřejmé, že M.Carlsen chce mít raději jezdce na g6 a z toho důvodu šel na f4 a nevadilo mu jeho zahnání. Nyní má bílý pozici nepatrně lepší, ale pokud dojde k výměnám, tak jeho výhoda bude neutralizována. A s tím Magnus nejspíše počítá, navíc bílý může udělat i chyby, kterých může využít a situaci obrátit.

+0 /-0 | 29.04.2014 14:06

rytir

Nyní může zkusit Magnus 22... Jh7 ale po 23. Da5! by bílý měl po výměně dam díky volnému sloupci pozici lepší. Velmi dobe ale vypadá 22... Ve7! jednak nabízí výměnu věží, především ale po 23. Da5 může černý ustoupit 23... De8!? a hra by byla nejasná.

+0 /-0 | 29.04.2014 14:04

rytir

A Radžabov se černého jezdce neobává, necítí se jím ohrožen a pokračuje Da1, snaží se mít pod kontrolou sloupec 'a'. Je tudíž nyní již zcela zřejmé, že hraje na výhru.

+0 /-0 | 29.04.2014 13:58

rytir

Radžabov ale nepokračuje g3, ale aktivně 21. Va7 a Magnus odpovídá aktivně 21... Jf4, mohl zkusit ale i 21... Sd7. Nyní může Radžabov odpovědět 22. Kh2! aby hrozil zahnat daného jezdce tahem g3. Celkově vzhledem k tomu, že může dojít k výměnám na 'a' sloupci, tak je pozice i tak blízko vyrovnání.

+0 /-0 | 29.04.2014 13:55

rytir

A tak také pokračuje, je to logický postup, možným výměnám na 'a' sloupci (ke kterým také nemusí dojít) by se Radžabov vyhnul, když by místo 18.axb5 zvolil ihned 18. Sd3.

+0 /-0 | 29.04.2014 13:42

rytir

A M.Carlsen přesto pokračuje aktivně Jh5, nechce čekat se založenýma rukama. Na 20. Sf1 můžei 20... Jdf6 21. g3 Sd7 s plánem Va8 se zjednodušováním nebo se může pokusit o něco aktivnějšího, pozice Radžabova ale zůstává velmi dobrá.

+0 /-0 | 29.04.2014 13:31

strelec

ad rytir a komentování on-line: aby to vůbec mohlo mít ekonomický smysl, musel by být on-line komentář alespoň v angličtině, popř. vícejazyčný. Nemyslím si, že by komentování v češtině natolik zvedlo "prokliky" u reklam.

+0 /-0 | 29.04.2014 13:27

rytir

Takže nakonec d5 zahrál a M.Carlsen reagoval dobře tahem Sc8. A po výměně na b5 Radžabov zahrál správně 19. Sd3! často se v takových pozicích hrává 19. Jf1, ale zde by právě mohl na to reagovat Magnus tahem 19... Jh5! s dobrou protihrou. Při střelci na d3, který může ustoupit na f1 není výpad černého jezdcem na h5 tak účinný.

+0 /-0 | 29.04.2014 13:23

rytir

Radžabovovi se do zablokování pozice zatím nechce a zamyslel se. Nemusí se ale bát, že by po 17. d5 černý využil jeho střelce na b2 výpadem 17... Jh5, protože může odpovědět 18. Sd3! a na 18... Jf4 19. Sf1 kde hrozí tahem 20.g3 jezdce zahnat.

+0 /-0 | 29.04.2014 13:16

rytir

A pokračuje c5, takže má dnes chuť spíše hrát pozici zablokovanou. Vzhledem k tomu, že bílý má již zahráno b3, čímž brání tahu c4 a Jc5, tak se dá říci, že pozice bílého je, pokud zablokuje pozici tahem 17. d5, v této chvíli perspektivnější.

+0 /-0 | 29.04.2014 13:00

rytir

Po přirozeném 16. a4 se nyní ukáže, co vlastně Magnus tahem Vb8 zamýšlel. Vypadá to ale, že to neměl připravené a že improvizuje - vzhledem k tomu, že již mu uběhl čas nemalý.

+0 /-0 | 29.04.2014 12:51

sikvel22

@rytir: Diskutovat se da s nekym, kdo se alespon snazi reagovat na prispevek/dotaz oponenta. S vami to buhuzel nejde, takze koncim "debatu". Necham prostor vasemu monologu.

@nss: Funkce na odfiltrování určitých příspěvků z diskuze by nebyla? Nechvátám na to, stačí za 2 hodiny...wink

+0 /-0 | 29.04.2014 12:51

deVillante

Na šachy já kašlu, / báseň radši pošlu. / Napíšu pár řádeček / a pobaví se blbeček.

+0 /-0 | 29.04.2014 12:50

deVillante

@rytir: To máte těžký. Lid chce básničky ze slabikáře, nebo ještě lépe od studentů zvláštní školy.

 

+0 /-0 | 29.04.2014 12:48

rytir

Vuorin: jednak není pravidlem, že opisuji varianty z kompu, ale samozřejmě, že se do velké míry počítačem řídím stejně jako i M.Carlsen, když si prochází partie. Jinak můžete v tichosti doma si také přidávat textové komentáře.

+0 /-0 | 29.04.2014 12:43

sikvel22

@Vuorin: Aha, takže jsem se nechal nachytat... smiley

+0 /-0 | 29.04.2014 12:40

rytir

@sikvel22: Nepsal jsem, že jste tvrdil, že by to nešlo. Ale že snad nechcete tvrdit, že by to nešlo.

Tvrzení, že aktuálnost zpráv a komentáře mají vliv na návštěvnost snadno poznáte z toho, když se podíváte na to, jaké zprávy mají jakou sledovanost.

+0 /-0 | 29.04.2014 12:39

Vuorin

Skoro mi přijde, že nick "rytir" je fiktivní výtvor redaktorů nss, protože jinak mi hlava nebere, že zde je někdo ochoten sedět skoro nonstop a opisovat tu u každého významnějšího turnaje varianty z kompu. Což, jak tu někdo trefně poznamenal, si může každý udělat v tichosti doma. Popř. na stránkách chessbomb a pod.

+0 /-0 | 29.04.2014 12:37

rytir

Ale Carlsen reagoval neobvyklým tahem 15.... Vb8?! Vypadá to, že nechce hrát výstavbu s c6. Černý v takových poziích obvykle zahraje c6, g6, Sg7 a Jh5 s dobrými protišancemi.

+0 /-0 | 29.04.2014 12:36

sikvel22

@rytir:

1. Můžete tu "nemalou hodnotu" návštěvnosti vyčíslit konkrétně v případě NSS? Oháníte se tady vágními obecnými pojmy, které nic neříkají.

2. Nikde jsem nepsal, že by to komentovat nešlo. Psal jsem, proč to nikdo nedělá. Tak prosím nepřekrucujte cizí příspěvky. 

+0 /-0 | 29.04.2014 12:32

rytir

Je zajímavé, že Carlsen s Radžabovem nezahrál již berlínskou, která se mu neosvědčila s Caruanou a zvolil Zajcevovu variantu. To je navíc překvapivé, protože místo berlínské dříve hrával variantu Breyerovu (to je ta s převodem -Jb8-d7). Radžabov ale reagoval tahem 12. a3. Přitom mohl hrát jak velmi obvyklé 12. d5 tak i ostré 12. a4!? A Carlsen na to reagoval v intencích Breyerovy varianty. Radžabov mohl také místo 14. b3 hrát i častější 14. b4. Ze zahájení může být za černé Magnus zatím spokojen, hra je nejasná.

+0 /-0 | 29.04.2014 12:27

rytir

@sikvel22: Návštěvnost má nemalou hodnotu v internetovém světě, to byste mohl vědět. Na chespro například komentují online, takže to jde. A že by to do 2h nešlo? To snad tvrdit nechcete. Nelze přeci popřít, že aktuálnost zpráv má vliv na návštěvnost. Dokonce i diskuse, kterou tu vedeme, má  na návštěvnost vliv.

+0 /-0 | 29.04.2014 12:14

sikvel22

@rytir: Přijde mi, že sem pod Vaším nickem píše nějaký mimozemšťan. Vy opravdu máte pocit, že za odměnu "zvýšené návštěvnosti" tady bude někdo sedět a online pro pár lidí komentovat partie? Případně do 2h od dohrání? Proč to neděláte vy? Přihlaste se za spolupracovníka serveru, nahoďte motor a komentujte. Jsem zvědav, jak dlouho to zadarmo ve svém volném čase budete dělat... Když se vám servis na místním serveru nelíbí, tak sem nechoďte, tak prosté to je.

+0 /-0 | 29.04.2014 12:02

rytir

Tak hrál už na turnaji kandidátů, kde se mu to vyplatilo. Rozehrával partie opatrně a soupeři pak příliš riskovali, což se mu často podařilo využít.

+0 /-0 | 29.04.2014 11:53

rytir

Karjakin sází na jistotu a nechce riskovat. Asi chce jít tudíž kupředu pomalu ale jistě. Možná zjistil, že agresivním stylem neprorazí, tak nyní na to jde opatrně.

+0 /-0 | 29.04.2014 11:47

rytir

Pro zábavu není špatné tohle, co jsem nyní objevil: http://www.youtube.com/user/PowerPlayChess/videos a komentuje to GM Daniel King (2466). Samozřejmě, že se při komentáři řídí počítačem a díky tomu je jeho komentář na daleko vyšší úrovni, než jaké má elo.

+0 /-0 | 29.04.2014 11:29

Ceres

Bohužel nezbývá mi než souhlasit s názorem většiny, Karjakin býval dobrý šachista, předváděl hezké šachy a nyní nedělá nic než remízy, sice umí zremizovat i nejlepší hráče světa, ale je to smutné. Jak pro oko diváka tak i pro celé šachy, nechápu jak ho může hra těšit, když ji hraje tímto stylem...

+0 /-0 | 29.04.2014 11:28

rytir

Ve skutečnosti velmistr při komentování používá počítač a řídí se dle něj. Možná je ideální mít dva silné motory, jejichž hodnocení se v některých situacích více rozchází. Např. Stockfish a Houdini. Houdini je střídmější a Stockfish přísnější. Tudíž některou pozici může Stockfish hodnotit jako s převahou a Houdini v rovnováze. Objektivnější je asi Houdini, ale neplatí to vždy.

+0 /-0 | 29.04.2014 11:00

rytir

@honzour: Nemyslete si, že velmistři poznají lépe než počítač - to se děje jen vzácně a v takových případech to můžete běžně poznat taky. Navíc tím, že budete sledovat tiskovou konferenci nebo online komentáře velmistrů, tak již i tento nedostatek anihilujete a tím pádem může být Váš komentář srovnatelný se zdejšími komentářemi titulovaných hráčů a může být i mnohem kvalitnější.

+0 /-0 | 29.04.2014 10:38

rytir

A právě proto, že existují šachisté, kteří nevěnují energii analýze partií s počítačem z různých důvodů, ale rádi si přečtou tyto partie okomentované, tak existují stránky, na kterých to udělají jiní a tyto stránky jsou za to odměněny zvýšenou návštěvností nebo naopak potrestány sníženou návštěvností v případě absence aktuálních zpráv.

+0 /-0 | 29.04.2014 10:28

Pavel Capek

Pokud někoho eminentně zajímá nějaká pozice nebo partie, tak si ji s pomocí motoru může přece analyzovat sám ! surprise A jak správně píše rytíř : Bránit tomu může jedině lenost nebo nedostatek času. wink

Přece to tak všichni děláme se svými partiemi, nebo ne ? Zapneme Rybku nebo Fritze, případně hledáme v chessbasi kdo už to hrál před námi a kde jsme to pokazili...

+0 /-0 | 29.04.2014 10:09

honzour

"Okomentovat stručně partie do 2h po jejich skončení zvládne s pomocí počítače i běžný hráč."

No já (lehce přes 2000 elo, jsem "běžný hráč"?) bych to asi nedokázal. Jako nějakou taktiku samozřejmě ano, ale poziční věci asi ne. Nebo takové ty věci typu bílý má pěšce navíc, ale každý velmistr vidí, že se nedá nijak prosadit, takže vlastně =,  ale počítač bude klidně ukazovat +0,9 a já budu vidět "bílý má pěšce navíc, ale nevím, jestli jde nebo nejde prosadit".

+0 /-0 | 29.04.2014 09:56

rytir

Pokud někdo bílými remizuje a není to tím, že by jel na remízu, tak to je v pořádku. A u černého je možné hru na remízu tolerovat, když nezačíná. Od profesionálních šachistů se očekávají profesionální výkony, které nebudou taktickými remízami a kde budou se snažit hrát naplno a ne hru vypouštět. Přimhouřit oko lze také v závěru, kde remíza někomu stačí k vítězství.

+0 /-0 | 29.04.2014 08:46

rytir

Okomentovat stručně partie do 2h po jejich skončení zvládne s pomocí počítače i běžný hráč. Navíc spoustu věcí se může dozvědět i z tiskové konference a inspiraci může najít i tam, kde to komentují  online velmistři. Tedy 2h po skončení tady může být komentář všech partií a může být velmi kvalitní. Bránit tomu může jedině lenost, nedostatek času nebo strach z komentování.

A tvrdím, že by se dalo zvládnout i online komentování.

+0 /-0 | 29.04.2014 08:42

fru-fru
Pánové vy jste se snad zbláznili!!! Viděli jste snad hrát někoho lépe šachy...dejme tomu za posledních deset let...., než M\agnuse??? Pochopte prosím, že je to jejich profese. Ať jste již právníci, lékaři, nebo instalatéři. Vy jste nikdy nedělali věci automaticky, šablonovitě, nebo jak to nazvat....rutinně??? To se dneska kupříkladu stalo v partii Carlsen- Karjakin. No a co??? I v peletonu na Tour de France nejezdil nikdo všechny etapy od dob Indureina na 100%. Nebo mám li uvést jiný příklad ani Brazílie či Barcelona nevyhrává překrásně všechny zápasy...a některé dokonce i jen remizuje....a bývají mnohdykrát za tu plichtu rádi. Plně souhlasím s názorem Imouse....my šachisté tady máme zadarmo perfektní servis ze spousty šachových kolbišť celého světa...PRO BOHA CO CHCETE PO NSS VÍC???? Pomatuji dobu, kdy se hrálo MS v šachu a hráli K-K a druhý den jsem běžel pro Rudé Právo, nebo Sport, abych si přehrál poslední partii zápasu...a jelikož jsem v Té době byl student a byl na internátu, tak jsem to analyzoval s tlupou amaterských rádoby šachistů. Pokud ovládáte a nebo alspoň trochu zvládáte angličtinu či ruštinu doporučuji vám Chess TV (vysílají nepřetržitě 24 hodin, 7 dnů v týdnu). A pro ty z vás, komu vadí analýza počítače a chtějí znát názory např. GM Šipova, tak si to tam prostě jenom obyčejně naklikejte. Můj názor je ten, že dnes díky internetu máme možnost všechno dění v šachu sledovat, tak jako nikdy předtím. A ta věčná kritika světové špičky mne tady od některých z vás už opravdu pěkně s... . Tomáš Ochman
+0 /-0 | 29.04.2014 01:24

Zmestabileho

Ad Karjakin: - kdysi zázračné dítě, které vlétlo do světové špičky a hrálo famózní šachy. No a dnes? Pragmatický šmudlař, který si drží své pozice. Ale dnes to ušmudlili společně - Magnus i Karja.

+0 /-0 | 28.04.2014 17:15

nvmea
tak Karjakin by přeremizoval i Ananda
+0 /-0 | 28.04.2014 17:05

Zmestabileho

smileyTedy výraz "vyprdlo" není správný, oproti němu již budu příště používati výrazu "vyprdnulo". Formuluji takto:  "Pan Boleslav se vyprdnulo na komentování partií mistra světa na právě probíhajícím turnaji". Je fakt, že je to pro mě neplacená služba, a tak z tohoto vyprdnutí nebudu vznášet jakékoliv právní nároky z titulu odpovědnosti dotyčných osob. Pouze morální nárok vznáším - ať už na to tolik neprdí. A jinak dnes ráno jsme tady Magnuse přechválili - dnes to byl on, kdo zpytlíkoval bezduchou remízu. Škoda! Jako mistr světa by takto hrát neměl - i kdyby by to byla jediná taková partie za celý turnaj. Naopak zbytek světa se dnes snaží hrát šachy... někdy se ti pánové rozhodnou i hrát, ale dělají to bohužel jen v menší polovině svých partií.  

+0 /-0 | 28.04.2014 16:51

noELO

Taky jsem vděčen za to, co dostávám gratis a samozřejmě chápu, že nejpovolanější komentátoři logicky hrají na mistrovství republiky. 

ad Zdeněk Janda: no, existují i takoví šachoví fandové, pro které partie bez počítačové analýzy prostě nemají cenu - možná s výjimkou koncovek, kde je těch kamenů hodně málo.

Gramatická (zase jednou): problém slov "vyprdnul" vs. "vyprdlo" není v rodu, ale v typu časování (vyprdnul odpovídá vyprdnulo) smileycheeky

+0 /-0 | 28.04.2014 15:26

strelec

ad seis podruhé: aha ELO ČR... tak tam může být jinak, sorry

+0 /-0 | 28.04.2014 14:44

strelec

re seis martin: i když v různých předpisech je logika někdy postavená na hlavu, tak se domnívám, že nikoli, neboť turnaj bude dohrán až po 1.květnu. A vzhledem k tomu, že ELO vychází nejpozději 2.května - tak navíc ani nedá stihnoutwink

+0 /-0 | 28.04.2014 14:40

lmouse

to Amberjack : no i komentátoři z toho mají zamotanou šišku, nejvíc mě dostala hláška na tohle by byl nejlepší Tal :-) (po V×e6!)

+0 /-0 | 28.04.2014 14:32

seis martin

stihnou se palučiny fide open započítat k elu čr k 5.1?

+0 /-0 | 28.04.2014 14:09

Amberjack

lmouse: Pozice Shak - Naka je přesně ta, kterou bych chtěl (dvojici střelců navzdory) hrát za černého.

+0 /-0 | 28.04.2014 14:05

lmouse

Dík nss máme (my šachysti) "ZADARMO" servis o jakém se nám před nss.cz ani nesnilo a proto se zcela logicky (protože žijeme v Česku) najdou rejpalové, kterým se na tom stále něco nelíbí. Jednou bych se chtěl dožít doby, že by mě takové chování překvapilo...

+0 /-0 | 28.04.2014 13:21

pawel

Udělám výjimku, ZMB, poradím:.

Odvodíte si dle vzoru: "ZMB zase něco ze sebe vyprdlo" nebo "ZMB zase něco ze sebe vyprdnul".

+0 /-0 | 28.04.2014 13:15

lmouse

pozice Shak-Naka je přesně ta, kterou bych nechtěl hrát ani za jednu stranu: žádnej plán není vidět a jedním chodem se dá poslat do kopru...

+0 /-0 | 28.04.2014 13:10

Zmestabileho

A kruciš, teď mě zase napadlo - je gramaticky správně "nss se vyprdnul" nebo "nss se vyprdlo"?

+0 /-0 | 28.04.2014 13:08

Zmestabileho

Souhlasím s rytířem - i silnější klubový šachista za podpory motoru dokáže partii zajímavě a trefně okomentovat - pokud tedy má ten zájem a určitý dar vyjadřování se. Samozřejmě, že mu přitom bude chybět hráčská zkušenost profesionála, v principu to vadit ale nemusí. A kdo nemá rád komentáře s motory - nechť jde svou vlastní cestou, ale pokrok nejde zastavit, a lézt zpátky na stromy se mi nezdá být optimální řešení. Každopádně nss se na komentování memoriálu Vugara Gašima slušně řečeno vyprdnul... (asi jsou všeci komentátoři v černém městě, a nemají čas to zrobit).

+0 /-0 | 28.04.2014 13:04

rytir

Další věc, samotné varianty uváděné počítačem neznamenají ještě nejkvalitnější komentář. Je to vidět v korespondenčním šachu, kde se bez počítačů neobejdou, ale přesto jedni vítězí nad druhými i díky tomu, že se vedle šachu také lépe v práci s počítačem vyznají.

+0 /-0 | 28.04.2014 13:02

rytir

Cílem by mělo být podat co nejkvalitnější komentář, který objektivně a správně zhodnotí partii. Pokud to zvládne amatér s pomocí stroje kvalitněji, než velmistr bez stroje nebo i se strojem, vždy dám přednost tomu prvnímu. A udělá to také každý dobrý šachista, protože v šachu většinou vítězí ten lepší, neboť šachy jsou hra objektivní.

+0 /-0 | 28.04.2014 12:59

Zdeněk Janda

re rytíř : přečíst si varianty od motoru,to snad umí každý trouba ( to si číst zde nepotřebuji) . Já spíše lépe hodnotím komentáře , psané bez motoru (např. od Berty Cveka). Mně by vůbec nevadilo,kdyby byly analýzy motorů při partiích zcela vypnuty. Pak by diváci museli namáhat svoje mozky , a to se mnohým, pochopitelně nechce wink

+0 /-0 | 28.04.2014 12:51

rytir

Tím chci říci, že tento článek je dobrý a aby se autor nebál přidat víc komentářů. S podporou stroje (kterého stejně tak využívají při komentování i zdejší mistři) může být při zapojení selského rozumu jeho komentář i dosti kvalitnější, než mnohé zdejší komentáře titulovaných hráčů.

+0 /-0 | 28.04.2014 11:42

rytir

Jinak by bylo fajn, když by tu byly aktuálnější a podrobnější komentáře tohoto turnaje a ne jen v bleskovkách ke kávě. Například tu zcela chybí 5. a 6. kolo.

+0 /-0 | 28.04.2014 11:26

rytir

Když někdo odtahá připravenou teorii, která vede do remizové koncovky a posléze to tahá do holých králů, tak tomu se říká falešná bojovnost. Na vině je ale především bílý - tedy Karjakin.

+0 /-0 | 28.04.2014 11:21

fru-fru
Opět musí s panem ZMB souhlasit jen na 50%....rozhodně je pro mně Magnus společně s Garrim a Bobbym nejbojovnější a nejnekompromisnější mistr světa. Bohudík ho máme možnost v současnosti sledovat po zisku titulu MS na každém větším šachovém turnaji. Hraje fakt na krev a nejlepší na tom je, že si to plně užívá. Musím ale říct, že zajímavé šachy hrají na tomto turnaji i všichni ostatní účastníci. Včerejší grunfeldka Karjakin-Caruana se hrála do holých králů.....a byla pro mne opravdu oběma zahrána suprově. Nebo snad na to máte někdo jiný názor?
+0 /-0 | 28.04.2014 10:44

Johny the Scar

Alexandra sice neslaví, zato Šimi ano! wink

+0 /-0 | 28.04.2014 09:32

Petr Boleslav

nvmea: díky, opravil jsem

+0 /-0 | 28.04.2014 09:26

nvmea
jinak Alexandra Kosteniuk měla narozeniny už 23. 4. ;)
+0 /-0 | 28.04.2014 09:14

nvmea
nelze než souhlasit. Magnus má 6 rezultátů (a nejzajímavější remízu turnaje), ve všech zbylých partiích přibyly už jen 2. Co předvádí naopak takový Karjakin to je neuvěřitelné. Dobrovolně odtahat bílými 30 tahů do koncovky kterou už Caruana jednou hrál... Mimo mě
+0 /-0 | 28.04.2014 09:12

exot

Neuvěřitelně bojovný výkon Carlsena v tomto turnaji...Konečně mistr světa, který nehraje na jistotu, nespoléhá na své "šampionské charisma" a nebojí se i případně prohrávat. Je to pořád ten samý kluk, co se při partii drbe na břiše a popíjí džus z flašky.

+0 /-0 | 28.04.2014 09:00

Zmestabileho

Mistr světa jde tím nejlepším příkladem ostatním - ze sedmi partií má jen jedinou remízu (a i ta remíza byla hodně bojovná partie na šest hodin hry). Nebýt Magnusových partií, nebylo by se na co v tomto turnaji světové špičky dívat. A bohužel to není jen případ tohoto turnaje.

+0 /-0 | 28.04.2014 08:52