Druhé kolo zatím na polovic

15.09.2015 05:53 | Světový pohár 2015

V úvodních partiích 2. kola po velmi dobrém výkonu proměnil Viktor Láznička (foto web turnaje) malou výhodu ze zahájení v cenné vedení s Adamsem, naopak David Navara nezvládl ideálně divokou partii s domácím Gusejnovem a musí v odvetách dotahovat ztrátu.

Docela mě překvapilo, kolik dvojic zamířilo v úvodních partiích bez velkých rozpaků k prodloužení. Vůdcům černých se moc divit nemůžeme, však se ještě uvidí, jak to bude s prodlužováním, až se otočí barvy. Ale u některých bílých bych to nečekal, zřejmě nedostali ze zahájení  něco, co by je zaujalo – Svidler, Vitiugov, a trochu i Smirin. Však se ukáže, kdo udělal chybu.

Počet remíz ovšem dosti rychle narůstal. Se svou pozicí vybudovanou bílými figurami do 20. tahu nebyli moc spokojeni ani Giri a Nakamura, další favorité, které čekají v odvetách černé figury. Přesto zůstalo dost zajímavých partií, přihodilo se i pár překvapení, musím se omluvit - soustředil jsem se pouze na partie obou našich reprezentantů.

Viktor Láznička sehrál proti renomovanému soupeři velmi vydařenou partii. Šikovně rozehrál zahájení a získal příjemnou trochu lepší pozici. Mickey se pokusil problémy řešit podezřelou zápletkou, která ho stála pěšce bez významné kompenzace. Viktor nepodlehl tlaku okamžiku a svou výhodu dovedl možná bez počítačové preciznosti, ale přesto velmi spolehlivě i přes úskalí časové tísně k výhře, reálné šance na záchranu svému soupeři nikdy neposkytl. V odvětě ho čekají černé figury a soupeř je velmi silný, ale věřím, že Viktor svou šanci nepustí.

-
. kolo -

Partie Davida Navary vzbudila řadu emocí i mezi trolly našeho serveru. Možná opravdu zbrkle popletl variantu v zahájení, nebyl jsem v Baku a neptal jsem se. Ale přece jen se přikloním spíš ke konspirační teorii domácí přípravy. David totiž Caro-Kann černými moc nehraje, úvodní bleskové tempo partie, byť celkem běžné varianty, svědčí spíše o přípravě, zvláště právě kvůli výběru zahájení. A konec konců výsledek zahájení do určité fáze moc kritizovat nelze. Problém je až poté, kdy David buď nenašel, nebo nechtěl zajímavou pozici zremizovat. Trollům se stejně nezavděčil, a hlavně se risk tentokrát nevyplatil, protože David nevyužil ještě jednu nadějnou cestu k udržení partie. 

Já bych si asi tak divokou připravenou variantu schoval až do rapidů, kratší čas by mohl soupeře dostat pod větší tlak, ale to jsou jen spekulace. Nevíme, jak v přípravě přečetl David svého soupeře, třeba soudil, že mu podobný styl hry moc nevyhovuje a právě proto tolik tlačil na pilu. Má konec konců ještě v rezervě odvetu a může nezdar napravit.


-
. kolo -
90x 11607x Marek Vokáč
Fotogalerie
Komentáře (90) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
strelec

re Jakub 23:33: první odstavec je úplně mimo. A v čem je problém? To ti napsal viktor1111 po půlnoci. Ale jinak s druhým odstavcem a ostatníma názorama souhlas.

+0 /-0 | 16.09.2015 07:08

Pavel Ch

nvmea: yes yesyesJsem myslel, když napíši, že budu jediný, na kterého se všichni sesypou, tak alespoń budeme dva, viz ode mne "o systému" v diskusi aktuálního článku.

+0 /-0 | 16.09.2015 06:54

Jakub

nvmea - souhlas. Další nespornou výhodou WC je možnost účasti 128 hráčů.

Ovšem za nejdůležitější považuji následující argument, který poněkud zjednoduším - ostatní cesty do turnaje kandidátů upřednostňují hráče, kteří dokáží "získat hodně bodů", tedy mají nelepší rozdíl počtu výher a proher. WC naopak upřednostňuje hráče, kteří mají nejlepší PODÍL výher a prohrer. Což není totéž - ve druhém uvedeném kritériu na tom bude dobře hráč, který umí minimalizovat riziko porážky. Což může být Giri, Anand (kdyby hrál), Griščuk, Andreikin nebo Kramnik. Uznávám, styl těchto borců tak atraktivně nevypadá, nicméně v uvedeném kritériu vidím velkou sportovní hodnotu, která si zaslouží odměnu ve formě účasti v turnaji kandidátů. Třeba i proto, že v samotném zápase o titul mistra světa je to to jediné, co rozhoduje.

Pokud poté dokáže dotyčný udržet i ty nejlepší, a k tomu uhrát pár výher, má mu náležet zápas o titul. 

PS: Praxe doposud ukazuje, že většina nejlepších vyniká v obou kritériích, tedy se "slabšími" (na úrovni průměrného účastníka WC) uhrají jak hodně bodů, tak vesměs neprohrávají. 

+0 /-0 | 16.09.2015 00:06

nvmea
jako by už kromě SP žádné šance na postup do kandidátů nebyly. Třeba (nespravedlivý?) rating. Nebo třeba Grand Prix, kde hráč pro postup musí sehrát stejný či vyšší počet kvalitních partií jako v božsky uctívaném pásmu a mezipásmu. SP má své nesmírné výhody a je to atraktivní formát. Fakta.
+0 /-0 | 15.09.2015 23:43

Jakub

Samozřejmě POUZE z WC nelze nic moc vyvodit, Davidův zápas druhého kola byl v podstatě o jedné hrubce. Ovšem nadávat někomu, kdo si myslí, že tato hrubka ilustruje určitý trend, což je taktéž legitimní názor, do blbů, to je na mě dost silné kafe. 

+0 /-0 | 15.09.2015 23:36

Jakub

HoSt, Ota Válek, Bob von Ostrauburg, strelec, viktor1111 - V této diskusi se chováte jako stádo, které rádo lynčuje ostatní, s minimem vlastního myšlení, jinak si to nedovedu vysvětlit! Pan Zmestabileho slušně a korektně uvedl poměrně kritický, ovšem konstruktivní názor, ze kterého je jasné, že je Davidovým fanouškem a Davida neuráží. Pokud si náhodou někdo Davidovi blízký tento názor přečte, může se rozhodnout, zda si z něj něco vezme nebo ne. V čem je problém? 

Osobně navíc souhlasím v tom, že šachy jsou (na libovolné úrovni) z velké části o psychice a z další velké části o přípravě. Minimálně o psychice myslím, že tu má většina velmistrů 2700+ vyrovnanější než David. Pokud na tom lze zapracovat, jen dobře! 

+0 /-0 | 15.09.2015 23:33

HonzaSvatoš

KO systém na pouhopouhé dvě vážné partie se asi nelíbí nikomu, ale jedná se spíše o jeden z projevů hektiky, zrychlování a navyšování povrchní divácké atraktivity, zkrátka o trend, který je vidět i jinde, než v šachu. Takže se obávám, že formát stejný nebo podobný by byl i tehdy, kdyby předsedou FIDE byl nějaký pozemšťan.

Formát pásmových a mezipásmových turnajů měl zase jiné mouchy - hráči si mohli partie pouštět, nebo aspoň přátelsky remizovat (viz nechvalně známý pakt tří sovětských hráčů na turnaji kandidátů na Curacau 1962), hráč A se mohl proti hráči B vybičovat k maximu, protože ho neměl rád, a proti hráči C sehrát partii slabě a hráči B pak mohla půlka a nebo jenom síly chybět...

+0 /-0 | 15.09.2015 22:38

HonzaSvatoš

Turnaj ukazuje, že myšlení šachisty je věc nepochopitelná.

Vynikající hráč Viktor Láznička se na půl hodiny zamyslí, a místo šablonovitého a dobrého 22..Sb7 a Sc6 zahraje tah g6, který porušuje hned dvě trivální strategické zásady, známé i slabým amatérům. Takže něco konkrétního u tahu g6 počítal a nejspíše se přepočítal, nevím. Adams měl od toho okamžiku výrazně ulehčenou úlohu.

Jiný vynikající hráč Boris Gelfand souhlasí s remízou v pozici, kde během pár tahů získává celou figuru. Možná strach z časové tísně, možná únava a zatmění v propočtu, nevím.

A další vynikající hráč David Navara sehraje bílými zahájení v partii, kterou musí vyhrát, tak, že po cca 15 tazích stojí prostě hůř. Díra v přípravě? Nevím.

Zdrcující kritika některých na adresu DN a VL mi přijde dosti nešťastná. Šachy jsou hra velmi tvrdá, uděláš jednu chybu, vezeš se, uděláš druhou a končíš. Kritici asi hrají samé bezchybné partie, jinak si to nedokážu vysvětlit.

+0 /-0 | 15.09.2015 22:25

Pavel Capek

Systém kterým se světový pohár hraje je naprosto nesmyslný. To snad ví všichni hráči a fandové šachu. Zdá se, že jediní kdo to neví jsou šéfové ( nebo možná lépe řečeno všemocný šéf ) FIDE.

Jak hrát takovou ruletu ( nebo spíš poker ? ) je na uvážení každého hráče.Hrát při zdi ( tide ) nebo k tyči ( agressive ) ? V podstatě je výsledek stejně nejistý jako v pokeru...

Kde jou ty časy pásmových a mezipásmových turnajů...sad

+0 /-0 | 15.09.2015 22:14

ddf

Grischukova taktika je jasna v klidu remizovat (sice dnesni partie byla hodne blazniva) a pak v blickach udolat soupere. Zadny podezrely pozice, jak hral David vcera. Tohle si mohl nechat na soupere s Elo 2400, na silny soupere pres 2600 plati neco jinyho. Stacila taktika z 1. kola a veril bych, ze by pres Guseinova David postoupil. Ale tohle jen kdyby a na kdyby se nehraje. 

P.S Nevzpomene si nekdo na Davidovu partii, kdy obetoval taky damu a prohral. Mel myslim dve veze nebo vez + strelec. Mam pocit, ze ji sehral minuly rok.

+0 /-0 | 15.09.2015 22:04

Krtek

Nevím co to tak strašně řešíte, jednoduše lepší období střídá horší. Před pár měsíci hrál pan Navara jako bůh a pokud se nepletu tak přelezl přes své dosavadní maximum na live ratingu. Jen smůla, že v té době nepotkal moc hráčů ze světové špičky.

Teď prohraje jednu partii... A co se tak hrozného stalo? Svět jde dál a další turnaj možná bude 9/9. 

+0 /-0 | 15.09.2015 21:17

romison
Ve vyrazovacim turnaji hraju hlavne bezpecne a ne na hrane rizika. V tom ma pravdu, ze tohle Davidek nezvladl moc. A pritom v rapidu bych mu docela veril. Jinak zde zminovany Giri je nekde jinde nez kde David bude a to bez nejaky neucty k Davidovi, je to vynikajici sachista. Ten se dostal do spicky a nejdriv se tam otrka a hlavne ted neprohrava. Postupne si zacne verit a vyhravat, jeho styl byl driv taky zabavnejsi proti slabsim souperum, ale narozdil od Davida dokaze hrat i s nejlepsima. I tady hraje bezpecne, uvidime jak mu jdou rapidy. Lazna taky dneska debakl, skoda, tomu jsem veril vic po vcerejsku. Ale favoritu uz vypadlo vic. Mrzi me, ze vypadl Artemiev. A dneska dostal na budku i mladicek Wei Yi, ktery, ale imho vypada, ze by mohl dojit daleko. Uz patri do svetovy spicky
+0 /-0 | 15.09.2015 21:12

Zmestabileho

Ad BvO: Kritizovat negativa takovéhoto vyřazovacího turnaje je nošením dříví do lesa. Všichni tohle víme, a připomínat to k Navarově výsledku? - to nijak zásadně nesměřuje k podstatě jeho debaklu.

+0 /-0 | 15.09.2015 19:47

Bob von Ostrauburg

A ano, opravdu mi hodně leží v žaludku, když lidi jako David, kteří se roky o něco snaží, nemají jinou možnost hrát soutěže o mistra světa než miniaturní vyřazovací loterií.

+0 /-0 | 15.09.2015 19:20

Bob von Ostrauburg

Zmestabileho: Některé tvoje příspěvky na rozdíl od mnoha jiných beru, ale zase jiné už opravdu přeháníš a i mě se je těžko snáší. David Navara si tvoje poslední shazovačné komentáře opravdu nezaslouží. Taky jsem zklamaný z jeho výsledku, včera podle mého laického názoru prohrál dost hloupě, ale rozhodně bych na základě toho minima partií, které mu idioti z FIDE dovolili sehrát, netvrdil, že se nesnažil nebo že k turnaji přistoupil špatně. Kdyby se o postupu do kandidátů se rozhodovalo v dlouhých švýcarech jako dříve, silný velmistr jako David by měl dostatek prostoru vzpamatovat se ze smolného začátku a ukázat skutečnou sílu. Takto jsou on i ostatní (kromě pár šťastlivců z první desítky žebříčku) nuceni hrát absolutní minimum partií, což jim prostor nedává a naopak je omezuje. Kdyby FIDE měla úctu k dlouhaletému úsilí špičkových velmistrů, postupovou soutěž by na minimum partií neredukovala.

+0 /-0 | 15.09.2015 19:18

MaX

HoSt: tu knížku si schávlně teď do vany vytáhnu, ale realita je naprosto, ale naprosto odlišná.

+0 /-0 | 15.09.2015 19:01

ddf

Bohuzel Davidovi dnes nevysla priprava. Viktor mel dnes zatmeni, kdyz zahral 22. - g6 misto 22. Sb7 nebo Va7. Holt se dneska prepocital a ztratil ve variantach, ale porad ma nadeji na postup.

+0 /-0 | 15.09.2015 18:55

Zmestabileho

Ad claymes: dejf721 je David Kaňovský.

+0 /-0 | 15.09.2015 18:25

strelec

ad ZMB: jo,jo - s Bobem se diskutovat dá, s Tebou neenlightened

+0 /-0 | 15.09.2015 18:25

Zmestabileho

Ad Bob z Ostravy: Vyřazovací svěťák vám leží v žaludku. Jenže se to hraje právě takto. Velké peníze, a kvalifikace na turnaj kandidátů, top hráči se na to připravují dlouho dopředu. Nadávat na systém si můžete, ale tím jej nezměníte. Jen prosím nenadávejte lidem do blbů - vždyť vy jste takový nebyl, příspěvky od vás jsem tady četl se zájmem a s pocitem, že je tady o čem s takovým pisatelem diskutovat/psát.

+0 /-0 | 15.09.2015 18:22

Bob von Ostrauburg

Zmestabileho: Jenom totální blb může vyvozovat závěry z takové loterie, jako je nutnost vyhrát v jediné partii a vyřazovák na dvě partie, kde jsou všichni pod tlakem a skoro nikdo nehraje normálně.

+0 /-0 | 15.09.2015 17:52

Zmestabileho

Láznička dnes dostal šíleně na frak - ale už svou účastí v druhém kole svěťáku splnil maximum svých možností, víc od něj čekat opravdu nelze. Zajímavá na dnešní Lázničkově partii je Adamsova chladnokrevnost a přesvědčivost, s jakými si Viktora podal - právě v partii, ve které musel jedině vyhrát. Jaký to kontrast proti Navarovi - který byl dnes úplně ve stejné situaci jako Adams, ale oproti němu se složil jako domeček z karet. Tohle bude asi ten malý a přitom velký rozdíl mezi Adamsem a Navarou. Našemu Davidovi bohužel utíkají poslední roky, ve kterých by tento rozdíl mohl smazat.

+0 /-0 | 15.09.2015 17:36

Ota Válek

Re HoSt: Vámi uváděné srovnání není na místě. Zatímco Radek Kalod je vysoce inteligentní pozitivně zaměřený kamarádský člověk, Zmestabileho je "Limberský".

+0 /-0 | 15.09.2015 17:24

Jablko-malum

Já bych tu sicilskou tak nezatracoval. Pokud si můžeme domýšlet, co si oba hráči mysleli, pak to vážně mohl být pokus o překvapení. Za to bych za sebe dal naopak palec nahoru. Že by to mohlo být lepší, to je možné.

+0 /-0 | 15.09.2015 16:29

marek

Škoda no, na tuhle akci jsem se měsíc těšil a bez DN už to pro mě nemá takovou šťávu. Ještě vypadne s pro něj jistě hratelným soupeřem, to mrzí dvojnásob.

+0 /-0 | 15.09.2015 16:28

Josef

David si na problémy zadělal hlavně včerejší partií, nejspíš přehnanou bojovností. Hrát partii na výhru "na zakázku" není na této úrovni oříšek, ale ořech. Navíc dneska soupeř přesně věděl, co může od Davida v královské indické čekat - tady trochu chyběl nějaký moment překvapení. Ve 30.tahu je po partii a oba hráči mají spotřebováno na hodinách cca 10-15 minut....

 

Nevím, proč si Viktor víc věřil v sicilské než v jeho oblíbeném Caro-Kannu. Ale stejně jako včera, tak i dnes to bylo bílými na jednu branku - dnes bohužel na tu špatnou. Adams v poklidu zavřel centrum i dámské křídlo a brutálně nastoupil na královském. Černé figury byly dost zoufale odříznuté místa bojů. 

Ale je to jen 1 nepovedená partie. Tak ať se Viktor do zítra oklepe a v rapidech se může stát všechno. Držím palce.

+0 /-0 | 15.09.2015 16:16

Jablko-malum

Škoda, no. Panu Lázničkovi se ale pořád může vyvést tie-break. Ad 15:41: Na té přípravě asi něco bude, bohužel. Ale bez ní by to už nebyl ten Navara jako unikátní fenomén. 

+0 /-0 | 15.09.2015 16:09

Sven Olafson

Dost mě překvapilo, že Viktor Láznička nezvolil za černé ohnivzdorný Caro-kann, který umí jako málokdo, asi chtěl překvapit nebo vyhrát 2:0. Jinak ta Griščukova partie by se tématicky hodila do knihy Tomáše Poláka o věži proti dvěma figurám, pokud hraju takovou koncovku já, málokdy se proti věži prosadím, tak se rád podívám na Griščuka, jak se to má dělat..

+0 /-0 | 15.09.2015 15:58

Zmestabileho

Výbuch Navary na svěťáku především nese rysy jeho neprofesionálního přístupu k takovému turnaji. Počínaje jeho "přípravou" v polské lize, a pokračuje prokaučováním zápasu na samotném turnaji. Pokud by se měl posunout někam dál, chtělo by to skutečně změnu přístupu. Jenže   změna se nekoná - je to stále stejný příběh, povídání o stíhání večerního vlaku z podřadného turnaje, neschopnost normálně reagovat na kritický příspěvek asi nejen zde v diskuzi, atd... A k tomu shovívavé chápání lidí okolo něj - na místo toho, aby jej tito lidé - aspoň jeho trenér - k té změně zkusili nasměrovat.

+0 /-0 | 15.09.2015 15:41

Amberjack

Lepší asi ano, nudnější určitě. Jinak Navarova síla není jenom v takticky zamotaných pozicích, on hraje skvěle i koncovky. Jen tak mimochodem, před nějakou dobou se mi zdálo, že Láznička je na tom celkem dobře, ale teď kouknu a vidím, že mu pořádně hraje jediná figura - střelec na b7:/

+0 /-0 | 15.09.2015 15:04

lmouse

tak Giri je hlavně bývalá juniorská světová jednička! a momentálně 6. hráč žebříčku  a tak vysoko se David nikdy nedostal...

já ho moc nemusím, ale výsledky MÁ!!

+0 /-0 | 15.09.2015 15:04

rytir

Adams místo toho takticky zahrál dobře, uklidil si krále do bezpečí a Viktora Lázničku přehrává. Ten je v podstatě nyní již pod drtivým soupeřovým útokem. Kdyby neměl bílý střelce na g5, tak by se to dal útok bílého s výstavbou, jakou zvolil černý, po "h" sloupci bránit. Ale takhle těžko.

+0 /-0 | 15.09.2015 15:00

giocozo
Tak Viktor tahem g6 porušil hned dvě zásady :-) a to je konec.
+0 /-0 | 15.09.2015 14:59

Ota Válek

Re Amberjack: Giri je Holanďan, jenž to měl s cestou na TOP turnaje díky zajištěné každoroční účasti ve Wijk an See mnohem snadnější.

+0 /-0 | 15.09.2015 14:58

giocozo
Zatím velmi pěkná partie Griščuka . U Navary se nepovedla strategie do zápasu. Jak už tu někdo poznamenal. Vůbec se nedostal ke svým nejlepším zbraním ba naopak. Takové kamikadze útoky už předvedl v minulosti a nikdy to neslavilo úspěch.
+0 /-0 | 15.09.2015 14:48

sisoj

no někde stala chyba, možná i podcenění soupeře, nebo i vůbec přípravy na trunaj, což je můj názor...

A do týmu by potřeboval nějakého Danajlova, který by sehnal na přípravu, trenéry atd. nějaké ty Rathovy krabice od vína , nebo Křetínského tašky. Pár kapříků by se určitě hodilo.

+0 /-0 | 15.09.2015 14:41

strelec

ad rytir: slabší je, ale ne o tolik, aby ho "v poklidu" přehrál. To by se dalo uplatnit na soupeře tak 2500 minus. Chyba byla už v té první partii - tam to hrát na remizu (byť chápu, že vzhledem k času soupeře ta možnost vyhrát byla). 

+0 /-0 | 15.09.2015 14:39

MaX
Adams mačká a snad to hraje chytře i na čas. Láznička bude muset zrychlit.
+0 /-0 | 15.09.2015 14:33

Amberjack

David Navara svým talentem a kreativitou patří mezi světovou špičku, ale něco je asi špatně, když to ukazuje akorát proti hráčum 2500 na polské lize a ne na pořádných turnajích. Když může třeba Giri hrát Sinquefield Cup...

+0 /-0 | 15.09.2015 14:31

alby

Pan Navara se bohužel na turnaji nesešel s formou, protože už to první kolo bylo dle mého takové neslané nemastné. Prostě hra měla sice nápad, ale provedení bylo žalostné. Ani v jedné partii mě nepřesvědčil, že má na to hrávat TOP turnaje. Biel toho byl důkazem, kde nezvládl dobře rozjetý turnaj. Na české poměry to bude pan šachista, ale na mezinárodní scéně bohužel.

+0 /-0 | 15.09.2015 14:27

rytir

Být na místě Davida Navary, tak vyměním trenéra. Pokud v první parti přehlédl Sxh6, tak neměl potřebný klid ke hře. A pokud by to byla domácí příprava, jak tu tvrdili někteří (čemuž nevěřím), tak by to bylo taktické selhání. Také nedostal žádné nebo musel dostat naprosto špatné instrukce před druhou partií. Tu neměl lámat přes koleno, ale v poklidu soupeře, který je objektivně slabší jak on, přehrát.

 

+0 /-0 | 15.09.2015 14:26

giocozo
Tak zápas se vůbec nepovedl. Nervy vykonaly své. Jak už někdo podotkl, je to sport. Nyní aby alespoň Láznička udržel Adamse.
+0 /-0 | 15.09.2015 14:25

MaX
hm.. remiz a teď mě prosím (někteří) nechápejte špatně. Pokud se mám jako fanoušek smířit s tím, že p. Navara je hráč 2700 . Nuže dobrá. Hrál nápaditě, bohužel z toho nezapršelo. Pokud ovšem a to bych rád, se měl dívat jako na hráče 2750. Tak delší dobu to nějak není vidět. Já nevím, tenisté mění trenéry a zázemí i 2x ročně. Vymyslet nějakou změnu ať se zase můžeme radovat z „lepší“ hry a vidět p. Navaru v silných turnajích. Je to škoda, tak o to víc budeme fandit Lázničkovi.
+0 /-0 | 15.09.2015 14:24

sisoj

A už je po boji:(

+0 /-0 | 15.09.2015 14:19

Amberjack

Tak hraje se pořád. Teď mě teda za černého napadá 27...Vxc3 a bílá pozice je podle mě mrzutá. Já nemám zapnutý motor, takže tu možnost opakování tahů jsem přehlídnul, ale už jenom opticky všechno hraje do karet černému. I když ani jeho král nestojí úplně ideálně, ale bílý se na něj v nejbližší době nemá jak dostat.

+0 /-0 | 15.09.2015 14:13

MSipek

Je to asi jediná možnost, která dává soupeři možnost udělat chybu

+0 /-0 | 15.09.2015 14:12

rytir

Jak uniknout? Po 27. Vg3? může černý opět vynutit remízu, je ovšem otázka, zda to má hrát, když je nyní hodně blízko výhře a vzhledem k málo figurám na šachovnici je možnost vypuštění výhry malá.

+0 /-0 | 15.09.2015 14:12

MSipek

Vg3 je zajímavá možnost, jak králem přes f1 uniknout z věčného šachu :-) Navara se nevzdává

+0 /-0 | 15.09.2015 14:09

rytir

Gusejnov lepší pozici pokazil, ale stačí mu to a může být spokojen, protože po 24...Dh2 hrozí po 25.Ke2 Dh5+ 26.Ke1 Dh2 opakováním tahů. A nic lepšího tam bílý nemá. Zřejmě měl David Navara hrát 23.Sf3, ikdyž to není objektivně lepší tah.

+0 /-0 | 15.09.2015 14:00

MSipek

problém je v tom, že remíza je prohra a černý ji zřejmě může vynutit

+0 /-0 | 15.09.2015 14:00

rytir

A Gusejnov vážně chyboval, vzal na d5 špatným jezdcem. Nyní je David Navara zpátky ve hře, ikdyž je pozice příjemnější pro černého.

+0 /-0 | 15.09.2015 13:47

MaX
vůbec nevím kde to za bílého hrát. Navíc má černý střed. Ještě, že si mohl zobnout a pěcha.
+0 /-0 | 15.09.2015 13:45

lmouse

Tak Gríša už něco posbíral zpátky, takže s 2 pikama mín pry stoji dobre :-)

+0 /-0 | 15.09.2015 13:43

Amberjack

Tohle vypadá už od pohledu pro černého skvěle, ani neni potřeba zapínat motor. Snad se Guseinov někde splete, ale začínám tušit brzké zklamání.

+0 /-0 | 15.09.2015 13:35

rytir

Tah 19.Sxa7? je ovšem dosti sebevražedný. Ale stále ještě není rozhodnuto a Gusejnov může slibně rozehranou partii pokazit.

+0 /-0 | 15.09.2015 13:30

Zmestabileho

Ta varianta královské indické se takto bílými hraje - a Navara s ní má myslím dobré zkušenosti. Ale jestli je tohle ten nejlepší recept na králku - tak potom by byla králka nejlepší zahájení za černého proti 1.d4...

+0 /-0 | 15.09.2015 13:26

rytir

Co víc si přát, když člověk potřebuje vyhrát a soupeř proti němu sám zahraje riskantní zahájení. Tah Davida Navary 14.g4? byl ovšem slabý a nyní stojí určitě hůř.

+0 /-0 | 15.09.2015 13:25

kiklos

Bílý v té pozici nemá moc co zlepšovat, tak snad by bylo nejlépe zavřít oči a sebrat na a7

+0 /-0 | 15.09.2015 13:22

Ota Válek

Já bych to neviděl tak černě. Šance jsou oboustranné. Pan Navara musel porušit rovnováhu, chtěl-li pomýšlet na výhru.

+0 /-0 | 15.09.2015 13:21

kiklos

S Davidem je zle, vůbec není vidět, kam schová krále. Tohle se mu bude hrát moc těžko. Musí vyhrát a přitom se bude bránit.

+0 /-0 | 15.09.2015 13:10

ddf

David pritvrdil 14. g4.  At to do nej David pere zleva, zprava yes.

+0 /-0 | 15.09.2015 12:40

Amberjack

Griščukova partie ukazuje, v čem počítače obohatily šachy (čímž neříkám, že je to ještě pořád příprava, aby si to tady zase někdo nevyložil po svém). Tohle by v předpočítačové éře žádný silný šachista nezahrál. Nebo spíš mě nikdo nenapadá.

+0 /-0 | 15.09.2015 12:40

MaX
Grisčuk wow
+0 /-0 | 15.09.2015 12:39

ddf

4 Ota Válek

Tak to by bylo nadplán smiley. Plnime a jeste prekrocime (plan) cool.

+0 /-0 | 15.09.2015 12:36

dejf721

Griščukova pozice je správně ujetá! :) Ale nejvtipnější na tom je, že prostě a jednoduše musí stát dobře, když i motor hlásí za bílého drobné plus se čtyřmi pěšce míň... :) :)

+0 /-0 | 15.09.2015 12:29

MaX
Guseinov oplácí kartu a tahá dneska rychle on.
+0 /-0 | 15.09.2015 12:23

nvmea
Griščuk stihl za 15 tahů obětovat 4 pěšce :)))
+0 /-0 | 15.09.2015 12:22

dejf721

Zajímavý Vikiho manévr Se7-Sh4-e7, ovšem dle spotřebovaného času nejspíše stále příprava.

+0 /-0 | 15.09.2015 12:19

Ota Válek

Nedivím se panu Vokáčovi, že zmiňuje zdejší trolly. Musím se přiznat, že mne též irituje radostné výskání jejich hlavního protagonisty nad každičkým neúspěchem Davida Navary.

ddf: předepíšeme-li našim borcům 1,5 bodu, musíme zároveň Viktorovi zakázat vyhrát:)

Věřím, že v zítřejším rozstřelu budeme držet palce Davidovi, zatímco Víktor bude odpočívat.

 

+0 /-0 | 15.09.2015 10:58

Pavel Ch

Pěkný komentář Marka Vokáčeyes. Myslím si, že po 42...Kh7 místo 42....Vd5? bychom se dočkali ještě moc dramatického závěru, jak bude bílý uplatňovat pěšce a zda krále bude schovávat za nimi. S málo časem by se děly věci. Ale to rozebírat nejde, počítač, který se bílými nesplete, by zahlásil vyhrávající postup. Bílý v partii by měl však šancí se spést mnoho.

MAX má pravdu, asi Markovi znavenému rozborem se dovětek nepovedl. Diváci diskutovali úplně stejně jak Marek druhý den psal, že sám neví, zda do toho šel David úmyslně nebo se spletl. Co více si může "zaměstavatelsmiley" Marka, nss, přát. A jestli mezi řádky byl jediný, nepěkný komentář, tak na to přece autor článku v článku nereaguje, nota bene hned dvakrát.

+0 /-0 | 15.09.2015 10:23

ddf

Tak dneska fandit Viktorovi a Davidovi. Nejlespi vysledek 1,5 bodu z bou partii czech flag.

+0 /-0 | 15.09.2015 09:46

sisoj

Max : souhlas

Komentáře Marka Vokáče jsou dobré, u Lázničkovy partie tah 18... Ne4? , jsem nevěděl co vlastně tím angličan chtěl říct, po dalším tahu to píše i GM Vokáč:)

Partie GM Navary se mi teda jako vůbec nelíbila, vůbec jsem jí nerozuměl!:) Bohužel ten výsledek dává bílého pod tlak v rozhodující partii. Takže máme tady  nechtěný armagedon.:(

Jen snad lze porovnat: GM Láznička vyhrál letos poměrně lehce Pardubice, GM Navara prohrál 2x v Bielu s Adamsem. V Baku se první lehce přenesl do 2 .kola a má nakročeno do 3.kola, druhý se zdá být trochu nervózní . Ale možná si jen GM Navara věřil na soupeře a sílu přípravy...Nevíme

+0 /-0 | 15.09.2015 08:51

MaX
pěkný komentář zajímavé partie (jen je škoda, že každý kdo má svůj (jiný) názor je špiněn)
+0 /-0 | 15.09.2015 08:35

Zmestabileho

Perfektní komentáře Vokáčeyes.

 

Jinak ovšem v partii Lázničky moc co komentovat nebylo. Lázničkovo pověstné "šmudlařské sušení", které dle očekávání nasadil i na světovém poháru, může být  silnou zbraní. Zvláště, když mu soupeř jde na ruku a zmastí to tak, jako včera Adams. 

 

A Navaru taková prohra v začátku turnaje se slabším hráčem může nakopnout k podařené odvetě - jak už v minulosti několikrát ukázal. Jinak je bohužel faktem, že v dosavadních třech partiích zatím nepředvedl nic ze svého umění.

 

 

+0 /-0 | 15.09.2015 08:21

kiklos

Škoda, byla to pěkná partie a moc nechybělo k lepšímu výsledku.

+0 /-0 | 15.09.2015 07:33