Koncepce práce s mládeží k diskusi

17.05.2015 06:00 | Mládež ostatní

Výkonný výbor ŠSČR přijal na své 97. schůzi výchozí koncepční materiál pro oblast práce s mládeží, který dále předložil k široké veřejné diskusi. Ta by měla pomoci při ladění jednotlivých konkrétních částí této mimořádně rozsáhlé oblasti.

Předkládaný materiál byl již zveřejněn na webových stránkách ŠSČR, vzhledem k jeho diskusní povaze si ale jistě zaslouží i pozornost našeho serveru. Jedná se o výchozí teze, materiál je laděn více obecně, snaží se především obsáhnout celou rozsáhlou problematiku práce s mládeží, připomenout její ekonomickou náročnost a ukázat dělbu práce a kompetencí v jednotlivých oblastech.

Z materiálu snadno rozeznáte, že práce v této oblasti není jen věcí několika funkcionářů republikového orgánu. Jde naopak o úkol, který vyžaduje rozsáhlou spolupráci mnoha lidí, kteří se angažují v nejrůznějších oblastech práce s mládeží. Právě jejich názory by v této diskusi měly zaznít v nejhojnější míře. Bude úkolem TMK a KM ŠSČR z této diskuse vytvořit detailní "ostrou" verzi koncepce tak, aby mohla být východiskem již při tvorbě rozpočtu na rok 2016.

Dlouhodobá koncepce práce s mládeží v ŠSČR

        1. Základní principy

       1.1  Intenzivní příprava vybrané skupiny nejtalentovanějších hráčů a hráček

Zajišťuje ŠSČR, řídí trenér reprezentace mládeže ve spolupráci se subkomisí mládeže TMK

       1.2 Kvalitní trénink pro co nejširší skupinu pokročilých hráčů a hráček

Zajišťuje ŠSČR ve spolupráci s krajskými šachovými svazy

Podíl ŠSČR – Projekt KTCM, tvorba metodických materiálů, vzdělávání trenérů, organizace soutěží mládeže na republikové úrovni v kategoriích do 10, 12, 14, 16 a 18 let

       1.3 Masový rozvoj základny mládeže intenzivním programem náborových akcí

Zajišťuje ŠSČR ve spolupráci s krajskými šachovými svazy

Podíl ŠSČR – Projekt Šachy do škol, Projekt Podpora šachových kroužků, tvorba metodických materiálů, vzdělávání trenérů, mediální propagace, organizace Přeboru ČR školních družstev, organizace soutěží mládeže na republikové úrovni v kategorii do 8 let.

          2. Související principy

          2.1  Reprezentační priority

Prioritou je obsazení a výsledky MS a ME v kategoriích do 18 let. Ostatní obsazované soutěže jsou chápány jako příprava pro prioritní kategorii.

          2.2 Ekonomická efektivita

Každoroční vyhodnocování výsledků práce ve všech oblastech.

Reprezentace – výsledky na mezinárodních soutěžích, plnění cílů individuálního tréninku

Projekt KTCM – výsledky na MČR jako základní kriterium rozdělení dotace ŠSČR jednotlivým krajům

Projekt Šachy do škol – počet spolupracujících škol, počet mládeže zapojené do projektu, účast v soutěžích přeboru školních družstev

Projekt podpora šachových kroužků – roční statistické vyhodnocení rozdělené podpory, vyhodnocení kritérií účasti na soutěžích rozhodných pro přidělení podpory.

          2.3 Účast v kvalitně obsazených soutěžích

Je nutno hráče i jejich trenéry motivovat k účasti na kvalitně obsazených soutěžích, především mezi dospělými, a omezovat účast na soutěžích, které svým obsazením a tempem hry nepřispívají k dalšímu rozvoji hráče

         2.4 Organizace soutěží s ohledem na doprovod hráčů

Systém soutěží mládeže musí především u mladších ročník vyžadujících doprovod dospělých osob respektovat časové možnosti doprovodných osob (délka dovolené)

             3. Intenzivní příprava vybrané skupiny nejtalentovanějších hráčů a hráček

          3.1  Individuální trénink talentovaných hráčů

Týká se skupiny 10-15 nejtalentovanějších šachistů podle výběru trenérské subkomise TMK. Výběr se provádí vždy po skončení MČR mládeže v březnu každého roku. Každý vybraný šachista spolupracuje celoročně s vybraným trenérem minimálně 2. trenérské třídy. Trénink je hrazen z rozpočtu SSČR, rodiče šachisty na něj přispívají do výše 1/3 nákladů.

Výběr talentů je obvykle prováděn z věkových kategorií 14-18 let, výjimečně mohou být zařazeny i mladší ročníky.

Kritériem pro efektivitu IT bude plnění předem stanovených výkonnostních cílů, dlouhodobé výsledky a účast v předem vybraných soutěžích, účast na soustředěních a plnění dalších tréninkových úkolů stanovených ve smlouvách IT s trenéry a rodiči.

          3.2 Soustředění talentované mládeže

Soustředění vytváří prostor pro efektivní zpracování obecnějších tréninkových témat, zajišťuje pestřejší komunikaci s různými trenéry a vytváří vhodné prostředí pro upevňování kolektivních vztahů. Soustředění by měla být 3-4 vícedenní setkání doplněná účastí na letním šachovém táboře mládeže. Dalším souvisejícím prvkem by mělo být zřízení Tréninkové akademie – krátká průběžná setkání zaměřená na kontrolu plnění tréninkových úkolů. Teoreticky by tato akademie mohla být realizována i prostřednictvím internetu vzhledem k technickým problémům při jiném způsobu jejího provozování.

Limitujícím faktorem je zde kalendář soutěží a rozpočtové možnosti ŠSČR.

          3.3 Trénink prostřednictvím internetu

Předpokládáme další rozšíření a zintenzivnění těchto metod v dalších letech. Kromě osobního kontaktu IT prostřednictvím Skype budou rozšiřovány a zdokonalovány následující metody:

Webináře – přednášky v rozsahu 90 minut na různá obecná témata (určitá kompenzace nedostatečného studia výukové šachové literatury) se zachováním interaktivní komunikace s posluchači.

Videopřednášky – přednášky předních trenérů na různá obecná témata nahrané jako video a volně přístupné na internetu prostřednictvím webu ŠSČR.

Internetový kurz pro začínající a pokročilé šachisty – využití existujících internetových výukových programů ze zahraničních zdrojů po vytvoření českého prostředí.

          3.4 Motivační metody

Pro výjimečně talentované šachisty je zřízeno v rozpočtu ŠSČR motivační stipendium jako ocenění vlastní píle a vůle k sebezdokonalování. Stipendium bude využíváno pro IT s vybraným trenérem, pořizování tréninkového vybavení (např. software) a pro účast na kvalitních soutěžích s možností bojovat o normy mezinárodních titulů.

Efektivita bude vyhodnocována každoročně při přípravě rozpočtu na následující rok.

             4. Projekt KTCM

Klíčová složka celé koncepce práce s mládeží vzhledem k rozsahu a náročnosti projektu. Vyžaduje vysokou míru spolupráce s krajskými šachovými svazy a efektivně cíleně vynakládané prostředky. Oslovuje velmi široké spektrum pokročilých šachistů v celé republice s cílem všeobecného zvýšení obecných znalostí mládeže, zlepšení individuálních tréninkových návyků a zvýšení motivace jednotlivých šachistů. Vyžaduje zapojení značného počtu kvalifikovaných trenérů a iniciativní přístup všech KŠS.

Základním podílem ŠSČR na projektu je finanční dotace projektu z rozpočtu ŠSČR, dále příprava metodických materiálů a vzdělávání trenérů působících v KTCM. Projekt zatím funguje 3 roky a probíhá postupné ladění jeho parametrů a forem práce, které musí respektovat rozdílné podmínky jednotlivých KTCM.

            5. Projekt Šachy do škol

Významný projekt, který by mohl převzít vůdčí roli v rámci masového rozvoje šachu. Vyžaduje opět vysokou míru spolupráce s krajskými šachovými svazy a efektivně cíleně vynakládané prostředky. V roce 2015 by mělo být dokončeno vytvoření metodických materiálů pro potřeby projektu.

Další vývoj projektu by měl být zaměřen na intenzivní spolupráci s vysokými školami pedagogického směru s cílem získat co největší počet pedagogicky vzdělaných vyučujících šachu, na mediální propagaci projektu a na intenzivní rozšiřování počtu spolupracujících škol. Projekt by měl hledat cestu pro podporu všech typů existujících šachových kroužků na základních školách, a měl by se zaměřit na problematiku věkové diferenciace potenciálních žáků celého projektu.

             6. Projekt Podpora šachových kroužků

Projekt je další významnou součástí masového rozvoje šachu. Současně vytváří i důležitý mezičlánek mezi projektem Šachy do škol a projektem KTCM, a je významným motivačním prvkem masového rozvoje na úrovni klubů. Rovněž vyžaduje úzkou spolupráci s KŠS především při vytváření parametrů pro stanovení výše podpory.

Projekt byl zahájen v roce 2013, probíhá postupné ladění jeho parametrů, které musí respektovat rozdílné podmínky jednotlivých KŠS.

            7. Tvorba metodických materiálů

Probíhá kontinuální doplňování materiálů do publikovaných metodických plánů výuky začátečníků a pokročilých pro potřeby KTCM, IT i klubových kroužků, vše je postupně publikováno na webu ŠSČR. Využívány jsou starší aktualizované materiály, závěrečné trenérské práce ze školení trenérů různých tříd, a nové původní materiály zaplňující pokrytí mezer v metodických plánech.

Paralelně vznikají nahrávky realizovaných webinářů, které budou publikovány na webu ŠSČR, součástí plánu na rok 2015 jsou i další videopřednášky pro různé tréninkové účely uvedené vesměs výše, rovněž budou publikovány na webu ŠSČR.

             8. Vzdělávání trenérů

Byl schválen nový předpis pro vzdělávání trenérů a pokyny pro školení jednotlivých trenérských tříd. Kromě standardních cyklů školení trenérů (ŠSČR realizuje školení T2, Krajské svazy školení nižších tříd, FTVS pořádá nepravidelně dálkové kurzy školení T1) je nutno zvýšit důraz na další průběžné vzdělávání trenérů všech tříd – odstraňování metodických chyb v tréninku, informace o nových tréninkových metodách, výměna zkušeností a praktické problémy tréninku. V roce 2015 je připravována konference trenérů a speciální internetové webináře pro trenéry. Další využívání těchto metod závisí na zájmu trenérské veřejnosti.

            9. Organizace soutěží mládeže

Je nutno principiálně rozlišit soutěže náborové a masové nezbytné pro oblast masového rozvoje, soutěže postupové, určené pro pokročilé šachisty, a soutěže vrcholové (úrovně MČR) určené především špičkovým šachistům celé ČR.

Významnou součástí tohoto rozdělení je tempo hry v těchto soutěžích. V soutěžích masového rozvoje vyhovuje libovolné tempo rapid šachu, smyslem je odehrát celou soutěž v obecně přijatelné době. Pro věkové kategorie 8-12 je obecně vhodné takové tempo, které umožňuje alespoň ve vrcholových soutěžích ratingování na ELO FIDE. Minimálně u kategorie do 12 let je již vhodné zavádět standardní turnajové tempo pro vytvoření potřebných návyků pro plnohodnotnou hru. Počínaje kategorií do 14 let je nutno výrazně omezit soutěže v rapid šachu a soutěže hrát v běžném turnajovém tempu MS (i na úrovni postupových soutěží), jedná se o nezbytnou součást přípravy na účast v kvalitních soutěžích jak mezi dospělými, tak na mezinárodní úrovni.

Celá problematika je velmi citlivá a komplikovaná, neboť je nutno brát v úvahu různé specifické problémy jednotlivých krajů a jejich dlouhodobě zavedené systémy soutěží. Přestavbu systému soutěží již KM zahájila, její prosazování a optimální podoba ovšem vyžaduje značné diplomatické umění a širokou spolupráci všech KŠS.

             10. Mediální propagace

V této oblasti zatím chybí nějaká ucelená koncepce, mediální materiály vznikají ad hoc, často bez významného zapojení ŠSČR, pouze z iniciativy jednotlivých aktivních pracovníků s mládeží nebo významných klubových center mládeže.

Zvláštní pozornost si zasluhuje především projekt Šachy do škol, kde je mediální propagace důležitým prvkem rozšiřování spolupráce se školami. Další oblastí, která by zasluhovala pozornost, je prezentace úspěchů mládežnické reprezentace a jednotlivých špičkových talentů z IT.

Oceňování „Trenér roku“ a Talent roku“ je vhodným motivačním prvkem, optimální by bylo i výraznější zapojení do podobných projektů organizovaných mimo rámec ŠSČR.

            11. Finanční náklady

Závěrečný, ale svým způsobem rozhodující prvek celé koncepce práce s mládeží. Východiskem tohoto bodu je stávající rozpočet ŠSČR na rok 2015.

Oblast reprezentace má určitou standardní podobu, finanční náklady závisí víceméně na místě, kde se reprezentační soutěže odehrají. Plánované rozdělení soutěží MS/ME na kategorie 8-12 a 14-18 pravděpodobně náklady v dalších letech nepatrně zvýší, otázkou je ovšem i vývoj kurzů euro/USD. Zařazení dalších významných mezinárodních soutěží mládeže zřejmě bude nutno řešit ad hoc každoročně při tvorbě rozpočtu ŠSČR. (405.000 + a)

Oblast IT má dlouhodobě stabilizovanou finanční náročnost, která zřejmě potřebám vyhovuje. (550.000)

Oblast soustředění mládeže zřejmě bude vyžadovat nárůst prostředků vzhledem k uvažovanému letnímu táboru a dalších výše uvedených záměrů, předběžný odhad cca o 50 % na výši 120.000 Kč. (80.000 + b)

Motivační stipendium má zřejmě vyhovující podobu, závisí na počtu vybraných talentů (v roce 2015 dimenzováno na 2 hráče). (100.000)

Projekt KTCM vzhledem ke svému významu bude vyžadovat vyšší finanční prostředky. K diskusi je otázka konkrétního vyžití tohoto zvýšení, pro které je možno zavést další parametry rozdělování. Další otevřenou otázkou je spolufinancování tohoto projektu z rozpočtů krajských svazů (s respektováním specifik jednotlivých KŠS) a spolufinancování projektu z různých grantů na úrovni krajských a místních článků samosprávy. (700.000 + c)

Projekt Šachy do škol uzavře v roce 2015 finančně náročné období tvorby metodických materiálů. Předpoklad je, že by měl být zachován rozpočtový rozsah 500.000 Kč vzhledem k dalším cílům projektu včetně mediální propagace. (500.000)

Projekt Podpora šachových kroužků bude pravděpodobně vyžadovat určité kontinuální navyšování prostředků vzhledem k předpokládanému nárůstu účastníků projektu a potřebě zachovat přiměřenou úroveň příspěvku všech stupňů. (1,000.000 + d)

Tvorba metodických materiálů je v roce 2015 dimenzována na řadu různých projektů, obecně lze říci kolik bude financí, tolik bude metodických materiálů. Do této položky obecně zahrnuji i oblast internetového tréninku. Za minimální únosnou finanční hladinu je momentálně možno považovat částku 200.000 Kč ročně (s korekcí podle finanční náročnosti technických řešení). (175.000 + 80.000)

Vzdělávání trenérů je v roce 2015 nastaveno přiměřeným způsobem, obecně by se mohlo ustálit na částce 50.000 Kč. (45.000 + e)

Náklady na soutěže lze momentálně obtížně specifikovat. Obecně by bylo vhodné rozpočtové náklady zvýšit, otevřená je otázka sponzorských a grantových příspěvků. (116.000 + f)

Mediální propagace je částečně zahrnuta do projektu Šachy do škol, další případné náklady závisí na tom, zda bude realizovaná nějaká širší koncepce v rámci ŠSČR. (0? + g)

Pro přehlednost jsou u jednotlivých bodů uvedeny částky rozpočtu ŠSČR 2015 a místa předpokládaného navyšování. Souhrn zmiňovaných nákladů rozpočtu ŠSČR v roce 2015 činí 3,751.000 Kč, při započítání zmíněných navýšení by mohlo jít o částku řádově 4,300.000 Kč.

Zpracoval 16. 4. 2015

Marek Vokáč


Přílohy s podrobnostmi:

Projekt KTCM 2015

Komentář k IT 2015 

Projekt Podpora kroužků

Koncepce Kaňovský konkurz RTM


49x 8880x Marek Vokáč
Fotogalerie
Komentáře (49) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Pavel Ch

Marku,

- Předpokládám, že od KCM chceš odpověď autorizovanou emailem, ne zde, rozsahem by byl dlouhý příspěvek, vždyť několik dlouhých různorodýxch témat (za ligu jsem se např.  KM již vyjadřoval v emailové diskusi).

- Čekám na zítřejší trenérský seminář (jak nazýváš konferencí - je to jedno, slovíčka), na který se těším, věřím, že si vyměníme zkušenosti, třeba své myšlenky poupravím, pak se vyjádřím.

- Jen bych nyní si dovolil říci, že KCM nefungují "3 roky" (jak píšeš), ale již od začátku století po utvořená šachových krajů. V mnoha krajích, netvrdím, že všude, ale povětšinou dobře. Nejprve neměly dotaci, pak zase ano, pak ne a teď ano. Náklady bývají řádově 10x větší než dotace, i tak dotace příznivá.

- Co funguje "jen" tři roky, to co bylo z krajů (nejen ode mne) opakovaně dlouhodobě kritizováno, je TMK pro mládež na úrovni ČR. Tam se zaspalo spousty času. OK, teď se o to snažíte. Tedy nejprve je potřeba spousty práce na úrovni ČR.

- KCM mají svojí koncepci na rok i déle a na většině krajů ji nemají špatnou, to je o koncepční práci, ne ze dne na den. Když přijde přípis v březnu 2015, jak mají kraje  zpracovat do 30.4. 2015 o tom jak mají pracovat v roce 2015, v tom ohledu to asi není nejlepší. Ale ok, sepsal jsem, na část dotace ŠSČR jsem se vešel dle přání ŠSČR.

- Přeji, aby TMK měla úspěch na poli ČR, pomohla krajům, kteří nevědí, všem krajům nabídla servis (samozřejmě do určité únosné meze) a vyměnila si zkušenosti s kraji, kde to funguje, i TMK ŠSČR zkušenosti z krajů mohou obohatit.

- Mohu se ve všem výše uvedeném mýlit, těším se na zítřejší seminář, výměnu názorů mezi kolegy trenéry a přednášejícími v moderované diskusi. Semináře trenérů, které po 90.letech minulého století úplně vymizely (pokud si je v krajích neudělali sami, jako třeba opakovaně v našem s moderovanou diskusí pozvaných trenérů kteří něco dokázali), a po kterých na úrovni ČR  (nejen já), ale další zkušení trenéři volali, tady prostě 15 let chyběly.

+0 /-0 | 22.05.2015 06:16

Marek Vokáč

jan: Ne že by to byl špatný nápad, ale uvědomujete si, že nemám žádnou kompetenci úkolovat krajské svazu a jejich orgány, potažmo jednotlivé kluby? Mohu úkolovat sebe a členy své komise TMK, od nás ale většina předložených materiálů (ve spolupráci s KM ŠSČR) pochází. Celá koncepce ale hodně závisí od toho, jak se k ní postaví právě kraje a kluby. Účast v diskusi je samozřejmě dobrovolná, a budu to chápat tak, že kdo mlčí = souhlasí. Jen si nebudu jist, jestli je mu také jasné s čím souhlasí.

+0 /-0 | 21.05.2015 15:26

jan

Koncepci, kterou zpracoval Marek Vokáč je rozsáhlý a vyčerpávající materiál. Doporučuji, aby tento materiál byl rozpracován na 2.polololetí letošního roku formou plánu (úkoly, termíny, osobní odpovědnost). Pro kontrolu šachové veřejnosti jej dát na web nss. První kontrolu šachové veřejnosti  doporčuji provést k 30.9.2015.

+0 /-0 | 21.05.2015 14:08

jaroslavsysel
to all: dekuji za info! Shanim trenera pres Skype, jelikoz jsem v zahranici... Predpokladam, ze ne vsichni treneri by trenovali takhle pres Internet. Pozeptam se tedy na sekretiariatu:)
+0 /-0 | 21.05.2015 12:31

Jan Kolašín

Na vyhledání klubů v okolí se dá momentálně použít projekt http://sportvokoli.cz/ od ČOV.

+0 /-0 | 20.05.2015 22:39

Jan Kolašín

Re jaroslavsysel: Přesně to, co poptáváte se chystá. Oslovíme české trenéry a na webu ŠSČR bude přehled trenérů s kontakty a "regionem", kde se nachází (samozřejmě po souhlasu trenérů). Je to myšleno hlavně s ohledem na nový web, kde bychom rádi měli něco jako interaktivní mapu, kde bude možno vyhledat turnaje, kroužky, trenéry... Zatím se můžete obrátit s žádostí o radu na sekretariat@chess.cz

+0 /-0 | 20.05.2015 22:26

Marek Vokáč

Pomohlo by na http://db.chess.cz/clen.php vyhledání trenérů podle třídy? Je u nich uveden i rating. Z pomocí oné databáze se dá zjistit i jejich mateřský klub. Sice to není s přímým kontaktem, ale to vám mohu obstarat, až si někoho vyberete.

+0 /-0 | 20.05.2015 22:23

jaroslavsysel
zcela prakticky problem: chtel bych pro syny najit sachoveho trenera, ktery by je trenoval pres skype (ani nevim, jak se to technicky provadi, aby tam byla i sachovnice na obou stranach). Kdyz treneri mohou napr. z Anglie trenovat hrace z Ciny.... Hledam trenera tak ELO 2300 a kam nebo na koho bych se mel obratit? Kdyby na svazovych strankach existovala nejaka databaze, z ktere bych si vybral. ..Ten trener by mohl byt samozrejme odkudkoliv v CR...To je muj prakticky problem a domnivam se, ze to je i budoucnost trenovani. Samozrejme i osobni kontakt je nutny, ale doba je proste jina..
+0 /-0 | 20.05.2015 22:00

Marek Vokáč

ZMB: Vždyť to přece všechno sám dobře víte. Úroveň je katastrofální, všichni to hrají špatně, nikdo nic neumí, nikdo nic nedělá. Dokonce bych s vámi výjimečně i v lecčems souhlasil. Cílem je stav zlepšit. O příčinách se názory budou různit. Vám se jistě bude líbit teze, že za všechno může svaz. Někdo jiný se třeba bude rozhlížet blíže ve svém okolí. Abychom se nehádali, budu tvrdit, že za to můžeme všichni. Tedy s prominutím i vy. Takže bychom s tím také všichni měli něco udělat. Co je na předloženém slohovém cvičení špatně? Málo konkrétní? Mělo by to 100 stran, to by nečetl nikdo. K tomu, co je v gesci ŠSČR, jsme dali, co máme. To si kritizujte, ale prosím věcně. Je ovšem spousta částí, ke kterým by se měli vyjadřovat a které by měli formulovat mnozí další.

+0 /-0 | 20.05.2015 19:39

Marek Vokáč

Zdravím Roby. Však to snad tak podle vás obou i má být. Teď jak to udělat, aby bylo takových Kriebelů více.

zs: Něco podobného jsem si představoval v projektu Šdš i já, ale vydalo se to jinou cestou. Však jsem proto také ty metodiky na NSA psal (na webu svazu jsou všechny). Zůstalo to bohužel nedodělané, ty materiály mě začaly stát příliš mnoho autorského času a dostal jsem jiné úkoly. Navíc to přece jen není téma, které bych prováděl i trenérsky, a praktikové mě upozorňovali, že jdu lekcemi příliš rychlým tempem. Martin Beil se toho chce ujmout, může to být vhodné rozvíjení projektu Šdš, probereme to s manažerem projektu. Na webu svazu jsou ke stažení rovněž trenérské příručky E. Gonsiora, které by měla mít většina trenérů k dispozici, v nich je také celkem podrobně rozepsaný metodický plán výcviku. 

+0 /-0 | 20.05.2015 19:00

Zmestabileho

Předkládání „výchozího koncepčního materiálu“, který má po diskuzi vést k vypracování „ostré verze“, je neefektivní. Až na výjimky je předložený materiál jen slohovým cvičením na dané téma, a zejména chybí jednoznačné hodnocení současného stavu mládežnického šachu, identifikace příčin tohoto současného stavu, a poté stanovení cílů a konkrétních opatření k dosažení těchto cílů. V této struktuře má být materiál předložen! Naopak u předloženého materiálu se v komentářích akorát utopíme v jednotlivostech a v opakovaných tezích p. Vokáče, že „velmistrem se stane nakonec stejně jen ten, kdo sám na sobě tvrdě pracuje“ - což všichni dobře víme a nerozporujeme. Tímto způsobem koncept zlepšení stavu našeho mládežnického šachu nevznikne.

+0 /-0 | 20.05.2015 17:54

Johny the Scar

Na youtubu ŠSČR je přednáška Pavla Šimáčka z MČR mládeže - https://www.youtube.com/watch?v=5lzNU6jS8dQ

Od příštího týdne se na stejném kanálu začnou objevovat webináře, uvidíme, třeba to pomůže, ikdyž to DVD není. (btw docela mrtvý formát, reálnějí by mi přišla "premium uživatelská sekce", kde by byla komerční videa či nějaké exkluzivnější materiály) 

+0 /-0 | 20.05.2015 15:03

Martin Beil

zs: Pokud budete mít zájem, napište mi prosím na email martinbeil64@gmail.com. Pokusil bych se Vám rozpracovat svazovou metodiku (tj. Metodika a Sbírka úloh od pana Herejka a moje Šachové cvičebnice) do jednotlivých výukových lekcí. Jestli se takový materiál ukáže jako užitečný, můžeme pak pověsit na web Šachy do škol volně ke stažení. Pravděpodobně se k tomu dostanu až o letních prázdninách, ale nápad se mi líbí. Martin Beil

+0 /-0 | 20.05.2015 11:53

zs

Mám stejný pocit jako kedvis7, je to zbytečné se vměšovat do nějaké diskuze. Vše je v podstatě perfektní a funguje jak má. Mluvím za ty poslední z posledních - rodiče malého šachisty. Já ty cvičebnice z projektu znám, máme je i doma, ale prostě jsou to okruhy, ne metodika hodiny. Já si myslím, že by fandům trenérům a třeba i mi pomohla metodika jednotlivých hodin (tak 35 na jeden rok) na první rok, druhý rok, třetí, .... rok. Něco jako http://www.chess.cz/www/assets/files/mladez/metodika/NSA_Lekce_1.pdf Metodické materiály Novoborské šachové akademie.  Kdyby to nedělali v kroužku, tak by to mohli dělat rodiče. Nejsem ambiciózní, ale nechci, aby můj syn prohrával jenom kvůli tomu, že mu nejsme vytvořit takové podmínky jako mají stejně talentovaní vnejlepších mládežnických klubech, kde se trénuje. V tom našem se chodí jenom hrát šachy. Nebudu jmenovat ve kterém, to zase ne, díky i za to, že to vůbec někdo dělá. Myslím si, že by se pak dalo podle splnění těchto hodin i zjistit (třeba rodiče), jestli se něco v kroužku dělá nebo ne. A ještě jednou, já nemám nic proti trenérům, já bych to dělat nechtěla, vážím si jejich práce, ale na druhou stranu pokud nebudou šachy brány jako plnohodnotný sport, kde se musí i trénovat a tréninky musí splňovat určité parametry, tak to vážnosti šachu nepřidá.

+0 /-0 | 20.05.2015 11:05

TimWu

jaroslavsysel: Zdravím, DVD s přednáškama + soubory v cbv (např. obsah co se bere na webinářích) českých GM a IM je úžasný nápad. Inspiraci hledejme na na Slovensku, např. videokomentáře Jana Markoše: http://www.sachypalka.cz/videokomentare-gm-jana-markosa_6-2821

Marek Vokáč: ŠSČR by se měl podílet na překladu kvalitních učebnic top trenérů (Dvoreckij, Jusupov, Aagaard). Případně stávající materiály a metodiku rozšířit pro hráče: 1600, 1800, 2000, 2200 kteří nemají trenéra.

Robert Cvek: Blog o trénování by byl pro šachisty určitě přínosný.

zs: Učebnice, metodika, cvičebnice pro děti existují: http://www.sachydoskol.cz/clMaterialy.php

MaX: Školení trenérů probíhá průběžně v režii jednotlivých krajských ŠS, např.: http://khss.chess.cz/?p=6737   nebo    http://www.chess.cz/www/informace/komise/tmk/dokumenty/konference-treneru-sachu-2015.html

+0 /-0 | 20.05.2015 10:19

MaX
Před nějakou dobou jsem chtěl pomoct našim důchodcům s trénováním potěru tím, že si doplním aspoň teoretické znalosti tím, že si udělám trenérský kurz (případně něco podobného). Navštěvoval jsem pravidelně kvůli tomu stránky šachového svazu s tím, že až bude na SM nějaké školení tak se zúčastním. Výsledek nula, a jak se teď dívám na chess.cz tak se nakonec nějaké školení uskutečnilo a to v roce 2012. Zkusím to ze zajímavosti pár let sledovat nadále. Tenkrát by mě pomohlo, abych měl možnost v dojezdové vzdálenosti 100km něco pro školní děťi udělat něco „navíc“. Další problém bylo uskutečnění nějakého odbornějšího semináře v místě s nějakým zkušenějším GM hráčem. Nějaký „svazový“ nebyl a na trhu stála hodina 400 a víc, bez cestovného. V našich malých a okrajových městech vychovávají děti šachový srdcaři, nejlépe jak dovedou a pokud ty děti za něco budou stát tak půjdou hrát jinam. Kolik vás současných GM je z velkých měst? Abychom jednou o ty „vesnické“ nepřišli. Pokud je již jiná doba, výchova děti má nějaký řád s dosažitelnou odbornou pomocí tak to prosím přeskočte. Děkuji
+0 /-0 | 20.05.2015 09:03

zs

Já bych měla jeden nápad pro ty menší šachisty a nezkušené trenéry, případně rodiče. Udělat učebnice s přesnými metodikami průběhu hodiny na 60 minut. Prostě kontrola domácích úkolů, vysvětlení nové věci, procvičení nové věci, zadání domácích úkolů a druhá hodina na to přesně navazuje. Vím, že je spousta učebnic a metodik (znám i ty úplně nové), tam jsou ale úkoly tématicky uspořádány, ne  jako hodina. Pomohlo by to trenérům, kteří nejsou třeba tak didakticky na výši, aby děti úkolovali, pomohlo by to rodičům, ti by to s dítětem v rámci možností mohli procvičovat (a když by nebyl na tréninku, tak by to doma dohnal), pomohlo by to dětem. Tréninky syna probíhají prostě chaotickým způsobem, co tak slyším, není to nic výjimečného, protože i když jsou trenéři dobří hráči, kvalitní lidé, ale nejsou připraveni na nynější děti a řekněme si, děti jsou o hodně jiní, než ti, co se narodili před rokem 1989. Díky těmto příručkám by mohli být i trenéři částečně kontrolováni, kam došli, co naučili. Kdo se z dětí chce posunout dále, domácí úkoly by dělal, kdo nechce, ať nedělá, ale všichni by tu možnost měli. 

+0 /-0 | 20.05.2015 08:14

Robert Cvek

Zdravím všechny, nemám času, ale snad mi něco neuniklo.

Marku: trénuji co se týče svazu jenom Tadeáše. Nebo spíše dotrénoval. Má maturitu, půjde do Prahy. Nejsem si vědom, že bych něco jiného skrze svaz dělal :-)

Jinak souhlasím s názory pana Kedvise.

Na téma tréninku přes svaz (můj osobní názor - jak by měl vypadat, z mé zkušenosti a hráčů se skterým jsem se na toto téma bavil, nicméně šlo by už o hráče silné, tak minimálně 2200+) jsem promyslel blog, ale nemám sílu a čas ho napsat.

+0 /-0 | 20.05.2015 06:58

jaroslavsysel
to strelec: jen jsem chtel rici, ze vyrobni naklady na vyrobu sachoveho DVD jsou v podstate jen cas a priprava komentatora. Za 10 h treninku dat 500 mi prijde jako dobra cena...Filosofie je, aby vydelavajici sachisti podporovali mladez. Nenapada me nic jineho...Mozna bych adresne poslal nejakou stokorunu, ale spise ne. Podporuji prodejce Noveho prostoru, ale do Nepalu jsem penize neposlal. Svazu bych ale penize poslal. Je treba, aby svaz vymyslel nejaky ekonomicky model na vetsi financni prilepseni...Pokud si neziskovky mohou najimat lidi, kteri jim shaneji penize, tak proc podobne manazery by nemohl mit svaz. Pokud placnu, tak proc by nejaky velmistr nemohl zahrat simultanku / za sponzorsky prispevek / proti zamestnancum Ceske posty, CEZu apod. Shanet penize je praci jako kazda jina... Zadarmo mohu nabidnout napr. prostory lednicke jizdarny, ktery byl rekonstruovan za 600 mil a ted shani vyuziti / kolik vinarskych akci se tam muze poradat, ze? Nejaky sachovy organizator? Svaz by se mel zeptat nejake neziskovky, jak shani penize...Muj konecny navrh je, aby svaz vytvoril databazi potencionalnich darcu, kam by sami sachisti vkladali potencionalni sponzory. Sponzoru by bylomozna i dost, ale nikdo je napr. neoslovi...
+0 /-0 | 19.05.2015 23:35

Marek Vokáč

kedvis: Proč myslíte, že to nemá smysl? Nebo proč si to myslí "ti ostatní"? Dobrá, zkusím se ptát já:

Jak se ve vašem klubu pracuje s mládeží? Jak se s mládeží pracuje ve vašem kraji? Co by se mělo udělat, aby byly děti z vašeho klubu, z vašeho kraje úspěšnější? A kdo by to měl udělat? Jaké turnaje by měly vaše děti hrát? Jak se u nich vytváří "parta"? Co je tedy motivuje k tréninku šachu? Proč děti ve vašem klubu/kraji přestávají hrát šachy, když opouštějí mládežnické kategorie?

Můj pohled na tyto otázky je determinován tím, že se častěji setkávám tak s třicítkou těch relativně nejlepších mladých šachistů u nás, ale to nemusí být statisticky optimální skupina pro naše problémy. Rozhodně mě zajímá pohed i z jiné výkonnostní úrovně.

+0 /-0 | 19.05.2015 23:30

Marek Vokáč

Jejda, vždyť Marki to říká tak jasně -  "Mal som aj pred ním dobrých trénerov" - s Luboškem začal trénovat až ve chvíli, když byl na velmistrovský šach připravený, když už dosáhl takové úrovně znalostí, že dokázal chápat "ako uvažuje veľmajster". Já si nemyslím, že je u nás takový problém vysvětlovat připraveným hráčů jak uvažuje velmistr. Problém je v tom, že těch pripravených hráčů je strašlivě málo.

Nevím, jestli budou komerční DVD (jsme moc dobří ve výrobě kopií), ale něco podobného určitě bude. Ani na webinářích nechceme vydělávat, je to spíš další dotace pro trénink mládeže. Možná to není správná obchodní politika, tohle nadání nám asi chybí. Chce se někdo chopit mezery na trhu?

+0 /-0 | 19.05.2015 23:13

strelec

re jaroslavsysel: hlavní problém (obchodní) je v té angličtině. Nejen že rodilých AJ mluvících je tak 20-25 násobek čeština/slovenština, ale hlavně je to prostě mezinárodní jazyk, takže těch možných kupujíích je ještě více. Španěliština, čínština, ruština, trochu němčina, franzouština. Ostatní jazyky mají prostě těžkou pozici. A  500,-/1 kus DVD?

+0 /-0 | 19.05.2015 21:44

jaroslavsysel
konkretni navrh: Proc by svaz nemohl vytvorit serii DVD (charismaticti a vtipni treneri) a z jejich prodeje financovat rozvoj talentu. Za 500 K/ksc bych si osobne koupil vsechny DVD a jeste bych mel dobry pocit, ze podporuji talenty v CR.Muzete najit alespon 1 DVD v cestine? Proc mam 16 DVD v anglictine a hlavne od Daniela Kinga (prodal toho jiz strasne moc). Par hodin a stoji to 30 EUR...V prve rade je to az o penezich. Z webinaru zdarma se nikdo nenaji... Mozna by se svaz mohl zeptat chessbase, jak to delaji a CR spolecne se SR urcite neni maly trh! PS zaverem bych chtel rict, ze na knizky nejak nemam cas a poustim si jen DVD. Pouze trener, pocitac a 1 kamera...Urcite bych nebyl jediny, kdo by nakupoval
+0 /-0 | 19.05.2015 21:33

kedvis7

Bavil jsem se o smyslu této diskuze a podle názoru ostatních to nemá žádný smysl.  Děkuji za již obdrženou reakci. Více se k této věci nebudu vyjadřovat.

+0 /-0 | 19.05.2015 21:13

ELOminator

@M.V.: Přesně, taky se vždycky mírně osypu, když vidím všechny ty Frýdečáky apod. hrát jednu a tu samou variantu a příští rok zase jinou, podle toho, co do nich jejich trenér nahustí. Je třeba myslet vlastní hlavou už zamlada, ke stáru bude pozdě!

+0 /-0 | 19.05.2015 18:58

kedvis7

Kdo pracoval v IT jsem nevěděl. Dělá se to neefektivně?

 

V blogu pana Cveka: „Tato vybraná elita by měla osobního trenéra - silného praktického hráče (minimálně IM). Tréninky by byly časté a pravidelné. Trenér by se snažil předat všechno, co se o šachu dozvěděl….“  

 

První jmenovaný je zařazen do IT.

 

V článku pana Markoše: „Podporme masívne niekoľko málo tých, ktorí majú šancu stať sa silnými veľmajstrami, podporme kvalitu miesto kvantity.“ nebo „Ľuboš mi ukázal, ako sa hrá šach na veľmajstrovskej úrovni, ukázal mi, ako uvažuje veľmajster. Mal som aj pred ním dobrých trénerov, ale ani jeden z nich nerozumel šachu tak, ako on. To sa z knižiek nenaučíte, ani engine vám to nepovie. Bez tejto skúsenosti sa podľa mňa vychovať veľmajster nedá.“

 

Druhý jmenovaný zná situaci slovenských talentů (asi mají individuální tréninky).

+0 /-0 | 19.05.2015 18:09

Marek Vokáč

A to podstatné z uvedeného příkladu? Startovní čára IT nemůže být "téměř nic"! Náš tréninkový proces jednoduše musí ve věku 7-12 let odvést mnohem více efektivní práce než dosud. Teprve pak může IT produkovat více hráčů, kteří od 15 let ohrožují normy a rating kolem 2400. Rodiče chci upozornit, že začínat IT od 7 let nemá příliš velký smysl, je to drahé, a jen zřídka se dá v tomto věku rozeznat, jaké šachové perspektivy dítě má. Pár takových sice ve světovém šachu chodí, ale nikdo nikdy nespočítá, jakou má tato metoda úmrtnost.

+0 /-0 | 19.05.2015 17:53

Marek Vokáč

Aha, možná na webu nejsou k dohledání některé informace. Takže například jen vloni v IT pracovali trenéř Polák, Cvek, Petr, Vokáč, Konopka, Talla, Velička, Jasný, Berezjuk, Juřek, Hausner, Gonsior a pár dalších (mladší ročníky), někdo více, někdo méně, jak jsou zrovna dislokováni talenti, pár dalších osvědčených je ještě v rezervě. Řada z nich jezdí také přednášet na různá soustředění a tábory, pracují v klubových mládežnických centrech. To by snad k otázce tréninku s IM a GM mohlo stačit. Myslím, že většina těchto trenérů provází své svěřence i na openy dospělých, připravuje je na partie, rozebírá je s nimi a předává jim i své turnajové zkušenosti. Zde moc problémů nevidím. Možná to děláme špatně, asi by to chtělo větší intenzitu (! - ale je dítě stroj na šachy?), je dost problémů s kalendářem soutěží - s tím se nějak utkáme (viz IT a RTM).

Abyste si udělal trochu lepší představu o náročnosti celého procesu, posloužím vám malým příkladem. Začínal jsem spolupracovat s Janou Maříkovou jako přebornicí D12 téměř z ničeho. Na své poslední MS D18 jela jako 7. hráčka světového žebříčku této kategorie, již začínala ostřelovat normy WIM a klepat na dveře naší reprezentace žen. Kdybych byl trochu surovější trenér, mohli jsme těch 6 let urychlit tak o rok (s bičem snad i o dva), ale já učím své svěřence i samostatnosti, a nechávám je volit takovou intenzitu tréninku, jaká jim právě vyhovuje. Vychovávám osobnosti, které si budou umět poradit i bez trenéra, netoužím mít roboty, kteří jen plní povely trenéra, a bez něho jsou poloviční. Nebudou možná hvězdami v 15 letech, ale budou připraveni samostatně růst ještě v mnoha dalších letech. A nemusí to být jen v šachu, to je jen a jen jejich vlastní volba.   

+0 /-0 | 19.05.2015 17:11

kedvis7

strelec: Může být trochu více konkrétní?

+0 /-0 | 19.05.2015 16:21

strelec

ad Kedvis7: S kriterii, postupy, názory na mládežnický šach polemizovat nebudu, ale celý ten "balík opatření" mi vychází spíš jako velký tréninkový kemp.......

+0 /-0 | 19.05.2015 14:59

kedvis7
Za důležitá kritéria považuji 1. Výsledek na MS, ME mládeže a juniorů 2. Zisk titulů IM, GM 3. Zisk norem 4. Postavení ve světovém žebříčku mládeže 5. První místa na MČR mládeže a juniorů 6. Mimořádné úspěchy v uzavřených turnajích, mistrovských turnajích a nebo opakované mimořádné úspěchy v silných OPNECH 7. FIDE 2300 (dle věku) (Váhy ponechám na vás.) Jednorázové finanční odměny pouze za vynikající umístnění na MS a ME v mládeži (netýká se juniorů) a zisku titulu IM a GM. Do 12 let podporovat širší skupinu nadaných dětí. Zde je možné vybrat i několik potencionálních talentů, kteří by mohli být zařazeny do skupiny 12 Od 12 let užší skupinu mládeže, individuální vedení silným praktickým hráčem (lze on-line), bezplatná účast na uzavřených turnajích, které by pořádal i ŠSČR (podmínkou bude uzavření smlouvy). Soustředit se nejen na individuální výkony jednotlivců, ale i na družstva. Vytvořit dobrou partu mladých, talentovaných hráčů a účastnit se i teamových akcí. Skoro na žádné nejezdíme. Transparentní podmínky pro zařazení do skupin např. dle již výše uvedených kritérii. Soustředění mládeže, IT, ochota pracovat apod. se dá posuzovat z hlediska účasti, dosažených výsledků i testů.
+0 /-0 | 19.05.2015 14:32

kedvis7
Marek Vokáč: Celé téma mládežnického šachu je poměrně obsáhlá kapitola (odpovím v několika příspěvcích). Předělat by se nemusel celý svět, postačilo by, kdyby došlo k nějakým efektivním změnám v přípravě a podpoře naší mládeže. To je podle mě základ i budoucnost šachu v ČR. Určité dobré kroky jsem zaznamenal, ale to neznamená, že nemáme co dohánět. Nemám nic proti postupným krokům, ale obávám se toho, že postupné kroky se dělali i předtím a dnes jsme díky postupným krokům o dost pozadu. Váš růst jsem viděl, ale jak píšete, byla jiná doba…. Obdobný pohled jsem zaznamenal i z přednášky pana Gonsiora. Právě proto jsem se vás ptal, zda víte, co dnes motivuje hráče od 12 let, 15 let a juniory. Stejně tak mě i zajímá, jak se (dnes) trénuje ve světě a co z toho můžeme použít v ČR? To jsou celkem pochopitelné otázky. Navíc vidím, že určitou zkušenost s předchozí dobou máte jak vy, tak i naši další velmistři (neberte to jako kritiku, ale vezměte to jako námět na zamyšlení). Když pak čtu jejich články a slyším jejich návrhy, tak se ptám, co na to TM i KM ŠSČR? Píšete…„Bez vůle pracovat a ochoty leccos obětovat to nahoru nejde“. To tu ale nikdo nerozporuje a kontrolu považuji za normální. Zmiňujete se, že jste neměl trenéra a nebyli ani další možnosti růstu, jak jste pak záhy pochopil. Dále jsem z vašeho příspěvku pochopil, že si uvědomujete, že se změnila doba a že úroveň znalostí a kvalita konkurence nebyla taková jako dnes. To je dobře. Takhle nějak to i popisoval pan Cvek na svém blogu, když nemohl trénovat se silným praktickým hráčem a takhle nějak to popisuje i Markoš, když se zamýšlí nad slovenskými talenty na nss.cz Vím, že to není jediný důvod, který rozhodl o výkonnosti toho či onoho velmistra, ale asi to byl podstatný důvod, když se tak často vyskytuje v různých příspěvcích. Promiňte, ale proč ŠSČR neinvestuje více peněz právě do takových tréninků (s IM, GM) a do uzavřených turnajů, když to je i podle zkušeností našich velmistrů ta správnější cesta, jak produkovat osmnáctileté hráče na úrovni 2500? Vím, že je to jen dílčí část mládežnického šachu, ale možná, že právě tady začíná ta motivace. Jak jsem pochopil (z jiných diskuzí), tak většina hráčů naší špičky nemá motivaci (alespoň nějakou dobu) být profesionálem. Motivaci stát se MS ani nehledám. A kde není motivace, tak tam nejsou výsledky. Prostě bez výsledků (v tak velké konkurenci sportů) nebude žádná společenská prestiž, žádná publicita, adekvátní ohodnocení vloženého času a úsilí, sportovní vzory a zájem o šachy. A tady se opět dostáváme k práci s mládeží.
+0 /-0 | 19.05.2015 11:53

Marek Vokáč

kedvis: Mám divný dojem, že jste toho do jednoho kotlíku vložil příliš mnoho, a mě to trochu mate. Přijde mi to rozkročené do příliš velké šířky, začínáme dvanáctiletými dětmi a končíme hráči úrovně 2700, to je jako předělat celý svět. Raději bych se držel postupných kroků, tato koncepce má za cíl dát nějaký řád práci s mládeží od začátečníků do kategorie osmnáctiletých. Jistě má smysl uvažovat i o tom, co budou dělat dál, ale řešil bych to až když budeme tímto systémem produkovat osmnáctileté hráče úrovně 2500, a to je zatím poměrně vzdálený cíl.

Mohu vám říci, co motivovalo mě - chtěl jsem vítězit a bylo mi jasné, že každý krok výše si musím odpracovat.Ve dvanácti, v patnácti i ve dvaceti. Výsledek MČR mužů 1978 vám napoví, jak se mi to dařilo. Byla ovšem jiná doba, žádného trenéra jsem neměl, ale úroveň znalostí a kvalita konkurence nebyla taková jako dnes. A nebyly ani další možnosti růstu, jak jsem pak záhy pochopil. Bez vůle pracovat a ochoty leccost obětovat to nahoru nejde, na to jsou všechny statistiky krátké.

Můžeme vytvářet prostor pro širší masovou základnu, dávat mladým kvalitnější základy a vytvářet jim více příležitostí se prosadit.Toho chceme touto koncepcí dosáhnout, a touto diskusí si chceme vyjasnit, jakými metodami máme postupovat. Už jen to, že cítíme nutnost zavádět kontrolu plnění povinností není dobré vysvědčení pro dosavadní dlouhodobý vývoj práce s mládeží. Některé statistiky máme, ovšem až z úrovně IT a MS/ME. Z nich je hlavně jasné, že každý jednotlivec je jiný. Ale nechci se tu zaplést do problematiky statistik, jednoduše je zatím nepovažujeme za vhodný primární parametr pro rozhodování. Navrhněte konkrétní kriteria, o kterých mluvíte, a případně i jejich vzájemnou váhu, tím se nejlépe posuneme dále.

+0 /-0 | 19.05.2015 00:54

kedvis7
Marek Vokáč: Děkuji za reakci. Dost věcí lze posoudit na základě jasných kritérií a jejich váhy. Podívejte se na známkování ve škole. Žáci, kteří chodí za školu, mají nejen kázeňské tresty, ale i horší známky. Nechci nic stavět na povinnosti, ale nějaké jasně dané podmínky být musí. Šachy se také hrají na základě pravidel. Každý by měl pochopit, že pokud něco chce, tak pro to musí něco udělat. Myslím, že ochotu trénovat můžete posoudit z hlediska plnění povinností, kdy při jejich neplnění nemůže šachista očekávat plusové body. Samozřejmě, že mohou existovat okolnosti, kdy se toto hodnocení může poupravit, ale to nic nemění na tom, že tento přístup je transparentní i spravedlivý. Určitě není nijak složité udělat tabulku v Excelu a nastavit jasná a srozumitelná kritéria (alespoň přibližně). Tu pak zveřejnit. Když se podíváme na současnou českou špičku, tak mi připadá, že kromě Davida a Viktora nemáme žádné hráče, kteří by měli nějaké větší ambice. Naši mladí talentování hráči to dotahují na 2500 a pak už postrádají motivaci. Většina z nich hraje šachy jen pro zábavu a menší přivýdělek. Nechci ani nemohu posuzovat jejich talent a píli, ale přijde mi, že řízení způsobem -vše je jen na vás- se neosvědčilo a měli bychom se z něj poučit. Stejně tak si nemyslím, že správným přístupem je masovost, kdy se snažíme objevit talent typu Davida Navary (velmi podobné zlatokopům). Myslím, že řešení existuje a mělo by se přihlédnout k názorům talentovaných hráčů, dnešních velmistrů i trenérů (např. nedávno GM Cvek, GM Markoš). Pokud bych se měl pokusit o nějaký racionální pohled, tak bych se nejprve snažil vychovat několik dobrých hráčů (2600 ) a vytvořil bych dobré podmínky pro jednoho až dva profesionální trenéry mládeže (IM, GM). S těch 2600 může vzejít jeden 2700 To by mohlo být řešením pro naši reprezentaci. Stipendium bych rozděloval především podle výsledků (závislé od úrovně hráče) a ne hlavně podle věku a velmi volatilního ratingu. Dosažených 100 bodů od hranice 2500 nebo 200 bodu od hranice 2300 je něco jiného než např. dosažení 300 bodů od hranice 2000 Předpokládám, že k dosažení podobných met bude nutná práce talentů a pokud ne, tak díky za to, že tu máme supertalenty. Stejně tak to vidím i o pořádání uzavřených turnajů (zisk norem posunuje výkonost a je motivací pro mladé a nadějné hráče). Co myslíte, že motivuje hráče od 12 let, 15 let a juniory? A pokud tu máme několik výraznějších talentů, tak co bude motivovat je? Poslední kapitolou je dlouhodobý vývoj práce s mládeží. Na toto téma neexistuje žádná souhrnná statistika a objektivní pohled. Chtěl bych se zeptat proč? Myslím, že jsme měli několik výrazných talentů o které jsme přišli (různé důvody) a zatím se toho moc nezměnilo. A co třeba to, že potom co hráči opustí mládežnické kategorie (např. po polofinále), tak postupně přicházíme o docela velké množství mladých hráčů, kteří by mohli posílit naše ligy a nebo časem pomoci i s tréninkem dětí. Přemýšleli jste ve své strategii i o této skupině mladých hráčů?
+0 /-0 | 18.05.2015 11:20

Jablko-malum

Je super, že se taková diskuse vede.

Mně se líbila myšlenka pana Kedvise27 ohledně uzavřených turnajů pro talenty. To se mi líbí. Vždyť lze hrát i dvě partie měsíčně (tyhle), sjet se kvůli nim, zahrát je a hned je rozebrat s hráči, ti by přitom dopředu věděli s kým budou hrát, učili by se přípravě na soupeře. Uzavřený turnaj je podle mého účinnější trénink než ten švýcarským systémem.

+0 /-0 | 17.05.2015 20:32

Marek Vokáč

kedvis: pokud správně rozumím, chtěl byste nějakou objektivní matematiku. Pochybuji, že je něco takového technicky možné, kritérií je spousta a jejich váha sporná. Jak chcete kvantifikovat třeba zájem trénovat? Komentář k IT 2015 myslím směr změn ukazuje, raději půjdeme cestou postupných kroků než revolučními změnami všeho. Jinak uvádíte body, které myslím v koncepci jsou (KTCM, IT, motivační stipendia, soustředění a tábor). Speciální turnaje nechystáme, chceme využít již stávající turnaje (dospělých), je jich myslím poměrně dost. Navíc je to stejně jako soutěže v zahraničí dost finančně náročné. Ze stejného důvodu musíme v nějakém věku podporu zastavit, omezenou podporu dostávají ještě ti nejlepší do 20 let, tu ovšem už do práce s mládeží nezahrnujeme.

Sponzoři a jiné zdroje dalších financí by se samozřejmě hodili, ale TMK a KM to nemají v popisu práce a ani na to nemají kvalifikaci, k tomu by měly být jiné orgány svazu. Výsledky ovšem zatím nic moc.

A dlouhodobý vývoj práce s mládeží raději někdy jindy, bylo by to dlouhé a subjektivní. Rozhodně nás čeká hodně práce.

+0 /-0 | 17.05.2015 20:04

Marek Vokáč

Vyrojilo se toho hodně, zkusím zareagovat.

zp: Za projekt podpory kroužků moc mluvit nechci, vaše myšlenka není nezajímavá. Zpřísnění parametrů by nemělo být na škodu, v jejich tvorbě má ale slovo i krajský svaz, chtělo by to přitlačit i na této úrovni.

Nejsem příznivcem štěpení KTCM na "oddílová" minicentra, snesu to ještě tak na severu Moravy, mimo jiné i z vámi uvedených důvodů. Máme ale k dispozici jen omezené "donucovací" prostředky, v projektu KTCM poskytujeme krajům hodně autonomie, o zlepšení je třeba usilovat především u orgánů krajských svazů.

zs: Všechno je o lidech. Malá místa to nemají snadné, ale to nikdo. Bude to hodně o schopnosti spolupracovat i se sousedy. Já doufám, že KTCM jednou dobudujeme do podoby, kdy budou organizovat na akce krajské výpravy s trenérským doprovodem, a rodiče budou mít volno.

Děti ze šachových rodin to mají v něčem lehčí a v něčem těžší, vždycky hodně záleží na rodičích a jejich ambicích. Moc jsem to sice nikdy nezkoumal, ale v naší špičce myslím "šachové" rodiny nepřevládají. Důležitější je myslím to, jak moc chce samotné dítě.

+0 /-0 | 17.05.2015 19:12

zp

Dobrý den všem,

skutečně lze za aktivního člena "kroužku šachu", který by měl vychovávat zmiňované budoucí "mistry", považovat někoho, kdo se v uvedeném období zúčastní dvou akcí z uvedeného seznamu?  Který oddíl by zasluhoval větší podporu? Ten který je na malém městě a má omezený počet dětí, ale je jich 95% aktivních. ( Často o 200% více než požaduje schválený dokument ... ). Nebo "velkoklub z velkého města" kde hraje skutečně pravidelně 15-20% dětí? Zbytek se jich "rozdělí" na dvě akce v sezóně a peníze přijdou. 

KTCM - pokud oddíly za tyto "centra" označené nemají vlastní hráče v kategorii např. "A" ( nejlepší hráči v kraji), jak je přimět k pořádání kvalitního soustředění pro uvedenou skupinu. Příklad JČ kraje, kde byl zveřejněn seznam hráčů ve třech skupinách A,B,C a kdy každý oddíl má v "A" třeba 2 či méně. Pochopitelně chtějí akci využít pouze ku prospěchu vlastnímu. Neměly by být příspěvky na skupinu "A" podstatně vyšší aby motivovali KTCM k pořádání soustředění? Takto na tom, bohužel pro talenty, nebudou mít zájem. 

Absolutní souhlas s příspěvkem "zs" a "poutníka". Jsou zřejmě psané podle zkušeností z praxe.

 

+0 /-0 | 17.05.2015 16:44

Playboy

Koncept vypadá velice zajímavě, KONEČNĚ, ještě, aby se jej dařilo naplnit dlouhodoběji smiley

Problémem českých mladých hráčů vidím v tom, že se uspokojí uchlácholením sběru medailí na domácí scéně, kde skutečně elo 2200-2300 ve starších kategoriích v klidu stačí, ale tam to končí .... Snad se povede rozšířit větší základnu silných šachistů, aby byla VĚTŠÍ MOTIVACE pro ty, kteří vyčnívají "nyní", aby se stále zlepšovali smiley ...

+0 /-0 | 17.05.2015 13:48

kedvis7
Jsem velmi rád, že se zde objevuje článek TM a KM ŠSČR. Čekal jsem spíše nějaký rozhovor, ale i tento obsáhlý koncepční materiál mě zaujal. Osobně se mi líbila příloha „Koncepce Kaňovský konkurz RTM“. Snad bych jen upravil některé tabulky do aktuální podoby práce s talenty 2015 a uvítal bych i nějakou dlouhodobější statistiku. Osobně by mě zajímalo, jak se vyvíjí dlouhodobá práce s mládeži, co se osvědčilo i co ne, k jakým změnám dojde. Z různých diskuzí jsem došel k těmto závěrům. Rád bych znal váš názor a také by mě zajímalo, kdy a jak se dozvíme o určitých změnách. Za ideální nevidím to, že se tyto informace dají získat jen ze zpráv TM a KM ŠSČR. Jasné a především podrobně popsané podmínky výběru talentů. Rozhodně se vyhnout obecným formulacím a pokud možno nastavit konkrétní a co nejvíce měřitelná kritéria (např. v tabulce používat vážený aritmetický průměr a to podle důležitosti kritéria). Tyto informace by měli být transparentní a veřejně dostupné. Do 10 -12 let podporovat širší okruh hráčů, ze kterých se časem vyčlení ti nejlepší. U starší kategorie podporovat menší skupinu hráčů. Měli by se vytipovat určití hráči a budou-li chtít, tak s nimi sepsat speciální smlouvu. Ta by zahrnovala velkou podporu, ale i povinnosti a do budoucna spolupráci při rozvoji dalších talentů (Cvek, Markoš). Intenzivnější kontakt reprezentačních trenéru s vybranými talenty. Promyslet uskutečňování přípravy hráčů na MS a ME tak, aby byli zahrnuty i zkušenosti trenéra (nemyslím reprezentačního trenéra). Intenzivní spolupráce se silným praktickým hráčem (podle šachové úrovně). Do úrovně 2100 by šlo spíše o dobrého pedagoga a silného hráče, nad 2100 titulovaného hráče. Pro TOP špičku minimálně IM, nejlépe GM. Samozřejmě, že vždy je potřeba alespoň trochu pedagogického přístupu. Nikde jsem si nevšiml, že se budou pořádat nějaké uzavřené turnaje (zaměřené na růst vybraných talentů). Účast na mezinárodních akcích (družstva). Zaměřit se nejen na individuální výkony, ale i na dobrý mládežnický tým. Myslím, že se neúčastníme důležitých akcí. I nadále podchytit zájem mladých hráčů, kteří opouští mládežnické kategorie. Určitou snahu, která by umožnila získat i další podporu od (státu, obcí, sponzorů, nadací). Věnuje se této věci někdo z TM nebo KM ŠSČR? Zatím mě toho více nenapadá.
+0 /-0 | 17.05.2015 13:42

zs

Pořád si myslím, že je to o lidech. Všude. Nevím, jestli sebelepší koncepce pomůže rozvoji šachu, když nebudou na konci pyramidy lidi ochotní dělat něco za "hubičku".  Znám školu a třídu, kde probíhá druhým rokem projekt Šachy do škol, ale nikdo z této třídy se nezúčastnil ani jednoho turnaje ani třeba Přeboru škol. Nevím, co bude potom výstupem tohoto projektu v tomto konkrétním případě.

Dále na úrovni města existuje šachový klub na okresní úrovni, kam chodí většinou sympatičtí důchodci, ale už je vidím, jak se rozčilují s desetiletými dětmi, pokud není absolutní zažranec nebo tam nemá vnuky.

A když jezdíte do Krajského tréninkového centra mládeže, jsou tam všichni dohromady. A na soutěže tedy s dětmi nejezdí, to si obstarávají rodiče. Takže děcka na turnajích asi pořád dělají ty samé chyby, protože na ně nikdo nedohlíží a neporadí.

Já si myslím jedno, dítě většinou musí být z šachové rodiny, jinak moc šancí na velký vzestup nemá. Mě by zajímala statistika, kolik procent mládeže a dětí na špici pochází z šachové rodiny a kolik ne. Pokud ne, tak prostě musí mít obrovské štěstí na trenéry, což ale neovlivní, a rodina si nemůže z časových ani finančních důvodů dojíždět někam třeba 70 km. A tu je ten zakopaný pes. Možná nějak motivovat ty venkovské, městské kluby, aby měli i mládežnickou sekci. Já prostě nevím.

+0 /-0 | 17.05.2015 13:34

Poutnik

Všechny body vypadají rámcově dobře. Jediné s čím zde dlouhodobě nesouhlasím je projekt "šachy do škol". Kdo má doma školáky tak moc dobře ví, jak vypadají dnešní osnovy. Na co je kladen důraz a co je po dětech požadováno. Také ví, co je zcela opomíjeno a přehlíženo. Budete tlačit aby se studenti VŠ pedagogické zaměřili i na šachy. Jenže oni k tomu nemají žádný vztah a bude to k ničemu. Vím o čem mluvím, protože jsem učil pár studentů pedagogiky hudbu. Prostě se naučili to co museli, zahořkle, naštvaně a bez zaujetí. Brali to jako nutné zlo k dosažení titulu. Neměli k hudbě vztah. Stejně tak do odskáčí šachy. Celý projekt je samozřejmě výhodný pro dodavatele šachového materiálu. Bude to dobrý kšeft. také se dobře přiživí pár lidí, kteří vypracují metodiku a nějakou učebnici.... Ale chápu, stejně jako minule, když jsem se proti tomuto projektu rozepsal, že zde mezi samými šachisty nebudu mít příliš pochopení. Každopádně bych byl raději, kdyby se mé dítě mohlo učit etice a estetice. Morálce a duševnímu zrání, než tahat figurkama. (což už ostatně umí od 4 let, ode mne)

+0 /-0 | 17.05.2015 13:31

Marek Vokáč

To pěšec - výběr talentů do značné míry závisí na tom, jakou cestu u šachovnice už onen talent urazil. Šachový trénink je běh na velmi dlouhou vzdálenost. Když do IT přichází ve 12 letech někdo, s kým je nutno začít práci od pěšcových koncovek, tak je něco špatně. Proto tak v koncepci zdůrazňujeme práci krajských tréninkových center. Právě v jejich péči musí mládež ve věku zhruba 10-14 urazit tu dlouhou cestu od pokročilého začátečníka do špičky ve své kategorii. V H14 máme momentálně 3 hráče přes 2000, z toho by moc neudělali ani v Číně. A v H12 jsou opět pouze 3 přes 1800. Sám vidíte, jak daleko je vašich 2200 (to by se mi také líbilo).

Další nesporně důležitý faktor je obecný vývoj mozku dítěte, podle našich zkušeností teprve někdy kolem 12 let je obvykle mozek dítěte připraven na intenzivnější tréninkovou práci, do té doby je trénink obvykle spíše hrou a řešením přímo zadávaných úkolů (tj. drill typu malá násobilka). To je samozřejmě silně individuální, dá se to jistě zlepšovat a rozvíjet rychleji, ale to už zase závisí na kvalitě základního výcviku začátečnků. Všechno jsou to prostě spojité nádoby, každou z nich musíme naplnit kvalitnějším mokem.

+0 /-0 | 17.05.2015 13:14

pesec

Hodně pevné vůli při práci s mládeží, jen dotaz ohledně bodu 3: Výběr talentů ve věku 14-18 let mně přijde docela pozdě už i z psychologického hlediska hráče, je rozdíl začínat s profi tréninkem ve 14 letech s elem 2200, nebo 2400, v prvním případě s tím hráč daleko snadněji sekne flustrován když se podívá například na Čínu, ale i jinam, kde jsou v tomto věku hráči IM, někteří i GM. Nebylo by lepší zaměřit se už ve věku kolem 10 let na děti, které mají nějaké výsledky, projevují se pracovitostí, chutí hrát šachy a kteří mají podporu rodičů, okolí?

+0 /-0 | 17.05.2015 12:23

Pavel Vohnout

Drzim palce,  ať se podaří odsouhlasit kvalitní koncepci a najit ochotné lidi,  kteří ji budou uvádět v praxi. Přibližně deset let jsem vedl šachový kroužek pod hlavičkou DDM Praha 7 a Viktorie Žižkov. Za tu dobu se aktivnimi hraci stali dva kluci, kteří ale oba po skole skončili. V rámci kroužků jsme odjížděli pražské turnaje pořádané KMPŠS,  dejme tomu 6 za školní rok. To znamená v podstatě šest víkendů, ktere vedoucí musi obětovat. Ne každý to dokáže a má vubec možnost... Na kolik turnaju jste doprovodila deti Vy,  Ofco? 

+0 /-0 | 17.05.2015 11:55

jaroslavsysel
Muj dojem je, ze bez Ministerstva skolstvi zustane problematika na polovicni ceste...Domnivam se, ze je treba, aby v kazde spadove skole byl alespon jednou tydne volitelny (kdyz uz ne povinny jako v Norsku pro 4. a 5. tridy) predmet sachu. Dale bych doporucil Polsko, jak tam to funguje....U webinaru bych nevymyslel Ameriku a decka mohou sledovat i videa na youtube v anglictine (nejlepsi videa a je jich spousta, mohou byt na strankach svazu). Dnes je anglictina pro deti nutnost a alespon se pri vyuce sachu priuci anglicky....
+0 /-0 | 17.05.2015 10:53

Petr Boleslav

N.Očník: souhlas, text upraven

+0 /-0 | 17.05.2015 10:32

N. Očník

Jakkoli proti koncepci nic nemám, tak začínat článek zmiňováním místních trollů je neseriózní a neprofesionální.

+0 /-0 | 17.05.2015 09:34

ofca
Jen dalši politika,podminkou zkvalitněni mladeže je kompletni změna vedeni za lidi poctivějši, nebo aspoň s novou chuti do prace. Tohle vedeni bohužel neuspělo, byť třebas ne úplně vlastni vinou, však neuspělo a odmita si to připustit a pokračuje. Na panu Kaňovskem si aspoň važim, že to pochopil, aspoň podle poslednich zprav.
+0 /-0 | 17.05.2015 07:10