Oslavy a rozpory hýbou Amerikou

13.04.2015 10:44 | Šampionát USA 2015

Tvrdé, napínavé a krásné boje, dramatický průběh se zápletkou až do posledního kola, profesionální a zároveň lidský výraz komentátorského tria, incident, aplaus staronovým hrdinům, to vše nabídl letošní šampionát USA.

"Předtištěné" diplomy s obvyklými jmény šampionů minulých let mohli pořadatelé z šachového klubu v St. Louis opět vytáhnout ze šuplíku. Králem Ameriky se počtvrté stal Hikaru Nakamura, korunku pro královnu si dokonce posedmé vybojovala Irina Krush.


Hlavními motivátory světové trojky byli v letošních jedenácti kolech loni sedmý Ray Robson a nováček amerických šampionátů Wesley So. Na svou premiéru však rodák z Filipín nebude vzpomínat asi nejlépe. V 9. kole ho od nadějí na titul odstřihl "poznámkový incident", za který dostal v partii s Akobianem nulu do tabulky. "Můj přítel Akobian? To byl dříve..." komentoval později Wesley So. Stranou se svým názorem nezůstal ani dnešní oslavenec Garri Kasparov. Ve včerejším skype vstupu během posledního kola neopomněl identifikovat pachatele: "Tohle pravidlo vymyslela grupa idiotů z FIDE."

Dramatické chvíle vzhledem k situaci v tabulce slibovalo v posledním kole i dění na šachovnicích. S jasným cílem, stáhnout půlbodový náskok Nakamury, vstupoval do finálového dne Ray Robson. Velmistr Gareev si letos nepřivezl nijak oslnivou formu a v partii jen marně přiléval oběťmi olej do ohně.


-
. kolo -

Reakce Hikaru Nakamury na slibnou Robsonovu pozici na sebe nenechala dlouho čekat. Po nepříliš náročně sehraném zahájení obral Nakamura Onischuka o pěšce a následné jezdecké dostihy byly v jasné režii novopečeného šampiona. Stříbro bere po zásluze Ray Robson, bronz patří Wesley So, který i přes zmiňované peripetie zvádl poslední dvě kola za dva body.


Šampionát USA muži - konečná tabulka


Jméno
123456789101112Body
1GM Nakamura, Hikaru2798x½ ½ 1 ½ 1 ½ ½ 1 1 ½ 1 8.0
2GM Robson, Ray2656½ x1 ½ 0 ½ ½ ½ 1 1 1 1 7.5
3GM So, Wesley2788½ 0 x1 1 0 0 1 1 0 1 1 6.5
4GM Onischuk, Alexander26650 ½ 0 x1 ½ 1 ½ ½ ½ ½ 1 6.0
5GM Kamsky, Gata2683½ 1 0 0 x½ ½ ½ ½ 1 ½ ½ 5.5
6GM Akobian, Varuzhan26220 ½ 1 ½ ½ x1 ½ 0 0 ½ 1 5.5
7GM Sevian, Samuel2531½ ½ 1 0 ½ 0 x½ 1 1 0 ½ 5.5
8GM Shankland, Samuel L2661½ ½ 0 ½ ½ ½ ½ x½ 0 1 ½ 5.0
9GM Troff, Kayden W25320 0 0 ½ ½ 1 0 ½ x1 ½ 1 5.0
10GM Holt, Conrad25300 0 1 ½ 0 1 0 1 0 x1 0 4.5
11GM Gareev, Timur2604½ 0 0 ½ ½ ½ 1 0 ½ 0 x½ 4.0
12GM Naroditsky, Daniel26330 0 0 0 ½ 0 ½ ½ 0 1 ½ x3.0



Mocný finiš Iriny Krush, bronzová Kateřina Němcová

"Doufám, že zlomím rekord všech dob," odkrývá své plány Irina Krush. První ze svých sedmi titulů získala před sedmnácti lety a mohlo by se zdát, že právě ona píše historické tabulky. Ještě trvanlivější rekord ale drží Gisela Kahn Gresser, která svých devět titulů rozprostřela do pětadvaceti let.

K velkému sprintu vyhecovala novopečenou šampionku Kateřina Němcová, která po sedmi kolech držela první příčku s náskokem jednoho bodu. K bodovému dorovnání došlo v devátém kole a vše směřovalo k rozhodující finálové partii v posledním kole. Jediné turnajové zaváhání si ale Kateřina Němcová vybrala v předposledním kole s IM Nazi Paikidze, která v konečném součtu obsadila stříbrnou pozici.


Úspěch v podobě bronzové medaile si Kateřina Němcová odváží rovnou do Číny, kde za pár dní začíná mistrovství světa ženských týmů.


Šampionát USA ženy - konečná tabulka


Jméno
123456789101112Body
1GM Krush, Irina2477x0 ½ 1 ½ 1 1 ½ 1 1 1 1 8.5
2IM Paikidze, Nazi23331 x1 ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ 1 1 7.5
3WGM Nemcova, Katerina2279½ 0 x½ 1 ½ ½ ½ 1 1 1 1 7.5
4WIM Ni, Viktorija21880 ½ ½ x½ 0 ½ 1 1 1 1 1 7.0
5WGM Sharevich, Anna2267½ ½ 0 ½ x1 1 0 ½ ½ 1 1 6.5
6IM Goletiani, Rusudan23110 ½ ½ 1 0 x0 1 1 1 ½ ½ 6.0
7WGM Abrahamyan, Tatev23220 ½ ½ ½ 0 1 x1 1 0 0 1 5.5
8WGM Foisor, Sabina-Francesca2235½ ½ ½ 0 1 0 0 x1 1 ½ ½ 5.5
9WCM Virkud, Apurva21320 ½ 0 0 ½ 0 0 0 x½ 1 1 3.5
10WIM Wang, Annie19010 ½ 0 0 ½ 0 1 0 ½ x1 0 3.5
11FM Melekhina, Alisa22350 0 0 0 0 ½ 1 ½ 0 0 x½ 2.5
12WFM Yu, Jennifer R21800 0 0 0 0 ½ 0 ½ 0 1 ½ x2.5


Odkazy


51x 8350x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (51) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
capjar

to Pavel Ch: Přesně tak, profesionální hráč by měl znát platná (aktuální) pravidla. Pokud je nezná, neměl by hrát jako profík.

+0 /-0 | 15.04.2015 22:42

Pavel Ch

Chápu, že jsou nyní pravidla rozdílná pro rapid a blic a mění se a že je náročnější.

Měli by i ti co maj šachy jako hobby, ale některé profíky bych vůbec neomlouval, že si jednou za rok nepřečtou pravidla a při svých paměťových schopnostech za 1-2 hodiny nenaučí. Spíše to berou, že je pod jejich úroveň, vždyť se je učili v pěti letech, poprvé a naposledy.

 Co však ti, co se živí projektováním, stavebnictvím, lékařstvím a snad všemi odbornými obory, víte co je vyhlášek, změn, směrnic, zákonů, jak se vše mění a najdi si jak umíš. Tam by měli jít šachoví profíci na exkursi a rychle by byli rádi za několik stran pravidel. Když se tím šachista živí, prostě musí to znát. Ale mají  štěstí, neznalostí nikoho nazabijou, nezavřou je (jako v jiných oborech), jen dostanou jednou nulu. Když pak brečej a ještě veřejně, je to trapné, nechápu.

 K té 3x stejné pozici (když již byla řeč, tak raději uvedu k pravidlu ještě jeden příklad): Psal v Čs šachu v osmdesátých letech známý náš mistr, že v partii Karpova udělal rozhodčí "podivuhodné" rozhodnutí, když neuznal 3xstejnou pozici, řka, že poprvé byla možnost rošády a pak ne. Psali jsme mu (inet nebyl), více lidí, že i v nejútlejších pravidlech do kapsy je toto uvedeno, že pak pozice 3x stejná není. Tak se omlouval, že pravidla nečetl (horší, že ani tehdy, když s tím polemizoval na stránkách časopisu).

A pak příkladů, kdy si hráči (i rozhodčí) zaměnili 3x stejný tah za 3x stejnou pozici bylo mnoho. Ale fakt toto pravidlo těžké není a němění se.

--

Upřesním svůj coment 11:31: Z matematického hlediska reklamuje hráč zapsáním svého tahu více jak v 50% případů reklamací než případ, kdy reklamuje 3x již vzniklou pozici. Proč ne statisticky 50:50 již nechám na důvtipu čtenářů. Proto si někteří asi pamatovali, že vždy musí tah zapsat, což jsem vyvracel v příspěvku 11:31.

+0 /-0 | 15.04.2015 17:55

Homunkulus

Ale no tak ... je snad zřejmé, že když reklamuju trojí opakování pozice, jde v tomto případě pravidlo o nezapisování tahu předem stranou. Výslovně v čl. 8.1: "Je zakázáno psát tahy předem, pokud hráč neuplatňuje remízu podle článku 9.2 nebo 9.3." - Jedna věc je kritizovat nová absurdní pravidla, jiná věc je, když se někdo nevyzná v zažitých věcech. - Logika zápisu při reklamaci trojího opakování je nejspíš tahle: když tah zahraju, nejsem na tahu a nemám tedy právo reklamovat. Když tah nezahraju, přivolám rozhodčího a chystaný tah mu jen předvedu, nebude při případném sporu jednoznačně doložitelné, jaký tah jsem mu ukazoval. Takhle je to černé na bílém.

+0 /-0 | 15.04.2015 17:11

Josef

Vzhledem k neustálému rozvětvování pravidel možná dochází i k jejich protichůdnosti.

Jak mám třeba postupovat v případě reklamace trojího opakování pozice, když musím nejprve zapsat tah, který chci zahrát, a přitom mi to pravidla zakazují? frown

+0 /-0 | 15.04.2015 14:32

jaroslavsysel
jeste jsem zapomnel dodat, ze pet min predtim jsem sedel na zidli a kolega mi podal mlcky pozdravem ruku. V pralesni lize to je jedno, ale muze mit hrac vubec kontakt s divakem? Rozhodne neni trivialni byt sachovym rozhodcim. Kolegyne je mezinarodni rozhodci v hazene a to byste neverili, co vse se muze pri hazene stat. A to ani nemluvim o golfovych pravidlech. Ja se vzdycky na golfu genlemansky domluvim, ale kdyz jsou v sazce miliony dolaru... Ve srovnani s golfem bych si na sachova pravidla ani moc nestezoval:)
+0 /-0 | 15.04.2015 13:05

EmSi

jaroslavsysel:

Tady je pohled z druhé strany:

https://chessdailynews.com/wesley-sos-mother-speaks-out/

Mně to spíš přijde, že je to klasický spor mezi matkou a lidma, co zavětřili peníze ...

+0 /-0 | 15.04.2015 13:00

jaroslavsysel
Kasparov referoval o clenech FIDE ne jako o grupe idiotu, ale o grupe senilnich idiotu:) Mohl bych se zeptat, jak by se resil muj vcerejsi pripad, kdy souper rekl remiza a pres cely stul az pod nos mi podaval ruku (ja jsem nic neavizoval, ani se na neho nedival). Instinkt je takovy, kdyz Vam nekdo podava ruku, tak ji prijmete...Podomni prodejsi tento psychologicky trik dobre znaji. .V posledni chvili jsem se jen dotkl, ale tak me rozhodil, ze skoda mluvit. Urcite by tvrdil - kdybych mu ji stiskl - ze jsem akceptoval remizu!
+0 /-0 | 15.04.2015 12:48

64

@ Pavel Ch: Nevím, kdy se přesně měnila ta prováděcí vyhláška k reklamování 3x opakované pozice, v mém připadě je to asi 6-7 let nazpátek, takže jsem se to naučil praxí :)

Pravidla šachu samotná jsou jednoduchá, to se dá naučit za chvíli, navíc jsou stabilní +/- po staletí, ale "prováděcí vyhláška" se mění každou chvíli a nějak nám bobtná. Chtělo by to možná udělat nějakou prořezávku planých větví....Navíc, trochu jiná pravidla pro blic, rapid (viz třeba nyní to zavedení prohry nemožným tahem), vážný šach...Pořadatelé turnajů (hlavně blic/rapid) si stejně většinou pravidla nějak upraví dle svého a jednotivé události se pak často řeši ad hoc.

Příklad: kdysi např. v blickách platilo, že pokud hráč dával následujícím tahem mat, vítězil v partii i když mu už spadl prapor ("mat byl silnější než čas"). Platilo to jen v blickách, ne v rapidu/vážném. Vždy okolo toho bylo dost sporů, protože ne každý to znal a "spadlý prapor je spadlý prapor". Nevím jestli to platí ještě (asi ne), pravidla jsem už nějaký čas nestudoval. Ale někdy jsou ty změny dost razantní oproti tomu, co bylo zažito dříve.Totéž viz změny s "dostatečným matícím materiálem". Do toho všeho zase on-line pravidla jsou obvykle také trochu zase jiná (např. 3x opakovaná pozice při on-line šachu dá remiz automaticky, alespoň na Playchess)...

A jak zde bylo několikrát zmíněno, ani TopTop profesionální hráči tato pravidla dobře neznají, viz váš odkaz na Yassera nebo Kasparov, který neví, že čas si do partiáře poznamenávat může (obával se, že by byl za to zkontumován).

+0 /-0 | 15.04.2015 12:09

Pavel Ch

Jaroslav Sysel: Má Yasser pravdu, ale jedná se však jen o 50% případů. To tehdy, kdy má mým tahem vzniknout 3x opakovaná pozice (zapsat tah, zastavit hodiny, zavolat rozhodčího). Dalších 50% je, že soupeřovým tahem vznikla. Pak jen zastavím hodiny a zavolám rozhodčího. Bohužel někteří hráči (i bohužel někteří rozhodčí), kteří se naučili první případ, myslí si, mylně, že vždy musí zapsat další tah. Což a) není pravda a za b) není v některých případech možné najít takový tah.

  I Váš případ je tradiční (krom některých TOP soutěží, kde se vůbec nesmí komunikovat se soupeřem a remíza přes rozhodčího). Ale i v našich pralesních ligách neřeší případ, kdy soupeř neví, nechce, nereaguje, úmyslně nereaguje a Vám běží hodiny. Musíte pak dle pravidel reklamovat.

PS 64: Ano, ale tak těžké to není, po tahu již není možné reklamovat a navíc to platí při reklamaci již více desetilí (jasně, běžné tahy a zápis se měnilo). Řekl bych, že přečíst si pravidla šachu dokáže i velmistr a za hodinu se je naučit, ikdyž ne vždy to udělá. S komentáři o složitosti se to někdy přehání, viz pravdidla jiných sportů (a šachisté jsou přeci na učení chytřejší než najací kopálisti).

+0 /-0 | 15.04.2015 11:31

64

@jaroslavsysel: Reklamace remízy  3x opakováním má své náležitosti. Jednou jsem takto reklamoval a rozhodčí remízu neuznal právě proto, že jsem ten "třetí" tah provedl na šachovnici. Kdybych ho jen zapsal, a neprovedl, tak by to byla bývala uznatelná remíza.

Což je dosti antiintuitivní. Zatímco se dozvídáme, že správné provádění zápisu partiáře je napřed učinit tah a pak až zapsat, u reklamace remízy je to naopak :( Asi aby člověk měl u sebe během partie ještě pravidla FIDE, protože všechny tyto nuance je dost těžké si pamatovat. Ale to bylo asi perzekuováno jako "nepovolené poznámky".

+0 /-0 | 15.04.2015 11:23

Rdm

@jaroslavsysel: Ano, tak vypadá správný postup při reklamaci třikrát opakované pozice. V reálu probíhá ledacos. :)

+0 /-0 | 15.04.2015 11:21

jaroslavsysel
Daniel King na twitteru ma odkaz, co se vlastne deje s Wesley So - nema to jednoduche. Ve zkratce receno se vykaslal na univerzitu a nyni ho pronasleduje jeho rodina... Dokonce Jim zakazali vstup do sachoveho klubu v St. Louis - co tam ztropili:) a pak hrajte sachy a jeste Vas zkontumuji....jsem si puvodne myslel, ze je zamilovany a zenska v tom je stehne (hlavne jeho teta Key) http://www.startribune.com/local/299426421.html?page=all&prepage=2&c=y#continue Jinak komentator Yasser rikal, jak reklamovat 3x opakovanou pozici (by repetition). Kdyz clovek chce potreti opakovat pozici, tak zapise planovany tah do partiare, neprovede ho a zavola rozhodciho. Je zde nejaky rozhodci? Tento postup je asi pro profiky. Ja osobne mrknu na soupere a reknu remiza a zadneho rozhodciho nevolam...
+0 /-0 | 15.04.2015 11:02

igors
Poutnik: Bez zapisu by sa dost tazko reklamovala remiza opakovanim pozicie - aspon ja by som si nebol isty, ci to naozaj bolo 3x...
+0 /-0 | 14.04.2015 20:11

Poutnik

Mě spíše udivuje, proč hráči vůbec partie zapisují, když používají šachovnice, které to již dělají za ně. Doba již pokročila. 

+0 /-0 | 14.04.2015 18:02

Petr Harasimovic
@JD: V zásadě máte pravdu, za porušení 8.1b se nekontumuje, trest za porušení 11.3a záleží na závažnosti provinění. Za to, co udělal Wesley So, by ho žádný rozhodčí nezkontumoval, ani Tony Rich. Problém je jinde, Wesley to dělal opakovaně a de facto tak byl zkontumován podle čl. 11.7. O tom, jestli to nebylo příliš přísné, se dá diskutovat, ale ta hranice někde být musí, dřív či později to muselo dopadnout tak, jak to dopadlo.
+0 /-0 | 14.04.2015 17:12

Jablko-malum

Co si píši do partiáře já. Údaje o čase obou hráčů, překročení každé desetiminutové hranice a délku zamyšlení delších než deset minut. Doma si to přepíši a mám ucelený příběh. Asi nikomu nevadí. Píši si rovněž, kdy jsem já, či soupeř vstal od partie. To už je zakázané. Právě tak si třeba napsat, po 13. tahu zavřeli okno. Napsat si pouze pro domácí analýzu poznámku o tahu, který jsem zvažoval, to už by mi vyčetlo dost hráčů.

Já vím, že tím jen rozšíříme byrokracii, ale já bych naopak velmi přesně specifikoval, co se smí a co se nesmí. Nerad bych škodil soupeři, ale rád využiji všech možností, abych měl z partie co největší zážitek. I doma.

+0 /-0 | 14.04.2015 14:53

Rdm

@64: Když jsem přepisoval partie do PGN, tak jsem narazil na partii, ve které měli oba hráči zapsán stejný počet tahů, ale oběma nějaké chyběly... Naštěstí v různých částech partie, takže jsem ji dal dohromady. :)

S přídavkem 30sec za tah si myslím, že zápis není takový problém. A u tempa bez přídavku (hráč nemusí zapisovat, když má méně než 5 minut) se po pádu jednoho z praporků udělá rekonstrukce. Tak to je třeba v pražských soutěžích družstev.

+0 /-0 | 14.04.2015 14:49

64

@ rdm: Tak ten příklad s Nakamurou a překročením času ve 40. tahu je přesný. Rozhodčí se k tomu nesmí vyjádřit. Tak jak to zjistit? Kouknout se k soupeřovi do partiáře? Zkontrolovat kolik má zapsáno tahů a přitom ho případně ještě udat za nějaké poznámky? To není moc fér koukat soupeřovi do partiáře ....právě z důvodu kontroly 40. tahu. Já se přiznám, že občas takhle na dálku šilhám, ne kvůli detailům, ale kvůli tomu abych se ujistil, že máme oba vyplněni třeba 38. linku. Většinou zjistím, že to máme blbě oba. Někdy je nějaký tah nezapsán, někdy je naopak tentýž tah třeba omylem zapsán 2x

Ale nikdy by mne nenapadlo na soupeře žalovat, že a) nepíše tahy, b) píše je předtím, než je učiní c) že tam má nějaké poznámky d) že má zápis neúplný e) že tam má chyby f) že píše čínským obrázkovým písmem...

A pokud by si toho soupeř všiml a udělal to, že by zapsal jeden fiktivní tah, abych si myslel, že už mám splněno, a já kvůli tomu překročil čas, tak mu jen poblahopřeju k vítězství, že mě oblafl. Neměl jsem mu tam šilhat. Jenže když je nefér tam šilhat, jak by mne vůbec mohly rušit nějaké poznámky ?smiley Akobjan je záhada.... 

 

+0 /-0 | 14.04.2015 14:21

strelec

ad JD: no rozhodčí si to vždycky musí vysvětlit po svém, spousta ustanovení nemůže být napsána na konkrétní případy. Proto je škoda toho odvolání.

+0 /-0 | 14.04.2015 14:00

JD

Jestli náhodou si to rozhodčí nevysvětlují po svém.

 

+0 /-0 | 14.04.2015 13:56

strelec

re JD: WSO u předchozích 2 partií porušil 8.1b, byl na to upozorněn a ve 3.partii byl kontumován podle 11.3a., jehož výklad (dle čj překladu) může být sporný. Proto je škoda, že se to nedotáhlo k odvolání. 

+0 /-0 | 14.04.2015 13:44

Rdm

@JD: Vyjádření hlavního rozhodčího je na prvním videu tady.

http://en.chessbase.com/post/us-champ-r9-forfeit

Podle něj není nejen možné dělat si poznámky na partiář, ale poznámky vůbec. Což je tedy celkem zajímavé...

+0 /-0 | 14.04.2015 13:12

jaroslavsysel
Nechci se poustet do nejakych geopolitickych konfliktu, ale v Dubaji mel skryty smartphone na zachode gruzinsky velmistr a jeste tvrdil, ze to neni jeho. Jeste, ze tam mel ucet na FB. Proste nedovedu si predstavit, ze by rodily American inicioval kontumaci jako Akobian...DN by mu mel dat nejake lekce fair-play.
+0 /-0 | 14.04.2015 13:04

JD

Takže které pravidlo porušil? Našel jsem 2 ,která by se toho mohla týkat, ovšem nemyslím si ,že by podle nich rozhodčí mohli hráče zkontumovat.

8.1. b/ Partiář se používá pouze pro zápis tahů,časů na hodinách,nabídky remízy,okolností reklamace a jiná relevantní data.

11.3. a/ Hráčům je zakázáno používat jakékoli poznámky, informační zdroje nebo "analyzovat" jakoukoliv partii na jiné šachovnici.

+0 /-0 | 14.04.2015 12:54

Rdm

@64: Takovým hráčům by se na začátku partie mohla na čelo třeba nalepit barevná samolepka, aby soupeř v rámci fair play věděl s kým má tu čest. :D

 

Jinak podobných věcí se v pravidlech dá najít spousta a jak už tady zaznělo i top hráči pravidla neznají. Třeba rozhodčí nesmí hráče informovat o počtu provedených tahů, na což doplatil Nakamura v Bilbau 2011. S 30 sekundama na hodinách se zeptal se rozhodčího, který u partie stál, jestli už mají dokončených 40 tahů. Rozhodčí neřekl nic, ale asi udělal nějaké gesto, které si Naka vyložil tak, že už 40 tahů mají a odešel od partie. Když se vrátil čekalo na něj podepsání prohry, protože udělal jen 39 tahů. Podal protest, ale marně.

https://www.youtube.com/watch?v=S2_FjWxXQPU

+0 /-0 | 14.04.2015 12:53

64

@ Rdm: Dobře, ale toto pravidlo by mělo platit jen pro hráče, kteří si nechají soupeře koukat do partiáře a pak se ho snaží psychicky rozhodit psaním hodnotících znamének :)

 

+0 /-0 | 14.04.2015 12:36

Rdm

Když jsem jako žák hrál jednu z prvních partií za družstvo dospělých, tak soupeř v (při)prohrané pozici začal k některým tahům psát vykřičníky a otazníky. Samozřejmě vykřičníky ke svým, otazníky k mým. Věděl jsem, že partii vyhraju (byla to mimochodem moje první výhra za družstvo dospělých), tak mi to jen přišlo vtipný, ale ne každému by se to muselo líbit. Proto má pravidlo o nepsaní poznámek co na partiář nepatří moji podporu.

+0 /-0 | 14.04.2015 12:27

64

@ johny 01: Způsob "hraní jednou rukou/nebo obouruč " souvisí přímo s herním projevem na šachovnici a měly by pro něj platit stejně důležitá a specifická pravidla, jako třeba "šáhnuto/táhnuto".

Oproti tomu způsob vedení partiáře není úkonem herním, ale archivačně byrokratickým. Některé typy hry se nezapisují (rapid atd.), u vážných partií a u přidávání za tah platí jiná pravidla zápisu než u tempa, kdy se za tah čas nepřidává (posledních 5 min v časové tísni se nemusí zapisovat).Pokud ještě budeme specifikovat detaily jak správně zapisovat (před tahem/po tahu), jak správně opravovat špatně zapsané tahy, poznámky/nepoznámky, tak se z toho stává zbytečný opruz. Možná to ale jednou dopadne tak, že pravidla FIDE budou v příručce "podmanuál pro správné vedení partiáře".

Hra "obouruč", to je něco jiného. Tak hrával blicky např. Pavel Víšek. Nejen že to byl silný blicař, ale ještě ty partie moc prožíval, pak často kácel figury. Do toho ještě hra "obouruč" (jednou rukou tah, druhou rukou hodiny) vnášela neuvěřitelný chaos. Vedlo to jen ke sporům.

 

+0 /-0 | 14.04.2015 11:10

jaroslavsysel
Nejlepsi bylo, kdyz komentator Maurice rekl, ze z tahu Va3 v partii Gareev - Robson se pocitac pozvracel...:))
+0 /-0 | 14.04.2015 10:22

64

@ GM Olafson: O kauze a chování Akobjana si myslím podobné. DN - věřím, že nejenže nechá Wesleyho kreslit co bude chtít, ale ještě bude ty kresby vtipně glosovat smiley.

+0 /-0 | 14.04.2015 10:04

Sven Olafson

Nejvíce mě při hraní šachů rušilo, když jsem hrál s člověkem, který se v průběhu partie nepřetržitě třásl a škubal sebou. Soupeř za to zjevně nemohl, ale já se soustředit také vůbec nemohl. Chtěl bych vidět v takové situaci Akobiana, když mu vadí nějaké psaní.. V Rokycanech hrál zase v minulosti jeden hluchý hráč, který do partie neustále nahlas hovořil, aniž si to uvědomoval. V průběhu hry se najednou ozvalo : "ssttřřeelleecc", což bylo skutečně na blázinec, protože se vždycky leklo celé družstvo (navíc se na šachovnici již ani žádní střelci nevyskytovali..smiley). Jestli to psaní Wesley So také silou vůle neovládá, jako mnou zmínění hráči, mělo by být základní slušností každého jeho protihráče, přejít takovou záležitost taktním mlčením. Jenomže Akobian je zjevně hajzl a chtěl zabodovat bez boje a vylepšit si elo, respektive nadřadil momentální osobní zájem nad fair play, jeho obhajoba, že chtěl ve skutečnosti dále hrát, je směšná. Jsem přesvědčený, že v nadcházejícím zápasu David Navara nechá mladého Filipíncoameričana třeba kreslit kosočtverce, protože je to hráč, který má na rozdíl od Akobiana úroveň.

+0 /-0 | 14.04.2015 09:44

64

@ matman: Nesouhlasím. Partie So-Sevian je jistě zajímavá, ale tady šachová veřejnost reaguje na pravidlo které může mít praktický dopad na každého hráče a o kterém dokonce Kasparov prohlásil, že je idiotské (respektive, že ho vymysleli "idioti z FIDE"). Mimochodem, celá ta kauza ukazuje, že ani vrcholní/profesionální šachisté (So, Kasparov) současná pravidla neznají (nebo neznají dobře), což je možná signál, jestli už nejsou pravidla příliš zbyrokratizovaná a něměla by se zjednodušit.

Kasparov v této souvislosti prohlásil, že by ho museli zkontumovat za každou minulou partii, protože si dělal poznámky o spotřebovaném čase (což ukazuje neznalost pravidel ze strany GK, kandidáta na prezidenta FIDE, protože poznámky takového typu naopak pravidla povolují).

+0 /-0 | 14.04.2015 09:35

matman

Záplava nejrůznějších komentářů ke kauze "diskavalifikace Wesley So kvůli psaní poznámek" jen dokresluje, jak jsou šachisti přesyceni a znuděni hrou v šachy a místo debaty o čistě šachových problémech (např. partie 2. kola So - Sevian byla velmi dramatická) raději do omrzení rozebírají nepodstatné téma. Signifikantní.

+0 /-0 | 14.04.2015 09:15

johnny01

Morphynista - psaní do partiáře je porušení pravidel (to je bez diskuze), ale když si potřetí psal mimo, to už je otázka. Nicméně vzhledem k tomu, že si psal šachové poznámky (co to má co dělat s motivací?), které lze chápat jako rady (normální hráč si pamatuje, aby prověřoval a hlídal si hodiny, ale on si to musí napsat), pak se jedná o nefér výhodu a zároveň o porušení článku 11.3. a).

 

64 - když se hráč naučí například hrát jednou rukou a mačkat hodiny druhou rukou, také to budeme respektovat?

 

Bucefalos - co když hráč půjde pěšcem o tři pole? To přece také nikoho neruší. A ať je v pravidlech co chce. Jinak na vysokých školách už se poznámky moc nepíšou... :D

 

Kharty - zrušilo se to mj. s důvodem, že si někdo napsal tah, spoluhráč se naň podíval a pokývnutím mu ho schválil, pokud byl dobrý.

 

Bob - když informuji, že mám psychický problém a musím mačkat hodiny druhou rukou a hrát pěšcem o tři pole, také se to vyřeší domluvou? Nemůžu si pomoct, ale chtě nechtě se mi u těch psychických problémů vybavuje dokonalý komentář (psal giocozo) z kauzy Hustopeče - Staré Město a musím ho dát k lepšímu: http://www.nss.cz/domaci/souteze-druzstev-2011-2012/namitka-proti-rozhodnuti-rozho 29.02.2012 18:30

+0 /-0 | 14.04.2015 00:03

Playboy

Stále novější a novější pravidla mi přijdou více a více paranoidní a hodně uhozené! sadSouhlasím s KASPAROVEM!

+0 /-0 | 14.04.2015 00:02

Bucefalos

Bob von Ostrauburg pane máte samozřejmě pravdu, že mezi šach turnajem a školou je pár rozdílů. Chtěl jsem tím jen poukázat na nesmyslnost celé věci. Tedy z mého pohledu. Zapisovaní tahu do partiaře nevadí, ale zapisování si poznamek už ano.. Ale to je jedno někdo si rád hraje na pravidla ať už jsou jakákoliv a někdo je velice rád porušuje ať už jakákoliv. Pro mě je celá věc velice nešťastná protože So vlastně nic neudělal a vlastně udělal... 

Ted si dovolm malé odbočení od tématu. Nevíte někdo zda se dostaly do prodeje či do aukce partiáře například Tala nebo Laskera a dalších...? 

+0 /-0 | 13.04.2015 23:15

Bob von Ostrauburg

Kolikrát jste kdo viděl šachistu psát si u partie poznámky, že vám připadá tak nepochopitelné, když to některého soupeře rozhodí a postěžuje si? Stejně jako Wesley So totiž i jiní mají právo na psychický problém, kvůli kterému je ruší už pouhé vědomí činnosti, která není obvyklá a je v rozporu s pravidly. Znám osobně takové šachisty, a znám i hrdiny, kteří toho zneužívají. Proč Wesley neinformoval o svém nepřekonatelném problému předem? Mohlo se to včas vyřešit vzájemnou domluvou. Jinak argument, že ve školách se taky zapisujou poznámky, je fakt perla, to by jistě nikoho ani ve snu nenapadlo, jenže pane Bucefalos, ve škole je to naprosto normální, ba dokonce se to tak nějak očekává, a mezi tou školou a šachovým sálem je pár rozdílů, pokud jste si nevšiml. U partie na vás například nikdy nebude mluvit nějaký učitel, maximálně tu a tam rozhodčí.

+0 /-0 | 13.04.2015 23:01

Kharty

64: K tomu psaní tahů "před nebo po", jak to každému vyhovuje - pokud se dobře pamatuju, tak po tom zapsaném bodíku s Wesleym se Akobian zmínil mimo jiné i o tom, že FIDE právě tuhle možnost, psát si tah před jeho zahráním, zrušila (a není to tak dávno). Dodal i, že si na tom musel zvykat, protože mu za mlada (a nejen jemu) trenéři vtloukali do hlavy "nejdřív zapiš, zkontroluj, pak zahraj". Takže soudím, že návrat k tomuto nás nečeká.

+0 /-0 | 13.04.2015 22:38

64

@ Pawel: Rozšířím. Vycházím z toho, že elektronické přístroje jsou u šachovnice zakázány. Což je škoda, mohly by být výrazným pomocníkem při nudných 6-7 hodinových partiích. Např. televize někde v rohu, sluchátka k dispozici podobně jako v letadle. Nebo mp3 s muzikou, obávám se ale, že i muzika může být považována za motivační. Takže zbývají jen neelektroničtí pomocníci jak přežít 6 hodin: kávový obřad, ale ten zabije tak sotva 20 minut, rubikova kostka (pozor, není-li správně promazána niveou, tak může skřípat), pletení/háčkování pro dámy, křížovky, svačina, čtení. IM Gross blahé paměti si u nudných dlouhých blicek občas četl Dikobraz nebo Večerní Prahu.A proč ne poznámky, úkoly, diář, vyřizování písemné pracovní agendy...Navíc, dobrý trenér tohle zvládne a ješte u toho stačí zešedivět sledováním svých sveřenců a činěním si poznámek o jejich hře :)

Mládež čte, ne že nečte, ale musíme volit literaturu uměřenou době: comics, Harry Potter či knihy typu "Capablanca a upír" apod.

+0 /-0 | 13.04.2015 21:55

Bucefalos

At je v pravidlech co chce. Psaní si poznámek nikoho neruší.. Pokud by to někoho rušilo, tak proč se na vysokých školách píší poznámky? Proč se testy píší na papír, když to ostatní ruší? Pokud si někdo toto dá do pravidel, tak jsou to špatná pravidla a jejich obhajování je špatné rovněž. 

+0 /-0 | 13.04.2015 21:31

Rdm

Jak to viděl So vám řekne sám ve videu na začátku článku.

https://chess24.com/en/read/news/wesley-so-another-forfeit-and-a-cheater-caught

Ve stručnosti - psal si motivační poznámky na partiář, byl upozorněn, že takové věci na partiář psát nemůže, tak si na ně přinesl papír a jak to dopadlo víme. Navíc to asi nevzal moc dobře, protože jeho komentář byl, že Akobian jen chtěl bod zadarmo, a že už ho nepovažuje za přítele.

... - He said you guys are teammates and friends.

- Well we were. 

+0 /-0 | 13.04.2015 21:17

pawel

To 64: Já být na Vašem místě, nebál bych se myšlenkuenlightened rozšířit.laugh

U dlouhých nudných partií by mělo dítě, které domácí úkoly píše ("píše" za našich mladých let, dnes možná "scanuje") obvykle o přestávce před hodinou, knihy zásadně nečte, právo při partii hrát hry na nešachových přístrojích. Přitom je mít propojené s hodinami, aby bylo "blikancem" upozorněno, že soupeř zmáčkl hodiny, s fcí "pause" a tak na moment nahlédlo k figurkám a udělalo nějaký tah. Pak se zase vysmátécheeky věnovalo adrenalinovějším "armádním" hrám, zatímco dospělý soupeř si láme mozkové závityangry.

+0 /-0 | 13.04.2015 21:05

Morphynista

Wesley So si psal motivační poznámky ve stylu - double check - triple check - use your time - tedy - všechno si dvakrát nebo třikrát prověř a využívej účelně svůj čas. V prvních dvou případech, kdy byl napomínán, si je psal přímo do partiáře, při té závěrečné kontumaci na zvláštní kus papíru. Možná právě tady došlo k tomu, že špatně pochopil rozhodčího. Podle toho, co jsem četl, tak se domníval, že poznámky v průběhu partie jsou povolené, ale ne na partiáři. Právě proto si je psal na odděleném papíře, ale podle názoru rozhodčího ani to nejde. Je škoda, že nakonec nebyl podán protest k odvolací komisi, ani z pohledu pravidel FIDE není úplně jasné, zda se dopustil porušení pravidel, které by opravňovalo rozhodčího k takovému kroku...

+0 /-0 | 13.04.2015 21:04

64

Rodina u které So bydlí skutečně uvedla, že pokud je Wesley ve stressu, neustále si píše na poznámkové bločky poznámky typu : umýt si vlasy, vyčistit zuby, koupit mléko, zaplatit daně, nepít mléko z krabice, zamknout dveře apod. Těmito bločky je pak polepený celý dům, zejména lednice. Je možné, že se u něho jedná o nějakou formu tiku či nutkání. Totéž dělá na partiáři.

Prostě, každý je nějaký a každý je jiný. Já bych toto netrestal, to je něco jeko přeučovat leváka aby psal pravou. Měl jsem spolužáka, který byl proslulý tím, že si vždy po nástupu do tramvaje pečlivě štípnul lístek. Ten si pak bezděky obvykle vložil do úst a začal ho žmoulat. Několikrát se mu stalo, že revizorovi pak ke kontrole předložil naprosto sežmoulané trosky toho, co dříve bylo lístkem. Nemohl si pomoci.

Obávám se, že proti Wesleymu nyni nastává mediální štvanice.

+0 /-0 | 13.04.2015 20:56

64

U dlouhých nudných partií by měl mít hráč právo dělat si poznámky, domácí úkoly či číst knihy/tisk s nešachovou tematikou. Zakázal bych to pouze u blicek, případně rapidu.

FIDE by také měla povolit, ať si hráč zapisuje tahy, jak mu to lépe vyhovuje. Před tahem, po tahu, každý je trochu jiný a vyhovuje mu něco jiného.

+0 /-0 | 13.04.2015 20:41

Playboy

Třeba si So psal, co má koupit k večeři laugh Jinak velká gratulace Kátě ...hats off

+0 /-0 | 13.04.2015 20:32

Playboy

So si psal poznámky? Kam si je psal? Na partiář? Znám případy, kdy si hráči kreslí různé obrázky na partiáře laugh

+0 /-0 | 13.04.2015 20:30

Bob von Ostrauburg

Playboy: So si během hry psal poznámky, které s hrou nesouvisely, ale porušoval tím pravidla a kromě toho to nebylo normální a soupeře to evidentně zaskočilo a rozhodilo, několik soupeřů si stěžovalo, rozhodčí ho několikrát napomenul, a on v tom přesto pokračoval, tak ho po poslední stížnosti zkontumovali.

+0 /-0 | 13.04.2015 18:58

strelec

re Playboy: stačí si projít diskuzi k Páté jméno stále ve hře. A něco je i v rubrice "Ke kávě"

+0 /-0 | 13.04.2015 17:07

Playboy

Co se vlastně stalo za incident ohledně 9. kola v podání So - Akobian??? blush Četl jsem i oficiální reakci na šampionát v podání Kasparova, ale ani tam jsem to nepochopil??? ... Že si So nezapsal hodiny? ... Nerozumím ... enlightened

+0 /-0 | 13.04.2015 15:47

exot

Velká gratulace Kejt a Wesleymu za třetí místa. :-)

+0 /-0 | 13.04.2015 11:13