Ohlédnutí za Ostravským koníkem

15.05.2015 06:00 | Šachový festival Ostravský koník 2015

(A neb „Mein Kampf“ s Beskydskou šachovou a jiné skřípky…) Tento turnaj, od doby kdy jsem začal znovu před třemi lety po 28 letech šachové ho celibátu hrát –se těšívám.

Tady se sejde celá šachová Ostrava a okolí-i když nehrají, jdou se podívat a povzbudit „svoje koně“.

Rozumné rozdělení na „trhače“ v A turnaji, v podstatě  nadějné hráče v B turnaji (ovšem za velký peníz -v případě výhry v turnaji-glosa Péti Veličky , který se také přijel podívat-Jirko, příště budu hrát béčko-zlikviduju si sice elo, ale desítka je doma!-smajlík)., a „pohodáře“ v seniorech.

Vše podstatné, umístění, statistiku-si v dnešní době najdete na webu. Ale zase- nejsou tam příběhy, nejsou tam šachové tragédie či euforie-není tam to ono pod čarou- a proto třebas píši tyto svý bláboly..

Začnu příběhem- Milan Volčík. Snad po 35 letech hrajeme spolu (ale vlastně ne proti sobě!)-staří známí z let kdy život byl před námi a plný nádherných dnů.. Jasně-měl to těžší-ale my jsme to až ta nějak neřešili-jeho celoživotní  hendikep jsme nevnímali-byl to dobý kluk a hrál dobře šachy!

Má problém-už nemůže ani udržet figurku. Jak se mi svěřil:“ Hlavu mám pořád dobrou, ale tělo.. Mám na to tahače.. Jenže, ten tahač neumí šachy.. Je to bizarní, ale je to tak. Takže  mu to musí polopaticky vysvětlovat-hele tím střelcem co stojí tam a tam táhnout tam a tam.“

 Je to děsivé- a v případné časovce nemá samo šanci…Když mi podruhé nabízel remiz-nutno říci že v poměrně rovné pozici, ale dost složité-tak jsem ji vzal. Před každou partii jsem ho pak chodil povzbuzovat. Po jednom kole byl dost skleslý, když jsem se ho ptal, jak dneska válel.. Prohrál jsem, víš  hned v úvodu, můj tahač nepochopil, kde má tu figurku dát, postavil ji špatně a já o ni přišel.. Soupeř přes mý vysvětlování odmítl tah vrátit..Tak jsem hrál od nějakého čtvrtého tahu, sice ještě dlouho, ale bez figury..

Tohle mě hodně zamrzelo. To by se nemělo stávat-vážně pro bod jsme ochotni udělat cokoliv?

Tak jsem mu alespoň slíbil, že o tom napíši.. Třebas se najde někdo kdo by mu mohl pomoci.. A zároveň si říkám, Olšar také nemá někdy tahače-nešlo by, že by soupeři diktoval tahy a on to za  něj tahal. Milan mi sice říkal, že není slepý a asi by to neprošlo- ale proč sakra ne? Co na to řády-nevím, co říkáte? Ale i když to nejde-jsme snad normální lidé a nehrajeme ty šachy profesionálně..


Hlavní  turnaj opanoval Vojta Plát. Moc dobře nechápu, proč je terčem mnoha diskutérů na Novoborském. Vyčítají mu snad kde co- ale on odpovídá po svém- štve je svýma výhrama, a vyhrává turnaj za turnajem!  A hraje moc dobře. Třebas jeho partie se Šimim byla velmi dramatická …

Po 43.g4?? [A bílý padá do další nastražené pasti, stačilo prosté Dd2, nyní ale přichází strašlivé!] [43.Dd2±]


43...Vxe4!! [Neskutečné, jak to najednou všechno vychází] 44.Vxe4 Dxd5 45.Dc2 f5
(celou partii s komentářem Vojtěch Pláta naleznete v novém čísle Šachového týdeníku)


Na své výborné výsledky v extralize navázal Honza Malík a jeho třetí místo a zároveň cena za nejlepšího ostraváka je určitě zasloužené. Honzo-jen tak dál (ale ne proti Labortechu…).


-
. kolo -

Cenu za druhého nejlepšího  ostraváka vyhrál Standa Fiřt, který se po delší době dostává z šachové krize a sehrál několik kvalitních partií.


V Béčku k vítězi nemám co dodat (ostatně ve svém článku to udělal sám- a prostě se po jednom z incidentu nemáme rádi-vadí mi jeho příšerná arogance, a že neplní slovo-omlouvám se..).

Druhý Marek Kozelský, můj spoluhráč z SK  Šenov, kterému velkou měrou přispěl k postupu do Krajského přeboru, mohl vyhrát způsobem start-cíl, jenže mu totálně nevyšla partie s Bražinou, kdy vletěl do varianty, o které neměl ani potuchy.. Škoda-vítězství bych mu moc přál! Krátká ukázka jeho hry s poznámkami Marka.

Marek Kozelský-Pavel Gemsa (A17)

1.c4 Jf6 2.Jc3 e6 3.Jf3 b6 4. g3 Sb7 5.Sg2 Sb4 6. 0-0 0-0 7.a3 Sxc3 8.bxc3 c5 9. d3 d6 10. e4 Jbd7 11.Jh4 Dc7 12. f4 Vad813.g4 d5 ?! Učebnicový útok na střed jako odpověď na křídelní útok v této partii černému naštěstí nevyjde 14. cxd5 exd5 15.g5 Je8 16. exd5 f5 17.c4 Na první pohled stojí bílý velmi dobře. Má dva pěšce na páté řadě, přičemž pd5 je navíc volný-krytý. Postavení soupeřových figur také příliš aktivity nevykazuje. Přesto se černému podaří získat dočasnou protihru napadením bílého středu- Jd6 18. Sb2 Vde8 19. Ve1 b5 20. Se5 Db6 21. Dc1 Jf7 22.Sxg7! Technicky se jedná vlastně o „pouhou“ výměnu střelce za tři pěšce. Ale prostorová převaha bílého, pasivní postavení černých figur a jeho král bez pěšcové ochrany jsou faktory říkající, že život černého v následujících tazích nebude snadný- Kxg7 23. Jxf5+ Kg8 24. Db2 Dg6 25.Se4 Vxe4 26.dxe4 Ve8 27. Jg3 Jd6 28.e5 Jxc4 29. Dxb5 Jdb6 30.f5! Skromnost stranou. Čtyři pěšci vyrovnaní na páté řadě připomínají falangu řeckých těžkooděnců připravených svým nezastavitelným pochodem rozhodnout boj ve prospěch bílého- Df7 31. e6 Df8 32. f6 Kh8 33.f7 Ve7 34. Jf5 a6 35. Dxc5 Vxf7 36. Dd4+ Vg7 37. Dxg7 + 1:0


Velkou smůlu měl i Zdeněk  Olšar, který  prohrál jen jednu partii-kontumačně-ne vlastní vinou (ale to je jiná storry).

Turnaj veteránů  vyhrál celkem očekávaně Mačejovký, ale tady skutečně už nejde jen o vítězství, tady si jdete  zahrát, bez nějakých velkých ambicí- z toho už hráči dávno vyrostli.. (Ale bojují s obrovskou vervou a nasazením!)


Celý dnešní svět je staven na úspěchu. Vyhrávat, vzhůru, rychleji, lépe.

Mě třebas ale zajímají i lidé „neúspěšní“-asi i proto, že k nim patřím.

Když se díváte na ten obrovský sál plný lidiček, je jasné, že těch poražených musí být mraky..

Sláva vítězům, čest poraženým. Těch poražených je logicky daleko více.. Ale  šachy-stejně jako život, jsou o pocitech-o cestě. Výsledek je stejný-když hra skončí, jak král tak pěšák skončí ve stejný krabici…

Beskydská šachová-tak to je teda prda. Jak jsem jednou slyšel v sále: “Příště turnaj žáků už nebudu hrát!“

Není to fakt k smíchu. Hrajete třebas proti desetiletým hráčům, kteří to hrají jak o život- a s naprostým nadhledem-bez jakýchkoliv nervů nás už starých…Je to na mašlu. Takový klučina si chroustá svý a k tomu vydatně popíjí kolu- a jen jakoby mimochodem zatáhne na šachovnici, tah, který vám vyvrátí oči.. Proklínáte den, kdy jste se šachy naučili..

Pak přichází garda talentů s Beskydské, už odrostlejších, s velkými ambicemi a s podhodnoceným Elem.. Já měl poměrně štěstí, kromě poslední partie, ale to bylo o něčem jiném (viz.dále), jsem vyhrával-ale unaven jsem byl jak po extrémním zápase v druhé lize..

V šachové místnosti jsme se my, staří bardi, vítali s úsměvem a slovy:“Tak co-zase Beskydská?“ A odpovědí bylo většinou: Ku…, už zase!!

Místy jsem si fakt připadal jak na otevřeném přeboru Beskydské…

  V posledním kole-to už byl kolaps. Já od dob, kdy jsem hrál s Renátou Záhorovskou-zásadně s ženskýma prohrávám (a nejen v šachu- i v životě…). Velkoryse jim dám-všechno-pěšce, figuru...(Svý bejvalce jsem dal skutečně všechno-co jsem předtím pracně vydělal, byt auto..-a skončil málem na ulici-smajlík!)


Ale jsem si řekl-příště, když budu hrát s babou-po prvním tahu podepíši partiář a jdu na pivo! Nemá to cenu-škoda času!!

 

Turnaj končí-s úlevou si říkáte, konečně. To zase byla prda..

Ale pokud to člověka bolí, ty prohry a říká si, už nikdy šachy více nechci vidět-tak na to mám na závěr nádhernou ukázku z  knihy „Pardubický fenomén“ od Lukáše Klímy. ( Pro informaci, s Lukášem jsme domluveni, že  napíšeme knihu- s pracovním názvem „Ostravští chachaři na 64 polích“, kde by jsme chtěli uvézt bizardní historky i partie hráčů z tohoto rázovitého regionu-snad to vyjde a něco splodíme..).

 

JEDNOU TAKHLKE SEDĚLA PARTA POSLEDNÍ VEČER POSPOLU A NAVZÁJEM SKUHRALI A VYSVĚTLOVALI SI, proč je výsledek takový a kdo zavinil ty otřesné šachové výkony. Viník nalezen nebyl, ale na jednom se shodli. Je třeba  vytvořit něco, co pomůže od stresu se zpackaného turnaje. A tak vznikla „sjezdovka“  nebo též „nápoj zapomnění.

V průběhu let byl nápoj podroben mnoha zkouškám, až byl doveden do dokonalosti a nyní prý funguje zcela bezchybně. Nevím, co v něm přesně je, ale základ je asi následující., Do půl litru se nalije několik panáků různých druhů. Doplní se to červeným vínem a pivem. A teď to nejdůležitější. Sjezdovka se pije brčkem.

Autoři garantují, že po požití si nebudete  pamatovat s kým, kde, proč, jak a zda jste vůbec nějaké partie hráli. Můžete pak s čistou hlavou vyrazit na další turnaj, nebo domů, pokud si vzpomenete, kde bydlíte.

  Ahoj na dalších turnajích!



autor: Jirka Hurta

40x 9440x
Fotogalerie
Komentáře (40) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
JD

Irenayes

+0 /-0 | 20.05.2015 19:03

Irena Badačová

Zdravím claymese Honzu a díky za připomenutí našeho mládí.. Kde ty časy jsou kdy jsme se učili tahat figurkami a prožívali své první šachové lásky.. Samozřejmě souhlasím s ELOminatorem, myslím si, že tak 69% účastníků turnaje "B" hraje šachy pro radost kde o nic moc nejde.. Jestli to cítíte také jako já, nenechejme si tu radost vzít a chovejme se k sobě s patřičnou úctou, nenapadejme jeden druhého. Máme-li proti sobě výtku řekněmě si to mezi 4 očima, máme-li něco ke chvále dělejme to veřejně. Dnes mě p. Kovács kontaktoval s prosbou, zda bych mohla zprostředkovat setkání mezi ním a p. Volčíkem. Samozřejmě to ráda udělám.. Jak jsem již uvedla v minulém příspěvku, ke mě se choval korektně.. A co říci na závěr? Snad jen přijeďte příště na Koníka. Je to fajn turnaj a jsou tam dobří lidé..shaking hands   

+0 /-0 | 20.05.2015 18:08

nvmea
kdyby mi někdo ve 3. tahu nastavil figuru tak bych to vrátil i Navarovi, vždyť to jsem k té partii ani nemusel chodit
+0 /-0 | 20.05.2015 12:05

ELOminator

Jinak z hlediska selského rozumu, pokud bych byl na místě p.Kovácze, pojal bych to asi takto:

Pokud by p.Volčík jasně řekl, že chce táhnout Jxe4 a jeho tahač potom udělá úplně jiný tah, tak bych ten tah okamžitě opravil a tahače bych vyhnal od šachovnice a zbytek partie radši dotahal sám, protože na něco takového bych neměl nervy. Pokud bych toto jasně neslyšel, tak nevím, protože argument "nemůže přece ve 3.tahu nastavit koně" neberu, už jsem viděl zahrát v soutěžních partiích horší tahy.

+0 /-0 | 20.05.2015 10:39

ELOminator

Mě akorát vždycky fascinuje, že ty největší problémy a aféry vznikají v partiích, ve kterých jde při vší úctě o nic.

+0 /-0 | 20.05.2015 10:23

Irena Badačová

Tak to raději nechtějte sad. To byla amatérská partie.. Tedy samozřejmě hovořím o své. P. Kovács byl jistě vyhraný, jaksi jsem mu darovala celé 2 pěšce. No jo.. Jsem prostě hodná holka..

+0 /-0 | 19.05.2015 23:53

jaroslavsysel
To Irena Badacova: souhlas a musel jsem zamacknout slzu...
+0 /-0 | 19.05.2015 14:26

Irena Badačová

Nicméně zatím se to ještě daří a když bych věděla, že už to nejde vůbec tak určitě nějakého dobrého človíčka povolám do služby nebo přestanu hrát šachy. Jen tím soupeře neotravovat.. Pan Kovács občas figurku poopravil přesně do toho čtverečku, to nepopírám vůbec. Dokonce jsme na toto téma spolu vtipkovali. Nemohu však souhlasit s jeho výrokem, že kvůli toho prohrál na čas. Když se na hodinách objevilo to nešťastné mínus, zastavila jsem hodiny a soupeř se na mě nechápavě dívá co dělám, že přece je ještě půl hodiny. Jednoduše se snažím vysvětlit, že to ano, ale že nemá 40 tahů. Moc se mu to nepozdávalo, ale přivolaný rozhodčí konstatuje po nahlédnutí do partiáře tvrdou realitu, soupeř prohrál na čas. Bylo to první kolo a takový drobný detail jako časová kontrola mu jaksi utekl. Jak to ve skutečnosti bylo víme jen my dva. Jak to ve skutečnosti bylo s panem Volčíkem ví opět jen oni dva. A svědomí pana Kovácse.. Všichni v životě chybujeme. Opravdu všichni. Někdy uděláme něco na co potom sami nejsme pyšní.. Třeba v afektu nebo impulzivně.. Potom toho třeba i litujeme.. Vrátit to nejde.. Pojďme tuto debatu ukončit s tím, že chybovat je lidské, odpouštějme si navzájem a pojďme se raději společně napít "NÁPOJE ZAPOMNĚNÍ“.

+0 /-0 | 19.05.2015 13:39

Irena Badačová

Původně jsem se nechtěla k dané záležitosti vůbec vyjadřovat. Mnohé již řekli jiní.. Když jsem však zahlédla své jméno v komentáři pana Kovácse, usoudila jsem,  že napsat prostě musím. To jistě chápete. Jsem totiž věčný hledač PRAVDY. Již několikrát jsem byla kamarádem poslána se svojí pravdou do "věčných lovišť". Ale pro mě je prostě důležitá.. Tak to bylo tak.. Když se ke mě Valter onoho nešťastného dne přiblížil, aby mi rozhořčen řekl co se událo na vedlejším stole, nevěřila jsem.. Jednalo se o mého kamaráda a kolegu a dalším účastníkem byl můj soupeř z prvního kola.. Říkám mu, že to tak určitě nebylo, protože ke mě se soupeř choval zcela normálně a to by přece neudělal.. Dokonce jsem mu celý turnaj fandila.. Za a) byl mi sympatický a za b) můj Buchholz.. Jenže jsem se asi spletla. Občas se spletu u partie, občas se spletu i v životě.. Pan Kovács se zrovna asi taky jen spletl.. Přemýšlím o tom.. Jenže.. Valter je solidní člověk. Znám ho asi 20 let. Kdysi mi vysvětloval co to je čtverec.. Všechno platí.. On by nelhal.. Nemá důvod vymýšlet si na Koníku koniny.. Jsem smutná.. Valter si vyčítá, že nic neudělal, že měl zavolat rozhodčího. Trošku se snažím podpořit ho, protože ještě hraje svoji partii a z té záležitosti je značně rozladěn. Říkám mu, že nic neudělal špatně, že je to záležitost dvou hráčů a on nemá co do cizí partie mluvit.. Tady je jasné, že Milan měl zavolat rozhodčího, ale to zde již zaznělo a kvůli toho nepíši.. Hlavním důvodem proč píši je, že se pan Kovács ve svém komentáři zmínil o naší partii. Že se snažil pomáhat mě a vlastně kvůli toho prohrál, protože zapomněl zmáčknout hodiny. Takové tvrzení mi nepřipadá moc fér. Vlastně vůbec mi to nepřipadá fér. V poslední době mi opravdu dělá problém tahat figurami, zvláště když jsou daleko, třeba na věžku těžko dosáhnu. Snažím se, chci. Moc chci.. Ale jednoduše to nejde. Vždy si říkám: "Hlavně svými pomalými pohyby nesmím obtěžovat soupeře, hlavně nevyvrátit vojsko, to by mohlo vypadat jako kapitulace".

+0 /-0 | 19.05.2015 13:39

frenik

to Bob von Ostrauburg: Omluva není na místě. Výmluvy  pana Kovácse jsou částečně směšné a hlavně trapné... Pokud si někdo myslí, že hráč, který hraje šachy už cca 30 let nechá stát ve 4. tahu napadeného jezdce f3 a řekne "tahači", aby zahrál g3, je pravděpodobně lehce na hlavičku. Slečna s nickem kanana kromě toho slyšela, co pan Volčík řekl a potvrdil to i její tehdejší soupeř, vem pěšce koněm, na e4. Výborné je také zdůvodnění, proč se zachoval jako osel. Jeho pomoc Ireně Badačové spočívala v tom, že asi 2x ve střední hře poopravil figurku, na kterou ona špatně dosáhla na místo uprostřed políčka. To, že nezná pravidla nebo je nečte je jeho problém, byl jsem zrovna nedaleko, když mu asi 3 tahy před časovou kontrolou opravdu v jednoduché pozici spadl praporek. Pak se divil, když mu příchozí rozhodčí potvrdil prohru na čas. Tohle byla ta jeho špatná zkušenost s handicapovanými hráči, kvůli které si zchladil žáhu na Milanovi Volčíkovi. Zdeněk Šnyta

+0 /-0 | 18.05.2015 16:15

Bob von Ostrauburg

Pokud jsem reagoval přehnaně, omlouvám se, s šachovými prasárnami mám bohužel takové zkušenosti, že už jsem na ně značně alergický. Každopádně i po vysvětlení pana Kovácse to nastavení figury ve čtvrtém!!! tahu, údajně bez jakéhokoli nedorozumění mezi panem Volčíkem a tahačem, působí přinejmenším dost podivně, mnozí jiní by v tomhle případě při soupeřově hendikepu s vymáháním oficiálních pravidel a očividně naprosto nesmyslného tahu zase tolik nespěchali.

+0 /-0 | 18.05.2015 13:44

Pavel Ch

Do diskuse jsem se vmísil, aby uvedl na pravou míru pravidlo, kdy hráč pro hendikep jen hlásí tahy nebo s tím, že využívá služeb pomocníka. Právě o tom při sáhnutí na špatnou figuru pomocníkem (doplnil jsem i případné provedení celého tahu) byly zde v diskusi pochybnosti. Chtěl jsem dokázat, že nejen etika, ale i pravidla jsou na straně toho kdo správně nahlásil a pomocník se zmýlil.  Přeci jen s pravidly jsme měli zkušenosti z Ústí n.L., kdy zde dříve byl početný klub invalid. družstva KARKO, převážně slabozrakých a nevidomých a my se s nimi od žáků utkávali. K tomu jsem si našel články aktuálních pravidel a pro jistotu konzultoval s místním obětavým hráčem, který hendikepované na republikové a mezinárodní akce po dlouhou dobu doprovázel a pomocníka jim i dělal.

 Přitom ve svém přísvěku 21:10 - 15.5. jsem napsal: "Souhlasím s Morphynistou, že je potřeba znát vždy názory všech stran, než někoho odsuzujeme, tak tedy pouze za předpokladu správnosti popsané situace v článku"

    Moje odpovědi byl tedy obecně k tématu, "pomocník se dotkne figury či provede jiný tah, než hlášen". Pokud by někdo pochyboval o tom, co jsme s Alešem K. z pravidel uvedli, tak poslední dvě věty Alešova minulého příspěvku jsou jasným důkazem.

 Tolik obecně, jak jsem psal, v místě jsem nebyl, k otázce (ne)korektnosti při dané partii se nevyjadřuji.

+0 /-0 | 18.05.2015 13:02

Petr Boleslav
vyjádření - Viliam Kovács - 

Šachovému světu! Nechci nijak zvlášť reagovat na už napsané komentáře. Je jen s podivem, že se hodnotí jedna strana mince. Samotná partie má pachuť hořkosti, protože žádná strana nepovolala rozhodčího, což dnes považuji za zásadní chybu. Připomínám, že asistent táhl figurkou na pokyn soupeře a když si uvědomil, že je to špatný tah, sdělil mu tah zcela jiný. Reagoval jsem pouze tím, že by se mělo hrát podle pravidel, což se evidentně stalo. Jestli někdo, od vedlejšího hracího stolu podsouvá nepravdivé informace do éteru a přitom neví jak to vlastně bylo, je to špatně. Pokud jsem se tedy dopustil toho, že jsem hrál dle pravidel, tak se omlouvám. Zvláště po partii s Irenou Badačovou, kdy jsem se snažil handicapovanému soupeři pomáhat a opomněl jsem v závěru, při jasně vyhrané pozici, zmáčknout hodiny, je vše relativní. Panu Volčíkovi jsem nabídl rovněž pomoc, psal jsem současně dva partiáře, tedy i pro něj a jednal jsem na základě korektnosti. Je tedy zřejmé, že se překroutila skutečnost, kterou hodnotí hlavně ti, kteří vůbec nic nevědí. Celá skutečnost mne sice velmi mrzí, ale dále se k tomu vyjadřovat nebudu. Snad jen, že diskutující, by měli znát a reagovat na pravý stav věci. Jsem rovněž připraven z toho vyvodit vlastní odpovědnost.

+0 /-0 | 18.05.2015 12:35

Aleš Kubeczka
No to právě podle pravidel zřejmě neproběhlo. V případě pana Volčíka "dotknuto" rovná se tahu, který zahlásí. Ten by se měl taky objevit na šachovnici. Přestavte si absurdní situaci, kdyby mu dělal pomocníka třeba zmíněný IM Klíma. A ten by se občas zapomněl, ignoroval pokyn hráče a sáhl na jinou figurku, aby pozici zesílil. Myslím, že by soupeř rychle změnil názor :-)
+0 /-0 | 18.05.2015 08:46

tchen

Pravidla jsou sice pěkná věc, ale morální zásady by jim měly být v každém případě nadřazeny. Je smutné, že není někdo schopen přistoupit k handicapovanému (ale vlastně obecně ke každému) soupeři se vší úctou. A je rozhodně dobře, že zde bylo jméno zveřejněno, každému podobnému v budoucnu by to mělo sloužit jako varování!

+0 /-0 | 18.05.2015 06:43

jaroslavsysel
Vyridte nekdo panu Volcikovi, ze tomu panovi, ktery trval na pravidlech, prilepim pristi rok na Konikovi nejakou figurku vterinovym lepidlem:) Poradatelum samozrejme sachovnici nahradim. Chtel jsem hrat pristi rok Teplice, ale klidne zmenim plany...Nadezda Krupska prilepila jednou Leninovi vsechny figurky. Pry aby se venoval necemu uzitecnejsimu:))
+0 /-0 | 17.05.2015 23:06

Pavel Ch

frenik: Ano, máte pravdu, diskuse je nyní snad obecně k tomuto problému (jak by rozhodčí postupoval, byl by-li zavolán). Nikoliv, že by někdo z rozhodčích pochybil. To snad nevyznělo z příspěvků.

Aleš: Ano máte pravdu, i to jde použít. Měl jsem navíc na mysli podobnou situaci se zrakově postiženými, kdy se také hlásí tahy (je tam varianta dokonce i přeřeknutí, hned opraveného - asi jako omylem škrtnutí o figuru) a též  i možnost pomocníka. Příloha D celá a pak se mrkněte i na článekD2-3c.

 Netvrdím, že hráč musí tuto situaci znát, když se s ní setká jednou v životě. Pokud však sám neusoudí, že bude nejlépe, když se bude pokračovat, jak soupeř správě nahlásil tah, měl by sám zavolat rozhodčího. A říci co se stalo, že neví a že nechá na arbitru jak se má/nemá pokračovat. Bohužel trval na pravidlu, které neznal. A jak bylo popsáno, slušní lidé na druhé straně šachovnice se nechtěli hádat.

+0 /-0 | 17.05.2015 09:23

frenik

Musím se zastat pořadatelů včetně rozhodčího, kteří bohužel nemohli nijak zasáhnout, protože o tomto malém incidentu jednoduše nevěděli. Milan, bohužel, místo toho, aby zavolal rozhodčího, marně vysvětloval protihráči, jak se věci mají. Kdo ho zná, toho to ani moc nepřekvapí, není zrovna typ, který se umí hádkou prosadit. Co se týká tzv. "tahače", není to věc výběru, ale prostě je rád, že se najde obětavý kamarád/kolega, který je ochotný věnovat devět dnů za sebou několik hodin něčemu tak nesmyslnému, jako jsou šachy, které neumí a ani umět nechce... Jako oddílovému kolegovi je mi líto, že se Milan Volčík nechal ukecat hráčem, který nezná pravidla a sám taky projevil neznalost tím, že si nevzal na obranu vyšší autoritu místo nesmyslné debaty s podivným pánem naproti.

+0 /-0 | 16.05.2015 21:51

Aleš Kubeczka
Zamrzelo mě, na jaký přístup pan Volčík narazil. A zajímá mě názor nějaké vyšší rozhodcovské šarže, jak by takovou reklamaci pískala. Souhlasím s P. Chrzem, také z mého pohledu je reklamace soupeře neoprávněná. Pokud se nepletu, je v pravidlech FIDE napsáno, že hráč musí potáhnout figurkou, které se dotknul v úmyslu s ní potáhnout. „Dotkne-li se hráč úmyslně…“ myslím zní ta formulace. Mi se mnohokrát stalo, že hráč sahal pro figurku a nechtíc předtím drbnul do jiné, někdy tu figurku rovnou shodil. Občas jsem podobně „boural“ také. Pokud se to stalo s králem, maximálně jsme se se soupeřem zasmáli, že „ještě nevzdávám“. Nikdy se mi nestalo, že by takový letmý dotyk, zjevně neúmyslný, někdo reklamoval. Jestliže dal pan Volčík zřetelně pokyn, že hodlá jezdcem sebrat pěšce (a navíc když jeho slova může potvrdit další hráč, který je zaslechl u vedlejší šachovnice), je podle mě zjevné a dokazatelné, že „tahač“ pěšcem provedl něco, co zamýšleno nebylo a nastala situace, která je analogická se zněním pravidel. Ruka (tahač) se dotkla a potáhla figurkou, kterou hlava (hráč) nechtěla. Vzhledem k tomu, že hráč okamžitě „ruku“ opravoval, mělo by to podle mě být posuzováno jako neúmyslný dotyk. Plně ale chápu, že pan Volčík a jeho kamarád neměli nejmenší chuť pouštět se do podobných „přátelských diskusí“.
+0 /-0 | 16.05.2015 16:15

Pavel Ch

Sztřelec: Omlouvám se, teď tu startujeme druhý den Festivalu, odkaz on-line v jiném článku, do konce víkendu napíši. 

+0 /-0 | 16.05.2015 08:01

strelec

re PavelCH: A můžete uvést dle jakého ustanovení? Děkuji.

+0 /-0 | 16.05.2015 07:57

Pavel Ch

K tomu ještě dodám, že by se měl Viliam Kovács naučit pravidla, protože nemá pravdu. Kromě etické stránky i pravidlová je proti němu.

Možná se budete i další divit, ale pravidla jsou pravidla a proto se měl tah v této chvíli vrátit.enlightened

Myslel jsem si to, podíval se do pravidel FIDE (tam je potřeba najít něco podobného a k tomu přečíst si předmluvu). A abych měl jsitou jistotu, zavolal jsem člověku, který objíždí i mezinárodní turnaje s postiženými a on 100% si je jistý, že pokud se seběhlo, jak je psáno, znalý rozhodčí by vrátil tah zpět.

 Souhlasím s Morphynistou, že je potřeba znát vždy názory všech stran, než někoho odsuzujeme, tak tedy pouze za předpokladu správnosti popsané situace v článku, podpořeného zde předpokládejme nezávislou svědkyní, předkládám výše napsané. Pavel Chrz

+0 /-0 | 15.05.2015 21:10

giocozo
Myslel jsem, že tuto nechutnost provedl nějaký mladík, lačný po bodu a nikoliv sen. přípravka ! Od koho se potom ti mladí mají jako učit ?
+0 /-0 | 15.05.2015 18:30

ELOminator

Ale taky mě zaráží, že za sebe nechá tahat figurkama někoho, kdo neumí tahat figurkama.

Jistě by se tam našel někdo nevyužitý, kdo tahat umí (např. Lukáš Klíma wink)

+0 /-0 | 15.05.2015 17:44

Poutnik

kanana: díky za svědectví. Páté kolo: Kovács Viliam ať to nemusíte hledat....

+0 /-0 | 15.05.2015 16:19

Natálie Kaňáková
Ta nešťastná událost se stala v 5. kole (teď už si jméno soupeře můžete najít...), shodou okolností jsem zrovna hrála na vedlejší šachovnici a musím bohužel potvrdit, že se to tak bylo. Pan Volčík řekl svému tahači, že má vzít koněm pěšce, on to ale asi celé neslyšel a šáhl na vlastního pěšce. Po upozornění pana Volčíka zahrál tah, který chtěl, na což ale jeho soupeř řekl, že přece se hraje podle nějakých pravidel a že když na toho pěšce šáhl, tak s ním musí hrát. Proběhla krátká diskuze (bez rozhodčího), ale soupeř si nedal nic vymluvit a donutil tahače hrát pěšcem, takže pan Volčík ztratil asi ve 4. tahu figuru. Byla jsem z toho jeho soupeře vážně znechucená a pana Volčíka a jeho kamaráda mi bylo hodně líto. Pořád nechápu, jak někdo může něco takového udělat. Po partii mu jeho soupeř ještě navíc řekl něco ve smyslu "že ho to mrzí, ale že se hraje podle pravidel a že se to tam tak zrovna nabízelo". Navíc si ani nepostavil po partii figury (nevím, jestli opravdu jen zapomněl, nebo co to mělo znamenat) a nechal tam dva hendikepované pány, ať si s tím poradí (s tím jsem jim samozřejmě pomohla).
+0 /-0 | 15.05.2015 15:54

strelec

ad Bob von O.: no pořadatel či rozhodčí asi těžko mohou něco dělat. 

ad Morphynista: souhlasím, ale pokud platí "...od 4.tahu jsem hrál bez figury..." pak nevím jaký argument by mohla druhá strana vytasit

+0 /-0 | 15.05.2015 15:45

Morphynista

Stačí se podívat na chess-results a zjistíme, že v úvahu připadají čtyři hráči. Když už se to zde řeší, asi by bylo na místě to jméno prozradit, aby ti zbylí tři nebyli neoprávněně podezříváni. Ale pochopitelně bych chtěl, předtím než zaujmu nějaký radikální postoj jako Bob von Ostrauburg, slyšet i vyjádření druhé strany...

+0 /-0 | 15.05.2015 15:36

Bob von Ostrauburg

Pokud je to s panem Volčíkem pravda, dotyčný soupeř je politováníhodné ubohé prase a rád bych znal jeho jméno pro případ, že bych s ním měl někdy hrát, špinit si ruce s takovými hrdiny totiž nemám zapotřebí a určitě nebudu sám. Divím se, že to pořadatelé i rozhodčí tolerovali. no

+0 /-0 | 15.05.2015 15:21

JD

Dovolil bych si oponovat ,že poražených jsou mraky. V jednotlivých kolech je počet poražených roven počtu výherců.smiley

Že nechcete hrát s ženami?smileysmiley

 

Docela mě zaráží , že ten pán co tahá za pana Volčíka neumí notaci ,vzhledem k tomu jak dlouho se kolem šachů motá.  A divím se ,že jeho soupeř nebyl tolerantní.

 

 

 

+0 /-0 | 15.05.2015 14:56

jaroslavsysel
Nejlepsi clanek, co jsem zde cetl:) Mohl byste zverejnit jmeno toho vytecnika, ktery nevzal ten tah zpatky... Opravu smutne a rozhodci by mel anulovat chybu toho tahace. Stale tady hraji turnaje s jednim nevidomym a jsme domluveni, ze az konecne budeme hrat spolu, tak budu hrat naslepo. Jemu se stalo neco podobneho...O nefer hre mezi sachistami by se dala napsat kniha. Ty decka by mel napominat rozhodci...
+0 /-0 | 15.05.2015 12:47

Ota Válek

Pokud jde o šachový celibát, je pan Hurta rekordmanem, jehož výkon by zasloužil zápis do Guinessovy knihy rekordů. Já jsem proti němu úplný čučkař, neboť jsem to bez šachů nevydržel ani dvacet let:)

+0 /-0 | 15.05.2015 11:18

ELOminator

Nebo možná brizantní? cheeky

+0 /-0 | 15.05.2015 11:10

magdalenka

Nevím kdo je "ofca" a proč se naváží do Vojty Pláta. Stejně tak nevím, proč se naváží i někteří další. Ano Vojta byl talent a neustál to, ale je to jeho věc a i tak hraje stále výborně. Bylo více takových talentů a už o nich neslyšíme vůbec. Myslím, že Vojta už dostává rozum a ještě o něm uslyšíme. Každopádně, já mu to hodně přeji a držím pěsti!!!

+0 /-0 | 15.05.2015 11:10

Lubino

Lepší než David Bažina a Mirek Hurta z Rajhradu dohromady. 

+0 /-0 | 15.05.2015 09:52

oldsoft

Bizarní, nikoli "bizardní". angel

+0 /-0 | 15.05.2015 09:32

Rudolf Kriebel

Já bych koníkovské postřehy pana Hurty doplnil. Bojovalo se i s dětičkama z Interchessu. Také z Frýdku....Hrozná hra s mládežníkem 1250. Máma mu z domu do krabičky nabalí chleba do alobalu a igelitu. Krabičku neustále otevírá a zavírá. Do toho usrkuje co minutu z petky čaj a závěr potupluje koupenými tyčinkami, které před Vámi chroupá. A když je se vším hotov, začne zívat. A pak ještě partii vyhraje ! Před výhrou se na něj chodí koukat kámoši jako divoké vody a významnými pohledy oznamují, jak stojíte blbě. Mě se stalo, že moje mladá soupeřka si během první půlhodiny udělal manikůru a ten bordel pak shrla ze stolu. Poté z nudy začala cvakat průpiskou, kterou po upozornění dala pod stůl a pokračovala v cvakání. Pak si zapukala prstem v puse. Prý si to vůbec neuvědomují, říkala mi trenérská esa z Frýdku. Včera u hokeje jsem Jágra neviděl žvýkat chleba. U šachu to jde. Mám pocit, že by se s tím mělo něco dělat. Vojta Plátů: dorazil s těžkou nemocí, kterou šířil po okolí, ale za dva dny už byl méně přepadlý. Takže velmi slušně odehraný turnaj....jen by mne zajímalo, jak by se mu dařilo v béčku proti Interchessu a BŠŠ..... Jinak Jelenovi vstávaly parohy na hlavě, když viděl některé výsledky, do kterých nalil téměř sto litrů.....

+0 /-0 | 15.05.2015 08:08

ofca
Že by Vojtěch někoho štval svou dobrou hrou, o tom tedy pochybuju. Vzhledem k tomu jaky byl talent, měl podporu a skvěle trenery, kolik se o něm nakecalo včetně jeho kecu, k tomu, že chce byt šach profikem atd. je na místě otaznik jestli vubec hraje dobře.
+0 /-0 | 15.05.2015 06:54