Olympiáda se blíží, malý pohled na velkou akci

04.06.2022 06:36 | Zahraniční zprávy

Před chvíli byla zveřejněna nominace na šachovou Olympiádu v šachu, která se bude konat v Indickém Chennai od 28.července do 10.sprna. Je na čase se podívat jak na tom budeme před startem. Článek je o mužské (nebo open?) Olympiádě.

Nominace mužů je: David Navara (2681), Van Nguyen (2610), Zbyněk Hráček (2564), Peťo Michalík (2577) a Vlastimil Babula (2572).

Pokud  bychom měli napsat věk, pak: 37 let, 20 let, 51 let, 31 let a 48 let. Věkový průměr je 37,4 let. Což je docela vysoké číslo. Nicméně neukazuje to jenom na to, že nemáme mladé talenty kolem juniorského věku (aby jeli na Olympiádu), ale také na to, že "staří pardálové" to ještě umí roztočit.

Jde o ideální sestavu? V rámci možností ano. Nicméně velká škoda, že chybí Viktor Láznička a Štěpán Žilka. Štěpán nepodepsal repre smlouvu. Mylně se poukazuje, že to bylo "jen" z hlediska peněz. To je hluboký omyl.


Viktor, jakožto fanda indických duchovních učitelů (hlavně pak Osha), by snad mohl být přítomen v našem týmu. Ale upřímně, vůbec netuším, nakolik to mohlo být reálné a jaká byla snaha.

Podle elového žebříčku FIDE (prvních deset hráčů) nám patří krásné 16.místo. Takže z hlediska tohoto čísla, můžeme být naladěni optimisticky, nicméně asi tomu tak nebude i dle vyjádření kapitána.

Cituji Pavla Šimáčka: "Mým skromným cílem je, aby náš tým skončil lépe, než jak bude nasazen. Mým neskromným cílem je bojovat do posledního kola o přední umístění a dělat radost šachovým fanouškům v ČR".

To je dobře diplomaticky řečeno. Kde jsou ty časy, kde se šlo "na medaile". Pomalu a jistě vyklízíme pole a ustupujeme jako wehrmacht v roce 1944. Za chvíli - může se stát - bude slušné umístění kolem třicátého místa.

Za sedmero horami a sedmero řekami

Pojďme se podívat na země, které jsou v elovém hodnocení za námi. Samozřejmě jde o první desítku a hráče, které uvádím, nemusí na Olympiádě hrát.

17. Anglie: Adams(2690), Jones (2665),Howell (2650) McShane (2649) 
18. Chorvatsko: Sarič (2687), Brkič (2618), Kožul (2602), Livaic (2569)
19. Uzbekistán: Kasimdzhanov (2672), Abdussattorov (2661), Yakubboev (2630), Sindarov (2616)

OK, nebudu vypisovat každou zemi a půjdeme rovnou na top 30:

30. Peru: Cori (2645), Martinez (2591), Cruz (2579), Cordova (2549)
31. Brazílie: Supi (2590), Fier (2567), El Debs (2545), Mechitarian (2542)
32. Švýcarsko: Milov (2600), Studer (2582), Georgiadis (2578), Pelletier (2549)
33. Turecko: Yilmaz (2631), Can (2599), Sanal (2576), Dastan (2553)


Slovensko je nasazené jako číslo 36. S tím, že asi budou mít sestavu:


Jerguš Pecháč (2598), Viktor Gažík (2549), Juraj Druska (2523) a Samir Sahidi (2462). Kdyby se náhodou hrál Česko x Slovenský souboj, pak to zdaleka není jasné, ačkoliv o favoritovi není pochyb. 

Houstone, máme problém!

Problém je, že nás spousta zemí nejen dohání, ale i předhání. Dost zemí má mladé juniory, kteří mají progres. Se vší úctou k naší reprezentaci, tam už mnoho progresu není a nebude, pouze u Vana.

Další problém je, že naše jednička David Navara už nemá tu sílu co měl. Pamatuji si na dost zápasů, kdy rozhodoval právě David. Například na posledním kole památné Olympiády v Turíně v roce 2006. S tím už tolik nemůžeme počítat.

Další problém je, že domácí tým může postavit několik týmů a mám takový (myslím, že -naštěstí- max. 3 týmy) dojem, že i pátý tým Indie by nás přinejmenším potrápil. Jen tak pro zajímavost, TOP 34 v Indii je jistý Ghosh Aronyak s elem 2494 a ročník 2003.

Mount Everest

Pohled na první desítku je majestátní. A pokud se chcete podívat na první trojku, pak budete muset hodně "zaklonit hlavu". Opět se podíváme na žebříček FIDE top 10 zemí.

Třetí nasazená je Čína
Ding Liren (2806), Wang Hao (2744), Wei Yi (2727) a Yu Yangyi (2710).

Druhé nasazené je Rusko:
Nepo (2766), Karjakin (2747), Griščuk (2745) a Tomaševskij (2702) - stejné elo má i Dubov.

A jednička je USA:
Caruana (2783), So (2775), Aronian (2775) a Nakamura (2760) - což je tedy brutální tým.

Silná samozřejmě bude domácí Indie, tedy lépe napsáno, silné budou týmy Indie :-)  Ale je více hodně nebezpečných týmů, například Francie s Firouzjou  a MVL atd.

Olympiáda se blíží, za necelé dva měsíce se bude fandit a modlit. Jak to vidíte vy? Vidíte sklenici napůl prázdnou nebo napůl plnou? Vidíte ji vůbec?

Robert Cvek
65x 6995x Robert Cvek
Fotogalerie
Komentáře (65) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
sarmatam
to jsem zvjedavej jak to s odstupem času dopadne, hodně může taky napovědět teď ten turnaj f Praze, Van remízový jen to potvrdil tuším ve 2. kole ? a DN ,,zabiják,, prohra ve 3.kole s tím číňanem se mi zdá ? a hodně může pozvednout sebevjedomí Jiřímu Štočkovi ten skvost ve druhém kole s tím amíkem.......
+0 /-0 | 11.06.2022 08:30

Remcik z Banika
Presne tak Pavle. Jako fanousek cekam boj o TOP 10, proc by ne, mic je kulaty :-) I Spanely jsme taky meli vcera na lopate. Pamatne vyhry napr. s Ruskem, kdy Navara sekl Svidlera nebo vyhru s Cinou, kdy Stocek sekl cernymi Wei Yiho atd.
+2 /-0 | 06.06.2022 22:42

Pavel Ch

Prosím,jestli se mohu vmísit do diskuze o 1. a 2.

 

Není náhodou důležité,jaký "turnaj" bude náš hráč na 1. a 2. hrát?

Jestli budeme okupovat 3.desítku, jak někdo i opatrně prorokuje, tak jistě Van byl 50% na první měl šanci udělat a David by udělal dosti "+".

 Chceme-li hrát, jako třeba v Turíně, s TOP týmy (nakonec pokles na 11.místo), jste si jisti, že by s TOP světovými hráči Van udržel 50%? Já mu moc fandím, ale zatím ne, říkám.

  I Viktor v premiéře v Turíně šel od 4.desky, Van je sice o 3 roky starší, ale druhá je ažaž pro premieru. 

+4 /-0 | 06.06.2022 22:28

Remcik z Banika
Moc pekny prispevek Semoda. Sice mam taky rad ceskou vychytralost :-) ale pro Vana bude tezke udrzet i druhou fosnu pri sve premiere na olympiade. Prvni deska je proste pocta a hraje ji vzdy nejlepsi hrac. Pokud by Van krvacel na prvni, tak na druhe by David musel lamat na silu, aby srovnal. Ale myslenka je to urcite zajimava, ale Van jeste bude muset obehrat partie s 2700 a to chce cas.
+4 /-0 | 06.06.2022 22:14

Semod
Roberte, podle mě ... "hrozivá remízová zbraň", která by zažila svojí Olympijskou premiéru na první desce, tak bude ráda, pokud na těch 50% nakonec skončí, ale jistota, že zkušený "strašný zabiják" skončí na první desce o X % lépe je stoprocentní ... nehledě na to, že zdravá "hierarchie" dělá tým.
+4 /-0 | 06.06.2022 21:10

Robert Cvek
Jsem pro, aby Van hrál 1.desku a David 2. desku. Není to nic proti Davidovi, je samozřejmě nejsilnější a jasná česká jednička. Ale o to přece nejde, jde o to, aby tým byl co nejúdernější a Van je "hrozivá remízová zbraň" a zase David "strašný zabiják". Z této logiky je lépe první šach. udržet a na druhé udeřit.
+2 /-0 | 06.06.2022 11:14

Pavel Ch

Zatímco ten jeden rok se Viktor +/- rovnal Davidovi, tak v 90 letech....

 přehodil úmyslně kapitán Ivan Hausner Sergeje M. až na třetí, byť byl nejlepší z týmu ČR. A nějak to zdůvodňoval, takticky.  

  I celá ta olympiáda byla trochu groteskní. Hrálo se "v zemi, kde včera znamená až zítra".

Kde se poslední 2 patra olympijského hotel dostavovali v plánovaný den začátku olympiády, odložili první kolo o 48 hodin  a místo kolaudační komise na hotel pozvali kněze s motlitbou.surprise

+2 /-0 | 06.06.2022 11:07

Pavel Ch

Já jen, aby nedošlo k mýlce,

Davide, Vojto, Honzo,

popisoval jsem stav jedné olympiády, jako popis.

A co tomu předcházelo.

Tím netvrdím, že bylo lépe než jinak či si vzít i pro jiné roky jako návod. 

 A na závěr jsem psal, že určitě bude nejlépe, když David bude na 1.š.​

 

+2 /-0 | 06.06.2022 11:04

Agent Voňavka

Jinak Davide diky za odpoved ohledne sestavy. Ja zazil Olympiadu 2016 a tam jsi az na partii s Eljanovem hral skvele. Skoda toho zaveru, protoze to mohla byt pro CR zivotni Olympiada...

 

+1 /-0 | 06.06.2022 09:37

Agent Voňavka

Nebyl Vlasta v Lucembursku az od roku 95?

+1 /-0 | 06.06.2022 09:35

David Navara
Jinak pokud vím, velmistr Jansa působil v Lucembursku jako trenér 20 let, od roku 1992 do roku 2012. (Nevím to na rok přesně, ale tak nějak to bylo.) Na začátku 90. let vyhrál v konkurzu, jehož se účastnilo nemálo zájemců včetně několika dalších silných hráčů.
+4 /-0 | 06.06.2022 09:16

David Navara
Na Vojtův dotaz reaguji až teď, internetové diskuse už většinou moc nesleduji. Osobně to celkem neřeším, o pořadí šachovnic rozhoduje kapitán. Van se dlouhodobě zlepšuje a umí hrát dost solidně. Dopředu nedovedu říci, jaké pořadí šachovnic by bylo nejvhodnější, u mne záleží především na formě a u družstva dost také na tom, s kým budeme hrát. Zato jistě vím, že od roku 2014 do roku 2019 bylo dobře, že jsem hrál na první šachovnici, přestože někteří zdejší komentátoři mne posílali i na třetí nebo čtvrtou. Přitom jsem na první šachovnici měl velmi slušné výsledky.
+8 /-0 | 06.06.2022 09:15

HonzaSvatoš

@Pavel Ch: Dík za odkaz, takže to fungovalo. 9,5/11 David, +2 Lázňa, opačně by to +10 v součtu skoro jistě nebylo. Na Corridu si vzpomínám, IMHO se hrát tehdy neměla, postavit takto proti sobě dva nejlepší hráče, to obecně nedělá dobrotu. Klobouk dolů před Davidem, že 1)  na Corridu v tomto formátu vůbec přistoupil, neměl tím zápasem co získat, 2) že to 1:3 + Lázničkovo chování zkousnul, Lázňa byl tehdy dost namachrovanej, když se člověk podívá na jeho vystupování v analýzách po partiích v tom zápase.

+2 /-0 | 06.06.2022 00:30

Pavel Ch

Honzo: 1.Viktor, 2.David.

 

To se těžko hodnotí, nelze porovnat, když by se nevěděla ta první varianta.

Její výsledek.

 

Navíc těsně předtím měl Viktor vyšší elo a na 4 vážné na Corridě dal Davidovi 3:1.  

Nebyla to zrovna moc povedená olympiáda, ale rozhodně ne kvůli první dvoum. 

Viktor měl perfo 2696 a David na druhé senza výsledek s 2800+ perfo.

http://chess-results.com/tnr77681.aspx?lan=5&art=20&flag=30&snr=17

Spíše se nedařilo dělat "týmové" zápasové body a závěr, jako často, také vyhoření.

----

 

Letos však David bude hrát první, jako skoro všechny roky.

+5 /-0 | 05.06.2022 15:32

sarmatam
svatošhonza vlastně je to tak , gdyž by se prohodili a čr by skončila na bedně, tak by se psalo a mluvilo , jaký to byl geniální tah, a gdyž to našim nevyjde , tak zase se bude psát něco jiného, můj názor je : nicotný :-), bezvýznamný :-( , ALE? myslím si , že se bude hýbat sestavou zápas od zápasu , podle toho jak se jim bude dařit, a taky to může zůstat furt stejné :-) , rozestavení......ale ví se o tom, a proto jsem zvjedavej ,jak to vlastně pan Šimáček na místě vymyslí, tipuju že správně, chyb uš bylo dost.......docela by mě zajímalo co si o tom myslí pan Jansa ? ............
+0 /-0 | 05.06.2022 14:36

HonzaSvatoš

Jednou se takhle v reprezentaci prohodili Navara s Lázničkou, tj. David hrál až druhého. Ale nevím už, jestli to mělo nějaký přínos, nebo ne. Moc se mi to nelíbí, David je jasná dlouhodobá jednička a na první bych ho určitě nechal.

+5 /-0 | 05.06.2022 14:24

sarmatam
s tím prohozením těch dvou- jsem uvažoval uš hodně měsíců spjet ,jak Van neustále remizoval , ale Van teď začne vyhrávat......pozor nato ! :-), uš je na čase :-), nastala ta správná doba :-).....,, né sranda ,, OMLOUVÁM SE jak tak rád používá DN.....když něco vysvětluje a plácne tam nesmysl :-) , hezkou neděli přeji všem........
+0 /-0 | 05.06.2022 09:13

Ota Válek

Diskuse fanoušků o sestavě je normální, děje se tak před každým fotbalovým zápasem; můžeme být rádi, že to alespoň někoho zajímá. Nelze však očekávat, že se do diskuse zapojí ti, jichž se přímo týká. Předpokládám, že případné změny sestavy oproti ratingu by kapitán projednal s dotyčnými hráči nejprve mezi čtyřma očima.

Já bych Davida s Vanem neprohazoval. Zatímco proti slabým soupeřům by se mohlo stát, že vyhrajeme menším rozdílem, družstva z popředí tabulky mají zpravidla i na druhé desce natolik silného hráče, že by se kýžený efekt nemusel dostavit, resp. změna by ve výsledku byla kontraproduktivní.

+3 /-0 | 05.06.2022 09:07

sarmatam
22:O2-fčera- semode souhlas.......to je žrádlo takové věty :-)
+0 /-0 | 05.06.2022 09:06

sarmatam
17:47- fčera -super pane Chrz......to je žrádlo :-)
+0 /-0 | 05.06.2022 09:01

Robert Cvek
VP chess64geek: To je velmi logické. Van je schopný "uremizovat" i 2700 a David je zabiják. Z toho pohledu bych dal na trojku Zbyňka a na čtverku Peťu, který je také zabiják. Problém by ale byl, kdyby jednička a trojka měla bílé figury. Pak by střídal Zbyněk. S tím, že Van remiz, David černými "se uvidí" Peťo bílými vpřed a Vlasta černými na "bezpečí". Nicméně všechno by záleželo od konkrétního soupeře a jeho sestavy.
+5 /-1 | 05.06.2022 08:29

chess64geek

I když mě má potřebu VP neustále urážet tak tady bych s ním souhlasil, mně to jako špatný nápad opravdu nezní a rozhodně se nejedná o nemístnou poznámku. Tím, že by se Van naučil hrát první desku, kterou stejně časem hrát bude a jeho styl udržet kohokoliv by sem celkem sednul by David na dvojce mohl zabíjet a pak by to vůbec nemuselo dopadnout špatně, mně se to opravdu líbí. Ale kapitán nejsem a je pravda, že by měl odpovědět ještě David, co si o tom myslí

+5 /-2 | 05.06.2022 07:02

Agent Voňavka

Semode, tebe jsem se neptal. Tak mlč.

+4 /-4 | 05.06.2022 00:13

Petr Koutný

díky Semod

+2 /-0 | 04.06.2022 22:11

srdce

Pavel Chrz =v tom roce se dařilo Slovensku 8.místo.kde hrál pan Movsesjan, Makroš , Plachetka. Pokud byste něco napsali i o tomto budu moc rád. A pan Hráček  by si zasloužil odměnu ,ale nevím jestli se tak nestalo.

+2 /-0 | 04.06.2022 22:08

Semod
Pane Koutný, tak je to OK ?
+1 /-0 | 04.06.2022 22:04

Semod
David Navara ? První moje myšlenka byla, že jsem zase na něco blbě kliknul. Nekliknul a následovala odměna .. naše šachová jednička mě svými dnešními příspěveky udělala radost ... díky Davidovi za to, že nás prostřednictvím nss RP oslovil a to zejména příspěvkem z 9:06.
+4 /-0 | 04.06.2022 22:02

Semod
Vojtěchu, zatím kapitánem nejsi ... a ta otázka na Davida je zajímavá, ale aktuálně před Oympiádou zcela nevhodná ... můj subjektivní názor.
+5 /-0 | 04.06.2022 21:53

Pavel Ch

srdce a další přátelé:

K olymp 2002 něco vyjde na pondělek jsem se domluvil s Petrem.  

Zítra ohlédnutí za MČR mužů s dosud neuveřejněnými fotkami, souhrnem a zpr. rozhodčího

 

JJ "srdce", vzpomínám na radost po zápase s Maďary, kterou jsem na tvářích hráčů a kapitána viděl. Ale Zbyněk Hráček hrál olmypiádu už před 32 lety, má bramborovou medaili, ještě za Československo 92.

 

JJ Petře, k medailím se občas směřovalo, i po tom 8.kole 2002, pak v Turíně a pak v poslední dekádě, jednou po výhře s Rusy a jednou když se fakt dařilo. Krizové vždy bylo předposlední kolo. A tak naši muži nemají ani jedno umístění v první desítce samostatné ČR. Turín nejlépe: 11. Děvčata mají z Bledu a z Turína (po finiši 3 výher za sebou) dvě desátá místa.

 Ale důležitější bude výsledek než jak diplomaticky či jinak před soutěží trenér/kápo mluví.

+5 /-0 | 04.06.2022 21:40

žaba

Já vím, že to není úplně korektní vtip, ale já si ho nemůžu odpustit:

Caruana - Ital, So - Filipínec, Aronian - Armén, Nakamura - Japonec.

Bylo by zajímavé, zda za Ameriku teď hraje někdo, jehož oba rodiče se narodili v USA :)

+2 /-0 | 04.06.2022 21:33

Agent Voňavka

Davida jsem pečlivě sledoval s Indem a velmi zajímavé partie. Zajímalo by mě, co by David řekl na to, kdyby vraždil na Olympiádě na druhé desce? Van je schopný udržet kde koho, to víme všichni. Otázka je, jestli je dobré na Davida vyvíjet tlak a čekat výhry na druhé desce...Já být kapitán, tak o tom přemýšlím. Pokud se Davide vyjádříš k této myšlence, tak Ti budu vděčný!

+7 /-4 | 04.06.2022 20:41

srdce

Pavel Chrz=určitě a dokonce Madarsko, které skončilo celkově na 2.místě==utrpělo jedinou porážku a to od czech flag v 6.kole. Pan Tomáš Oral 2546- Gyimesi  Zoltan 2596 1-0.   A hráli tam pan Hráček, Babula, Navara a tito hráči budou o 20 let znova hrát na další olympiádě.To je super a kláním se před těmito pányhats offhats off

+7 /-0 | 04.06.2022 18:49

Pavel Ch

srdce: ad olymp. Bled 2002

Jasně, ženy, ale...

naši czech flag  muži také hráli skvěle na předních stolech.

Alespoň do doby, co jsem jim v místě fandil, s novinářskou průkazkou jsem se dostal blízko. Jinak se hrálo v rychlobrusl. hale.

Byl jsem tam v 4.-8. kole, opouštěl jsem je, když dělili muži 4.místo po 8.kole.

http://chess-results.com/tnr1081.aspx?lan=5&art=20&turdet=YES&flag=30&snr=17

Pak přišly trochu prohry, ale k výsledkům se silnými týmy úspěšná olympiáda, byť pokles na 18.místo.

+7 /-0 | 04.06.2022 17:47

srdce

Pavel Chrz=díval jsem se na tu olympiádu v Bledu 2002 a pěkný výsledek žen ,celkově 10czech flag. Sestava=JANA JACKOVÁ=PETRA KRUPKOVÁ=OLGA SIKOROVÁ=LENKA PTÁČNÍKOVÁ-kapitán-RICHARD BIOLEK.

+4 /-0 | 04.06.2022 16:30

Petr Koutný

Zdenku souhlas!

+1 /-0 | 04.06.2022 16:24

ciki333

Važme si turnajů aka MČR, šachová olympiáda...ale i těch tuzemských, pořádaných v "Horní Dolní." Za rok touhle dobou se většina akcí přesune zpět na internet, tak jak jsme to zažili ve "zlaté" éře covidu. Zatím se vesele tančí na palubě pomalu se potápějícího Titaniku...Díra do lodi a rychlost ponoru se zvětší v zimních měsících. Vysoké ceny potravin, energií, paliv, ubytování...spolehlivě odradí 50% potenciálních zájemců od účasti. Pořadatelé všech těch seniorských, mládežnických, amatérských...turnajů budou nuceni pečlivě kalkulovat, v opačném případě jim hrozí bankrot. Běžní občané z řad šachové komunity v dlani obrátí  každou korunu a důkladně zváží, zda za týdenní turnaj (za)cálovat 15-20 tisíc. Rovněž ŠSČR může zapomenou na štědré dotace od Sportovní agentury a potažmo na pořádání srandamačů aka duel Polsko-Česko, či reprezentační soustředění žen. Nastanou krušné časy, které se nevyhnou ani tomu našemu malému sportu, kde kolbištěm je 64 černobílých polí...

+6 /-3 | 04.06.2022 16:13

OldřichKuželka

Karjakin představuje ruský nacionalismus v jeho nejobludnější podobě, tedy takové, že Rusko může i násilím vnucovat sousedům své představy, jak mají žít a má právo obsadit část nebo celé jejich území. 

+9 /-6 | 04.06.2022 15:05

ciki333

OldřichKuželka 04.06.2022 09:56

"A ještě zpráva z fašistického Ruska, na chess-news se můžeme dočíst, že Karjakin byl za svoje "zásluhy" vyznamenán Putinem. Doufám, že tuto možná nejodpornější postavu šachové historie a současnosti už neuvidíme nejen na žádné olympiádě, ale také na žádném významném turnaji. "

Karjakin je vlastenec a rovný chlap...Na rozdíl od Vás, Kuželko, pevně věřím, že po dokončení ruské speciální operace na Ukrajině se věci vrátí do normálu. Tj. "sborná" se opět začlení do mezinárodních týmových soutěží a Karjakin ozdobí svojí přítomností prestižní celosvětové turnaje. Long live Sergei!

+6 /-12 | 04.06.2022 14:35

srdce

Pavel Ch=děkuji za historku a před panem Jansouhats off.

+4 /-0 | 04.06.2022 14:13

Pavel Ch

srdce:

.. a za odměnu historku o kapitánovi Luxemburska panu Vlastimilu Jansovi, když jste k této informaci přišel až nyní.

  Byl jsem se podívat asi 5 dní na olmypiádě na Bledu (Slovinsko 2002). Pod vedením Vlastimila Jansy porazilo Luxembursko Brazílii 3:1. Zářili a kapitán (bývalý fotbalista v dorostu) v úžasu nahlas říkal: "Stát se to ve fotbale, tak vyhlásí státní sváteksmiley.

 

 No, sice "nasazení" Brazílie nebylo tak rozdílené od LUX jako by bylo ve fotbale, ale o dost výše i v šachu nasazena Brazílie byla před LUX.

 

  Vedl je Vlastmil Jansa minimálně 10 let na oly, ME, trénoval tam a také ososbně trénoval i jejich jedničku. Nicméně v bohatém LUX si vydělávali lépe naplno svou prací, tak to byli stále jen snaživí amatéři. Ale práce našeho velmistra s nimi těšila a dopadali často o dost nad své "R" nasazení.

+6 /-0 | 04.06.2022 13:44

Pavel Ch

srdce:

Děkuji za pochvalu a jsme rádi, že se Vám v Ústí líbilo. Když už děláme raut, tak nebudeme říkat, od jakého ela, titulu či pořadí zveme. Kdo by chtěl šetřit a nezvat všechny, ať raději nedělá žádný.

 

Pak děkujeme za Vaše milé sponzorské dárky do turnaje, které vyrábíte. 

 

A za odměnu....

 

+6 /-0 | 04.06.2022 13:38

OldřichKuželka

Rozhodující bývají výsledky v posledních kolech a zde se nám bohužel dlouhodobě nedaří. Přičinou může být jak vyšší věk a tedy větší únava ve srovnání s mladšími , tak i skutečnost, že málokdy jako tým dokážeme finále zvládnout psychicky. Ani Karpov (který titul ztratil v roce 1985 a to, že jej pár let FIDE nazývala svým mistrem světa, na tom nic nemění, všeobecně uznávaným králem byl Kasparov) už po své pětačtyřícítce mnoho nenahrál, snad jedině zápasy o bezcenný titul FIDE, kde měl vůči soupeřům jasnou a nefér výhodu. I když je pravda, že nejlepší turnaj v kariéře sehrál v Linares v roce 1994, kdy už mu bylo přes čtyřicet (narodil se v roce 1951). 

+2 /-3 | 04.06.2022 13:15

Petr Koutný

Honza Hučín - odpovím ti. Byl sem se psem na pěkné proházce kolem kolem hradu Buchlova a když jsem četl tvůj komentář na mobilu, přemýšlel jsem co ti napsat. Ono je to jednoduché, záleží na tobě, jestli to vezmeš, nebo ne. Když někdo vloží nějaký odkaz do komentáře, kontrolujeme to v rychlosti hlavně proto, aby tam nebyl odkaz na podvodné stránky, na stránky s virem, na podvodné e-shopy, na kryptoměny - teda na obsah, který může někomu ublížit a pak samozřejmě nepovolená reklama. V tomto případě to byl třetí příběh. Když ti někdo vyhrožuje soudem, posílá na tebe právníky, dělá podpásovky, pak nevím jak ty, ale prostě ten člověk je u mě na černé listině a nechci, aby v mých očích tomuto zlu se pomáhalo. Ne,opravdu nechci tady psát to, přesně co se stalo, ale umím odpustit hodně, umím na spoustu věcí zapomenout. Jakmile to přejde pomyslné hranice, je to na vždy. Souhlasím,může to být jen osobní a netýká se to ostatních. Ale mám v životě dva lidi na černé listině a těm nedovolím vstoupit zpět do mého života. Tyto stránky jsou součástí mého života, denně s nimi žijeme a prožíváme s fanoušky šachové akce. Tady pro něco takového není a nebude nikdy místo. Proto jsem ten odkaz smazal. Neříkám, že to musíš chápat a tolerovat, ale tak to je. 

+3 /-3 | 04.06.2022 12:12

srdce

Dneska čt1 v pořadu gejzír byl  příspěvek o skvělem šachistovi panu Jansovi.V pořadu mluví i pan Jan Smejkal,dřív reprezentant ČR. Pro mě novinka ,že pan Jansa působil i v Lucembursku.

+6 /-0 | 04.06.2022 11:17

Robert Cvek
David: Jj, přesně tak. Jinak vím, že někteří silní hráči (myslím u nás) přestali jezdit na některé turnaje, když tam začali jezdit mladí Indové :-) Ale nedivím se. Také jsem to jednou pěkně slíznul.
+3 /-0 | 04.06.2022 11:11

Robert Cvek
Honza Hučín: Díky za info! Tak to mají Slováci silnou sestavu.
+3 /-0 | 04.06.2022 11:08

David Navara
Děkuji za vstřícné komentáře! Roberte, já právě myslím, že ty české ratingy byly před lety vyšší než dnes i proto, že mnoho mladých talentů ELO získalo, takže někdo musel také ztratit. A mladí Indové začali masově navštěvovat evropské turnaje teprve v posledních deseti letech, přičemž tam zpravidla výrazně získávají rating. Jinak ten zápas s Narayananem byl po šachové stránce dost zajímavý. Oba jsme v zápase měli jeden výborný den, jeden dobrý a jeden špatný, jen jsme ty extrémy měli opačně rozložené. Rozhodně bylo na co se dívat. (V klasických partiích samozřejmě bývá méně chyb, ale když se hraje zápas a ne velký turnaj, několik partií rapidu je atraktivnější volbou než jedna vážná, která také někdy může skončit rychlou remízou nebo být dlouhá, ale relativně nudná.) Samozřejmě se těším na "Bolkův" festival, to bude velká událost!
+11 /-0 | 04.06.2022 11:07

Playboy
Karpov byl MS do 48 let (1999), takže věk není vždy rozhodující, ale tato doba bez strojů je dávno pryč a nyní, jak psal DN, někoho překvapit je o dost těžší, obzvláště od ela 2650 . Výsledek obou našich repre družstev vidím upřímně bídně. Muži nebudou ani do 20.místa a ženy budou s umístěním hodně daleko svému nasazení.
+1 /-1 | 04.06.2022 11:00

Honza Hučín

Respektuji, že NSS je soukromý server, který si může vybírat, o čem napíše. Vedle něho je možné si přečíst o šachových aktivitách i jinde, jak na oficiálním webu ŠSČR, tak dalších soukromých společností. Prostě normální konkurence a tak to má být.

Na druhou stranu, jakýmsi záhadným způsobem zmizel můj komentář pod článkem https://www.nss.cz/fide-zebricek-k-1.6.2022 , kde jsem se před pár dny o zápase Navara-Narayanan zmínil a vložil i odkaz na webovou stránku prazskysach.cz (dokonce to nebyl ani web pořadatele). Beze slova vysvětlení, bez uvedení důvodu. Nejdřív jsem myslel, že se nějakému antispam filtru nelíbil přímý odkaz, ale před chvilkou jsem vložil sem také komentář s odkazem a stále tu je, dokonce už ho někdo lajknul (mám screenshot).

Možná se objeví oblíbené vysvětlení typu "to byla chyba stážisty, který už u nás nepracuje" :-) Znovu říkám, NSS ať si píše, o čem chce, bez smazání mého komentáře bych vyjádření pana Koutného (že zápas nebyl pro NSS atraktivní) snad i uvěřil. Chybu může udělat každý, důvěra se ztratí rychle a získává těžko.

+10 /-0 | 04.06.2022 10:54

srdce

David Navara=dobrý  den,já hráji šachy pro radost a moje kvalita je taková,že prohrávám a prohrávám co se dá. A šachy jsou pro mě i  společenská záležitost. Jsem vaší fanouškem a rád sledují vaše partie. Když jsem se dozvěděl,že pan Chrz bude pořádat doprovodný turnaj při MČR v Ústí nad Labem. To byla pro mě jako fanouška bomba a byl jsem rád za takovou možnost záhrat si po boku nejlepších hráčů. Mrzelo mě ,že sem musel zrušit přihlášku na velmi pěkný turnaj v rapidu ve Velkých Losinách. A pro mě byla velká odměna ,když pan Chrz pořádal raut pro všechny šachisty. To pro mě byla velká společenská sláva a byl jsem rád ,že jsem si s vámi chvilku mohl povídat o šachu.Za tuto možnost panu Chrzovi děkují. Moc hezký turnaj a dokonce sem neskončil poslední,ale předposlední v doprovodném turnaji=co víc si přát. Já pevně věřím ,že naši šachisté a šachistky budou kvalitně reprezentovat naši zem a všem držím palce.S velkou úctou Petr Kraus

+4 /-0 | 04.06.2022 10:32

Honza Hučín

Jak napsal v komentářích u článku k naší nominaci igors, za Slovensko byli nominováni podle aktuálního žebříčku hráči na 1., 3., 4., 5. a 7. místě, což by podle ratingu FIDE měli být Pecháč, Gažík, Druska, Repka a Ftáčnik.

Mimochodem, předpokládaná sestava USA je zajímavá: Ital Caruana, Filipínec So, Armén Aroňan, poloviční Japonec Nakamura.

+5 /-0 | 04.06.2022 10:30

Ota Válek

Byť jsem velkým příznivcem GM Navary, rapidový zápas s pro mne neznámým Indem, jenž nebyl přenášen na FolowChess (pokud jsem jej v změti akcí nepřehlédl), jsem nesledoval. David hrál a vyhrál nedávné MČRyes, za pár dnů bude hrát v Prague Chess Festival, což jsou akce nesrovnatelně většího významu, které si nenechávám ujít, stejně jako v článku zmíněnou Olympiádu.

+2 /-1 | 04.06.2022 10:06

Petr Koutný
Šach - dejme tomu, že za rok tady napíšeme 400 článku. Kolik článku tipnete je o předsedovi šachového svazu? Odhadem méně než 1 %. Když dopadnou volby dobře a český šach opustí dobu temna, pak to bude čistá nula . Je to trošku faul od Vás, přesto mi to ani nevadí. Mám štěstí v tom, že můžu psát o čem chci a že můžu lidí informovat o čemkoliv, co mi přijde zajímavé.
+0 /-9 | 04.06.2022 10:00

Robert Cvek
OldřichKuželka: Rusko hrát na Olympiádě nebude? To jsem nevěděl, díky za info!
+0 /-0 | 04.06.2022 10:00

OldřichKuželka

K favoritům bude samozřejmě patřit také Ukrajina. Při neúčasti Ruska bude o jednoho z konkurentů na zlato méně. O Firouzjovi jsem před pár dny četl, zatím neoficiálně, že se mu na olympiádu jet nechce a ve francouzském týmu chybí. A ještě zpráva z fašistického Ruska, na chess-news se můžeme dočíst, že Karjakin byl za svoje "zásluhy" vyznamenán Putinem. Doufám, že tuto možná nejodpornější postavu šachové historie a současnosti už neuvidíme nejen na žádné olympiádě, ale také na žádném významném turnaji. 

+1 /-4 | 04.06.2022 09:56

Robert Cvek
Je zajímavé, že v roce 2005 jsem hrál MČR v KV, kde jsi hrál také Davide a o šachu jsem věděl daleko méně než nyní, ale měl jsem větší elo než mám teď. Šachy nejsou jen o vědomostech, těch faktorů je mnoho. Jeden z nich je energie, dravost, drive atd. Jj, je mnoho a mnoho mladých, je to přímo exploze. Hlavně pak Indie, Čína atd. A vlastní šachová síla se posuzuje podle druhých a konkurence roste.
+4 /-1 | 04.06.2022 09:44

Šach

Pane Koutný  vy nepíšete o přátelských zápasech i když je hraje GM Navara. Psát články proti Martinovi Petrovi vám jde ale dobře...

+4 /-0 | 04.06.2022 09:42

David Navara
Opravdu nemyslím, že bych teď hrál v průměru hůře než okolo roku 2006, ale šachový svět se hodně posunul. Když pár desítek talentovaných mladých Indů věnuje šachům osm a více hodin denně, mají sponzoring od státních firem a organizované tréninky, je logické, že se mnozí z nich dostanou na 2700 nebo aspoň na 2600. A když jeden rating získává, někdo jiný ho musí ztratit. V roce 2006 jsem samozřejmě měl podstatně více energie a méně vysloveně špatných dnů, ale teď zase šachům lépe rozumím, takže srovnání z hlediska kvality hry by neukázalo pokles formy. (Ostatně jsem i na té úspěšné olympiádě roku 2006 sehrál řadu nepovedených partií, zejména černými.) Jelikož objem teorie zahájení od té doby vzrostl přibližně pětinásobně (a z hlediska počtu dostupných partií v databázích možná i více), je stále obtížnější dostávat ze zahájení ty krásné pozice s výhodou, které tak rád (a dobře) hraji. (Třeba moje nedávná série pěti remíz z ME jednotlivců sestávala z víceméně korektně hraných partií, v nichž jsem téměř nikde neměl reálné šance na výhru. Kvalita hry byla poměrně vysoká, ale partiím chyběla jiskra nebo spíše neúmyslná pomoc ze strany soupeřů. Když soupeři dobře rozehrají partii a nedělají větší chyby, vyhrává se těžko.) Zmínil jsem mladé Indy, ale mnoho talentů s podobným přístupem vyrostlo v USA, v Rusku, v Číně, v Uzbekistánu, v Arménii, v Ázerbájdžánu i jinde. Někteří měli srovnatelnou podporu, jiní se museli protloukat sami, ale výsledek je stejný. Když mnoho talentů směřuje k hranici 2700 bodů, je logické, že odtamtud někoho odsunou dolů. (Obzvláště někoho, kdo nechce studiem zahájení trávit mnoho hodin denně a kdo během pandemie dostával výrazně méně atraktivních pozvánek než srovnatelně silní hráči.) Jinak myslím, že své nejlepší šachy jsem hrál okolo roku 2015 nebo v rozmezí let 2014 až 2017 nebo 2018, ale hodnotí se to těžko. (Pokud třeba účelově vybereme období od srpna 2005 do srpna 2006, uvidíme tam krásné výsledky, ale z obou stran jsou lemovány řadou špatných.)
+20 /-0 | 04.06.2022 09:06

Petr Koutný

Já to taky okomentuji. Za prvé, byl to přátelský zápas, který nám v porovnání s jinými akcemi připadal poměrně nezajímavý. To neznamená, že někde hraje David partii, že se o tom hned píše. Viděl jsem Davida hrát simultánku v Brně a taky o tom nikdo nepsal. Prostě přátelák v Praze, nic extra. Samozřejmě jestli máme na výběr rozbor partií Magnuse Carlsena a nějaký prátelský zápas na rapid partie, není o čem se bavit. Že tam byl předseda šachového svaz, to za prvé jsme ani nesledovali a asi a budu mluvit za mě, mě vůbec nazajímalo. Takže to není argument, že tam bude tento člověk, tak je to důvod o tom psát. A nějaký přímý přenos? Od dob chess24 nesleduji v porovnání s skoro dokonalým přenosem něco jiného. Bylo by to, jako se dívat na formule jedna a pak na závod trabantů. To jsou asi důvody, proč jsme o opravdu nějakém přáteláku nepsali a nebudeme ani psát. Byly zajímavější akce, o kterých jsme chtěli psát. Přáteláky opravdu nesledujeme.....

+0 /-12 | 04.06.2022 09:01

Robert Cvek
sarmatam : uvidíme, vidím úspěch (velký) i kolem 20.místa. Kamil Mihálik: Když se podíváte, kdo s kým by hrál, myslím zápas ČR x SR, tak není tak jasný zápas. Navíc 4 šachovnice je málo a může rozhodnout jedna partie.
+0 /-6 | 04.06.2022 08:20

Kamil Mihálik
Mne nechýbalo to osobne rapid partie nezaujímajú ma veľmi osobne a ani o ničom nevypovedajú... Keby boli klasické, tak by bolo to o niečom inom. Škoda že neurobili v klasických partiách aspoň na 4-5 kôl. Ku článku tak Česko má stále silnú zostavu. Niet síce veľmajstrov s ELO nad 2700, ale mať veľmajstrov s ELO cca. 2600 je fajn. My takých nemáme ani na Slovensku veľa...
+0 /-3 | 04.06.2022 07:51

sarmatam
já to vidím dobře ! DN teď porazil toho návštěvníka nedávného gdesi v Mnichově paláci či co , aš v armagedonu, takže to je známka že na INDII a jim podobným máme :-) , Van bude konečně vyhrávat, DN gdyš se chytne a bude se mu dařit TAKY, zbytek bude remízovat a sem tam prohrajou a něgdy i vyhrajou :-), takže já tam nevidím žádný problém :-), budeme se pohybovat kolem 8. místa a potom ( při konci turnaje ) zaútočíme na MEDaile , ale ? možná to bude fšechno jinak.........
+1 /-1 | 04.06.2022 07:44

Robert Cvek
V prvé řadě, mám Davida rád a přeji mu jen to dobré. Akci jsem moc nesledoval, zaujal mne až závěrečný Armageddon, kde finále zahrál David na jedničku. Jestli byl na akci předseda... to je snad jedno. Dále, myslím, netřeba psát... .
+1 /-10 | 04.06.2022 07:38

Petan

Re Šach: Anebo, že by to bylo proto, že na online přenosu se podílela "neexistující" konkurence? Každopádně když už je David stále ještě naše bezkonkurenční jednička, tak pár řádků alespoň o těch zajímavých partiích by nezaškodilo. Ale třeba to ještě přijde. Magnus Carlsen je přeci jen někde jinde a zajímavý rozbor jeho partie od Roberta Cveka měl asi přednost.

+8 /-0 | 04.06.2022 07:14

Šach

V Praze se konal zápas mezi našim nejlepším velmistrem Navarou a indickým velmistrem Narayananem. Nový šachový server o této události nenapsal ani čárku. Je to proto, že jste o tom nevěděli, nebo proto, že to pořádala Pražská šachová společnost pana Matochy, byl přítomen předseda ŠSČR GM Martin Petr a vy to bojkotujete?

+16 /-0 | 04.06.2022 07:03