Nejen Navara na Gibraltaru umí

25.08.2018 04:09 | Mládež

„Do Česka putuje hlavní cena velkého šachového turnaje mládeže na Gibraltaru. Na 8. ročníku mezinárodního juniorského festivalu šachistů ji na zámořském území Spojeného království v tomto týdnu vybojoval 16letý šachista z Prahy Pavel Haase“.

Echo24.cz dále uvádí: „Turnaje se účastnilo 100 mladých hráčů z 11 zemí světa. Prestiž akci dodává podpora vlády pod osobní záštitou místního ministra sportu Stevena Linarese a řady známých velmistrů, kteří se turnaje účastnili. V hlavním turnaji do šestnácti let zabodoval český hráč Pavel Haase, student pražského gymnázia Nový Porg, který ziskem pěti bodů (4 výhry a 2 remízy z šesti partií) dosáhl jednoznačné prvenství. Výherci už gratuloval i předseda Šachového svazu České republiky Viktor Novotný.“


Vítěz mládežnického turnaje Pavel Haase s ministrem sportu Stevenem Linaresem.

Zajímavosti z turnaje i jeho historie nám sdělil Tomáš Haase: "Festival má rodinný formát a je vnímán jako letní, dovolenkové setkání mladých šachistů.  Ředitelem turnaje je Peter Purland, ředitel šachu mládeže anglické šachové federace, mládežnické šachy jsou jeho srdeční záležitostí. Před několika lety byl na pozvání pana Němce s celým oddílem z Walsu na šachovém klání v pražské Oáze. Festivalu se účastní řada velmistrů, GM Stuard Conquest, GM Pia Cramling, GM Juan Bellon-Lopez (a propos, myslím, že turnaj byl vymyšlen pro jejich dceru WFM Anna Bellon Cramling, ročník 2002), IM Jovanka Houska, GM David Howell. Hlavním partnerem je Gibraltarská vláda s osobní podporou honorárního ministra sportu pana Steven Linares, který turnaj zahajoval. Zajímavostí je, že během všech utkání nesmí být v sále nikdo přítomen, rodiče či doprovod opustí hrací sál a teprve pak se začne. Všechny partie jsou hrány na on-line šachovnicích, pro ´ze sálu vyhnané´ je tedy k dispozici přímý přenos bez jakéhokoli zpoždění, funguje to velmi pěkně i na mobilech. Rodiče, či jiný doprovod tak mají možnost třeba někde z pláže sledovat, jak a jestli jejich ratolest ještě hraje a užívat chvíle klidu. Velmi užitečné také je, že po všech partiích jsou všichni velmistři plně k dispozici, aby si s hráči partii prošli a mohli si říci, co se mohlo hrát lépe. Součástí šachového klání byla i simultánka, kdy Pavel dohrával jako poslední."


Pavel Haase v obležení velmistrů (foto ze simultánky)

Turnaj má velkou podporu celého Gibraltaru. Píše o něm místní tisk, účastnický průkaz slouží jako volná jízdenka do všech autobusů po Gibraltaru, tj. je možné libovolně cestovat. Po městě jsou reklamy na festival a obecně na šachy, na Gibraltaru je hra šachů součástí základních škol. Všichni účastníci mají triko festivalu, lidé v hospůdkách i na ulici se ptají, jak festival probíhá, jak se daří, drží palce, fandí... žádná zášť a závist. Vítěz klání je zván na věhlasný lednový turnaj Tradewise Gibraltar Chess Festival.


Výstřižek z Gibraltarského deníku, jejich redaktoři evidentně ještě nepostřehli rozdělení České a Slovenské republiky na dva samostatné státy. 

Konečné pořadí po 6 kolech (první desítka)

Poř. Tit. Jméno Fed. Elo  TB1 
1 CM Haase Pavel CZE 2177 5,0
2   Garrido Outon Alex ESP 2119 4,5
3   Moreby James ENG 2084 4,5
4   Onslow Alfie ENG 2040 4,5
5   Perez Beltran Salvador ESP 2018 4,5
6   Jayawarna Nugith ENG 2013 4,5
7   Ledesma Claros Daniel ESP 1954 4,5
8   Ifalore Michael ENG 1881 4,5
9   Carroll Thomas ENG 1965 4,0
10   Tombolis Christopher ENG 1900 4,0
   


Tato krásná trofej udělená za prvenství putovala do České republiky zásluhou Pavla Haaseho. Byl sice prvním nasazeným a dalo by se konstatovat, že "pouze" potvrdil roli favorita, jak moc je to ale těžká úloha, by mohla vyprávět např. česká šachová jednička GM David Navara, který na Gibraltaru už několikrát úspěšně hrál, avšak naposledy mu turnaj příliš nevyšel a propadl se ze 4. příčky nasazení až na 34. pozici konečného pořadí (Tradewise Gibraltar Chess Festival).

Pavel na Gibraltaru prokázal i rychlou ruku, bystrý postřeh a rozhodně psychickou odolnost. Ve večerním šestikolovém bleskáči totiž dokázal také obhájit roli favorita a vyhrál! A to po té, co ani ne 24 hodin před tím seděl ještě v 6000 km vzdáleném Abú Dhabí na vyhlášení, kde předešlé dny sehrál hned dva turnaje ve vážném tempu najednou. 

Konečné pořadí po 6 kolech, blesk (první pětka)

Poř. Tit. Jméno Fed. Elo  TB1 
1 CM Haase Pavel CZE 2177 5,5
2   Garrido Outon Alex ESP 2119 5,5
3   Cuellar Montes Alejandro ESP 2074 5,0
4 WFM Cramling Bellon Anna SWE 1999 5,0
5   Onslow Teddy ENG 1669 5,0

Pro úplnost ještě uvádím prostá fakta: Pavel Haase letošní prázdniny zahajoval turnajem v Krásné Lípě, Open České Švýcarsko, kde s bodovým náskokem celý turnaj vyhrál. Bilance 2 vyhrané turnaje za letní prázdniny, celkem 40 sehraných vážných partií, 17 bleskových, 10 rapid a 1 turnaj Fischerových šachů (kde se neztratil v konkurenci GM Plát, IM Půlpán, IM Přibyl, IM Kulhánek atd.) rozhodně leccos napovídá minimálně o jeho odhodlání a píli.

 Pozn.: Zdroj fotografií FB profil turnaje.

Odkazy

67x 12086x Tobi
Fotogalerie
Komentáře (67) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Poutnik

Hasse 2x super mega článek s milionem fotografií. Honza Vykouk krátká glosa "ke kávě"... Tak asi tak....

+0 /-0 | 31.08.2018 17:04

Roman2
A nechápu naska??? Elo můžu mít i 3000 ale blbej taky. Nerozumím.
+0 /-0 | 28.08.2018 10:03

Roman2
Ten zesnabílého nebo jak se jmenuje je už tak nudný že ani reagovat na něho mě nebavi.
+0 /-0 | 28.08.2018 09:44

takychcineconapsat

Pavel Chrz k vám byl milosrdný, váš titul je totiž bezcenný.

+0 /-0 | 27.08.2018 21:33

naska

...Vážení...z 90% souhlasím s p.Zmestabílého a tudíž jsem taky kritikem našich reprezentantů.Těch 10% si nechávám jako rezervu.....nesouhlasím,když p. Zmestabílého kritizuje mého OBLIBENCE Mgr. Davida Navaru GM.....je to opravdu nejslušnější šachista,kterého znám. Jinak souhlasím s tím,aby příspěvatele napsali své ELO k příspěvku,jak navrhuje níže pan ROKOLI,částečně pan Kharty.Třeba ELO FIDE,národní či ICCF.Zajímalo by mě např. ELO pana Pawla.Sám mám ,dle činovníka Pavla Chrze méněcenný titul Mezinárodního mistra ICCF...ELO 2514...z časových důvodu se šachu nevěnuji vůbec,tedy na Ratings List ICCF jsem v kolonce INACTIVE.Moc se mi líbí přístup k šachovému dění p. Bolka Petra....moc toho nenamluví,zařídil s N. Borem 10 titulu Mistra ČR!!!Pěkný večer všem Prof.Mgr. Naska DiS.

+0 /-0 | 27.08.2018 21:08

pawel

Ad Zdeněk Janda: Máte pravdu, já věděl, že něco zní jinak, ale nemohl jsem přijít na to, co.wink

Vážená Zuzano a vážení čtenáři,

  Nechci si hrát na chytrého, jasnovidce, ale tuším jak článek vznikl a co bylo v poznámkách od pana Tomáše Haaseho.   Nechci ani radil, snad se autorka neurazí, když napíšu, že dám paní Zuzaně pro příště na zvážení.

Napsat článek stejně, ale s vložením.

.... dále ráda připojím postřehy Tomáše Haaseho ze zákulisí. Turnaj má velkou podporu...

Pavel byl první nasazený, ale jak poznamenal jeho otec, i David Navara na Gibraltaru.....

Na závěr úspěšného prázdninového tažení uvádí Tomáš Haase výčet Pavlových......

Chce-li novinář dát bum-titulek (jak Zuzana napsala, že chtěla), udělal by tohle: T.Haase: Pavel na Gibraltaru lépe jak Navara!  -- nebo -- T.Haase: Pavel na Gibraltaru jak Navara! 

     A Vy pak Zuzano jste jen sestavila myšlenky do článku, případná kritická diskuse bude k panu Tomášovi, ne k Vám.

+0 /-0 | 27.08.2018 16:35

Zdeněk Janda

re pawel : možná enginu bylo jedno výraz podvodný x podvodní . Obojí je možné , ale v bazénu jen jeden cheeky

+0 /-0 | 27.08.2018 14:59

Poutnik

Mrkněte např. na článek o začínající koridě. Komentáře jsou pozitivní. Zde se zvedla vlna nesouhlasu. Proč? Protože jeden článek je pěkně napsaný a po právu v komentářích chválený, druhý pak je ..... jiný :-)  

+0 /-0 | 27.08.2018 14:48

pawel

Koukám, že se nám diskuse posouvá do oblastí anatomie.

Tak, kdo by měl na to (ne gule), trošku málo mozek (konkurence nebude velká), ale hlavně plíce, může si příště užít svých 5 minut slávy a zaplnit stránky novin na "MS v podvodných šachách". (Prý mám někde pravopisnou chybu, ale engin na kontrolu pravopisu neprotestoval) . https://www.novinky.cz/koktejl/481563-v-londyne-se-konalo-mistrovstvi-sveta-v-sachu-pod-vodou.html  

+0 /-0 | 27.08.2018 14:16

vtipalek
ZMB, ty se do nikoho neopíráš, viď? Ty můžeš a ostatní ne? Jinak ty tvoje koule budou tak 2x větší než tvoje palice. Nechtěl bych.
+0 /-0 | 27.08.2018 14:00

Kharty

@Zmestabileho: A někdo má zas koule na to odejít a nepříspívat sem, když řekne, že odchází a už sem nebude přispívat, a někdo zase ne, že ano? 

+0 /-0 | 27.08.2018 13:20

Zmestabileho

K tématu už bylo vše napsáno, není co dodat…:-).

Ale mám tady vzkaz pro všechny ty vášnivé kritiky daného článku – Vážení pánové, nepřehlédl jsem, že k bídnému stavu českého šachu - od mládežnických kategorií až po zcela neprofesionální přístup našich velmistrů včetně reprezentantů – jste si nikdy netroufli napsat ani větu - ale za to trefovat se do toho 16 letého kluka a do Zuzany Červené, tak to Vám jde velmi dobře, tady jste tedy silní v kramflecích. Každý si ke kritice najde tak velké téma, na které má „koule“, že ano? :-).   

+0 /-0 | 27.08.2018 12:15

exot

Já myslím, že Pavel Haase je borec, jakých není nikdy dost, a vůbec bych se nebránil nějaké pěkné zmínce o něm (srovnávat je přece nelze), až zas někdy bude David Navara hrát nějaký superturnaj. Třeba to článku zvýší sledovanost, všeobecné pobouření bude očekávaně uspokojivé a i diskuze bude živá, že. :-)

+0 /-0 | 27.08.2018 10:22

Ogmios

Předně bych chtěl říct, že články Tobi čtu rád a doufám, že bude psát i nadále. A nemyslím si, že kvalitní šachový žurnalista musí nutně být i špičkový hráč s vysokým elem, stačí mít cit pro sběr a třídění informací, stylistické schopnosti, celkový přehled a nadšení. O to víc mě mrzí, že podoba tohoto článku je jen snaha o provokaci a vyvolání flamewar, což se bohužel i povedlo. Gratuluji. Označení kritiků jako trolly je pak už opravdu nezvládnutá obhajoba a neférové nálepkování. Snad je to vše jen ojedinělý exces a příští články budou zase dobré. Pavlovi Hassemu přeju maximum úspěchů, stejně jako to přeji každému nadanému juniorovi, a minimum PR založenému na oblbování laiků.

+0 /-0 | 27.08.2018 09:43

MMM

Mně zrovna tenhle článek přijde ok. Pan Haase popsal zajímavosti z místa a šachům samotným se moudře vyhnul. Autorka přidala pár možná až moc adorujících odstavců, ale nic donebevolajícího to není. Vsadil bych se, že GM Navarovi je to přirovnání zcela u zadku. Buďme rádi, že sem někdo píše, je o čem diskutovat a mějme trochu více nadhledu.

+0 /-0 | 27.08.2018 07:37

HonzaSvatoš

@Morphynista:

Citace z článku:

Tato krásná trofej udělená za prvenství putovala do České republiky zásluhou Pavla Haaseho. Byl sice prvním nasazeným a dalo by se konstatovat, že "pouze" potvrdil roli favorita, jak moc je to ale těžká úloha, by mohla vyprávět např. česká šachová jednička GM David Navara, který na Gibraltaru už několikrát úspěšně hrál, avšak naposledy mu turnaj příliš nevyšel a propadl se ze 4. příčky nasazení až na 34. pozici konečného pořadí (Tradewise Gibraltar Chess Festival).

To je to, na co jsem narážel (a co, předpokládám, vadí i dalším, nejen ten bulvární nadpis). Jak to tedy je s tím pochopením jednoduchého a srozumitelného textu? Ten text je ve stylu "Franta Vocásek jako favorit vyhrál přebor vesnického oddílu v běhu na 100 metrů, ale je to těžká úloha, občas roli favorita nezvládne ani Usain Bolt".

BTW, Rozmáhá se nám tu takový nešvar, označovat kritiky za trollly.

+0 /-0 | 27.08.2018 06:36

Morphynista

@Honza Svatoš a další - Ti, kteří tvrdí, že autorka srovnává šachové kvality Pavla Haaseho s Davidem Navarou, zřejmě nedokážou pochopit jednoduchý a srozumitelný text. Jinak k těm článkům - myslím, že většina diskutérů tady má pochopení, že rodiče občas nekriticky vychvalují šachové umění svých potomků. Ale přece jen je určitá hranice, kterou když překročí, tak to nezbytně vede k odmítavým reakcím i různým vtipům a posměškům. Například věta o " talentovaném, světovém favoritovi " , což je asi hodně volný překlad z angličtiny, působí na někoho směšně, na jiného arogantně, Doufám, že Tobi bude psát články i nadále a nenechá se znechutit trolly.

+0 /-0 | 27.08.2018 06:17

HonzaSvatoš

Zuzano, přiznejte si čestně, že jste s články se "světovým talentem" šlápla do exkrementu. A čím více se v exkrementu jeden šťourá - dále jistě víte. Errare humanum est, na tom nic špatného není, problémem je snažit se chybu dokolečka omlouvat. Ale nejen clickbait nadpis, ale hlavně odtsavec, který fakticky klade rovnítko mezi průměrného KM s legračním PR a hráče světové špičky, který se svými výsledky nechlubí a je skromný a sebekritický, je prostě zu viel. Rovněž zkuste býti méně vztahovačná, ne každý, kdo Vaše články kritizuje, je troll.

@Ota Válek: Co se týče zdrojů: článek v Echu je sice velmi hloupý, ale aspoň jen cituje výsledek, ovšem starší rozhovor Pavla Haaseho v DVTV s Veselovským (doporučuji ke shlédnutí, jestli už to nezpoplatnili) ukazuje především na profesní úroveň Veselovského. Dle staršího hesla jedné dnes už asi čtyřprocentní strany, "více, než si myslíte". A otázkou na objektivitu a kvalitu informací z jiných oblastí jste si i odpověděl. Ano, dostáváte úplně stejný bullshit.

+0 /-0 | 27.08.2018 00:25

naska

Vážení...přikláním se k názoru pana Rokoliho,částečně p. Khartyho,aby všichni příspěvatele zveřejnili své ELO FIDE,ICCF,či národní.MaX ,plně souhlasím,jenom podotknu,zkuste nesouhlasit třeba v něčem s bafunˇařem,okamžitě vás nazve chovancem z ústavu,nickou atd,Pěkný večer všem :-)

+0 /-0 | 26.08.2018 21:38

MaX

přestože je tahle diskuze docela věcná, jsou lidé označování jako trollové. Jde vůbec tady napsat "kritický" příspěvek, aniž by byl někým od "sluníček" urážen??

"… napište si článek vy" ve smyslu, že hráč 1800 napíše o trochu "lepší" článek? :o)

do novin by všeobecně měli přispívat erudovaní lidé. Nadšenci patří do sekce blok apod.

Žilka: +1

+0 /-0 | 26.08.2018 21:00

Mira

Ještě jednou prosím o sdělení jmen 5 velmistrů z fotky simultánky. Děkuji.

+0 /-0 | 26.08.2018 20:14

Roman2
Vložte obsah
+0 /-0 | 26.08.2018 19:35

pawel

Ota Válek: V Echu byla pro laickou veřejnost místo nic neříkající startovní listiny fotka kategorie.

+0 /-0 | 26.08.2018 19:35

Roman2
Vadí, nevadí. Tak napište vy nějaký článek!
+0 /-0 | 26.08.2018 19:33

Ota Válek

Nevadí mi, že tento článek vyšel na NŠS. Šachisté jsou poučení a dovedou si výsledek turnaje zasadit do kontextu. Vadí mi, že článek v podobném duchu vyšel na ECHO, aniž by laické veřejnosti byla podána informace, že ve stejné věkové kategorii máme velmistra, který t.č. bojuje na nesrovnatelně silnějším turnaji o čelné umístění na mistrovství Evropy. Jako pravidelný čtenář týdeníku ECHO si musím klást otázku, jak úplné resp. objektivní a kvalitní informace se mi dostávají z oblastí, v nichž nemám zdaleka takový přehled jako v šachu.

+0 /-0 | 26.08.2018 19:14

Pavel Capek

On se někdo diví, že je k tomuto článku "bujná" diskuze ???blush

Ta diskuze je k tomuto článku naprosto zákonitá - to nemohlo jinak dopadnout. Pokud jde nss o sledovanost, tak si nemohl přát nic lepšího ! cool

+0 /-0 | 26.08.2018 18:57

Roman2

Žilka to zabil:).)

 

+0 /-0 | 26.08.2018 18:36

Roman2

Tobi,vždy tu budou lidičky kteří budou dělat ramena.To chlapy rááádi:)

+0 /-0 | 26.08.2018 18:33

Štěpán Žilka
Divit se, že u takového článku je bujná diskuze, je jako chrstnout krocanovi do ksichtu kbelík studené vody a pak nechápat, proč je naštvanej.
+0 /-0 | 26.08.2018 18:30

Vojta.T

Tohle je naprosto trapný od těch, kteří kritizují. Ale jasně lidi jsou zlý a pouze čekají na to aby se do ostatních mohli pustit. To se tolik nudíte, že se tu musíte do krve hádat? Já jsem si myslel, že jsme/jste šachisti... baví nás všechny jedna hra tak o co jde ? Budme rádi, že pro nás někdo nějaký články dělá, oni to dělat nemusí a vy si na to netroufnete. Ano, chudák Pavel, ale jen díky zdejším trolům...asi tak . Dejte už s tím pokoj proboha . Zuzko pěkný článek :-) .

S pozdravem hráč co má ELO 1000.

+0 /-0 | 26.08.2018 17:37

pawel

Tobi, Vaše článku čtu velmi rád a objeví-li se chybička (já bych jich nasekal daleko víc), bystří mozek čtenářeenlightened.

 Ale prosím, nebojte se uvádět přímou řeč, odkaz na autora myšlenky ve všech statích článku. Jsem přesvědčen, že z okolí Pavla Haaseho není jen tou kurzívou přímá řeč, ale více vět dál v článku, něco byste z turnaje vědět ani nemohla. A výčet, srovnání, může být také mimo Vás?! Tak ty věty pojmenujte:     ..... a jak nám dále sdělil otec hráče "....."

 Novinářský příklad, podle skutečné události. Novinář napíše:

a) "Zjistil jsem, že Milada Horáková byla odsouzena oprávněně".

b) "Jak nám sdělila ....jméno..., posladkyně KSČM,  zastává názor, že Milada Horáková byla odsouzena oprávněně".

 Setkali jste se s nelibostí vůči novináři nebo že noviny jsou bulvár, když to otiskli? Diskutéři se vrhli na poslankyni, nikoliv na novináře, bylo b). V případě a) by to byl hukot na novináře.

 Stejně tak, ikdyž se napíše úplná hloupost, půjde diskuse za autorem myšlenky, ne článku. Bude-li v článku Zuzany Červené: Manager Qudo Brhlík žáka xy prohlásil, že žák z ela 1500 má na to, aby byl v roce 2020 velmistrem. Půjdou diskutující po Brhlíkovi, ne po autorce článku.  

+0 /-0 | 26.08.2018 17:21

Tobi

re Kharty: ano, pravda. Na Vás jsem zapomněla. Pavla osobně také neznám. On ani jeho rodiče vůbec nevěděli, že budeme o Abu Dhabi psát. Turnaj byl zařazen do plánovacího kalendáře, protože je to zajímavé šachové klání světového významu. Až po vydání úvodníku, kde jsem napsala o účasti Čecha ve dvou doprovodných turnajích (přední místa startovky), se ozval Pavlův otec s nabídkou, že pokud chceme, připraví podklady „z místa dění“. Samozřejmě, že chceme. Kdo by nechtěl uvést informace, které se na webovkách turnaje samotného nedají dohledat! Znovu upozorňuji na fakt, že o turnajích v Abu Dhabi vyšlo velké množství článků a většina z nich byla zaměřena na turnaj Masters. Dokonce i závěrečný článek byl z jedné třetiny o výsledcích Masters (včetně šach. ukázky pokud se nepletu? ale to bych si musela dohledat) z jedné o účasti a výsledcích Čechů + zajímavosti z místa dění a z poslední třetiny o splněných normách. To, že někteří čtenáři z článku dělají chvalozpěv na Pavla Haaseho a ostatní obsah ignorují, není problém ani autora článku, ani redakce. Tomu se prostě nedá vyhnout, když server nabízí možnost otevřené diskuse. Aneb vždycky se najde „troll“. O dalším turnaji, kterého se účastnil, jsme napsali, protože ho mezi juniory vyhrál. Protože je to český úspěch v cizině. Protože kromě výsledků samotných jsme se prostřednictvím pane Haaseho staršího mohli dovědět hodně zajímavého o turnaji samotném. Kromě toho, článek vyšel za souhlasu a díky podkladům jeho rodičů (předpokládám tedy, že i po domluvě s Pavlem samotným) a za schválení šéfredaktora. Tak když s tím nemají problém oni, proč s tím mají problém čtenáři? Nechápu.

re pawel: díky za rady, užitečné.

+0 /-0 | 26.08.2018 17:15

Tobi

mat-lal: děkuji za vyjádřenou podporu. Spolupráci s nšs ukončím, až o ni nebude zájem ze strany šéfredaktora, anebo až mi ji neumožní vykonávat moje zaměstnání (časové důvody, protože tam, kde GM,IMka sypnou své analýzy z rukávu, protože praktickému šachu na rozdíl ode mne rozumí, já musím strávit spoustu času vyhledáváním, ověřováním, vůbec pochopením zpracovávané situace na šachovnici, kontrolováním a konzultací). Zatím se ale rozhodně nechystám přestat psát. Za to, že jsem terčem útoků, si mohu sama a dobře si to uvědomuji. Je to tím, že jsem pořád ještě ochotná s tzv. "trolly" sem tam diskutovat a pak zřejmě také proto, že se snažím (v porovnání s dalšími autory) psát články delší, zapracovat  šachové ukázky, dostat do nich vyjádření dalších lidí, podat víc informací - delší text = zákonitě více chyb (ať už praktických, či tematických, či překlepových atd.). Tím vůbec nechci nějak deklasovat práci svých kolegů. Jen zkrátka vím, že se do toho někdy příliš zaberu, když je dobrý podkladový materiál, a svoje články zbytečně natáhnu do honorářem nepokrytých délek. Dělám to ráda a baví mne to. Rozhodně vím, že při psaní víc než jinde platí "méně je více" a dobře mi tak ! :-)

+0 /-0 | 26.08.2018 16:58

Kharty

Tobi, napíšu Vám to sem, třeba si to přečtete i tak, reagovat nemusíte, ani to nečekám, když jste napsala, že se k tomu již nebudete vracet. Nicméně, přijde mi, že byť jste se hezky rozepsala, tak jste nereagovala na to hlavní (pokud jsem něco nepřehlédl), a to jaký má vliv takováhle (mnohými vnímaná jako zcestná a nedbytečná) glorifikace na samotného Pavla Haaseho. Přiznám se, že já ho osobně neznám a vůbec nevím, jak se k tomu staví, ale pokud je pravda, co zde někteří píšou, že o takovou "pozornost" nestojí a je kvůli tomu v podstatě jen terčem posměšků, zejména z řad jeho vrstevníků, tak by stálo za to zvážit tomu mladíkovi nepřidělávat další problémy.

+0 /-0 | 26.08.2018 16:54

mat-lal

Vážená slečno Zuzano, nenechte se rozladit zdejšími diskutujícími od psaní dalších článků. Oni články nikdy psát neboudou, daleko snažší je, počkat si, až něco napíše někdo jiný a potom se do něj s vervou pustit. Tyto stránky navštěvuji již několik let a všiml jsem si, že jste často terčem útoků. Berte to s nadhledem, jako by se nic nestalo a vždy si opakujte: Tvořit je těžké, ničit snadné:)))

+0 /-0 | 26.08.2018 16:36

Tobi

Myslím, že jsem se již ke všem výtkám vyjádřila vyčerpávajícím způsobem a na všechno další ráda odpovím komukoliv přes meil tobizc@seznam.cz. Tady se k tomu již vracet nebudu, jelikož se domnívám, že je to naprosto zbytečné přilévání oleje do ohně. 

+0 /-0 | 26.08.2018 16:00

Tobi

Další poznámka už snad jen k mé informovanosti o šachové scéně, ať už světové, či české. Pro nšs pracuji od roku 2013, rovněž jsem několik let editovala Šachový týdeník a v malé míře spolupracuji i s ŠSČR. A pořád objevuji nové věci, pořád je co se učit. Dělám to, protože mne to baví, protože mám šachy ráda a protože moje stálé zaměstnání mi to prozatím umožňovalo. Rozhodně ale, milý pane Luky, když jsem v některém článku uvedla špatný popisek k fotce Jobava vs. Mamedjarov, šlo o praktickou chybu, kdy jsem prostě ze své databáze nahrála do administrace pod příslušný popisek jiný obrázek. Rovněž jsem mohla ke konkrétní fotografii zkopírovat špatný popisek. Samozřejmě by k takovým chybám docházet nemělo a samozřejmě jsou okamžitě po upozornění opravovány.

V tomto článku není žádné vychvalování Pavla Haaseho. Jsou tam prosté výsledky, kterých dosáhl konkrétní fakta z turnaje. Tento i článek z Abu Dhabi jsou navíc oživeny postřehy a hodnocením a komentáři pane Haaseho st., který na turnajích byl a o informace z nich, které byste jinak neměli, se podělil (ve svém volném čase, ze své dobrovůle, bez nároku na honorář). A to, že z celkem asi šesti článků pojednávajícím o šachovém klání v Abu Dhabi, kdy se psalo především o turnaji Masters, některé čtenáře strašně moc zajímají jen a jedině pasáže pojednávající o výkonech a výsledcích Pavla, vypovídá spíš o tom, že něco není v pořádku v jejich vnímání reality. Stejně jako to, že titulek, který má zaujmout a naladit k dalšímu čtení, napovědět, že článek bude nejspíš o českém úspěchu, který se podařil na Gibraltaru, dokáží vnímat jako srovnávání GM Navary s Pavlem Haasem. To je prostě úplně vedle.

+0 /-0 | 26.08.2018 15:58

Tobi
Vůbec nechápu přispěvatele, kteří si myslí, že autor, který chce napsat o půlmaratonu, musí být sám schopen zaběhnout ho alespoň za 1h38min., aby byl dostatečně erudovaný o něm napsat. Samozřejmě je ideální, když o konkrétním maratonu napíše běžec, který se ho sám zúčastnil a může přidat osobní postřehy a dojmy. Napsat ale o tom, že se konal, kde ho vyhrál a jakou měl konkurenci, může i člověk, který má prostě jen rád psaní o běhu a sám nikdy neuběhl ani kilometr. Přispěvateli, který se pohoršuje nad tím, že tu píše nějaká Červená, která má elo 1400, tedy nejspíš leží v žaludku především šachové ukázky (pak ale nechápu, proč to řeší pod článkem, kde jsem žádnou šachovou ukázku neuvedla, naopak je v něm velké množství právě těch osobních postřehů a konkrétností od někoho, kdo na akci osobně byl). Co se šachových ukázek v mých článcích týká: už jsem to vysvětlovala několikrát, ale ráda to napíši znovu. Nepovažuji je ani náhodou za komplexní analýzy. Myslím si, že kvalitní šachovou analýzu mohou zpracovat šachisté profesionálové/trenéři. (Kterých tady na nšs mimochodem máte k dispozici zadarmo velké množství od GM Vokáče, GM Žilky, GM Šimáčka, IM Kriebela nebo IM Kaňovského atd.) Když ale moji práci označujete za šachovou analýzu, to vám děkuji za poklonu, to mne těší. Svojí práci v tomto směru ale osobně vnímám jako zpracování šachových ukázek/fragmentů/ zajímavých momentů v partii, která se sehrála v turnaji, o kterém se zrovna píše. popř. slovní popis partie/momentů, které se povedly. NIKDY jsem NIKDE neuvedla, že šachové ukázky, které mám ve svých článcích, považuji za kompletní analýzy partií a ani to tak nemá být vnímáno. Je to zkrátka jen o tom, že si prohlédnu partie z turnaje (troufám si tvrdit za čtenáře prohlédnu, protože valná většina neudělá ani to), vyberu z nich, co se mi zdá zajímá, pěkné, co se povedlo, či nepovedlo a do článku je uvedu. Za další: i šachové ukázky/fragmenty partií/popis partie, které ve svých článcích mám, nedělám sama. Dělá mi je přítel šachista šachové výkonnosti KM (2100 ) a ani ten si samozřejmě netroufá dělat je sám ze své hlavy. Dělá je pomocí kvalitního počítačového programu, spolu se mnou s procházením šachových databází, podíváme se, co o konkrétní situaci na šachovnici, kterou jsme si vybrali, napsali jinde (v AJ nebo NJ) a připravujeme je s největší pečlivostí. Pokud víte o nějaké, která je z šachové kvality nesprávná, jsou v ní chyby, o tom mi prosím konktrétně napište. Já se na ní moc ráda podívám, překontroluji, co jsme do ní napsali, popřípadě kromě šachového programu zkonzultuji ještě s některým s přátel s vysokou šachovou výkonností a opravím. Pokud vám ale vadí prostý fakt, že pod článkem, ve kterém je uvedena nějaká šachová ukázka, je podepsaná šachistka s elem 1400, pak se domnívám, že vám nemohu pomoci.
+0 /-0 | 26.08.2018 15:58

vtipalek
Doporučuju tento song: https://www.youtube.com/watch?v=6xmUVv3J4AA Výstižné.
+0 /-0 | 26.08.2018 13:36

MaX

koukám na výsledky turnaje a na obou koncích máme českou vlajku wink

+0 /-0 | 26.08.2018 12:41

Drahil
Za me oproti minulemu clanku vyrazne zlepseni hlavne teda v sekci pana Hasseho, ktery dodal zajimavosti z turnaje a naprosto spravne se tentokrat zdrzel hodnoceni hry samotne. Bohuzel to vsechno zabil hned na uvod titulek...kdyby tam bylo "Pavel Hasse zvitezil na Gibraltaru" nebo "Pavel Hasse potvrdil roli favorita" nebo cokoli jineho tak je to ok. Ale proc pro boha do titulku cpat nesmyslne Davida Navaru, to je proste uplne zbytecna provokace. Ja samozrejme vim, ze hral uplne jiny turnaj v uplne jine dobe, jen tedy na stejnem miste, ale to snad neni duvod.
+0 /-0 | 26.08.2018 11:54

Mira

Prosím o sdělení jmen 5 velmistrů z fotky simultánky. Děkuji.

+0 /-0 | 26.08.2018 11:51

Roman2

Ma odvahu,kritizovat je jednoduche.

 

+0 /-0 | 26.08.2018 10:54

Roman2

Člověk nemusí mit vysoke elo jenom obyč.selský rozum .Článek se nepovedl.Toť vše.Ale zas se povedl jiny její článek.Tak už ji dejte pokoj:)

 

+0 /-0 | 26.08.2018 10:47

takychcineconapsat

Tohle je článek především o paní Červené, která komicky odmítá pochopit, že přehnaná chvála škodí. Možná to dělá úmyslně, aby byla zajímavá, pravděpodobně jí však nedostatek empatie neumožňuje problém pochopit z širších souvislostí, takže si myslí, že ostatní mladému panu Haasemu pouze závidí. Nedivil bych se, kdyby ani jemu se článek paní Červené nelíbil.

+0 /-0 | 26.08.2018 09:49

Luky

~Tak jsem se po letech zase rozhodl přispět do diskuze, protože články paní Červené (vypadající jak psané rukou nadšené naivní devítileté holčičky, když už je řeč o předpokládaném věku dle úrovně zdejších příspěvků), mi už dlouho zvyšují krevní tlak a zdá se, že už mi brzy něco praskne ...

 

1) Causa Červená: Jak si hráčka s elem 1400 může dovolit psát o šachu, když vůbec nezná šachové reálie, což v každém článku dokazuje množstvím faktických chyb? Ona má ještě tu drzost občas i dát vlastní analýzu velmistrovských partií! Nemluvím o tom, že splést si na fotce Jobavu a Mamedyarova může asi jen člověk, který světový šach nesleduje. Proč píše oslavné články o Haasem, který akorát brázdí ty nejslabší turnaje (bez ohledu na lokalitu)? Proč nenapíše třeba o Štěpánovi Hrbkovi, který rovněž jezdí po světě (např. nedávná Riga), ale hraje ty nejsilnější možné? (mimochodem má srovnatelné elo, přestože je o 5 let mladší!?) A její srovnání Navary s Haasem je buď drzost nebo tupost. Pochopila autorka, že velmistrovský a dětský turnaj je něco jiného? Co je spojuje, kromě místa - Gibraltaru? Proč ten závěrečný výčet odehraných partií? Nedivil bych se, kdyby Haase za práznidny odehrál víc partií než Červená za celý život...

 

2) Causa Haase: Tomu klukovi už ani nezbývá nic jiného než jezdit po zahraničí, protože je všude po ČR akorát terčem posměchu, za což může víc lidí. V první řadě Přibylovi, kteří z něj udělali v tisku talenta, pro širokou veřejnost dobrý, ale šachistu rohlíkem neopiješ. V další řadě samotný Pavel, který tomu šel naproti a vykládal novinářům, že jeho vítězství v Americe je srovnatelné s Mistrovstvím světa. Dále jeho otec, který je na tom šchově ještě hůř než Červená a taky to tak vypadá - "...Pavla léta sledují a považují ho za talentovaného, světového favorita" - to nemůže napsat o svém dítěti nikdo při smyslech, ať už světový favorit znamená cokoliv. A nyní do jeho šachové kariéry vstupuje bláboly Červená, bravo! Zničte ho!

 

Na závěr citát... Červená: "... rozhodně leccos napovídá o Pavlově píli ..." Pavel Haase: "Šachy moc netrénuju, nejradši mastím na počítači hry ..."

+0 /-0 | 26.08.2018 09:14

V.Z,
Já si třeba na ten článek nestěžuji. NSS také musí z něčeho žít a pokud vám někdo zaplatí, abyste tady napsali článek, tak proč ne? Absolutně ale nechápu ty komentáře od Tobi. To už se platí i za to? Já bych ty komentátory neurážel, protože oni si určitě narozdíl od autorky všimli, že se teď hraje Mistrovství Evropy, kde náš supertalent chybí, protože byl na dovolené na Gibraltaru a nebo spíše, protože na to nemá. Jediný soupeř nad 2200 za celé léto a hned porážka. Při koeficientu 40 má mít dávno přes 2300 a hrát s hráči 2400 - 2500. A neúčastnit se B-X turnajů (Pardubice, Dubai). A vůbec nechápu jak to má motivovat další mladé. Když máš peníze, budeš moct hrát slabé turnaje, kde budeš vyhrávat a pak o tobě budou psát v novinách? A ještě ten útok na vítězství v turnajích v zahraničí a obhájení prvního místa a srovnání s Davidem to mě fakt dostalo. Tak já si o tom dovolím psát už jsem pár turnajů z 1. místa vyhrál a v zahraničí také.
+0 /-0 | 26.08.2018 09:12

Homunkulus

Podporuji názor Rigose (nebo mám skloňovat Riga?). (Kromě věty, která zdůrazňuje pouze mistrovské turnaje - i kvalitní soutěže dospělých mají svou roli; ale to je detail.) Podobné články na hlavní stránce prokazují mladému hráči medvědí službu. Paní Červená, obvykle s vašimi kritiky nesouhlasím, děláte spoustu užitečné práce, kterou jiní nedělají. Tyhle články ale vidím jako přešlapy.

+0 /-0 | 26.08.2018 08:48

Tobi
Napsat, že pochybuji o tom, že Petan nepatří mezi dospělé přispěvatele není žádná urážka. Je to prosté vyjádření mé nevědomosti, zda jde o nick dítěte, nebo dospělého. Dle toho, co dlouhodobě předvádí spolu se Zapkou pod články o výkonech Pavla Haaseho se zkrátka domnívám, že nemůže jít o dospělé osoby, protože si nedokážu představit, že dospělé osoby mohou být schopny podobného smýšlení. Chápu, že se teď nemůžete obouvat přímo do Palva a jeho rodičů, protože zkrátka na Gibraltaru uspěli, tak se obouváte aspoň do autora. Nemám s tím problém. Pro Rigose jen poznámka: Turnaji z mládežnického Gibraltaru byl věnován prostor v rozmezí jediného článku. Již se nepamatuji, kolik článků vyšlo z MČR mládeže, ale domnívám se, že určitě ne méně než jeden. Z turnaje v Abu Dhabi vyšlo článků myslím pět, kdy na hlavní Masters turnaj a jeho průběh byly plně zaměřené nejméně 4 z nich. Více na Pavla byl zaměřen pouze úvodník, protože bylo prostě zajímavou informací, že tam hraje Čech. Tak jak to myslíte, že „takové články dostávají větší prostor, než MČR mládeže“? nšs informuje o mládežnických akcích přeci naprosto pravidelně, teď aktuálně např. prostřednictvím Marka Vokáče z ME mládeže, kdy ještě není ani dohráno a už vyšly články dva myslím… Pro Jiří Kadlec: myslím, že většina snad pochopila, že nikdo nesrovnává výkon Davida Navary a Pavlea Haaseho (profesionála a mládežníka, který se šachy učí), to Vám prostě podsunuly níže uvedené příspěvky. Myslím, že je snad naprosto zřejmé, že šlo pouze o vyjádření názoru, že potvrdit roli favorita v jakémkoli turnaji (síle a významu) zkrátka nikdy není lehká úloha. Ostatní nemá cenu naproto komentovat.
+0 /-0 | 26.08.2018 08:36

Jiří Kadlec

"Byl sice prvním nasazeným a dalo by se konstatovat, že "pouze" potvrdil roli favorita, jak moc je to ale těžká úloha, by mohla vyprávět např. česká šachová jednička GM David Navara, který na Gibraltaru už několikrát úspěšně hrál, avšak naposledy mu turnaj příliš nevyšel a propadl se ze 4. příčky nasazení až na 34. pozici konečného pořadí (Tradewise Gibraltar Chess Festival)."

Obávám se, že pokud autorka článku nechápe, či alespoň necítí absurditu svého srovnání, je všechno marné, o netaktnosti vůči Davidovi ani nemluvě... Vždyť průměrné Elo prvních 30 hráčů juniorského turnaje podle startovní listiny bylo 1873 bodů, kdežto průměrné Elo prvních třiceti hráčů nesmírně silného velmistrovského Openu podle start. listiny bylo 2691 bodů... Snažně tímto autorku prosím, aby se pokusila používat hlavu.

+0 /-0 | 26.08.2018 07:14

Zapka
Pro pí.Červenou je škoda slov, není schopna žádné sebereflexe. Chce-li někdo psát o kočkách, musí o nich něco vědět, přispívat do časopisu Náš zahrádkář vyžaduje také víc než vědět, že kytky rostou. Jen zde může ukájet své grafomanské sklony bez znalosti šachu.
+0 /-0 | 26.08.2018 04:10

Rigos
@pushtaq: Obávám se, že na naše talenty to má dopad opačný. Je mi líto, že je na našem největším šachovém webu věnováno mnohem více prostoru článkům tohoto typu, než třeba článkům o MČR mládeže. Nemám nic proti zařazení těchto článků pod záložku 'uživatelské zprávy' nebo 'bleskově ke kávě', ale mezi hlavními zprávami je toho zkrátka již příliš. Nevidím důvod, proč by to mělo motivovat ostatní děti. Pavel Haase jezdí na tyto akce na náklady své rodiny, ne díky své šachové výkonnosti. Jediné turnaje, které mohou sloužit jako motivace ke zlepšení jsou ty mistrovské - MČR, ME a MS. Ptám se autorky. Není vám to hloupé vůči Pavlovi? Nedávno jsem s ním mluvil. Jak se dalo předpokládat, tak Pavel o svoji "slávu" vůbec nestojí. Jediné, co mu to přineslo jsou posměšky od ostatních šachistů. Nechte prosím každého, ať si hraje, co uzná za vhodné. Článek mezi hlavními zprávami by měl být až o opravdovém a šachově cenném úspěchu.
+0 /-0 | 26.08.2018 01:20

takychcineconapsat

Pochybuji, že by takový turnaj podpořil svaz (pokud ano, tak to ani vědět nechci), takže létá po světě ne díky šachům, ale díky bohatým rodičům.

+0 /-0 | 26.08.2018 00:18

pushtaq
Rád bych se Tobi zastal: článek o tom, že český junior si díky šachům létá z Abú Dhabí do Gibraltaru, vyhrává a potkává se s velmistry, má nepochybně nezanedbatelný motivační potenciál pro jeho vrstevníky i mladší. Asi větší, obávám se, než zprávy o tom, kolik set elo bodů naše mládež ztrácí na mistrovství Evropy v nějaké Rize. A Petan si o spršku neříkal, ale vysloveně žadonil.
+0 /-0 | 25.08.2018 23:20

naska

...Vážení.....přikláním se k názorům pánů...ROKOLI a částečně pana Khartyho,že autoří příspěvku by měli uvádět své ELO.(Sám vlastním ,dle vyjádření CM Pavla Chrze méněcenný titul IM ICCF a ELO 2514......) Pěkný večer všem Prof.Mgr. Naska DiS.

+0 /-0 | 25.08.2018 21:37

Petan

reTobi: Pokud jako redaktorka šachového serveru nejste schopna pochopit, že výhry s o třídu slabšími soupeři nemají zdaleka takovou hodnotu, jako byť i třeba jediná výhra s výrazně silnějším šachistou (kterým se Pavel při svých zahraničních putováních vyhýbá jako čert kříži), tak už vám vážně není pomoci.

+0 /-0 | 25.08.2018 21:04

Poutnik

Způsob jakým se Tobi pustila do Petana je pěkná prasárna. Jízlivosti typu:"pokud jste již dospělý člověk, o čemž pochybuji"  apod. jsou dost hnusný podpásovky. A to vše jen proto, že názor Petana na výsledky Haase se neshodují s názorem Tobi. 

+0 /-0 | 25.08.2018 19:33

Rokoli
Všiml jsem si velkého ELO rozdílu i autorů článků. Bylo by fajn aby autoři uváděli své Elo, abychom si mohli, my čtenáři, nastavit vlastní filtr a neděsit zbytečně některých originálních a neotřelých názorů. Elu zdar.
+0 /-0 | 25.08.2018 19:08

Kharty

mat-lal: Tak patrně všechna kontinuální hodnocení člověka nutí (alespoň jeli v něčem dobrý) svým způsobem podávat perfektní výkon (cíti-li tedy dotyčný určitou zodpovědnost za to, aby jeho výkony byly dobré). Tvůrčí svobody Vás elo zbaví asi v případě, že toužítě po tom, aby bylo co nejvyšší (máte-li na mysli, že spíše zahrajete suchou variantu, ve které tušíte větší šance na výhru, než něco kombinačně tvořivého, co může dopadnou bůhví jak). To už je pak o tom, jak si člověk nastaví priority, jak si věří a jak mu záleží na tom, jak bude nebo nebude vnímán. Pravdou totiž je, že elo prostě, z dlouhodobého hlediska, představuje určitý odraz schopností. A nejsnáze se podle něj šachista hodnotí. Zejména pokud ho neznáte. A asi je více těch, které neznáme, než těch které známe. A pokud třeba přemýšlíte tak, že je tohle všechno úplně jedno a jde Vám jenom o to si sem tam hezky zahrát, tak to je sice fajn, ale řekl bych, že většina (tedy hlavně těch, které sledujeme) jde spíš po výsledcích a sebeprezentaci. Chtějí být dobří a chtějí z toho něco mít, tedy i něco víc, než jen pěkný pocit. A elo je jejich průvodcem... Ale to je zas a pouze jenom můj názor ;) 

+0 /-0 | 25.08.2018 17:50

mat-lal

Vážení kolegové, dle mého názoru (který samozřejmě může být mylný), je fenomén ELO velikým neštěstím šachu. Připodobňuje člověka ke stroji, nutnému neustále podávat perfektní výkon, zbavuje tvůrčí svobody, porovnává neporovnatelné (forma, zdravotní stav), ale především dává do ruky kybicům jakýsi metr, kterým hodnotí ostatní. Nechejme ELO ELEM, šachy se přece hrají z jiných důvodů. Alespoň myslím...

+0 /-0 | 25.08.2018 17:31

Kharty

Milá paní / slečno Tobi, osobu pod nickem "Petan" sice neznám, ale z jeho příspěvku tipuji, že spíše již dospělý bude. Dále, a to je hlavní, je patrně rozdíl v tom, jak takový výkon chápete, případně ho chcete prezentovat. Za mě můžu říct, že pokud bych objížděl jeden turnaj za druhým a porážel více méně téměř výhradně elově slabší soupeře, bylo by to, aby se o tom někde psalo, patrně to poslední, o co bych stál. Každý se k tomu zkrátka staví jinak. Výkon zmiňovaného mládence nijak nehodnotím, neglorifikuji ani neshazuji, ale stejně tak, jako spoustě dalších příspěvovatelů mi ten výběr akcí (alespoň tedy těch, o kterých jsem se tady při brouzdání na nss dočetl) přijde takový prapodivný. Orientovat se na těžší, silnější soupeře a brát turnaje jako výzvu ke ždímání co nejlepších výkonů a získávání nejcenějších zkušeností mi přijde tak nějak přirozenější, než vrhat se do akcí, kde "musím" obhajovat, že jsem tam nejlepší. Hezký zbytek dne.

+0 /-0 | 25.08.2018 17:13

Tobi

Já je v titulku nesrovnávám, já je v titulku chválím. ;-)

+0 /-0 | 25.08.2018 17:02

Zapka
Už jsem se k tomu nechtěl ani vyjadřovat, ale titulek je tedy úžasný, mistr Navara bude jistě potěšen srovnáním s tímto světovým talentem. Jak může autorka psát o šachu to mi už dlouho nejde na rozum.
+0 /-0 | 25.08.2018 16:48

Tobi

re Petan: až takový výkon předvedete během dvou měsíců Vy, nebo podobný aspoň, a bude se díky Vám v cizině ukazovat česká vlajka, navíc s faktem, že bude vidět na stupních vítězů (ideálně opakovaně, jako v případě Pavla), dejte nám prosím do redakce o tom vědět. Rádi o tom napíšeme článek. A je celkem jedno, jestli budete hrát s elově vyrovnanými, nebo silnějšími/slabšími soupeři. Vyhrát celkově turnaj své kategorie (pokud jste již dospělý člověk, o čemž pochybuji, tak mám na mysli turnaj dospělých, pokud jste/jsi junior, pak turnaj juniorů/ seniorů) není lehké nikdy!! A když se to zadaří, tak se o tom prostě píše.

+0 /-0 | 25.08.2018 15:48

Petan

Vzhledem k tomu, že na 4 turnajích sehrál Pavel jen 6 vážných partií proti Elově silnějším soupeřům, než je on, tak si zkušenější šachistě nepochybně obrázek udělají sami. Dostatečně vypovídající je to, že z šachově nejhodnotnější turnaj z jeho letního putování byl turnaj v české kotlině - v Krásné Lípě (za ten si určitě Pavel zaslouží pochvalu).

+0 /-0 | 25.08.2018 14:28

giocozo
Zajímavá cesta co nejmenšího odporu. Kluka alespoň budou šachy dlouho bavit. Dá se možná i gratulovat. Já osobně si počkám na hodnotnější výsledek.
+0 /-0 | 25.08.2018 14:10