Láznička ustájil Rapportovy koně

05.10.2014 09:02 | Novoborská šachová Corrida 2014

Zápasové vítězství maďarského velmistra se odkládá. Viktor Láznička zaznamenal první výhru ve včerejším 5. kole a upravil stav zápasu na 2:3. Poslední partie rozhodne zda Rapport zvedne letošní trofej (foto) nad hlavu nebo se půjde do rozstřelu.

Páteční partie ukázala, kde má maďarský mladík ještě slabinky.  Bránění Richardovi Rapportovi příliš nesedí a přesně na takovou struhu zahrál ve včerejší partii Viktor Láznička. Vytlumil všechny možné aktivity černé pozice a soupeřovy figury zachvátilo taktické sucho. Důkladné ustájení černého jezdce na poli g7 bylo základní devizou pro stupňování tlaku na protivníkovu pozici, která nápor nevydržela.
(Komentuje GM Marek Vokáč)


-
. kolo -

Skleněný dotyk Novoborské šachové Corridy


HráčiELO123456Celk.
Viktor Láznička267501/201/21

Richard Rapport271311/211/20


Fejfarův memoriál 2014

Osmaatřicátou kapitolu bleskového turnaje Fejfarův memoriál napsal aktuálně druhý hráč slovenského žebříčku GM Peter Michalík. Neohroženě prosvištěl všemi třinácti koly a jasně stanul na nejvyšším stupni pro vítěze.

Vítězný GM Peter Michalík

Druhé místo obsadil loňský vítěz GM Miloš Jirovský, který obral soupeře o dvanáct bodů, pouze jedinný zanechal GM Michalíkovi. Přes hranici deseti bodů se již nikdo ze zbývajících osmatřiceti účastníků nepřehoupl a tak třetím nejlepším výkonem bylo 9,5 bodu IM Pavla Šimáčka, který se stal zároveň přeborníkem Libereckého kraje v bleskovém šachu.

2. místo - GM Miloš Jirovský

3. místo - IM Pavel Šimáček

Letošních (pouhých) čtyřicet řízků rozhodně nepatřilo k rekordním zakázkám školní jídelny v rámci Fejafarova memoriálu a i pořadatelé raději ubraly dvě kola z obvyklé patnáctky. Přesto si dovolím tvrdit, že měl sobotní turnaj svojí příjemnou atmosféru. Přímé momenty nabízíme níže ve fotogalerii.

Někteří účastníci využili odpolední nabídky šachového menu Láznička - Rapport a pokračovali ve variantách společně s GM Markem Vokáčem a IM Pavlem Šimáčkem v komentátorském salonku restaurantu Ajeto.


Konečné pořadí po 13 kolech

Poř.
JménoFEDRtgKlub/MístoBody PH 1  PH 2  PH 3 
1GMMichalík PeterSVK2584TŽ Třinec13.0100.085.0100.00
2GMJirovský MilošCZE2478ŠK Rapid Pardubice12.0104.085.091.00
3IMŠimáček PavelCZE2485Agentura 64 Grygov9.5106.086.568.50
4
Petuchov SergejCZE2118ŠK Rapid Pardubice8.5105.087.060.00
5
Beneš PetrCZE2109Holdia DP Praha8.0106.087.055.25
6
Eisenbruk JakubCZE1783Online Aréna8.0103.584.557.50
7
Hadraba VladimírCZE2192ŠK Teplice8.0102.586.552.25
8
Vala FilipCZE2110TJ Jiskra H. Brod8.097.584.047.50
9
Karásek LukášCZE2195ŠK Gordic Jihlava7.5104.585.551.00
10
Hlavsa PetrCZE2076ŠK Sokol Vyšehrad7.0102.584.043.50


Program

29. září - slavnostní zahájení 18.00 hodin
30. září - partie č. 1 (16.00 hodin)
1. října - partie č. 2 (16.00 hodin)
2. října - partie č. 3 (16.00 hodin)
3. října - partie č. 4 (16.00 hodin)
4. října - Fejfarův memoriál (bleskový turnaj)
4. října - partie č. 5 (16.00 hodin)
5. října - partie č. 6 (16.00 hodin)
5. října - slavnostní zakončení


Novoborská šachová Corrida 2014
On-line přenos (16.00 hodin)
Výsledky
Partie ke stažení
140x 13133x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (140) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
bohouš z buše

Ach, ta (tentokrát moje) mužská ješitnost:-)

Ke článku "Lépe hrají černé figury" jsem poznamenal "řádil tady jak raportojc koně ve sklárně".

PB je (náš) společný monogram ;-)

+0 /-0 | 07.10.2014 03:27

Petr Boleslav

myslel jsem, že to napadlo mne samého, ale teď mi to bude vrtat hlavou, i to PB smiley

+0 /-0 | 06.10.2014 00:23

bohouš z buše

Podle mne jednoduché: chci-li být nový Mistr světa, musím být lepší, než stávající => musím ho porazit. Tj. při remíze titul zůstává.

A jinak gratulace Novému Boru k výběru letošního soupeře!

A pro PB od PB: že bych inspiroval titulek? :-)

+0 /-0 | 05.10.2014 22:12

Pavel Ch

Pokud o MS chcete vážnou partii, je možný hendikep.

Bílý musí vyhrát a černý remízovat se základním časem 1:59, 1:58,...1:39,...atd.

A to buď:

a) licitací, vyzývatel nabízí čas černého 1:57, 1:55, 1:53 a úřadující mistr světa říká souhlas až odmítne nebo vyzyvatel "tak si to nechej"

nebo

b) vyzyvatel musí nabídnout, třeba 1:39 černého a mistr světa si vybírá

nebo

c) obálkovou metodou, oba navrhnou kam až za černého jsou schopni jít, nižší čas bere černé, při rovnosti si vybírá mistr světa (pokud by bylo možno na vteřiny 1:39,11, asi by shoda, a tím výhoda mistra světa, nebyla).

+0 /-0 | 05.10.2014 22:04

Ofelia
Hlavni alternativou je novy zápas s Caruanou, kdo s nim uhraje vic remiz a miň proher, bude mistrem světa :).
+0 /-0 | 05.10.2014 21:57

strelec

re Krtek: to je bohužel málo pravděpodobné - musel by se najít organizátor, kterému nebude vadit prodlužování zápasu do nejasné doby a taky to zafinancovat.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:51

Krtek

Ne, hlavní logickou alternativou jsou další 2 vážné partie, dokud nevzejde vítěz. 

+0 /-0 | 05.10.2014 21:43

strelec

ad rytir: souhlas. Alternativou v zápasech MS je, že za nerozhodného stavu patří titul obhájci. Což také spravedlivé není. Moc jiných možností tam v současné době nevidím.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:41

rytir

JJ skončilo to nerozhodně 3:3, ta blicka se dá brát jako pro diváky. Ale tohle bylo prostě utkání pro diváky do velké míry celkově. Ale myslím si, že zkrácená tempa by neměla být v zápasech o mistra světa za nerozhodného stavu.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:35

Pavel Ch

Honza Svatošsmiley. Aneb, co je dovoleno bohovi...

Zatím jsem tedy viděl 2.Dh5 u žáčků a mnohdy i s úspěchem neb proti seděli také žácci. Jenže to bylo alespoň po 1..e5 se slabším f7.

Prostě Rapport to hrál pro diváky až do konceyes.

Takový zápas jistě oběhne svět, prohrávat 1:3 , vyrovnat na 3:3, odmítnout remis za 3:2 a zahrát 1...c5 2.Dh5, no prostě  CORRIDA je názvem naprosto oprávněným. Na to prostě jinde nemaj, to jen u pece v Novém Boruyes, srdci trojnásobných medailistů ligy mistrů!

+0 /-0 | 05.10.2014 21:35

Ofelia
Já to vidim jako remizu, ať tak či onak, letošni Corrida rozhodně nebyla nuda!
+0 /-0 | 05.10.2014 21:29

HonzaSvatoš

1.e4 c5 2.Dh5 a 1-0 v miniatuře proti hráči téměř 2700. Jak by pravil klasik: Pánové, kdo na to má?

+0 /-0 | 05.10.2014 21:24

strelec

Blicky jsou jak pentle ve fotbale, ale RR měl v zápase k vítězství blízko, tak budiš mu přáno.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:23

rytir

Přeci jen jako takticky nadaný hráč byl v bleskovce favorit.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:21

rytir

A v druhé partii se Viktor Láznička vzdal, takže je konec. Vítězí Rapport.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:20

rytir

Jenže jeho nesmyslu nevyužil jak by to šlo, takže je osud partie zcela nejasný.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:18

rytir

A už běží hned druhá partie, hráči si ani neodpočinou, Rapport se zbláznil a zahrál Dh5 ze začátku. Viktor musí vyhrát a díky Rapportově hazardérství má dobrou šanci to dokázat.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:17

rytir

A stala se hrubá chyba Viktora Lázničky a Rapport vítězí.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:15

rytir

A nyní zase chyboval Rapport, takže Viktor má nebezpečného pěšáka a Rapport se pokouší o protiútok.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:14

rytir

A Viktor chyboval, takže se Rapportovi podařilo získat převahu. Ale ještě není konec.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:12

rytir

Rapport opět obětoval a nevypadá to korektně, ale Viktor Láznička jeho obět odmítl a jde kupředu pěšáky, drama vrcholí.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:11

rytir

Vypadá to, že se hraje blicka na 5 minut a snad to online přenos zvládne. Hráči rozehráli Marozcyho výstavbu proti ježkovi, je ot taková typická pozice, akorát Rapport, který má černý si dal divně věže.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:08

HonzaSvatoš

Nechtěl bych teď v Rapportově kůži hrát blicku, VL má velkou psychickou výhodu. Koncovku hrál VL už skoro na inkrementu, zato RR se musí rychle přeorientovat.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:08

martinn

Bravo Viktorovi za vytrvalost!!

+0 /-0 | 05.10.2014 21:05

Ota Válek

Nyní nás čekají dvě blicky a při nerozhodném stavu armagedon.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:05

rytir

Myslím, že vyrovnání na  3:3 je určitě zasloužené, že celkový dosavadní výkon Viktora Lázničky v tomto zápase byl spíš na lepší výsledek. Dnes mu ale Rapport hodně pomohl svým hazardérstvím.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:04

Pavel Ch

Gratulace, oba aktéřiyes, jak jsem psal, tipuji, že Rapportovi šlo o kždou jednotlivou partii, ne celkový výsledek. Ať to oba dotáhnou vysoko. A možná za rok bude Corrida odvetou: Rapport (2780) - Láznička (2740). 

+0 /-0 | 05.10.2014 21:03

HonzaSvatoš

Co bude teď? Blicky? Na přímém přenosu už stojí základní pozice.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:02

Ofelia
Velka gratulace Viktorovi! Richard to hral moc rychle, moc šíleně a zaslouženě prohral.
+0 /-0 | 05.10.2014 21:02

Jablko-malum

Aha na chessbomb někdo napsal, že to vyvrací 76...Vd3, což je asi pravda, beru zpět.

+0 /-0 | 05.10.2014 21:00

HonzaSvatoš

slušná práce.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:59

Jablko-malum

Tak z toho jsem Janek, proč Rapport nehrál (podle mého) bezpečné 75.Va2? Každopádně hurá a gratulace české dvojce.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:59

martinn

Tak jsem to vyprovokoval! 0:1

+0 /-0 | 05.10.2014 20:58

rytir

A Viktor Láznička zvítězil! Rapport to nezvládl a doplatil na svůj šílený hazard, kdy odmítl remízu.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:57

HonzaSvatoš

VL to zahrál odvážně!  Teď jsem zvědavý, na 77.Vc7 je přeci braní na d2 se šachem a pak Vc2 s pěkným, zdravým pěšcem více.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:54

rytir

A povedlo se mu to výhodně, Rapport to asi podcenil.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:54

rytir

A Viktor Láznička obětoval na d4!.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:51

rytir

Nemá časovku, už špatně vidím. Ale ono 20 minut také není sláva.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:51

Jablko-malum

Rapport má časovku? Takovou časovou tíseň s desetinásobkem (20 ku 2) času soupeře bych chtěl taky mít.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:48

martinn

Jedině hrubice může zabránit plichtě

+0 /-0 | 05.10.2014 20:48

Ofelia
David vyhral, Fabiáno taky :)
+0 /-0 | 05.10.2014 20:45

Jablko-malum

To by chtělo hlas velmistra... Je to fajn, když je jednou PC k ničemu. Mimochodem Navara vyhrál v Chorvatsku.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:43

HonzaSvatoš

@rytir: I kdyby ten průstřel přes d4 černý udělal, tak pokud bílý v takovém případě postaví Vb3 a pd3, tak by to stačit nemělo. Po Kf3 a g4 má bílý také volného pěšce (kterého si černý po oběti vytvoří postupem c5). Krom toho ten čas...

+0 /-0 | 05.10.2014 20:41

rytir

Problém je, že to nevycházelo a černý má málo času.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:39

Ofelia
Musi obětovat střelce, jinak to nejde!
+0 /-0 | 05.10.2014 20:38

HonzaSvatoš

A v této pozici typu pevnost bych na hodnocení motoru moc nedal ani na hloubce 30. Pamatuji se na dvě koncovky z olympiády (2S+P proti V+P a D+P proti V+3P), které byly jasnými pevnostmi, a motory hlásily +2 až +3.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:37

rytir

Černý by měl zkusit nějak obětovat střelce na d4 a dát Ve4 atd...

+0 /-0 | 05.10.2014 20:36

HonzaSvatoš

Zajímavá koncovka. Také se přikláním k názoru, že bylo lepší dámy neměnit, aby byla možnost přímého útoku proti králi. Teď nevidím, jak by mohl či měl černý prorazit. Věže už samozřejmě bílý měnit nebude.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:33

rytir

Zablokovaná pozice brání černému v proražení.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:31

Ofelia
Nevim, ale myslim, že dámy Viktor měnit neměl.
+0 /-0 | 05.10.2014 20:24

Pavel Ch

Tipuji, že Rapport řekne, že to bral jako vynikající přípravu, jako 6 jednotlivých partií, a že pro něj rozdíl mezi 3,5:2,5 a 3:3 byl stejný jako mezi 3,5:2,5 a 4:2. Prostě že se při neopakování tahů rozhodoval jako v běžné partii a né jako v poslední partii, kdy jde o výsledek zápasu. 

+0 /-0 | 05.10.2014 20:21

rytir

@martin: viz můj příspěvěk v 19:57 43...Vh6, Sf8, Dh5, tento útok vypadá dost přesvědčivě.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:17

martinn

Kf7?

+0 /-0 | 05.10.2014 20:15

rytir

Ono bez dam je docela problém projít a možná to asi nejde, samozřejmě Stockfish, nyní jsem ho přepnul to hlásí bez dam kolem -1,5 jako -+ ale nedokáže to vyhrát a jen popotahuje.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:14

martinn

Jak zaútočí? 

+0 /-0 | 05.10.2014 20:14

rytir

Počítače v zablokovaných pozicích často selhávají, zvlášť když nejde prorazit, ale tady by to černý vyhrát měl, a zcela určitě, když zaútočí.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:09

martinn

Jak to hodnotí Stockfish?

+0 /-0 | 05.10.2014 20:06

rytir

Černý může zkuist i Ve6, Ve4, Sf6 a vyměnit dámy. Pozice po výměně dam vypadá na první pohled jako zcela beznadějná pro bílého a lehká výhra, ale je docela obtížné kvůli aktivní bílé věži to vyhrát.

+0 /-0 | 05.10.2014 20:02

seis martin

kf6!!

 

+0 /-0 | 05.10.2014 20:01

Krtek

45. Sf6, nebo De6 z výměnou dam a hladkou výhrou :)

+0 /-0 | 05.10.2014 20:00

rytir

Zdá se, že obranu bílého by překonal útočný postup 43...Vh6 s plánem Sf8 a Dh5. Ale Viktor Láznička může zkusit i jiná pokračování.

+0 /-0 | 05.10.2014 19:57

Krtek

Teď hrozí ústup střelce na f6 s vynucením výměn a není jak tomu zabránit!

+0 /-0 | 05.10.2014 19:54

Ofelia
Může zkoušet, času ma dost. Tohle musi vyhrat!
+0 /-0 | 05.10.2014 19:51

rytir

42...Se7 byl pro Rapporta velmi nepříjemný tah a Rapport se brání 33.Kf2 jeho pozice vypadá dost nezdravě, ale Viktor Láznička potřebuje najít postup, jak ho dorazit.

+0 /-0 | 05.10.2014 19:50

Krtek

Pokud neudělá velkou chybu, tak odpor soupeře nakonec zlomí :)

+0 /-0 | 05.10.2014 19:44

rytir

Aktivita těžkých figur mu dává malou šanci na udržení hry, Viktor Láznička tak potřebuje nalézt správný postup k překonání odporu svého soupeře.

+0 /-0 | 05.10.2014 19:42

Krtek

Tak a teď přichází na řadu technika..

+0 /-0 | 05.10.2014 19:40

Ofelia
Asi si uvědomil, že ma míň než ligovy kopálista a trochu mu švihlo
+0 /-0 | 05.10.2014 19:38

rytir

Po časové tísni je převaha Viktora Lázničky stále zřejmá, Rapport bojuje o remízu.

+0 /-0 | 05.10.2014 19:38

strelec

ad rytir: třeba to bude jen prostá kombinace věku a vlastností. Za 10-15 let by už to opakování tahů dal....... 

+0 /-0 | 05.10.2014 19:34

Zdeněk Janda

třeba si chce zahrát rozstřel :-).Viktor stojí přivyhraně,ale ten čas...

+0 /-0 | 05.10.2014 19:33

strelec

re Jablko-malum: pokud budu počítat cca 40 zápasů (liga, poháry) - pak na 8 mil. se možná pár hráčů dostane, na 12 mil. (300 t.x 40z) už asi nikdo. Myslím samozřejmě základ (bez případných bonusů za umístění, postupy, góly, atp.)

+0 /-0 | 05.10.2014 19:31

rytir

Co vedlo Rapporta k odmítnutí remízy opakováním tahů zůstává záhadou, snad to objasní po skončení partie. Je za tím přehnaná sebedůvěra, snaha upoutat pořadatele superturnajů divácky atraktivní hrou nebo prostě jen hra pro diváky?

+0 /-0 | 05.10.2014 19:29

seis martin

Jak si Viktor stojí podle pc?

+0 /-0 | 05.10.2014 19:28

Ofelia
Richard se projevil jako naprosty šílenec.
+0 /-0 | 05.10.2014 19:27

Jablko-malum

Ale dívejme se jinam, Láznička snad vyrovná, to by byla senzace.

+0 /-0 | 05.10.2014 19:27

Jablko-malum

I v české lize je to u lepších hráčů několik miliónů ročně a nejen v pražských klubech. Budiž jim to přáno, jen škoda, že to tak není i u jiných sportů.

+0 /-0 | 05.10.2014 19:26

rytir

31...Vc7! dobrý tah Viktora Lázničky, uvolňuje místo dámě na d8. A je tu také časová tíseň, takže se opět mohou dít věci. Viktor Láznička má ale v každém případě nyní dobrou šanci dokázat vyrovnat stav zápasu na 3:3.

+0 /-0 | 05.10.2014 19:20

rytir

Viktor Láznička odpověděl 28...Dc7?! Snad ještě lepší bylo 28...Vg8!  s  plánem Vg7, Vc7 a bílý by stál hodně špatně. Nyní s věží Vh6 musí řešit rozmotání figur, ale je to černý, jehož pozice zasluhuje přednost, Rapport je prostě hazardér.

+0 /-0 | 05.10.2014 19:18

strelec

re Zdenek Janda: to maj tak v cizině, u nás asi ani hvězdy.

+0 /-0 | 05.10.2014 19:18

rytir

Rapport opět přepaluje a chová se nepochopitelně, remíza mu stačila k výhře v zápasu a místo toho zahrál chybný tah 28.Ve3?

+0 /-0 | 05.10.2014 19:14

rytir

Bílý by na 22...Sd6 možná zahrál aktivní  22.c4, ale po 22...Dxa6! nikam nevede 23.cxd5 cxd5 24.Jxd5 bílý by získal pěšce zpátky, ale po 24...Db7 25.Jc3 a6 by byla pozice černého jasně lepší- bílý by měl slabého pěšce d4.

+0 /-0 | 05.10.2014 19:13

Zdeněk Janda

remiza se odkládá

+0 /-0 | 05.10.2014 19:12

rytir

Trochu mě překvapilo, že sebral pěšce 21...Dxa6, když pak neviděl obranu proti soupeřovu útoku. Vzít to mohl, objektivně to byl dobrý tah, ale jen při přesné obraně 22...Sf8! , načež by měl  převahu. Jinak do předchozí hry by zapadalo  spíše něco jako 21...Sd6 a na 22.Vfe2 Vde8! a černý by si pokryl hrozby a měl by převahu, pěšec na "a6" by mu neutekl a pokud by se bílý vrátil 23.Va1, aby si ho pokryl, tak by tím ztratil čas, takže by měl trumfy v rukou černý.

+0 /-0 | 05.10.2014 19:09

Zdeněk Janda

tedy pokud můžeme věřit Blesku

+0 /-0 | 05.10.2014 19:05

Zdeněk Janda

U některých Sparty či Slávie : 200-300 tis.Kč

+0 /-0 | 05.10.2014 19:04

martinn

No...já nevím ani kolik ligový fotbalista!

+0 /-0 | 05.10.2014 19:00

rytir

Viktor Láznička se tak pomalu loučí s partií a smiřuje se s remízou.

+0 /-0 | 05.10.2014 18:59

Krtek

Myslím že míň, než ligový fotbalista za jeden, dva zápasy :D

+0 /-0 | 05.10.2014 18:54

Jablko-malum

K panu Martinnovi z 18:50, to by mne taky zajímalo a určitě to tady někdo ví. Pokud je nekorektní uvádět částku, mohlo by to třeba srovnat procenty s odměnami hráčů v extralize, na Evropském poháru apod.. Ale může to být absolutní tajemství, to chápu.

+0 /-0 | 05.10.2014 18:54

martinn

Kolikpak si Rapport zápasem asi vydělal?

+0 /-0 | 05.10.2014 18:50

martinn

Remíza Rappovi stačí

+0 /-0 | 05.10.2014 18:47

Zdeněk Janda

tichá nabídka remizy?

+0 /-0 | 05.10.2014 18:44

rytir

Hrozí Vxe7, takže 26...Kf7 je vynuceno a tak to vypadá na opakování tahů.

+0 /-0 | 05.10.2014 18:43

rytir

A Viktor se brání tahem 24...Dc8 a nyní přemýšlí po 25.De6+ ústup 25...Kf8 je vynucený. A nyní může bílý zvolit 26.Df5 jak také zahrál a není vidět, jak se vyhnout za černého remíze.

+0 /-0 | 05.10.2014 18:42

rytir

A Rappport se do toho pustil, útočit umí dobře. Po 24.Dxf5 může černý zkusit 24...Vc7 25.De6+ Kf8 a nyní by bílý musel najít 26.Df5! s plánem Vxe7 a po 26...Vh6 27.g4! čímž by hru udržel v remíze při přesné hře obou stran.

+0 /-0 | 05.10.2014 18:40

Zdeněk Janda

Odvaha Richardovi nechybí.Bude to btížně bránitelné. Ukáže se,kdo je lepší útočník,a kdo obranář

+0 /-0 | 05.10.2014 18:38

rytir

Ale i po 22...Vde8 by se měl černý ubránit nicméně po  23.Jxf5 gxf5 24.Dxf5 Db7 25.Ve3 h4! tam může být pro černého problém se rozmotat. Nejlépe vypadá 22...Sf8! kde 23.Jxf5 opravdu nevychází.

A Viktor Láznička zahrál 22...Vd7? a nyní 23.Jxf5! funguje ale je to těžké spočítat pro bílého.

+0 /-0 | 05.10.2014 18:36

rytir

Tudíž Rapportova oběť je dle všeho nekorektní, ale pokud Viktor Láznička možnost Jxf5 uviděl až nyní, může to být pro něj šokem a je pak obtížné najít přesnou obranu 22...Sf8!.

+0 /-0 | 05.10.2014 18:28

rytir

A Viktor Láznička se rozhodl již oběť přijmout 21...Dxa6! pokud si to správně spočítal, že ustoupí po 22.Vfe2 Sf8!, tak má Rapport velké problémy.

+0 /-0 | 05.10.2014 18:23

rytir

po 21...Dxa6 22.Vfe2 Sd6?! by bílému vyšla oběť 23.Jxf5 gxf5 24.Dxf5 protože 24...Dc8 25.Ve6 Vh6 26.Vxf6+! Vxf6 27.Dh7+ vede k věčnému šachu. Ale černý může odpovědět 22...Sf8! a potom oběť na "f5" nevychází, jelikož nejde 26.Vxf6+ - jelikož černý přestaví pak po Dh7+ Sg7.

+0 /-0 | 05.10.2014 18:21

martinn

Dobyl a získal a6

+0 /-0 | 05.10.2014 18:20

Krtek

Přesně! Musí se držet svého stylu - maximálně blokovat soupeřovy šance a pak postupně zesilovat svoje hrozby.

+0 /-0 | 05.10.2014 18:17

rytir

Rapport za sebou pálí mosty a pokračuje 21.Vf2, nejspíš chce zdvojit věže a obětovat jezdcem na f5!, což může být pro bílého dobrá šance.

+0 /-0 | 05.10.2014 18:15

rytir

A tento dobrý tah 20...h5! Viktor Láznička také zahrál a nyní je otázkou, co chce Rapport podniknout, vrátit se tahem věží zpět na "a1" se z psychologického důvodu dělá obtížně.

+0 /-0 | 05.10.2014 18:13

martinn

No jasně xa6 má čas...

+0 /-0 | 05.10.2014 18:13

rytir

Černý by mohl narušit plány bílému tahem 20...h5! - smysl by byl v tom že by bránil postupu bílého g4 a hrozil by sebrat na "a6".

+0 /-0 | 05.10.2014 18:11

martinn

h5 - takže Viktor tomu brání

+0 /-0 | 05.10.2014 18:11

rytir

20.Vae1!? tak tohle byl od Rapporta hodně odvážný a i riskantní tah. Rapport se nebojí riskovat a nabízí oběť pěšce "a6". Vzetí tohoto pěšce může být opravdu dost riskantní, pro černého je nejlepší, když to odloží a může se o něj zajímat později.

+0 /-0 | 05.10.2014 18:10

martinn

Na místě Rappa bych čekal g4

+0 /-0 | 05.10.2014 18:10

Krtek

Viktor má mnohem víc času, psychologicky i objektivně lepší pozici.. snad to dotáhne a v rozstřelu ukáže co dalšího ještě umí :)

+0 /-0 | 05.10.2014 18:08

rytir

Bílý se může pokusit postavit pevnost a zablokovat dámské křídlo tahy c3-b4, čímž by pro černého bylo téměř nemožné prorazit skrze královské křídlo. I v tom může být smysl tahu Viktora Lázničky 19...Vad8, aby na 20.c3 zahrál 20...b4!?

+0 /-0 | 05.10.2014 18:03

rytir

17.Jd1 opět dobrý tah Rapporta, na "c3" jezdec moc dobře nestál a blokoval pěšce "c2". V této části hry se Rapport zlepšil a podařilo se mu udržet pozici vyrovnanou.

+0 /-0 | 05.10.2014 17:55

rytir

15.De2+! dobrý tah Rapporta, horší bylo ihned 15.Sxf7+, kde by byl pak černý aktivnější. Nyní se pozice nachází zhruba v rovnováze, ale černý stále není bez šancí hrát na výhru, jeho cílem v budoucnosti může být slabý pěšec "a6".

+0 /-0 | 05.10.2014 17:49

rytir

Ale Viktor Láznička si pro boj střelce proti jezdci věří a hraje sporné 14...b5?!

Klasické 14...d5 ale vypadalo přeci jen lépe, ikdyž je pak pozice zablokovaná, tak by černý mohl stále usilovat o výhru.

+0 /-0 | 05.10.2014 17:43

marťan

toho jsem si všiml ale na stránkách corridy není o rozstřelu nic

+0 /-0 | 05.10.2014 17:42

Tobi

to marťan: "Poslední partie rozhodne zda Rapport zvedne letošní trofej (foto) nad hlavu nebo se půjde do rozstřelu. " Tak asi roztřel myslím.

+0 /-0 | 05.10.2014 17:39

rytir

A Viktor se rozhodl to vzít 13...Jxd4 , získává tak dobrou pozici. A Rapport trochu překvapivě nemění střelce 13.Sxf7 Kxf7 14.exd4 ale hraje 14.exd4. Po výměně střelců by mu zbyl jezdec proti střelci, což by bylo pro černého dobré, neboť by měl dobrého střelce, ale na druhou stranu v zablokované pozici není jezdec špatný a tudíž možnost vyměnit střelce se jeví o něco lepší než ta, kterou Rapport zvolil.

+0 /-0 | 05.10.2014 17:39

marťan

když dneska Viktor vyhraje, bude se pokračovat rozstřelem nebo zápas skončí remízou?

+0 /-0 | 05.10.2014 17:33

rytir

Viktor Láznička nyní přemýšlí, zda se má nechat o dvojici střelců připravit nebo zkusit ji dál držet.  Dá se hrát i 13...Dc7 14.Df3 Vc8

+0 /-0 | 05.10.2014 17:23

rytir

Ale tento postup, kterým by bílý udržel komplikace Rapport neviděl a rozhodl se zničit soupeři dvojici střelců tahem 13.Jd4, což vede po 13...Jxd4 k velmi dobré hře černého. Rapport nejspíš počítá s tím, že zablokovaný ráz pozice mu dá dobré šance na remízu.

+0 /-0 | 05.10.2014 17:21

rytir

Za úvahu stojí 13.Je2 d5 14.Sd3 s léčkou, že by se černý vrhl i po jeho druhém střelci tahem 14...Jc5?! načež by bílý po 15.b4! Jxd3 16.cxd3 získal vynikající protihru, protože dvojici střelců by černý obtížně využil a slabý pěšec na c6 by dal bílému dobré šance - nelze totiž pak 16....Sxb4?! 17.Da4 Dd6 18.Vfb1 Sa5 19.Jed4 Vc8 20.Vc1 dobyje bílý pěšce c6 a převaha by tak byla na jeho straně.

+0 /-0 | 05.10.2014 17:18

Petr Boleslav

Viktor má rozehráno velmi nadějně. Rapport poposedává a již pěkně dlouho přemýšlí.

+0 /-0 | 05.10.2014 17:10

rytir

Rapport si možná nyní už uvědomuje, že jeho pozice není žádná sláva. Spíš by měl nyní hledat cesty k udržení vyrovnané hry.

+0 /-0 | 05.10.2014 17:03

rytir

Bílý nyní může zkusit narušit plány černého tahem 13.Jd4 ale po 13...Jxd4 14.Sxf7+ Kxf7 15.exd4 d5 může být černý spokojen.

+0 /-0 | 05.10.2014 17:01

rytir

12.0-0 c6 přirozený a dobrý tah černého s plánem d5, černý tak získá velmi dobrou pozici.

+0 /-0 | 05.10.2014 16:58

rytir

11.Sc4 Je6! nyní již Viktor Láznička si svého střelce ponechá, dvojice střelců by se mohla hodit. Pozice na šachovnici je na této úrovni velmi neobvyklá, hra se nachází v rovnováze. Když by se ale černý rozehrál, jeho pozice by mohla být lepší.

+0 /-0 | 05.10.2014 16:53

rytir

9...Sd5 docela dobré bylo vrátit se střelcem domů 9...Sc8 - s dobrou hrou černého - střelec by tam nebyl vystaven útokům a vzhledem k zavřené pozici by ztráty času bílý nemohl využít.

Nyní vypadá za bílého dobře 10.Sc4 s likvidací daného střelce, sice je to za cenu dvojpěšce, ale eliminace dvojice střelců má svůj význam, ikdyž hra by zůstala zhruba v rovnováze. Jiná možnost 10. Jc3 Sf7 dává černému dobrou hru a tu Rapport zvolil.

+0 /-0 | 05.10.2014 16:51

rytir

1.f4 - nic lepšího si Viktor Láznička jako černý nemohl přát pro hru na výhru. Ale tah 1...f5 ač není nejlepší, tak nevede k nevýhodě a jde tudíž trochu i o psychologický boj. A toto vzácné pokračování tak záhy přivedlo partii do málo probádaných vod. Za úvahu stojí gambit 2.e4!? ale to zase Rapport nechtěl riskovat a zahrál klasické 2.Jf3. A dále jeho zajímavý postup 5.Sxf6!? exf6 6.e3 je dobrý a může být inspirován partií, kde tak hrál Larsen. Jeho soupeř Colon v r. 1969 odpověděl 6....Se7, Viktor Láznička ale zahrál 6...Ja6. a dále 7.a4! je dobrou reakcí bílého, čímž se bílému podařilo postoupit pěšcem na a5. Ale tah 9.a6?! už si zase pochvalu nezaslouží, protože snižuje napětí.

+0 /-0 | 05.10.2014 16:47

Ota Válek

P. Chrz je šaramantní muž a proto si dovedu představit zklamání paní/slečny Ofélie, když se s ním na Fejfaru nesetkala. Pro příště tomu můžete, Ofélie, předejít tím, že se s panem Chrzem spřátelíte na Facebooku, neboť tam své přátele, mezi něž patřím, na což jsem náležitě hrdý, o svém záměru běžet v Plzni včas informoval. 

+0 /-0 | 05.10.2014 16:33

marťan

Josef yes - konečně někdo k tématu smiley

+0 /-0 | 05.10.2014 15:39

Josef

Moc hezký poziční výkon od Viktora.

+0 /-0 | 05.10.2014 14:58

Pavel Ch

Jasně sorry, Fejfar. Ale již opravdu stačilo, (kdo si chce pokecat se mnou, tak si mne může odchytit na fcb, nezabírejme zde prostor). Jak jsem již psal, věnujme se raději Viktorovi, o něm je článek, o jeho nádherné výhře a o tom co asi dnes se bude hrát, zda se pokusí černými vyhrát.

+0 /-0 | 05.10.2014 14:40

Bucefalos

Hádají se děti na pískovišti:

Pujč mi tu lopatičku! Ne nepujčim! Ty jsi ji měl minulý týden v Plzni.. No a to jsem tu nebyl, tak mi ji pujč.. Nepujčím, jdi si hríát jinam... Nepůjdu, Ty si běž hrát jinam...

 

No to byka jen taková asociace, která mě napadla po přečtení příspěvků od čtenářů k článku o šachovém zápase. 

+0 /-0 | 05.10.2014 14:39

Zdeněk Janda

Pavle, na to , žes tento turnaj  hrál mnohokrát (a je to Tvoje srdeční záležitost)  , bys už to jméno měl psát správně : Fejfar  enlightened. Myslím, že ani Tobě by se nelíbilo, kdyby Ti někdo komolil jméno. Píšu to proto , aby  Tvá zkomolenina tu nezdomácněla cheeky

+0 /-0 | 05.10.2014 14:23

Ofelia
Pro Tobi; máš takovy zvláštni dar, ktery si možna ani neuvědomuješ, že když se snažiš něco obhajovat, kritiku hasit, tak místo toho akorát do ni přiložiš. Pokus se v sobě odhalit důvody, ktre tě v obhajobě PCH vedly k odhaleni, že raději než šachovy turnaj zvolil běh v Plzni. A to je, viš, taky problem, když se ,,snažiš" psat články o mládeži, kery sem ti kritizovala. Seš jako Jen Psaki. Ale dále je mi to jedno, piš si co chceš, už ti odpovídat nebudu
+0 /-0 | 05.10.2014 14:23

Pavel Ch

Feyfar,

Re Ofelia: Na Festival do Ústí také lákám a sám ho nehraji, nebo doporučuji v kraji/klubu třeba Czech Pardubic, který také jsem hrál 20x a teď již ne. Jak je skvělý turnaj, je přeci ještě navíc ode mne nestranné, když s pořádáním nemám nic společného. Psal jsem jen, že jsem hrál 20x, že parádní turnaj, že účast doporučuji a že se těším večer s přáteli v Ajetu. Byla z toho snad něco nepravda? Zdeňku, jasně, mnohým slušnost a omluva moc neříká, když se přihlásím a výjimečně nepřijedu, v termínu přihlášek se pořadatelům omluvím (stalo se). Bohužel mnozí šachisté to nejsou schopni udělat ani v den turnaje, smutné, velmi smutné. Mrzelo mne to, Feyfar je mojí srdeční záležitostí, ale musel jsem se rozhodnout ze dvou akcí  a šachy jsme v létě netrénoval, sezona od listopadu, do té doby jiný sport.

  Věnujme se raději Viktorovi, včera krásná výhra, jinak "na živo" opravdu krásné a neopakovatelné prostředíyes, atmosféra, pro ty co mají jen fotky. tak ať ještě dnes dramatické. 

+0 /-0 | 05.10.2014 12:46

Zdeněk Janda

No,Pavla bych podobnými ponámkami nedráždil smiley. Ohledně výmluv - omluv je Pavel ne CM, ale minimálně IM cheeky. Potvrzuji Bolkovi - byl to příjemný turnaj , možná to nakonec sneslo těch 15 kol. Na to archaické tempo ( 5 min natvrdo) je nutno si zvyknout, holt už mi to tak rychle nepálí (po obědě tahle zazdít 3 vyhrané pozice, to se mi dlouho nestalo). V tomto směru obdiv matadorovi Vykydalovi - obdivuhodný výkon yes

+0 /-0 | 05.10.2014 12:24

Tobi

to Ofelia: áchich!! Víc se k tomu opravdu říci snad ani nedá. Pan Chrz normálně lákal hráče na velmi oblíbený a vždy kvalitně obsazený bleskáč. Sám se nezúčastnil, protože dal přednost běžeckému závodu v Plzni tuším. Vaše příspěvky jsou opakovaně velmi nevhodné. Obsahově a gramaticky mlčím raději zcela a úplně. Ale hlavně, že mezi zdejšími kritiky máte vždy první otevřená ústa! Co takhle trochu soudnosti?!!

+0 /-0 | 05.10.2014 12:21

Ofelia
K F. memorialu; zdejši diskuter, mudrlant Pavel Chrs ho doporučoval slovy ,,tak už jste přihlášeni?!" snad jako kdyby bylo hříšne, nebo hloupe, či snad oboji tento turnja vynechat. Samozřejmě byl vzorem svych řeči, což ukazuje jakou maj hodnotu.
+0 /-0 | 05.10.2014 10:27