Kateřina Němcová pod vlajkou USA

11.06.2013 16:41

Čerstvou novinkou je změna federace WGM Kateřiny Němcové. Česká ženská reprezentační jednička posledních let přechází pod barvy USA. Pro podzimní Mistrovství Evropy družstev s ní již kapitán české reprezentace počítat nemůže.

Karta hráčky na Fide.com
38x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (38) Aktualizovat
03.07.2013 05:37 | capjar

Předsudky .... 

02.07.2013 09:05 | MaX

narazil jsem na tento článek až teď... s tím taky plně souhlasím. Repre nejsou kluby! Já to hlavně vidím v atletice. ME už pomalu začíná být přebor Béčka Afrických zemí. Já jsem rozhodně pro nějaké striktní pravidla takových "přestupů" Nemám problém s tím, když někdo dlouhodobě trvale žije v nějaké zemi ať za ni hraje. Ale jaký vliv má podstatná turnajová kariera na změnu reprezentace po dvou letech? Jaké emoce, národní hrdost apod. pak může vyvolat např. vítězná štafeta maďarských afrických běžců? Americká šachová reprezentace co jméno to Američan jak poleno. Už raději přestanu psát.... :)

24.06.2013 15:25 | Pavel Ch

Ano, pokud jste mne správně pochopil. Opravdu by neměli  Italové či Kuvajtani dráftnout do repre svého času Nedvěda či Jankulovského, jako v klubových přestupech. Myslím, že nejsem jediný, kterému by se to nelíbilo. Protože by měli zakázáno (jak správně píšete) za danou zemi hrát (v klubu at si hrají kde chtějí), tak tím mizí i zástupný důvod tohoto transferu.

Stejně tak, kdyby David a Viktor nahráli přes 2760, fanoušci by byli nadšením bez sebe a vzápětí by jim Rusko či Německo nabídlo "přestup" do jejich země. Věřím, že by se zachovali vlastenecky, ale možnost není ničím omezena. Ale přestavte si "X"-talenta, na kterého čekáme, že se opravdu objeví a že bude nejen patřít do áčka repre, ale i bude mít těch 2760. Velký uspěch, ale vzápětí bude na olympiádě soupeřem Viktora či Davida. Líbí?

Prostě říkám, že repre by neměla být,  co kluby. Chápu, že život šachisty je (a to je dobře) po sportovní stránce dlouhý. Může hrát každý den šachy at je kdekoliv. Jen reprezentovat jinou federaci na olympiádách, kontinentálních mistrovstvích, atp. bych, kdyžuž, alespoˇn podmínil občanstvím a třeba 5-7 lety od repre původní vlasti. Jinak at si kdekoliv dobývá a hraje co chce. Takže to jen ten rozdíl ve slově "zákaz".

Beru, jak jsem psal, že názory jsou různé. Věřím, že se fanouškům fotbalu tento konzervativní stav líbí, zvláště našim, aby nám hvězdy (když již nějaká vyroste) neutíkali do jiných repre, jak jim kdo dukáty nabídne. A jistě někdo může říkat, že změny reprezentace dle pravidel FIDE jsou demokratické a někdo, že je to již anarchie.

21.06.2013 11:27 | capjar

Pavel Ch: A to jako chcete těm hráčům snad zakazovat hrát ? To přece nedává žádný smysl. Souhlas s Tomášem.

18.06.2013 19:28 | Pavel Ch

Tomáši, neberu Váš názor. Jinak nebojte o mne, to jen můj názor, o podstatných věcech se rozhoduje ve FIDE a ne na kongresu, tak ani ten náš jeden nejvyšší delegát slovo nemá, bohužel....

Ale přesto tvrdím, že vše může mít svá pravidla. Něco jinémo může být nové občanství a soutěže jednotlivců. A něco jiného trh s hráči, jako v klubech i s federacemi? Mne se nelíbí, řeknu otevřeně, toto. Tak to zase nestavte do extrému.

A tak by Aljechin, Kaválek a Hort a další bojovali i titul MS jednotlivců, v tom neříkám, že ne.

Líbilo se Vá/nám, vím/věřím, že to neudělají, nabídnuté lepší podmínky pro Davida, Viktora v SRN či ˇCíně? A jejich odchod? A kdyby se konečně nějaký talent k 2700 mířící u nás urodil, tak také ho stáhne jiná federace?

Stejně tak ve fotbale, který kritizujete, novodobě od Nedvěda, Jankulovského, Jiráčka až po Daridu. Co naši fandové, na MS/ME by se nepodívali, jedině s vlajkou Itálie, hraje za ní Nedvěd, Kuvajtu, tam Jankulovski. Ani v televizi bychom si nezafandili.  To by se Vám líbilo Tomáši?

Mně tedy ne.

16.06.2013 00:30 | Tomáš

-> Zdeněk Janda: Taky jsem si všiml. Současný antiamerikanismus mne znechucuje. Ameriku obdivuju od mateřské školky a nic na tom měnit nebudu. -> Pavel Chrz: Doufám, že pořádek u fotbalistů nebude pro šachisty inspirací. A velmi si přeju,aby domnělý pořádek neinspiroval Vás jako šachového činovníka. Jsem rád, že o volbě federace nerozhodují funkcionáři, ale hráči. Jako absolvent staré školy si dovoluji spolužákovi připomenout, že uplatnění "fotbalových" principů by zcela jistě zabránilo Aljechinovi reprezentovat Francii a hrát o titul mistra světa; o Korčném a Švýcarsku nemluvě. Pachmana, Kaválka a Horta si jistě doplníte sám, Skaličku a Pelikána doplním já a jsem si jist, že zbývá ještě spousta českých šachistů, jejichž šachová kariéra by aplikací fotbalových pravidel emigrací skončila.

15.06.2013 23:50 | Tomáš

Kateřině Němcové přeju mnohu úspěchů v šachu, ve škola a v životě. O studiu v Americe mám jen mlhavé představy, ale jsem rád, že Kateřina zůstává u šachu, protože namísto rozhodování o federaci mohla volba znít: šachy nebo vzdělání. Pro šachy dobrá zpráva.

13.06.2013 07:46 | capjar

re Pavel Ch:  Ach jo ...  sad

12.06.2013 22:19 | Pavel Ch

re capjar: Nic jsem nepsal, že by měli rozhodovat o tom šachisté. Reagoval jsem na příspěvek strelce, že to není žádná sranda.

Jinak jste mne rozesmál, to píšete jako, že si koupí z rozpočtu rohlíky. Víte kolik ročních rozpočtůlaugh by to stálo, desítek/stovek ročních rozpočtů jejich svazu.

12.06.2013 19:38 | ELOminator

Tak kdyby Katka 2-3 roky zůstala v USA, uhrála si IM a pak to rubala za CR tak potom s tím nemám problém.

12.06.2013 18:41 | capjar

to Pavel Ch: Nechápu, proč mám jako šachista rozhodovat o tom, jestli si rychlubruslaři postaví jednu halu. To je přece jejich věc a také by si ty náklady na ní měli hradit zejména ze svého rozpočtu, příp. z dotací od sponzorů a státu. To, že se zadlužila Sazka arena, je bohužel zase jiná věc. Ale myslím, že je levnější - při rozumném hospodaření - postavit jednu halu na rychlobruslení (která může být víceúčelová, viz ve světě různé stavby), než potom daleko dráž cálovat z veřejných peněz různé programy např. na léčbu závislých lidí.     

12.06.2013 13:47 | Marek Vokáč

Zdravíčko. Občas je na blábolení "zasvěcenců" nutno reagovat. K seznamu níže: Lenka se vdala za Islanďana, odešla s celou rodinou žít na Island, ještě za nás asi 2 roky hrála a teprve poté změnila federaci, víceméně z technických důvodů. Jackie se prostě rozhodla ukončit šachovou kariéru, to nás sice mrzí, lákáme ji zpět stále, ale zatím nemá chuť šachy hrát.. Petra má tři děti, to se k šachovnici dostanete dost těžko. Kačenka je čerstvá maminka a učitelka, v téhle profesi je během roku dost obtížné hrát turnaje. Nezmíněná Gábinka je rovněž čerstvou  maminkou s obecně časově náročnou profesí. Všechny mají herní přestávku, to u žen není nic neobvyklého. 

Kateřina Němcová v USA už 2 roky studuje, ještě nekolik let bude, a podstatná část její turnajové činnosti se odehrává v Americe. Změna federace je pro ni čistě technicky rozumný krok, na kyvadlovou přepravu přes Atlantik náš svaz finanční prostředky nemá. Proto také svaz jejímu přestupu nekladl žádné překážky, i když nám samozřejmě bude v reprezentaci velice chybět.

Pokud chcete svazu něco vytýkat, tak to, že se během posledních let velice zúžila domácí špička v kategorii žen, a momentálně pro podobné ztráty nemáme přiměřenou náhradu. A při té kritice se nezapomeňte podívat, jestli máte zameteno před vlastním prahem. Já se s takovým stavem spokojit nemíním, ale určitě se to nezlepší ze dne na den.

12.06.2013 13:03 | Pavel Ch

Re: Morphynista:

Nechcete zde opět nastartovat několikaměsíční diskusi o tehdejší Mitropě, že? Jinak bylo třeba nadstandartně Katce vyhověno v osobním trenérovi (místo obvyklé přípravy týmu s trenérem repre) v Drážďanech při olympiádě. Což pak bylo kritizováno. Velmi špatný výsledek byl však přehraností, dopadlo by nejspíš stejně. Takže nevím co stále opakujete o katastrofálnách chybách.

Jinak jasně, že sponzorování a dotace za velkou louží na úplně jiném pricipu. také jsem psal o Asii.

capjar: To je jiná kapitola, přesto, i když jich je deset závodníků, tak to prostě nelze. Kdo to zaplatí, kdo bude platit provoz. Právě šachisté byli proti SazceAréně, tušili zadlužení dopředu a průšvihy. Vždyť jsme proti schvalovali na konferenci, nepomohlo. A taková hala rychlo musí býta daleko větší min. 3x náladnější.

Imouse: Animouse Arménská by nehrála za AZEcheeky. Jinak, já jen odpovídal, když někdo píše, že se svaz málo stará, aby hráčky mohly být profesionálky a naplno se tomu věnovat. Včem ten rozdíl od mužů. A co by se tedy muselo stát, co tedy nejspíš nereálné. Jinak jiné nápady vítány!

12.06.2013 11:10 | Ludo Balazec

to Imouse : Movsesian zo Slovenska do Azerbajdzanu, to je pikantna hlaska, ale este dokonalejsie by bolo, keby ste napisal, ze z Madarska ;-)

12.06.2013 10:18 | Morphynista

Jenže ono to není ani v USA s těmi penězi tak slavné. M.Khodarkhovsky ve zmíněném rozhovoru ještě popisuje, jak to tam funguje.  " Náš svaz, stejně jako jiné podobné organizace, není podporován státem. Americká vláda vůbec na sport peníze nedává. Naše federace žije jen z toho, co dostane od členů a co vydělá na pořádání turnajů. Má i nějaké sponzory. Děláme všechno proto, aby si naše týmy mohly zahrát na vrcholných událostech, ale peníze, které hráči dostávají ( i s podporou sponzorů ) , se nemohou vůbec rovnat startovnému a odměnami za umístění, které obdrží třeba ruské šachistky ". Proto si myslím, že rozhodnutí Katky změnit federaci není  jen o penězích. Je možné, že je to i o vztazích mezi hráči navzájem a mezi týmem a kapitánem. Právě v této oblasti spáchali naši funkcionáři v minulosti katastrofální chyby a není divu, že teď sklízejí, co zaseli...

12.06.2013 09:29 | ELOminator

No každopádně můžeme konstatovat, že český ženský šach přechází ze stavu dlouhodobého komatu do eutanázie. Se obávám, že každá česká šachistka s elem >2300 a s ambicemi si řekne co tady, jdu do júesej kde je chleba jen o jedné kůrce. crying

12.06.2013 09:15 | lmouse

re Pavel: tak jednoduché to podle mě není, někdo (svaz) to musi schvalit (viz třeba přestup Movsíka ze SVK do AZE) a zaplatit (mezi svazy?, poplatky FIDE) /jinak bez znalostí souvislostí nemá cenu "přestup" hodnotít.../

FIDE je čistě obchodní společnost s neprůhlednými obchodními praktikami - zde se nemá cenu divit ničemu (jen tomu co si šachisté nechají líbit!)

a ještě jeden dotaz: Pavle ty znáš v Česku nějakou dívku/ženu, která trénuje šachy natolik profesionálně, že by si zasloužila profesionální (nebo vůbec nějaký) plat?

12.06.2013 09:09 | ELOminator

Ano, kdyby ti blbci ve vedení postavili pro Katku šachovou halu, mohl být klid cheeky

12.06.2013 08:41 | capjar

to Pavel Ch: ad Sáblíková a hala, tady nejde jen o Martinu, ale i o další holky, který to rychlobruslení dělají slušně, např. Karolina Erbanová ad.

12.06.2013 07:48 | Playboy

Re Pavel Ch: Děkuji za doplnění smiley...

Snad už nám žádná z holek neuteče nebo neskončí smiley

12.06.2013 07:35 | Pavel Ch

Re Playboy: Má stále jen naše, nemýlím-li se. I Lendl čekal povinných 10 let v USA na občanství. A byl to první hráč tenisu. Nejde o občanství  (ani nevím, zda má zájem mít i jiné), FIDE zajímá, k jaké federaci se zaregistruje, kam přestoupí. A pak za původní fed. nemůže hrát již nic, pokud ji opět zpět nezmění. Můžeme s tím nesouhlasit, ale tak to prostě běží.

 

12.06.2013 07:08 | Rubinus

Je to rozumné rozhodnutí, ale jako český šachista z něj nemohu mít velkou radost ...

12.06.2013 06:50 | Playboy

 Rozumné rozhodnutí k dalšímu růstu...  Bohužel pro ČR.... Adekvátní náhrada za Janu Jackovou a naděj do lepších zítřků je pryč sad Nemá Katka dvoje občanství? Tudíž by na ME reprezentovat mohla? Nebo se rozhodla, že bude hrát výhradně za USA?

12.06.2013 06:32 | Pavel Ch

Samozřejmě také že Katce přeji mnoho uspěchů, aby to někam dotáhla.

Využila možnosti jaká je. Ikdyž podle mne, reprezentace by si neměly hráčky přetahovat. Možná jsem ze staré školy, ale třeba i dnes ve fotbale, kde jsou obrovské peníze, jednou nastoupíš  i jen v kvalifikaci ME, MS ze repre a již ji nezměníš. V tom mají oproti nám prostě pořádek.  

Morphynista: Jasně, navrhněte prosím. Problém je, že mají ženy na turnajích podmínky dle svého ela a uživil by se muž s takovým elem? Ceny pro ženy na turnajích navíc, občas tisícovky za kat. žen, to je možná na dress-code, ale spíše určitě ani na to ne.

Svaz dá něco na MCR, pak olympiádě, ale na celoroční uživení samozřejmě nestačí.

Jasně musel by je živit, aby se mohly věnovat profesoinálně, jako třeba v některé země v Asii. Třeba 20 tisíc čistého je mzdový náklad 38.400 (naší udajně málo danově zatížené republiky), vynásobte to dvanácti a dáme to 4 TOP hráčkám? A je to přes dva miliony. Komu je vezmeme?

Poutnik má pravdu (re strelec). Sáblíková a její trenér, to je unikum. Představte si, že by TOP šachistka nenašla v CR jedinou šachovnici, co by asi dělala? Nabízeli jim jak z Holanska, Belgie, Kazachstánu, nejan halu, ale i finanční zajištění. Odolali. Jistě se v rozhovoru o to p.Novák zmínil a chtěl by halu, ale nikdy to nebylo na stole, naopak, že vlajka, je vlakjka. Nicméně, při vší uctě k nim, při vzpomínce na Arénu v Praze, náklady co provoz stojí a průšvihy, které s tím musí být, by bylo otázkou zda projekt reálný, kdo by zaplatil a jak by byla využívána? To je stokrát levnější, když by jim svaz platil tréninky v hale v Německu.To je však jiná kapitola.  (Ikdyž by pak třeba tam mohla být šachová olympiádalaugh, v Turíně u rychlobrulařů, bylo parádní prostředí).

12.06.2013 06:18 | Zdeněk Janda

Co je na tom k nepochopeni? Však u nás máme přísloví : Koho chleba jíš, toho píseň zpívej. Ad Morphynista - např.jedno vámi uvedené jméno, to byl úplně jiný příběh , Svaz s tím nemá , a neměl, vůbec nic společného...Jen mě baví číst na různých servrech , jak se všeobecně nadává "na Ameriku" , ale tam by všichni nejraději emigrovali ...

12.06.2013 03:23 | Morphynista

Já Katce přeji hodně úspěchů v novém týmu. Myslím, že svazové vedení by se mělo zamyslet nad tím, proč naše šachistky odcházejí jinam nebo přestávají hrát. Těch jmen už je celá řada, např. Jana Jacková, Lenka Ptáčníková, Petra Movsesjanová, Kateřina Čedíková a další, asi na svazu něco dělají špatně. Pokud jde o reprezentaci USA, tak zajímavý rozhovor s kapitánem ženského týmu Michaelem Khodarkovským a Irinou Krushovou publikoval v březnu Jevgenij Surov na chess-news.ru. Mimo jiné se můžeme dozvědět, že v USA to jsou reprezentantky, které si volí svého kapitána. Irina Krushová dodává : " Michael je náš kapitán už dlouho. Je dobrý organizátor, dokáže nám pomoci, když je třeba, umí zastupovat naše zájmy ,  jedná čestně a respektuje naše názory. V našem týmu jsme nikdy neměli spory kvůli sestavě nebo pořadí na šachovnicích ".  Zato u nás škoda mluvit. Proto se Katce vůbec nedivím a za její odvážné rozhodnutí dávám yes 

12.06.2013 02:19 | Jirka Kadlec

Je to dobré rozhodnutí. Některým lidem chybět nebude...smiley

11.06.2013 22:15 | strelec

re Poutnik: no zrovna s tou Sáblikovou jste to trefilsmiley Tam bylo "vyhrožování" ze strany jejího trenéra, že když nebude hala, tak...... 

 

11.06.2013 21:51 | Lubino

Je to jako v seriálu Sanitka "Mádr chtěl jít, no tak šel"

11.06.2013 21:06 | Poutnik

Z reprezentace se stal marketingový trh. Kdo lépe platí ten má. Atleti z Afriky s Britskou vlajkou...  Je to jen další důkaz mravního úpadku této civilizace. Asi takhle, kdyby třebas Sáblíková a další smýšleli jako tito přelétaví ptáci, tak na OH a MS naši hymnu neuslyšíme.

11.06.2013 20:06 | Ludo Balazec

Ta karta fide vypada zmatocne : Americanka je 1. v Cesku a 57. v Europe

11.06.2013 20:04 | capjar

Souhlas s Tobi ... no co se dá dělat než popřát Kateřině hodně úspěchů a českému kapitánovi pevné nervy. 

11.06.2013 19:50 | ELOminator

No tak za to při nejlepší vůli palec nahoru udělit nemůžu.

11.06.2013 18:39 | Petr Boleslav

Evropa není v USA?

11.06.2013 18:24 | METH

Perfektní rozhodnutí Kačky! S tímhle krokem je i možnost čistě profesionální dráhy o dost blíž, což by bohužel při českých poměrech možné nebylo. Hodně štěstí!

11.06.2013 17:41 | Tom Rösner

A proč s ní kapitán nemůže počítat? Protože USA není v Evropě smiley

11.06.2013 17:39 | nvmea

no, velmi cenná posila pro americký tým. Škoda, že jsme Katku neměli možnost vidět již na US šampionátu před pár týdny :)

11.06.2013 16:58 | Tobi

crying smutná zpráva pro české ženské šachy