V jedné z prvních kapitol uvádí známou partii Morphyho, kterou hrál v pařížské opeře.
Je zajímavé, že při analýze zahájení uvedl dost českých partií, od známé mini Duras - Dyk, 1903, přes Tenk - Egert, 1930 - viz Kapka č. 46, až
po moderní Kasparov - Fr. Bivoj, 2008.
Proslulé střetnutí uvádím se jmenovanými
vloženými partiemi a pro zajímavost i s pár známými duplikáty.
Čebaněnko do
roku 1970
Moldavští mistři začali v 70.
letech hrávat zajímavou variantu ve slovanské
obraně. Byl to vynález Vjačeslava
Čebaněnka (1942 - 1997), teoretika a trenéra. Jeho tah krajním pěšcem byl v
té době exotický a jak píše sám Kasparov:
"šachové myšlení se stále vyvíjelo
podle klasických kánonů a i v 70. letech, jež byla z pozičního hlediska docela
liberální, bylo obtížné přijmout něco takového, jako byla tato na první pohled
ztráta času."
Ještě v roce 1985 v jinak vynikající ruské
teoretické sérii Kondraťjev,
Slavjanskaja zaščita (Moskva 1985) není o tahu a pěšcem ani zmínka. V roce 2008 ovšem vyšla v Petrohradě již celá kniha, která je věnovaná této variantě.
V sovětském tisku se pak první článek objevil v časopise Šachmaty v
SSSR 1983 číslo 12 s názvem Nový systém ve
slovanské obraně autorem byl V.
Gavrikov. Na jedné straně uvedl převážně ukázky ze svých partii a jednu Čebaněnka (s Žitkusem).
Z databank jsem vybral partie
hrané před rokem 1970 včetně tří
ukázek autora varianty. Jedna z nich s Platonovem
je z knihy o moldavských šachistech, která vyšla v roce 1979 v Kišiněvě.
Jako vůbec první zahrál ve 4.
tahu pěšcem a zřejmě Ind Sultan Khan
v přeboru Anglie. Pak se tah občas
na šachovnici vyskytl (dokonce i na našem 14. sjezdu ÚJČŠ) aby jej nakonec
vyzkoušel sám Čebaněnko. Nejprve
proti němu hrál a konečně v roce 1977
jej postavil na šachovnici na turnaji v Talinu.
Celkově najdete v přehrávacím okně 14 časných partií.
Právě jste poslouchali tři minuty klasické hudby.
http://promuze.blesk.cz/clanek/pro-muze-novinky/247675/sexy-klasika-korejky-natrasaji-zadecky-na-dvorakovu-novosvetskou.html
Ta první Morpyho partie s matem na d8 určitě klasická je. Nejen proto, že ji znám, ale prostě proto, že se na ni odkazuje ještě dnes, je jednou z těch "vybraných" od Morphyho, každý velikán pár takových má. Je typická nejen pro něj, ale i pro svou dobu, nejsou v ní žádné zbytečné tahy a jednoduše, když je v partii hodně obětí a potom dá mat zbývajícími dvěma figurami tak se partie stává klasickou snáze
Myslím, že by to ještě chtělo aspoň krátkou definici pojmu "Klasicka partie". Tedy něco jako klasická masáž, či klasická liposukce... Kdy se partie stává "klasickou"? Tím, že je stále předváděna v různých knihách, na školeních, v trenérské praxi? Co ji však učinilo tak zajímavou? Hra Morphyho s několika šlechtici v lóži pařížské opery má vskutku působivý závěr, je však hrou klasickou, nebo jen pěkným využitím několika pochybení jeho soupeřů? A ty ostatní ukázky na Morphyho téma, nebo spíš "šlechtické chyby" jsou také klasikou? Tož to mi jasné není. Třeba někdo z ctěných čtenářů tohoto webu odpoví...