Dlouhodobá
koncepce práce s mládeží v ŠSČR
1. Základní
principy
1.1 Intenzivní
příprava vybrané skupiny nejtalentovanějších hráčů a hráček
Zajišťuje
ŠSČR, řídí trenér reprezentace mládeže ve spolupráci se subkomisí mládeže TMK
1.2 Kvalitní
trénink pro co nejširší skupinu pokročilých hráčů a hráček
Zajišťuje
ŠSČR ve spolupráci s krajskými šachovými svazy
Podíl ŠSČR – Projekt KTCM, tvorba
metodických materiálů, vzdělávání trenérů, organizace soutěží mládeže na
republikové úrovni v kategoriích do 10, 12, 14, 16 a 18 let
1.3 Masový
rozvoj základny mládeže intenzivním programem náborových akcí
Zajišťuje
ŠSČR ve spolupráci s krajskými šachovými svazy
Podíl ŠSČR – Projekt Šachy do škol, Projekt
Podpora šachových kroužků, tvorba metodických materiálů, vzdělávání trenérů,
mediální propagace, organizace Přeboru ČR školních družstev, organizace soutěží
mládeže na republikové úrovni v kategorii do 8 let.
2. Související
principy
2.1 Reprezentační
priority
Prioritou
je obsazení a výsledky MS a ME v kategoriích do 18 let. Ostatní obsazované
soutěže jsou chápány jako příprava pro prioritní kategorii.
2.2 Ekonomická
efektivita
Každoroční
vyhodnocování výsledků práce ve všech oblastech.
Reprezentace – výsledky na mezinárodních
soutěžích, plnění cílů individuálního tréninku
Projekt KTCM – výsledky na MČR jako základní
kriterium rozdělení dotace ŠSČR jednotlivým krajům
Projekt Šachy do škol – počet spolupracujících škol,
počet mládeže zapojené do projektu, účast v soutěžích přeboru školních
družstev
Projekt podpora šachových kroužků
– roční
statistické vyhodnocení rozdělené podpory, vyhodnocení kritérií účasti na
soutěžích rozhodných pro přidělení podpory.
2.3 Účast
v kvalitně obsazených soutěžích
Je nutno
hráče i jejich trenéry motivovat k účasti na kvalitně obsazených
soutěžích, především mezi dospělými, a omezovat účast na soutěžích, které svým
obsazením a tempem hry nepřispívají k dalšímu rozvoji hráče
2.4 Organizace
soutěží s ohledem na doprovod hráčů
Systém
soutěží mládeže musí především u mladších ročník vyžadujících doprovod
dospělých osob respektovat časové možnosti doprovodných osob (délka dovolené)
3. Intenzivní
příprava vybrané skupiny nejtalentovanějších hráčů a hráček
3.1 Individuální
trénink talentovaných hráčů
Týká se
skupiny 10-15 nejtalentovanějších šachistů podle výběru trenérské subkomise
TMK. Výběr se provádí vždy po skončení MČR mládeže v březnu každého roku.
Každý vybraný šachista spolupracuje celoročně s vybraným trenérem
minimálně 2. trenérské třídy. Trénink je hrazen z rozpočtu SSČR, rodiče
šachisty na něj přispívají do výše 1/3 nákladů.
Výběr
talentů je obvykle prováděn z věkových kategorií 14-18 let, výjimečně
mohou být zařazeny i mladší ročníky.
Kritériem
pro efektivitu IT bude plnění předem stanovených výkonnostních cílů, dlouhodobé
výsledky a účast v předem vybraných soutěžích, účast na soustředěních a
plnění dalších tréninkových úkolů stanovených ve smlouvách IT s trenéry a
rodiči.
3.2 Soustředění
talentované mládeže
Soustředění
vytváří prostor pro efektivní zpracování obecnějších tréninkových témat,
zajišťuje pestřejší komunikaci s různými trenéry a vytváří vhodné
prostředí pro upevňování kolektivních vztahů. Soustředění by měla být 3-4
vícedenní setkání doplněná účastí na letním šachovém táboře mládeže. Dalším
souvisejícím prvkem by mělo být zřízení Tréninkové akademie – krátká průběžná setkání
zaměřená na kontrolu plnění tréninkových úkolů. Teoreticky by tato akademie
mohla být realizována i prostřednictvím internetu vzhledem k technickým
problémům při jiném způsobu jejího provozování.
Limitujícím
faktorem je zde kalendář soutěží a rozpočtové možnosti ŠSČR.
3.3 Trénink
prostřednictvím internetu
Předpokládáme
další rozšíření a zintenzivnění těchto metod v dalších letech. Kromě
osobního kontaktu IT prostřednictvím Skype budou rozšiřovány a zdokonalovány
následující metody:
Webináře
– přednášky v rozsahu 90 minut na různá obecná témata (určitá kompenzace
nedostatečného studia výukové šachové literatury) se zachováním interaktivní
komunikace s posluchači.
Videopřednášky
– přednášky předních trenérů na různá obecná témata nahrané jako video a volně přístupné
na internetu prostřednictvím webu ŠSČR.
Internetový
kurz pro začínající a pokročilé šachisty – využití existujících internetových
výukových programů ze zahraničních zdrojů po vytvoření českého prostředí.
3.4 Motivační
metody
Pro
výjimečně talentované šachisty je zřízeno v rozpočtu ŠSČR motivační
stipendium jako ocenění vlastní píle a vůle k sebezdokonalování.
Stipendium bude využíváno pro IT s vybraným trenérem, pořizování
tréninkového vybavení (např. software) a pro účast na kvalitních soutěžích
s možností bojovat o normy mezinárodních titulů.
Efektivita
bude vyhodnocována každoročně při přípravě rozpočtu na následující rok.
4. Projekt
KTCM
Klíčová
složka celé koncepce práce s mládeží vzhledem k rozsahu a náročnosti
projektu. Vyžaduje vysokou míru spolupráce s krajskými šachovými svazy a
efektivně cíleně vynakládané prostředky. Oslovuje velmi široké spektrum
pokročilých šachistů v celé republice s cílem všeobecného zvýšení
obecných znalostí mládeže, zlepšení individuálních tréninkových návyků a zvýšení
motivace jednotlivých šachistů. Vyžaduje zapojení značného počtu
kvalifikovaných trenérů a iniciativní přístup všech KŠS.
Základním
podílem ŠSČR na projektu je finanční dotace projektu z rozpočtu ŠSČR, dále
příprava metodických materiálů a vzdělávání trenérů působících v KTCM.
Projekt zatím funguje 3 roky a probíhá postupné ladění jeho parametrů a forem
práce, které musí respektovat rozdílné podmínky jednotlivých KTCM.
5. Projekt
Šachy do škol
Významný
projekt, který by mohl převzít vůdčí roli v rámci masového rozvoje šachu.
Vyžaduje opět vysokou míru spolupráce s krajskými šachovými svazy a
efektivně cíleně vynakládané prostředky. V roce 2015 by mělo být dokončeno
vytvoření metodických materiálů pro potřeby projektu.
Další
vývoj projektu by měl být zaměřen na intenzivní spolupráci s vysokými
školami pedagogického směru s cílem získat co největší počet pedagogicky
vzdělaných vyučujících šachu, na mediální propagaci projektu a na intenzivní
rozšiřování počtu spolupracujících škol. Projekt by měl hledat cestu pro
podporu všech typů existujících šachových kroužků na základních školách, a měl
by se zaměřit na problematiku věkové diferenciace potenciálních žáků celého
projektu.
6. Projekt
Podpora šachových kroužků
Projekt
je další významnou součástí masového rozvoje šachu. Současně vytváří i důležitý
mezičlánek mezi projektem Šachy do škol a projektem KTCM, a je významným
motivačním prvkem masového rozvoje na úrovni klubů. Rovněž vyžaduje úzkou
spolupráci s KŠS především při vytváření parametrů pro stanovení výše podpory.
Projekt
byl zahájen v roce 2013, probíhá postupné ladění jeho parametrů, které
musí respektovat rozdílné podmínky jednotlivých KŠS.
7. Tvorba
metodických materiálů
Probíhá
kontinuální doplňování materiálů do publikovaných metodických plánů výuky
začátečníků a pokročilých pro potřeby KTCM, IT i klubových kroužků, vše je
postupně publikováno na webu ŠSČR. Využívány jsou starší aktualizované
materiály, závěrečné trenérské práce ze školení trenérů různých tříd, a nové
původní materiály zaplňující pokrytí mezer v metodických plánech.
Paralelně
vznikají nahrávky realizovaných webinářů, které budou publikovány na webu ŠSČR,
součástí plánu na rok 2015 jsou i další videopřednášky pro různé tréninkové
účely uvedené vesměs výše, rovněž budou publikovány na webu ŠSČR.
8. Vzdělávání
trenérů
Byl
schválen nový předpis pro vzdělávání trenérů a pokyny pro školení jednotlivých
trenérských tříd. Kromě standardních cyklů školení trenérů (ŠSČR realizuje
školení T2, Krajské svazy školení nižších tříd, FTVS pořádá nepravidelně
dálkové kurzy školení T1) je nutno zvýšit důraz na další průběžné vzdělávání
trenérů všech tříd – odstraňování metodických chyb v tréninku, informace o
nových tréninkových metodách, výměna zkušeností a praktické problémy tréninku.
V roce 2015 je připravována konference trenérů a speciální internetové
webináře pro trenéry. Další využívání těchto metod závisí na zájmu trenérské
veřejnosti.
9. Organizace
soutěží mládeže
Je nutno
principiálně rozlišit soutěže náborové a masové nezbytné pro oblast masového
rozvoje, soutěže postupové, určené pro pokročilé šachisty, a soutěže vrcholové
(úrovně MČR) určené především špičkovým šachistům celé ČR.
Významnou
součástí tohoto rozdělení je tempo hry v těchto soutěžích.
V soutěžích masového rozvoje vyhovuje libovolné tempo rapid šachu, smyslem
je odehrát celou soutěž v obecně přijatelné době. Pro věkové kategorie
8-12 je obecně vhodné takové tempo, které umožňuje alespoň ve vrcholových
soutěžích ratingování na ELO FIDE. Minimálně u kategorie do 12 let je již
vhodné zavádět standardní turnajové tempo pro vytvoření potřebných návyků pro
plnohodnotnou hru. Počínaje kategorií do 14 let je nutno výrazně omezit soutěže
v rapid šachu a soutěže hrát v běžném turnajovém tempu MS (i na
úrovni postupových soutěží), jedná se o nezbytnou součást přípravy na účast
v kvalitních soutěžích jak mezi dospělými, tak na mezinárodní úrovni.
Celá
problematika je velmi citlivá a komplikovaná, neboť je nutno brát v úvahu
různé specifické problémy jednotlivých krajů a jejich dlouhodobě zavedené
systémy soutěží. Přestavbu systému soutěží již KM zahájila, její prosazování a
optimální podoba ovšem vyžaduje značné diplomatické umění a širokou spolupráci
všech KŠS.
10. Mediální
propagace
V této
oblasti zatím chybí nějaká ucelená koncepce, mediální materiály vznikají ad
hoc, často bez významného zapojení ŠSČR, pouze z iniciativy jednotlivých
aktivních pracovníků s mládeží nebo významných klubových center mládeže.
Zvláštní
pozornost si zasluhuje především projekt Šachy do škol, kde je mediální
propagace důležitým prvkem rozšiřování spolupráce se školami. Další oblastí,
která by zasluhovala pozornost, je prezentace úspěchů mládežnické reprezentace
a jednotlivých špičkových talentů z IT.
Oceňování
„Trenér roku“ a Talent roku“ je vhodným motivačním prvkem, optimální by bylo i
výraznější zapojení do podobných projektů organizovaných mimo rámec ŠSČR.
11. Finanční
náklady
Závěrečný,
ale svým způsobem rozhodující prvek celé koncepce práce s mládeží.
Východiskem tohoto bodu je stávající rozpočet ŠSČR na rok 2015.
Oblast reprezentace má určitou standardní podobu,
finanční náklady závisí víceméně na místě, kde se reprezentační soutěže
odehrají. Plánované rozdělení soutěží MS/ME na kategorie 8-12 a 14-18
pravděpodobně náklady v dalších letech nepatrně zvýší, otázkou je ovšem i
vývoj kurzů euro/USD. Zařazení dalších významných mezinárodních soutěží mládeže
zřejmě bude nutno řešit ad hoc každoročně při tvorbě rozpočtu ŠSČR. (405.000 + a)
Oblast IT má dlouhodobě stabilizovanou
finanční náročnost, která zřejmě potřebám vyhovuje. (550.000)
Oblast soustředění mládeže zřejmě bude vyžadovat nárůst
prostředků vzhledem k uvažovanému letnímu táboru a dalších výše uvedených
záměrů, předběžný odhad cca o 50 % na výši 120.000 Kč. (80.000 + b)
Motivační stipendium má zřejmě vyhovující podobu,
závisí na počtu vybraných talentů (v roce 2015 dimenzováno na 2 hráče). (100.000)
Projekt KTCM vzhledem ke svému významu bude
vyžadovat vyšší finanční prostředky. K diskusi je otázka konkrétního
vyžití tohoto zvýšení, pro které je možno zavést další parametry rozdělování.
Další otevřenou otázkou je spolufinancování tohoto projektu z rozpočtů
krajských svazů (s respektováním specifik jednotlivých KŠS) a spolufinancování
projektu z různých grantů na úrovni krajských a místních článků
samosprávy. (700.000
+ c)
Projekt Šachy do škol uzavře v roce 2015 finančně
náročné období tvorby metodických materiálů. Předpoklad je, že by měl být
zachován rozpočtový rozsah 500.000 Kč vzhledem k dalším cílům projektu
včetně mediální propagace. (500.000)
Projekt Podpora šachových kroužků bude pravděpodobně vyžadovat určité
kontinuální navyšování prostředků vzhledem k předpokládanému nárůstu
účastníků projektu a potřebě zachovat přiměřenou úroveň příspěvku všech stupňů.
(1,000.000 + d)
Tvorba metodických materiálů je v roce 2015 dimenzována
na řadu různých projektů, obecně lze říci kolik bude financí, tolik bude
metodických materiálů. Do této položky obecně zahrnuji i oblast internetového tréninku. Za minimální únosnou finanční
hladinu je momentálně možno považovat částku 200.000 Kč ročně (s korekcí podle
finanční náročnosti technických řešení). (175.000 + 80.000)
Vzdělávání trenérů je v roce 2015 nastaveno
přiměřeným způsobem, obecně by se mohlo ustálit na částce 50.000 Kč. (45.000 + e)
Náklady na soutěže lze momentálně obtížně
specifikovat. Obecně by bylo vhodné rozpočtové náklady zvýšit, otevřená je
otázka sponzorských a grantových příspěvků. (116.000 + f)
Mediální propagace je částečně zahrnuta do projektu
Šachy do škol, další případné náklady závisí na tom, zda bude realizovaná
nějaká širší koncepce v rámci ŠSČR. (0? + g)
Pro
přehlednost jsou u jednotlivých bodů uvedeny částky rozpočtu ŠSČR 2015 a místa
předpokládaného navyšování. Souhrn zmiňovaných nákladů rozpočtu ŠSČR
v roce 2015 činí 3,751.000 Kč, při
započítání zmíněných navýšení by mohlo jít o částku řádově 4,300.000 Kč.
Zpracoval 16. 4. 2015
Marek Vokáč
Přílohy s podrobnostmi:
Projekt KTCM 2015
Komentář k IT 2015
Projekt Podpora kroužků
Koncepce Kaňovský konkurz RTM
Marku,
- Předpokládám, že od KCM chceš odpověď autorizovanou emailem, ne zde, rozsahem by byl dlouhý příspěvek, vždyť několik dlouhých různorodýxch témat (za ligu jsem se např. KM již vyjadřoval v emailové diskusi).
- Čekám na zítřejší trenérský seminář (jak nazýváš konferencí - je to jedno, slovíčka), na který se těším, věřím, že si vyměníme zkušenosti, třeba své myšlenky poupravím, pak se vyjádřím.
- Jen bych nyní si dovolil říci, že KCM nefungují "3 roky" (jak píšeš), ale již od začátku století po utvořená šachových krajů. V mnoha krajích, netvrdím, že všude, ale povětšinou dobře. Nejprve neměly dotaci, pak zase ano, pak ne a teď ano. Náklady bývají řádově 10x větší než dotace, i tak dotace příznivá.
- Co funguje "jen" tři roky, to co bylo z krajů (nejen ode mne) opakovaně dlouhodobě kritizováno, je TMK pro mládež na úrovni ČR. Tam se zaspalo spousty času. OK, teď se o to snažíte. Tedy nejprve je potřeba spousty práce na úrovni ČR.
- KCM mají svojí koncepci na rok i déle a na většině krajů ji nemají špatnou, to je o koncepční práci, ne ze dne na den. Když přijde přípis v březnu 2015, jak mají kraje zpracovat do 30.4. 2015 o tom jak mají pracovat v roce 2015, v tom ohledu to asi není nejlepší. Ale ok, sepsal jsem, na část dotace ŠSČR jsem se vešel dle přání ŠSČR.
- Přeji, aby TMK měla úspěch na poli ČR, pomohla krajům, kteří nevědí, všem krajům nabídla servis (samozřejmě do určité únosné meze) a vyměnila si zkušenosti s kraji, kde to funguje, i TMK ŠSČR zkušenosti z krajů mohou obohatit.
- Mohu se ve všem výše uvedeném mýlit, těším se na zítřejší seminář, výměnu názorů mezi kolegy trenéry a přednášejícími v moderované diskusi. Semináře trenérů, které po 90.letech minulého století úplně vymizely (pokud si je v krajích neudělali sami, jako třeba opakovaně v našem s moderovanou diskusí pozvaných trenérů kteří něco dokázali), a po kterých na úrovni ČR (nejen já), ale další zkušení trenéři volali, tady prostě 15 let chyběly.
jan: Ne že by to byl špatný nápad, ale uvědomujete si, že nemám žádnou kompetenci úkolovat krajské svazu a jejich orgány, potažmo jednotlivé kluby? Mohu úkolovat sebe a členy své komise TMK, od nás ale většina předložených materiálů (ve spolupráci s KM ŠSČR) pochází. Celá koncepce ale hodně závisí od toho, jak se k ní postaví právě kraje a kluby. Účast v diskusi je samozřejmě dobrovolná, a budu to chápat tak, že kdo mlčí = souhlasí. Jen si nebudu jist, jestli je mu také jasné s čím souhlasí.
Koncepci, kterou zpracoval Marek Vokáč je rozsáhlý a vyčerpávající materiál. Doporučuji, aby tento materiál byl rozpracován na 2.polololetí letošního roku formou plánu (úkoly, termíny, osobní odpovědnost). Pro kontrolu šachové veřejnosti jej dát na web nss. První kontrolu šachové veřejnosti doporčuji provést k 30.9.2015.
Na vyhledání klubů v okolí se dá momentálně použít projekt http://sportvokoli.cz/ od ČOV.
Re jaroslavsysel: Přesně to, co poptáváte se chystá. Oslovíme české trenéry a na webu ŠSČR bude přehled trenérů s kontakty a "regionem", kde se nachází (samozřejmě po souhlasu trenérů). Je to myšleno hlavně s ohledem na nový web, kde bychom rádi měli něco jako interaktivní mapu, kde bude možno vyhledat turnaje, kroužky, trenéry... Zatím se můžete obrátit s žádostí o radu na sekretariat@chess.cz
Pomohlo by na http://db.chess.cz/clen.php vyhledání trenérů podle třídy? Je u nich uveden i rating. Z pomocí oné databáze se dá zjistit i jejich mateřský klub. Sice to není s přímým kontaktem, ale to vám mohu obstarat, až si někoho vyberete.
ZMB: Vždyť to přece všechno sám dobře víte. Úroveň je katastrofální, všichni to hrají špatně, nikdo nic neumí, nikdo nic nedělá. Dokonce bych s vámi výjimečně i v lecčems souhlasil. Cílem je stav zlepšit. O příčinách se názory budou různit. Vám se jistě bude líbit teze, že za všechno může svaz. Někdo jiný se třeba bude rozhlížet blíže ve svém okolí. Abychom se nehádali, budu tvrdit, že za to můžeme všichni. Tedy s prominutím i vy. Takže bychom s tím také všichni měli něco udělat. Co je na předloženém slohovém cvičení špatně? Málo konkrétní? Mělo by to 100 stran, to by nečetl nikdo. K tomu, co je v gesci ŠSČR, jsme dali, co máme. To si kritizujte, ale prosím věcně. Je ovšem spousta částí, ke kterým by se měli vyjadřovat a které by měli formulovat mnozí další.
Zdravím Roby. Však to snad tak podle vás obou i má být. Teď jak to udělat, aby bylo takových Kriebelů více.
zs: Něco podobného jsem si představoval v projektu Šdš i já, ale vydalo se to jinou cestou. Však jsem proto také ty metodiky na NSA psal (na webu svazu jsou všechny). Zůstalo to bohužel nedodělané, ty materiály mě začaly stát příliš mnoho autorského času a dostal jsem jiné úkoly. Navíc to přece jen není téma, které bych prováděl i trenérsky, a praktikové mě upozorňovali, že jdu lekcemi příliš rychlým tempem. Martin Beil se toho chce ujmout, může to být vhodné rozvíjení projektu Šdš, probereme to s manažerem projektu. Na webu svazu jsou ke stažení rovněž trenérské příručky E. Gonsiora, které by měla mít většina trenérů k dispozici, v nich je také celkem podrobně rozepsaný metodický plán výcviku.
Předkládání „výchozího koncepčního materiálu“, který má po diskuzi vést k vypracování „ostré verze“, je neefektivní. Až na výjimky je předložený materiál jen slohovým cvičením na dané téma, a zejména chybí jednoznačné hodnocení současného stavu mládežnického šachu, identifikace příčin tohoto současného stavu, a poté stanovení cílů a konkrétních opatření k dosažení těchto cílů. V této struktuře má být materiál předložen! Naopak u předloženého materiálu se v komentářích akorát utopíme v jednotlivostech a v opakovaných tezích p. Vokáče, že „velmistrem se stane nakonec stejně jen ten, kdo sám na sobě tvrdě pracuje“ - což všichni dobře víme a nerozporujeme. Tímto způsobem koncept zlepšení stavu našeho mládežnického šachu nevznikne.
Na youtubu ŠSČR je přednáška Pavla Šimáčka z MČR mládeže - https://www.youtube.com/watch?v=5lzNU6jS8dQ
Od příštího týdne se na stejném kanálu začnou objevovat webináře, uvidíme, třeba to pomůže, ikdyž to DVD není. (btw docela mrtvý formát, reálnějí by mi přišla "premium uživatelská sekce", kde by byla komerční videa či nějaké exkluzivnější materiály)
zs: Pokud budete mít zájem, napište mi prosím na email martinbeil64@gmail.com. Pokusil bych se Vám rozpracovat svazovou metodiku (tj. Metodika a Sbírka úloh od pana Herejka a moje Šachové cvičebnice) do jednotlivých výukových lekcí. Jestli se takový materiál ukáže jako užitečný, můžeme pak pověsit na web Šachy do škol volně ke stažení. Pravděpodobně se k tomu dostanu až o letních prázdninách, ale nápad se mi líbí. Martin Beil
Mám stejný pocit jako kedvis7, je to zbytečné se vměšovat do nějaké diskuze. Vše je v podstatě perfektní a funguje jak má. Mluvím za ty poslední z posledních - rodiče malého šachisty. Já ty cvičebnice z projektu znám, máme je i doma, ale prostě jsou to okruhy, ne metodika hodiny. Já si myslím, že by fandům trenérům a třeba i mi pomohla metodika jednotlivých hodin (tak 35 na jeden rok) na první rok, druhý rok, třetí, .... rok. Něco jako http://www.chess.cz/www/assets/files/mladez/metodika/NSA_Lekce_1.pdf Metodické materiály Novoborské šachové akademie. Kdyby to nedělali v kroužku, tak by to mohli dělat rodiče. Nejsem ambiciózní, ale nechci, aby můj syn prohrával jenom kvůli tomu, že mu nejsme vytvořit takové podmínky jako mají stejně talentovaní vnejlepších mládežnických klubech, kde se trénuje. V tom našem se chodí jenom hrát šachy. Nebudu jmenovat ve kterém, to zase ne, díky i za to, že to vůbec někdo dělá. Myslím si, že by se pak dalo podle splnění těchto hodin i zjistit (třeba rodiče), jestli se něco v kroužku dělá nebo ne. A ještě jednou, já nemám nic proti trenérům, já bych to dělat nechtěla, vážím si jejich práce, ale na druhou stranu pokud nebudou šachy brány jako plnohodnotný sport, kde se musí i trénovat a tréninky musí splňovat určité parametry, tak to vážnosti šachu nepřidá.
jaroslavsysel: Zdravím, DVD s přednáškama + soubory v cbv (např. obsah co se bere na webinářích) českých GM a IM je úžasný nápad. Inspiraci hledejme na na Slovensku, např. videokomentáře Jana Markoše: http://www.sachypalka.cz/videokomentare-gm-jana-markosa_6-2821
Marek Vokáč: ŠSČR by se měl podílet na překladu kvalitních učebnic top trenérů (Dvoreckij, Jusupov, Aagaard). Případně stávající materiály a metodiku rozšířit pro hráče: 1600, 1800, 2000, 2200 kteří nemají trenéra.
Robert Cvek: Blog o trénování by byl pro šachisty určitě přínosný.
zs: Učebnice, metodika, cvičebnice pro děti existují: http://www.sachydoskol.cz/clMaterialy.php
MaX: Školení trenérů probíhá průběžně v režii jednotlivých krajských ŠS, např.: http://khss.chess.cz/?p=6737 nebo http://www.chess.cz/www/informace/komise/tmk/dokumenty/konference-treneru-sachu-2015.html
Já bych měla jeden nápad pro ty menší šachisty a nezkušené trenéry, případně rodiče. Udělat učebnice s přesnými metodikami průběhu hodiny na 60 minut. Prostě kontrola domácích úkolů, vysvětlení nové věci, procvičení nové věci, zadání domácích úkolů a druhá hodina na to přesně navazuje. Vím, že je spousta učebnic a metodik (znám i ty úplně nové), tam jsou ale úkoly tématicky uspořádány, ne jako hodina. Pomohlo by to trenérům, kteří nejsou třeba tak didakticky na výši, aby děti úkolovali, pomohlo by to rodičům, ti by to s dítětem v rámci možností mohli procvičovat (a když by nebyl na tréninku, tak by to doma dohnal), pomohlo by to dětem. Tréninky syna probíhají prostě chaotickým způsobem, co tak slyším, není to nic výjimečného, protože i když jsou trenéři dobří hráči, kvalitní lidé, ale nejsou připraveni na nynější děti a řekněme si, děti jsou o hodně jiní, než ti, co se narodili před rokem 1989. Díky těmto příručkám by mohli být i trenéři částečně kontrolováni, kam došli, co naučili. Kdo se z dětí chce posunout dále, domácí úkoly by dělal, kdo nechce, ať nedělá, ale všichni by tu možnost měli.
Zdravím všechny, nemám času, ale snad mi něco neuniklo.
Marku: trénuji co se týče svazu jenom Tadeáše. Nebo spíše dotrénoval. Má maturitu, půjde do Prahy. Nejsem si vědom, že bych něco jiného skrze svaz dělal :-)
Jinak souhlasím s názory pana Kedvise.
Na téma tréninku přes svaz (můj osobní názor - jak by měl vypadat, z mé zkušenosti a hráčů se skterým jsem se na toto téma bavil, nicméně šlo by už o hráče silné, tak minimálně 2200+) jsem promyslel blog, ale nemám sílu a čas ho napsat.
kedvis: Proč myslíte, že to nemá smysl? Nebo proč si to myslí "ti ostatní"? Dobrá, zkusím se ptát já:
Jak se ve vašem klubu pracuje s mládeží? Jak se s mládeží pracuje ve vašem kraji? Co by se mělo udělat, aby byly děti z vašeho klubu, z vašeho kraje úspěšnější? A kdo by to měl udělat? Jaké turnaje by měly vaše děti hrát? Jak se u nich vytváří "parta"? Co je tedy motivuje k tréninku šachu? Proč děti ve vašem klubu/kraji přestávají hrát šachy, když opouštějí mládežnické kategorie?
Můj pohled na tyto otázky je determinován tím, že se častěji setkávám tak s třicítkou těch relativně nejlepších mladých šachistů u nás, ale to nemusí být statisticky optimální skupina pro naše problémy. Rozhodně mě zajímá pohed i z jiné výkonnostní úrovně.
Jejda, vždyť Marki to říká tak jasně - "Mal som aj pred ním dobrých trénerov" - s Luboškem začal trénovat až ve chvíli, když byl na velmistrovský šach připravený, když už dosáhl takové úrovně znalostí, že dokázal chápat "ako uvažuje veľmajster". Já si nemyslím, že je u nás takový problém vysvětlovat připraveným hráčů jak uvažuje velmistr. Problém je v tom, že těch pripravených hráčů je strašlivě málo.
Nevím, jestli budou komerční DVD (jsme moc dobří ve výrobě kopií), ale něco podobného určitě bude. Ani na webinářích nechceme vydělávat, je to spíš další dotace pro trénink mládeže. Možná to není správná obchodní politika, tohle nadání nám asi chybí. Chce se někdo chopit mezery na trhu?
re jaroslavsysel: hlavní problém (obchodní) je v té angličtině. Nejen že rodilých AJ mluvících je tak 20-25 násobek čeština/slovenština, ale hlavně je to prostě mezinárodní jazyk, takže těch možných kupujíích je ještě více. Španěliština, čínština, ruština, trochu němčina, franzouština. Ostatní jazyky mají prostě těžkou pozici. A 500,-/1 kus DVD?
Bavil jsem se o smyslu této diskuze a podle názoru ostatních to nemá žádný smysl. Děkuji za již obdrženou reakci. Více se k této věci nebudu vyjadřovat.
@M.V.: Přesně, taky se vždycky mírně osypu, když vidím všechny ty Frýdečáky apod. hrát jednu a tu samou variantu a příští rok zase jinou, podle toho, co do nich jejich trenér nahustí. Je třeba myslet vlastní hlavou už zamlada, ke stáru bude pozdě!
Kdo pracoval v IT jsem nevěděl. Dělá se to neefektivně?
V blogu pana Cveka: „Tato vybraná elita by měla osobního trenéra - silného praktického hráče (minimálně IM). Tréninky by byly časté a pravidelné. Trenér by se snažil předat všechno, co se o šachu dozvěděl….“
První jmenovaný je zařazen do IT.
V článku pana Markoše: „Podporme masívne niekoľko málo tých, ktorí majú šancu stať sa silnými veľmajstrami, podporme kvalitu miesto kvantity.“ nebo „Ľuboš mi ukázal, ako sa hrá šach na veľmajstrovskej úrovni, ukázal mi, ako uvažuje veľmajster. Mal som aj pred ním dobrých trénerov, ale ani jeden z nich nerozumel šachu tak, ako on. To sa z knižiek nenaučíte, ani engine vám to nepovie. Bez tejto skúsenosti sa podľa mňa vychovať veľmajster nedá.“
Druhý jmenovaný zná situaci slovenských talentů (asi mají individuální tréninky).
A to podstatné z uvedeného příkladu? Startovní čára IT nemůže být "téměř nic"! Náš tréninkový proces jednoduše musí ve věku 7-12 let odvést mnohem více efektivní práce než dosud. Teprve pak může IT produkovat více hráčů, kteří od 15 let ohrožují normy a rating kolem 2400. Rodiče chci upozornit, že začínat IT od 7 let nemá příliš velký smysl, je to drahé, a jen zřídka se dá v tomto věku rozeznat, jaké šachové perspektivy dítě má. Pár takových sice ve světovém šachu chodí, ale nikdo nikdy nespočítá, jakou má tato metoda úmrtnost.
Aha, možná na webu nejsou k dohledání některé informace. Takže například jen vloni v IT pracovali trenéř Polák, Cvek, Petr, Vokáč, Konopka, Talla, Velička, Jasný, Berezjuk, Juřek, Hausner, Gonsior a pár dalších (mladší ročníky), někdo více, někdo méně, jak jsou zrovna dislokováni talenti, pár dalších osvědčených je ještě v rezervě. Řada z nich jezdí také přednášet na různá soustředění a tábory, pracují v klubových mládežnických centrech. To by snad k otázce tréninku s IM a GM mohlo stačit. Myslím, že většina těchto trenérů provází své svěřence i na openy dospělých, připravuje je na partie, rozebírá je s nimi a předává jim i své turnajové zkušenosti. Zde moc problémů nevidím. Možná to děláme špatně, asi by to chtělo větší intenzitu (! - ale je dítě stroj na šachy?), je dost problémů s kalendářem soutěží - s tím se nějak utkáme (viz IT a RTM).
Abyste si udělal trochu lepší představu o náročnosti celého procesu, posloužím vám malým příkladem. Začínal jsem spolupracovat s Janou Maříkovou jako přebornicí D12 téměř z ničeho. Na své poslední MS D18 jela jako 7. hráčka světového žebříčku této kategorie, již začínala ostřelovat normy WIM a klepat na dveře naší reprezentace žen. Kdybych byl trochu surovější trenér, mohli jsme těch 6 let urychlit tak o rok (s bičem snad i o dva), ale já učím své svěřence i samostatnosti, a nechávám je volit takovou intenzitu tréninku, jaká jim právě vyhovuje. Vychovávám osobnosti, které si budou umět poradit i bez trenéra, netoužím mít roboty, kteří jen plní povely trenéra, a bez něho jsou poloviční. Nebudou možná hvězdami v 15 letech, ale budou připraveni samostatně růst ještě v mnoha dalších letech. A nemusí to být jen v šachu, to je jen a jen jejich vlastní volba.
strelec: Může být trochu více konkrétní?
ad Kedvis7: S kriterii, postupy, názory na mládežnický šach polemizovat nebudu, ale celý ten "balík opatření" mi vychází spíš jako velký tréninkový kemp.......
kedvis: Mám divný dojem, že jste toho do jednoho kotlíku vložil příliš mnoho, a mě to trochu mate. Přijde mi to rozkročené do příliš velké šířky, začínáme dvanáctiletými dětmi a končíme hráči úrovně 2700, to je jako předělat celý svět. Raději bych se držel postupných kroků, tato koncepce má za cíl dát nějaký řád práci s mládeží od začátečníků do kategorie osmnáctiletých. Jistě má smysl uvažovat i o tom, co budou dělat dál, ale řešil bych to až když budeme tímto systémem produkovat osmnáctileté hráče úrovně 2500, a to je zatím poměrně vzdálený cíl.
Mohu vám říci, co motivovalo mě - chtěl jsem vítězit a bylo mi jasné, že každý krok výše si musím odpracovat.Ve dvanácti, v patnácti i ve dvaceti. Výsledek MČR mužů 1978 vám napoví, jak se mi to dařilo. Byla ovšem jiná doba, žádného trenéra jsem neměl, ale úroveň znalostí a kvalita konkurence nebyla taková jako dnes. A nebyly ani další možnosti růstu, jak jsem pak záhy pochopil. Bez vůle pracovat a ochoty leccost obětovat to nahoru nejde, na to jsou všechny statistiky krátké.
Můžeme vytvářet prostor pro širší masovou základnu, dávat mladým kvalitnější základy a vytvářet jim více příležitostí se prosadit.Toho chceme touto koncepcí dosáhnout, a touto diskusí si chceme vyjasnit, jakými metodami máme postupovat. Už jen to, že cítíme nutnost zavádět kontrolu plnění povinností není dobré vysvědčení pro dosavadní dlouhodobý vývoj práce s mládeží. Některé statistiky máme, ovšem až z úrovně IT a MS/ME. Z nich je hlavně jasné, že každý jednotlivec je jiný. Ale nechci se tu zaplést do problematiky statistik, jednoduše je zatím nepovažujeme za vhodný primární parametr pro rozhodování. Navrhněte konkrétní kriteria, o kterých mluvíte, a případně i jejich vzájemnou váhu, tím se nejlépe posuneme dále.
Je super, že se taková diskuse vede.
Mně se líbila myšlenka pana Kedvise27 ohledně uzavřených turnajů pro talenty. To se mi líbí. Vždyť lze hrát i dvě partie měsíčně (tyhle), sjet se kvůli nim, zahrát je a hned je rozebrat s hráči, ti by přitom dopředu věděli s kým budou hrát, učili by se přípravě na soupeře. Uzavřený turnaj je podle mého účinnější trénink než ten švýcarským systémem.
kedvis: pokud správně rozumím, chtěl byste nějakou objektivní matematiku. Pochybuji, že je něco takového technicky možné, kritérií je spousta a jejich váha sporná. Jak chcete kvantifikovat třeba zájem trénovat? Komentář k IT 2015 myslím směr změn ukazuje, raději půjdeme cestou postupných kroků než revolučními změnami všeho. Jinak uvádíte body, které myslím v koncepci jsou (KTCM, IT, motivační stipendia, soustředění a tábor). Speciální turnaje nechystáme, chceme využít již stávající turnaje (dospělých), je jich myslím poměrně dost. Navíc je to stejně jako soutěže v zahraničí dost finančně náročné. Ze stejného důvodu musíme v nějakém věku podporu zastavit, omezenou podporu dostávají ještě ti nejlepší do 20 let, tu ovšem už do práce s mládeží nezahrnujeme.
Sponzoři a jiné zdroje dalších financí by se samozřejmě hodili, ale TMK a KM to nemají v popisu práce a ani na to nemají kvalifikaci, k tomu by měly být jiné orgány svazu. Výsledky ovšem zatím nic moc.
A dlouhodobý vývoj práce s mládeží raději někdy jindy, bylo by to dlouhé a subjektivní. Rozhodně nás čeká hodně práce.
Vyrojilo se toho hodně, zkusím zareagovat.
zp: Za projekt podpory kroužků moc mluvit nechci, vaše myšlenka není nezajímavá. Zpřísnění parametrů by nemělo být na škodu, v jejich tvorbě má ale slovo i krajský svaz, chtělo by to přitlačit i na této úrovni.
Nejsem příznivcem štěpení KTCM na "oddílová" minicentra, snesu to ještě tak na severu Moravy, mimo jiné i z vámi uvedených důvodů. Máme ale k dispozici jen omezené "donucovací" prostředky, v projektu KTCM poskytujeme krajům hodně autonomie, o zlepšení je třeba usilovat především u orgánů krajských svazů.
zs: Všechno je o lidech. Malá místa to nemají snadné, ale to nikdo. Bude to hodně o schopnosti spolupracovat i se sousedy. Já doufám, že KTCM jednou dobudujeme do podoby, kdy budou organizovat na akce krajské výpravy s trenérským doprovodem, a rodiče budou mít volno.
Děti ze šachových rodin to mají v něčem lehčí a v něčem těžší, vždycky hodně záleží na rodičích a jejich ambicích. Moc jsem to sice nikdy nezkoumal, ale v naší špičce myslím "šachové" rodiny nepřevládají. Důležitější je myslím to, jak moc chce samotné dítě.
Dobrý den všem,
skutečně lze za aktivního člena "kroužku šachu", který by měl vychovávat zmiňované budoucí "mistry", považovat někoho, kdo se v uvedeném období zúčastní dvou akcí z uvedeného seznamu? Který oddíl by zasluhoval větší podporu? Ten který je na malém městě a má omezený počet dětí, ale je jich 95% aktivních. ( Často o 200% více než požaduje schválený dokument ... ). Nebo "velkoklub z velkého města" kde hraje skutečně pravidelně 15-20% dětí? Zbytek se jich "rozdělí" na dvě akce v sezóně a peníze přijdou.
KTCM - pokud oddíly za tyto "centra" označené nemají vlastní hráče v kategorii např. "A" ( nejlepší hráči v kraji), jak je přimět k pořádání kvalitního soustředění pro uvedenou skupinu. Příklad JČ kraje, kde byl zveřejněn seznam hráčů ve třech skupinách A,B,C a kdy každý oddíl má v "A" třeba 2 či méně. Pochopitelně chtějí akci využít pouze ku prospěchu vlastnímu. Neměly by být příspěvky na skupinu "A" podstatně vyšší aby motivovali KTCM k pořádání soustředění? Takto na tom, bohužel pro talenty, nebudou mít zájem.
Absolutní souhlas s příspěvkem "zs" a "poutníka". Jsou zřejmě psané podle zkušeností z praxe.
Koncept vypadá velice zajímavě, KONEČNĚ, ještě, aby se jej dařilo naplnit dlouhodoběji
Problémem českých mladých hráčů vidím v tom, že se uspokojí uchlácholením sběru medailí na domácí scéně, kde skutečně elo 2200-2300 ve starších kategoriích v klidu stačí, ale tam to končí .... Snad se povede rozšířit větší základnu silných šachistů, aby byla VĚTŠÍ MOTIVACE pro ty, kteří vyčnívají "nyní", aby se stále zlepšovali ...
Pořád si myslím, že je to o lidech. Všude. Nevím, jestli sebelepší koncepce pomůže rozvoji šachu, když nebudou na konci pyramidy lidi ochotní dělat něco za "hubičku". Znám školu a třídu, kde probíhá druhým rokem projekt Šachy do škol, ale nikdo z této třídy se nezúčastnil ani jednoho turnaje ani třeba Přeboru škol. Nevím, co bude potom výstupem tohoto projektu v tomto konkrétním případě.
Dále na úrovni města existuje šachový klub na okresní úrovni, kam chodí většinou sympatičtí důchodci, ale už je vidím, jak se rozčilují s desetiletými dětmi, pokud není absolutní zažranec nebo tam nemá vnuky.
A když jezdíte do Krajského tréninkového centra mládeže, jsou tam všichni dohromady. A na soutěže tedy s dětmi nejezdí, to si obstarávají rodiče. Takže děcka na turnajích asi pořád dělají ty samé chyby, protože na ně nikdo nedohlíží a neporadí.
Já si myslím jedno, dítě většinou musí být z šachové rodiny, jinak moc šancí na velký vzestup nemá. Mě by zajímala statistika, kolik procent mládeže a dětí na špici pochází z šachové rodiny a kolik ne. Pokud ne, tak prostě musí mít obrovské štěstí na trenéry, což ale neovlivní, a rodina si nemůže z časových ani finančních důvodů dojíždět někam třeba 70 km. A tu je ten zakopaný pes. Možná nějak motivovat ty venkovské, městské kluby, aby měli i mládežnickou sekci. Já prostě nevím.
Všechny body vypadají rámcově dobře. Jediné s čím zde dlouhodobě nesouhlasím je projekt "šachy do škol". Kdo má doma školáky tak moc dobře ví, jak vypadají dnešní osnovy. Na co je kladen důraz a co je po dětech požadováno. Také ví, co je zcela opomíjeno a přehlíženo. Budete tlačit aby se studenti VŠ pedagogické zaměřili i na šachy. Jenže oni k tomu nemají žádný vztah a bude to k ničemu. Vím o čem mluvím, protože jsem učil pár studentů pedagogiky hudbu. Prostě se naučili to co museli, zahořkle, naštvaně a bez zaujetí. Brali to jako nutné zlo k dosažení titulu. Neměli k hudbě vztah. Stejně tak do odskáčí šachy. Celý projekt je samozřejmě výhodný pro dodavatele šachového materiálu. Bude to dobrý kšeft. také se dobře přiživí pár lidí, kteří vypracují metodiku a nějakou učebnici.... Ale chápu, stejně jako minule, když jsem se proti tomuto projektu rozepsal, že zde mezi samými šachisty nebudu mít příliš pochopení. Každopádně bych byl raději, kdyby se mé dítě mohlo učit etice a estetice. Morálce a duševnímu zrání, než tahat figurkama. (což už ostatně umí od 4 let, ode mne)
To pěšec - výběr talentů do značné míry závisí na tom, jakou cestu u šachovnice už onen talent urazil. Šachový trénink je běh na velmi dlouhou vzdálenost. Když do IT přichází ve 12 letech někdo, s kým je nutno začít práci od pěšcových koncovek, tak je něco špatně. Proto tak v koncepci zdůrazňujeme práci krajských tréninkových center. Právě v jejich péči musí mládež ve věku zhruba 10-14 urazit tu dlouhou cestu od pokročilého začátečníka do špičky ve své kategorii. V H14 máme momentálně 3 hráče přes 2000, z toho by moc neudělali ani v Číně. A v H12 jsou opět pouze 3 přes 1800. Sám vidíte, jak daleko je vašich 2200 (to by se mi také líbilo).
Další nesporně důležitý faktor je obecný vývoj mozku dítěte, podle našich zkušeností teprve někdy kolem 12 let je obvykle mozek dítěte připraven na intenzivnější tréninkovou práci, do té doby je trénink obvykle spíše hrou a řešením přímo zadávaných úkolů (tj. drill typu malá násobilka). To je samozřejmě silně individuální, dá se to jistě zlepšovat a rozvíjet rychleji, ale to už zase závisí na kvalitě základního výcviku začátečnků. Všechno jsou to prostě spojité nádoby, každou z nich musíme naplnit kvalitnějším mokem.
Hodně pevné vůli při práci s mládeží, jen dotaz ohledně bodu 3: Výběr talentů ve věku 14-18 let mně přijde docela pozdě už i z psychologického hlediska hráče, je rozdíl začínat s profi tréninkem ve 14 letech s elem 2200, nebo 2400, v prvním případě s tím hráč daleko snadněji sekne flustrován když se podívá například na Čínu, ale i jinam, kde jsou v tomto věku hráči IM, někteří i GM. Nebylo by lepší zaměřit se už ve věku kolem 10 let na děti, které mají nějaké výsledky, projevují se pracovitostí, chutí hrát šachy a kteří mají podporu rodičů, okolí?
Drzim palce, ať se podaří odsouhlasit kvalitní koncepci a najit ochotné lidi, kteří ji budou uvádět v praxi. Přibližně deset let jsem vedl šachový kroužek pod hlavičkou DDM Praha 7 a Viktorie Žižkov. Za tu dobu se aktivnimi hraci stali dva kluci, kteří ale oba po skole skončili. V rámci kroužků jsme odjížděli pražské turnaje pořádané KMPŠS, dejme tomu 6 za školní rok. To znamená v podstatě šest víkendů, ktere vedoucí musi obětovat. Ne každý to dokáže a má vubec možnost... Na kolik turnaju jste doprovodila deti Vy, Ofco?
N.Očník: souhlas, text upraven
Jakkoli proti koncepci nic nemám, tak začínat článek zmiňováním místních trollů je neseriózní a neprofesionální.