Najkrajšie partie SVK a CZ Extraligy 2019

14.04.2019 08:00 | Turnaje

Opäť prišiel záver šachovej sezóny v ktorom sa rozhoduje o majstroch Slovenska a Česka. Ročník 2018/2019 je plný prekvapení nielen pozíciami tímov v tabuľkách ale aj množstvom pekných individuálnych partií.

Práve tie najkrajšie z SK a CZ Extraligy pre vás vyberie a okomentuje GM Igor Štohl na svojej najbližšej prednáške.

Ste srdečne vítaní!

Informácie o prednáške

Dôležité informácie:
Kedy: 17.4.2019 (streda) od 17:30 – 20:00 
Kde: Drieňová 27, Doprastav a.s., Bratislava – hracia miestnosť ŠK Doprastav BA
Prednášajúci: Veľmajster Igor Štohl
Téma: Najkrajšie partie SVK a CZ Extraligy 2019
Vstupné: študenti do 18 rokov zadarmo, dôchodcovia 60r. a viac 1€, ostatní 3€, členovia ŠK Doprastavu 1€
Prihláška: email: sachovaakademia@gmail.com


38x 7720x
Fotogalerie
Komentáře (38) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
pawel

Poutniku, probůh, sorry, ale o hráčích 2200-2300, kteří dostanou občas pár Éček nikdo nemluvil jako o profesionálním šachistovi. Ani oni sami o soběenlightened.

Tady byl skloňován 20. hráč světa s elem 2740 a potom byla ta diskuse.

Najdi v tom jeden rozdílwink

+0 /-0 | 20.04.2019 18:55

Poutnik

Igors: to mi tedy prosím najděte kde někomu něco diktuji. Nicméně znám řadu šachových "žoldáků" kteří hrají pomalu každou sezónu v jiném klubu. Pro mne to nadávka není, pro vás třeba ano. Nicméně "profesionální šachista" je také zlý název, protože řada z nich se šachy neživí na plno a také jejich hra je na úrovni lepších amatérů, nesnese příměr profesionální. (řekněme kolem 2200-2300) Dnešní doba je ovšem na slovíčka pokroucená. Pro pihovatou dívku může být nadávkou "pihovatá". A tak je možné, že žoldák může být pohoršen, když mu někdo řekne "žoldáku". 

+0 /-0 | 20.04.2019 18:03

igors
"Rozhodně pojem žoldák není nadávka. To, že někdo prohlásí, že to vnímá jako urážku, ještě nic neznamená." Poutník, neviem, či Vy sám ste šachový "žoldák" alebo nie. Pokiaľ však takto označujete iných, tak im láskavo nediktujte, ako majú tento termín vnímať. Podľa tejto logiky aj ja Vás napr. na základe Vašich príspevkov na nss môžem nejako označiť a zároveň vyhlásiť, že rozhodne to nie je nadávka a ak to vnímate ako urážku, to ešte nič neznamená... Morphynista: Futbalisti, hokejisti, basketbalisti atď. majú nielen viac ligových zápasov, ako šachisti, ale aj pravidelné spoločné tréningy. V tomto je šach a možnosť hrať XY súťaží skutočne ojedinelý.
+0 /-0 | 20.04.2019 16:03

Poutnik

"profesionální šachista" je hráč, který má šachy jako hlavní zdroj obživy. "Poloprofesionální šachista" je ten, kterému jsou šachy částečnou obživou (nezanedbatelnou). Vedle toho "žoldák" je každý, který si za hraní o něco řekne a hraje za ten tým, který mu dá víc. Často jsou to i hráči na úrovni 2200+- kteří vymetají nižsí soutěže. Za všechny mne napadá třeba Jirka Gregor apod. Rozhodně pojem žoldák není nadávka. To, že někdo prohlásí, že to vnímá jako urážku, ještě nic neznamená. Za mne, když někdo řekne že nějaký šachista je žoldák, tak vyjadřuje jen to, že hráč hraje za úplatu = nenastoupí za můj tým bez toho, aniž bych mu zaplatil. 

+0 /-0 | 20.04.2019 12:47

Petan

Označení Žoldák používají pro šachisty jen trollové, jako ZMB a spol. Normální lidé používají výraz "profesionální šachista" Jak známo, hlavně z peněz za ligové starty profesionální hráč žije. Až se bude naše liga hrát třeba na 40 kol, tak hráči nebudou muset startovat ve více ligách a bude jim na vydělání stačit 1 (pokud tedy některým vadí starty šachistů ve více ligách)

+0 /-0 | 20.04.2019 11:37

Pavel Capek

Žoldnéř (z fr. solde, vojenská mzda, od starořímské mince solidus; hovorově též žoldák) je profesionální voják, který se nechává za finanční odměnu (žold) najímat k boji.

smiley

+0 /-1 | 20.04.2019 09:54

Morphynista

Slovo " žoldák " je urážkou a právě proto ho zdejší troll použil. A divím se, že ho někdo může hájit. K těm startům za více týmů. I u nás je v hokeji možný tzv. střídavý start, v NHL zase mohou poslat hráče na farmu do AHL, takže se to děje i v jiných sportech. Ale co je hlavní : Ve fotbale, hokeji i jiných sportech mají ligové soutěže několikanásobně větší počet zápasů během sezóny než šachy. Proto z tohoto i jiných důvodů srovnáváte to, co jednoduše porovnat nelze...

+0 /-0 | 20.04.2019 09:07

Poutnik

ZMB se dotkl zajímavého tématu, když nazval DN žoldákem. Další ve sportu unikátní věc, hráči hrají v jedné sezóně za 5+ týmů. Sehrají ligu v nespočetně státech. I u nás systém volných hráčů tomu systému vychází vstříc. Je to něco pro jiné sporty naprosto ojedinělého. Je to známka úpadku šachu. Odlivu zájemců o hru. Byly časy, kdy dokonce v každém týmu musela být jedna žena a kluby fungovaly úplně jinak. Slovo žoldák mi přijde obecně pro hráče, kteří takto pendlují poměrně přesné. Hodně to ovšem przní soutěže. Narazíte třeba v prvním kole na tým složený z žoldáků... nemáte šanci a prohrajete. V posledním kole na ten samý tým narazí váš přímý konkurent a snadno je porazí, protože tým mezitím ztratil motivaci na výsledek a tak své žoldáky nenasadil...

 

+0 /-0 | 20.04.2019 08:41

pawel

 Od jinud k tématu:

  Pokud smazu debilni koment ze sve zdi, potlacuji svobodu projevu, nebo je to projevem me svobody projevu? Zasadni otazka! (M. Kemel, karikaturista)
+0 /-0 | 19.04.2019 15:43

N. Očník

Ukřivděné ZMS: je to tvojí vinou. protože neumíš normálně sportovně diskutovat, tak tu s tebu nemůže být nromální sportovní diskuse.

Jakmile začneš v normální sportovní diskusi používat hanlivá označení a urážky, tak protistrana zákonitě ztrácí o diskusi s tebou zájem. Proč si s tebou špinit ruce? 

Dokud si neuvědomíš, že tvůj styl "diskutování" tě z "normální sportovní diskuse" diskvalifikuje, tak budeš dál a dál zklamáván, že tě lidi akorát posílají někam, ale normálně se s tebou bavit něchtějí. Může před tím zavírat oči, můžeš se vymlouvat na zaprděnost všech ostatních, co "nechtějí vidět, ...". Ale dnes už není rok 2000, kdy většina lidí byla v internetových diskusích nových a tak i bouřlivě a rádi lidé diskutovali i s takovými, jako jsi ty. Dnes je doba jina, lidé už věcí, že "diskutující" jako ty, ve skutečnosti nediskutují, ale jen se snaží upírsky vzbudit emoce. Proto tě pak ignorují, nebo se ti akorát vysmějí.

Můžeš si za to sám a to, jak se tváříš ukřivděně, je toho důkazem.

+0 /-0 | 19.04.2019 08:30

pawel

pushtag: "Jen prý kriticky a polemicky píše" 

laughsurpriseNo, to mu teda pochlebujete. Tak jsem si pro jistotu ověřil, zda se význam za mnoho desetiletí od mých školních let nezměnil. Nezměnil !

Kritika enlightened

+0 /-0 | 18.04.2019 16:30

Ota Válek

Pane igorsi, děkuji za podrobnosti k partii. Mne uchvátil pochod Davidova krále pro pěšce f5, aby se poté přes h7 usídlil na rošádovém postavení. Na video se těším.

+0 /-0 | 18.04.2019 14:38

igors
Páni, možno Vás poteší, že práve partia G.Papp-Navara na včerajšej prednáške bola, video sa následne o nejakých 5-6 týždňov objaví na nete. Krátko z mojej zbežnej a povrchnej analýzy - Gáborov ťah 17.Sf4! je nebezpečná novinka, ktorá Davida prekvapila (bol som očitým svedkom a usudzujem podľa spotreby času) a biely získal prevahu. Pozícia však ostala zložitá a podľa všetkého už veľmi prirodzené 23.Vxg3?! výhodu vypúšťa a 25.f4? ju dáva čiernemu. Slovami miestneho klasika, asi sa nám obaja chlapci "pořádně nenaučili ostrou sicilku" Alebo inak povedané, s enginom je každý múdry :)
+0 /-0 | 18.04.2019 13:10

Ota Válek

Díky za tip, pane pushtaqu. Výhra GM Navary je nádherná! Pro další zájemce, kteří se chtějí pokochat uměním naší šachové jedničky, přikládám odkaz: live.chessbase.com/games/svk-eco-c-extraliga-2018-19?isCordova=False , kolo 11.1  Papp - Navara (srolovat téměř až dolů).

+0 /-0 | 18.04.2019 11:12

pushtaq
Zombíku, trollové zase netouží psát jinak než kriticky a polemicky. Takže máš šanci na reparát: co říkáš Davidově sicilce s výtečným maďarským velmistrem Pappem, jíž Snině prakticky zachránil Extraligu? Viděno dohromady s jeho nedávným konstatováním, že se svým repertoárem sice občas prohraje, ale dlouhodobě se mu vyplácí? Bražino, Zombík je alespoň legrační, tys pouze tupý (a nejnověji i sprostý). S radostí na tobě vyzkouším páně MilanNův vynález!
+0 /-0 | 18.04.2019 10:39

Zmestabileho

Zdejší "kritika trollingu" je ve své podstatě jen nálepkováním druhých lidí, s jejichž názory dotyční nesouhlasí. Je to projev neschopnosti pohybovat se v prostoru diskuze, která může být i polemická. A je to i projev neschopnosti o šachu a o šachistech vůbec kriticky psát.

 

 

+0 /-0 | 17.04.2019 19:27

xdavx x
Jeva, Válku, ty budeš volič těch co si říkají demokratický blok že? O tom co je krásné rozhodujeme my, strana. A přitom se budeš v hospodě hádat jaký jsi demokrat :). Zbytek nositelů světla nemá cenu komentovat. Asi jako když se volič Topolánka vysmiva voliči Zemana. A fakt ne, není žádný zákon, že každý musí být jen pozitivní a průser svazu, Navary a podobně, v rámci sluníčkoveho vidění světa, přecházet.. Magor, co si myslí že mají patent na rozum a diplom od Boha, je plný internet. Kéž by tihle jediní, neomylni, s tím jediným správným názorem už konečně táhli do prdele.
+0 /-0 | 17.04.2019 17:19

Homunkulus

Souhlasím s příspěvky MilanaN a jeho zastánců. Když si někdo z veřejného fóra dělá pořád dokola svůj exhibiční prostor, těžko chtít, abychom k jeho příspěvkům přistupovali vstřícně.

+0 /-0 | 17.04.2019 16:46

SchwartzBlack

Já jsem na trolly zvyklý, mnohem víc mne ovšem fascinují jejich obhájci. Poutník nám to tentokrát natřel po jungiánsku. On si na nás, obhájce filtru, svoji vlastní hloupost, nezralost a černobílé vidění světa pochopitelně neprojikuje. wink 

+0 /-0 | 17.04.2019 15:10

MilanN
@Poutnik - souhlasím s Vámi v tom, že filtrování příspěvků zjednodušuje situaci příliš. Při čtení některých příspěvků jako nezávislý pozorovatel jsem si položil otázku proč mnohokrát. Diskuse se mě nijak přímo nedotýká, osobně se mě ale dotkly a dotýkají útoky a neustálé shazování těch, kteří opravdu něco umí a něco dokázali. Nebýt útoky tak osobní a podlé, věřím, že by diskuse četli i Ti, o kterých články jsou a že by se k tomu častěji vyjadřovali. Je to jistě jen předpoklad a nemusí tomu tak být. Zmíněný filtr problém zcela nevyřeší, ale třeba může pomoci.

 

Libí se mi @pawlova analogie. Půjdu-li večer s kamarády na pivo a Záviš bude naši diskusi neustále narušovat je velmi pravděpodobné, že ho příště na pivo nepozveme. A ano můžeme přijít o zcela zásadní příspěvek, kterým nás mohl ten večer obohatit. To je daň, kterou jsem ochoten zaplatit. S filtrem je to podobné.
+0 /-0 | 17.04.2019 08:15

pawel

 Poutniku, máte úplnou pravdu pro běžný každodenní životyes. Když  budeme sedět u stolu, Alice, Petr, Pawel, Hugo..., tak do diskuse může každý přinést něco zajímavého. Otevřít oči v odborné technice montér inženýrovi.  Okresní šachista překvapit velmistra, co našel v noční analýze (vracím se do let před počítači) u partie Kasparova a tak dále. Tváří v tvář nemusí nikdo nikoho schazovat, ikdyby se povětšinou mýlil.

  Jste asi, nechci urazit, starší škola, podobně mne. A přicházejí nové věci a tato virtuální diskuse není každodenní život. Proto tady sdíleli někteří odborné odkazy z wiki o trollení. A ty je dobré si nastudovat. Trollové nejsou špatní tím, že mají jiné názory, nebo jak píšete psát, že všechno není černobílé (pak to není troll). Ale že chodí do diskusí jí záměrně narušit, někoho poškodit. Proto MilanN nechce filtrovat jiné názory, ale trolly, kteří mají radost z toho, že záměrně se do lidí navážejí, diksusi kazí. A nejlépe se zviditelnit, že nastavil věž ligový hráč pawel, nikoho nezajímá, ale otřít se o Ananda, Navaru, maj šanci, že spustí bouři a tím se kochají. Neudělal to nss pro všechny, dal MilanN možnost, jen kdo chce. Jsou ti, co nechtěj číst nss vůbec, ti, co nechtěj číst diskusi nss a teď mohou být ti, co si vymažou z diskuse petra, pawla atd. Na to není noc špatného, naprosto dobrovolné.

 Být příliš důvěřivý, Poutníku,  že to každý myslí dobře, jen má jiný názor, se moc nevyplácí. A to ani, vrátím se zpět, v reálném životě.

+0 /-0 | 17.04.2019 07:28

Poutnik

Vámi opěvovaný filtr je pro hlupáky. Chytrý člověk nesoudí druhé, ale soudí příspěvky. V první řadě, když s příspěvkem nesouhlasím, nebo mne něčím pobuřuje je důležité odpovědět si na otázku "proč?". Dost dobře to může být tím, že se dotýká nějaké mé vlastní slabiny, nebo odhaluje moji chybu. Nabarvit si svět na černobílo, jako šachovnici a lidi, kteří píší to co mi nevoní obarvit na černo a zahodit je cesta dítěte. Nezralé osoby, která si život ulehčuje. Ukažte mi jediného diskutujícího, který v ničem co napsal neříká pravdu. 

+0 /-0 | 17.04.2019 06:45

naska

Pane Zmestabílého...představte si,že u mě to funguje a hlásí mi to,že....Milan N. který tady píše něco o potrefené huse....ano ten,který zatím neví,jestli patří do skupiny retardovaných,ubohých sociopatu,šmrcnutý místním odpadem...a neví,jestli je troll,či skřet nebo eminentní pumprdent,se tímto příspěvkem stál králem všech trollů!!Gratuluji a budˇte vítán na hnojišti! Pěkný zhnusený večer!!.-)Pane Zmestabílého,i když s Váma resp. s Vaším názorem na GM D. Navaru nesouhlasím,je to můj oblíbenec,musím Vám dát vždy v mnohém za pravdu!!Lidé nemají rádi,když se přímo a trefně vyjadříte k té,či one věci,což Vy umíte!!:-)

+0 /-0 | 16.04.2019 18:16

Zmestabileho

Sakryš, mě to nastavení nefunguje, nemám zřejmě ten správný prohlížeč. Pořád vidím příspěvky od všech!

+0 /-0 | 16.04.2019 17:06

igors
MilanN - výborne, palec hore! Trollov si potom pustím iba vtedy, keď sa z nejakého dôvodu budem chcieť uistiť, že nie som najhlúpejší na svete...
+0 /-0 | 16.04.2019 16:40

SchwartzBlack

@ MilanN - Pecka, vysušil jsem i bažinu. smiley

+0 /-0 | 16.04.2019 13:06

MilanN
to michal: Moc mě těší, že Vám to funguje. Dokonce tak nějak s jistým zadostiučiněním předpokládám (trochu i doufám), že se ozvala potrefená husa nad mým příspěvkem. Nevím to, byla odfiltrována ;-).
+0 /-0 | 16.04.2019 12:54

michal

to MilanN:

skvělý, ono to fakt funguje. Díky. 

+0 /-0 | 16.04.2019 12:49

Ota Válek

Krásná ukázka komentátorského umění GM Štohla. Škoda, že to mám do Blavy daleko.

MilanN: Díky za snahu zlepšit prostředí v diskusi. Bohužel, používám jiný prohlížeč, nejčastěji Firefox. Již dlouho postupuji tak, že příspěvky profláklých trollů nečtu. O jejich produkci se tak dozvídám pouze tehdy, když na ně reaguje někdo z vážených kolegů. Pokud se objeví nový troll, přečtu si jeho blábol jen jednou. Lepší by, samozřejmě, bylo, kdyby trollím trusem diskuse nebyla vůbec zaneřáděna. To je v moci redakce.

+0 /-0 | 16.04.2019 11:40

naska

Vážený pane Milane N.  A do které skupiny ,kategorie patříte Vy? Retardovaný,ubohý sociopat?Nebo jste místní odpad? Nebo snad troll,skřet,či dokonce eminentní pumprdent?Zdraví Vás Prof.Mgr. Naska DiS(IM ICCF ELO 2514) a pak troll,chovanec z ústavu atd. A doporučuji Vám v diskuzi filtrovat se ,zcela podle zásady ignorace trollů.....Lidé Vás už tady na nss zařadí.....

+0 /-0 | 16.04.2019 10:56

MilanN

Mám rád šachy, líbí se mi atmosféra šachových turnajů, rád si přečtu názory, rozbory a analýzy těch nejlepších. Proč ale musím snášet výlevy retardovaných, ubohých sociopatů? Je mi stydno, když si čtu verbální útoky místního odpadu. Ano nemusím číst komentáře vůbec, ale já si rád přečtu názor pana Davida Navary, Igora Štohla a dalších fundovaných.

 

Abych vyřešil tento rozpor, připravil jsem řešení, které může užít každý uživatel Google Chrome. Nainstalujte jednoduché rozšíření zde

 

https://chrome.google.com/webstore/detail/nekrmte-trolly-na-nsscz/nbhgjkcfkglinbobmipjkdnjlnphgfek

 

Rozšíření Vám umožní si nastavit jména oblíbených trollů a ty v diskusi filtrovat, zcela podle zásady ignorace trollů viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Troll_(internet)#Ignorace_trollů. Snad vám bude dobře sloužit a udělá čtení komentářů nss.cz příjemnějším.

+0 /-0 | 16.04.2019 07:32

Poutnik

paulz: ZMB napsal "ostré sicilky" nikoli "komplet sicilku". Tedy chyba je na vaší straně. 

+0 /-0 | 16.04.2019 07:18

paulz

No naučit se komplet celou sicilku včetně podvariant...ZMB už asi chytil úpal. Nebo šachu nerozumí.

+0 /-1 | 15.04.2019 14:07

Vojta Plát
Já teď zkoušel o víkendu v blickách a5, h5, b6,g6 resp. a4, h4, g3, b3 a měl jsem 100%. Předtím v normálních variantách jsem tekl jak stará pračka.
+0 /-0 | 15.04.2019 09:27

Zmestabileho

Ostré sicilky černými Navarovi sluší (jako každému hráči), akorát je není schopen - bohužel - pořádně se naučit, a potom to dopadá jako katastrofa.

 

Co by měl Navara ostatně jinak černými proti 1.e4 hrát? Jeho carokan je bída (nota bene když Navara přece není poziční šmudlař, a hledat aktivitu v carokanu černými - to už je antišach), ve španělce je to také o tom nechat se pozičně trápit od bílého, a další možnosti už nejsou (o francouzské nebo o Pircovi se snad nemá smysl bavit - to je pro hráče nižších kategorií).

 

Kdyby se Navara naučil ostré sicilky na místo třeba ztrácení času s carokanem, byl by to jeden z těch reálných kroků, jak se přiblížit do úplné top špičky. Ale takové cíle Navara evidentně nemá.

+0 /-0 | 14.04.2019 23:11

David Navara
Při partii se Sergejem Azarovem jsem byl zdravý, ale takové nehody se v ostrých variantách občas stávají, viz třeba Ivančuk - Kasparov, Amsterdam 1994 nebo také Keres - Kotov, Budapešť 1950, abych se moc neodchyloval od tématu. Sergej Azarov je silný hráč, zejména při hře bílými figurami. Krátce nato v Najdorfově sicilské v pěkné partii porazil Nilse Grandeliuse. Když hráč střídá hodně zahájení a nadto volí ostré varianty, musí počítat s tím, že něco také prohraje. Kdybych hrál veleopatrně, bodově bych na tom v dlouhodobém horizontu spíše tratil. Více se k tomu tady a teď nebudu vyjadřovat.
+0 /-0 | 14.04.2019 21:38

Pilgrim

Partie Azarov - Navara z 8.kola je teda ta největší demolice Davida, co jsem viděl. Asi musel mít horečku.

+0 /-0 | 14.04.2019 08:06