Padni komu padni

06.10.2015 10:20 | Světový pohár 2015

Sergej Karjakin vítězem Světového poháru 2015. Vyrvané vlasy a šediny Petera Svidlera. Šachová tragikomedie o tisíci a jedné hrubých chybách.

Jaká škoda, že finálový zápas Poháru nedošel až do armageddonu. Věta „Náhlá smrt Petera Svidlera“ si tentokrát cestu do perexu článku nenašla, infarkt se však o ruského bohatýra pokoušel nejednou. Neuvěřitelně agilní a chladnokrevný Sergej Karjakin mu nakonec vítězství vyfoukl takříkajíc před nosem v historicky snad nejdramatičtějším zápasu SP vůbec.

zdroj: oficiální fotogalerie

Před začátkem zápasu dosavadní průběh i předváděná hra favorizovaly Svidlera. Zatímco Svidler přehrával své konkurenty ve vážných partiích, Karjakin se lopotil v tiebreaku. Anish Giri mu vítězství naservíroval přímo na zlatém podnose, zatímco Karjakin o prsa porazil Eljanova. Přestože Karjakin už dával některé bílé partie bez boje za remízu, v součtu jich sehrál o mnoho více než jeho sok. Finalisté mají zajištěn postup do Turnaje kandidátů, hrálo se tedy jen o čest a (hlavně) o rozdílových 40 000 amerických dolarů (120 000 pro vítěze a 80 000 pro poraženého). Hned v první vážné partii se papírové předpoklady začaly naplňovat.

-
. kolo -
Z hlediska čistě šachového obsahu byla první vážná partie vážnou partií poslední. Snad únava z dlouhého turnaje a obrovské nervové vypětí předešlých kol roztočily kolo ruské rulety do nejvyšších otáček. Pokochejte se hitparádou největších hrubek, protože takové už zase dlouho neuvidíte. Vše začalo mysteriózním tahem věže.

-
. kolo -
Ačkoliv se mohlo zdát, že je vše již rozhodnuto, Peter Svidler se zachoval jako správný gentleman a v kritickém okamžiku třetí partie, kdy byl doslova tah od vítězství v Poháru, svému krajanovi laskavost plně oplatil. Ve zjevné depresi pak  nepochopitelným přechodem do věžovky zahodil i vzorně odbráněnou čtvrtou partii a šlo se do rozstřelu.

-
. kolo -

Rozdavačnou náladu si výše jmenovaný přinesl i do tiebreaku. V první partii nastavil zadarmo pěšce do koncovky, ve druhé Karjakina silou vůle umačkal, ve třetí zase Karjakin přemanévroval svou dámu na b1 (při ostatních figurách v podstatě na startovní čáře) a byl po zásluze potrestán, poté Svidler přitvrdil a ztratil pro změnu hned dva pěšce naráz. Tato pasáž (spíše v duchu veselohry) ale záhy přešla v tragédii v první blicce.


zdroj: oficiální fotogalerie


-
. kolo -

V závěrečné partii už se zdemoralizovaný Svidler na odpor nezmohl a z vítězství se mohl radovat Karjakin. Abychom vyvážili nepoměr v tomto článku (přeci jen, Svidler byl nositelem tragična častěji a tak se o něm lépe píše :)), musíme říci, že vyhrál zaslouženě. Předvedl vyrovnaný výkon a hlavně pevné nervy po celou dobu turnaje a vyhrál dvě partie za sebou „na objednávku“, zato Svidler se až příliš často bortil. Jestliže i v Turnaji kandidátů budou všechny jejich partie rezulativní, máme se na co těšit.

World Cup 2015 Baku 
Bd

1234TBScore
1Svidler, PeterKarjakin, Sergey1-01-00-10-12-44-6



autor a komentář: IM Tadeáš Kriebel


-
. kolo -
93x 10970x
Fotogalerie
Komentáře (93) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Jakub

Playboy - děkuji za objasnění. Souhlasím s Vámi maximálně v tom, že by mělo existovat fair-play. Co to fair-play je (dle mě hra podle pravidel s úctou k soupeři, dle Vás hra podle nějakých striktnějších, Vašich pravidel), v tom už se asi neshodneme. 

+0 /-0 | 09.10.2015 17:46

SchwartzBlack

Ad nvmea: To už je klasika všech int. diskuzí - vždy se najde nějaký diskutér, který ironii nepochopí :-)

+0 /-0 | 08.10.2015 21:02

nvmea
abych ujasnil, já jsem šokován nebyl, to byla jen moje sarkastická reakce na tu statistiku, o systému jsem věděl :)))
+0 /-0 | 08.10.2015 20:45

SchwartzBlack

Ještě těm statistikám - Karjakin měl přece ve své půlce pavouka mimo jiné Nakamuru a Caruanu.

+0 /-0 | 08.10.2015 19:04

SchwartzBlack

Ad Poplacejmipůlky : Jednak to nebylo ůplně banální a druhak - jak si Playboy to své fair play vlastně představuje? Když soupeř přemýšlí nad tahem, tak na něj nejspíš vyhrkneme: ,,Tahej, nebo Ti to spadne!" To by bylo na šachových turnajích pěkně veselo :-)

+0 /-0 | 08.10.2015 18:48

Poplácejmipůlky

To Playboy: Topalov opravdu Carlsena neshodil na čas, MC se shodil sám, sám to i po partii přiznal. Navíc ta koncovka nebyla úplně banální, pokud ovšem nekoukáte do počítačewink

+0 /-0 | 08.10.2015 17:45

igors
Myslim, ze na SP je to tak, ako pise Pavel Ch. Inymi slovami nelosuje sa, dvojice prveho kola urci rating a dalej su dane az do konca.
+0 /-0 | 08.10.2015 17:40

Pavel Ch

I tak může být, že se losují 3/4 pavouka, jen kosmetická úprava. Varianta ad c,

Podstata zůstává však stejná, jak píši ad a, Že, když slabší porazí prvního, přebírá jeho výsostné postavení v pavouku. To jsem chtěl zdůraznit neb se tomu u šachů nvmea, šokujíc, divil.

+0 /-0 | 08.10.2015 16:28

strelec

ad Pavel Chrz: je to tuším na všech turnajích ATP. Příklad na Gr.Slamu - nasazeno je 32 hráčů a k nim se od 1.kola nalosují hráči do příslušné části pavouka. Takže třeba nasazená 1.Djokovič může v prvním kole potkat 33.hráče, neboť ten není nasazený a může být nalosován komukoli z nasazených. Takže při "smolném losu" může Djokovič postupně potkat hráče: 33.,34.,17.,9.,5.,3 a pak ve finále třeba 2.nasazeného......

+0 /-0 | 08.10.2015 15:43

Pavel Ch

Losování je jiná věc (c). Nejprve a,b

a)

Pavouk dle nasazení ela či jiného žebříčku je 1-128, 2-127 a nastavena okénka až do finále. Tedy může se utkat 1-8 a zároveň by měla hrát 4 s 5, ale když pětku vyautuje 120. v prvním kole, tak je 4-120. Ano, má 4. lehčího soupeře, ale takového, který porazil pětku.

b)

Jiný pavouk je třeba hokejový, ale tam je poctivě vybojované nasazení po zákl. části (nikoliv dle raitingu). A když hraje 1-8, 2-7, 3-6, 4-5 a sedma vyhraje, jinak favoriti. Tak hraje 1-7 v dalším kole. Nikoliv 7-3.

c)

 S tím losem (nevím, zda ve všech turnajích tenisu, že se losuje druhá půlka 65-128), ale princip stejný jako ad a). Když slabšák vyautuje prvního nasazeného v prvním kole, přebírá jeho výsostné postavení. V 2.kole třeba 128. s 32. se kterou měla hrát jednička.

     Řekl bych, že i logické. Když po základní části, výše skončivší má vždy výhodu, že hraje se slabším. Naopak, když "jen" dle žebříčku, může si slabší hráč vybojovat nasazení nejvyššího do dalších kol, tím, že přes něj přejde. A pak bere jeho část pavouka.

+0 /-0 | 08.10.2015 15:30

strelec

ad giocozo: nasazování v tenise je jiné - tam se losují dílčí části pavouka, tj. třeba na GrandSlamu může hrát ve čtvrtfinále 1.nasazený proti 5.nasazenému. Na WC by se hrálo 1,-8,; 2,-7.; atd.

+0 /-0 | 08.10.2015 13:43

giocozo
Co je na tom sokujiciho ? Jev v tenise zcela bezny. Pokud vim, tak system byl tenisovy pavouk.
+0 /-0 | 08.10.2015 13:24

nvmea
šokující statistika že výše nasazený hráč potká při cestě turnajem lehčí soupeře
+0 /-0 | 08.10.2015 12:46

SchwartzBlack

Ad Jan - A kdyby Svidler porazil Karjakina, tak by měl ten průměr ještě o něco vyšší :-)

+0 /-0 | 08.10.2015 12:27

jan

Svidler 2727: porazil Nisipeanu 2678, Radjabov 2738, Topalov 2813, Wei,Yi 2734, Giri 2798, Can Emre 2531

průměr poražených v ELO: 2715

 

Karjakin 2762: porazil Espinosa 2495, Onischuk 2662, Yu, Yangyi 2721 , Andreikin 2720, Mamedyarov 2736, Eljanov 2717, Svidler 2727

průměr poražených v ELO: 2682

+0 /-0 | 08.10.2015 12:01

SchwartzBlack

Ad Playboy: Na Vás někdo reagoval negativně? Byl jste požádán o vysvětlení. Vaše obvinění jsou tedy opravdu závažná, to nemá cenu ani komentovat.

 

+0 /-0 | 08.10.2015 10:14

lykan
+0 /-0 | 08.10.2015 10:02

Horník z hnědouhelný pánve
Je to opravdu těžké to popsat, ale zdá se mi, že vzdálenost "dolní hrany krku" a "základny" jezdce je poněkud větší. Jezdci tak působí "štíhleji"
+0 /-0 | 07.10.2015 22:06

matman

@ claymes: Za Váš font bych byl ochoten zaplatit 100 Kč. Před asi patnácti lety jsem taky v počítači maloval šachové kameny (čas mě netlačil, zabralo mi to jen asi 100 hodin času), potřeboval jsem to do programu, v němž jsem psal jakousi knihu. Dělal jsem to po práci po večerech pro svou zábavu, celkový "časový náklad" byl tisíce hodin, finanční zisk záporný, o ten ale nešlo.

+0 /-0 | 07.10.2015 21:39

Horník z hnědouhelný pánve
Co se týče fontu, velice pěkná práce! Gratuluji, sám bych si ho možná nainstaloval, pokud bude volně ke stažení. Rytíř má zřejmě pravdu, také mě ten font jezdce trochu praštil přes oči (ale jen trochu). Zdá se mi, že je trochu proporcionálně úzký vzhledem k výšce. Vzpomněl jsem si, že diagramy s tímto fontem byly použity též v knize Sto dní v Baguiu. Ověřil jsem si to hned a opravdu je to pravda. Tak pokud máte tuto knihu, můžete svůj font srovnat. Ti jezdci zde se mi zdají "širší". Ale jak říkám, velmi pěkná práce!
+0 /-0 | 07.10.2015 21:06

Bob von Ostrauburg

Carlsen si nepřečetl pravidla jak že je to s tou časovou kontrolou, ale špatný je Topalov, protože to nepředvídal, určitě Carlsena s 30-vteřinovou bonifikací shazoval, no to je zas myšlenka dne.

+0 /-0 | 07.10.2015 19:19

BM

Playboy: a co měl Topalov dělat, když si Carlsen neuvědomil, že se po 60. tahu nepřidává čas? Možná ani on o tom nevěděl a zíral na vlajku stejně ohromeně jako Carlsen. Nebo myslíte, že měl říct: ok, Carlsen si zapomněl hlídat čas, ale objektivně jsem byl prohraný, tak se vzdávám, případně alespoň nabízím remízu? Nejsem takový znalec pravidel, ale nejsem si jistý, jestli by něco takového vůbec bylo možné, když už tou dobou byl Carlsen technicky prohraný

+0 /-0 | 07.10.2015 17:42

Playboy

Topalov v posledním Superturnaji shodil Carlsena na čas v prohrané pozici a Karjakin mimo tohoto kousku se Svidlerem předvedl již předtím několik podobných ...no Zastávám názor, že by určité fair-play mělo existovat a pokud se tak nestane, je vidět, že daný hráč nemá svoji ČEST! O to smutnější pak je to, kolik lidí se tu pod tímto chováním poznává a logicky negativně na to reagují!!! indecision

+0 /-0 | 07.10.2015 17:36

rytir

claymes: Pěkné, trochu doladit by se mohl bílý kůň, nezdá se být zcela totožný. Bude font volně ke stažení?

+0 /-0 | 07.10.2015 16:58

giocozo
claymes : Pěkný odkaz. Po dlouhe době jsem byl nucen vytáhnout klasické šachy. Jen bych se přimlouval za oslovení dámy a pánové . ;-)
+0 /-0 | 07.10.2015 16:37

matman

@ claymesyes Klobouk dolů, tento grafický design se mi vždycky líbil. Váš přístup (zbytečně nežvanit a radši něco pěkného vytvořit) je perfektní. Pokud jde o název fontu, nic úžasného mě nenapadlo, snad "badger" (podle přezdívky GM ing. Vlastimila Horta). Lze u Vás objednat zakoupení tohoto fontu?

+0 /-0 | 07.10.2015 13:32

omve

Zápas byla jízda, fandil jsem ve finále Svidlerovi, ale Karjakin dokázal překročit svůj remízový stín, je vidět, že talent na šachy má velký a projevil silnou psychickou odolnost, jsem zvědav, co předvede na Turnaji kandidátů v březnu, podle mne bude patřit díky své odolnosti a motivaci k širšímu okruhu favoritů, vždyť i na Turnaj kandidátů 2014 se dokázal výborně připravit a byl druhý za Anandem ...

Ad viktor1111 a další: taky mě štve trolling (kdy 9 z 10 příspěvků je o ničem), ale za sebe si taky myslím, že urážky na diskusi nepatří, k tomuto se mi líbí na jiných diskusních webech palcování, ale stejně tam jsou trollové taky frown

+0 /-0 | 07.10.2015 09:56

kiklos

Vojto, 2550 bych Vám přál. Až je budete mít, přihlašte se mi o 1000 Kč. Chtělo by to nějaký reálnější termín - tak řekněme nejpozději do konce roku 2016? Jestli Vám to opravdu tak půjde, možná se případných sponzorů najde více.

A ještě jednu radu:

prosím, snažte se veřejně psát trochu kultivovaněji a raději tu nereagujte na příspěvky, které za to nestojí. Chce to trochu kázně, ale když Vám na ulici někdo řekne nějaké urážlivé oslovení, také je lepší jít dál, než se hned začít prát. Příspěvky některých autorů tu (podobně jako většina ostatních) ignoruji a pokud je budeme ignorovat všichni, přestane je bavit sem psát a odejdou někam do bulváru.

+0 /-0 | 07.10.2015 08:11

ELOminator

No když už jsme u té spravedlonsti, tak mi nepřijde zrovna spravedlivé, že mistr světa musí svůj titul obhájit v zápase proti jedinému soupeři, protože je jasné, že proti někomu se mu daří víc, proti někomu míň, podle stylu hry. Takže to pro mě není jednoznačný důkaz, že je nejlepší na světě. Ale jak už tu bylo zmíněno, ideální systém pro toto neexistuje.

+0 /-0 | 07.10.2015 08:02

Pavel Ch

Netvrdím, že jako v jiném sportu i v šachu intriky nejsou, ale něčemu se musím smát.

Že by si vsadili finalisté, jako chudší druholigoví hokejisté? Na hokej, fotbal, sází více jak 1000x lidí, podezřelé sázky jsou hůře vidět, přesto jsou vidět. A nyní na šachy vsadí za stavu 0:2 někdo vysokou částku, navíc se bude dělit s Karjkinem a Svidlerem, na jejich pokyn a ti budou riskovat doživotní sebezničení, když již tak vyhrávají vysoké ceny? Ať se výsledek celého světáku líbí/nelíbí, byl včetně předchozích postupů dosažen dle pravidel. 

Úsměvnou přijde hláška před pár dny, že i Karpov a Kasparov se dohodli na 1:0 a 0:1 ve 23. a 24. partii pro modré oči bohyně Caissy. Kdo to sledoval, věděl že za nimi stojí dva nesmiřitelné týmy bojující o vliv v šachové Rusku, kdo padne, prohraje i tým. Vliv byl pro ně snad víc jak pro hráče titul nebo srovnatelný. Představa, že se dohodnou ( a navíc jistotu, že nepodrazí) opravdu nereálná.

Co se samotné hry týče i TOP fotbalisté na MS předvádějí občas tragické výkony, proto FIFA jim nařídila měsíční time-out, kdy se již nesmějí hrát ligy. Sport je o chybách. O mistru světa po play-off rozhodne penaltová loterie. V hokeji teď do rozhodnutí. Ok, tresťnáky se nejedou a tak čtvrté 20 min. prodloužení (počátek de facto třetího zápasu) a gól, jakému obránci se náhodně podlomí nohy, též loterie. Vím, šachy si chtějí držet jinou tradici, ale podívejte co třeba předváděl „neomylný“ Tolja ve 4 za sebou partiích, když Viktor srovnal z 2:5 na 5:5.

Když už jsme u toho fotbalu, připomíná mi Karja styl k nekoukání  Italů, kteří ve finále hráli skoro od začátku v deseti, přežili dvě penalty a během 120 minut (po kterých vyhráli šampionát na penalty) jim začali fandit mnozí nestraní fandové, které by to před finále ani nenapadlo.  

Sport i šachy je o chybách a absolutní spravedlnost ve sportu ani v životě neexistuje.

+0 /-0 | 07.10.2015 04:56

Jakub

Vojto, sázet se nebudu, ale držím palce.

+0 /-0 | 07.10.2015 01:48

igors
ZMB - teraz Vám aj naozaj závidím, mňam :))
+0 /-0 | 07.10.2015 01:33

bohouš z buše

Že by nedorozumění vzniklo podobně jako u klasika (přetržené dítě): z těsta bílého?

+0 /-0 | 07.10.2015 00:40

Zmestabileho

Ad igors: štrúdl umí akorát moje paní, ale domluvím to s ní. Zrovna dnes ho dělala, a teď konečně vychladl, kdybyste to nezmínil, nevzpomněl bych na něj. Teď vážně uvažuju, že ještě udělám půlnoční koštovačku. A v Opavě jsme se my dva neviděli smiley.

 

Ad Plát: Jasně že machruju, a nemám na to. Vymachrovat to tak musíš ty. Převezmi už konečně odpovědnost.

+0 /-0 | 06.10.2015 23:56

Zmestabileho

Ad ELOminator: Vidím to úplně stejně, ta třetí partie byla nejzajímavější v tom smyslu, že to Karjakin i černými obrátil. Vědomě postavil děravou pozici, a potom se nebál tam vrazit  25. - Jxf2. Takto se má hrát za daného zápasového stavu - nota bene když Karja v tom 25. tahu  jistě viděl, že Svidler se už zase třese jako osika,  a že už od zahájení partie se to snaží křečovitě ukočírovat do bezrizikové pozice.

 

Stejně tak to mohl hrát v semifinále proti Svidlerovi i Giri. Zřejmě si ale spočítal, že další prohra by mu snížila ELO na hranici postupu do turnaje kandidátů, a tak to dal za remízu. Anish Giri - to je jméno, které bylo a je ostudou skončeného světového poháru.

+0 /-0 | 06.10.2015 23:44

Vojta Plát

Jak pošetilé napsat, že se tam dostane každá nula 2100, ale přitom jí to za to nestojí :-) pěkně řečeno něco ve stylu... samozřejmě, že na to nemám, ale musím to tomu Plátovi vrátit a ukázat mu, že když jsem nula já, tak on taky :) jojo, hoďku a půl zpět jsi tu házel machry a teď, že ti to za to nestojí, ty už sám nevíš, co psát, když proti tobě někdo napíše něco jedovatýho, ihned vracíš úder, i když si vlastně protiřečíš :-))) jinak 2550 je meta, kterou bych chtěl pokořit do konce letních prázdnin a aspoň jednu GM normu k tomu, to už podle mě stojí za sázku, třeba se tu někdo najde, kdo se za mě vsadí.

+0 /-0 | 06.10.2015 23:41

igors
A viete aj strudl? Ten mam velmi rad a moja pani ho nerobi prilis casto:) Stavky sa nebojim, blicky na nete a mailovy sach neplatia z toho isteho dovodu - engine je po ruke. Pustite sa do toho a ak budete mat o dva roky povedzme 2500, mate u mna tulamorku. Este dotaz - ked som hraval za Opavu, stretli sme sa niekedy aj osobne?
+0 /-0 | 06.10.2015 23:30

ELOminator

No a teď zpátky k seriózní diskuzi - podle mě si Karjakin zasloužil vyhrát už jen kvůli tahu 25Jxf2??!! ve třetí partii, o kterém musel být přesvědčený, že je to z objektivního hlediska blbost ale Svidlera to psychicky nahlodalo a položilo. To je právě moment, ke kterému se přeopatrný Giri neodhodlal. Respekt Karja! coolyes

+0 /-0 | 06.10.2015 23:22

Zmestabileho

Ad Vojta Plát: To byl ale pošetilý nápad, péct už na Vánoce takto dopředu. V kuchyni je horko...

 

Na těch tvých 2400 se dostane každá nula 2100, pokud jí to bude za to stát. Ale ono to právě nestojí za to. Tohle ostatně dobře už víš. Zajímavé je to někde kolem 2550 a výše. Na tohle bys měl vsadit onu tulamorku - ale sám sobě.

 

 

 

+0 /-0 | 06.10.2015 23:04

Jablko-malum

Ad Viktor1111. Podívejte, já psal, že hranici, odkud vnímáme nekorektnost ne může různit. Myslím, že by měla být nastavena minimálně tak, že by se zde vulgarity prostě neměly objevit, stejně jako tykání mezi těmi, co se dosud nepotykali. Proto nejsem ochoten přenést přes srdce, když použijete vulgarity.

U Vás bych úsloví "pro samé stromy nevidí les" obrátil na "pro samý les nevidí stromy". Ale neberte to špatně. Ale víte, co je zajímavé? Já jsem, jsa nevzdělán, učíme se celý život, úsloví "pro samé stromy nevidí les" dlouho neslyšel. Poprvé jsem jej zaznamenal 10. 12. 2013 v diskusi pod tímto článkem http://www.nss.cz/neuprosny-vyucujici-sirov. A hádejte, kdo jej tam použil. Ano, pan Zmestabileho. Možná si jste podobní víc, než si myslíte. Pan Zmestabileho nás tvrdohlavě přesvědčuje, že v českém šachu je všechno špatně, Vy nás trvale přesvědčujete, že špatný je pan Zmestabileho. No jo, ale on se zaobírá aspoň něčím smyslupným...

+0 /-0 | 06.10.2015 22:57

Vojta Plát
Jsem zapomněl, že se vlastně nemůžu sázet, páč bych prohrál sázku... takže tak, ale neuhraješ 2400, ani na netu, ani v reálu, jseš nula, co hraje tak na 2100 max. Takže jdi radši dělat ty linecký kolečka, Vánoce se blíží...
+0 /-0 | 06.10.2015 22:26

Zmestabileho

Ad igors a Vojta Plátů: Tak jak to bude s tou naší sázkou? Mám pocit, že teď už se Vám přímo vnucuji. 

 

Já si to nevymyslel, a když máte bobky, tak do toho nemusíte jít. (igors už se bojí, že budu mít 2600 jenom v blickách na netě :-)).

+0 /-0 | 06.10.2015 22:18

Jablko-malum

To je fakt, kdyby to bylo domluvené (a to je sakra přetažené za vlasy), tak by to udělali jinak. Máte pravdu.

+0 /-0 | 06.10.2015 22:06

honzour

Vojta Plát : já kdybych byl velmistr ve finále turnaje a vsadil si v sázkové kanceláři na výhru toho druhého, tak bych pak rozhodně neprohrál hrubkama, ale nějak normálně, tak jak je mezi velmistry běžné.

+0 /-0 | 06.10.2015 21:59

Jakub

Souhlas s Jablkem, taky čtu pana ZMB rád. Pan igors - s tím už souhlasím plně. Přesně jako jste psal Vy, napadlo i mě parafrázovat prof. Veselého, že smůla v šachu neexistuje, zatímco štěstí ano.... a odtud se odvíjí můj názor, že hráč, který chápe šach lépe, ale nastaví věž, prostě není nejlepší. Karjakin ovládl nervy obdivuhodně. 

Mj. zajímalo by mne, jakou šanci by měl vyhrát Magnus Carlsen, kdyby SP hrál. Myslím, že hodně velkou (i když jistě ne přes 50%) - mistra světa z něj podle mne udělala hlavně stabilita výkonů, fyzická kondice a psychická odolnost. 

+0 /-0 | 06.10.2015 21:53

Jablko-malum

Agent1111 s povolením zabíjet. Ach jo.

Mohu-li já k panu Zmestabileho, já Vás čtu rád, protože se snažím nacházet v nadsázce skrývané názory. Mrzí mne, když si je zdiskreditujete výroky nekorektními. Myslím, že nás tu bude spousta podobných. Jen tu hranici, kde končí nadsázka a začíná nekorektnost máme každý jinou. Ale já Vás proboha nechci soudit.

 

Vrátím-li se k finále, je to pro mne nepochopitelné. Ale opravdu chceme tvrdit, že se výsledek za stavu 2:0 domluvil třeba kvůli sázkám? Já netvrdím, že to tak není, na to o tom vím málo, ale to je silná káva...

K již propíranému sporu, zda je formát SP snesitelný, tak za sebe opakuji, že ano, 2 místa jsou akorát. A kdy jindy se tak třeseme na výkony pánů Navary (blahopřeji k titulu), či Lázničky (fandíme i při neúspěších), než při SP?

+0 /-0 | 06.10.2015 21:41

Zmestabileho

Dnes je den Viktorů! Jeden Viktor z Moldávie si dle očekávání podal v Poikovském našeho Viktora z města perníku. Další Viktor čtyřjedničkový se před chvílí také přihlásil o slovo. Zbývá ještě předseda šachového svazu.

+0 /-0 | 06.10.2015 21:40

igors
Ani ja alkohol nemusim, ale ak prehram, tak ho tiez mozem postavit (ako Vojta). Najlepsi pekar/cukrar medzi sachistami je zatial myslim rakusky IM Danner... Najprv prekonajte jeho, ako som uz pisal, fandim Vam (2600 by ale nemalo byt len v blickach na nete). Jakub: asi uznate, ze kvalitu hry nemozno posudzovat vyhradne len podla vysledku - hrubky Eljanova a neskor Svidlera mali predovsetkym nesachove priciny. Karjakin nevyhral preto, ze by hlbsie chapal sach, dokazal sa vsak ovela lepsie (obdivuhodne!) vyporiadat s unavou a stresom, ktore sutaz ako SP nevyhnutne prinasaju. A mate samozrejme pravdu v tom, ze psychicka odolnost je sucastou celkovej sachovej vykonnosti - smola (vraj) neexistuje, ale stastiu sa da ist naproti...
+0 /-0 | 06.10.2015 21:39

Zmestabileho

Ad Vojta Plát: Profesor Naska tady rozšířil fámu, že jsem pekař. Není to pravda. Nepeču. Jenom před Vánocemi - cukroví. Dělám linecká kolečka, vanilkové rohlíčky, a zdobený perník. Ale nedělám toho moc - do trouby se mi vejde jenom jeden (jeden!) středně velký plech, takže je to taková drbačka pro pár kousků.

 

Lekce Dvoreckého neplatím. Vždyť pro tebe by to byla škoda! Měli bychom se domluvit na té tulamórce.

+0 /-0 | 06.10.2015 21:14

Vojta Plát

Já za sebe dám taky Tullamorku, ale jako výhru ji nechci. Důvod je prostý - přestal jsem pít a začal makat :-) takže beru nějakou placenou lekci, např. s Dvoreckym. Věřím, že na to pekaři mají. 

+0 /-0 | 06.10.2015 21:01

Jakub

Vojta Plát - zajímavý názor. Určitě spíš než já odhadneš, jak moc jsou podobné hrubky na úrovni superGM možné. Přesto doufám, že se pleteš - na Svidlera by mi podobné chování nesedělo... 

Playboy, pořád čekám na vysvětlení těch údajných prasáren. 

igors - že poražení hráli nejlépe je vskutku nesmysl. Ledaže bychom za měřítko kvality hry nebrali výsledek. Karjakina taky nemusím a přál jsem to Eljanovovi i Svidlerovi. Ovšem, že by psychická odolnost nebyla součástí šachové výkonnosti, je pro mě novinka. 

ZMB, BVO - Zkuste radši 2725, udělá se sbírka, uspořádá turnaj kandidátu a s Davidem byste si dali miniturnaj, koho nominovat na divokou kartu! hats off

+0 /-0 | 06.10.2015 21:01

Zmestabileho

igors: O.K., ale když do toho půjde i Vojta Péčko, jak to bude třístranně řešeno? Za sebe jsem připravený do toho dát tullamore dew - a nějakou limitovanou sérii.

+0 /-0 | 06.10.2015 20:55

igors
ZMB: Drzim palce:) Stavime sa? Vojta P. sa rad prida...
+0 /-0 | 06.10.2015 20:46

Zmestabileho

Ad igors: Nepodsouvejte mi tady roli pana povýšeného. Ostatně tu úroveň 2600 budu mít nejdřív tak za rok až za dva.

+0 /-0 | 06.10.2015 20:37

igors
ZMB - preco tie uvodzovky, oproti Vam je tu vlastne kazdy skromny...
+0 /-0 | 06.10.2015 20:30

Zmestabileho

BvO:  Proč 2600? No přece jedině takto se spolu dostaneme s jistotou do naší repre. A jasně - momentálně na to nehraju. Ale trénuju blicky na netu, a zlepšuju se. Dnes jsem odblical několik desítek partií, a ani v jedné jsem si nenechal zadarmo sebrat věž na b8! To mě utvrzuje v názoru, že se blížím úrovni silných světových velmistrů.

+0 /-0 | 06.10.2015 20:19

Bob von Ostrauburg

ZMB: To je fakt, Blb Bob 2600 mít nikdy nebude, proto se jde stydět zpátky do díry, akorát čistě ze zvědavosti, proč zrovna 2600? Co jsem slyšel, sám to nemáš ani omylem, frajere.

+0 /-0 | 06.10.2015 20:04

MartinH
Ohľadom finále bolo vidno, že obaja hráči sú už dosť unavení. Fyzicky i psychicky. Bola to veľká záťaž. Pod takým stresom robia veľké chyby aj najlepší veľmajstri. Je mi trochu ľúto, že nevyhral Svidler, pretože podľa môjho názoru ukázal počas turnaja kreatívnejší šach než Karjakin. Okrem toho ako šachista i človek (svojim vystupovaním cez video prenos) zanecháva veľmi dobrý dojem. Prajem mu, aby sa z tých nešťastných partií z Karjakinom rýchlo dostal a zobral si z turnaja to pozitívne. Svidlera som viackrát videl ako live video komentátora partií veľmajstrov a musím povedať, že som bol vždy ohromený, koľko veľa toho - bez pomoci PC - za šachovnicou videl. Dovolím si povedať, že tento veľmajster v priamom prenose za šachovnicou nachádzal taktické obraty a strategické idey, ktoré by nevidel ani samotný Jára Cimerman a ba dokonca ani jeden tu (večne) prítomný, super extra výnimočne nadaný diskutér nss.cz (úcta a bázeň mi nedovolí napísať jeho meno) so svojím super, nekonečne silným, neomylným a dokonalým šachovým enginom. Peter Svidler môže byť so svojou šachovou úrovňou spokojný. Nech mu to vydrží a zabaví nás svojim šachovým umením, inteligenciou a vtipom aj do budúcnosti !
+0 /-0 | 06.10.2015 19:56

Vojta Plát

Tak jako v tenise, fotbale či hokeji, se postupně i do šachů dostává mafie sázení, protože to, co se dělo ve finále nedokážu pochopit, takový hrubky? Prohrát s čistou kvalitou víc a nevzít si třítahově figuru na úrovni elo 1600 max.? 

Myslím si o tom své, ruské finále, jistá účast na kandidátech, těch 40000 dolarů nějak dobře vsadíme, nejlépe na tebe Sergeji, tečeš 2-0, kurs jak hrom, šup to tam :) toť můj názor, kéž bych se pletl...

+0 /-0 | 06.10.2015 19:52

Zmestabileho

Ad igors: Jste opravdu "relativně skromný člověk" smiley.

 

Tak podle Vás "nejlepší šachy hráli ti, co se sami porazili, a Karjakin si vybral štěstí na pět let dopředu..."  Toť vskutku názor odborníka.

 

 

+0 /-0 | 06.10.2015 19:48

BM

Už se těším, až nás na některé z příštích olympiád bude reprezentovat sestava Navara, Láznička, Hráček, Zmestabileho, Bob von Ostrauburg. Kdyby to Michalik tušil, možná by si změnu federace rozmyslel. A to je určitě ještě možnost angažovat Rodshteina. Český šach čekají zářné zítřky

+0 /-0 | 06.10.2015 19:22

igors
Zombik, predstavte si, ze som relativne skromny clovek :) Ale je hadam jasne, ze kazdy moj komentar je zasvatenejsi, ako to Vase tro(t)llovanie. Karjakin mal ohromne stastie (s Eljanovom aj Svidlerom) a vybral si ho hadam tak na 5 rokov dopredu. Urcite ho nevnimam ako zasluzeneho vitaza, ale ako niekoho, kto preukazal predovsetkym fantasticku psychicku odolnost. Najlepsie sachy v Baku hrali podla mna jednoznacne prave ti, co sa s nim sami porazili v poslednych kolach. Koniec koncov povodne ste pisali, ze Petr to Sergejovi hodi - preco teraz nevychadzate prave z toho? Nenaordinoval vlastne celu tu dramu niekto zhora? :)))
+0 /-0 | 06.10.2015 19:15

Zmestabileho

Blb von Ostrauburg: Díky za radu, zapracuji na sobě. I já Vám naoplátku doporučuji, abyste se naučil hrát šachy alespoň na 2600. Ať se potom můžeme spolu bavit na úrovni. 

+0 /-0 | 06.10.2015 19:08

Bob von Ostrauburg

Zmestablbeho: Jednoduchá rada, nauč se sám hrát ty skutečné pořádné šachy, jaké vyžaduješ od všech těch hráčů lepších než ty, a vyzkoušej si sám hrát takový dlouhý těžký turnaj a v situacích, kdy člověk musí zvítězit. Pak pochopíš, proč Giri hrál Caro-Kann a jak mohli supervelmistři Svidler a Karjakin nastavovat po třech týdnech stresu a tlaku věže.

+0 /-0 | 06.10.2015 18:31

Zmestabileho

Když musel Giri v odvetné semifinálové partii proti Svidlerovi černými vyhrát - tak sešmudlil caro-kan s rychlou výměnou dam a s pozicí, kde by remízu už uhrál každý. Velmistr Štohl to tady komentoval, že Girimu nic jiného nezbývalo - vždyť Svidlera by černými neporazil, ani "keby se na hlavu postavil". Tohle mě opravdu zvedlo ze židle - jak přístup Giriho, tak ještě ten zasvěcený komentář Štohla.

 

Že takový přístup k šachu (Giri + komentátor Štohl), je naprosto o ničem, ukázal právě finálový zápas. Otočit se dá nejen 0:1, ale i 0:2, a černými se dá vyhrát i se Svidlerem hrajícím zrovna ve velké formě - jen je třeba vytvořit pozici, kde se může každý splést. Aspoň v tomto nese to finále "pozitivní poselství". Jinak to bylo opravdu jen o nastavování věží.

+0 /-0 | 06.10.2015 17:48

Lippan
Já si pamatuji, když Svidler komentoval zápas o mistra světa a Carlsen udělal ten super blunder v Berlínské variantě a Anand to nepředpokládal, neviděl a nepotrestal. Tenkrát Svidler řekl, že ten pocit Anada musí být příšerný a že si to umí představit, že on sám by se z toho psychicky už nesebral a že se mu to také párkrát stalo. A že se mu ty pozice kdy chyboval dlouho vrací v hlavě i ve spánku a že on sám s tím má obrovské problémy se srovnat. No tak teď jsme to viděli v reálu, že si tenkrát nevymýšlel a že ho jeden blunder tak rozhodí, že už není schopen konkurovat v dalších partiích..... Tak asi si teď dá Peter od hraní pauzu bych tipnul než zase dostane na hraní chuť...
+0 /-0 | 06.10.2015 17:39

64

Sláva vítězi, čest těsně poraženému! hats off

+0 /-0 | 06.10.2015 17:01

SchwartzBlack

Ad Jakub: Třeba ví Playboy o údajných prasárnách něco víc než my dva. Takže by s tím měl jít ven, když už prohlásil, že:,,kdo se jich zastává, tak je možno vidět jeho vlastního charakteru!"

Já tedy ani nevím, jestli se jich zastávám nebo ne a zda bych měl nebo neměl...

+0 /-0 | 06.10.2015 16:55

Jakub

Jak může někdo přijít na to, že Karjakinovi čest mnoho neříká? Zaslouženě vyhrál světový pohár, ve výsledku předvedl dostatečně kvalitní šachy i pevné nervy. 

+0 /-0 | 06.10.2015 16:34

Ota Válek

Co máte proti Topalovovi, Playboyi? V N. Boru jsme jej poznali jako skromného sympaťáka.

+0 /-0 | 06.10.2015 15:25

Playboy

Souhlasím s M! ... Bohužel jsou hráči, jako Karjakin, Topalov, kterým čest mnoho neříká, takových hráčů je však více ... no Podobné prasárny se do šachů moc nehodí a kdo se jich zastává, tak je možno vidět jeho vlastního charakteru! indecision

+0 /-0 | 06.10.2015 13:57

Drahil

Díky moc za zprostředkování partií zajímavého turnaje, speciálně za komentáře yes

 

+0 /-0 | 06.10.2015 13:57

ELOminator

Ale pozor - já ty jejich výkony v žádném případě nezlehčuju, před oběma hats off za to jak se dostali do finále a že vůbec ještě byli schopní hrát.

Ale koneckonců sám Svidler prohlásil, že to byl cirkus a že tohle je recept, jak zamezit remízové smrti šachu - vezměte 2 silné hráče, pořádně je unavte a pak budete koukat! wink

+0 /-0 | 06.10.2015 13:47

BM

SchwartzBlack: souhlasím. Ke Carlsenovi - v rapidu je druhý za Nakamurou, ale tam je první trojice (třetí Grischuk) v rozpětí 4 bodů, takže k tomu prvnímu opravdu nemá daleko.

+0 /-0 | 06.10.2015 13:36

SchwartzBlack

Jelikož se tímto (pro někoho zajímavým, pro jiného hrozným) způsobem kvalifikuje do TK jen menší část hráčů, já zůstávám jeho příznivcem. I hra ve zrychleném tempu a pod velkým tlakem leccos vypovídá o kvalitách hráče. Pokud se nepletu, tak MC má nejvyšší ELO i v obou zkrácených disciplínách.

 

 

 

+0 /-0 | 06.10.2015 13:17

rytir

Hrubky ve vážné partii jsou zapříčiněné velkým psychickým vypětím. Hráči museli přejít přes mnoho dalších a neustále jim hrozilo vyřazení. Navíc změny tempa v průběhu turnaje nemusí dělat dobře.  A těžké chyby ve zkrácených tempech, kde jich bylo hodně, jsou způsobeny zkráceným tempem v kombinaci s psychikou a únavou. Snad každý ví, že nedostatek času vede k nárůstu chyb.

+0 /-0 | 06.10.2015 13:07

M!
Jsem jediný, kdo naprosto nemusí Karjakina? Jeho haluzová výhra mně pěkně zvedla ze židle.
+0 /-0 | 06.10.2015 12:11

Zmestabileho

...a na turnaj kandidátů bych Karjakina a Svidlera bez dalšího nepouštěl. Měli by oba nejdřív složit zkoušku před odbornou komisí FIDE. Tam by nejprve museli ukázat, že ještě stále rozumí chodu šachových figur, a potom by každý z nich v časovém limitu vyřešil aspoň pět diagramů na jednoduchou taktiku (opravdu jednoduchou - například prosté braní nekryté věže, a pod.).

+0 /-0 | 06.10.2015 12:02

Zmestabileho

Ad rytir: U Svidlera a Karjakina už nepomůže ani nehrát zkrácená tempa. Vždyť oni nastavovali věžky i ve vážných partiích (2. a 3. partie).

 

Pokud nechcete, aby se šachy prznily podobným tyátrem, pomůže jediná věc. Oba finalisty hospitalizovat v psychiatrickém zařízení, naordinovat jim klid na lůžku, a nejmíň čtvrt roku zákaz hraní šachu.

+0 /-0 | 06.10.2015 11:44

nvmea
nerad vidím kohokoli nastavovat věže, ale formát SP jako kvalifikace se mi stále líbí. Drtivá většina tiebreaků byla v pohodě a některé super (třeba Láznička - Adams, Wei - Vovk, Wei - Ding). Finále byla hrůza která mě vůbec nebavila, ale to byl extrém "způsobený" hlavně Svidlerem, kterého mam jinak rád, koneckonců stejně nepochopitelně to packal už proti Wei Yi.
+0 /-0 | 06.10.2015 11:42

ELOminator

Což mi připomíná, že by se měl změnit i systém tenisových turnajů, protože to co minula Cibulková je tristní, to by se světovým tenistkám stávat nemělo: http://www.sport.cz/ostatni/tenis/clanek/712928-cibulkova-sklidila-misto-aplausu-vysmech-tenhle-uder-se-opravdu-nepovedl.html#section-artcl

+0 /-0 | 06.10.2015 11:35

ELOminator

Holt se opět rozdělují šachoví fanoušci na 2 tábory - na ty, kteří chtějí vidět jak velmistr nastavuje věžku a na ty, kteří to vidět nechtějí.

+0 /-0 | 06.10.2015 11:26

rytir

KO systém by se měl zrušit. Jeho největším mínusem je zkrácené tempo.

A o mistra světa v případě nerozhodného stavu by také nemělo rozhodovat zkrácené tempo, ale šampión by měl obhájit. Je vedlejší, jak by to přesně bylo, klidně mohou hrát třeba na 14 parttií a za stavu 7:7 by obhájil nebo by se ještě za nerozhodného stavu mohla dát šance vyzývateli, že by se hrála jedna vážná partie Armagedonu, kde by vyzývatel měl bílé a musel by vyhrát. Hlavně nehrát zkrácená tempa, která to degradují.

Rapid a bleskové partie by prostě měly být zvlášť a nemíchat se dohromady s vážnýma.

Tyhle změny by dost pomohly.

Za úvahu by též ale stálo změnit hrací tempo ve vážných partiích, aby bylo více času. Pousunulo se to ke zkrácení času a šachy tím trpí

+0 /-0 | 06.10.2015 11:02