Špatný den

16.09.2015 05:47 | Světový pohár 2015

V odvetách 2. kola se našim reprezentantům nedařilo. Navara nedokázal dostat Gusejnova pod tlak a po remíze v soutěži končí. Láznička neubránil černé figury a musí se pokusit své postupové šance oživit v zítřejším tiebreaku.

Zápasy 2. kola už leckde zaťaly to živého. Z novoborské rodiny postoupil spolehlivě jen Radek Wojtaszek (foto web turnaje), rapidy čekají také Nikitu Vitiugova, kromě Navary se nečekaně loučí i Pentala Harikrišna, už první kolo nepřežil Mateus Bartel. Alespoň jeden postup by to ještě chtělo. Z příbuzenstva pak Maxim Rodshtein nestačil na favorizovaného Ivančuka.

Jak zrádná jsou národní derby už ví nejen Harikrišna, ale také Wang Hao, kterého vyřadil juniorský mistr světa 2014 Shanglei Lu. To je zatím největší překvapení tohoto kola. Nějakého dalšího se ale myslím v rapidech ještě dočkáme, leckdo z favoritů zatím zrovna oslnivou formu neukázal.

Wang Hao (zdroj: oficiální fotogalerie)

David Navara se s pohárem loučí, ani v odvetě nepodal přesvědčivý výkon. Odvaha mu opět nechyběla, v zápase s Gusejnovem by se však asi hodilo více chladnokrevné rozvahy. Ve zvládání emocí domácí reprezentant Davida jednoznačně předčil, to bylo pro osud zápasu rozhodující. V odvětě šikovnou hrou Davida k ničemu nepustil, a soustředil se na bezpečnou remízu bez ohledu na jiné slibné možnosti, které mu David nabídl.

Musím pro jednou souhlasit, že v Davidově přípravě na podobné zápasy zřejmě není něco v pořádku. Marně si vybavuji, kolik podobných zápasů již David prohrál, byť řada z nich byla spíš exhibice. Necítím se ale povolán to od stolu pitvat do hloubky. Pobavila mě ovšem myšlenka, že by měl vyměnit trenéra - takové fotbalové chápání problematiky v šachu moc nefunguje. Hráči jeho výkonnosti už si to většinou musí v hlavě vypořádat hlavně sami, zkušeností už má David rozhodně dostatek.


-
. kolo -

David Navara (zdroj: oficiální fotogalerie)

Láznička si pro důležitou odvetu s Adamsem vybral tentokrát sicilskou, tuto variantu si připravoval i na nedávném soustředění reprezentace a má s ní dost zkušeností. Zřejmě předpokládal, že Caro-Kann bude hlavním předmětem zájmu soupeře, ale ani sicilskou zkušeného soupeře nepřekvapil. A ukázalo se, že možná neměl šťastnou ruku, Adams si dokázal šikovnými manévry vynutit vznik pozice vhodné pro nepříjemné obléhání. Lázničkovi začal ubývat čas na hodinách a z toho vyplynula chyba, po které byl soupeřův útok k nezastavení. Ale pozice byla myslím i po lepší obraně docela nepříjemná, zřejmě to bude chtít najít hlubší koncepční vylepšení.

Vyrovnání není tragedie, v tiebreaku není Viktor bez šancí, partie rychlým tempem hraje velmi dobře a Adams už přece jen už nemá na toto tempo hry ideální věk.


-
. kolo -
227x 15621x Marek Vokáč
Fotogalerie
Komentáře (227) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
omve

Kde vidíš, Bobe, že se pohoršuji? surprise

Mně jen zajímá názor našich reprezentantů na význam Světového poháru z jejich osobního pohledu (a nevidím sebemenší důvod se pohoršovat, ať bude odpověď jakákoliv) a jak probíhala jejich příprava ...

+0 /-0 | 18.09.2015 13:09

Bob von Ostrauburg

omve: Nějak nechápu, proč se tady všichni tak pohoršují nad Davidovou účastí ve třech kolech polské ligy. Zkusit se trochu rozehrát před turnajem, který vzhledem ke svému formátu vůbec nedává čas na rozehrání a prostor k omylům, je opravdu naprosto nepochopitelné. Snad si někdo nemyslí, že se David nepřipravoval týdny nebo měsíce před tím, a že se místo toho měl naopak připravovat jenom v těch třech dnech ligy? Chápu, že jsou fanoušci frustrovaní, ale zas zkuste při tom slepém kritizování trochu používat mozek, tři kola francouzské ligy určitě Davidovo vystoupení na poháru ovlivnily minimálně, pokud zanedbal přípravu před tím, tak ty tři partie na rozehrání určitě přišly spíš k dobru.

+0 /-0 | 18.09.2015 12:46

omve

ad viktor1111: co kdybyste to víc rozvedli a zkusili přímo napsat nějaké otázky, na které byste chtěli znát odpověď?

Mé laické dojmy z výkonu Viktora Lázničky: hrál velmi dobře, v prvním kole suverénní postup přes silného Akobiana a ve druhém kole k postupu přes ještě silnějšího Adamse chybělo opravdu jen málo, gratulace k velmi solidnímu výkonu a odvážné volbě zahájení yes 

Mé laické dojmy z výkonu Davida Navary: hrál zajímavé šachy jako vždy, ale zdálo se mi, jakoby příprava na Světový pohár nebyla tak intenzivní jako u Viktora Lázničky (viz start v polské lize těsně před pohárem), v prvním kole to ještě stačilo na postup přes Nabatyho, ale ve druhém kole byl postup přes Guseinova dosti daleko sad 

Mé otázky na oba velmistry: 

1) Jak probíhala vaše příprava na Světový pohár?

2) Brali jste Světový pohár jako nejprestižnější letošní akci a tomu odpovídala i vaše příprava nebo akce (a také vaše příprava) je z vašeho pohledu porovnatelná třeba s únorovým Mistrovstvím Evropy v Jeruzalémě?

+0 /-0 | 18.09.2015 11:28

Horník z hnědouhelný pánve

ZMB: yes

+0 /-0 | 18.09.2015 10:50

Zmestabileho

Ad viktor 1111: Jako troll tady momentálně působíš ty. Místo psaní o tématu článku a o šachu se tady stále zabýváš mnou a reakcemi na to.

+0 /-0 | 18.09.2015 10:31

Pavel Ch

Bolku: Nevím jak technicky náročné pro nss, ale co umožnit psát +/- registrovaným uživatelům (každému jedenkrát k příspěvku) jako na jiných webech.

Je tu, že někdo něco hodně blbého napíše a pak se k tomu vyjdřují mnozí a zaplevelí se tak diskuse, k úspěchu trolla.

Kdyby tam byl 40x mínus, tak netřeba komentářů, proč příspěvek je blbej. A rozumní by ho ani nečetli.

A když by napsal někdo něco přitroublého o Davidovi, tak i David by viděl, že tam 50x mínus a netrápilo by ho to tím. Navíc každé zastání slovní způsobí opět reakci původního trolla.

+0 /-0 | 18.09.2015 08:59

MaX
spíš jde o to, jak to redakce NSS vede. Bohužel to vypadá, že si píší jen o tom o čem chtějí a jak chtějí. Když se to hodí tak něco vynechají nebo zakáží. Rozumím tomu, že je to soukromý server, ale tak pak to řeknu narovinu, „ vyváženost zde nehledejte“ není potřeba pak strkat hlavu do písku.
+0 /-0 | 18.09.2015 08:20

BOBY
@Ota Valek: DAVID NAVARA= hrac s prikladnou zivotospravou..? Ani nahodou. Davidovo nejcastejsi a nejoblibenejsi jidlo je obycejny chleb, pravidelne nesportuje a ma minimalne 10kg mene nez by potreboval ke svemu na vydej energie narocnemu stylu hry. Mel by se poradit s nejakym vyzivovym specialistou.. Treba se mnou :-).
+0 /-0 | 18.09.2015 00:40

HonzaSvatoš

@MaX: Zhodnocení účasti našich hráčů asi nebude. Oba jsou hráči Novoborského ŠK, jednomu (Davidu Navarovi) turnaj nevyšel vůbec, druhý (Viktor Láznička) nehrál špatně, ale vypadl celkem brzy ve druhém kole, do komentáře tohoto se nikdo hrnout nebude. Což je lidsky pochopitelné. S remízovou fraškou, kterou bylo MR (předpokládám, že máte na mysli MČR 2015) toto ovšem srovnávat nelze. Třeba na zápas VL proti Adamsovi byl pěkný pohled, tvrdý boj, žádná hudlařina, škoda toho výsledku. Jen doufám, že zase Plukovník, na místě přítomný, nevypustí na veřejnost nějaký blábol typu "atmosféra byla výborná a přijímáme jen konstruktivní kritiku, soudruzi", jako po jím nezvládnuté Mitropě, nebo po olympiádě v Tromso, kdy skvěle rozehraná soutěž skončila neúspěchem.

+0 /-0 | 17.09.2015 23:46

MaX

zhodnocení účinkování naších hráčů už by si zasloužil nějaký článek. Ať to nedopadne jak s MR. Nebo to aspoň přejít novou aktualitou.

+0 /-0 | 17.09.2015 23:05

Pavel Capek

Nějaké styčné body by se ale opravdu našly.

Za gesto při oslavě gólu si disciplinárka Limberského volat nebude - a reakce v diskuzi:

-na disciplinárku to neni. Se svojí blbostí se musí vyrovnat sám

-.buď ho probudí život sám nebo ne. Ale vzhledem k tomu, že je mu 31, už opravdu intelektuální velký třesk nehrozí.

 

+0 /-0 | 17.09.2015 20:15

Zmestabileho

Ad viktor1111: Nevím, proč tady stále na moji adresu píšeš v množném čísle - "že jsme se tě nedokázali zbavit", - za koho tady vlastně píšeš? Jenom sám za sebe, jako všichni ostatní - a že ti někdo přitaká, stejně jako někdo jiný přitaká mně, to na tom nic nemění. Já se tady nikdy takto poněkud uboze za nějaké "ostatní" neschovával. Mám svůj názor, a ten prezentuji.

+0 /-0 | 17.09.2015 15:14

pushtaq

Otovi Válkovi bych připomněl, že identita ZMB zde byla odhalena a on pak pár dní nepsal. A povedlo se - už si zase nepamatujeme (alespoň my dva), kdo to vlastně je. Takže se přesunul z kategorie anonym do zasloužené kategorie NULA.

+0 /-0 | 17.09.2015 15:02

Alfil

Mně osobně se styl hry pana Navary líbí; je na něm vidět, že ho šachy stále baví. A to je pro mě to nejdůležitější. Maně se mi vybavují některé partie R. Fischera, který leckteré pozice hrubě lámal přes koleno - jen aby to probůh nebyla remíza! V dnešní době se takto již hraje samozřejmě mnohem hůře...

+0 /-0 | 17.09.2015 14:51

Alfil

ZMB: Jasně, kdo neskáče, není Čech! :-)

+0 /-0 | 17.09.2015 14:42

Zmestabileho

Ad Ota Válek: Tak já jsem odpovědný za to, jak se Navara chová? Myslel jsem, že je svéprávný. Že bych nesl ještě odpovědnost i za to, jak vybouchl na světovém poháru? - Už jen to ještě zbývalo k tomu Vašemu názoru dodat...

 

 

+0 /-0 | 17.09.2015 13:58

Ota Válek

MaXi (a ostatní obhájci prudiče), Váš chráněnec se sice vyhýbá vulgárním výrazům, avšak nekorektně se naváží do pana Navary, aniž by si uvědomil, že náš nejlepší hráč si trenéra (p. Dvoreckého), cestovní a další náklady hradí sám a vydělané peníze poctivě zdaňuje. Šachy jej živí, takže např. na Polskou ligu jistě nejel pouze proto, aby naštval prudiče, jenž mu spílá za nedostatečnou pauzu před sv. pohárem. Svaz špičkovým reprezentantům zcela výjimečně poskytne menší výpomoc (v tomto případě půl sekundanta na místě konání turnaje), na víc nemá peníze. Ačkoliv je DN hráč s příkladnou životosprávou, neustále je mu spíláno, že přistupuje ke hře lehkovážně atd. Prudič tímto zákeřným jednáním, jež směle snese srovnání s Limberského hereckou etudou po góle Příbrami, ke škodě šachových fanoušků docílil toho, že pan Navara přestal diskutovat na tomto webu, smazal řadu svých blogů na webu PŠS a zrušil diskusi u nově publikovaných (pokud nějaké budou), čemuž se vůbec nedivím. Sám bych to řešil stejně. Pokud budeme tolerovat tuto plíživou dehonestaci skvělých lidí anonymy, dojde k tomu, že všichni slušní lidé diskusi vyklidí nevychovaným hulvátům, jak se to děje na politických webech.

+0 /-0 | 17.09.2015 13:24

jaroslavsysel
Dnes doporucuji Leko-Giri. Tomu by nikdo neveril...Asi se vzajemne nastvali, ze je vsichni povazuji za remizove krale....
+0 /-0 | 17.09.2015 13:07

doktor

Hodnocení p.Jansy je pravidelně na chess.cz

+0 /-0 | 17.09.2015 12:55

Zmestabileho

Ad faust: Na nějaké skutečné veřejné hodnocení od p. Jansy nečekejte. Maximálně se s ním někde objeví rozhovor (čemuž bych se ovšem hodně divil), kde stejně řekne jen to, co všichni viděli. Stejně tak je to vždy po našich zpackaných olympiádách. Ať se potom ale dotčení nediví, že se najde rýpal, který se do opakovaných neúspěchů trefuje.

 

+0 /-0 | 17.09.2015 12:17

Zmestabileho

A kruciš, kdo to tady vešel jako poslední do saloonu? Donalde - vlastně Viktore - slezte z toho lustru, vidím Vás!

 

A pak již promluví má pěst a mé "smith and wessony", které nosím zavěšeny tak proklatě nízko...

+0 /-0 | 17.09.2015 12:08

faust

Jsem zvědavej na postřehy pana Jansy po 2. kole SP. Doufám, že budou zveřejněny.

+0 /-0 | 17.09.2015 12:07

jaroslavsysel
Vyuziju velkeho poctu diskutujicich a nevite nekdo, zda pristi MS bude v St.Louis? Na strankach FIDE jsem zadnou zminku nenasel .Na chessbase.com psali, ze by to tam melo by, ale ted si nejsem nejak jisty.Zcela soukrome bych tam nekdy pristi rok potreboval zaletet.. Pri te prilezitosti bych spojil prijemne s uzitecnym.. Dekuji predem tomu, kdo neco o tom vi.....
+0 /-0 | 17.09.2015 09:45

MaX
Se zájmem sleduji, že "místní prudič" nepoužívá hrubých výrazů, svůj názor prezentuje pravda posvém a ve většině případů je tam pokus o nějaký základ nebo argument. Zato místní "sluníčka" jsou plná emotivních výlevů s minimálním argumentací, podpořena použitím hrubých slov. Nejlepší jsou hlášky „Kurva, však to je debil“ Hoši bavíte mě :o) Chce to rychle nový článek.
+0 /-0 | 17.09.2015 08:48

Ota Válek

Kolegům, kteří se snaží přijít na kloub srovnání fotbalového reprezentanta s místní prudičem, by určitým vodítkem mohlo být skandování sparťanských fanoušků na adresu D. Limberského při zápasech Sparta - Plzeň.

+0 /-0 | 17.09.2015 08:31

Marhula

Nikdy jsem nepochopil- proč nestačí elo jedno fide-proč se musí dělat elo rapidu + blesku?-proč musí federace ve fide platit za podřadné hráče - amatéry do ela 1999-ideální bylo elo  hranice 2000 a kdo klesnul pod -hrál o nové elo. Spousta hráčů potom různé turnaje nehraje-obava ze ztráty ela fide. Určitě hrát na světáku  na 2 partie je loterie a souhasím- kdyby se hrál světák 10 krát pokaždé ho vyhraje někdo jiný-v kadidátském turnaji by se měli hrát zápasy ale na 4-8 partií jako dříve-ne na náhodu a o titul minimálně 24 partií nebo 6-10 výher-16 je opravdu málo na to doplatil i slavný exmistr kasparov s kramnikem. Nebo anand s carlsenem i když tam se obávám,že i 24 partií by nor vyhrál-nicméně minimálně ve 2 posledních turnajů měl problémy s umístěním-je zajímavé,že sověti potažmo rusové již toliko let nemají mistra světa a ostrouhávají mrkvičku.

+0 /-0 | 17.09.2015 07:58

Zmestabileho

Srovnávat mě s Limberským je opravdu mimo mísu. Vsadím se totiž, že mám o několik stovek vyšší ELO než on. A třeba zrovna v KO zápase na dvě partie by se proti mě nedostal ani do bentleye...vlastně, do rapida.

+0 /-0 | 17.09.2015 06:06

Bob von Ostrauburg

viktor1111: Dvě partie jsou náhoda, nejsou objektivní, a dokazuje to celá šachová historie, kdy všichni nejsilnější hráči občas v jedné dvou partiích chybovali, měli slabší chvilky, zatímco v desítkách přesvědčivě vítězili. Můj názor je potvrzený historií šachu, čím je podložený ten tvůj? Jinými naprosto odlišnými sporty, které nemají s šachem nic společného?

+0 /-0 | 17.09.2015 00:46

Pavel Capek

Souhlasím s tím, že srovnávat ZMB s Limberským je naprosto mimo mísu.

Limberský hraje za mistrovský celek fotbalové ligy, za reprezentaci ČR, a vlastní auto značky Bentley ( momentálně poněkud pocuchané ). Výši jeho měsíčního příjmu a výši jeho konta v bance si netroufám odhadnout.

To se s ZMB opravdu srovnávat nedá...

+0 /-0 | 17.09.2015 00:16

Bucefalos

Trochu jsem o tom popřemýšlel.. četl jsem zde, že minulý system generoval legendy světového šachu. Ano gereroval.. Ovšem nebylo to dáno systemem. Jmena jako Phlilidor, Capaclanca, Lasker, Rubinstein, Alekhine, Euwe, Morphy A další a další... nebyly dílem nějakého systému. Až do Botvinnika žádný systém nebyl, To je do roku 1948. A přesto Capablancu a Laskera zná každý kdo o šachy jen zavadil. Je třeba si uvědomit že v minulých dobách to byli právě mistři světa a jejich soupeři, kteří dávali směr šachu. Oni posouvali šachu dopředu.. A právem je možno na ně koukat jako na legendy. Hromada zahajení nese jejich jména.. To vše až do Kramnika.. Kramnik byl poslení. Jeho Berlínská obrana se stala legendární, podobně jako Botvinnikuv system. Poté se ke slovu dostaly počítače. Ani Magnus Carlsen počítač neporazí. V tomto prostředí už není pro legendy místo...  Můžeme si koupit Komodo 9.1 a víme že z deseti partii porazí přední velmistry desetkrát. Ačkoliv počítač je pouze velká kalkulačka jsme na něho krátký. 

Dnešní turnaje kandidátu si pouze vypůjčily jméno oněch legendarních turnajů minulého století. Dnes se jedná o turnaj, který se neliší významně od ostatních.. Pouze má statut turnaje kandidátů. Je to turnaj jako každý jiný, který mužeme vidět například na Talově memorialu či v Linares. 

Otázka je jestli je to pro šach dobře nebo špatně. Často čtu, že je v současné době mnohem více hráču, než tomu bylo dříve, kteří jsou schopni se utkat o prvenství... já si to nemyslím. Ano máme zde mnohem více prvotřídních velmistrů. Ale šance na světovou korunu má jen pár z nich...  At už je to Aronian, Topalov či Caruana nebo Anand.. Za posledních několik let to nebyl nikdo další.. 

+0 /-0 | 16.09.2015 23:13

HonzaSvatoš

Je to sice trochu mimo téma, ale srovnání ZMB a L(ž)imberského nechápu. ZMB má hodně kritické (a mnohdy přehnaně kritické) komentáře, ale Limberský se naprosto systematicky chová jako odpad. To se fakt srovnávat nedá.

+0 /-0 | 16.09.2015 22:46

jaroslavsysel
Prave jsem zacal jsem cist diskusi, ale hned souhlasim s Viktorem1111. Je treba take rict, ze sachova spicka je relativne siroka...Kolik hracu v 70. letech bylo schopno porazit mistra sveta? I z tohoto pohledu se mi zda system spravedlivejsi. Predseda Asociace profesionalnich hracu v jednom rozhovoru neprimo rekl, co delat jineho, kdyz je tolik hracu a vsichni chteji hrat.
+0 /-0 | 16.09.2015 22:33

MaX

pravá strana pavouka mě přijde od dost těžší než levá.

+0 /-0 | 16.09.2015 22:07

Jablko-malum

Tak to pr, Limberský především dosáhnul toho, že si o něm většina národa právem myslí, že má v hlavě piliny.

Škoda, že Češi jedou domů. Zvláště u Lázničky, ten na mne krom armagedonu působil výborně.

Těším se na případný blog pana Navary a postřehy z Ázerbajdžánu.

+0 /-0 | 16.09.2015 19:16

Zdeněk Janda

ad Ota Válek - uznávám, že co do IQ , je ZMB "Limberský"  . Jen fotbalista Limberský , na rozdíl od zdejšího trolla ZMB ,(nehovořím o IQ) ,ve své branži  něčeho dosáhnul sad...

+0 /-0 | 16.09.2015 18:55

Bob von Ostrauburg

Ok uznávám, nechal jsem se až moc unést, jsem holt vášnivý šachový fanoušek, a když podle mého názoru někdo chce moje milované šachy prznit nesmysly, těžko se mi to překousává. Už se k poháru vyjadřovat nebudu.

+0 /-0 | 16.09.2015 18:55

Zmestabileho

Nevím, jaký má smysl neustálé pohoršování se některých nad systémem turnaje, když koneckonců do turnaje kandidátů postupují tímto KO systémem jen dva.

 

Aronian vypadl zcela po zásluze - hrál dnes úplnou tužku (nejen dnes). Že je taková hra hluboko pod úroveň hráče světové desítky, to je jeho problém a jeho vizitka.

 

A Láznička? No jako obvykle, v rozhodujících chvílích si sedl na zadek, na rozdíl od Adamse. I tady postoupil po zásluze ten lepší.

+0 /-0 | 16.09.2015 18:47

MaX

Bobe, dobře, už tvůj názor známe. Formát nezměníme, ale hlavně se tady bavíme.

+0 /-0 | 16.09.2015 18:37

MaX

spíš si ji bohužel nedovezl, opustila ho před nějakou dobou, ale ona se vráti :o) Láznička zahrál solidně.

+0 /-0 | 16.09.2015 18:36

Bob von Ostrauburg

viktor1111: Navrhni hokejistům a fotbalistům, aby hráli svá utkání na 2 minuty místo na 60 a 90, navrhni tenistům, aby hráli utkání na 2 gemy místo na 2-3 sety, navrhni každému sportu, aby takto radikálně zkrátil délku utkání, aby třeba atleti závodili na 5 metrů. Protože přesně tohle je ten rozdíl mezi tím, když se v šachu rozhoduje ve větším množství partií nebo když se rozhoduje ve dvou partiích. A můj názor že je praštěný a nepochopitelný, protože tohle kritizuju a protože říkám, že nejenom starý tolik "neférový" systém, ale v podstatě cokoliv jiného je lepší a objektivnější než tohle? Jako sory, ale jestli tohle nechápeš, pak asi oba žijeme v jiném vesmíru.

 

Říkat třeba, že je správné tímhle způsobem vyřadit z celého mistrovství světa někoho jako Aronjana, který je vzhledem k turnajovým výsledkům z minimálně posledních pěti let zcela evidentně silnější než většina účastníků turnaje, tohle je naprostá neúcta k šachu a k nejsilnějším šachistům. Šachy se mají hrát pro šachisty, to znamená skutečná dlouhá utkání těch skutečně nejlepších, a ne dělat z nich šou pro laiky, kteří o šachu neví nic a které stejně šachy nezajímají.

+0 /-0 | 16.09.2015 18:34

rytir

Jak celkově ohodnotit vystoupení našich hráčů na Světovém poháru? Davida Navaru turnaj nezastihl v dobré formě a nedařilo se mu a Viktor Láznička podal slušný výkon, ale k postupu dál mu chybělo více štěstí.

+0 /-0 | 16.09.2015 18:34

MaX

Anorian vypadl, jaj to je škoda, že Navara neprošel

+0 /-0 | 16.09.2015 18:33

JiH

Prezident Zeman návštěvou Ázerbajdžánu přinesl šachistům smůlu. I místní obhájci lidských práv si na něj naříkají.

+0 /-0 | 16.09.2015 18:24

nvmea
170 komentářů pod článkem (ze kterých bude po příchodu a mudrování ZMB a následných reakcí na něj tak 200), další potvrzení atraktivnosti formátu
+0 /-0 | 16.09.2015 18:16

rytir

Chyba se stala ovšem už ve druhé partii, kdy Adams vyrovnal. Jinak v tom zkráceném tempu hraje velkou roli štěstí a dnes jsme toho byli svědky.

+0 /-0 | 16.09.2015 18:15

giocozo
Peknej zápas a Já jsem spokojen, i když zrovna naše želízko ne postoupilo. Skvělý zážitek.
+0 /-0 | 16.09.2015 18:13

Tobi
Pěkně bojoval, škoda přeškoda.
+0 /-0 | 16.09.2015 18:11

giocozo
Rytir - Možná mas pravdu a možná taky ne. Ono.Zase spadnout do přípravy, kterou jistě mel Mickey nachystanou na važne partie, není uplne se 4 minutami jednoduchého řešit. Věřil si a skandinávska mu přinesla dvakrát pěkně pozice.Klobouk dolů i před Adamsem.
+0 /-0 | 16.09.2015 18:11

rytir

Viktor Láznička příliš pokoušel štěstí, zahrát skandinávskou napotřetí, když mu stačila remíza, bylo už moc.

+0 /-0 | 16.09.2015 18:06

giocozo
Škoda .Mohl to byt malý krůček pro Láznička a velký krok pro Česko. I tak gratulace k výkonu a mnoho štěstí v dalších turnajích.
+0 /-0 | 16.09.2015 18:04

rytir

Adams postupuje dál. Škoda té remízy ve vyhrané bleskovce černýma.

+0 /-0 | 16.09.2015 18:03

MaX

show, ale dobrá

+0 /-0 | 16.09.2015 18:03

giocozo
Game over
+0 /-0 | 16.09.2015 18:02

giocozo
Ten čas je hroznej.
+0 /-0 | 16.09.2015 18:00

rytir

A to je konec. Adams je malý krůček od vítězství.

+0 /-0 | 16.09.2015 18:00

MaX

jaj, tak to šel jak ovce na porážku

+0 /-0 | 16.09.2015 18:00

giocozo
A přišla série nepřesnosti. Mickey má iniciativu a to je v blicce Vzdy nepříjemné.
+0 /-0 | 16.09.2015 17:59

rytir

Navíc má málo času!

+0 /-0 | 16.09.2015 17:59

rytir

Ale taky to nezahrál nejlíp, v tomto tempu se může stát cokoli. Adams má převahu, ale Viktor se drží. Udrží remízu?

+0 /-0 | 16.09.2015 17:58

giocozo
Klobouk dolů, že ji pořád nějak obměňuji. A Adams přišel se silnými d5 ! Ach...
+0 /-0 | 16.09.2015 17:58

rytir

A Adams je na tom tentokrát dobře...

+0 /-0 | 16.09.2015 17:57

MaX

to měl Adams zkusit tentokrát přetáhnout a neměnit. Což je fajn pro Lázňu.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:56

rytir

Tak on Adams mohl hrát něco ostřejšího, nechce to přepálit.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:56

Josef
Viktor se zjevně inspiruje skandinávskými detektivkami.
+0 /-0 | 16.09.2015 17:55

giocozo
Rytir - Chyba ! Pro remízu jen přes aktivní hru ! S Adamsem nesmí zalézt na tři řady. A je to tam !
+0 /-0 | 16.09.2015 17:54

rytir

A stejně zahrál Skandinávskou.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:54

MaX

dá konečně carocan ?

+0 /-0 | 16.09.2015 17:53

rytir

A tudíž uvidíme, co černý vlastně zahraje.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:53

giocozo
Viktore do toho !
+0 /-0 | 16.09.2015 17:53

rytir

Skandinávská pro hru na remízu je divná volba.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:52

giocozo
Skandinávska stopka pro Adamse ! :-)
+0 /-0 | 16.09.2015 17:51

rytir

Bílé bude mít Adams, takže Viktorovi stačí černýma remizovat k postupu a Adams naopak musí vyhrát.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:50

Krtek

Lázňa černé.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:49

rytir

A až si určí ten co vyhraje los barvy a bílý musí vyhrát - tak budou hrát bílý 5 minut, černý 4 minuty. A když to neskončí do 60.tahu, tak  po něm se budou dávat 3s za tah.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:49

MaX

už ne ☺

+0 /-0 | 16.09.2015 17:47

giocozo
Chlapi, je mezi námi nějaký kardiak ?
+0 /-0 | 16.09.2015 17:45

Krtek

Los

+0 /-0 | 16.09.2015 17:44

giocozo
... Já už bych to po dnešních partiích tak kategoricky netvrdil.Muže se stát cokoliv.
+0 /-0 | 16.09.2015 17:44

rytir

Myslím, že budou losovat a ten co vyhraje, tak si zvolí barvy?

+0 /-0 | 16.09.2015 17:44

giocozo
Ted budou losovat a nebo má Láznička Bile ?
+0 /-0 | 16.09.2015 17:43

...

Lazna ma v armagedonu sanci jenom cernymi

+0 /-0 | 16.09.2015 17:43

rytir

Ale nebylo jak ji prosadit, celkem rozumně to dali za remízu, tam už za bílého opravdu nic nešlo.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:41

giocozo
Vypadá to, že tento zápas vyvrcholí až armagedonem
+0 /-0 | 16.09.2015 17:41

Krtek

Braní na c5 byla blbost, to jsem viděl i já, natož takovej stratég jako Lázňa.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:40

giocozo
A dvojka střelců !
+0 /-0 | 16.09.2015 17:40

rytir

A Adamsovi se podařilo vyrovnat, uvidíme, co bude dál.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:40

giocozo
Podle me si cerny ulevil.
+0 /-0 | 16.09.2015 17:39

giocozo
Mění ne méně ! Pardon.;-)
+0 /-0 | 16.09.2015 17:38

MaX

díky, tak si jdu zase kousat nechty

+0 /-0 | 16.09.2015 17:38

giocozo
Viktor méně dámy ! Blázen nebo génius ?!!
+0 /-0 | 16.09.2015 17:37

rytir

Ale výměna věží černému pomohla...

+0 /-0 | 16.09.2015 17:36

giocozo
Ať mu dá Viktor baterií Sb2 a Dc3 a mata na g7 ! :-)
+0 /-0 | 16.09.2015 17:36

Krtek

Viktor čas nepotřebuje.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:36

rytir

Bílý ale může útočit po diagonálách na soupeřova krále, Adams je pod tlakem.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:35

giocozo
A Mickey si vytvořil cca 1,5 minutový náskok.
+0 /-0 | 16.09.2015 17:34

rytir

Adams to ale zahrál dobře s tím c5, stát se nyní může cokoli.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:34

giocozo
A Viktor má pěknou prostorovou převahu.
+0 /-0 | 16.09.2015 17:32

giocozo

S h6. Opet. :-]

+0 /-0 | 16.09.2015 17:31

rytir

Už hrají. A opět se hraje anglická.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:30

giocozo
Děkuji rytíři za upřesnění. :-)
+0 /-0 | 16.09.2015 17:28

Krtek

Statisticky poslední partie :)

+0 /-0 | 16.09.2015 17:28

rytir

Max. Nejdřív se hrají 2 blicky a až pak Armagedon. Takže nyní se bude hrát druhá, kde bude mít Viktor bílé.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:27

giocozo
Max - Ne ještě jedna blicka a pokud i ta skončí nerozhodne, tak potom.
+0 /-0 | 16.09.2015 17:26

giocozo
Klobouk dolů, takhle vyrovnaný zápas sehrát s takovým velikánem,jakým je Adams !
+0 /-0 | 16.09.2015 17:24

nvmea
a nereklamoval prostě Adams? Nevim jak to je v blickách s reklamacema, ale když tu maj okolo každý desky několik rozhodčích a zapisujou to, tak asi možné?
+0 /-0 | 16.09.2015 17:23

MaX

safra tak jak to stojí? já teď prišel a radoval se, že ustal černýma armagedon.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:22

rytir

Tak po b4 je úplný konec, asi se bál, že prohraje na čas, ikdyž se dávaly 3s za tah nebo kolik?

+0 /-0 | 16.09.2015 17:22

Krtek

No, bohužel, v pozici měl jasnou převahu díky soupeřovu slabému králi. Ovšem nic okamžitýho tam neměl a musel by si vypomáhat pěšci, docela hrápu Viktorovo rozhodnutí. Ve vážné by to byla jasná jednička, nyní bohužel..

+0 /-0 | 16.09.2015 17:21

rytir

Tentokrát stálo štěstí při Adamsovi.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:20

giocozo
Škoda ! Viktor nenašel mezi tah b4. Nakonec remiz...drama pokračuje.
+0 /-0 | 16.09.2015 17:19

rytir

A Viktor opakuje tahy ve vyhrané pozici.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:18

Krtek

Yes, taktika je svinstvo! :D

+0 /-0 | 16.09.2015 17:17

rytir

Láznička ale chyboval taky výměnou jezdců, škoda, nyní je to zase vyrovnané. Málo času se projevuje.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:16

rytir

Adams ztrácí nervy, je otřesen z prohry v minulé partii.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:15

rytir

Zvolí nyní Viktor pěšcový nástup na dámském křídle?

+0 /-0 | 16.09.2015 17:14

giocozo

Kdysi draze zaplacene lekce s M.Manikem zacinaji prinaset urodu.:-0

+0 /-0 | 16.09.2015 17:14

Krtek

Vysněná pozice všech nás skandinávců.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:09

giocozo
A zase pohodlne minimálne vyrovnal...
+0 /-0 | 16.09.2015 17:08

rytir

Výpad Adamse Jh4 vypadá divně, Viktor získal ze zahájení dobrou hru.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:06

rytir

A opět se hraje skandinávská.

+0 /-0 | 16.09.2015 17:04

Bucefalos

Vuorin: Ano to máte pravdu.. Problém vidím v tom, že ti nejlepší se tam sice dostanou, zahrající... Nikdo jim to právo neupírá... Ovšem co si zahrajou? Turnaj kandidátů... Tedy turnaj, který se nijak neliší od ostatních turnaů.. Není ničím vyjmečný. Podobných turnajů je mnoho... Podobného složení, o podobném počtu učastníků a tak dále... Proto hovořím o tom, že mi chybějí zápasy.. 

+0 /-0 | 16.09.2015 17:01

giocozo
Jablko-málem Ted neruš , jsme plni dojmů ! Go Viktor, Viktor na hrad !
+0 /-0 | 16.09.2015 16:52

Krtek

Lázňa na hrad! :D

+0 /-0 | 16.09.2015 16:52

giocozo
-6.16 ....-8.02 !a je to tam !!!! Super a gratulace !
+0 /-0 | 16.09.2015 16:50

Jablko-malum

Nezlobte se na mne, nikdy bych nepodporoval systém Světového poháru jako ten, který by měl rozhodnout o mistru světa. Pokud je to ale turnaj, kterého se účastní kompletní světová špička a já nemůžu odtrhnout oči od počítače, asi to tak špatné není. I ty dvě místa do TK jsou akorát, jinak by třeba dobří hráči nejezdili.

Láznička je borec.

+0 /-0 | 16.09.2015 16:50

rytir

A je konec. Adams to projel na celé čáře. Rozhodnou bleskovky, kde se už vůbec může stát cokoli.

+0 /-0 | 16.09.2015 16:50

giocozo
-2.65 ! Jedeeeeeeem !
+0 /-0 | 16.09.2015 16:48

giocozo
A Viktor to ted hraje skvěle .Komp hlasi -2.38 ! Do toho !
+0 /-0 | 16.09.2015 16:47

HonzaSvatoš

Slušný chessboxing teď u Viktora Lázničky.

+0 /-0 | 16.09.2015 16:45

rytir

Adams má jen 2 pěšce za figuru, šance Viktora na výhru jsou velké.

+0 /-0 | 16.09.2015 16:44

giocozo
A Mickey je na 30 sekundách. ...
+0 /-0 | 16.09.2015 16:44

giocozo
Je to šance a udržuje si lepší čas. Ten kluk dostal Adamse pod tlak ! Nerealny !!!
+0 /-0 | 16.09.2015 16:43

rytir

A Adams má zatoulanou věž!

+0 /-0 | 16.09.2015 16:43

Krtek

Fakt bych bílýma hrát nechtěl dvojka koňů je v blitzce kolikrát větší svinstvo, než dvojka střelců :-)

+0 /-0 | 16.09.2015 16:42

giocozo
rytir - No vidíš. Co jsem říkal ? :-)
+0 /-0 | 16.09.2015 16:42

giocozo
Škoda, že tam Viktor ve 14.tahu nedal Sd6.Po Se7 zřejme přehlídl šach na a4.
+0 /-0 | 16.09.2015 16:40

rytir

A Viktor Láznička asi správně zvolil variantu, s materiální nerovnováhou, z praktického hlediska v ní má větší šanci na výhru.

+0 /-0 | 16.09.2015 16:40

Krtek

Tak jako tak, materiální nerovnováha je správná cesta.

+0 /-0 | 16.09.2015 16:39

rytir

Adams ale neriskuje a volí koncovku, která se za černého těžko vyhraje.

+0 /-0 | 16.09.2015 16:37

giocozo
Neříkám, že bych to vyhrál, ale koncovka to byla opravdu jen a jen na jednu branku. Ve zkráceném tempu musíš na soupeře vyvinout co největší tlak a to sebráním materiálu učiníš.
+0 /-0 | 16.09.2015 16:36

rytir

gio, zahraj si to proti počítači, jestli to vyhraješ za černé, to je test, zda je to opravdu tak primitivní, jak si myslíš - věž ke konci je silná a ikdyž to bylo prohrané, prostě to nebylo zcela triviální.

A brát podezřelého pěšce není ve zkráceném tempu moc moudré, je to přílišný hazard.

+0 /-0 | 16.09.2015 16:33

giocozo
Viktor vzal pika a Adams musí dokazovat kompenzaci.Správny přístup !
+0 /-0 | 16.09.2015 16:27

rytir

Dxb2 vypadá od V.Lázničky ale jako veliký hazard, je otázkou, zda to musí tak hrotit při hře na výhru.

+0 /-0 | 16.09.2015 16:25

giocozo
A Adams zariskoval a obětoval pika.
+0 /-0 | 16.09.2015 16:25

giocozo
Ne, tam už žádný odpor klást nemohl.Už jenom čekal, kdy si pro něj Adams přijde. Nic.Držme palce, Viktor tam dal skandinávský překvapení.
+0 /-0 | 16.09.2015 16:23

rytir

Adams nechce riskovat a hraje zatím poklidně a udržuje si mírné plus, stačí mu remíza.

+0 /-0 | 16.09.2015 16:22

rytir

Zahraje velkou rošádu? Uvidíme.

+0 /-0 | 16.09.2015 16:20

rytir

Viktor Láznička zahrál překvapivě skandinávskou, chce soupeře překvapit, aby vyhrál černýma.

+0 /-0 | 16.09.2015 16:19

rytir

Rychle to skončit muselo, protože bylo už málo času a bílý si v prohrané pozici, kde mohl ještě klást odpor, vlezl do matové sítě.

+0 /-0 | 16.09.2015 16:14

giocozo
S takovým monstrem je ta šance s černymi hodně malá. Dejme dvakrát Otčenášek a třeba se stane zázrak.
+0 /-0 | 16.09.2015 16:11

giocozo
Nezkomplikoval, ba naopak zjednodušil. Ta koncovka byla naprosto bez protihry, což Mickey velmi rychle dokázal.
+0 /-0 | 16.09.2015 16:08

rytir

A je konec. Nyní musí Viktor Láznička vyhrát černými, aby vyrovnal. Šance stále zůstává.

+0 /-0 | 16.09.2015 16:06

rytir

Adams celkem překvapivě obětoval kvalitu a má nyní za ní 3 pěšáky. Což je pro něj vyhrané, ale zkomplikoval si to a Viktor zatím klade odpor.

+0 /-0 | 16.09.2015 16:03

honzour

viktor1111: co je tohle za názor, vždyť je přece naprosto jasné, že při vyřazováku na 2 partie je role náhody větší než při vyřazováku na 4 (6, 8, 10, 12, ...) partií. K tomu není třeba studovat pravděpodobnost a statistiku. Teď nijak nekomentuju atraktivitu pro diváky, sponzory, hráče a pořadatele. Chápu, že se musí dělat kompromisy. Ale mělo by se přiznat, že je to kompromis a ne tvrdit, že je to spravedlivé řešení.

+0 /-0 | 16.09.2015 16:02

giocozo
Obávám se, že to nebyla oběť.
+0 /-0 | 16.09.2015 15:59

giocozo
Nestejnobarevni střelci jsou Adamsova korunní disciplína. Je zle.
+0 /-0 | 16.09.2015 15:58

rytir

V těžké pozici obětoval Viktor nepochpitelně pěšce, nyní je Adams blízko výhry.

+0 /-0 | 16.09.2015 15:58

rytir

Adams má pěšce více, Viktor Láznička musí doufat, že se udrží díky nestejným střelcům. Jeho pozice je obtížná.

+0 /-0 | 16.09.2015 15:54

rytir

A Viktor Láznička se pouští do útoku, ale bez dvojice střelců je to hazard, pokud v něm bude pokračovat, zahrává si s ohněm.

+0 /-0 | 16.09.2015 15:45

rytir

Divný byl i tah bílého Jf3, Adams získal dobrou pozici, ale převahu ještě nemá.

+0 /-0 | 16.09.2015 15:44

rytir

Adamsův tah h6 je divný v této pozici, ale ještě se nic neděje a pozice zůstává nejasná s prostorovou převahou bílého.

+0 /-0 | 16.09.2015 15:39

rytir

A hrají variantu, která je teoreticky dost prozkumaná, tudíž hrají rychle. Adams postavil ježka a nechce moc riskovat. Hraje na remízu s tím, že v další partii rozhodne.

+0 /-0 | 16.09.2015 15:36

Kefalin

Otázkou je, jestli je spravedlivé, že hrají jen šachy... Přidal bych k tomu Dámu, člověče nezlob se a mariáš, teprve potom by se ukázalo, kdo je nejlepší...

+0 /-0 | 16.09.2015 15:33

rytir

Už hrají.

+0 /-0 | 16.09.2015 15:30

Krtek

No vidíš, tak jsem spokojený, stačí mi málo :)

+0 /-0 | 16.09.2015 15:17

strelec

ad Krtek: TK se hraje 2-kolově......

+0 /-0 | 16.09.2015 15:16

Krtek

Já osobně bych byl pro nějaký kompromis - aspoň z TK udělat výjimečný turnaj, když ne z celé kvalifikace. Rád bych viděl, jak TK hraje dvoukolově.

+0 /-0 | 16.09.2015 15:14

giocozo
Vuorin - Přesně tak ! A navíc si myslím, že Navara má v tomto systému daleko větší šanci, než zápasech. Víme moc dobře, že statistiky má ubohý. Kdežto blic elo vytáhl az na 2800 ! Jde jen o to mu před zápasem naordinovat vhodnou strategii.
+0 /-0 | 16.09.2015 15:13

Krtek

Opět se jedna česká partie trohu proslavila, bohužel ta se špašným výsledkem.

https://chess24.com/en/live/video/adams-1-0-laznicka--world-cup-game-of-the-day

+0 /-0 | 16.09.2015 15:10

rytir

Jde o to, že celý ten systém je problematický - i samotný turnaj kandidátů není optimální pro výběr vyzyvatele. Carlsen se jím tehdy stal jen tak tak a to byl jasně nejlepší na světě. Je to určitě zlepšení, oproti katastrofálnímu stavu, kdy o mistru světa rozhodoval KO systém, ale v minulosti skrze zápasy to bylo určitě spravedlivější.

+0 /-0 | 16.09.2015 15:09

rytir

Teď už je to jedno, bude to čím dál více o štěstí, jak se zkracuje tempo.

+0 /-0 | 16.09.2015 15:04

Gambit

Tak snad nebude hrát Viktor opět sicilku :)

+0 /-0 | 16.09.2015 15:03

ddf

Viktor vyrovnal hats offczech flag.

+0 /-0 | 16.09.2015 15:02

rytir

A je vyrovnáno.

+0 /-0 | 16.09.2015 15:01

Vuorin

Tady je zas chytrolínů neznalých šachové historie. Současný cyklus MS je samozřejmě mnohem spravedlivější než v minulosti - řekněme od 50. do 80 let. Momentálně se do kandidátů dostanou hráči na ELO, což znamená, že když je někdo opravdu v TOP 3 (což by kandidát na mistra světa měl být), tak má vstup jistý. Když mu to těsně nevyjde, je tu GP. A když ani tohle nepomůže, může zkusit relativně náhodný KO systém. Kdy jindy tohleto bylo?

 

V minulosti bylo omezení pro Rusy (ač do kandidátů kvalitativně patřili), politické omezení (Kreml potřeboval prosadit Smyslova, tak vyřadili někoho jiného a pod.) a navíc samotný turnaj kandidátů byl často ovlivněn (již zmiňovaný Curych, Curacao - to nejsou žádné dohady, přímí účastníci to mnohokrát potvrdili, po pádů SSSR pochopitelě). Takže když je někdo opravdu tak silný, že může reálně ohrozit mistra světa, má to dnes mnohem lehčí a "spravedlivější". Viz. např. Spasskij a jeho dvě prohrané partie s Talem, které ho vyřadili dvakrát o cyklus MS. Dnes by se (v minimálně druhém případě) dostal do kandidátů na ELO a tam by se ukázalo.

Jediný (ale o to větší) problém současného stavu je FIDE, resp. její neschopnost zajistit stabilitu a čitelnost nastaveného systému. Zatím se v každém cyklu něco měnilo za pochodu, protože nebyli prachy nebo pořadatel.

Tak tu nemelte něco o náhodnosti. Ti opravdu nejlepší se do kandidátů dostanou. Nu a dva nejlepší z KO systému si můžou zahrát kandidáty. Oni to nejsou taky žádná ořezávátka, jestli se nepletu, minule to byli Tomaševsky a Jakovenko. Což jsou pořád mnohem silnější hráči než hráči jako Filip, Benko, kteří si kandidáty zahráli zejména kvůli ruským kvótám - a pak dostali v turnaji co proto.

+0 /-0 | 16.09.2015 14:53

dejf721

To beru jako blicky, i když technicky je to ještě rapid :) Samozřejmě ale neříkejme hop, nejdřív musí Viki přeskočit a uplatnit zatím určitě ne rozhodující výhodu.

+0 /-0 | 16.09.2015 14:39

rytir

Tak Adams našel 20...Vb4!, tudíž to jednoduché nebude. Má za pěšce určitý tlak, i když ne dostatečný.

+0 /-0 | 16.09.2015 14:38

...

Ted ještě nebudou blicky, ale 10min+10sec

+0 /-0 | 16.09.2015 14:33

dejf721

Tohle Lázňa dá... a pak Mikiho přejede v blickách! :)

+0 /-0 | 16.09.2015 14:27

Bob von Ostrauburg

viktor1111: Ať už chcete testovat sílu, všestrannost nebo cokoliv, pořád se nic nemění na tom, že dvě vyřazovací partie jsou pro to nedostatečné, protože každý blbec, který o šachu něco ví, pochopí, že i sebelepší hráč udělá občas chybu a skutečné schopnosti se tak ukážou až ve větším počtu partií. Třeba Aronjan zrovna teď vypadá kvůli jedné nepovedené partii na vyřazení, ve druhém kole!!! - opravdu důstojný způsob, jak takto silného hráče na základě dvou blicek vyřadit z celého mistrovství světa, určitě mnohem lepší a spravedlivější, než "neférový" kandidátský turnaj nejlepších s "neférovým" vyzyvatelským zápasem.

 

Mimochodem mistr světa je k tomu zápasu taky kvalifikovaný - předchozími těžkými zápasy a kandidátskými turnaji, které musel vyhrát, přitom je tam jako finální test, podobně jako k zisku titulu velmistra je třeba uhrát normy proti jiným velmistrům. Tenhle test zajišťoval, že mistry světa se stalo jen pár lidí, ale zato těch pár skutečně nejsilnějších, proto byl ten titul tak prestižní. Ale takhle to asi chodí i v jiných sportech, spousta sportovců nemůže vyhrát, protože prostě nejsou dost dobří, tak jim upravíme pravidla, která jim dají víc šancí a která minimalizují silnějším hráčům šanci převahu ukázat. Fakt geniální a správná myšlenka... no

+0 /-0 | 16.09.2015 14:22

rytir

A posléze Adams ztratil i pěšáka, přehlédl kombinační obrat vlivem rapidu. Škoda, že pak Viktor zahrál Da6 a ne Sxd5 s téměř vyhranou pozicí, ale i tak má pěšáka víc a Adams nemá za něj dostatečnou kompenzaci. Zatím se tudíž odvetná partie rapidu vyvíjí příznivě.

+0 /-0 | 16.09.2015 14:12

rytir

A Adams to hraje opravdu divně, asi soupeře  podcenil, už záhy ztratil tempo tahem h6?.

+0 /-0 | 16.09.2015 14:02

rytir

Mimochodem, už hrají druhý rapid, a Viktor Láznička hraje s Adamsem anglickou.

+0 /-0 | 16.09.2015 13:58

rytir

Aronjan zahrál nepochopitelný tah 14.Vfc1, jako když by si popletl věže.

+0 /-0 | 16.09.2015 13:44

Ota Válek

Vidím, že suverenní vítěz superturnaje, jenž skončil nedávno, GM Aronian je ve vážném ohrožení. Musí vyhrát černými. To opět potvrzuje obtížnost a nevyzpytatelnost vyřazovacího systému.

+0 /-0 | 16.09.2015 13:37

rytir

Navíc Adams hrál rapid s nejlepšíma hráčema na světě, tedy má v něm i víc zkušeností.Tudíž ten rozdíl bude ještě větší, než kolik papírově činí elo. A to se týká samozřejmě i vážné partie, že ten rozdíl je o něco větší, než kolik je na papíře.

+0 /-0 | 16.09.2015 13:32

Bucefalos

Šachy nejsou a nikdy nebyly pro širokou veřejnost tím spíše lajckou. A proto si myslím, že by neškodilo trochu více serioznosti na úkor atraktivitě. Ano i já sleduji vyzařovací turnaje. Ovšem nepovažuji je za nástroj k vybrání kandidata o korunu. System kde Vás může vyřadit jedna nepovedená bleskovka nemůže být už ze svého principu důstojný. 

To co mi dnes v šachu chybí jsou zápasy.. Turnajů je plno, avšak zápasy skoro vymizeli. Že by byly málo atraktivní...? To si nemyslím.. 

+0 /-0 | 16.09.2015 13:20

rytir

Jinak s tím, že má Viktor Láznička v rapidu velkou šanci nesouhlasím. Adams má 2742 a rapid 2753 a  Viktor Láznička 2676 a v rapidu 2651. Z toho plyne, že je v tomto souboji Adams ještě víc favorit, než ve vážné partii. Na druhou stranu rapid dává větší šanci na štěstí, takže snad z tohoto hlediska má náš hráč větší šanci.

+0 /-0 | 16.09.2015 13:18

MaX
tak závěrečnou blicku Láznička neustál. S tím Adamsovým věkem to nebude tak žhavé.
+0 /-0 | 16.09.2015 13:11

MaX
Giri - Motylev, trojpěch, to jsem dlouho neviděl
+0 /-0 | 16.09.2015 12:52

dejf721

Tak Adams se teď asi naštěstí neodhodlal k zajímavé oběti 18.gxh6!?, takže Viki asi stojí jakž takž :)

+0 /-0 | 16.09.2015 12:40

MaX
Adams dneska 0-0-0 a útok na rošádu výborný psychologický tah. Láznička to drží dneska s větší jistotou.
+0 /-0 | 16.09.2015 12:40

Ota Válek

Mám za to, že panu Navarovi tento systém vyhovuje, neboť hraje skvěle rapidy a blicky. Minule se dostal hodně daleko (nebo to už bylo před minule?) a mohl dojít, tuším, až do semifinále, kdyby se vyvaroval závěrečné chyby s Griščukem. Tentokrát jej turnaj, bohužel, nezastihl v nejlepší formě.

+0 /-0 | 16.09.2015 12:26

Tobi
viktor1111: konečně rozumný názor, tři palce nahoru
+0 /-0 | 16.09.2015 12:08

...

~~2Bucefalos "tento system přes všechny své nedostatky měl jednu přednost.. A to že produkoval opravdu nejlepší uchazeče o korunu"

O tomhle tvrzení by se dalo jistě vesele spekulovat. Jak historicky, tak dnes. Kdo je světová dvojka/vyzyvatel dnes? Před cca dvěmi lety bez pochyb Aronian, před rokem Caruana, dneska Topalov? Pozítří to může být Nakamura. Nebo Anand? Než ta dvojka přeplave oceán a přeleze ME, tak může být dvojka zase někdo jiný.

+0 /-0 | 16.09.2015 11:57

Bucefalos

Ovšem i Kasparov musel přeplavat oceán a zdolat Everest než si zahrál s Karpovem. Karpov taky musel přeplavat oceán a zdolat Everest než měl právo vyzvat Fischera. A tak dále a tak dále. V tom nevidím žádnou nespravedlnost. Nespravedlnost byly dle mého odvetné zápasy a to, že při nerozhodném stavu obhájil mistr světa. Jak už tu někdo napsal... tento system přes všechny své nedostatky měl jednu přednost.. A to že produkoval opravdu nejlepší uchazeče o korunu..Co pak chceme víc...? Dnesní turnaj kandidátů se nijak neliší od turnajů jiných.. To si myslím, že dobře není.. 

+0 /-0 | 16.09.2015 11:33

Pavel Capek

Proti gustu žádný dišputát - říkali naši pradědečkové.

Někomu se systém World cupu líbí, někomu ne. I ten starý systém pásmových a mezipásmových turnajů měl pochopitelně své zápory. Ale to, že hráč který z něj vyšel jako vyzyvatel mistra světa byl skutečně ten nejlepší - to mi nikdo nevymluví. Ano byla to cesta dlouhá a trnitá. Jak vtipně tehdy prohlásil Larry Christiansen : " Musíte přeplavat oceán a zdolat Everest, než si zahrajete s Kasparovem !"

 

+0 /-0 | 16.09.2015 11:10

Frank
viktor1111, MaX: Gelfand nevyhrál náhodou... Ten patří do stejné ligy jako jmenovaní hráči (Kramnik, Topalov, Anorian, Caruana, Anand). Kdo to neví nebo nechápe, měl by si zajít do šachové studovny.
+0 /-0 | 16.09.2015 10:51

Frank
Bucefalos: "Pokud by se turnaj opakoval za měsíc dopadl by jinak..." - Ano, to ale platí pro libovolný formát, viz třeba úvodní dva turnaje Grand Tour, kde vítězové z Londýna tahali v Saint Luis za kratší konec. Prostě někdo formu "naladí" lépe a někdo hůře a ani ti nejlepší většinou nevědí, co přesně udělali, že jim to tentokrát tak pěkně šlo. Dá se tomu říkat i štěstí. Ale když někdo vyhraje podobný knock-out turnaj, kde jediná chyba může znamenat okamžitý konec, a udrží si formu po 14 partií vážných a X dalších zrychlených, tak u mě jednoznačně klobouk dolů.
+0 /-0 | 16.09.2015 10:48

giocozo
Souhlasím, že se zápas tentokrát vůbec nepovedl. Soupeř si počínal velice zkušeně, až jsem měl dojem, že je to on, kdo má elo 2700. Přirovnal bych to k zápasu Artemiev - Wojtaszek, kdy si polský hráč s nebezpečným, ale ještě nevyzrálým soupeřem, poradil na výbornou. Tohle není Olympiáda družstev, takže se nám fanouškům a Svazu nemusí nikdo zpovídat. :-) Sám David by ale měl vyhodnotit, kde se stala chyba. Není to už ani o nabírání zkušeností, těch má David už opravdu hodně. Spíše to vypadá na nějakou chybu v Metrixu.
+0 /-0 | 16.09.2015 10:13

ELOminator

A proč se furt vyvolávají duchy mezipásmových turnajů, když je jasné, že se z komerčních důvodů už nikdy nevrátí. Vždyt i grand chess tour je jenom sdružení jednotlivých sponzorů kteří tomu dali společnou hlavičku. Není žádný megasponzor, který by to zaplatil celé.

+0 /-0 | 16.09.2015 10:10

ELOminator

Já taky nikdy nechápu, proč si někdo stěžiuje na to, že turnaj je npínavý a kdokoliv může porazit kohokoliv.

+0 /-0 | 16.09.2015 10:03

Bucefalos

Možná že Magnus chce takto určovat mistra světa... a pro jistotu se tohoto turnaje nezúčastnil. Nehrál ani ten předešlý a ani ten předtím... Vlastně si nepamatuji, že by turnaj tohoto typu někdy hrál. Tento turnaj beru jako srandu. Vítěz tohoto turnaje nic neznamená... Znamená to jen, že měl více štěstí... Pokud by se turnaj opakoval za měsíc dopadl by jinak... Dopadl by jinak ikdyby jsme ho opakovali desetkrát za sebou. To znamená, že nemá žádnou vypovídající hodnotu.. 

+0 /-0 | 16.09.2015 09:56

MaX
Bobe: no dobře tak se tímto formátem nehledá nejsilnější šachista, ale nejvšestrannější. Ten, který si dokáže připravit na různé soupeře. Ten, který si poradí s různým tempem hry. Ten, který má dobré zázemí atd. A ve finále je to jedno, protože kdo si troufne říct, jestli je lepší Kramnik, Topalov, Anorian, Cauana nebo Annand? No a když to omylem vyhraje Gelfand no budiš na Carlsena stejně nebudou stačit. Nikdy! nenajdete systém, který nebude mít slabiny a nějaký jiný Bob vám to zkritizuje. Mě tohle vyhovuje, je to atraktivní a široká světová špička se pěkně potká pod jednou střechou.
+0 /-0 | 16.09.2015 09:53

rytir

1. KO se vůbec neosvědčil. FIDE se svého dítěte nedokázala zcela vzdát, tak ho alespoň dala jako jeden ze způsobů, jak se dostat do turnaje kandidátů. Je to určitě lepší, než když se takovým nedůstojným způsobem hraje o mistra světa. Ale nic krásného to není.

 

2. Pokud jde o přípravu, tak David Navara předpokládám nevykazuje rysy individualisty, který ignoruje rady trenéra. Tím je jasné, kde je chyba. Vyměnit trenéra nebo mu dát ještě šanci, když by měl snahu se polepšit.

+0 /-0 | 16.09.2015 09:36

Bob von Ostrauburg

viktor111: Co je absurdního na tom, že vítěz starého cyklu musel v dlouhých sériích partií proti pečlivě připraveným soupeřům dokázat, že je skutečně nejlepší? 7 vyřazovacích minizápasů na 2 partie je podle vás srovnatelným testem síly? (Magnus s Mimozemšťanem takto chtějí určovat přímo mistra světa) V dnešní praštěné době by chtěl každý všechno rychle a snadno. A když se dneska kromě poháru najdou sponzoři na zbytečně dlouhou sérii turnajů Grand Prix, podobnou paralelní Grand Tour a k tomu ještě na několik dalších superturnajů ročně, opravdu bych se nebál, že by se namísto toho jednou za dva tři roky nenašli sponzoři na jeden nebo dva delší kvalifikační švýcary a jeden turnaj kandidátů.

+0 /-0 | 16.09.2015 09:18

Marhula

Nejspravedlivější systém- je sytém,který fungoval x let-pásmové+mezipásmové turnaje- zápasy turnaje kandidátů+zápas o titul na 24! partií nebo 6-10 výher. To co se hraje- spravedlivé absolutně není. Jako to hrozné FIDE místo,aby měli hráči elo fide od hranice 2000 ideální a kdo klesne -pod elo 2000-dělá nový zápočet,tak státy hradí za podřadné ela hráčů do 1999-naprosto nelogické a scestné -jako počítat elo rapid+blesk-jiné schpnosti má hráč ve 20 a jiné v 60 letech ne?

+0 /-0 | 16.09.2015 07:31

Poutnik

Pavle, je to vždy tak, že systém se začne kritizovat v momentě, kdy vypadne někomu favorit. Např. když všechny senzačně převálcoval Gelfand. Kdyby naši postoupili, nejlépe až do finále, nikdo by nic nenamítal...  

+0 /-0 | 16.09.2015 07:04

Pavel Ch

O Davidovi Navarovi.

Souhlasím s Markem Vokáčem, jasně, Pan Jansa není v roli fotbalového trenéra, který řekne, "ty budeš hrát tady to a to". V kolektivním sportu ani jinak nejde, aby si každý hrál co si umyslí. V individuálním, na nejvyšší úrovni, ať jsou to šachy nebo tenis si najmou TOP hráčí kouče/pomocníky/sekundaty a těm platí za to, že s nimi proberou, pomohou s přípravou variant/stylu, zkonzultujou. Ale určitě nediktujou, co budou hrát, je na mistru samotném.

  Počkáme, nikdo neví zatím, zda Sxh6 bylo po chybě nebo příprava. Pokud po chybě, tak se z toho David dokázal dostat nádherně, pokud příprava, tak proč špatná, když mohl černými remízovat (obdobně, jak měl připravenu remízu v památné partii s Kh8 - a to bylo bílými). Že do remízy nešel, asi chyba byla, ale je hezké hodnotit po partii, to kdyby věděl David nebo hráč 1500elo při partii jak dopadne, to by byl pohoda remízu pak vzít/nevzít. David prostě remízy nebere, na rozdíl od jiných, kteří jsou pak zde kritizováni. Jasně, měl černý, čekaly ho bílé, ale šance vyhrát černými s téměř jistým postupem také si není k zahození.

  A pak odveta. Zase, když hráč zvolí na jistotu, na lepší koncovku a pak ji nevyhraje, řekne si, proč jsem do toho nešel tvrdě, třeba bych prohrál, co se mi mohlo stát. A naopak. V případě, že by Viktor udržel Adamse a David útokem vyhrál, asi by tady mnozí o taktice mluvili jinak.

+0 /-0 | 16.09.2015 06:52

Pavel Ch

O systému. Já bych chtěl podpořit včerejší ojedinělý názor nvmea. Buďme rádi, že tu svěťák K.O. máme. I se všema sportovníma emocema hráčů, diváků nss, šachistů celého světa i možná/snad části nešachové veřejnosti.  Píši to opakovaně, mnozí šachisté by chtěli mít vše úplně nejspravedlivější...a když to dosáhnou, stejně nejsou spokojeni, jak by pravil klasik. Specifika švýcaru v pořadí na x-tém postupovém místě, menší zájem (ne)úmyslný těch co ztratili šanci, jak píše nvmea, atp. Do kandidátů se postupuje i dle "božského" ela i ze serie G-P, kde hraje 14 každý s každým.  A zde má (konečně někde) širší špička a tím i mimořádnou možnost (kterou by jinak neměli, 128 každý s každý dvojkolově, aby bylo super spravedlivésmiley asi né) David s Viktorem.

Američtí hokejisté a celá amerika se těšili na olmypijské Nagano a když je naši ve čtvrtfinále přejeli, tak v emocích řekli, že to byl ten nejztracenější čas co v Naganu prožili a že tam vůbec jeli.

Ať celý tenisový, fotbalový, hokejový svět neříká, no jistě, máte pravdu, to není pro vás spravedlivé vždyť šachy nejsou sport.

+0 /-0 | 16.09.2015 06:38

Tobi
Pěkně napsané! Vida, že se jde i o neúspěchu našich vyjádřit slušným, přitom objektivním způsobem a špatné zprávy podat tak, že se zase až tak špatnými nezdají být. Mnohý z diskutujících by si mohl vzít příklad. Go, Viktor, go! Věřím, že to vyjde.
+0 /-0 | 16.09.2015 06:24