Lidi rovná se chyby

16.11.2014 11:51 | MS 2014: Carlsen vs Anand

Když jsem se včera na konci článku zvědavě ptal, komu prvnímu povolí nervy, sám jsem nečekal průběh, kdy zaváhají oba protagonisté. Magnus Carlsen měl to štěstí, že chyboval jako první, a jak je mezi šachisty všeobecně známo, prohrává až „poslední“ chyba.

Viši Anand zopakoval stejně jako ve 4. partii Sicilskou obranu, na kterou byl tentokrát Nor lépe připraven. Ze zahájení získal svou oblíbenou drobnou výhodu v koncovce bez rizika. Pak sice „spáchal“ hroznou prstovou chybu, kterou však Ind nepotrestal a co víc, pravděpodobně si tuto svou promrhanou šanci vzápětí uvědomil. Ani takový kliďas, jakým Anand vždy býval, pak nebyl schopen ukočírovat své soustředění a v touze po protihře svou pozici definitivně pohřbil.

Pro budoucí vývoj zápasu můžeme všichni jen doufat, že tuhle „nešťastnou“ prohru dokáže hodit za hlavu a předvede nám v následujících šesti partiích touhu po zvratu hodnou Mistra světa.

-
. kolo -

Carlsen se tak po polovině zápasu ujímá vedení 3,5:2,5 a určitě se mu půjde dnes lépe spát. Přesto i on musí zpytovat svědomí, jak se mu podobný přehmat, který se stává maximálně jednou za 10 let, mohl stát.


MS 2014 Soči
Jméno

ELO 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Body Perf
Carlsen, Magnus g NOR 2863 ½ 1 0 ½ ½ 1 . . . . . . 2849
Anand, Viswanathan g IND 2792 ½ 0 1 ½ ½ 0 . . . . . . 2806



Odkazy:


autor a komentář: IM Pavel Šimáček
121x 14049x
Fotogalerie
Komentáře (121) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Ofelia
PCh; vaš příspěvek jsem pochopila jako obhajobu hry Magnuse a že se vam asilibi, neb jinak byste ji nezvolil místo nabizejici se kritiky. Dal jsem nešla, ani zle to nemyslela, prostě jsem dostala chuť něco napsat a najednou něco psala...Taky si myslim, že tu chybi trocha kritiky, každyy tu jen chvali, i když neni co, do toho absurdni sladke skromne řeči našeho nej šachisty.., ale občas se někomu nedaři a pak zasluhuje kritiku, to mi připadne fer
+0 /-0 | 19.11.2014 08:55

Pavel Ch

Igors. Skvělé, že se někdo hodně povolaný takto vyjádřilyes

--

Ofelie (9:24) Zajímavé a dovoluji si při čtení Vašich různých přípěvků odhadnout, že průnik množin co se líbí Vám a co se líbí mně, nebude nikterak veliký a dokonce kvůli tomu nemám ani děsivé sny. To zaprvé. Přesto bych se optal laskavě, kde jste Ofelie našla v mých příspěvcích sloveso "líbit se" a to v jakémkoliv tvaru, či snad jeho synonymum? 

+0 /-0 | 18.11.2014 20:13

giocozo
Nedalo, ale všichni to dokoukali pro jistotu až do konce. :)
+0 /-0 | 18.11.2014 10:59

Zmestabileho

Já Magnuse plně chápu, že tu koncovku hrál. Ztratit nemohl nic, a šance na výhru tam byla - asi tak 1 procento (že Anand usne, převrhne figurky, rozlije pití nebo zazvoní mu mobil schovaný v trenýrkách). Magnuse takto chápu, ale dívat se na to včera nedalo. Tohle sledovat je utrpením mladého Boháčka... nebo šachovým masochismem...:-). 

+0 /-0 | 18.11.2014 10:54

igors
Stačí pozrieť do databázy - Carlsen už raz V J:V vyhral (L'Ami, Wijk 2011), raz to vyhral aj Kasparov s Polgárovou, Oniščuk-Dominguez 2008 sa tu už spomínalo. Magnus zobral posledného pešiaka a skúsil to potom necelých 20 ťahov, nie je dôvod nadávať mu za to. Zjavnou súčasťou jeho štýlu je hrať naplno aj rovné, či remizové pozície, pokiaľ má čo len teoretickú možnosť úspechu; to sa týka turnajov, ale aj zápasov. Druhá vec je, že pokiaľ by mal Vishy tú figúru navyše, asi by sa na to vykašlal (oveľa) skôr...
+0 /-0 | 18.11.2014 10:41

Zmestabileho

Je docela příznačné, že ani chvilku před zahájením 8. partie tady ještě není na nss komentář k 7.partii. Příznačné v tom, že v sedmé partii jaksi není moc co komentovat... kromě těch polemik, nakolik byl MC posledních 50 nebo 80 tahů frackovitý či bojovný :-). Včera nuda, nuda o to nudnější, jak dlouho to trvalo.

+0 /-0 | 18.11.2014 10:41

Amberjack

Pěkná poziční oběť figury za dva pěšce od Ananda. A Magnus ho správně podusil, hrál to dlouho samozřejmě hlavně z taktických důvodů, ale nezasvěceným divákům to aspoň přibližilo možnosti koncovek.

+0 /-0 | 18.11.2014 10:25

Ofelia
Poplacejmipulky; pokud chcete psat vážně myšleny příspěvky, asi byste v prve řadě si měl změnit nick.
+0 /-0 | 18.11.2014 09:28

Ofelia
PavelCh: co se tyka vašeho pragmatismu, neměl by taky Magnus hlasitě zakašlat, když se Anand dlouze zamysli, nebio ho kopnout jak to údajně dělal Petrosian? Ale hlavni je, že se vam to líbilo. Mně osobně k dokonalosti včerejšiho představeni chybělo už jen, aby mistr svvěta po partii stropil hystericky záchvat.
+0 /-0 | 18.11.2014 09:24

Pavel Ch

Re Morphynista (Korčnoj - Karpov):

Jednalo se o velmi těžkou koncovku S + krajní "špatný" pěšec a3 x a+b pěšci a4, b5. Tam hrozí nejprve v rohu "pat" a tím vynucený postup černého pěšce b5-b4 s výhrou po axb4. Král se nesmí schovat v pro něj dobrém rohu, ale utéct do prostoru. Silnější strana dobere b-pěšce a drží krále daleko od a-sloupce a zkouší stihnout sebrat a4 a nepustil krále na a8. Korčnýmu se to v tu chvíli nakonec nepovedlo, snad pozdější rozbory počítačem (nemám však ověřeno), dokázaly i těsně před koncem, že vyhrané bylo (počítačově zručnější snadno najdou). Fakt je, že někdy tato koncovka opravdu vyhraná je. Prostě, když už Viktor nevěděl jak dál, souhlasil s remis, tak místo nabídky remízy tam dal střelcem pat. (Já ji také jednou v družstvech zkoušel vyhrávat, ikdyž neúspěšně, ale vyhraná byla).

--

Ještě k poz. Morphynisty: Co psal o tom Dr. M. Filip v knížce "Sto dní v Baugiu", že "zbytek si mohl vyzývatel odpustit", bylo skoro nic proti komentářům proti Viktorovi, kterými je knížka bohužel protkaná. Ještě za totality se na přednášce za komentáře omluvil, s tím, že by jinak knížka nevyšla. Přiznal, že tam Tolja s týmem dělal pěkné vylomeniny, možná větší než Viktorův tým.

Prostě studená válka a emigrant hrozil, že sebere titul oblíbenci prezidenta Brežněva. Navíc po emigraci o něm prohlásili, že stejně již je starý, neperspektivní a teď tato "drzost".

---

Nejrychlejší vyhledání: Karpov, nad 120 tahů nebo Kortchnoi - Karpov 1978

+0 /-0 | 18.11.2014 05:53

Pavel Ch

Ánand: V zápase bere černými remis za úspěch, vyhrávat zkouší bílými. Proto obvykle Berlínská. Výsledek: Až na jednu partii se mu to daří.

Magnus: Hraje až úplně do konce, chce ten Berlín prolomit, třeba až v počítačově rovné koncovce. Výsledek: Zatím se mu jednou povedlo. Žádné krátké remízy,

Někteří diskutující na různých světových servrech našeho nevyjímaje: To je trestuhodné!

+0 /-0 | 18.11.2014 05:23

Poplácejmipůlky

Mně je Carlsenův přístup naopak velmi sympatický, narozdíl od některých diskutujících. Bojuje vždy o vítězství, hraje, dokud to jde, zatímco ostatní velmistři nabízejí trapně remízu v situacích, kdy na šachovnici zbývá ještě spousta figurek.

+0 /-0 | 17.11.2014 21:46

sisoj

souhlas giocozzo: Anánd nahrál Carlsenovi k dlouhé koncovce, ale nakonec ho vyseděl do pozdních hodin. Na zítřek alchymistická laboratoř VA bude mít o trošičku stíženější pozici.

VA dneska kromě bránění ničeho nedosáhl a zbývá mu 5 partií.

+0 /-0 | 17.11.2014 21:01

giocozo
Jak už někdo poznamenal. Carlsen je sice mladý člověk, ale rozhodně né mladý šachista. Je to zkušený borec a využívá všechny regulérní prostředky k tomu, aby Ananda unavil a obhájil Titul. Co je na tom zlého ? Ke komentům noEla a Poutníka jen tolik, že tenhle ,,fracek,, je Mistr světa v oboru, ve kterém v celém vašem rodokmenu nikdo nic nedokázal.
+0 /-0 | 17.11.2014 20:46

Josef

Doufám, že dnes Magnus svojí klackovitostí Višiho pořádně naštval a ten ho v příští partii bílými prožene.

+0 /-0 | 17.11.2014 20:39

JD

Nevím proč někdo nadává Carlsnovi , že ho zkoušel s figurou více.??

Ale divím se , že Anand vybere tak tupé zahájení ,se snahou přežít černé figury.

 

+0 /-0 | 17.11.2014 20:31

Rdm
+0 /-0 | 17.11.2014 19:53

Morphynista

Barvy byly obráceně : Korčnoj - Karpov

+0 /-0 | 17.11.2014 19:32

Šemík

Koncovka V+J : V má své záludnosti a dá se při špatné obraně prohrát. Byl zmíněn Dominguez, který prohrál koncovku V : V+S (to se ale stalo už vícekrát, i jiným velmistrům). Naproti tomu Dominguez dokázal vyhrát koncovku  V+J : V (v 90. letech proti Oniščukovi). Nicméně na nejvyšší úrovni (zápas o MS) by měl být Carlsen soudný, moc důstojné to tedy nebylo.

+0 /-0 | 17.11.2014 19:31

Morphynista

Nejdelší partií zápasů o titul MS tak zůstává Karpov - Korčnoj, která byla navíc zakončena patem. Vzpomínám si, že M.Filip ve své knize psal, že Korčného chování bylo hodnoceno jako nedůstojné v zápase o nejvyšší titul ( bohužel ji nemám doma ) . Pravda ale je, že Korčnoj a Karpov v té době spolu nemluvili a tak bylo nabídnutí remízy dost velký problém... http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1068051

+0 /-0 | 17.11.2014 19:31

Pavel Ch

EmilV: ... třeba na okresním přeboru škol K+V x K s přidáváním času za tah. Tím si rozhodně nedělám legraci ze šachových nadšenců (jako si nikdo nedělá srandu při mých běžeckých závodech, kde jsem na úrovni šachistů neregistrovaných). Opodstatnění pro nezdržení průběhu turnaje pravidlo má.

+0 /-0 | 17.11.2014 19:29

noELO

ad Poutník 18:54 yes

Hezký výraz, my mu se synem říkáme "fracek" už několik let. sad

+0 /-0 | 17.11.2014 19:29

EmilV

Ještě pro všechny. Pravidlo 50 tahů platí dál tak, jak platilo.

Pravidlo 75 tahů je jen pojistka pro rohodčího, kdyby si z něj oba soupeři dělali srandu a nikdo nechtěl reklamovat, tak aby se dostal domů on:-)))

+0 /-0 | 17.11.2014 19:26

EmilV

To byly dneska dost nechutný šachy.

Jsem rád, že jsem ve vlaku na telefonu zahlédl vlastní hlavou 28.Jg3 Kd7!, které asi řešilo problémy černého. 29.Jh5 Kc6 30. Sxc7 Kxc7 31.Jf4 Vh6 32.Jxe6+ 33.Kd6 je rovná koncovka.

Po 31.Vh5 jsem měl strach, že věžovku po 31...Vf8 - telefon ukazoval dlouhou variantu ve stylu 32.Ke3 Sd5 33.Je4 Sxe4 34.Kxe4 Vf4+ 35.Ke3 Vb4 36.Vxe5 Vxb2 37.Vxc5 - VA prohraje. Oběť figury to asi řešila a zřejmě ji plánoval už dlouho, nejméně po 28...Je5. Kdoví, jestli ne už doma. Teorie je v téhle variantě strašně dlouhá...

+0 /-0 | 17.11.2014 19:24

Ofelia
Lituji Fabiána,že se na ty trapny klauny musi dívat.
+0 /-0 | 17.11.2014 19:24

Pavel Ch

Vím Honzo, V+S x V když jsem prohrál na opnu s ruským mistrem, říkali mi dva naši s mez. titulem, že se jim to stalo také. Kdysi v první lize jsem vyhrál V + J x V+ krajní dvojpěšec. Jednoho jsem sebral a druhý mi pomohl zablokovat jeho krále. 

+0 /-0 | 17.11.2014 19:22

Poutnik

Carlsen udělal zásadní chybu, neměl brát pěšce na c6 a mohl to tahat J proti pěšci ještě další 5x75 tahů. :-)  

+0 /-0 | 17.11.2014 19:22

Tobi

to JanV: podali

+0 /-0 | 17.11.2014 19:20

Pavel Ch

Naše generace co pamatuje daleko horší věci v soubojích o mistra světa nebo jsme o nich alespoň četli, zas až tak Magnusovi nespíláme, že to "jen" hraje do konce. Ikdyž samozřejmě měli buď politické pozadí nebo to byl prostě "Bobby". Zde ani jedno není, snad jsou oba gentelmani, jen prostě Magnus hraje do konce (a to že fandím Višimu, každý ví).

+0 /-0 | 17.11.2014 19:18

JanV

Dneska si Carlsen moc fanousku neziskal. Ty komentare v diskuzich jsou kouzelny, napr.: 

X: Je Carlsen vubec GM?!

Y: Ne, Carlsen je retard!

A mnoho a mnoho dalsich na Magnusovo pricetnost. 

Podali si vubec po tomhle divadylku ruce?

+0 /-0 | 17.11.2014 19:18

HonzaSvatoš

Posledního pěšce sebral MC ve 104. tahu. Bude se hrát až do 154. tahu, kdy VA zareklamuje remízu?

@PavelCh: Myslím, že V+J proti V tahal s někým nedávno na nejvyšší úrovni Karjakin. Určitě to byl ale někdo ze světové špičky, a partie skončila remis. Naproti tomu V+S se i na nejvyšší úrovni hrát dá, na světovém poháru se tak hrálo v partii Dominguez - Polgárová, a černá vyhrála.

+0 /-0 | 17.11.2014 19:18

Matt
Iba 122 tahov, Korcnoj-Karpov hrali 124 tahov :)
+0 /-0 | 17.11.2014 19:16

ddf

Anand to hral s prehledem. Nechapu ten povyk. Jinak za obranu dneska Anand podtrzenou jednicku.

+0 /-0 | 17.11.2014 19:15

Poutnik

Magnus zahnal Višiho věž do kouta! Teď už má jen 10 polí kam může jít, je to fakt napínavý. 

+0 /-0 | 17.11.2014 19:14

vic

Asi to budou tahat až do 154.tahu. wink

+0 /-0 | 17.11.2014 19:13

Ofelia
Ovšem Anand taky hraje děsně, velka ostuda šachu...
+0 /-0 | 17.11.2014 19:10

doktor

jistě že to jde prohrát. jako každá pozice. proto to MC hraje. tady jde spíše o psychiku než šachy.takových partií v zápase o titul už bylo....

+0 /-0 | 17.11.2014 19:09

Rdm

Svidler říká, že nabízet remízu nemá smysl, když už partie došla tak daleko. Tak nevím jak to velmistři mají mezi sebou...

Taky je zajímavé jaké na onlajnu panují zmatky ohledně pravidel 50 a 75 tahů. Ale pravidlo se 75 tahy je nové a velmistři jsou taky jen lidi. :)

Co se týká PGN, nejlepší je asi stáhnout ho z nějakého zpravodajského serveru po partii...

+0 /-0 | 17.11.2014 19:07

JanV

Pavel Ch: myslim, ze tohle "nejde" prohrat. 

+0 /-0 | 17.11.2014 19:07

doktor

pokud jste někdo četl kasparovovo Předchůdce,tak tam je hodně napsáno o tomto typu a způsobu hraní v zápasech o titul.

+0 /-0 | 17.11.2014 19:06

Pavel Ch

Když se oprostíme od debaty co je nedůstojné, opravdu V x V+J se tak lehce dá s malým časem zremizovat? Myslím, že to někdo silnější (ikdyž asi ne tak silný jako Viši) prohrál. Ale zase to nebyl tak vypjatý zápas a nebylo s Magnusem.

Do té pozice to dojde.

+0 /-0 | 17.11.2014 19:03

Matt
Magnus hra az do uplneho zblbnuti, Vishy by to dal za remis uz davno.
+0 /-0 | 17.11.2014 19:01

Ofelia
Magnus se chova jak malej spratek.
+0 /-0 | 17.11.2014 19:01

JanV

Poutnik, sodik: naprosty souhlas. Vzdyt mu musi byt jasny, ze to Vishy neprohraje, i kdyby prisel o oba pesce...

+0 /-0 | 17.11.2014 18:57

HonzaSvatoš

Velký respekt před Tygrem, počítal jsem, že tu koncovku prohraje a on ji nyní už hladce zremizuje. Poté, co padl poslední bílý pěšec, je už pokračování partie ze strany MC na hranici neúcty k soupeři. Že se taková pozice dá tahat v blicce nebo v přeboru Horní Dolní, neznamená, že se má tahat v zápase o titul mistra světa. Kdyby měl V+S, chápal bych to. Ale s V+J? To je nedůstojné.

+0 /-0 | 17.11.2014 18:57

ddf

Tak dneska remiza, to by si musel dat Anand vidlicku :).

+0 /-0 | 17.11.2014 18:55

Poutnik

V+2p proti V+J a seveřan to dál tahá. Už vím proč ho nemám rád a můžete si říkat co chcete. Až do teď to mohla být zajímavá partie, na téma tranformace. Nyní to začíná být partie na téma "nedokázal jsem vyhrát, tak aspoň budu mstivej fracek". 

+0 /-0 | 17.11.2014 18:54

sodik

S tímhle je Carlsen trapnej.no

+0 /-0 | 17.11.2014 18:53

JanV

Tak ted uz to vypada, jako by o remizu bojoval spis Carlsen :-) Psychologicky si dnes podle mne pomohl Vishy, branil se opravdu bezchybne, pozicni obet strelce odhadl skvele... dneska to byla (je) moc pekna partie.

+0 /-0 | 17.11.2014 18:52

Rdm

claymes: http://analysis.sesse.net/ Hodnocení - teoretická remíza podle tablebase

+0 /-0 | 17.11.2014 18:50

Matt
Vishy s prehladom nedovoli ani V plus J proti V
+0 /-0 | 17.11.2014 18:46

kksffn

PIF: to já bych tu pozici bez pomoci Švidlera prohrál asi padesátkrát:) (možná i bílými)

+0 /-0 | 17.11.2014 18:44

JanV

Chtel jsem napsat, ze je to trochu nefer, ale neni... at se kluci pobijou :-)

+0 /-0 | 17.11.2014 18:12

doktor
protože potřebuje odčerpat Anandovi síly.
+0 /-0 | 17.11.2014 18:09

JanV

Muze mi nekdo rict, proc tohle jeste Magnus taha?

+0 /-0 | 17.11.2014 18:08

PIF

Tak teď už bych to snad zremizoval i já?!

+0 /-0 | 17.11.2014 18:03

plzenak

Já koukám na chess24.com - tam jede dobře jak on-line přenos, tak video.

+0 /-0 | 17.11.2014 17:46

sisoj

Ještěže na chessbomb to fachčí...

+0 /-0 | 17.11.2014 17:36

sisoj

tak ani zápis nesedí, 62. tah VA není zapsán, přitom na tahu je asi MC???

+0 /-0 | 17.11.2014 17:34

Pavel Ch

Nebylo b5 oslabení, trošku se mi nezdá. Že by Viši ztratil nervy?

+0 /-0 | 17.11.2014 17:33

sisoj

jak se dívám, na ofi onlinu je něco špatně, min čas na videu s onlinem nesedí o deset minut

 

+0 /-0 | 17.11.2014 17:32

sisoj

Ono samozřejmě hraje roli, že VA má jen 20 minut na koncovku oproti hodině navíc od MC. A zítra je další partie. Teď čas na všech frontách (v partii, na odpočinek i počet partií do konce) hraje proti vyzyvateli.

+0 /-0 | 17.11.2014 17:31

Matt
c6 a potom postup a-pika je remiz okamzite
+0 /-0 | 17.11.2014 17:20

doktor

magnus to tahá na čas?

+0 /-0 | 17.11.2014 17:17

Krtek

Aspoň si nemůžeme stěžovat, že toho uvidíme málo :)

+0 /-0 | 17.11.2014 17:09

Petr Boleslav

To jo, dneska to je slučné prodloužení :)

+0 /-0 | 17.11.2014 17:09

Krtek

Magnus může tuto pozici tahat ještě hodně dlouho. Doufá, že Vishy udělá nějakou velkou chybu a také ho chce vyčerpat do dalších bojů.

+0 /-0 | 17.11.2014 17:07

PIF

Není mi jasné, jak to má Magnus postavit, aby vyhrál. Králem asi moc nepomůže - černá věž bude pořád otravovat a nějaké slabiny v černé pozici taky nevidím. Já bych to černými určitě neudržel, ale materiál je poměrně redukován a Anand (i Carlsen) určitě ví, jaké pozice jsou remis a jaké vyhrané. Podle mne to Anand udrží - asi věděl, proč do téhle pozice směřoval.

+0 /-0 | 17.11.2014 16:02

Magiland

teda to je koncovka  (vůbec jí nerozumím) smiley - času mají dost a začalo se hrát pomalu .. tak jsem si to postavil proti motoru .. no dvakrát jsem to zkusil za bílého .. plichta (zachránil jsem ji :-) ) - tak jsem si vzal černé .. třikrát jsem prohrál. Jak to tedy dneska dopadne ??

+0 /-0 | 17.11.2014 15:47

HonzaSvatoš

No vida, jak jsem předpověděl při zahájení partie Berlínem - Carlsen předložil problémy a Anand má problém. Bude se asi hrát ještě dlouho, na dva výsledky a zde může být rozhodující fyzická kondice, tipuji, že ji Carlsen má lepší než Anand. Dávám tak 75-80 procent na výhru MC, 20-25 procent na remízu. Rád bych se mýlil, protože pokud dnes MC vyhraje, tak bude prakticky po zápase.

+0 /-0 | 17.11.2014 15:30

sisoj

aspoň mají 2hodky na koncovku

+0 /-0 | 17.11.2014 15:30

Petr Boleslav

Jestli tohle Viši ještě zvládne, mohlo by to Carlsena nahlodat. V této partii je samozřejmě velmi blízko výhry

+0 /-0 | 17.11.2014 15:29

sisoj

a on vždycky někdo udělá tu drzost a udělá blunder, sakra:))))

+0 /-0 | 17.11.2014 15:26

Petr Boleslav

to je právě ten cit pro reklamu, když se dívá nejvíce lidí :) ale podle mě mají přestávky časově přesně dané i s ohledem na komentátory.

+0 /-0 | 17.11.2014 15:25

sisoj

reklama je reklama, ale trochu citu a režie by taky prospělo i šach. MS

+0 /-0 | 17.11.2014 15:18

Tobi

to sisoj: zrovna jsem si říkala to samé. Taky bych uvítala těch vstupů méně. Nejlépe žádné wink

+0 /-0 | 17.11.2014 15:17

sisoj

když se na stole rozjela zajimavá situace, opět online vysílá blbosti, stejně jako předevčírem

+0 /-0 | 17.11.2014 15:14

plzenak

To teda nevím. Ánand má sice dva pěšce za figuru, a pozice je dost zjednodušená, ale tohle udržet, to bude umění.

+0 /-0 | 17.11.2014 15:14

ddf

Tak Anand balancuje na hranici prohry. Pokud prohraje je hotovo.

+0 /-0 | 17.11.2014 15:13

sisoj

3-1 z mrtvé pozice?

+0 /-0 | 17.11.2014 15:12

doktor

ta holka co to dnes komentuje, tak to je přítelkyně Giriho Anishe

+0 /-0 | 17.11.2014 15:09

martinn

Mrtvá není...pokud jsem slyšel dobře - Caruana vyhrává proti Berlínu každou druhou

+0 /-0 | 17.11.2014 14:10

JanV

Mne ta pozice neprijde zas tak mrtva... mozna dneska jeste uvidime krev :-)

+0 /-0 | 17.11.2014 14:07

martinn

Svidler říkal, že pozice i následující pozice jsou proanalyzovány. Pochybuji tedy, že by dnes Ánand vypustil půlku

+0 /-0 | 17.11.2014 13:26

JanV

Pro me jako naprosteho diletanta je to zajimava partie, ale vzhledem k faktu, ze chlapci potrebovali na 24 tahu po 15 minutach, to opet vypada na klasiku: Vishy smeruje z pripravy do 100% remizove koncovky, kde Magnus doufa, ze najde skulinku kudy prostrci jen dva prsticky... :-)

+0 /-0 | 17.11.2014 13:16

HonzaSvatoš

Hm, Berlín. Bez ohledu na to, jak stojí pozice objektivně, tipuji, že bude Carlsen Anandovi opět  předkládat složité rozhodovací problémy. Možnost odskočit na dva body je lákavá.

+0 /-0 | 17.11.2014 13:00

plzenak

Tak dneska návrat k Berlínské obraně cool

+0 /-0 | 17.11.2014 12:58

pawel

... ale to říkal děda.

- Kvůli tomu, že to říkal pan..... prezident, tak to nebudeš po něm opakovat!

(zdroj: "Na samotě u lesa")

+0 /-0 | 16.11.2014 21:47

Tobi

Bucefalos 2x výmaz, Jablko-malum 1x výmaz

a už se uklidníme ne?

+0 /-0 | 16.11.2014 21:42

Bucefalos

Pardon, výstižnější. 

+0 /-0 | 16.11.2014 20:33

Petr Boleslav

ofelia: tak o MS se vždycky informovalo, v současné době se dá vysílat. Zdá se mi, že vy ale mluvíte o stylu hry, o zápasové taktice apod. ze které by se měl hráč divákům zodpovídat. To si opravdu nemyslím.  

+0 /-0 | 16.11.2014 20:25

martinn

Jsem zvědav, zda by šel v pondělí Ánand v sicilce do stejné varianty, (kterou hrával tuším Tajmanov?), resp. ve kterém tahu se odchýlí? V 7.?

 

+0 /-0 | 16.11.2014 20:09

Ofelia
P Boleslav, máte pravdu, přesto se to ale z nějakyho důvodu živě vysila. Asi by organizatoři neměli radost, kdyby na pozapasovem interw Anand odpověděl co vy, otočil se a odešel.
+0 /-0 | 16.11.2014 19:46

Petr Boleslav

ofelia: ad miliony - dle mého je rozdíl mezi "exhibicí" (zápasy, kam je hráč někým pozván aby hrál za úplatu) a zápasem, turnaje, do kterého se hráč probojuje svými výsledky. V tom případě žádné povinnosti vůči divákům rozhodně nevidím.

+0 /-0 | 16.11.2014 19:34

Petr Boleslav

ZMB: s ostrou diskuzí nemám problém, to myslím dokazuje historie nss.cz. Dále to neřešme, to je jiné tém.

Stále ale platí - sprostá slova = výmaz , udržeme si alespoň tuto rovinu.

+0 /-0 | 16.11.2014 19:27

Ofelia
Hlavně vy byste p Jando měl jit příkladem! Vaše příspěvky bych označila trolingem spiš, zvláště ty češtinařsky.
+0 /-0 | 16.11.2014 19:23

HonzaSvatoš

Jak už jsem zmínil po 2. partii, v zápasech o titul mistra světa se prostě vyskytuje více hrubých chyb než v turnajových partiích nejlepších hráčů. Zde ovšem šlo o skutečně výjimečný případ, kdy se hrubé chyby dopustili oba hráči po sobě. Průběh partie nabízí hned dvě témata pro sportovní psychology: 1) jak udržet koncentraci po celou partii za rozumnou cenu, 2) jak se zbavit mentálního bloku, kdy hráč, který celou partii stojí pasivně, o něco hůře a je zcela soustředěn na remízu, nehledá, a tedy nenajde, jinak banální kombinaci vedoucí k výhře nebo k velké výhodě.

+0 /-0 | 16.11.2014 19:20

Zdeněk Janda

Šachovým kolegům - už to tu bylo mnohokrát řečeno. Sem píší psychopatičtí trollové , kteří mají nelíčenou  radost , že mnohé z vás (vy)provokují , a ukájejí se , jak vás vytáčejí. Proboha , proč na tyto nounejmácké psychopaty reagujete ? Čeho chcete dosáhnout ? Nejvíc je otrávíte , když na ně nebudete vůbec reagovat . Ano , vím. Je to marné , je to marné , je to .....marné.

+0 /-0 | 16.11.2014 19:11

Playboy

Podobné přehmaty a nevyužití šance se děje běžně a dít bude, dokud budou lidé lidmi ... Anand měl svůj plán a nepočítal s tím, že Carlsen udělá takovou "klukovi", se kterou nepočítal ani samotný MS ... Bohužel pro Ananda, Carlsen více šancí nedává, naopak každé nevyužití trestá!indecision

+0 /-0 | 16.11.2014 18:58

martinn
Ano? 17. listopad jako svátek šachu?
+0 /-0 | 16.11.2014 18:57

Jablko-malum

Lidi, neryjte do sebe, probíhá svátek šachu!

+0 /-0 | 16.11.2014 18:43

Zmestabileho

Petře Boleslave - my si tady tykáme - což beru! Smazat můj poslední příspěvek jsi ale nemusel - tohle jsi mohl nechat. I s ohledem na to, že mě tady už znáš, a víš, že víc dál to hrotit ve smyslu neslušných slov nebudu. Ale O.K., bylo to na hraně. A Tobě chůze na hraně příliš nejde - tedy myšleno schopností balancovat na ostrém břitu tady na diskuzi. A je to škoda! Zkus s tím něco udělat! Děkuji! 

+0 /-0 | 16.11.2014 18:42

sikvel22
Pro Ofelie, stejne jako pro Klause, Zemana,... bude nejhorsi, kdyz jeji prispevky budete proste ignorovat. Vystrely do tmy jen za ucelem strhnuti pozornosti na sebe.
+0 /-0 | 16.11.2014 18:35

capjar

Ofelia je vlastně kdo ? Nějaká nová naděje v našem ženském šachu? Ne, že bych ji to nepřál. Nicméně zápas je takový, jaký je.  

+0 /-0 | 16.11.2014 18:34

Jablko-malum

Tomuhle smazání nerozumím, respektive, beru to jako právo správce serveru. Bez kontextu ten příspěvek užil nevhodných slov, ale zařazen v kontextu vyzněl ještě dobře. (viděl jsem tu jen jeden, možná, že tam byl další).

+0 /-0 | 16.11.2014 18:32

Ofelia
JanV: ale ja tam přece nesedim, nekouka na mě možna miliony oči a nepoberu za to miliony $. Když se vam nebude libit film, přijmete taky argumentaci stylu že jej natočili zkušenějši a vy byste na to ve stavu jakem ste právě neměl, proto nemate co kecat? Kdybych měla za takove představeni pobrat miliony, pak ano, očekávala bych kritiku a divákum se omluvila.
+0 /-0 | 16.11.2014 18:31

Petr Boleslav

ZMB smazáno. Zkus to jinak.

+0 /-0 | 16.11.2014 18:27

JanV
Ofelia: kdybyste sedela na miste Ananda nebo Carlsena, tak tech necekanych tahu uvidite spousty. Co ja bych za to dal, moct vas posadit se zapisem te "sr.cky" k sachovnici s tuzkou a papirem a poslechnout si analyzu, co ze se to velmistrum nepovedlo. Mozna byste mela vetsi sledovanost, nez online prenost te partie...
+0 /-0 | 16.11.2014 18:01

Kharty

Když si pročítám ty komentáře tady na nss a vidím, v jaké míře tomu někteří rozumí a jak v tom mají jasno, tak se skoro až divím, že zápas o titul není čistě v české režii.  K poslednímu příspěvku Ofči potřebuji vysvětlení, neb jsem zřejmě tvor nechápavý. Komentář je to poměrně rigorózní a pejorativní, to bych ale chápal, inu každý máme tu morálku někde jinde a svou roli může hrát i momentální rozpoložení, nicméně k těm "nečekaným a silným tahům" - Vy byste je očekávala. A ono se Vám jich nedostává? Vám ty tahy nepřipadají povětšinou silné? A připadají Vám povětšinou očekávané? (pozn. pustit si motor a nebýt překvapen dokáže každý) PS: Když to po sobě čtu, přijde mi úsměvné "očekávání neočekávaných tahů" ale snad je tomu rozumět :)

+0 /-0 | 16.11.2014 18:01

Ofelia
Nikdo neni neomylny, ale od MS bych očekávala max soustředěni a vedle par chyb i mnoho nečekanych a silnych tahu. Tahle partie je sr..ka a ostatni nejsou o mnoho lepši.
+0 /-0 | 16.11.2014 17:38

Jablko-malum

Těch nepochopitelných hrubek bychom v šachové historii našli víc, v tom bych příznak neschopnosti zvítězit nehledal. Ánand je světová špička, ale nejlepší hráč světa už to není. To ovšem neznamená, že nemůže získat titul mistra světa. Neomylný Nor je letos zranitelný. Jak už jsem několikrát psal, fandím Ánandovi, aby šachy měly příběh.

Taky si myslím, že zápas je velmi atraktivní, v úterý, když Ánand vyhrál, jsem ležel doma a na on-line jsem zíral jako puk, to bylo super. Ale neposuzoval bych zápas jen podle podílu remíz. Ale to by vedl hovor jinam.

+0 /-0 | 16.11.2014 17:26

Zmestabileho

Po šesti partiích zápasu o titul jen tři remízy, to je pro fanoušky zajímavé, nuda to určitě není. Kéž by bylo na této úrovni remízových partií alespoň "jen" těch 50%! Jinak Anandova šachová dovednost a tomu odpovídající jeho herní styl už na titul nestačí, jakkoliv bojuje tentokrát statečněji než před rokem. Kloubouk dolů, že se ještě takto dokázal vrátit! Ale jeho hrubka ve druhé partii (...poslední tah h5) a včera 26...a4... to už je na této úrovni příliš.

+0 /-0 | 16.11.2014 16:46

strelec

re Ofelia: Přesně tak - nudné a trapné. A navíc v tom zápase vo nic nejde. Takže 100% analogie s tvejma příspěvkamawink

+0 /-0 | 16.11.2014 15:42

Ofelia
Zápas online nesleduji a zřejmě o nic nepřichazim. Zatim velka nuda.
+0 /-0 | 16.11.2014 13:39

Mohykán
Tak to je škoda. Fandím Anandovi, ale obávam sa, že po včerajšku je už rozhodnuté. Takú druhú šancu mu už Carlsen nedá a psychicky na tom Anand nebude najlepšie, proste verí v Carlsenovu šachovú dokonalosť. Medzi Botvinnikom a Anandom je rozdiel, minimálne v kvalite šachu, ktorá odvtedy, čo je bezmála 50 rokov, výrazne stúpla a nepochybne by Botvinnik od Carlsena dostal omnoho väčšiu nakladačku ako Anand. Taľ mal odlišný štýl hry ako Carlsen, ale na odvetný zápas s Botvinnikom sa jednak poriadne nepripravil a navyše mal aj zdravotné problémy.
+0 /-0 | 16.11.2014 13:14

paulz

Já myslím, že to nebylo v nějakém přecenování Carlsena takové věci se prostě stávají. Ono takovou hrubici je těžké očekávat i od hráče s elem 2300 pokud není třeba v časovce.

+0 /-0 | 16.11.2014 13:13

MartinH
Sám to Anand priznal: " Keď neočakávate dar, niekedy si ho proste nevezmete." Proti iným hráčom by ten správny ťah zahral aj v simultánke... Trochu ma to ako Anandovho fanúšika mrzí, že sa takto preceňovaním Carlsena oberá o šance... Zaujímavé, že Botvinnik takúto psychologickú chybu v odvetnom zápase proti Taľovi (1961) neurobil, poučil sa a v tom druhom zápase hral omnoho sebavedomejšie. Staroba-nestaroba...
+0 /-0 | 16.11.2014 12:49

MartinH
No ja si nemyslím, že sa v Anandovom prípade jedná o "sprievodný jav" šachovej staroby (gmvoko). To by platilo vtedy, ak by Anand zahral 26. a4 po piatich minútach premýšľania. Verím tomu, že proti 98 hráčom z TOP 100 by Jxe5 zahral do troch minút, lebo je to elementárny obrat na jednu krátku variantu. On však berie Carlsena ako poloboha, Šivovho príbuzného, ktorý blundre nikdy nerobí, lebo má elo 2850 . Tam je (skôr) problém. Zajtra pôjde Carlsen určite nekompromisne za výhrou a som zvedavý, či je Anand stále tiger alebo už len tigríček...
+0 /-0 | 16.11.2014 12:17

martinn
Nemám rád apely na doufání. Jsou takové čapkovské. Nikoliv však Karla, ale českotelevizního Pavla.
+0 /-0 | 16.11.2014 12:08